handdator

Visa fullständig version : Medlemsavgiften !!!!!!!!

BEKK
2006-10-06, 21:01
Hur kommer det sig att medlemsavgiften höjs till 350:- /år -

UTAN att det förankrats hos medlemmarna ????

Denna höjning innebär ju en ÖKNING med 75% på TVÅ år !!!

För egen del är jag efter dryga 30år som medlem VÄLDIGT

frågande till att fortsätta som medlem.

Jag har hela tiden trott att detta är en MEDLEMSORGANISATION,

och tycker att medlemsavgiftens storlek BORDE ha ventilerats i

en DIALOG med medlemmarna , och inte pressats på oss !!!

Finns det fler som tycker(/inte tycker) som jag , så är ni välkomna med

synpunkter BÅDE till mig OCH dom som bestämmer åt OSS !!!!!!!

MVH

BEKK

Kungen
2006-10-06, 21:54
Detta beslutade på årsmötet där medlemmarna röstade fram det.

det var majoriteten som ville ha en höjning.

effte
2006-10-06, 23:10
Med tanke på vad man får för det tycker jag det är rätt billigt! Jag vill till att börja med inte ens tänka på hur den lagstiftning som berör MC skulle kunna se ut om inte SMC fanns som en motvikt och en förnuftets röst i hetsjakten.

Att jag sedan upptäckte att SMC-rabatten på den försäkring jag avser teckna ungefär motsvarar medlemsavgiften gör mig inte heller ledsen. :D

En om inte alltid lysande så i alla fall oftast helt OK tidning, möjlighet till kurser som jag upplevt som väldigt bra så långt, vad det verkar möjlighet att få goda råd då det skitit sig... lätt värt. 350 spänn, det är ju nästan vad man får räkna med för en enda kväll på stan i dagsläget. Jag sätter mig och ser en film istället för utgång någon kväll om det någonsin skulle knipa så jag har svårt att hosta upp de pengarna. :)

Jag tycker dessutom att de redovisar goda skäl för höjningen. Skall jag ha någon åsikt åt det negativa hållet så är det den gamla klassikern att vi kanske idag betalar för att utveckla verksamhet som kommer att bedrivas under många år framöver och alltså till en viss del sponsrar framtida medlemmar... men hur man än räknar blir det förmodligen helt marginellt och försumbart i sammanhanget.

Mvh,
/Fredrik

Esquire
2006-10-07, 01:36
Anledningen till höjningen kunde man om inte annat läsa i senaste numret av MC-folket och som tidigare sagts så beslutades detta på årsmötet.

Tycker du som medlem att det var en felaktig höjning så hade du kunnat arbeta mot den.

Själv så tycker jag inte att det är så dyrt med 350kr i årsavgift för SMC. Det är mindre än en krona per dag, att jämföra med t.ex. TV-licensen som kostar fem kronor per dag. Bara du utnytjar någon av rabatterna så har du snabbt tjänat igen priset för medlemsavgiften.

Jannica
2006-10-07, 13:39
Visst, mer pengar som försvinner från kontot. Men med tanke på hur mycket man ändå får för pengarna så tycker jag inte att det är så farligt.
Du har ju fina rabatter på ganska mycket och så har du en tidning som kommer hem i brevlådan. Inte fy skam.

lime
2006-10-07, 18:14

Gud vad jag avskyr det här med "inte förankrat hos medlemmarna". Jag har hört det tre gånger live den senaste veckan och läst det på minst tre olika forum. Vad menar ni?? Menar ni att när styrelsen tog upp frågan redan på FÖRRA årsmötet så var det inte att förankra?? När alla årsmöteshandlingarna fanns tillgängliga låååångt innan årsmötet så var det inte att förankra det hos medlemmarna?? Att det stod i MC-folket var kanske inte heller att försöka förankra frågan hos medlemmarna... och mig veterligen får ALLA medlemmar den tidningen.

Måste styrelsen prata personligen med ALLA medlemmar för att få en förankring??

Styrelsen har fört en dialog med medlemmarna i den här frågan i snart ett år!!!

Kungen
2006-10-08, 00:27
Gud vad jag avskyr det här med "inte förankrat hos medlemmarna". Jag har hört det tre gånger live den senaste veckan och läst det på minst tre olika forum. Vad menar ni?? Menar ni att när styrelsen tog upp frågan redan på FÖRRA årsmötet så var det inte att förankra?? När alla årsmöteshandlingarna fanns tillgängliga låååångt innan årsmötet så var det inte att förankra det hos medlemmarna?? Att det stod i MC-folket var kanske inte heller att försöka förankra frågan hos medlemmarna... och mig veterligen får ALLA medlemmar den tidningen.

Måste styrelsen prata personligen med ALLA medlemmar för att få en förankring??

Styrelsen har fört en dialog med medlemmarna i den här frågan i snart ett år!!!

Kanon svar..
detta är ju patetisk det han håller på med.

JoS
2006-10-08, 01:15
Jag vet inte om det är att man är insyltad eller om det är att jag läser MC-Folket, men är det inte lite märkligt att den som skriker mest aldrig har tagit åt sig den information som matats åt dem?

jan-olovj
2006-10-08, 11:06
Har man inte som jag gått på smc möte och talat om vad man tycker så gäller det att gilla läget eller gå ur.
Jan-Olov

Talisker
2006-10-08, 20:15
Måste säga att jag inte reagerade särskilt över höjningen. Personligen tycker jag att jag och min "dyra" fru får en hel del för medlemsavgiften. Tidning, info på webben, SMC-kalender, rabatter mm.
Passar samtidigt på att skicka en uppmaning till SMC-ledningen: Stå på er för mc-sveriges bästa. Det finns mörkerkrafter som vill försvåra eller t.o.m. förhindra för oss att köra mc.

busbiker
2006-10-09, 20:17
Är ej insatt i varför höjning blev så stor eller om det hade gått att prioritera annorlunda i SMC. Det borde vara enkelt med omröstningar (årsmöte? ) via nätet så fler kan delta. Jag är medlem i två andra mc klubbar och funderar på om inte smc får klara sig utan mig.

KJECOP
2006-10-09, 20:40
Jag betalar...

Höjningen är på ungefär 27 öre/dygn och medlemsskapet kostar mig totalt 96 öre/dygn. Inte mycket ens med mina mått mätt...

Jag tycker att det är en liten kostnad i förhållande till vad man får. Sedan är det upp till var och en att utnyttja förmånerna eller inte.

Som jämförelse så motsvarar en lunch på ca 60 kr två månaders medlemskap i SMC. 1 års medlemskap i SMC motsvarar således 6 luncher (5,833 för att vara exakt).

Det gamla medlemspriset på 250 kr motsvarar 4,16 luncher under ett helt år, avrundat 4 luncher. Skillnad = 1,67 lunch / år, eller om man så vill mindre än två luncher per år. JAG tycker inte att det är mycket att bråka om, men det är min personliga åsikt.

Ja ja... Jag vet att det är mina underliga uträkningar och att priserna på luncher kan variera. Men detta är bara ett exempel... ;)

Kjelle

Ella
2006-10-09, 21:32
Jag undrar om man reagerar mest på att det var en medlemshöjning eller att det var en höjning med 100 kronor?

Om vi jämför ett medlemsskap i SMC med andra föreningar, organisationer, klubbar osv så anser jag att 350 kronor är billigt.

Problemet med SMC är att man inte följt index och inte heller tagit itu med de uppdateringar som borde ha gjorts för länge sedan. Nu inser jag och andra att
detta skulle ha åtgärdats långt tidigare.

Det är tråkigt att så många börjar tjafsa om 350 kronor, för även om jag tycker att det är en självklarhet att betala dessa kronor så kan jag inte sticka under stol med att SMC är beroende av att det finns de som tänker betala. Om allt för många blir sura och väljer att gå ur utan att inse konsekvenserna för motorcykel-Sverige - ja då ligger vi rätt illa till.

Min personliga åsikt är att det borde vara en självklarhet för alla motorcyklister att vara medlemmar i SMC. Trots allt måste det ligga i allas intresse att det ska gå att fortsätta köra mc i fortsättningen med. De som har hängt med ett tag vet hur mycket SMC har påverkat lagstiftningen och försäkringsfrågor i förmån till oss förare. För er som inte har den informationen kan jag tipsa om att SMC har ett informationsblad där man kan läsa om alla reformer och lagförslag som organisationen trots allt har jobbat med eller emot under årens lopp.

Om vi ska kunna fortsätta åka motorcykel så måste det finnas någon/några som kämpar för vår sak! Tillsammans är vi starka och vi är världsledande! Tänk på det - vi har världens motorcykelorganisationers ögon på oss - VI är deras förebild!

Så snälla, innan ni börjar tjafsa om att SMCs medlemsskap har ett pris på 350 kronor - fundera över vad det är värt att du får utöva ditt intresse som du kan göra idag...

Gubbrejsarn
2006-10-09, 22:34
Ser inte 350:- som någon dyr avgift. En fin tidning med mycket läsvärt i och bra rabatter på allt från fika till motorer.

Annars får man väl börja spara tretti spänn i månaden, om ekonomin är så tight...

Bluegreengrey
2006-10-09, 23:14
Jag säger som nån annan sa, ju mer jag tänker på det, ju mer tycker jag nog trots allt att avgiften är MER än skälig, trots att jag från början knorrade lite om den stora ökningen på två år.. just därför jag trodde att medlemmar kunde känna det som lite väl överrumplande. Särskilt de som kanske inte höll sig uppdaterade om vad som händer inom SMC eller inte.

Att 350kr skulle vara dyrt kan jag dock inte säga alls. Jag betalar faktiskt 380kr till Uppsala Kattklubb, och där får jag inte alls lika mkt förmåner, jag får något slags enklare tidning/blad. Inga rabatter som jag känner till att mäta mot vad SMC ger. Tex som jag har haft mkt nytta av upp till 30% på däcken jag handlat hos däckia!! det är inte dåligt med tanke på att däcken dessutom är förhållandevis dyra. Ja det var ju bara ett av många exempel

Nä ska man verkligen ransaka det hela, så är 350kr en skitsumma för det SMC ger sina medlemmar. Visst kan det tyckas mkt till en början så där på en gång... men tänker man efter lite.. så? näe då är det banne mig inte dyrt alltså!

;)

Smartswede
2006-10-10, 15:12
Något som kan vara intressant att veta när man beslutar sig fortsätta eller bli medlem är vad kansliets personal har i löner och andra ersättningar. Det är trots allt inget företag där direktörerna ska smörja kråset :rolleyes:

Vad har denna Galne Dansk för månadslön inkl ersättningar? Inte galet högt hoppas jag? :cool:

Vad har de andra? Kansliet är 12 personer och kostnaden budgeterad till 9,7 miljoner kr vad jag kan se men däri borde väl lokaler, datorer, resor, etc, etc vara inkluderat.

Någon som vet? Hittade ingen information om det här på hemsidan. Får väl fråga kansliet annars :)

Guzzi-Leif
2006-10-10, 16:58
*SNIPP*

Min personliga åsikt är att det borde vara en självklarhet för alla motorcyklister att vara medlemmar i SMC. Trots allt måste det ligga i allas intresse att det ska gå att fortsätta köra mc i fortsättningen med. De som har hängt med ett tag vet hur mycket SMC har påverkat lagstiftningen och försäkringsfrågor i förmån till oss förare. För er som inte har den informationen kan jag tipsa om att SMC har ett informationsblad där man kan läsa om alla reformer och lagförslag som organisationen trots allt har jobbat med eller emot under årens lopp.

Om vi ska kunna fortsätta åka motorcykel så måste det finnas någon/några som kämpar för vår sak! Tillsammans är vi starka och vi är världsledande!

*SNIPP*

Just de orden är väl det allra klokaste som sagts i hela denna debatt (denna tråd plus "SMC Tack & Adjö")!
Dessutom enda viktiga orsaken till att jag stannar kvar i föreningen (rabatterna har jag aldrig nyttjat och hela stuket (inklusive tidningen) har blivit för grabbigt, barnsligt, flashigt, marknadssmörjande, distanslöst och hojlarvigt).

Ella
2006-10-10, 19:22
Något som kan vara intressant att veta när man beslutar sig fortsätta eller bli medlem är vad kansliets personal har i löner och andra ersättningar. Det är trots allt inget företag där direktörerna ska smörja kråset :rolleyes:

Vad har denna Galne Dansk för månadslön inkl ersättningar? Inte galet högt hoppas jag? :cool:

Vad har de andra? Kansliet är 12 personer och kostnaden budgeterad till 9,7 miljoner kr vad jag kan se men däri borde väl lokaler, datorer, resor, etc, etc vara inkluderat.

Någon som vet? Hittade ingen information om det här på hemsidan. Får väl fråga kansliet annars :)

Jag kan bara säga att kansliet ligger för det första i Mora (glesbygd) och det handlar om administrativa uppgifter, mestadelen kvinnor som jobbar - det är inte särskilt höga löner vi pratar om. Tyvärr alldeles för låga löner och på det viset inte skäliga - men då åt andra hållet istället... Så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det går orimligt mycket pengar till fel saker...

Smartswede
2006-10-11, 06:24
Jag kan bara säga att kansliet ligger för det första i Mora (glesbygd) och det handlar om administrativa uppgifter, mestadelen kvinnor som jobbar - det är inte särskilt höga löner vi pratar om. Tyvärr alldeles för låga löner och på det viset inte skäliga - men då åt andra hållet istället... Så jag tror inte att du behöver oroa dig för att det går orimligt mycket pengar till fel saker...

Det är alltid bättre med fakta än troende :) Mora = glesbyggd = låga lokalkostnader så de 9,7 miljonerna är nog inte mestadels till det således.

Jag tror inte heller det förhåller sig på det viset att kanslisterna har höga löner, särskilt inte de som agerar sekreterare och enklare administratörer. Men nog är det intressant att få reda på vad de med de tyngsta befattningarna i SMC som idéell icke vinstdrivande organisation har för löner och ersättningar. Det är juhe dumt om en del tror de skor sig själva och av det skälet inte är med i SMC.

Jag har själv gått ur 2 st svenska idéella icke vinstdrivande dito i år och ett av skälen var just för att de ledande befattningarna var på tok för högt avlönade enligt vad jag ansett varit skäligt (löner en bra bit över 50.000kr/månad + omfattande förmåner). Jag har inget emot lön för arbetetet men det bör inte ligga på samma som VD-nivån i näringslivet.

chili
2006-10-11, 07:28
För min egen del tycker jag 350:- är en helt rimlig årsavgift för en organisation i denna storlek. Visst har det varit stora procentuella höjningar på kort tid men det kanske var för billigt förut (?!)

Jag kan dock tänka mig att det upplevs väldigt dyrt för nya medlemmar... Det kanske tom blir avskräckande. Varför inte ha billigare årsavgift första året så man hinner inse vad man får ut av smc.

