handdator

Visa fullständig version : Bkk/shk 2008?

xyx
2007-12-08, 12:23
Jag ser att bokningen för CSS/BKK/SHK 2008 har öppnat nu, dock verkar SMC Skånes kurser saknas och jag hittar inget nytt på www.smcskane.com.
Någon som kan informera om när det är dags att boka för oss?

Mathias
2007-12-09, 15:03
De brukar släppas i februari.

När de är får BKK gruppen själv svara på.

Oas
2007-12-09, 18:36
I år skall jag inte missa det:cool:

Ducatista
2007-12-11, 08:34
Vi har inte fått spikat alla kursdagar ännu men så fort banägaren har tänkt klart lägger vi ut info.

Blåflagg
2007-12-13, 14:30
Nu kan ni sitta "klistrade" vid skärmen för att inte missa något! :)

http://www.smcskane.com/

BKK Skåne

xyx
2007-12-14, 23:05
Perfekt!
Då har jag lagt in larm i mobilen.

ezzo
2007-12-15, 18:34
Finns ett flertal kurser som inte är med ännu.
De kurser som är upplagda är de kurser SMC-riks arrangerar. Det kommer fyllas på med fler.

Ducatista
2007-12-26, 20:56
Nu är kursdagarna i Skåne officiella:

2 Maj Customdag
22 Maj Kursdag 1
5 Juni Kursdag 2
27 Juni Kursdag 3
11-12 Juli Kursdag 4
11 Aug Kursdag 5

Tengaipetrus
2008-02-11, 22:17
Sker bokningen alltså via riks hemsida och datumen släpps där och inte på BKK:s hemsida?
Petrus

Ducatista
2008-02-12, 18:01
Sker bokningen alltså via riks hemsida och datumen släpps där och inte på BKK:s hemsida?
Petrus

På torsdag kl 20 är det planerat att anmälningen öppnar.
Det ska gå att nå anmälningen både via riks hemsida (under school-menyn) och www.smcskane.com , men då vi inte själva kan styra att länken via riks hemsida finns på plats i tid rekommenderas www.smcskane.com

(Gissa vem som hänger på "dörren" på torsdag :D )

Tengaipetrus
2008-02-12, 21:46

Hmmm, det är nog jag! Tack för informationen!
Petrus

Mangan
2008-02-13, 08:31
Såg i SMC Skånes FAQn på hemsidan att det hade höjts till 1700kr per kurstillfälle ,
Lite intressant då de andra kurserna ligger på 1150kr per tillfälle.

För min egen del kännas det som en lite väl häftig höjning på en gång.
Jag tänker tillbaka på dom kompisar man har försökt få med tidigare och de har tyckt att det kostat lite för mycket.
Men nu slipper jag tjata iallafall :D

Får bara hoppas att det inte avskräcker folk från att anmäla sig för det är en riktigt bra utbildning!! :)

Ducatista
2008-02-13, 11:17
Såg i SMC Skånes FAQn på hemsidan att det hade höjts till 1700kr per kurstillfälle ,
Lite intressant då de andra kurserna ligger på 1150kr per tillfälle.

För min egen del kännas det som en lite väl häftig höjning på en gång.
Jag tänker tillbaka på dom kompisar man har försökt få med tidigare och de har tyckt att det kostat lite för mycket.
Men nu slipper jag tjata iallafall :D

Får bara hoppas att det inte avskräcker folk från att anmäla sig för det är en riktigt bra utbildning!! :)

Saxat från BKK-sidan
Vi har tyvärr tvingats höja kursavgiften till I år på grund av olika anledningar bla att banhyran har höjts och krav på narkossköterska dessutom så går en del av kursavgiften till SMC Centralt för att kunna arrangera utbildningar för våra instruktörer.
SMC Skånes BKK har som mål att vara självfinansierat utan att för den delen göra några stora vinster. Som instruktör får man ingen annan ersättning än den skattefria milersättningen som är 16 kr/milen och den betalas bara ut i samband med kurser dvs man får ingen ersättning för körning när vi arrangerar internkurser mm.

Sveriges dyraste banhyra och "Bokningsavgiften via Riks" (den s k instruktörsutb.pengen) är två tungt vägande orsaker till höjningen.

Mest optimala hade varit om vi slagit ihop allas kostnader och fördelat ut dessa per bana. Då skulle alla kurser kosta lika mycket oavsett plats. Fast de som håller till på billiga gocart-banor hade nog inte nappat på den idén...

