handdator

Visa fullständig version : Hur blev domen mot den kvinnliga advokaten?

ec2bme
2007-12-10, 19:08
Är det någon som vet vad det blev för dom mot den kvinnliga advokaten som tog livet av en motorcyklist pga ouppmärksamhet vid en vänstersväng för 3 år sedan?

Domen föll väl häromdan?

//L.

Petra
2007-12-10, 19:59
Hej, hon dömdes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Dessutom ska hon betala skadestånd till Klas föräldrar på 25000 kronor till vardera.

ec2bme
2007-12-10, 20:03
Hej, hon dömdes för vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Dessutom ska hon betala skadestånd till Klas föräldrar på 25000 kronor till vardera.

25000 kr? De va snålt.

Vad blev hennes straff för övrigt då?

Får hon skaka galler?

Isf hur länge?

Eller blev det bara böter?:mad:

Petra
2007-12-10, 20:57
Hon fick villkorlig dom och dagsböter. Jag kommer "på rak arm" inte ihåg hur mkt, men du kan läsa om det i nästa MC-F alltså nr. 2/08

SvenneC
2007-12-11, 09:42
Hon fick villkorlig dom och dagsböter.

Men en villkorlig dom måste väl åtminstone vara en yrkesmässig black om foten för en advokat? :D

...Eller har jag en alldeles för blåögd tro om hur systemet funkar?

lime
2007-12-11, 10:42
Men en villkorlig dom måste väl åtminstone vara en yrkesmässig black om foten för en advokat? :D

...Eller har jag en alldeles för blåögd tro om hur systemet funkar?

Nej, som advokat kommer hon inte automatiskt att drabbas på något sätt. Advokatsamfundet och Rättegångsbalken statuerar ingenstans att en advokat måste vara ostraffad. Det är inte ens helt ovanligt att en advokat blir dömd för diverse brott just för att de skyddar sina klienter. Några av vårt lands mest kända advokater har t.o.m. avtjänat fängelsestraff.

Sedan har hon ju inte varit advokat när hon var inblandad i olyckan, utan trafikant och som det är hon anmäld, åtalad, prövad och dömd.

SvenneC
2007-12-11, 13:50
Nej, som advokat kommer hon inte automatiskt att drabbas på något sätt. Advokatsamfundet och Rättegångsbalken statuerar ingenstans att en advokat måste vara ostraffad. Det är inte ens helt ovanligt att en advokat blir dömd för diverse brott just för att de skyddar sina klienter. Några av vårt lands mest kända advokater har t.o.m. avtjänat fängelsestraff.

"Tänkte inte på det", det har du förståss helt rätt i och så skall det nog vara.

jan-olovj
2007-12-11, 21:32
Det ligger nära att tro att juristerna skyddar varandra eftersom SVERIGES RIKAS lag ofta gäller.

Jan-Olov

Ducatista
2007-12-12, 10:40
Det ligger nära att tro att juristerna skyddar varandra eftersom SVERIGES RIKAS lag ofta gäller.

Jan-Olov

I det här fallet var det just så.
Hade inte familj och vänner kämpat vidare hade hon kommit undan.

lime
2007-12-12, 15:50

Jan-Olov

Nu är det ju så ställt att de som bereder lagar, de som är satta att utreda och åtala (åklagare m.a.o.) och de som är satta att dömma enligt dessa lagar inte ens får vara med i advokatsamfundet.

Jurister håller inte varandra mer om ryggen än vad t.ex. motorcyklister gör.

Med det vill jag ha sagt: Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning men jag tycker inte om att en grupp människor klassas på det sättet som du gjort. Jämför när någon säger "alla motorcyklister kör som svin"...

Hasse
2007-12-12, 16:32
Kan man uttala sig så kategoriskt om hur mycket jurister håller varandra om ryggen jämfört med motorcyklister?
Stödjer du dig på någon utredning eller är det bara ett antagande?
Det finns ju kåranda inom vissa yrkesgrupper, vad är det som säger att fallet
inte skulle vara så ställt inom juristkåren?

Håller med om att även en advokat skall ha en rättvis bedömning
där är vi ense.
/hasse

Nu är det ju så ställt att de som bereder lagar, de som är satta att utreda och åtala (åklagare m.a.o.) och de som är satta att dömma enligt dessa lagar inte ens får vara med i advokatsamfundet.