Bland mina hojvänner räcker det inte att locka med en tidning och "tråkiga" rabatter - det kan jag lova. Är man dessutom medelålders sporthojsförare kan man få billigare försäkringar på annat håll och lär sig hellre köra roadracing än att bli säkrare förare på en sporthojskurs.

Misstolka inte detta nu - jag själv är sportojsintsruktör (dock ej aktiv i år) och försöker verkligen övertala mina hojvänner att gå med i smc och talar varmt om alla fördelar med "nya" smc. Avgiften kommer dock inte att göra det lättare...

Dominator
2006-10-11, 19:42
Jag betalar...

Höjningen är på ungefär 27 öre/dygn och medlemsskapet kostar mig totalt 96 öre/dygn. Inte mycket ens med mina mått mätt...

Jag tycker att det är en liten kostnad i förhållande till vad man får. Sedan är det upp till var och en att utnyttja förmånerna eller inte.

Som jämförelse så motsvarar en lunch på ca 60 kr två månaders medlemskap i SMC. 1 års medlemskap i SMC motsvarar således 6 luncher (5,833 för att vara exakt).

Det gamla medlemspriset på 250 kr motsvarar 4,16 luncher under ett helt år, avrundat 4 luncher. Skillnad = 1,67 lunch / år, eller om man så vill mindre än två luncher per år. JAG tycker inte att det är mycket att bråka om, men det är min personliga åsikt.

Ja ja... Jag vet att det är mina underliga uträkningar och att priserna på luncher kan variera. Men detta är bara ett exempel... ;)

Kjelle

Ha ha kul, sveriges poliser räknar i luncher, Cops i USA räknar i munkar. :p

Till trådskaparen
Det är ju inga :eek: summor direkt betala och var glad eller strunt i det!:confused:

DustRat
2006-10-11, 20:03
Jag har själv gått ur 2 st svenska idéella icke vinstdrivande dito i år och ett av skälen var just för att de ledande befattningarna var på tok för högt avlönade enligt vad jag ansett varit skäligt (löner en bra bit över 50.000kr/månad + omfattande förmåner). Jag har inget emot lön för arbetetet men det bör inte ligga på samma som VD-nivån i näringslivet.

Det kanske inte är en dum idé att låta redovisa lönebilden bland nyckelpersonerna på firman? Arbetsinsatsens storlek måste beaktas och därefter betalas för. Detta innebär inte att vår organisations fickor får läcka som ett såll!

Vill man kan man alltid finna stora anledningar till varför man önskar lämna SMC-skeppet. 350:- per år är inte mycket att orda om, men personligen kan jag se anledningar till att hoppa ur båten, men väljer att inte dryfta dem här. Beslutet blir då mitt om jag tar det och SMC kommer att klarar sig då lika bra ändå.

HW
2006-10-12, 22:00
Jag har ingen exakt siffra på Danskens lön men den ligger inte i närheten av vad han haft på tidigare befattningar. Med andra ord är denna tjänst mer eller mindre ideell...

Ganska ointressant fråga, se till vad han gör för SMC istälelt och bedöm därefter vad han BORDE ha i lön.
Ska det smaka måste det väl få kosta lite. (jag vet fortfarande inga siffror)

/HW

Smartswede
2006-10-13, 06:07
Tja... möjligt du tycker det är ointressant HW. Det anser inte jag och som tidigare så TROR du att han har låg lön och ersättningar. Jag TROR inte heller han har för hög men jag vill veta. TROligtvis finns det fler medlemmar som vill kunna bilda sig egen uppfattning och inte enbart TRO. Särskilt är det intressant just för det finns andra idéella organisationer i Sverige där många TROR det sker på mer eller mindre idéell basis men visar sig vara mer välbetalt än att vara företagsledare.

Visst ska lönen sättas i relation till insatsen. Samtidigt är SMC just en organisation som bygger de allra flesta jobbar idéellt utan någon annan ersättning än milersättning och lite mat. Så rimligtvis innebär även ordförandeposten att man har lägre lön än vad jobbet borde betala om det var i näringslivet. Allt annat vore konstigt.

HW
2006-10-13, 08:47
Ordföranden heter Lars och har ingen lön alls för sitt arbete. Generalsekreteraren är den som är anställd för att hålla i precis allt det vanliga arbetet och om man förstår innebörden ger åtminstone jag gärna en 50-öring i månaden av min medlemsavgift till hans lön.

Edit: Jag skulle gärna lägga en extra krona i månaden om vi fick en galen dansk till!

/HW

Swedie
2006-10-13, 09:48
Jag flyttar den här tråden till SMC-feedback då den "förstör" lite i allmänna diskussioner.

Fin avatar HW... skönt med ett skratt :D

DustRat
2006-10-13, 21:20
Ordföranden heter Lars och har ingen lön alls för sitt arbete. Generalsekreteraren är den som är anställd för att hålla i precis allt det vanliga arbetet.
/HW

Helt riktigt angående Larz och GS:ens roll. Den ena arbetar ideellt, den andre är anställd av styrelsen.

Jag har inget egenintresse i att veta Danskens lön. Han lägger säkert ner hela sin själ i sitt arbete och skall självfallet ha betalt för detta, men tro inte att en GS på något sätt är lågavlönad bara för att han/hon arbetar för en ideell motorcykel-organisation som bygger på massor av människors engagemang.

En GS skall inte förväntas att arbeta gratis, inte heller övrig kanslipersonal. I sammanhanget är GS:en inom vår förening en offentlig person och hans roll skiljer sig inte speciellt från näringslivets andra VD:ar. SMC är inget stort företag, men dock så omfattande att de flesta små- och egenföretagare inte är i närheten av dess storlek på verksamhet, omsättning, personalpolitik eller budget.

Det viktiga i sammanhanget är hur GS:en, anställd av styrelsen värderas vilket kan vara en signal på hur styrelsen fungerar i stort. Styrelsen, som består av kompisar valda av oss, har ett arbetsgivaransvar som nog få av oss egentligen förstår vidden av. Kanske inte ens vissa styrelseledamöter förstår detta. Det jag i sammanhanget tycker är viktigt är hur tillgångarna fördelas, spenderas och investeras i förhållande till GS:ens storlek på lön samt övrig personal i nyckelpositioner. När tiderna är tajta med vikande medlemstal får även GS:en, oavsett vem det än är anpassa munnen efter matsäcken.

SMC kan idag inte fungera på annat sätt än som ett företag med intäkter och utgifter, likt ett företag som faktiskt kan gå i konkurs om det vill sig illa. SMCs styrelse tillsammans med GS:en har detta ansvar. Som en paradox kan man jämföra svenska samhällets politiska värld där makthavarna kunnat besluta om att höja medborgarnas skatt när kassakistan sinat. Detta har hänt i alla tider under alla regenter, en situation som de flesta svenskar accepterat. De allra flesta SMC-medlemmar (kanske 60000) accepterar också vad SMC gör utan att egentligen begära insyn i verksamheten.

Frågan är relevant och om denna öppna diskussion om insikt i föreningens och styrelens ekonomiska ansvar slaktas, känner jag att de demokratiska rättigheterna allvarligt får sig en törn.

HW
2006-10-13, 21:29
GS är anställd i ett aktiebolag som ägs av SMC. I aktiebolaget arbetar även övrig kanslipersonal och man tillämpar individuell lönesättning.
Enstaka individer eller hela firmans lönesättning skall inte diskuteras på ett öppet forum och så kommer heller inte att ske.
Har man någon som helst erfarenhet av personalpolitik och löneansvar inser man det olämpliga i en sådan diskussion.
Om någon önskar detaljerad information om någon ekonomisk post i aktiebolaget eller smc i stort är det nog kassören man får vända sig till.
Edit:.. alternativt revisorn.
/HW

DustRat
2006-10-13, 21:50
Enstaka individer eller hela firmans lönesättning skall inte diskuteras på ett öppet forum och så kommer heller inte att ske.
Har man någon som helst erfarenhet av personalpolitik och löneansvar inser man det olämpliga i en sådan diskussion.
/HW

Bra HW

Du känner ditt arbetsgivaransvar rätt väl märker vi på forumet, toppen! Men kanske har du fått hela diskussionen om bakhjulet? Det handlar inte om att enbart diskutera GS:ens lönebild, utan att låta medlemmarna få insikt i föreningens och styrelsens ekonomiska ansvar. (Kan jag ha fel om jag misstänker att du är en av kompisarna som jag delaktigt valt in i styrelsen?)

Marie
2006-10-14, 10:52
Lönerna hos tjänstemän verksamma på uppdrag av en ideell förening är i mina ögon inte en privatsak utan något som enligt all heder bör redovisas öppet för medlemmarna, och inte döljas med hjälp av konstruktioner med aktiebolag eller liknande. Det är lika illa som när motsvarande så ofta sker i vissa kommuner. Ett gravt åsidosättande av demokratin med andra ord. Om man på det viset inte kan locka till sig vissa toppkrafter så får man hellre klara sig utan dessa. Den insyn som är förutsättningen för demokrati är mycket värdefullare rent principiellt.

Om medlemsavgiftshöjningen tycker jag inte. Däremot inser jag att jag försuttit min chans att påverka den då jag inte engagerat mig i årsmöten vare sig lokalt eller centralt, alltså återstår endast två alternativ. Att gilla läget, eller att rösta med fötterna kommande årsskifte. Jag lutar för min del åt att rösta med fötterna. SMC är i mina ögon ingen viktig förening för mig. Rabatterna behöver ni inte nämna. Jag har ännu inte hittat en enda som jag kunnat utnyttja, jag har hittills alltid hittat bättre priser på egen hand. Tidningen innehåller bara en läsvärd sida, Sture Stelben, och för en enda svartvit seriesida är priset för högt. Gruppresor är inget som känns särskilt lockande. Jag deltog förra måndaen i delar av BMW-klubbens alpbus, visst var det iofs kul, men det gav ingen mersmak. Jag är fullt kapabel att ordna mina resor på egen hand. Det har jag gjort förr och det lär jag fortsätta med. Utbildningarna är inte heller något som känns angeläget. Jag deltog i SMCs avrostning i Ljungbyhed våren 2005 och i en mindre klubbs avrostning på gocartbana i våras. Jag tycker att det är mördande tråkigt att köra på bana, samma omgivning som passerar revy hela tiden, ingen omväxling alls. Dessutom ser jag ingen nytta med avrostningar för egen del, efter en vinters körning på ofta mycket hala vägar är jag nog på våren en bättre hojförare än någon annan gång på året. Skulle något eventuellt behövas vore det halkkörning på hösten/förvintern, men något sådant har mig veterligt aldrig diskuterats, alltså löser jag detta på egen hand när första halkan kommer. Att SMC fortsätter att slåss med myndigheterna förutsätter jag, det ha de gjort i åratal innan jag blev medlem, och det lär inte upphöra för att jag lämnar skutan. Jag tycker att priset nu överstiger nyttan rejält. Av samma skäl har jag igår lämnat facket.
/Marie

Smartswede
2006-10-14, 19:54
Tack för svaren angående om (o)möjligheten att få reda på de ersättningar som de högst ansvariga i SMC har (antar att detta är en officiell hållning).Tydligen är det såpass känsligt att det måste döljas för medlemmarna.

Jag får väl helt enkelt avvakta taxeringskalendern för 2006 som kommer 2007 för att få reda hur det ligger till. Fast.. det kanske inte är säkert det heller? SMC kanske väljer betala löner till Jersey å liknande i form av konsultarvode till GD för att även undvika skatteverkets insyn? :rolleyes: Är juhe en fiffig konstruktion som använts flitigt i andra svenska idéella organisationer såsom idrottsklubbar (synd bara Skatteverket kommit på några av dem).

Undra hur många miljoner kronor GDs fallskärm är värd? Full lön till pension kanske? Vem vet... Han e juhe inte gamle dansken än på nåra år. Antar att han även har ett bonusprogram där han får några extra årslöner om han lyckas bibehålla antalet medlemmar (undra om den är 100kr per medlem?). Eller kanske är bonusen baserad på omsättningen och höjningen av årsavgiften ger en bra skjuts åt bonusen? Man kan inte annat än spekulera när uppgifterna är hemligstämplade.

Chansen att jag blir medlem i en idéell organisation som medvetet mörkar vad pengarna går till finns helt enkelt inte.

KJECOP
2006-10-15, 13:41
Ha ha kul, sveriges poliser räknar i luncher, Cops i USA räknar i munkar. :p
Ha ha :D Det där tyckte jag var kul skrivet... Tänkte inte på det, men det verkar ju vara sant...

Jåke
2006-10-15, 15:50
Tack för svaren angående om (o)möjligheten att få reda på de ersättningar som de högst ansvariga i SMC har (antar att detta är en officiell hållning).Tydligen är det såpass känsligt att det måste döljas för medlemmarna.

Chansen att jag blir medlem i en idéell organisation som medvetet mörkar vad pengarna går till finns helt enkelt inte.
Vilken fin konspirationsteori ni lyckats koka ihop i den här tråden, hur vore det om ni tog en paus och fick lite distans till det ni diskuterar istället för att bara elda på hela tiden?

SMC's ekonomi är redovisad och tillgänglig för alla medlemmar som har intresse att läsa, revisorerna har gett styrelsen ansvarsfrihet. Vilket inte garanterar fuffens, men det är svårt att mygla undan 350 kr * 60000 medlemmar...

Det är förresten styrelsen som är de högst ansvariga som du efterlyser, inte någon anställd person. De som sitter där har inga fasta ersättningar eller löner, så nu fick du svar på det också.

Smartswede
2006-10-16, 10:08
I brist på annat får konspirationsteorier duga. De kan dessutom med lite tur leda till sin egen undergång genom att faktan och sanningen redovisas. :D

Du verkar ha missuppfattat vad en revisor gör. Han/Hon bryr sig inte om löner och ersättningar till anställda så länge organisationen betalar sociala avgifter och lön och lönerna inte är såpass höga att ekonomin skjuts i sank.

Förstod inte vad du menade med 350kr x 60.000 medlemmar och mygel.21.000.000kr fås in i medlemsavgift så med dessa småpengar finns möjligheter till mygel. 60.000 medlemmar är ingen garant för det inte kan myglas... om så var fallet hade vi aldrig haft mygel i Sveriges offentliga finanser eller kommuner. Dessa har dessutom en detaljerad redovisning och offentlighetsprincipen gäller (om än att flertal kommuner har skaffat sig AB för att kunna dölja ersättningar och förmåner)

SMC redovisning hittar jag en budget för 2006/2007 (RR/BR för 2005/2006 finns ej där det står den ska vara här på hemsidan). Där står 9.700.000kr budgeterat för kansliet men inget vad för löner, ersättningar och andra kostnader som ingår. Länka gärna till de uppgifterna om du vet vart de finns.