Mangan
2008-02-13, 11:58
Saxat från BKK-sidan
xxxxxxx

Sveriges dyraste banhyra och "Bokningsavgiften via Riks" (den s k instruktörsutb.pengen) är två tungt vägande orsaker till höjningen.

Mest optimala hade varit om vi slagit ihop allas kostnader och fördelat ut dessa per bana. Då skulle alla kurser kosta lika mycket oavsett plats. Fast de som håller till på billiga gocart-banor hade nog inte nappat på den idén...

Tackar för infot!
Jag hittade det också tillslut. O jag som redan har glasögon :)
Jag får hoppas att nästa höjningen kommer att dröja för personligen tycker jag att 1700kr är mycket o är nog min smärtgräns på vad jag kan betala för en kursdag.

Jag tycker det är riktigt strongt utav instruktörerna som ställer upp på kurserna.
För det är ändå lite kludd iom man ska ta ledigt från jobb osv.
Stort plus till alla eldsjälar!!

xyx
2008-02-14, 15:09
Oj, ja 1700:-/dagen är väldigt mycket. Nästan över smärtgränsen för min del.
Får nog ta och fundera lite innan bokningen öppnar ikväll. :(

Överväger att boka på Anderstorp med SMC Blekinge istället.

Blåflagg
2008-02-14, 17:29
Oj, ja 1700:-/dagen är väldigt mycket. Nästan över smärtgränsen för min del.
Får nog ta och fundera lite innan bokningen öppnar ikväll. :(

Överväger att boka på Anderstorp med SMC Blekinge istället.

Och köra 50 mil tor till en bensinkostnad på minst 450:- (0,75 liter/mil * 50 * 12kr/litern) :confused:

Men okey jag kan hålla med om att 1700:- är mycket pengar.

Forslund
2008-02-14, 18:18
man kan ju åka till Anderstorp bara för att visa sitt missnöje med priset.....
man kanj u undra när ett vinst drivande företag som Zenergy Racing kan ta 1250 dkk för en heldag :(
Anmäler mig nog ändå men......................

Forslund !

Mangan
2008-02-14, 18:33
Och köra 50 mil tor till en bensinkostnad på minst 450:- (0,75 liter/mil * 50 * 12kr/litern) :confused:

Men okey jag kan hålla med om att 1700:- är mycket pengar.

Vi är 3st som kommer att åka upp till Anderstorp så då får man ner bensinkostnaden :rolleyes:
Men det är tyvärr inte alla som har möjligheten med släp.

xyx
2008-02-14, 19:52
Ja, jag anmäler mig troligtvis också till en dag.
Men som skrivs finner jag det konstigt att vinstdrivande arrangörer kan hålla lägre priser än SMC för en dags körning?

De (banägarna) kanske sätter olika priser för olika dagar?

Ducatista
2008-02-14, 19:57
Men som skrivs finner jag det konstigt att vinstdrivande arrangörer kan hålla lägre priser än SMC för en dags körning?
1200 danska är inte billigt det heller

xyx
2008-02-14, 20:02
1200 danska är inte billigt det heller

Defintivt inte!

Märk väl att jag inte lägger någon skuld på SMC Skåne här, utan snarare konstaterat att det är jäkligt trist att Knutstorp ring är så förbannat dyr!

Sen tycker jag dock, som skrevs tidigare i tråden, att SMC kanske borde homogenisera priserna för körning på "riktiga" banor (Knutstorp, Mantorp, Anderstorp, Gelleråsen, LMS, Falkenberg och kanske Gotland Ring) i Sverige.

Jag tycker dessutom att SRW borde vara ett alternativ i Skåne :)

/färdigtyckt för nu.

xyx
2008-02-14, 20:12
Försökt boka mig nu. Varför kan jag bara välja nivå 1? :confused:

Oas
2008-02-14, 20:15
Min inloggning funkar inte :mad:

Mangan
2008-02-14, 20:19
Försökt boka mig nu. Varför kan jag bara välja nivå 1? :confused:

Fick också bara nivå 1..
Men sen hade jag stora problem att logga in via Smcskane sidan.
När jag sen fick in på svmc´s utb-sida så PANG fick jag enbart upp smcskanes kurser och jag var inloggad.. Men jag kunde inte mina anmälningar som gjorts tidigare. :confused:

En liten fråga till nån ifrån SMCskåne..
Kommer ni ha en separat anmälning för flaggvakterna??