Med det vill jag ha sagt: Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning men jag tycker inte om att en grupp människor klassas på det sättet som du gjort. Jämför när någon säger "alla motorcyklister kör som svin"...

lime
2007-12-12, 16:46
Kan man uttala sig så kategoriskt om hur mycket jurister håller varandra om ryggen jämfört med motorcyklister?
Stödjer du dig på någon utredning eller är det bara ett antagande?
Det finns ju kåranda inom vissa yrkesgrupper, vad är det som säger att fallet
inte skulle vara så ställt inom juristkåren?

Håller med om att även en advokat skall ha en rättvis bedömning
där är vi ense.
/hasse

Nä, det är ju just det som är min poäng. Varken du eller jag kan uttala oss så kategoriskt om någon grupp människor. Samma "kåranda" som existerar mellan oss motorcyklister existerar troligvis även hos andra grupper men vi kan inte veta, för det finns inte några absoluta studier om det.

Om jag hade argumenterat mot de hoj-kompisar som har drivt processen (viket jag vill påpeka att jag absolut inte gör) med samma typ av kategoriska "de håller ju bara varandra om ryggen" så hade jag blivit släpat ut ur stan bakom en gammal K75:a... ;)

mudder
2007-12-12, 16:54
Vad händer när Länsstyrelsen får reda på att hon är dömd för vårdslöshet i trafik? Kan hon räkna med indraget körkort?

Petra
2007-12-12, 18:32
Jodå, man kan bli av med körkortet om man dömts för vårdslöshet i trafik. Det är länsstyrelsens jurister på trafikenheten som avgör. Det kan ta tid. Hur lång vet jag inte, men jag håller koll :cool:

mudder
2007-12-12, 18:43
Jodå, man kan bli av med körkortet om man dömts för vårdslöshet i trafik. Det är länsstyrelsens jurister på trafikenheten som avgör. Det kan ta tid. Hur lång vet jag inte, men jag håller koll :cool:

Min farsa gjorde en gång en vänstersväng med solen i ögonen och såg inte den mötande bilen. Det gick inte så fort och krocken blev inte våldsam, men han blev ändå av med körkortet under 3 månader.

Med tanke på att det i detta fallet är fråga om dödsfall tycker jag att det ska vara minst 1 års körkortsindragning. Vilket förhoppningsvis betyder att kärringen får ta ett nytt körkort sedan.

Petra
2007-12-12, 18:50
Jag tror att vårdslöshet i trafik kan innebära indraget körkort i minst en månad och högst tre år.

jan-olovj
2007-12-12, 21:58
Det var ledsamt om någon av er tog vid sig av det jag sa men meningen var att vara lite ironiskt. Men faktum kvarstår att den som har rätt kontakter och en fet börs har lättare att få rätt än den lilla medborgaren detta har vi alla sett mer än en gång.

Jan-Olov

Marie
2007-12-12, 22:19
Det var ledsamt om någon av er tog vid sig av det jag sa men meningen var att vara lite ironiskt. Men faktum kvarstår att den som har rätt kontakter och en fet börs har lättare att få rätt än den lilla medborgaren detta har vi alla sett mer än en gång.

Ja så har det väl alltid varit, för så skall det ju vara.
Och ingen vill väl ändra på det?

Ducatista
2007-12-13, 08:18
... Jo, jag tycker att kvinnan som varit inblandad i olyckan ska ha en rättvis prövning ....
Jo, där sa du det magiska ordet: Rättvis prövning.
Om du hängt med i ärendet hade du vetat att det var just det det inte har varit. För det är inte bara gärningsmannen som ska ha en rättvis prövning, även brottsoffer har samma rätt. Att försöka sopa ärendet under mattan är inte att ge det en rättvis prövning.

Meajer
2007-12-18, 13:09
Hade MC föraren hjälm?

lime
2007-12-18, 13:36
Jo, där sa du det magiska ordet: Rättvis prövning.
Om du hängt med i ärendet hade du vetat att det var just det det inte har varit. För det är inte bara gärningsmannen som ska ha en rättvis prövning, även brottsoffer har samma rätt. Att försöka sopa ärendet under mattan är inte att ge det en rättvis prövning.