Styrelsen är ej arvoderad alltså. Framgick innan att ordföranden inte hade arvode. (ev. kan de få lön via andra poster i budgeten men då iaf inte för styrelsearbetet). Så där har fakta framkommit.

Återstår för Kansliet och GS Galne Dansken om löner och ersättningar. Nog måste det vara av intresse vad VDn (Generalsekreteraren) har för lön och ersättning? Som innan påpekat så är det en offentlig position och för de brukar vanligtvis ersättningen redovisas. Åtminstone så i offentliga organisationer och som huvudregel för lite större företag (måsten för samtliga börsföretag).

Linslusen
2006-10-16, 18:25

MVH

BEKK
Att betala 350:- per år till en organisation som förenar mc folket och lyfter upp våra tankar och idéer till de "högre" makterna är försumbart i en tid då en flaska whiskey kostar mer. Personligen avstår jag gärna en flaska och fortsätter som medlem här i SMC. Givetvis så måste ju höjningen märkas vid nästa årsmöte där medlemmarna kan se att under det gångna året har det arbetats än mer för att göra både organisationen och gemenskapen bland mc åkarna till det bättre.

HW
2006-10-16, 20:29
Jag hade visst lite fel, ingen är anställd i Aktiebolagen utan alla får sina löner från organisationen.

När det gäller övriga teorier om fallskärmar, jättelöner och mygel kan du nog lägga ner snacket nu. SMC är inte och har aldrig varit någon direkt kriminell organisation och den nuvarande styrelsen har inga som helst avsikter att förvandlas till det heller.

Rekommendationen kvartår, ring revisorn eller ordföranden om du har frågor. Revisorn är inte så stel som ni beskriver ovan, han har insyn i hela organisationen.

Sluta gärna jaga GD. Han är anställd av förra årets styrelse, har inte bestämt sin egen lön och gör hittils ett djävligt bra jobb trots alla påhopp. Ta reda på fakta innan ni börjar hänga ut folk på forum. Bakom alla nicknames finns det verkliga personer med verkliga hus, verkliga famlijer och verkliga känslor som faktiskt tar illa upp av sånt här.

/HW

HW
2006-10-16, 20:33
Bra HW

Du känner ditt arbetsgivaransvar rätt väl märker vi på forumet, toppen! Men kanske har du fått hela diskussionen om bakhjulet? Det handlar inte om att enbart diskutera GS:ens lönebild, utan att låta medlemmarna få insikt i föreningens och styrelsens ekonomiska ansvar. (Kan jag ha fel om jag misstänker att du är en av kompisarna som jag delaktigt valt in i styrelsen?)

Du är lite långsam va?

Ingen i styrelsen är anställd utan vi gör det här helt ideellt.
Vad du menar med "en av kompisarna" vet jag inte riktigt men jag anar ironi. Innan jag tackade ja till att bli "invald" hade jag inte träffat någon i styrelsen förutom Larz och Jesper.

/HW

Marie
2006-10-16, 21:33
Ja, avlönas inte personalen via ett aktiebolag (för att dölja siffror) så tar jag för min del tillbaka det jag sagt om mygel och bristande demokrati. Rätt skall vara rätt.
/Marie

Bellman
2006-10-16, 22:41
Det är alltid bättre med fakta än troende :) Mora = glesbyggd = låga lokalkostnader så de 9,7 miljonerna är nog inte mestadels till det således.

Jag tror inte heller det förhåller sig på det viset att kanslisterna har höga löner, särskilt inte de som agerar sekreterare och enklare administratörer. Men nog är det intressant att få reda på vad de med de tyngsta befattningarna i SMC som idéell icke vinstdrivande organisation har för löner och ersättningar. Det är juhe dumt om en del tror de skor sig själva och av det skälet inte är med i SMC.

Svarade först på ett inlägg enligt ovan men så läste jag en del andra inlägg och blev förfärad och ändrade mitt ursprungliga inlägg.

Här talas det om mygel, gömma siffror och misstänkliggörande av styrelser och t.o.m föringande av revisorers insatser/uppgifter och hot om att gå ur SMC. Allt för att man tror att en hårt arbetande GS kan ha en högre lön än man själv har. "Så MÅSTE det ju vara eftersom man inte redovisar det officiellt."

"Nu får ni allt ta och kamma till er!" som en polare brukar säga. Visst är det vi med våra medlemsavgifter som avlönar vår GS MEN INTE FAN ÄR DET EN ÅRSMÖTESPUNKT VAD HAN SKALL HA I LÖN! OAVSETT vem som betalar hans lön så har han rätt till integritet och hänsyn. Bara för att det är din, din, din, din och min medlemsavgift som avlönar GS så är det inte vi som har rätten att förhandla med honom via ett årsmöte eller värre ändå, ett forum. Han har rätt till att förhandla med en arbetsgivarrepresentant och en sådan har vi utsett. Det är vår styrelse med ordföranden i spetsen! Så funkar vår svenska föreningsmodell!

Hur skulle det se ut om det sitter en massa (avundsjuka/missunsamma?) människor på ett årsmöte och skall löneförhandla för en chefstjänsteman? Vad för typ av arbetsgivarroll har vi då skapat? Skulle du acceptera att bli behandlad så på din arbetsplats? Offentliganställd? Hm... "Härmed kallas du som kommuninnevånare att rösta om Pelles och Stinas löner som som chefer på förskolan Uthan Eftertanhke respektive Utflygherorden Tankenstillhastår." Klart att alla skall få vara med och rösta och få full insyn/synpunkter. DE ÄR JU MED OCH BETALAR DIN LÖN. :rolleyes:

Men HALLÅ! Vart tog facket, arbetstagarrätten och allt det där andra våra föräldrar kämpat för vägen? Ideell förening eller ej. Ointressant för mig som arbetstagare! Jag vill ha en vettig och marknadsmässig lön oavsett vilka inkomster hos arbetsgivaren som betalar min lön. Som någon skrev tidigare - sakta in lite och tänk efter.

Galne Dansken och ni andra på kansliet - bry er inte. Jag vill påstå att det är en massa kloka män och kvinnor som utgör majoriteten i SMC och som tycker att ni gör ett kanonjobb och dessa kloka män och kvinnor kommer INTE att tillåta att era löneförhandlingar sker på årsmötet eller på forumet.

Skulle härmed vilja uppmana dessa kloka män och kvinnor att anse denna diskussionen som avslutad!

Smartswede
2006-10-17, 06:57
Visst kan det tyckas löjligt att snacka om fallskärmar, bonusar och konsultarvode till Jersey eller annat bolag. Men tyvärr är detta allt vanligare och särskilt illa när idéella organisationer använder sig av dem. Jag förstår om styrelsemedlemmar känner sig träffade och det är lite av poängen.

HW har läst på och vet (eller vet snart?) vad GD har för lön och ersättningar och kan om inte annat själv gå i god för att GS inte har fallskärm, bonus, konsultarvode eller en för hög lön (enligt dina mått iaf.). Stämmer det HW? Isåfall är du mer insatt i SMCs verksamhet nu än tidigare vilket kanske inte är så dumt som ny styrelsemedlem?

Inte behöver det vara Jantefasoner för man anser att ekonomin inkl. lön för GS bör redovisas öppet. Snarare så att styrelsen är rädd för jantelagen och därför inte redovisar GS ersättning. Anklaga mig för Jantefasoner är bara nys (kolla nick + jag t.ex. anser att Percy Barneviks bonusprogram var rimligt)

Jag tror ett flertal av medlemmarna inte är beredde att låta deras medlemsavgift gå till en väl tilltagen lön till GS (oavsett vem det är) i VD-klass. Sen är det säkert även många medlemmar som inte har något emot att betala den operativt ansvarige både 1 och 2 miljoner om året.

Om nu man måste betala "marknadsmässig" lön för att få den allra bästa i Sverige, hur kommer det sig att styrelsen är oavlönad? För få de sämsta? ;) Och varför är de flesta andra aktiva i SMC oavlönade? Även där för att inte locka till sig några talanger? ;) (skämtsam ton )

En idéell organisation bygger vanligtvis i stor mån på idéellt arbete medan ett företag bygger på marknadsmässiga löner och vinstmaximering. Har SMC övergått till det senare? Således ganska vitt skilda former om än att bägge är former där det finns ekonomiska resurser och ekonomisk redovisning sker.

Sen är det beklagligt att forumet inte kan användas till att ställa frågor och få de besvarade öppet. Meningen med mitt provocerande här är juhe förstås att inte bara jag (som dessutom inte är SMC-medlem) ska få reda hur kansliet spenderar sina pengar utan att medlemmarna får det.

Hade jag varit GS eller VD (råkar va det senare för ett pyttelitet AB utöver mitt vanliga arbete) så hade just ett bra skäl för att ha bibehålla min integritet och slippa diskussionen varit att redovisa lön och ersättningar öppet. Av samma skäl som politiker, offentliga chefer, VDar tvingas göra det och ofta föredrar ha det på det viset. Sen att lönen och ersättningarna sätts av ett arbetsutskott till styrelsen är väl helt enligt gängse regler så att löneförhandla på årsmötet har iaf. inte jag påstått vara en vettig modell (så håller med till fullo Bellman att så ska inte lönen sättas).

Bara för man är kritisk i en specifik sakfråga så behöver det inte innebära man är missnöjd med allt styrelsen eller GD gör (vilket man ofta bemöts med som nåt skäl för att inget kan bli bättre än nu). Jag tror och vet att styrelsen och Galne Dansken gör ett fantastiskt hästjobb och sliter väldigt hårt. Så det ska naturligtvis inte förringas i sammanhanget.

Marie
2006-10-17, 13:42
Jag kan bara stödja Smartswedes senaste inlägg på alla punkter.
/Marie

Campino
2006-10-17, 13:51
Vad är en rimlig lön för GS?

Jämför man med att vara Vd i ett bolag med ca 15 anställda och en årsomsättning på ca 20MSEK så är man i rätt nivå. Och det är med detta man skall jämföra enligt min mening. Man måste göra den jämförelsen om man skall få rätt kompetens på personen i fråga.

Jaha, vad skall en sådan person ha då?

Ja, i min bok, minst 50 000.- i månaden, och:

- fri telefon, dator etc
- tjänstebil
- klippkort på flyg och/eller tåget, inkl fria hemrsor
- en bra tjänstepension på min 20% av lönen
- någon form av resultatbonus tex kopplat till medlemsutvecklingen under
förutsättning att verksamheten ger ett överskott
- sex veckors semester

Sedan är nuvarande GS tillsatt med uppdraget att genomföra ett stort förändringsarbete som bör ge en ytterligare en slant i lön.

Eftersom SMC inte är ett aktiebolag så har GS inte några möjligheter att förvärva tex aktier, som på sikt kan ge ytterligare ekonomisk utdelning i framtiden. Detta bör oxå rendera i ett extra lönespåslag.

Summa summarum ca 1,5MSEK för organisationen.

S1000RR
2006-10-18, 21:30
Jag får väl helt enkelt avvakta taxeringskalendern för 2006 som kommer 2007 för att få reda hur det ligger till. Fast.. det kanske inte är säkert det heller? SMC kanske väljer betala löner till Jersey å liknande i form av konsultarvode till GD för att även undvika skatteverkets insyn? :rolleyes: Är juhe en fiffig konstruktion som använts flitigt i andra svenska idéella organisationer såsom idrottsklubbar (synd bara Skatteverket kommit på några av dem).

Undra hur många miljoner kronor GDs fallskärm är värd? Full lön till pension kanske? Vem vet... Han e juhe inte gamle dansken än på nåra år. Antar att han även har ett bonusprogram där han får några extra årslöner om han lyckas bibehålla antalet medlemmar (undra om den är 100kr per medlem?). Eller kanske är bonusen baserad på omsättningen och höjningen av årsavgiften ger en bra skjuts åt bonusen? Man kan inte annat än spekulera när uppgifterna är hemligstämplade.

Ursäkta funderingen... Du är inte medlem, men du går på och jagar en person som om att du helst skulle vilja att spöstraff på stortorget vore lämpligt.

Jag måste få fråga, har du ätit konstiga svampar eller nå´t?

Pinsamt...

Guzzi-Leif
2006-10-18, 22:12
Jag har inte öht funderat över rimliga ersättningsnivåer (mer än det vanliga; att de flesta betalar för att jobba när det gäller ideella föreningar och att det till slut kan vara lite otacksamt). Dock anser jag det fullständigt självklart i alla intresseföreningar att all ekonomi är öppen för samtliga medlemmars insyn. Dels på årsmöte förstås men också på begäran dessemellan.

Jag tror inte SMC har något att skämmas för och jag är väldigt säker på att den ambitiöse GS/GD inte tagit jobbet för lönen! Desto större orsak att löpande lägga ut ekonomin till påseende för den som funderar....

Åsså en sak till:
Tendensen att se SMC som ett affärsdrivande företag är jag INTE med på men det är en ideologisk fråga snarare än en formell!

-Chrille-
2006-10-19, 20:27
[QUOTE=Bellman;1691]
Galne Dansken och ni andra på kansliet - bry er inte. Jag vill påstå att det är en massa kloka män och kvinnor som utgör majoriteten i SMC och som tycker att ni gör ett kanonjobb och dessa kloka män och kvinnor kommer INTE att tillåta att era löneförhandlingar sker på årsmötet eller på forumet.
QUOTE]

Jag kunde inte sagt det bättre själv...

Så GD med stab stå på er o sålla bort vissa "svampälskare"...;)

Smartswede
2006-10-20, 08:12
R1100S-01:
Det krävs väl en knarkare för känna igen symptomen kan tänkas... :p
Fortsätt du knarka men blanda inte in mig för jag nyttjar inga illegala substanser och äter inte ens vanlig svamp. Hoppas nu bara inte några andra får sätta livet till för ditt knarkmissbruk och att du betalar för det själv.
(som man frågar får man svar)

Så det är snarlikt spöstraff att redovisa lön och ersättning för GS? Möjligtvis skulle väl så kunna bli fallet om mina vilda spekulationer stämmer... annars inte.

Lyssna på Chrille mfl. kansliet. Såklart ni inte behöver redovisa för era medlemmar hur medlemsavgifterna används. De är juhe era pengar... eller hur va det nu igen? :rolleyes:

HW
2006-10-20, 09:14
Suck!!!!!!!

Campino
2006-10-20, 19:56
...

Åsså en sak till:
Tendensen att se SMC som ett affärsdrivande företag är jag INTE med på men det är en ideologisk fråga snarare än en formell!

Jag delar inte din uppfattning att det är en ideologisk fråga.

Jag tror att det är av nöden krävt att SMC blir mer affärsdrivande i en allt mer komersialiserad och global värld. Uppfattar inte medlemmarna att de får tillräckligt för slantarna så sviker de. Kundnytta och medlemsnytta blir för SMC samma sak på sikt.