Mats Pettersson
2008-02-14, 21:10
Försöker logga in och anmäla mig just nu men
det verkar omöjligt att komma fram till anmälan.
Varför?

kuazimudo
2008-02-14, 21:15
:confused: :mad: :mad: Värkar omöjligt och komma in på sidan; jag min fru och min son har försökt att boka bandagar men de går inte så vi skitter i det.

Eilert
2008-02-14, 22:09
Jag anmälde mig innan vid 8 tiden. Fick skapa ett konto på forumet och sedan var det bara att fylla i uppgifterna

Ducatista
2008-02-15, 08:13
Kämpade också med att försöka anmäla mig i går och efter att ha provat olika varianter och datorer lyckades jag.

Testa att logga in här på forumet först och gå sedan upp till School-menyn.
Logga in direkt på School-menyn verkar inte funka alls.

Som arrangör tycker jag det är under all kritik att inte anmälningen funkar som det ska. Dessa buggar borde ha varit åtgärdade för länge sedan eftersom bokningssystemet har varit igång ett tag.

Duck
2008-02-15, 08:15
Så här lyckades jag.

Loggade in här på forumet
Gick sedan upp i menyn längst upp och klickade på School
Valde Broms Kurvkurs i menyn till vänster
Klickade sidan på länk i texten på sidan som kom upp
Därefter kom jag åt anmälningen till Ring Knutstorp

När man har anmält sig och får fram bekräftelsesidan måste man klicka på den lilla School-ikonen till vänster för att komma tillbaka och göra anmälan till annan kursdag.

Lyck till!

Sad Glad
2008-02-15, 08:28
Ehm, har kurserna gjorts om? Nu kunde jag inte boka in mig på Bas Fri som jag gjorde förra året. Vad innebär t ex nivå 1, kör man på led då? Eller blir det gruppindelning på plats? Garanteras då att alla får köra i den grupp man vill. Fan det är förvirrat i år tycker jag!

Duck
2008-02-15, 08:31
man kanj u undra när ett vinst drivande företag som Zenergy Racing kan ta 1250 dkk för en heldag :(
Forslund !

Kan var så att Zenergy tar in över 100 förare per dag och att dom inte kör kurs på samma sätt med färre instruktörer bla.
SMCSkånes har endast 80 förare o försöker ha 1 instruktör eller fler på 4 eller5 deltagar "om jag inte tar helt fel"

Men jag håller med det börjar bli dyrt

Mangan
2008-02-15, 08:32
Lite surt att det skall behövas en massa fulmeck för att få igång det...
Är nog en hel del folk som har skitit i det för de har inte har fungerat som det skall.

Jag vill ge en eloge till SMCSkåne för att försöka få med Custom-hojar till att köra. Iom det är nog rätt många uvar som är kungar på sina glidare, men "fryser/stelnar till" när man något händer.

Duck
2008-02-15, 08:35
Ehm, har kurserna gjorts om? Nu kunde jag inte boka in mig på Bas Fri som jag gjorde förra året. Vad innebär t ex nivå 1, kör man på led då? Eller blir det gruppindelning på plats? Garanteras då att alla får köra i den grupp man vill. Fan det är förvirrat i år tycker jag!

Nytt bokningssystem som inte värkar funka som det skall
Anmäl dig o skicka ett mail om vad du gått för steg innan
så ska det nog ordna sig
Kunde själv bara anmäla mig på steg 1 första dagen i år
men har kört individuell dom senaste 2 åren

Duck
2008-02-15, 08:39
Lite surt att det skall behövas en massa fulmeck för att få igång det...
Är nog en hel del folk som har skitit i det för de har inte har fungerat som det skall.

Jag vill ge en eloge till SMCSkåne för att försöka få med Custom-hojar till att köra. Iom det är nog rätt många uvar som är kungar på sina glidare, men "fryser/stelnar till" när man något händer.

SMCSkåne försöker ha kurser för dom som efterfrågar
o vad jag hört så efterfrågade customfolk en egen kurs o
det har dom fått
Hoppas bara att dom anmäler sig nu

xyx
2008-02-15, 09:00
Så här lyckades jag.
...

Hur var det med val av nivå? Blev det endast 1 för dig också?

Jag tänker på oss som kört med SMC flera år tidigare och tidigare gått det som förra året hette "Avancerad". Är det Nivå 1 som gäller även då?