(Jag har hängt med...)

Den är rättvis. Svaranden har gjort vad denna har kunnat för att komma undan, inget fel med det. Käranden har också gjort allt som står i deras makt för att driva saken vidare. Att svaranden i det här fallet är lite bättre på det än käranden har egentligen inte med saken att göra...

Men jag förstår hur du tänker och känner och kan till största delen hålla med om att vissa delar inte skötts så himla snyggt/korrekt som vore önskvärt.

F.ö. är det knappast slut ännu.

lime
2007-12-18, 13:37
Hade MC föraren hjälm?

Det där var en korkad fråga. Hade bilföraren bilbälte??

Salle
2007-12-18, 13:54
25000 kr? De va snålt.
2*25 000 kr. Det är nog praxis. För mord är det 50 000 kr.

Skadestånd är i den nivån i Sverige, och det är nog mest bra faktiskt.
Ingen mening att döma ut orimligt höga skadestånd, får ingen tillbaka i livet ändå. Jmfr. USA där de Eviel Kneivel blev dömd till miljontals dollar i böter för missahandel på 70-talet men höll sig hela tiden undan betalningen. Till nytta för vem frågar man sig?

Petra
2007-12-18, 19:11
Hade MC föraren hjälm?

Japp! Han hade integralhjälm.

HMR
2007-12-18, 22:06
Exaktamente! Motorcyklister brukar ju hålla varandra om ryggen i vått & torrt! :rolleyes:

Ducatista
2007-12-19, 09:26
Exaktamente! Motorcyklister brukar ju hålla varandra om ryggen i vått & torrt! :rolleyes:
Ja, alla motorcyklister går ju till försvar för stunt-nissarnas bakhjulskörningar och uppmuntrar custom-nissarnas snigelkörning i kortegestil. Allt till övriga trafikanters irritation... (ironi):rolleyes:

Hmm...Kan detta innebära att jag inte är en äkta motorcyklist?

Petra
2007-12-28, 21:59
En liten uppdatering för er som är intresserade:

Den fällande domen har inte vunnit laga kraft. Bilisten har överklagat till högre instans och vill nu att hovrätten ska ta upp ärendet i en ny rättegång.

StefanB
2007-12-28, 22:46
Det där var en korkad fråga. Hade bilföraren bilbälte??

Hur kan man vid 34års ålder svara så på en så enkel fråga. Det enda du behövt göra om du kände till det var att svara ja eller nej. Du borde väl ha lärt dig hur man uppträder utan att såra andra människor.

Titta på profilen hos den som frågade så förstår du kanske att den pesonen inte är så världsvan som du förmodas vara.

/Stefan

Kalle Kanon
2007-12-29, 00:28
Hur kan man vid 34års ålder svara så på en så enkel fråga. Det enda du behövt göra om du kände till det var att svara ja eller nej. Du borde väl ha lärt dig hur man uppträder utan att såra andra människor.

Titta på profilen hos den som frågade så förstår du kanske att den pesonen inte är så världsvan som du förmodas vara.

/Stefan

Håller med! Arrogans är aldrig ok. Och SÅÅÅ onödig...:(

ec2bme
2007-12-29, 03:00
En liten uppdatering för er som är intresserade:

Den fällande domen har inte vunnit laga kraft. Bilisten har överklagat till högre instans och vill nu att hovrätten ska ta upp ärendet i en ny rättegång.

Bara att hoppas att det leder till ett hårdare straff då.

jan-olovj
2007-12-29, 10:15
Bara att hoppas att det leder till ett hårdare straff då.

Jag är inte säker på det, hade det varit en rörmokare eller sjukvårdsbiträde så tror jag att saken varit klar för länge sedan med ett stängt straff, men inte nu.
Jag litar inte på rättsäkerheten, den som har gott om pengar får nästan alltid rätt.
Med önskan att jag har fel.
Jan-Olov

morsan
2007-12-29, 10:22

/Stefan

Om du menar att det står Junior Member så anger det bara hur många inlägg personen gjort på detta forum, det säger inget om ålder eller erfarenhet!