Campino
2006-10-20, 20:03
R1100S-01:
Så det är snarlikt spöstraff att redovisa lön och ersättning för GS? Möjligtvis skulle väl så kunna bli fallet om mina vilda spekulationer stämmer... annars inte.

Om det nu är så viktigt för dig att veta GS lön, så ta då och ring upp Jesper och fråga honom om hans lön.

Men att spekulera o fantisera för knappast diskussion framåt.

V Saarela
2006-11-03, 06:53
Jo, börjar bli lite tufft med medlemsavgiften.
Mina alla medlemsavgifter börjar snart tangera försäkringskostnaderna :)

Måste väl börja rensa bort lite i medlemsregistren. Förra året skippade vi familjemedlemskapen i SMC. Nästa år......?

Bellman
2006-11-03, 17:42

MVH

BEKK

Ledsen att säga det BEKK men det är inte dina synpunkter som skall styra besluten - DET ÄR MAJORITETENS VID ÅRSMÖTET! Medlemsdemokrati är inte att lyssna på de som skriker högst särskilt inte när de inte ens går på årsmötet eller läser informationen om vilka beslut som skall tas.

Ledsen igen - du har diskvalificerat dig själv i den här diskussionen. Du får i stället putsa lite extra på hojen, betala den höjda medlemsavgiften du själv var med att rösta om och glädjas över att SMC verkar för att du får åka hoj nästa år igen! :D

Marie
2006-11-03, 18:18
Ledsen att säga det BEKK men det är inte dina synpunkter som skall styra besluten - DET ÄR MAJORITETENS VID ÅRSMÖTET! Medlemsdemokrati är inte att lyssna på de som skriker högst särskilt inte när de inte ens går på årsmötet eller läser informationen om vilka beslut som skall tas.

Ledsen igen - du har diskvalificerat dig själv i den här diskussionen. Du får i stället putsa lite extra på hojen, betala den höjda medlemsavgiften du själv var med att rösta om och glädjas över att SMC verkar för att du får åka hoj nästa år igen! :D

Eller också helt enkelt säga upp medlemskapet. Det blir nog vad jag kommer att göra. Jag tycker att jag inte får *någonting* alls som är värt något för mig, för pengarna, mer än en sida Sture Stelben i Mc Folket några ggr per år - och de sidorna blir nu alltför dyra.

Mikaman
2006-11-03, 18:29
Eller också helt enkelt säga upp medlemskapet. Det blir nog vad jag kommer att göra.

Ja, det var ju det där med att människan kan välja och människan gör sina val. En del valde att inte vara med på årsmötet och andra valde att rösta för en höjning. När styrelsen valde att föreslå en höjning var de säkert medvetna om att somliga inte skulle gilla höjningen. Nu vet vi vad du väljer! ;)

Kwesen
2006-11-03, 19:02
Är man inte beredd att betala för det jobb som SMC gör och har gjort så skulle man prova att köra hoj enligt de regler som annars skulle ha gällt...

Marie
2006-11-03, 19:19
Är man inte beredd att betala för det jobb som SMC gör och har gjort så skulle man prova att köra hoj enligt de regler som annars skulle ha gällt...
Det där solidaritetsköret får du försöka med på någon annan. Jag är inte med i facket heller...
/Marie

Kortstubina
2006-11-04, 00:57
Hej och ursäkta en dum en...har precis haft tiden att sitta och läsa igenom hela forumet efter en tids frånvaro av dator.

Tråden börjar med frågan om medlemsavgiftens höjning.
Men att den sedemera övergår till ren häxjakt av tycker jag är fruktansvärt! Särskilt då tråden skulle handla om höjningen av medlemsavgiften.

Okey. att jag må vara partisk, insyltad upp till öronen, men som medlem har man faktiskt en direkt demokrati både i länet och på riksnivå och det är inte många organisationer/föreningar som har i dagsläget!
(det var så jag halkade in)

SMC har gått en ny framtid till mötes.
Under sommaren fick vi äntligen en ny generalsekreterare, Jesper, mer känd som den Galne Dansken. "Nya" MC-Folket (tidningen) har fått sig ett stort lyft.
Namnförändring från Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation till Sveriges Motorcyklister.
Nya webbsidan har öppnas med ännu lättare åtkomst för alla, där vi ej ska behöva söka efter vårat län allt finns på samma ställe.

Många av dessa förändringar kom efter att Dansken kommit in i styrelsen och sedan blev GS!
Tack för dessa förändringar!(Vi måste ju hänga med i utvecklingen så, jag hoppas på fler bra idéer att möta framtiden med).

Det bästa med att medlemsavgiften har gått upp en hundralapp, betyder att vi (SMC) kan göra mer för medlemmarna.
Tidningen MC folket är bara den värd detta pris om inte mer för sina 7 nummer /år.
Och kan äntligen utvecklas så det täcker alla hojåkares intressen, förhoppningsvis!
Tänk på vad en prenumeration av BIKE (439kr/10nummer), Allt om MC (405kr/10 nummer)
eller MCM (280kr/6 nummer)kostar.

Tänk på alla förbud som regeringar genom tiden fått genom om inte SMC verkat och lagt mot motioner.
länk (http://www.svmcse/templates/Page.aspx?id=276)

Rabatter, direkt demokrati, inblick i maktens korridorer både inrikes och utrikes...allt detta och mer är vad Sveriges Motorcyklister kämpar med, och det just för oss som hojåkare och spättor/spättar.

/insyltade kortstubina

Mikaman
2006-11-04, 02:35
Rabatter, direkt demokrati, inblick i maktens korridorer både inrikes och utrikes...allt detta och mer är vad Sveriges Motorcyklister kämpar med, och det just för oss som hojåkare och spättor/spättar.
Och funderar man en liten stund över allt frivilligt gratisarbete som funktionärer och instruktörer utför, arbete som kommer medlemmarna tillgodo, får man verkligen oerhört mycket för den ringa summa som medlemsavgiften utgör!

Men, man kan välja att stå utanför. Samvetet eller något liknande kan ange hur mycket gratisförmåner man då kan tänka sig att utnyttja. Mycket av det arbete SMC:s funktionärer utför gagnar både medlemmar och icke-medlemmar.

Det där solidaritetsköret får du försöka med på någon annan. Jag är inte med i facket heller...
SMC är inte facket men när det gäller de stora frågorna blir det ändå lite som facket. En klok arbetsgivare lyssnar på facket och tillsammans gör det arbetsplatsen bättre för de anställda. Förbättringarna kommer även dem som inte är med i facket till del.

Man kan välja att inte vara med i facket men det är oklokt att göra det ljudligt och skrytsamt. Man kan också välja att inte vara med i SMC. Är det klokt att tjata om det i SMC:s garage?

Det är väldigt enkelt, överväg alternativen och välj! Sluta sedan att gnälla utan deltag som medlem eller deltag inte!

/Deltager i SMC som medlem

Mikaman
2006-11-04, 02:52
Att betala 350:- per år till en organisation som förenar mc folket och lyfter upp våra tankar och idéer till de "högre" makterna är försumbart i en tid då en flaska whiskey kostar mer.
Det är med SMC:s medlemsavgift som med priset på whiskey, kvittar hur mycket de höjer, de kommer ändå aldrig att komma upp till det rätta värdet! :D

V Saarela
2006-11-04, 05:53
Akta er grabbar att jämföra medlemsavgiften med en flaska whiskey.
Det finns faktiskt folk som kan få en ahaa-upplevelse, komma på att man får ju för tusan en hel pava sprit för avgiften :)

Själv brukar jag omvandla priser i antalet öl när jag inte förstår riktigt hur mycket pengar nåt är......

Marie
2006-11-04, 18:31
Det är med SMC:s medlemsavgift som med priset på whiskey, kvittar hur mycket de höjer, de kommer ändå aldrig att komma upp till det rätta värdet! :D
Dålig liknelse. Det kvittar hur lågt priset skulle bli på en flaska whiskey, jag skulle ändå aldrig slösa bort pengar på att köpa den....

Även en krona litern vore för dyrt, såvida den inte höll tillräckligt hög alkoholhalt för att duga som motorbränsle.... ;)
/Marie

Marie
2006-11-04, 18:40
Tidningen MC folket är bara den värd detta pris om inte mer för sina 7 nummer /år.
Och kan äntligen utvecklas så det täcker alla hojåkares intressen, förhoppningsvis![/SIZE]
Tänk på vad en prenumeration av BIKE (439kr/10nummer), Allt om MC (405kr/10 nummer)
eller MCM (280kr/6 nummer)kostar.

Just detta argumentet saknar betydelse för mig. Jag är inte ett dyft intresserad av att läsa en tidning om motorcyklar, och det skulle aldrig falla mig in att prenumerera på en mc-tidning. Nej jag vidhåller att det enda som Mcfolket innehåller, och som jag tycker att är värt mer än papperert det är tryckt på, är Sture Stelben. Och sju sidor svartvit serie på ett år kan aldrig bli så bra att den är värd 350 kronor - för det finns inget i SMCs övriga utbud som jag uppskattar heller. Så enkelt är det.
/Marie - fortfarande medlem nr 265234

Marie
2006-11-04, 18:47
Man kan välja att inte vara med i facket men det är oklokt att göra det ljudligt och skrytsamt. Man kan också välja att inte vara med i SMC. Är det klokt att tjata om det i SMC:s garage?

Varför skall man inte tydligt deklarera att man inte är med i facket?:confused:

Dessutom är jag fortfarande medlem i SMC men uppmanar alla som inte gillar avgiftshöjningen att tillsammans med mig kliva av vid årsskiftet.
/Marie fortfarande SMC-medlem nr 265234

HW
2006-11-04, 18:58
Dessutom är jag fortfarande medlem i SMC men uppmanar alla som inte gillar avgiftshöjningen att tillsammans med mig kliva av vid årsskiftet.

Du är fri att välja vilka organisationer du skall vara medlem i och på så vis stödja. Vill du lämna SMC tycker jag du skall göra det men varför i hela fridens namn måste du uppmana andra att göra likadant?

Är SMC endast av ondo för motorcyklister?
Försämrar vi förutsättningarna för ett fortsatt utövande av frihetens hobby?
Skapar vi lagar som bokstavligen stoppar käppar i hjulen för mc-åkare?
Arbetar SMC för att förhinda mc-träffar, sociala sammankomster och umgänge mellan samhällsklasser?
Samlar SMC pengar i en skadefond för att vi hoppas att folk skall skada sig?

Ärligt talat Marie, om du inte gillar det SMC håller på med så hoppa gärna av men när du kliver fram och uppmanar andra att bojkotta oss så ger du dig in på att börja motarbeta SMC, som om det vore något av ondo.
Du uppmanar personer du inte känner att inte stöjda en organisation som osjälviskt jobbar för ett kollektiv på ca 230 000 personer. Vi har bara aktivt stöd från 1/4 av dessa men det är ändå ca 60 000 personer du predikar emot när du "uppmanar" medlemmar att hoppa av.:mad:

Jag skriver detta som medlem, inte det faktum att jag är förtroendevald. Detta är med andra ord inte styrelsens åsikt utan min personliga.

/HW (har ingen aning om vad jag har för medlemsnummer, vad spelar det för roll om man inte råkar ha nr 1, 1miljon, 666 eller något coolt?)

Mimmi
2006-11-04, 18:58
Hej!

OM pengarna räcker till när räkningarna skall betalas per den 061231, så skall jag fortsätta att vara medlem i såväl SMC samt Sv. BMW MC-Klubben. Men om jag måste stryka en förening, vilken skall jag då avsluta medlemskapet i ? Detta är ett intressant spörsmål som inte är lätt att finna svar på...
Eftersom jag hyser den åsikten att jag för att vara Forum-aktiv vill vara medlem, så kommer det nog att vara den avgörande punkten. Alltså det Forum som jag helst besöker och aktivt deltager i. Men det finns en hel del att fundera över i detta val.

Dessutom har jag hittat en annan förening som jag skall gå med i, (helt utan MC-anknytning), och detta ställer saken ytterligare på sin spets.

HW
2006-11-04, 20:17
Hej!
...OM pengarna räcker till när räkningarna skall betalas per den 061231...

Du kan göra som så många andra och betala den ena medlemsavgiften någon månad senare!

/HW

Mr Helmut
2006-11-05, 14:57
Du är fri att välja vilka organisationer du skall vara medlem i och på så vis stödja. Vill du lämna SMC tycker jag du skall göra det men varför i hela fridens namn måste du uppmana andra att göra likadant?

Är SMC endast av ondo för motorcyklister?
Försämrar vi förutsättningarna för ett fortsatt utövande av frihetens hobby?
Skapar vi lagar som bokstavligen stoppar käppar i hjulen för mc-åkare?
Arbetar SMC för att förhinda mc-träffar, sociala sammankomster och umgänge mellan samhällsklasser?
Samlar SMC pengar i en skadefond för att vi hoppas att folk skall skada sig?

Ärligt talat Marie, om du inte gillar det SMC håller på med så hoppa gärna av men när du kliver fram och uppmanar andra att bojkotta oss så ger du dig in på att börja motarbeta SMC, som om det vore något av ondo.
Du uppmanar personer du inte känner att inte stöjda en organisation som osjälviskt jobbar för ett kollektiv på ca 230 000 personer. Vi har bara aktivt stöd från 1/4 av dessa men det är ändå ca 60 000 personer du predikar emot när du "uppmanar" medlemmar att hoppa av.:mad:

Jag skriver detta som medlem, inte det faktum att jag är förtroendevald. Detta är med andra ord inte styrelsens åsikt utan min personliga.

/HW (har ingen aning om vad jag har för medlemsnummer, vad spelar det för roll om man inte råkar ha nr 1, 1miljon, 666 eller något coolt?)

Kunde inte sagt det bättre själv

Nu ska jag ta i lite och säga att även om dom hade höjt till 500kr/ år så hade jag varit kvar för det ger mig så mycket tillbaka i rabbater och förmåner som jag utnytjat vid bankörning. Sen är det ju kul med tidningen, kalendern och massa mer.

Sen verkar det ju blivit en klar förbättring sen Galne Dansken kom till!

//Alex

Mikaman
2006-11-06, 00:22
Varför skall man inte tydligt deklarera att man inte är med i facket?:confused:

/Marie fortfarande SMC-medlem nr 265234

Jag tycker det är osmart att mitt på fabriksgolvet vråla ut att man inte är med i facket. Man riskerar att i onödan få en massa ovänner!

Sedan är hotet/uppmaning att "kliva av vid årskiftet" ganska kraftlöst. Dessutom riskerar du att helt i onödan få ovänner här i SMC:s garage. Det vore mycket mera krut i en motion om avgiftssänkning till nästa årsmöte. Då är du fortfarande med i spelet, och spelar efter de regler som gäller. Men du måste tåla att riskera en nedröstning! Det är hursomhelst mindre risk att du får ovänner pga av en schysst årsmötesmotion och du ger intryck av att vara mån om många vänner. ;)

Marie
2006-11-06, 15:38
Jag tycker det är osmart att mitt på fabriksgolvet vråla ut att man inte är med i facket. Man riskerar att i onödan få en massa ovänner!