Edit: Redan besvarat ovan ser jag.

Duck
2008-02-15, 09:06
Hur var det med val av nivå? Blev det endast 1 för dig också?
Edit: Redan besvarat ovan ser jag.

Lite rörigt ja;)

Mathias
2008-02-15, 09:17
Hör egentligen inte hit men det hade varit ganska kul och se era uppgivna miner bakom visiren när ni Avancerade ligger bakom en nervös förstagångs förare.

Jag ser det framför mig::mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Haha, vad kul det hade varit :D :p

Duck
2008-02-15, 09:20
Hör egentligen inte hit men det hade varit ganska kul och se era uppgivna miner bakom visiren när ni Avancerade ligger bakom en nervös förstagångs förare.

Jag ser det framför mig::mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Haha, vad kul det hade varit :D :p

Du hadde nog inte tyckt att det var så kul
För tänk dig en skrikande 2tacktare 1 cm bakom dig i stället
Lite stressande eller?:D

Ducatista
2008-02-15, 15:25
Nja, Zenergy Racing är inte direkt billiga de heller.
1500:- + ev olycksfallsförsäkring 89:- får man pröjsa
Dessutom delar man bana med danska mc-förare (vi som kört med dem vet vad det innebär :eek: ). Jag har ingen erfarenhet av Zenergy Racing så jag vet inte hur många instruktörer de har eller hur deras kursupplägg är.

Själv skulle jag nog hellre vilja säga så här:
Vill du inte slänga upp 3.600:- för en CSS men ändå vill ha proffessionel hjälp att utveckla dig själv som förare, då är 1.700:- inte så mycket.
Ska du däremot bara jaga tid och slipa knäpuckar så håll dig till vanliga bandagar.

Sad Glad
2008-02-15, 21:03
Du hadde nog inte tyckt att det var så kul
För tänk dig en skrikande 2tacktare 1 cm bakom dig i stället
Lite stressande eller?:D

Det hände faktiskt förra året när Bas Fri körde med gul grupp (tror jag det var) delar av dagen. Gick hur bra som helst, det är ju den som kör om som skall se till att det sker på ett säkert vis och när det sen hände så var de förbi på mindre än ett ögonblick hehe.

Tengaipetrus
2008-02-15, 22:02
Det hände faktiskt förra året när Bas Fri körde med gul grupp (tror jag det var) delar av dagen. Gick hur bra som helst, det är ju den som kör om som skall se till att det sker på ett säkert vis och när det sen hände så var de förbi på mindre än ett ögonblick hehe.

Visst gick det bra men det var en aning stressande, åtminstone för denna ofrivilliga bromskloss!
Petrus

Duck
2008-02-16, 00:22

Det kan nog stämma men jag håller lite större avstånd till alla
om jag inte blir tillsagd att hålla ihop riktigt tight med instruktör och min grupp vilket har hänt

Sad Glad
2008-02-16, 17:38
Det kan nog stämma men jag håller lite större avstånd till alla
om jag inte blir tillsagd att hålla ihop riktigt tight med instruktör och min grupp vilket har hänt

Vet inte vad du menar men det var nog tråkigare för dem i den avancerade gruppen än det var för mig, jag tror inte det var så roligt för dem att ligga och fisa i kurvorna innan de kunde köra om mig :)

Duck
2008-02-16, 18:58
Vet inte vad du menar men det var nog tråkigare för dem i den avancerade gruppen än det var för mig, jag tror inte det var så roligt för dem att ligga och fisa i kurvorna innan de kunde köra om mig :)

Det problemet har jag nog inte stälts inför "kanske förträngt det"
förutom en gång när dom blandade individuell o bas fri men det löste
dom snabbt o smidigt efter första passet
man jag tror att alla kör kurserna för att ha roligt o så klart lära sig
lite mer

Sad Glad
2008-02-16, 20:52
Det problemet har jag nog inte stälts inför "kanske förträngt det"
förutom en gång när dom blandade individuell o bas fri men det löste
dom snabbt o smidigt efter första passet
man jag tror att alla kör kurserna för att ha roligt o så klart lära sig
lite mer

Jupp, och roligt skall det bli i år också! :)

MCpassion
2008-02-16, 22:34
På torsdag kl 20 är det planerat att anmälningen öppnar.
Det ska gå att nå anmälningen både via riks hemsida (under school-menyn) och www.smcskane.com , men då vi inte själva kan styra att länken via riks hemsida finns på plats i tid rekommenderas www.smcskane.com

Nu har jag försökt boka BKK på Knutsorp men hittar inget vare sig på smcskane eller smc centralt - vilken torsdag är det som gäller?

