handdator

Visa fullständig version : Fina hojvägar?

AndersN
2008-03-05, 20:28
Hej.
Vi är några kompisar från Eskilstuna som skall åka till Sälen i maj och utforska lite vägar på vägen upp och hem. Nu har jag sett att det ser ut att finnas ett antal mindre vägar som går parallellt med 62:an och Klarälven upp mot Norge.
Nu frågar jag er värmlandsåkare, är det några fina vägar som ni kan rekommendera?
Eller har ni några andra förslag på bra vägar från Hagfors och uppåt?
PM.a eller epost till anders.n@mac.com.
Tack för hjälpen!
Anders

oldbikers 56
2008-03-06, 07:52
Hej.
Vi är några kompisar från Eskilstuna som skall åka till Sälen i maj och utforska lite vägar på vägen upp och hem. Nu har jag sett att det ser ut att finnas ett antal mindre vägar som går parallellt med 62:an och Klarälven upp mot Norge.
Nu frågar jag er värmlandsåkare, är det några fina vägar som ni kan rekommendera?
Eller har ni några andra förslag på bra vägar från Hagfors och uppåt?
PM.a eller epost till anders.n@mac.com.
Tack för hjälpen!
Anders

Hej ! Nu beror det lite på vad ni har före motorcycklar.. För ifrån Hagfors och norrut mot Malung så är det en prövning att åka. Dvs den vägen förbi Gustafsfors och Uvanå,Tyngsjö är så dålig så att t.o.m vägverket inte vågar åka hit. Så välj öster eller västerut då är det mycket bättre..
Men åker ni offroad då är det en mycket fin väg..
Men ifrån Karlstad och uppåt så är nog vägen förbi Ekshärad -Stöllet och mot Malung att rekommendera.
Återkom gärna hur ni åkte,, det vore mycket intressant att höra hur det gick för er.

mule
2008-03-06, 09:00
Jag kan rekommendera att ni åker väg 62 hela vägen från Karlstad till norska gränsen vid Långflon. Ni passerar då förbi orter som Munkfors, Ekshärad, Stöllet, Likenäs och Höljes. Ni åker längs Klarälven mesta delen vägen och det är väldigt fina vyer. Det finns ett antal bra matställen i byarna längs vägen norr om Stöllet. När ni passerat norska gränsen vid Långflon är det 2,5 km till väg 567 mot Rörbäcksnäs. Ni kommer alltså att åka några kilometer i Norge. Från Rörbäcksnäs åker ni sen "fjällvägen" förbi Hundfjället, "Högis" och Lindvallen fram till Sälen.

Maria Nordqvist
2008-03-06, 11:22
Missa inte väg 311 Sälen-Särna. Och vägen mellan Fulunäs mot Rörbäcksnäs, 71.

AndersN
2008-03-12, 20:05
Vad kul att ni engagerar er i min fråga. Jag tackar och bugar!!
Nu har jag några fina förslag att fila på.
Jag borde ha skrivit vad för slags MC som vi åker men alla deltagare är inte riktigt inräknade. Själv åker jag 950 adv men det blir nog även några customcyklar med. Dom brukar kunna acceptera grus och sånt om det inte blir allt för brötigt. Alltså inga traktorvägar.
Tack så länge. //a

AndersN
2008-03-12, 20:08
Jag kan rekommendera att ni åker väg 62 hela vägen från Karlstad till norska gränsen vid Långflon. Ni passerar då förbi orter som Munkfors, Ekshärad, Stöllet, Likenäs och Höljes. Ni åker längs Klarälven mesta delen vägen och det är väldigt fina vyer. Det finns ett antal bra matställen i byarna längs vägen norr om Stöllet. När ni passerat norska gränsen vid Långflon är det 2,5 km till väg 567 mot Rörbäcksnäs. Ni kommer alltså att åka några kilometer i Norge. Från Rörbäcksnäs åker ni sen "fjällvägen" förbi Hundfjället, "Högis" och Lindvallen fram till Sälen.

När jag tittar på kartan så verkar det gå mindre vägar parallellt med 62:an. Är det gamla riksvägen? Och hur är den i att åka?