Ett antal ovänner är inget som någonsin bekymrat mig det minsta. I början av nittiotalet fortsatte jag också att jobba trots pågående strejk. Jag såg inget skäl att stödja facket den gången, och inte blev det någon brist på ovänner på jobbet heller..... :D
/Marie

HW
2006-11-06, 16:52
Ett antal ovänner är inget som någonsin bekymrat mig det minsta. I början av nittiotalet fortsatte jag också att jobba trots pågående strejk. Jag såg inget skäl att stödja facket den gången, och inte blev det någon brist på ovänner på jobbet heller..... :D
/Marie

Vissa ser ju ett nöje i att reta andra och skaffa sig ovänner.
Jag har alltit varit stor och stark och jag har också haft den inställningen...... det gick över i samma veva som jag kom i målbrottet, började köra moped, dricka alkhohol osv... dvs. någon gång i tonåren.:cool:

Det är på sätt och vis skönt att du erkänner att det är på den nivån vi befinner oss. Nu kan vi som har något vettigt att göra ägna oss åt det istället för att tramsa med dina frågor här på forumet.

/HW

Mikaman
2006-11-08, 20:05
Det är på sätt och vis skönt att du erkänner att det är på den nivån vi befinner oss. Nu kan vi som har något vettigt att göra ägna oss åt det istället för att tramsa med dina frågor här på forumet./HW

Det engelska parlamentet är festligt. Där ropar de "hear, hear" när de håller med den föregående talaren.

Nu ropar jag - "hear, hear"! :D

Tengaipetrus
2006-11-09, 13:14
Hear hear!

S1000RR
2006-11-09, 13:16
Hear hear...

-Chrille-
2006-11-09, 20:08
Hear, Hear....

klabbarpan
2006-11-10, 07:57
Hear! Hear!

Smartswede
2006-11-10, 12:10
Härligt att se all denna kamratliga mobbning som bla styrelserepresentant i SMC och andra aktiva i SMC ägnar sig åt. Uppenbarligen har ni inget annat vettigt för er.

Det är väl inget konstigt i att aktivt motsäga sig facket även om de flesta är med i det. De finns de som argumenterar och agerar efter vad de tror på och andra som enbart följer flocken oavsett vad.

Visst kan det tyckas dumt att på något sätt kritisera eller ställa frågor om SMC här på SMC-forum, särskilt just för att då dyker det omedelbart upp en flock med SMC-aktiva som gjort till sin livsuppgift att försvara alla SMCs handlingar och detta inte genom bemöta kritiken eller frågorna med argument eller fakta utan att häckla och dumförklara den som är kritisk.

Det tragikomiska med det hela är att ni i SMC sedan är förvånade och upprörda över att många väljer att lämna SMC och även många motorcyklister inte vill förknippas med SMC. Ni har ingen sjukdomsinsikt direkt utan konstaterar snabbt att det måste vara något fel på 3/4 av alla Sveriges hojåkare som väljer att inte vara medlemmar.

HW
2006-11-10, 12:27
Om ALLA gillade SMC skulle jag bli rädd. Att påstå att vi mobbar någon är väl kanske lite väl magstarkt med tanke på din häxjakt på en viss GS?

SMC har startat detta forum trots varningar och direkta uppmaningar från andra organisationer som fått stänga ner sina forum pga. alla påhopp. SMC vill hålla denna kanalen öppen så vi har möjlighet att kommunicera med våra medlemmar och icke medlemmar men tyvärr finns det dom som inte kan nöja sig med detta utan måste "spamma" sönder allt tills vi slutligen bestämmer oss för att vi inte orkar försvara oss längre och stänger ner forumet.

Vore det inte bättre att koncentrera oss på sakfrågor som har med motorcyklar, motorcyklister, säkerhet och mc-politik att göra istället för att till oändligheten tramsa om vem som gör rätt och fel, vem som skall hoppa av och vem som skall hålla sig lugn eller inte?

Du smartswede är inte medlem men ändå jagar du oss som om vi vore kriminella. Vi som jobbar ideellt med detta gör det just ideellt och vi tar inte hur mycket skit som helst, varken från dig eller någon annan så snälla du, lägg ner jakten nu. Vi har förstått att du inte tänker bli medlem, att du tycker vi ockrar med löner och ersättningar osv. Budskapet har gått fram. Tack!.

/HW

Mikaman
2006-11-10, 13:55
De finns de som argumenterar och agerar efter vad de tror på och andra som enbart följer flocken oavsett vad.

Diskussion, debatt och argumentation är i grunden goda företeelser. En god argumentation kräver dock viss teknik och känsla. Tyvärr besitter inte alla av oss dessa förmågor och den goda debatten spårar lätt ur. Det finns sällan ett samband mellan en persons debattvillighet och förmågan att debattera med god känsla och teknik. Då blir det tråkigt, och det är väl det debatten var i den här tråden.

benkar
2006-11-10, 18:53
350 kr för att vara medlem i SMC är kanske inte så mycket att skrika om, kostar ju tex 385 kr att vara med i Motormännen som är en liknande organisation, fast för bilister. Och måste säga att tex SMC hörs mer i media än Motormännen, och en bra sak bara det.

Själv så är jag med både i en lokal klubb á 350 kr och i SMC á 350 kr, vilket blir totalt 700 kr för 2007 om jag tolkat det hela rätt. (se längre ned i inlägget) Får väl överleva det, ser bra ut, men om jag måste välja, om ekonomin skulle bli sämre. så blir det primärt den lokala klubben som får pengarna jag har budgeterat för föreningsmedlemskap... ;)

För tex 2003 var siffran för den lokala klubben 350 kr och som klubbansluten i SMC 145 kr, totalt 495 kr. Gissar att SMC haft för låg intäkt, och behövt höja rejält under senaste åren, sådant som händer, den lokala klubben gjorde detsamma åren innan. Man anpassar intäkterna till utgifterna, och får räkna med några sura miner och avhopp, men kanske att dom flesta tycker det är OK.

Men min egentliga fråga!

Någon här som vet vad som gäller kring klubbanslutna till SMC numera. Från nu så säger min lokala klubb att jag enbart ska betala lokala klubbavgiften till klubben, och att det kommer en separat faktura från SMC kring SMC-avgiften. Detta samtidigt som det på SMCs sida står -"Du kan dessutom bli medlem i SMC genom att gå med i en SMC-ansluten klubb. Kontakta klubben!"
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=270

Gissar att det betyder att SMC-ansluten via SMC-klubb med lägre SMC-avgift är ett minne blott? Inget att gråta över, varit mycket jobb för lokal kassör hantera SMC-avgifter osv.

Grunnar då kring motpoolerna att jag inte kan betala SMC via min klubb, samtidigt som SMC tycker att man kan gå med i SMC via en lokal klubb?

Följdfrågan är "Varför ska en klubb vara SMC-ansluten" ? IOFS så står klubben med på listan över klubbar här på SMCs webbplats, men utöver det? Klubben är även ansluten till SVEMO, men där finns ett tydligt mervärde genom att medlemmar i klubben kan ha sina licenser i SVEMO via klubben osv. Men varför ska en lokal klubb vara ansluten till SMC? Inget negativt, bara en konkret fråga.

Har kanske gått ut info till klubbarna, men varken kassör eller andra i styrelsen i lokala klubben visste varför när jag frågade, bara att man ska betala SMC-avgift till SMC direkt numera.

//B

Marie
2006-11-10, 20:06
350 kr för att vara medlem i SMC är kanske inte så mycket att skrika om, kostar ju tex 385 kr att vara med i Motormännen som är en liknande organisation, fast för bilister. Och måste säga att tex SMC hörs mer i media än Motormännen, och en bra sak bara det.

Ja inte ser jag Motormännen som något bra exempel precis. Värdelösare sammanslutning har jag sällan hört talas om. Jag bröt en sjuttioårig tradition i början av nittiotalet då jag gick ur där efter aderton års eget medlemskap, och som tredje generationen sedan farfar gick med i början av tjugotalet.
Jag kom nämligen på att jag fick betydligt mera valuta för pengarna genom att vara med i tyska ADAC istället. Gratis hjälp vid vägkanten på Autobahn, en betydligt bättre tidning och bättre rabatter, allt till samma kostnad ungefär.
Kanske är det dags att se sig om efter ett tyskt alternativ till SMC också...?:p
/Marie

benkar
2006-11-10, 20:21
Kanske är det dags att se sig om efter ett tyskt alternativ till SMC också...?:p
/Marie

En positiv egenskap med demokrati och föreningsfrihet i Sverige är att man själv väljer vilka föreningar eller intresseorganisationer man är med i. Finns inget tvång att vara med någonstans för att tex få jobb eller kanske ens få köra hoj. Dessutom har man i Sverige frihet att på tex ett forum som detta, säga sin åsikt osv. Bara det är ju lysande, och en självklarhet man/vi lätt glömmer bort.

Om man sedan väljer att vara med i SMC och/eller i en lokal klubb, är allas egna val. Om du vill gå med i en intresseorganisation för hojåkare i tex Tyskland, är givetvis upp till dig.

Tycker fortfarande att 350 kr är en löjligt låg avgift för SMC-medlemskap med tanke på att SMC efter Sveriges EU-medlemskap har än mer att bevaka, EU-direktiv, representanter i Euorpagemensamma MC-organisationer osv.

För 10-20 år sedan kunde en organsiation som SMC ta in vilken lokal eldsjäl som helst som språkrör som ylade lite i lokalblaskan när någon hotade hojåkarna, numera krävs det kunnigt folk som kostar lite mer pengar, som kan prata samma språk som nissarna i Bryssel osv, då är det ofrånkommligt att SMC-avgiften blir högre.

Ser dock främst fram mot svar på min egentliga fråga..

Men min egentliga fråga!

Någon här som vet vad som gäller kring klubbanslutna till SMC numera. Från nu så säger min lokala klubb att jag enbart ska betala lokala klubbavgiften till klubben, och att det kommer en separat faktura från SMC kring SMC-avgiften. Detta samtidigt som det på SMCs sida står -"Du kan dessutom bli medlem i SMC genom att gå med i en SMC-ansluten klubb. Kontakta klubben!"
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=270

Gissar att det betyder att SMC-ansluten via SMC-klubb med lägre SMC-avgift är ett minne blott? Inget att gråta över, varit mycket jobb för lokal kassör hantera SMC-avgifter osv.

Grunnar då kring motpoolerna att jag inte kan betala SMC via min klubb, samtidigt som SMC tycker att man kan gå med i SMC via en lokal klubb?

Följdfrågan är "Varför ska en klubb vara SMC-ansluten" ? IOFS så står klubben med på listan över klubbar här på SMCs webbplats, men utöver det? Klubben är även ansluten till SVEMO, men där finns ett tydligt mervärde genom att medlemmar i klubben kan ha sina licenser i SVEMO via klubben osv. Men varför ska en lokal klubb vara ansluten till SMC? Inget negativt, bara en konkret fråga.

Har kanske gått ut info till klubbarna, men varken kassör eller andra i styrelsen i lokala klubben visste varför när jag frågade, bara att man ska betala SMC-avgift till SMC direkt numera.

//B

HW
2006-11-11, 11:20
Jag skickar frågan vidare till kansliet. Dom har för länge sedan tappat sugen att läsa denna tråd. Svar kommer!

(mitt eget antagande, inget bekräftat)

/HW

Maria Nordqvist
2006-11-11, 13:45
Kansliet har inte tröttnat på att läsa och svara i forumet. Svarar dock bara när det finns något för kansliet att besvara.

Medlemsavgifterna till SMC är följande: Enskild medlem 350 kronor, ungdomsmedlem 225 kronor och familjemedlemskap 440 kronor. Endast dessa summor finns på hemsidan eftersom det är det enda medlemsskap direktanslutna kan teckna.

Medlemmar i klubb betalar 300 kronor, 225 kronor och 400 kronor. Klubbar rekryterar medlemmar och betalar in den första medlemsavgiften. Skillnaden från och med 2007 är att samtliga medlemmar i fortsättningen får inbetalningskorten med MC-Folket i december 2006. Klubbarna behöver inte samla in och betala för klubbmedlemmar, något som många klubbar har begärt. Klubbmedlemmar har lägre SMC-avgift även i framtiden, se ovan.
Information har skickats till alla klubbar i SMC-Aktuellt, http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1156. En enkät skickades i maj till alla SMC-klubbar om administration och eventuell förändring av medlemsavgifterna. Den nya modellen är en effekt av klubbarnas svar.
Har även svarat på frågan om klubbar på annan plats i forumet.

Ella
2006-11-11, 15:11
Det känns som att den här tråden håller på att spåra ur lite. Känns inte så bra att vi hänger ut personer fram och tillbaka.

Det är bra att vi har en diskussion, men skulle vi kunna försöka vara sakliga och sluta med pajkastningen?

benkar
2006-11-11, 20:55
Kansliet har inte tröttnat på att läsa och svara i forumet. Svarar dock bara när det finns något för kansliet att besvara.

Medlemsavgifterna till SMC är följande: Enskild medlem 350 kronor, ungdomsmedlem 225 kronor och familjemedlemskap 440 kronor. Endast dessa summor finns på hemsidan eftersom det är det enda medlemsskap direktanslutna kan teckna.

Medlemmar i klubb betalar 300 kronor, 225 kronor och 400 kronor. Klubbar rekryterar medlemmar och betalar in den första medlemsavgiften. Skillnaden från och med 2007 är att samtliga medlemmar i fortsättningen får inbetalningskorten med MC-Folket i december 2006. Klubbarna behöver inte samla in och betala för klubbmedlemmar, något som många klubbar har begärt. Klubbmedlemmar har lägre SMC-avgift även i framtiden, se ovan.
Information har skickats till alla klubbar i SMC-Aktuellt, http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1156. En enkät skickades i maj till alla SMC-klubbar om administration och eventuell förändring av medlemsavgifterna. Den nya modellen är en effekt av klubbarnas svar.
Har även svarat på frågan om klubbar på annan plats i forumet.

Tack för ditt uttömmande svar Maria :)

Gissar att klubbarna får info kring hur dom redovisar/informerar till SMC kring vilka som är SMC-medlemmar via den aktuella klubben? Som det är i den klubb jag är med i så tillkommer det Klubbmedlemmar under året, som tidigare varit direktanslutna till SMC, då dom blev medlemmar i klubben, men som då kan bli SMC-klubbanslutna nästkommande år, hur får ni info från lokal klubb kring att dessa tidigare direktanslutna nu är klubbanslutna? (Och även tvärtom, hur får ni info kring om en tidigare klubbansluten, valt att lämna den lokala klubben, och då borde betala direktansluten-avgift?)