Tengaipetrus
2008-02-16, 23:27
Nu har jag försökt boka BKK på Knutsorp men hittar inget vare sig på smcskane eller smc centralt - vilken torsdag är det som gäller?

Det var nu i torsdags. Gå in via smc skane anmälan eller via riks hemsida under school. Har du svårt att komma in, vi är fler som har haft problem så logga in på forumet först innan du går via smc school på riks hemsida så ska det nog funka.

Hagalund
2008-02-16, 23:52
Jag tycker att SMC Skåne handlar mot bättre vetande vad gäller customkursen.
Förlägga kursdagen för customhojar på ett inte godkänd buller dag kan ha två anländningar:
1.Man är inte intresserad av att arrangera kursen men försöker ge sken av att man är det och kommer att lägga ner kursen pga. för få anmälningar.
2. Man är naiv nog och tror att customfolket kommer att lägga ner massa arbete och tid på att byta avgas på sina hojar, som i värsta fall kommer inte att vara körbara, och allt detta för att delta i en kurs.
Vakna, titta på anmälningsstatistiken gemförd med andra kurser. Dessutom frågan är vad är viktigare både för den enskilde och för samhället att 60 motorcyklister blir bättre förare eller att de uppfyller kravet på bullernivå under några timmar.

Mathias
2008-02-17, 01:03
gå in på www.smcskane.com, klicka på kurser, klicka på anmälan

Du använder dig av samma inloggning som här på forumet.

Duck
2008-02-17, 16:42
massa text

Nu är jag bara en vanlig deltagare o inte med o anordnar dessa kurser
För det första så är alla dagarna ej bullerdagar så även vi som kör
sporthojar måste byta till orginalsystem
Samt att bullerdagarna i första hand går till tävlingar o dom har inte
hur många som helst per år och kommer man över dom är dom betydligt dyrare än vanlig dagar
Så ditt påstående att dom inte vill genomföra kursen för customåkare är helt befängd
Man sattsar både tid o pengar att genomföra denna kurs

Hagalund
2008-02-17, 17:45
Lycka till med byte, personligen tänker jag ta en skön åktur eller en promenad eller varför inte ett glas vin medan Du håller på och byter fram och tillbaka.

Mangan
2008-02-17, 20:48
Lite frågor jag får i huvudet efter att ha läst inläggen ang buller,
Vad vill man få ut av en kursdag på Knutstorp?
Vill man utvecklas med sin motorcykel eller vill man bara njuta av sitt muller?
Hur stor betydelse för dig som förare har det att hojen låter 95db istället för 105-110db när du ska köra på Knutstorp? För min egen del föredrar jag att köra med 95db då jag kan koncentrera mig bättre. Plus att man hoppar inte till lika mycket när nån oväntat kör om på rakan.

Om jag själv velat njuta av bullret så hade jag inte valt en bana att köra på.
Helst hade man stannat i nåt ljuskryss så att folket runt om också får njuta av det goa ljudet när man kör iväg. :D

Visst, folk tycker att det är för krångligt och tar för lång tid att byta systemet för en dags körning. Men är det värt mödan? Även om jag får byta avgassystem på både min egen och sambons hoj så tycker jag det är värt det. När man har kommit hem från kursen så inser man att avgas-bytet inte var så farligt gentemot vad man fick uppleva under dagen. Hur många tycker det är så roligt att sitta 5h på ett plan bland skrikande barn för 1veckas solsemester? Men när man väl är där och kommit hem så tycker man att allt packande, väntande och skrikade var värt det hela.

Om inte annat så får man lite träning på avgasbyte tills man skall besiktiga hojen :rolleyes:

Hagalund
2008-02-17, 21:01
Jag åker inte på den typen av semester, följaktligen byter jag inte heller avgas på en customhoj till original inte ens för en dag.