StefanB
2007-12-29, 11:21
Om du menar att det står Junior Member så anger det bara hur många inlägg personen gjort på detta forum, det säger inget om ålder eller erfarenhet!

Hej, läs inläggen så förstår du...
/Stefan

morsan
2007-12-29, 11:57
Hej, läs inläggen så förstår du...
/Stefan

Tror du att jag skickar ett svar utan att ha läst inläggen? Nu blev JAG sårad av DIN arrogans :(

Jag har ingen aning om hur gammal du är eller vilken erfarenhet du har men hur du kan uppfatta limes kommentar som sårande är mer än jag förstår!

Om frågeställaren själv reagerat hade jag förstått det, men det är DU som påstår att "Titta på profilen hos den som frågade så förstår du kanske att den pesonen inte är så världsvan som du förmodas vara."

Vad har ett svar på ett MC-forum med världsvana att göra? Och hur VET du att det är så, när det inte står ålder eller något annat ledande i profilen?

lime har angett sin ålder, jag likaså, men inte du och inte Kalle Kanon, ni står som Junior Member beroende på antalet inlägg ni gjort så ni är väl inte lika världsvana som vi förmodas vara eller?

Läs inte in annat än det som står i svaren och håll er till ämnet i tråden!

Edit: Ja, jag har också avvikit från ämnet i tråden beroende på att jag har antingen dålig fantasi eller saknar förmågan att läsa mellan raderna.

Om du menade att jag skulle läst Meajers tidigare inlägg kunde du skrivit ut det i klartext!

"Titta på profilen" och "läs inläggen" , ja, jag tittade på profilen och ja, jag läste ALLA inlägg i DEN HÄR tråden.

Galne Dansken
2007-12-29, 12:45
Vi bör nog alla bli bättra på att fylla i vore profiler..

Sen tycker jag att det är underbart att vi har ungdommer, här som gärna vill ha körkort för lätt MC.

Gott nytt år till alla..

StefanB
2007-12-29, 12:51
Tror du att jag skickar ett svar utan att ha läst inläggen? Nu blev JAG sårad av DIN arrogans :(

Jag har ingen aning om hur gammal du är eller vilken erfarenhet du har men hur du kan uppfatta limes kommentar som sårande är mer än jag förstår!

Om frågeställaren själv reagerat hade jag förstått det, men det är DU som påstår att "Titta på profilen hos den som frågade så förstår du kanske att den pesonen inte är så världsvan som du förmodas vara."

Vad har ett svar på ett MC-forum med världsvana att göra? Och hur VET du att det är så, när det inte står ålder eller något annat ledande i profilen?

lime har angett sin ålder, jag likaså, men inte du och inte Kalle Kanon, ni står som Junior Member beroende på antalet inlägg ni gjort så ni är väl inte lika världsvana som vi förmodas vara eller?

Läs inte in annat än det som står i svaren och håll er till ämnet i tråden!

Va??? Arrogans??

Det som står i ett av de inlägg (i profilen)som den här personen tidigare har gjort visar att han/ hon går på fordonsprogrammet detta gör att jag antar att det rör sig om gymnasiet, eller hur? Personen i fråga bör troligen vara så där 17-18 år. Vilket gör att jag samtidigt bedömmer att han /hon är ungefär hälften så gammal som Lime vilket skulle göra att man borde kunna förvänta sig ett mer hövligt bemötande från Lime.

Därför blev jag fundersam över bemötandet som en enkelfråga("korkad fråga") fick. Jag kanske skulle uttryckt mig tydligare i mitt svar till dig. Sorry.

Petra svarade senare väldigt tydligt på frågan, eller hur.

För övrigt var inte åldern det primära utan bemötandet. Jag är 58 år.

Sedan det blev ett nytt forum så har jag försummat att editera min profil. Jag skall göra det så fort som möjligt.

/Stefan

lime
2008-01-01, 12:33

/Stefan

Håller med! Arrogans är aldrig ok. Och SÅÅÅ onödig...:(

Instämmer och ni klargör ju er poäng på ett väldigt tydligt, moget och ödmjukt sätt. Ta gärna den här typen av feedback direkt till mig via ett PM istället. Det är där det hör hemma, inte i tråden.

ec2bme
2008-03-22, 09:40
Inga nyheter om vad den slutgiltliga domen blev eller?