Hur ser den rutinen ut? Är tydligen något som inte nått ut till den loakala klubb jag är med i, eftersom ingen ansvarig kan/kunnat svara på min fråga

Med 50 kr i rabatt på medlemsavgift som klubbansluten, dialog och möjlighet till sprida info via SMCs webbplats, så tycker jag rent personligen att det ser bra ut!

Bara frågetecken enligt ovan, hur ska den lokala klubben ange att en SMC-medlem är med i den lokala klubben? Så att den personen får "rätt" avgift att betala till SMC kommande år? Värt att notera är att vi i den lokala klubben valt att inte ha personnummer i medl.reg, då vi enligt Datainspektinens regler/rekomendationer valt att INTE ha med personnummer, eftersom det inte behövs för att kunna identifiera medlemmarna:
http://www.datainspektionen.se/frago...er/pul17.shtml Att lägga till personnummer i den lokala klubbens medl.reg är inte det lättaste, bl.a så tycker medlemmarna att det inte är något klubben har att göra med, och förstår dom, samt rent praktiska problem bygga om nuvarande medl.reg helt och hållet....

/EDIT Varför alla dessa frågor? Jo, jag ska skriva lokala klubbens infosida kring medl.avgifter, en klubb där en del varit med i klubb + SMC några år, andra varit SMC direktanslutna 2006 + ny i klubben 2006, av dessa en del enkilda, andra är familjer, en del ungdomar med i år, andra ungdomar som varit med ett tag, svårt få ihop det... :eek:

Hur anger den lokala klubben, till SMC, att Nisse som blev lokal medlem okt 2006, ska vara SMC-klubbansluten 2007, under förutsättning att han verkligen blir betalande medlem i den lokala klubben 2007?

Och hur anger den lokala klubben, till SMC, att Olle, som varit klubbansluten till SMC 2006, men i mars 2007 blir utesluten ur sin lokala klubb pga utebliven medl.avgift, att han borde ha betalat direktansluten till SMC-avgift 2007?

Edit igen.. Har nu läst en del i http://www.svmc.se/upload/nr%202-06.pdf Förklarar en hel del, men lämnar vissa luckor kring medlemmar som lämnar sin klubb i slutet av året, och då borde betala direktansluten-avgift nästkommande år, samt dom som blir medlemmar i den lokala klubben sep-dec, och då borde betala klubbansluten-avift, men är väl ofrånkommliga problem.

/B

benkar
2006-11-16, 20:34
Som sagt, tack för alla svar, men logistiken blir svårhanterad... :eek:

Dvs att klubbarna har samma avgiftsperiod som SMC. hur ska klubbarna kunna veta att "Nisse" som var klubbansluten till SMC via den lokala klubben 2006, Nisse som då betalar klubbansluten-avgiften till SMC i dec 2006 (SMC-avgift för 2007) och därefter väljer att lämna den lokala klubben (och därmed borde ha betalat direktansluten-avgift till SMC)

Efter årsskiftet ska kassör eller medl.reg-ansvarig i lokal klubb manuellt "samköra" SMC-listor och lokal klubbs medl.listor, lite jobbigt om det handlar om 260 lokala medlemmar, därefter meddela SMC att tex 40 pers inte längre ska vara klubbanslutna till SMC, eller att dom har ändrade familjeförhållanden, och efter det ska SMC efterfaktura dom som betalat fel med 50 kr. (Vad kostar den manuella hanteringen?)

Måste väl finnas ett bättre sätt hantera det hela? Några bra ideér?

/B

Gubbrejsarn
2006-11-21, 13:15
Jag betalar hemförsäkring...inte för att få brand eller inbrott, utan för att ha tryggheten att jag får ersättning om något illa händer mitt hem.

Jag betalar helförsäkringar på bilen och hojen...inte för att skrota dom, utan för att ha tryggheten att ha råd att reparera dom.

Jag betalar en privat sjukersättningsförsäkring som betalar mellanskillnaden av vad arbetsgivaren och sjukkassan betalar upp till full dagsersättning...inte för att bli sjuk, utan för att ha tryggheten att kunna ha råd att bli sjukskriven.

Jag betalar en privat arbetslöshetsförsäkring som betalar mellanskillnaden av a-kassan och min fulla dagersättning...inte för att bli arbetslös, utan för att ha tryggheten att ha råd att bli arbetslös.

Jag betalar en privat pensionsförsäkring...inte för att leva i lyx tills jag blir 100, utan för att ha tryggheten att veta att jag kan leva drägligt som gammal.

Jag arbetar nämligen uteslutande på provision och min arbetsgivare har inte kollektivavtal.

Jag betalar INTE fackavgift, bara a-kasseförsäkringen...eftersom facket de två ggr jag som medlem behövt hjälp inte fick den hjälp de lovat.

Jag betalar SMC:s medlemsavgift...inte för att jag ska tjäna på det, utan för att ha tryggheten att en kompetent organisation för min talan mot myndigheter som vill förbjuda eller begränsa mina möjligheter att utöva det jag tycker är det roligaste som finns och som är mental friskvård för mej.

Så jag betalar hellre 500:- till en duglig representant i SMC, än 150:- till en samling tomtar...

Tomtar har det med all önskvärd tydlighet visat sej finnas i medlemskåren...och jag gråter inte vid tanken på att inte få läsa deras alster på forumet i framtiden...

unSTeady
2006-11-21, 14:39
En man helt i min smak! Bildlikt alltså!!!:D

För övrigt mitt första inlägg i det nya Forumet, vad nu det kan betyda...

-ah
2006-11-21, 21:53

/B

Kanske samma avgift för alla oavsett ev övriga klubbtillhörigheter? Torde väl underlätta och är kanske värd en generell rabatt om - säj 50:-:rolleyes:
Själv är jag medlem i två övriga klubbar som var och en för sig anslöt -ansluter? - till SMC - och med nuvarande system borde jag då vara värd en "rabatt" på 100:- ?

Mitt bästa förslag är att ta bort alla rabatter. Det är i längden enklast och bäst för alla.

Huliganhulda
2006-11-22, 19:43
Det finns väl två sidor av det här: dels har jag som medlem skyldighet att informera mej, dels har styrelsen sina skyldigheter. Jag kan också välja att vara aktiv och vara med och påverka, men att delta på årsmöten långt, långt bort är inte det billigaste det heller. Bättre vore om klubbarna/distrikten tog upp såna här frågor till diskussion och sen tog med sig svaren till styrelsen/årsmötet. Då finns iaf en reell möjlighet att vara med och påverka. 350 kr kan säkert ses som mycket om man "bara" får tidningen och inte är aktiv och/eller utnyttjar sina rabatter. Sen kan man väl tycka att priset för att delta i diverse kurser skulle vara billigare för medlemmar än för dom som inte är det.

Marie
2006-11-22, 20:21
350 kr kan säkert ses som mycket om man "bara" får tidningen och inte är aktiv och/eller utnyttjar sina rabatter. Sen kan man väl tycka att priset för att delta i diverse kurser skulle vara billigare för medlemmar än för dom som inte är det.

Jo det är så jag ser det, och inte ens större delen av tidningen är jag intresserad av, bara sidan med "Sture Stelben". Och vad avser "rabatterna" så har det så här långt inte inträffat att jag kunnat spara någonting genom dessa. Hittills har jag fått bättre priser genom antingen egen prisförhandling med andra leverantörer eller i ett par fall rabatter genom andra kanaler.

Marie
2006-11-23, 00:20
Jag betalar hemförsäkring...inte för att få brand eller inbrott, utan för att ha tryggheten att jag får ersättning om något illa händer mitt hem.

Jag betalar helförsäkringar på bilen och hojen...inte för att skrota dom, utan för att ha tryggheten att ha råd att reparera dom.

Jag betalar en privat sjukersättningsförsäkring som betalar mellanskillnaden av vad arbetsgivaren och sjukkassan betalar upp till full dagsersättning...inte för att bli sjuk, utan för att ha tryggheten att kunna ha råd att bli sjukskriven.

Jag betalar en privat arbetslöshetsförsäkring som betalar mellanskillnaden av a-kassan och min fulla dagersättning...inte för att bli arbetslös, utan för att ha tryggheten att ha råd att bli arbetslös.

Jag betalar en privat pensionsförsäkring...inte för att leva i lyx tills jag blir 100, utan för att ha tryggheten att veta att jag kan leva drägligt som gammal.

Jag arbetar nämligen uteslutande på provision och min arbetsgivare har inte kollektivavtal.

Och jag resonerar precis motsatt. Jag tecknar inga försäkringar utöver det som lagen eller låneavtal tvingar mig till (såvida inte ngn paketförsäkring där den lagstadgade ingår råkar vara billigare). Enligt min filosofi är det i det långa loppet billigare att vara sitt eget försäkringsbolag och spara pengarna istället.

Ducatista
2006-11-23, 15:18
Jag är själv främst medlem för att stöja en förening som arbetar för mig som motorcyklist. Att jag sedan råkat bli mer aktiv än den genomsnittliga medlemmar har jag bara mig själv att skylla på :D

Värdet av att vara med i en förening är vad man själv gör det till:
Man får ingen rabatterad medlemsavg för att man inte läser tidningen eller inte utnyttjar rabatterna.

Se det istället som tvärtom: Tidningen och rabatterna är bonus man får på köpet :)

PS! Själv har jag inget emot att utnyttja rabatten på ca 1.000:- hos försäkringbolaget. Och jag försäkrar hojen för att jag inte har råd att låta bli. Bättre klok än efterklok.

YZäta
2006-11-24, 07:37
Jag har suttit och läst alla inlägg men inte tidigare velat lägga mig i för att inte elda upp stämningen i onödan. Nu verkar äntligen debatten på denna tråd ha lugnat sig lite och då kommer jag med en liten undran...

Det märkliga i hela den här tråden är de två personer som härjat mest:
- Den ena är inte medlem och verkar av allt att döma inte heller vilja bli medlem, så varför bråka?
- Den andra är medlem av någon outgrundlig anledning, men kommer av allt att döma att gå ur. Men varför har man då ens varit medlem när man varken gillar organisationen, nyttjar det SMC har att erbjuda, uppskattar medlemsförmånerna eller ställer upp för "solidariteten", eller ens gillar kamratandan?

Att avgiftshöjningen inte uppskattas av alla är ju förståeligt, där kan ju alla tycka som de vill.
Själv betalar jag gärna för allt viktigt arbete SMC utför och så länge jag ser en organisation som inte bara fungerar utan även utvecklas bryr jag mig heller inte om vem som har vad i inkomst.

Kämpa vidare, SMC! En för alla, alla för en!

Bengt Allevad
2006-11-24, 09:37
Jag har suttit och läst alla inlägg men inte tidigare velat lägga mig i för att inte elda upp stämningen i onödan. Nu verkar äntligen debatten på denna tråd ha lugnat sig lite och då kommer jag med en liten undran...

Det märkliga i hela den här tråden är de två personer som härjat mest:
- Den ena är inte medlem och verkar av allt att döma inte heller vilja bli medlem, så varför bråka?
- Den andra är medlem av någon outgrundlig anledning, men kommer av allt att döma att gå ur. Men varför har man då ens varit medlem när man varken gillar organisationen, nyttjar det SMC har att erbjuda, uppskattar medlemsförmånerna eller ställer upp för "solidariteten", eller ens gillar kamratandan?

Att avgiftshöjningen inte uppskattas av alla är ju förståeligt, där kan ju alla tycka som de vill.
Själv betalar jag gärna för allt viktigt arbete SMC utför och så länge jag ser en organisation som inte bara fungerar utan även utvecklas bryr jag mig heller inte om vem som har vad i inkomst.

Kämpa vidare, SMC! En för alla, alla för en!

Jag har själv legat lågt av samma anledning som du beskriver på dina första rader men när du nu uttalar vad du tycker :) :) , vill jag bara instämma. Känns meningslöst att skriva något eget, när allt du skriver stämmer exakt med mitt eget tyckande.

Vad är en höjning på några hundralappar för att få en sammanslutning ännu mer livskraftig och kunna ha kvalificerade medarbetare (det är inte gratis) för att därmed kunna föra vår talan såväl med politiker som myndigheter och anordna utbildningar.

Jämfört med vad åtminsone jag lägger ut på mitt hojåkande i "hårdvarukostnader"(tiotusentals/år) är denna medlemsavgift en "..ss i Missisippi", och jag tror jag är långt ifrån ensam om de utläggen.

Marie
2006-11-24, 11:56
Ett ytterligare skäl till mitt missnöje med SMC är ju att organisationen inte tar mc-åkningen på fullt allvar.

Man utgår ju inte från min situation alls, där motorcykeln av ekonomiska skäl är det huvudsakliga nyttofordonet/transportmedlet året om och i alla väder, och där eventuell nöjeskörning är den lilla delen.

HW
2006-11-24, 12:30
Ett ytterligare skäl till mitt missnöje med SMC är ju att organisationen inte tar mc-åkningen på fullt allvar.

Man utgår ju inte från min situation alls, där motorcykeln av ekonomiska skäl är det huvudsakliga nyttofordonet/transportmedlet året om och i alla väder, och där eventuell nöjeskörning är den lilla delen.

Menar du att SMC för att passa just dig, (idealet) inte får jobba med sånt som du inte är intresserad av?
Du kanske aldrig åker på vägar med körfältsavgränsare typ vajerräcken, diken, betongsuggor osv?
Har du lastbilsregistrerat ditt "nyttofordon" till mc så du inte behöver bestiktiga den och redan har en regskylt framtill?
Är den oförsäkrad? (lastbilen) :cool:

Nog för att du syns bra här på forumet men inte tror jag väl att alla andra trafikanter ser dig bättre än någon annan mc-förare utan att du kanske, kanske kan komma att överleva kommande säsong tack vara en riktad kampanj för att omvärlden skall lägga märke till oss.

/HW

Marie
2006-11-24, 13:34
Du kanske aldrig åker på vägar med körfältsavgränsare typ vajerräcken, diken, betongsuggor osv?
Det händer väl, men jag ser inte dem som någon katastrof att skrika sig hes över, så jag förstår inte SMC:s hojtande i den frågan. Man kan ju oftast dessutom välja annan väg än vajervägen.

Har du lastbilsregistrerat ditt "nyttofordon" till mc så du inte behöver bestiktiga den och redan har en regskylt framtill?
Är den oförsäkrad? (lastbilen) :cool:
Regskylt framtill vore väl ingen direkt katastrof? Det fanns ju fram till 1973.
Vad besiktningsintervallet beträffar så skulle det nog faktiskt vara befogat med besiktning varje år, 50000 km mellan besiktningarna och två vintrar med saltslask hinner sätta en hel del spår.
Jag har givetvis trafikförsäkring eftersom lagen föreskriver detta. (även för lastbilar:p )

Nog för att du syns bra här på forumet men inte tror jag väl att alla andra trafikanter ser dig bättre än någon annan mc-förare utan att du kanske, kanske kan komma att överleva kommande säsong tack vara en riktad kampanj för att omvärlden skall lägga märke till oss.
På det kan jag bara svara med en axelryckning. Är det Guds mening att det skall hända så händer det, oavsett vilka kampanjer SMC genomför.