Marie
2008-02-17, 21:29
Jag tycker att SMC Skåne handlar mot bättre vetande vad gäller customkursen.
Förlägga kursdagen för customhojar på ett inte godkänd buller dag kan ha två anländningar:
1.Man är inte intresserad av att arrangera kursen men försöker ge sken av att man är det och kommer att lägga ner kursen pga. för få anmälningar.
2. Man är naiv nog och tror att customfolket kommer att lägga ner massa arbete och tid på att byta avgas på sina hojar, som i värsta fall kommer inte att vara körbara, och allt detta för att delta i en kurs.
Vakna, titta på anmälningsstatistiken gemförd med andra kurser. Dessutom frågan är vad är viktigare både för den enskilde och för samhället att 60 motorcyklister blir bättre förare eller att de uppfyller kravet på bullernivå under några timmar.

Jag vet rakt inte om jag skall skaka på huvudet eller skratta högt....

Du behöver ju bara göra ett byte. Sätt på originalsystemet med alla 'inälvor' på plats. Sen behöver du inte ta bort det fler gånger, utan kan ha en hoj som låter vettigt i framtiden......

Bullerhuliganer behövs inte någonstans

Hagalund
2008-02-17, 21:41
Innan Du kallar andra människor för huliganer borde Du tänka efter ,dessa börjar kanske kalla Dig vid de namn Du lär förkänna.

Marie
2008-02-18, 00:47
Innan Du kallar andra människor för huliganer borde Du tänka efter ,dessa börjar kanske kalla Dig vid de namn Du lär förkänna.

Jag kallar inte någon för någonting, jag säger bara som det är.

Den som inte kan fatta att det finns mycket goda skäl till att bilprovningen slår ner på bullriga avgassystem, och att det ställs bullerkrav vid kurser på bana, har uppenbarligen minst lika fri passage mellan öronen som det är genom deras avgassystem.... :rolleyes:

Hagalund
2008-02-18, 06:31
Fri passage, den är jag glad för, Du verkar sakna en och i Ditt fall hjälper det varken med skratt, huvudskakningar eller att gå i mässan.

Mathias
2008-02-18, 23:06
Nu räcker det, är ni barn i sandlådan eller?

Skärp snacket och återgå till topic!!

Ducatista
2008-02-19, 08:30
Lycka till med byte, personligen tänker jag ta en skön åktur eller en promenad eller varför inte ett glas vin medan Du håller på och byter fram och tillbaka.
Det har kanske inte tydligt framgått av kursinformationen men det är faktiskt frivilligt att anmäla sig.
Likaså att avstå.

Men medan du pimplar vin ska jag ha jag en rolig dag på banan.
Och på köpet förbättra min körkunskap. :D

PS. Har man inte värsta bullersystemet så behöver man inte byta system.
Inte ens jag som kör Ducce har behövt byta.

britt-mari
2008-02-19, 09:17
Det har kanske inte tydligt framgått av kursinformationen men det är faktiskt frivilligt att anmäla sig.
Likaså att avstå.

Men medan du pimplar vin ska jag ha jag en rolig dag på banan.
Och på köpet förbättra min körkunskap. :D

PS. Har man inte värsta bullersystemet så behöver man inte byta system.
Inte ens jag som kör Ducce har behövt byta.

Hej!
Här är en som också har anmält sig - till Custom-dagen!!!!
Det ska bli jättekul!
Hälsningar
Britt-Mari

2008-02-19, 14:52
Varför byta hela avgasystemet när det räcker med en db-killer insats längst bak i burken/burkarna?
Det finns både modellanpassade och universalmodeller som alla kan använda sig av!
Beroeende av längd mm. så kan man få lite högre ljud än orginal med fortfarande under 95db!

Per

Hagalund
2008-02-19, 16:11
Tack Per,
Har Du några tips var i så fall kan jag skaffa en dbkiller till en PoPipe 2 in 1 av märket Cobra.

Christer Paulsson
2008-02-19, 21:48
Hallå alla gasglada!
Tänkte bara spy lite galla på de som satt priserna på BKK i Knutstorp.
Jag och några kompisar har varit Knutstorp trogna i två år,men nu får det räcka.
Vi sitter och väntar precis som alla andra på BKK öppningen på nätet.
Vi kan för det första inte komma in på bokningssidan hur vi än gjorde.
En av oss hade kontakt på telefon med vice sekreteraren på smc skåne och han kom inte åt bokningen han heller.
Va f.. är detta?
Vi sitter och tittar på att platserna försvinner en efter en.
Ingen kul upplevelse precis.
Därefter ser vi priset på vår fantastiska BKK kurs, 1700Kr!!!!!!!!!
Vad har hänt med priset?
Varför har ni höjt med 500Kr på samma kurs?
Jag och säkert många med mej tycker detta är för dyrt.
Hur kan ni höja med så mycket på Skånes enda bana.
Tror ni att vi tjänar mer pengar än övriga Sverige?
Jag och mina kamrater lämnar härmed Knutstorps banan.