V Saarela
2006-11-24, 18:35
Det händer väl, men jag ser inte dem som någon katastrof att skrika sig hes över, så jag förstår inte SMC:s hojtande i den frågan. Man kan ju oftast dessutom välja annan väg än vajervägen.

Regskylt framtill vore väl ingen direkt katastrof? Det fanns ju fram till 1973.
Vad besiktningsintervallet beträffar så skulle det nog faktiskt vara befogat med besiktning varje år, 50000 km mellan besiktningarna och två vintrar med saltslask hinner sätta en hel del spår.
Jag har givetvis trafikförsäkring eftersom lagen föreskriver detta. (även för lastbilar:p )

På det kan jag bara svara med en axelryckning. Är det Guds mening att det skall hända så händer det, oavsett vilka kampanjer SMC genomför.

Säga vad man vill om Marie, men hon sätter då färg på tillvaron här :)

benkar
2006-11-24, 20:22
Citat:
Ursprungligen postat av benkar

/B

Kanske samma avgift för alla oavsett ev övriga klubbtillhörigheter? Torde väl underlätta och är kanske värd en generell rabatt om - säj 50:-:rolleyes:
Själv är jag medlem i två övriga klubbar som var och en för sig anslöt -ansluter? - till SMC - och med nuvarande system borde jag då vara värd en "rabatt" på 100:- ?

Mitt bästa förslag är att ta bort alla rabatter. Det är i längden enklast och bäst för alla.

Benägen hålla med dig till mer än 100%! :)

Den nya hanteringen av "Klubbansluten till SMC" (Där den SMC-anslutna klubben till SMC ska rapportera vilka medlemmar i den lokala klubben som ska vara med i SMC, utifrån uppgifter från föregående år, sedan till SMC avrapportera vilka medlemmar som valde att INTE vara med i den lokala klubben när man väl ser det en bit in på 2007, så ska SMC efterdebbitera dessa med 50 kr, och under året till SMC rapportera vilka nya medlemmar i den lokala klubben som ska vara med i SMC 2007, så att SMC kan skicka ut räkning osv osv osv...) innebär än mer jobb för den lokala klubben än när den lokala klubben skötte om att ta in SMC-avgift från klubbanslutna och sedan betala till SMC, det var enkelt jämför med dom nya rutinerna....

Jag hanterar åt en lokal klubb den info som ska gå ut till medlemmarna, såväl nuvarande, som kommande medlemmar, och efter att ha insett vad det här innebär jobbmässigt för lokal kassör och medl.reg, samt skrivit ett A4 med betalningsinstruktion till klubbens medlemmar, var jag sugen skrika -"Men va f...n! Kan inte vår klubb gå ur SMC!?! Men just det kräver ett årsmötesbeslut, så det tar i så fall ytterligare ett år... ;)

Ett förslag från mig, personligen, är att SMC från grunden omarbetar regelerna för vad/vilka som kan vara en SMC-ansluten klubb (Grundkravet idag är väl att klubben ska 8 st. SMC-anslutna medlemmar) Att man skippar rabatten för klubbansluten till SMC, underlättar för SMC-klubbarna istället för att försvåra, klubbarna har inga anställda som sköter det praktiska, då får det inte vara för tillkrånglat...

Är numera för en klubb enklare vara ansluten till SVEMO än till SMC... Till SVEMO kan klubben bli ansluten genom att ansöka om det, sedan bara lämna över lite statistikuppgifter, att vara ansluten till SMC kräver en hel massa arbete varje år och löpande under året, ska det vara så?

/B

Marie
2006-11-24, 20:55
Citat:
Ursprungligen postat av benkar

Du förstår väl att de på SMC måste hitta på en massa extra krångel så att de kan motivera den där nya hundralappen med allt arbete som man får ...:cool: :eek:

Dessutom hoppas de säkert att alla klubbar skall anställa en kanslist så att även de måste höja sin medlemsavgift.

Det skall ju enligt SMC uppenbarligen vara lyxigt och DYYYRT att köra hoj...

benkar
2006-11-24, 21:52
Du förstår väl att de på SMC måste hitta på en massa extra krångel så att de kan motivera den där nya hundralappen med allt arbete som man får ...:cool: :eek:

Dessutom hoppas de säkert att alla klubbar skall anställa en kanslist så att även de måste höja sin medlemsavgift.

Det skall ju enligt SMC uppenbarligen vara lyxigt och DYYYRT att köra hoj...

Kanske dags för just dig att lägga ned det totala gnällandet du håller på med?
Rätt tröttsamt läsa ditt eviga gnällande... :eek: Gillar du inte SMC, gå ur, har du något vettigt att tillägga, kom med konstruktiva förslag, istället för att gnälla, gnälla, gnälla, gnälla... Backa ett steg, se vad du skrivit/skriver, fundera en gång till... (innan du svarar på detta svar/inlägg med ännu ett gnälligt inlägg) Gnäller du på SMC för sakens skull, eller för att din hela tillvaro gör att du behöver gnälla på någon, tex gnälla på SMC? Bättre för oss andra om du istället gnäller på någon annan, tex någon hemma hos dig, någon som inte städar tvättstugan i ditt hus osv.

/B

Marie
2006-11-24, 22:13
Vad jag vet så gnäller jag BARA på SMC, och det tänker jag hålla på med tills medlemskapet löper ut siste december. Ingen annan jag känner till har gjort sig bättre förtjänt av gnäll...

benkar
2006-11-24, 22:17
Vad jag vet så gnäller jag BARA på SMC, och det tänker jag hålla på med tills medlemskapet löper ut siste december. Ingen annan jag känner till har gjort sig bättre förtjänt av gnäll...

Gnällkärring är min åsikt, sök hjälp, och sätter med det punkt för min diskussion med dig, och är glad om du inte svarar på inlägg jag gör.

/B

Galne Dansken
2006-11-25, 01:16
... ;)

Ett förslag från mig, personligen, är att SMC från grunden omarbetar regelerna .., underlättar för SMC-klubbarna istället för att försvåra, klubbarna har inga anställda som sköter det praktiska, då får det inte vara för tillkrånglat...
/B

Jag drister mig att tro SMC just nu är i en övergångs-fas - det är i allafall den agenda som liggar på mitt nya skrivbord!

Dom verktyg vi jobbar med i dagens läge för att klara belastningen, kommer byttas till moderna och tidsenliga - detta SKA ge SMC bättra möjligheter att servicera vore Distriktsorganisationer och sedan (eller därmed) också klubbarna. Men, i sakens natur har vi inte haft en jordisk chans/möjlighet att nå detta för 2007.

En av dom mål som vi har är att ge enklara administration och bättra service till distrikten (igen så även klubbarna) så man lokalt kan fokusera på MC verksamheten (och inte administration - det bör Riksorganisationen ge istället).

benkar
2006-11-25, 09:48
Jag drister mig att tro SMC just nu är i en övergångs-fas - det är i allafall den agenda som liggar på mitt nya skrivbord!

Dom verktyg vi jobbar med i dagens läge för att klara belastningen, kommer byttas till moderna och tidsenliga - detta SKA ge SMC bättra möjligheter att servicera vore Distriktsorganisationer och sedan (eller därmed) också klubbarna. Men, i sakens natur har vi inte haft en jordisk chans/möjlighet att nå detta för 2007.

En av dom mål som vi har är att ge enklara administration och bättra service till distrikten (igen så även klubbarna) så man lokalt kan fokusera på MC verksamheten (och inte administration - det bör Riksorganisationen ge istället).

Tack för ditt svar om att det i alla fall finns funderingar kring detta från SMCs sida, och hoppas att det på något sätt går hitta en lösning.

Dagens hantering innebär IOFS att en klubb slipper hantera medlemmarnas betalning till SMC, pengar in och ut i bokföringen, men som sagt innebär hanteringen av att från klubbmedlemmarna få veta vilka som vill vara med i SMC, att anmäla detta till SMC, att en bit in på nästkommande år, dom medlemmar som ej längre är med i lokal klubb (eller bytt klubb) lista ut vilka av dessa som föregående år varit med i SMC, och meddela SMC detta, enorma bekymmer/arbete för lokal klubb.

Tror det kan bli svårt hitta en ny fungerande logistik för detta, men finns kanske någon som kommer upp med en riktigt ljus idé :) Alternativt titta på helt ny form för vad SMC-klubb innebär. Ska grunna lite jag också.

/B

Marie
2006-11-25, 11:01
Ursäkta att jag trots allt blandar mig i, men denna gång skall jag försöka vara konstruktiv och positiv.

Utifrån det Herr Generalsekreteraren skriver, så kunde man ju fundera över om SMC kunde sköta medlemsregister åt anslutna klubbar, och att inkasserandet vändes gentemot förr, så att SMC tar in medlemsavgifterna åt klubbarna och sedan redovisar till klubben. Då skulle man ju slippa det tillfälliga dubbelarbetet idag, klara av rabatterandet av medlemsavgiften felfritt direkt, och administrationen hamnar på SMC där det finns anställd kanslipersonal. Naturligtvis inser jag att detta inte kan ske till 2007, men en ambition borde kunna vara att börja skissa på detta så att erforderliga beslut kan tas både lokalt i klubbarna och centralt hos SMC under det kommande året så att det kanske kunde sjösättas till -08?
Bara en fundering alltså.....
/Marie

Galne Dansken
2006-11-27, 21:29
..., så kunde man ju fundera över om SMC kunde sköta medlemsregister åt anslutna klubbar, och att inkasserandet vändes gentemot förr, så att SMC tar in medlemsavgifterna åt klubbarna och sedan redovisar till klubben. Då skulle man ju slippa det tillfälliga dubbelarbetet idag, klara av rabatterandet av medlemsavgiften felfritt direkt, och administrationen hamnar på SMC där det finns anställd kanslipersonal. Naturligtvis inser jag att detta inte kan ske till 2007, men en ambition borde kunna vara att börja skissa på detta så att erforderliga beslut kan tas både lokalt i klubbarna och centralt hos SMC under det kommande året så att det kanske kunde sjösättas till -08?
/Marie

Just - det var faktisk det som jag sökte att tala om i mitt inlägg ovan. Nya affärssystemet som kommer implementeras under kommande år - kan hoppningsvist ge dessa möjligheter teknisk - sen är det frågan om hur vi klarar av detta personal mässigt..
Ge oss vänligen lite tid, det jobbas på saken..

benkar
2006-11-28, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av Marie
..., så kunde man ju fundera över om SMC kunde sköta medlemsregister åt anslutna klubbar, och att inkasserandet vändes gentemot förr, så att SMC tar in medlemsavgifterna åt klubbarna och sedan redovisar till klubben. Då skulle man ju slippa det tillfälliga dubbelarbetet idag, klara av rabatterandet av medlemsavgiften felfritt direkt, och administrationen hamnar på SMC där det finns anställd kanslipersonal. Naturligtvis inser jag att detta inte kan ske till 2007, men en ambition borde kunna vara att börja skissa på detta så att erforderliga beslut kan tas både lokalt i klubbarna och centralt hos SMC under det kommande året så att det kanske kunde sjösättas till -08?
/Marie

Just - det var faktisk det som jag sökte att tala om i mitt inlägg ovan. Nya affärssystemet som kommer implementeras under kommande år - kan hoppningsvist ge dessa möjligheter teknisk - sen är det frågan om hur vi klarar av detta personal mässigt..
Ge oss vänligen lite tid, det jobbas på saken..

Tanken att SMC skulle sköta lokala klubbars medl.register är ju givetvis en variant. Mot det talar tyvärr ett visst mostånd mot centralisering, många klubbar har under senare år valt att lämna "kollektivanslutning" till SMC bakom sig, en allmän trend i vårt Svenska samhälle, att man ger folk en större valfrihet. Bra så :)

En "SMC-klubb" kan ha tex 60-70% SMC-anslutna medlemmar, varför lämna ut uppgifter kring resterande 30-40% av medlemmarna, till SMC?

Samt att jag gissar/vet att att ett antal större klubbar, som tex den jag är med i, använder det lokala medl.registret synkat med klubbens webbplats, för att hantera inloggningar på klubbens webbplats. Svårt se hur ett klubbregister liggande centralt på SMC, rent tekniskt ska kunna synkas med den lokala klubbens egna webblösning, en lösning som är olika från klubb till klubb.

Vill inte vara negativ, men känns som ett spår i fel riktning.

/B

Galne Dansken
2006-11-28, 23:38
Vettiga och kloka input´s från en stor klub - tack Benkar.. :)

carpelux
2006-12-11, 13:16
Läs Sture Stelben i det senaste medlemsbladet.

"Det är nya tider nu"

benkar
2006-12-14, 20:43
Vettiga och kloka input´s från en stor klub - tack Benkar.. :)

Funderat lite.... Varför just jag är med i SMC....

Jag är sedan 1987 med i SMC av den enkla anldeningen att SMC varit och är en samlad röst som myndigheter (numera även EU) troligen lyssnar mer på än enskilda protestskrik från en mindre grupp missnöjda hojåkare. (Var väl något hot mot hojåkarna som en gång i forntiden gjorde att SMC bildades?)

Ett annat skäl till att jag är med i SMC är SMC-Stockholms genom åren helt suveräna kurser, långt innan det numera finns bra kurser arrangerade på riksnivå.

Tycker dock det är synd att SMC-medlemsavgiften rusat iväg senaste åren, kommer tyvärr med all säkerhet ge ett minskat antal medlemmar, vilket kommer minska SMCs styrka. Jag själv tjänar väl hyfsat, men för många blir hög SMC-avgift, dryg försäkringskostnad osv, kanske för mycket, folk blir tvingade göra ett val.

Kanske läge för SMC att rikta in sig kärnverksamheten (ja, ja, uttjatat ord, men hittade inget bättre...) dvs ägna sig åt att bevaka våra intressen gentemot myndigheterna, fortsätta med hojkurser (som givetvis ska vara självbärande ekonomiskt sett) men lägga SMC-travel, utfärdande av internationella körkort osv åt sidan, samt inse att MC-Folket aldrig kommer bli ett fullvärdigt alternativ till dom komersiella hojtidningarna, låta MC-folket bli en mer smal tidning igen med info om vad SMC sysslar med/vad som är på gång hojpolitiskt sett.

På det sättet kan man kanske undvika medlemsavgiftshöjningar, och kanske rentutav sänka avgiften, därmed bli fler medlemmar, och med det en ännu starkare intesseorganisation, bara en tanke.

/B

Marie
2006-12-15, 00:39
Funderat lite.... Varför just jag är med i SMC....

Jag är sedan 1987 med i SMC av den enkla anldeningen att SMC varit och är en samlad röst som myndigheter (numera även EU) troligen lyssnar mer på än enskilda protestskrik från en mindre grupp missnöjda hojåkare. (Var väl något hot mot hojåkarna som en gång i forntiden gjorde att SMC bildades?)

Ett annat skäl till att jag är med i SMC är SMC-Stockholms genom åren helt suveräna kurser, långt innan det numera finns bra kurser arrangerade på riksnivå.

Tycker dock det är synd att SMC-medlemsavgiften rusat iväg senaste åren, kommer tyvärr med all säkerhet ge ett minskat antal medlemmar, vilket kommer minska SMCs styrka. Jag själv tjänar väl hyfsat, men för många blir hög SMC-avgift, dryg försäkringskostnad osv, kanske för mycket, folk blir tvingade göra ett val.

Kanske läge för SMC att rikta in sig kärnverksamheten (ja, ja, uttjatat ord, men hittade inget bättre...) dvs ägna sig åt att bevaka våra intressen gentemot myndigheterna, fortsätta med hojkurser (som givetvis ska vara självbärande ekonomiskt sett) men lägga SMC-travel, utfärdande av internationella körkort osv åt sidan, samt inse att MC-Folket aldrig kommer bli ett fullvärdigt alternativ till dom komersiella hojtidningarna, låta MC-folket bli en mer smal tidning igen med info om vad SMC sysslar med/vad som är på gång hojpolitiskt sett.

På det sättet kan man kanske undvika medlemsavgiftshöjningar, och kanske rentutav sänka avgiften, därmed bli fler medlemmar, och med det en ännu starkare intesseorganisation, bara en tanke.

/B

Jag håller helt med dig Benkar!
Medlemstidning ser jag som en synnerligen oprioriterad verksamhet, liksom resebyråverksamheten.

Jag lämnade en gång Motormännens Riksförbund just pga en för kostsam medlemstidning i förhållande till det som i övrigt erhölls. Eftersom jag befinner mig mycket på Tyska vägar blev jag medlem i ADAC istället. Värdet av deras eminenta väghjälp har flera år varit påtagligt för mig, då ser jag deras medlemstidning som ett trevligt mervärde.

SMC bör nog tacka vår nya regering för deras vansinnesförslag, om inte det hotet mot motorcyklismen så lägligt hade dykt upp misstänker jag att risken hade varit överhängande att SMC åkt på en kraftig budgetsmäll 2007, med ett jättestort medlemstapp som spräckt alla ekonomiska kalkyler.

Galne Dansken
2006-12-15, 11:12
..Medlemstidning ser jag som en synnerligen oprioriterad verksamhet,

** liksom resebyråverksamheten.

** Värdet av deras eminenta väghjälp har flera år varit påtagligt för mig, då ser jag deras medlemstidning som ett trevligt mervärde.

** risken hade varit överhängande att SMC åkt på en kraftig budgetsmäll 2007, med ett jättestort medlemstapp som spräckt alla ekonomiska kalkyler.

Denne tråd är egentligen medlemmernas debatt - men, jag tillåter mig att kommentera lite gran..

Tidningen, har kostad ca. 40 kr per medlem per år (såvidt jag husker). För detta belopp har vi endast möjlighet att kommunicera väldigt lite med medlemmen, om vi räknar båda porto och manuellt jobb, ifall vi sku välja att jobba utan tidning. MC Folket är idag det medie som har högst andel av MC branchens marknadsförings pengar - och vist jobbar vi hårt på att tidningen i princip ska bära sig själv på sikt. Dette är ett tänke som SMC inte har haft tidigare.

Kul att bärgning / väghjälp kommer upp. Jag har haft några möten förre veckan med leverantörer om att inkludera detta i medlemskapet - kom gärna med flera goda ideer :)

SMC Travel ell. resverksamheten, har sedan 2005/2006 betalad tillbaka uppstart lånet från organisationen. Resverksamheten förväntas att ge ett tillskott till SMC:s ekonomi och därmed vara med att finansiera organisationen i stort.

Budgetsmäll, har vi redan känt av som alla vett om. Anledningen är att vi har sparat organisationen, så att den inte helt matcher "raket åldern" det är detta som vi nu jobbar på att ta ut av. Medlems avi´s f. 2007 är nu ute, och vi får in betalningar snabbara än tidigare. Vi har under 10 medlem som har talat om för oss att dom inte vill vara med lägra. Övriga tab matcher föregående år, dvs man kontakter oss talar om att man inte kör MC längre.

Sen om vi hanterar nya trafikförsäkrings sitsen på ett bra sätt, får man hoppas att flera förstår värdet av SMC:s jobb - och det ger oss flera medlem.

Nu ska jag vidare med helgens möten i Bryssels - vart bl. a räckes problematikken ska upp. Vägverket bad oss igår om att hitta ett räcke som bra mht skydd för MC.

Marie
2006-12-15, 19:33
Det gläder mig uppriktigt att höra att så få aktivt gått ur för med trafikförsäkringsförslaget på halsen så behövs alla samlade krafter, och en stabil ekonomi.

Likaså gläder det mig att tidningen skall bli självbärande, och att resebyrån redan är det och kan förväntas generera intäkter framöver. Bättre än jag trodde!

Vad beträffar väghjälpen så inser jag att det i Sverige finns åtskilligt fler mil väg per medlem för SMC jämfört med vad det finns mil väg i Tyskland per medlem i ADAC.... Alltså är det i princip omöjligt med patruller som finns på plats nästan innan man avslutat samtalet med räddningscentralen. Jag tror att det blir en för dyr förmån under svenska förhållanden, tyvärr. Det var alltså egentligen inte ett förslag från min sida utan en del av mina tankar om vad som fick mig att välja motororganisation i ett annat sammanhang. Genom ADAC-medlemskapet har jag tillgång till väghjälpen i Tyskland även som hojförare. (sen har jag kompletterat med ADACs utlandshjälpsförsäkring vilken kan vara till värde för mig både i Sverige och i andra länder som jag gör osäkra med min hoj:D )

benkar
2006-12-15, 21:06
Tidningen, har kostad ca. 40 kr per medlem per år (såvidt jag husker). För detta belopp har vi endast möjlighet att kommunicera väldigt lite med medlemmen, om vi räknar båda porto och manuellt jobb, ifall vi sku välja att jobba utan tidning. MC Folket är idag det medie som har högst andel av MC branchens marknadsförings pengar - och vist jobbar vi hårt på att tidningen i princip ska bära sig själv på sikt. Dette är ett tänke som SMC inte har haft tidigare

MC-Folket, 40 kr/år/per medlem. 7 nummer om året, dvs runt 6 kr per nummer inklusive portokostnad, tryckerikostnad, redaktionskostnad osv :eek: Jag är djupt imponerad om SMC bara behöver skjuta till 40 kr :o

Edit/ Ingen negativ kritik, som sagt mest imponerad /slut edit

Men skulle vara kul se ett "tårtdiagram" som visar hur kostanden för en medlem fördelar sig, typ Tidning 40 kr, Medlemsregister 20 kr osv.

/B

Galne Dansken
2006-12-16, 16:58
...
Men skulle vara kul se ett "tårtdiagram" som visar hur kostanden för en medlem fördelar sig, typ Tidning 40 kr, Medlemsregister 20 kr osv.

/B

Tårten har hittar jag inte på lagret..

Men kolla på budgetten LÄNK (http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Ekonomisk%20redovisning%202005-06%20samt%20budget%20för%202006.pdf) där har du nästan tårtan..
Glöm inte att det är en budget, som tar höjd för förbättningar på bl. a tidningen.

benkar
2006-12-19, 19:06
Tårten har hittar jag inte på lagret..

Men kolla på budgetten LÄNK (http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Ekonomisk%20redovisning%202005-06%20samt%20budget%20för%202006.pdf) där har du nästan tårtan..
Glöm inte att det är en budget, som tar höjd för förbättningar på bl. a tidningen.

Tack för svar!

Ser ut som om SMC får plats i min lokala plånbokstårtfördelare även för 2007 :)

/B

Smartswede
2006-12-28, 13:34
Det är en fin budget. En budget där hälften (48%) av kostnaderna är en enda stor klumppost på 9,7 miljoner som heter kansliet :)

I synnerhet när andra delar är väldigt väl specificerade och särredovisade ner till tom enskilda poster på 500kr (1,5 medlems avgift medan 28.000 medlemmars avgifter går till en ospecificerad post kallad kansliet). Även exaktheten i beloppen framstår som besynnerliga. Har man gjort så detaljerade beräkningar på utfallet att man kan speca budgeten ner till 1-kronan? Normalt så skiljer man även på lönekostnader och ersättningar och direkta kostnader i verksamheten vilket inte är gjort.

För mig som forskare i företagsekonomi ger budgeten ett oseriöst och amatörmässigt intryck (för att vara för en såpass stor organisation som SMC). Kanske det är något att tänka på och kanske justera till nästa års budget ska framställas och presenteras för medlemmarna?

Lustigt förresten att kritiktrådarna om SMC har hamnat under "Sajtfeedback". Fiffigt sätt att gömma dem för de allra flesta forumbesökarna. :rolleyes: Så då detta är i mappen Sajtfeedback så får jag rekommendera att flytta denna och dylika trådar till någon annan mapp så det inte blir direkt vilseledande.

Marie
2006-12-28, 20:24
Det är en fin budget. En budget där hälften (48%) av kostnaderna är en enda stor klumppost på 9,7 miljoner som heter kansliet :)

I synnerhet när andra delar är väldigt väl specificerade och särredovisade ner till tom enskilda poster på 500kr (1,5 medlems avgift medan 28.000 medlemmars avgifter går till en ospecificerad post kallad kansliet). Även exaktheten i beloppen framstår som besynnerliga. Har man gjort så detaljerade beräkningar på utfallet att man kan speca budgeten ner till 1-kronan? Normalt så skiljer man även på lönekostnader och ersättningar och direkta kostnader i verksamheten vilket inte är gjort.

För mig som forskare i företagsekonomi ger budgeten ett oseriöst och amatörmässigt intryck (för att vara för en såpass stor organisation som SMC). Kanske det är något att tänka på och kanske justera till nästa års budget ska framställas och presenteras för medlemmarna?

Lustigt förresten att kritiktrådarna om SMC har hamnat under "Sajtfeedback". Fiffigt sätt att gömma dem för de allra flesta forumbesökarna. :rolleyes: Så då detta är i mappen Sajtfeedback så får jag rekommendera att flytta denna och dylika trådar till någon annan mapp så det inte blir direkt vilseledande.

Jag kan bara hålla med om kritiken, jag har gjort samma iakttagelser. Jag är förvisso inte forskare, utan har snarare jobbat på redovisningens "verkstadsgolv" under några år, 1988-1997 inom offentlig förvaltning - en del av tiden på t.f. kanslichefsnivå.

Jag kan dock meddela att jag från att inledningsvis varit mycket negativ till ett fortsatt medlemskap, senare insett den akuta nyttan med smc. Nu är steget taget och medlemsavgiften för 2007 girerad. Jag hittade ett utrymme i den privata budgeten.

benkar
2007-01-16, 21:11

Benägen hålla med dig, att lägga diskussioner/diskiussionen om medl.avgiften till SMC i tråden "Sajtfeedback", känns lite besynnerligt, handlar antingen om någon form av "sopa ner under mattan/censur", eller så finns det någon klok tanke bakom det, eller så saknas det helt enkelt en tråd som heter "Allmänna diskutioner kring SMC-medlemskapet"? Vad vet jag, jag är bara SMC-medlem och besökare på detta forum. finns säkert någon mod/admin/någon från SMC-styrelse som tar tag i det hela med tiden, hoppas jag.

/B

Swedie
2007-01-17, 11:06
För trevnadens skull flyttades Sajtfeedback längre ner. Vill ha fart på resterande forum. Har dock bytt namn på detta forum nu till "Feedback till SMC". "Sajt" var inte rätt ord.

triumph
2008-03-11, 21:09
En fråga angående medlemsavgiftens höjning - har det märkts på medlemsantalet (har vi tappat meddlemmar)?
Nu borde det finnas säker "statistik"

HW
2008-03-11, 21:33
Nej faktiskt inte och inte har vi fått speciellt många negativa reaktioner heller. På mässan tror jag vi hade 1 enda person som klagade på medlemsavgiften.

/HW

Ducatista
2008-03-12, 09:22
Nej faktiskt inte och inte har vi fått speciellt många negativa reaktioner heller. På mässan tror jag vi hade 1 enda person som klagade på medlemsavgiften.

/HW
Få negativa reaktioner?
De som hoppat av måste väl ändå klassas som "negativa reaktioner".

HW
2008-03-12, 09:32
Allt är relativt. Vi omsätter ca 10% av medlemmarna varje år. (ca 6500)
Av de ca 700 som begärt att deras medlemskap skall avslutas hittils i år har:
4 angivit för hög medlemsavgift som anledning.
1 gillade inte en annonsör i mc-folket och ville inte stödja oss längre pga. detta.
1 hade avlidit men den var redan avaktiverad i registret för vi gör uppdateringar mot folkbokföringen

Övriga ca 700 (ja det blir inte många som försvinner från grundtalet ca 700) avslutar sitt medlemskap i SMC antingen för att dom blivit för gamla och inte skall köra motorcykel längre, dom tackar oftast för många trogna år och tycker vi skall fortsätta jobba som tidigare eller så avslutar dom medlemskapet för att dom helt enkelt sålt hojen. Dessa medlemmar meddelar oftast att dom givetvis återkommer när dom skaffat hoj igen.

Totalt sett tappar vi inte medlemmar i högre takt än tidigare år men vi har en vikande siffra. Det var ett jättelyft när man fick ett medlemskap automatiskt ihop med försäkring från trygg-hansa, det är dessa som alltefterssom åren går försvinner igen. Vi måste hitta nya vägar att få in nya medlemmar till organisationen.

Svaret på frågan är altsså nej, vi tappar inte medlemmar för att vi höjt medlemsavgiften. Det är fortfarande billigt att vara medlem i SMC.

/HW

klabbarpan
2008-03-12, 09:34
Få negativa reaktioner?
De som hoppat av måste väl ändå klassas som "negativa reaktioner".

Det kan bero på annat. Jag missade min faktura och mailade om detta till kansliet, blev lovad en påminnelse i mitten feb som aldrig dök upp, nu idag har jag fått den mailad till mig. Jag är nog i detta nu "avhoppad" men kommer att betala in ikväll.

triumph
2008-03-12, 12:01
Allt är relativt. Vi omsätter ca 10% av medlemmarna varje år. ..........
/HW

Var det samma % - sats första året (2007)?

HW
2008-03-12, 19:35
Ja, det är en siffra som hängt med i ett antal år.

/HW