Vi har anmält oss i Falkenberg på SHK istället.
Pris:1150Kr för i princip samma kurs.

Vi får en ny bana att åka på,bensinen betald till och med övernattning för samma pengar.

Även om det är lite längre att åka till och ifrån så är det ingen nackdel,för med motorcykel är det ingen omväg.

MVH Christer Paulsson Eslöv

Mathias
2008-02-20, 09:05
Har du bläddrat igenom hela www.smcskane.com?

Där finns förklaringen, liksom tidigare itråden.

"Vi har tyvärr tvingats höja kursavgiften till I år på grund av olika anledningar bla att banhyran har höjts och krav på narkossköterska dessutom så går en del av kursavgiften till SMC Centralt för att kunna arrangera utbildningar för våra instruktörer.
SMC Skånes BKK har som mål att vara självfinansierat utan att för den delen göra några stora vinster. Som instruktör får man ingen annan ersättning än den skattefria milersättningen som är 16 kr/milen och den betalas bara ut i samband med kurser dvs man får ingen ersättning för körning när vi arrangerar internkurser mm.
"

Ducatista
2008-02-20, 10:01
Den som inbillar sig att SMC Skåne tjänar grova pengar på sina BKK-dagar är helt ute och cyklar.

Våra instruktörer tar ledigt från sina jobb för att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. För det besväret får de 18:-/mil och lunch under kursdagen.

Pengarna vi får in bränner vi istället främst på banhyra och sjukvårdspersonal. Vi har tråkigt nog en av Sveriges dyraste banor, som dessutom kräver ambulans, läkare och narkossjuksköterska under all mc-körning på bana.

Visst, vi skulle säkert kunna köra kurserna billigare genom att dra ner på antalet instruktörer och öka antalet deltagare men då kan vi omöjligt bibehålla samma kvalité. Följden skulle dessutom bli ökad risk för omkullkörningar. Så i valet mellan kvalité och kvantitet har vi valt Kvalité.

xyx
2008-02-20, 15:36
Inte för att jag vill fortsätta älta detta med priset, jag förstår anledningarna och jag tycker det är trist men förstår att SMC inte bär "skulden."

Hur som helst så undrar jag, av ren nyfikenhet, varför Customdagen har det "gamla" priset och de övriga dagarna är de som blivit så dyra?

Marie
2008-02-20, 16:36
Inte för att jag vill fortsätta älta detta med priset, jag förstår anledningarna och jag tycker det är trist men förstår att SMC inte bär "skulden."

Hur som helst så undrar jag, av ren nyfikenhet, varför Customdagen har det "gamla" priset och de övriga dagarna är de som blivit så dyra?

Välj på ett antal teorier: :cool: :D

1) För att banägaren insett att ett kromat bojsänke inte går att köra så fort att någon kan skada sig på den, och alltså det inte behövs läkare o narkossköterska.

2) För att det är så många läkare och sköterskor på Helsingborgs lasarett som kör kromsläde och tänker delta, att kravet på läkare och narkossköterska kommer att vara uppfyllt många gånger om.

3) SMC satsar på customåkarna och antingen subventionerar priset eller har lyckats ragga bidrag från t.ex. Vägverket...

pellehbg
2008-02-20, 17:43
Välj på ett antal teorier: :cool: :D

1) För att banägaren insett att ett kromat bojsänke inte går att köra så fort att någon kan skada sig på den, och alltså det inte behövs läkare o narkossköterska.

2) För att det är så många läkare och sköterskor på Helsingborgs lasarett som kör kromsläde och tänker delta, att kravet på läkare och narkossköterska kommer att vara uppfyllt många gånger om.

3) SMC satsar på customåkarna och antingen subventionerar priset eller har lyckats ragga bidrag från t.ex. Vägverket...

Ja Marie du har helt fel igen kolla upp fakta först!
Jag var precis inne o kolla igen det står 1700:- för customdagen med på anmälningssidan.

Marie
2008-02-20, 18:18
Ja Marie du har helt fel igen kolla upp fakta först!
Jag var precis inne o kolla igen det står 1700:- för customdagen med på anmälningssidan.

Jag förutsatte att 'xyx' hade ordning på vad han skrev och hade skött faktakontrollen. Om det nu hade varit en skillnad så kom jag ju med tre tänkbara förklaringar... ;)

britt-mari
2008-02-20, 19:04
Jag förutsatte att 'xyx' hade ordning på vad han skrev och hade skött faktakontrollen. Om det nu hade varit en skillnad så kom jag ju med tre tänkbara förklaringar... ;)

Hej!
Som tur var såg jag att Pelle redan hade svarat dig, men jag kan ju skriva ändå! Jag tillhör dem som har anmält sig, så jag visste att det kostar 1700:-. Eftersom jag har hört så mycket gott om de här dagarna, tror jag att det är värt det - även om jag inte är rik!
mvh
Britt-Mari

xyx
2008-02-21, 11:00

Ja, ser man på.
Jag är så gott som säker på att det stod 1150:- på customdagen när bokningen öppnade.
Antingen såg jag fel eller så var det helt enkelt ett fel som sedan korrigerats på sidan. Ber om ursäkt.

Ducatista
2008-02-21, 13:57
Ja, ser man på.
Jag är så gott som säker på att det stod 1150:- på customdagen när bokningen öppnade.
Antingen såg jag fel eller så var det helt enkelt ett fel som sedan korrigerats på sidan. Ber om ursäkt.

Du såg inte fel XYX
Antagligen använde man en befintlig kurs som mall när man la in vår Customdag i bokningssystemet och missade ändra beloppet till 1700:-.
Så fort vi observerade prisfelet skickade vi instruktioner till Riks att omgående ändra i anmälningen.

fluffig
2008-02-24, 22:45
Hej
Skulle inte SMC Skåne kunna förlägga en eller annan kurs till annan bana i "närheten" för jag känner också att avgiften har nått smärtgränsen för mig.
Fast det blir ändå två kurser i år tack vare sponsor.

Kurvkurs borde gå att förlägga på Sturup och kanske någon kurs på Falkenberg.

Då kan man välja om man vill köra en enklare banan men till lägre avgift.

Tuben
2008-02-26, 20:34
http://www.svmc.se/php/kurser/ där finns fler smc-län som anordnar BKK och sporthojkurser bla smc-väst som anordnar två kurser på Falkenberg.

Hej
Skulle inte SMC Skåne kunna förlägga en eller annan kurs till annan bana i "närheten" för jag känner också att avgiften har nått smärtgränsen för mig.
Fast det blir ändå två kurser i år tack vare sponsor.

Kurvkurs borde gå att förlägga på Sturup och kanske någon kurs på Falkenberg.

Då kan man välja om man vill köra en enklare banan men till lägre avgift.

Sad Glad
2008-02-27, 20:21
Hur är sturupbanan? Skulle det gå att lägga en BKK där eller har den särdrag som gör det mindre lyckat?

xyx
2008-02-27, 20:31
Hur är sturupbanan? Skulle det gå att lägga en BKK där eller har den särdrag som gör det mindre lyckat?

Som jag ser det borde det inte vara några problem. Jag är dock inte instruktör, så lägg ingen större vikt vid min åsikt.
Men banan anses ju (nätt och jämt) vara säker nog för Pro SuperBike, så den aspekten borde funka även för SMC BKK.
Jag kör själv med SSEMSE på Sturup ~10 ggr per säsong och tycker det är en rolig bana som verkligen har mycket i kurvväg att komma med.

Det kan ju vara så att Sturup Raceway inte är nämnvärt billigare än Ring Knutstop att hyra...

Ingemar Håkansson
2008-03-05, 22:04
Vad har hänt med anmälan på nätet? Alla platser bokade de första dagarna (utom glidare). Nu alla platser lediga igen? När kommer faktura utskicken, sa de skulle skickas i feb? Inte bråttom för mig dock. Är det strul på hemsidan?

Ducatista
2008-03-06, 08:22
Vad har hänt med anmälan på nätet? Alla platser bokade de första dagarna (utom glidare). Nu alla platser lediga igen? När kommer faktura utskicken, sa de skulle skickas i feb? Inte bråttom för mig dock. Är det strul på hemsidan?

Frågan får gå till Riks som tagit på sig ansvaret för bokningarna med sitt bokningssystem.
Någon på kansliet eller dataansvarig i riksstyrelsen som kan ge svar? (vi vet att ni läser i forumet ;) )
Vi som arrangörer är också intresserade av svaret.