handdator

Visa fullständig version : Kör kvinnor bättre än män?

Maria Nordqvist
2007-11-21, 09:41
Det kan man fråga sig. Läs mer här och tyck till om könet har betydelse för säkerheten i trafiken.
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3117

Katarina
2007-11-21, 10:19
Javisst är vi det! :D
Fast jag är inte nån osäker och rädd förare trots att jag är tjej utan tvärtom, en ganska säker förare. Hur blir jag det?
Jo, direkt när snön faller roar jag mig med att sladda med bilen. Då rostas jag av och jag lär känna fordonet och hur det beter sig i halka. Även bilister – precis som mc-förare på våren – kan behöva rostas av inför vintern! :)
Det tog mig nån dag i halkan så var jag helt orädd för snö och is men man ska väl tycka om att sladda omkring också... ;)

Jag håller också avstånd och håller blicken och planeringen långt framför mig.

mule
2007-11-21, 15:30
Med statistik kan man bevisa precis det man vill bevisa. Det beror mycket på hur man redovisar den. I detta fall så vill jag inte ta ställning till vilket kön som kör bäst. Istället undrar jag hur det skulle se ut om statistiken redovisades i förhållande till hur många kvinnor respektive män som kör fordonen. Det är ju helt klart att det blir flera av ett visst kön som råkar ut för olyckor om det är flera av det könet som kör. :confused:

Marie
2007-11-21, 18:37
Fast jag är inte nån osäker och rädd förare trots att jag är tjej utan tvärtom, en ganska säker förare. Hur blir jag det?
Jo, direkt när snön faller roar jag mig med att sladda med bilen. Då rostas jag av och jag lär känna fordonet och hur det beter sig i halka. Även bilister – precis som mc-förare på våren – kan behöva rostas av inför vintern! :)
Det tog mig nån dag i halkan så var jag helt orädd för snö och is men man ska väl tycka om att sladda omkring också... ;)

Helt klart är det så!

Dessutom ser jag det som att det är ännu viktigare att man 'avrostar' sin mc-körning vid denna tiden eftersom motorcykeln är ett ännu mera krävande fordon än bilen att behärska i halt väglag. Jag har länge propagerat för att avrostningarna borde ligga nu och inte i april. På våren är det ingen konst, efter en lång vinters körning i halt väglag med hojen, känns sommarvägarna nästan som en barnlek.

Hasse
2007-11-21, 18:56
Kanske läge för att hugga tag i det då och ordna
en avrostning för lite fler personer och inte bara för dig själv.
Det finns ju folk som gillar att åka på sjöisar och i terräng med snö.
Bilda en liten avdelning vetja. Det finns alltid något att lära sig eller lära ut.
:cool:

Helt klart är det så!

Dessutom ser jag det som att det är ännu viktigare att man 'avrostar' sin mc-körning vid denna tiden eftersom motorcykeln är ett ännu mera krävande fordon än bilen att behärska i halt väglag. Jag har länge propagerat för att avrostningarna borde ligga nu och inte i april. På våren är det ingen konst, efter en lång vinters körning i halt väglag med hojen, känns sommarvägarna nästan som en barnlek.

:cool: :cool:

Pingo
2007-11-21, 19:00

<SNIP>

Jodå nog stämmer det. Då jag började köra MC i fjol så hände det flera morgnar i rad att jag hamnade bakom en MC som kördes av en av tjejerna från jobbet. Jag noterade då att hon körde väldigt förutsägbart så att vem som helst förstod vad hon tänkte göra på vägen. Flera gånger så tänkte jag för mig själv att det är ju så där man ska köra för att överleva på två hjul.

//Pingo

Marie
2007-11-21, 23:27
Kanske läge för att .....

Svar i annan tråd: http://forum.svmc.se/showpost.php?p=13360&postcount=1

morsan
2007-11-22, 16:05
Jag säger bara: Thomas Karlsson :p

Pingo
2007-11-22, 17:20
Jag säger bara: Thomas Karlsson :p

Det visste jag innan jag skrev tidigare i denna tråd. Visst är det väl ändå bättre att han ägnar sin tid åt sådana här saker som innehåller en rejäl portion sanning. Att jag själv har tänkt i samma banor tidigare gör ju inte saken sämre.

morsan
2007-11-22, 17:47
Det visste jag innan jag skrev tidigare i denna tråd. Visst är det väl ändå bättre att han ägnar sin tid åt sådana här saker som innehåller en rejäl portion sanning. Att jag själv har tänkt i samma banor tidigare gör ju inte saken sämre.

Jag tycker då inte att det här är något höjdaruttalande:

"- Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det bättre att vara lite rädd och osäker än högmodig och självsäker, säger Thomas Carlson."

Och jag har svårt att tro att det var något sådant du menade när du skrev

"Jag noterade då att hon körde väldigt förutsägbart så att vem som helst förstod vad hon tänkte göra på vägen."

Det tyder inte på varken rädsla eller osäkerhet!

Pingo
2007-11-22, 20:50
"Jag noterade då att hon körde väldigt förutsägbart så att vem som helst förstod vad hon tänkte göra på vägen."

Det tyder inte på varken rädsla eller osäkerhet!

Verkligen utan rädsla men med ett mycket säkert och beslutsamt körsätt utan plötsliga förändringar i beteendet och det berodde inte på brist på hästkrafter.

Molle
2007-11-22, 22:50
Verkligen utan rädsla men med ett mycket säkert och beslutsamt körsätt utan plötsliga förändringar i beteendet och det berodde inte på brist på hästkrafter.

Och hur många sådana kvinnor finns det???
5 st i landet.....

Marie
2007-11-23, 00:52
5 st i landet.....

Vilket land?
Vatikanen? :p

Pingo
2007-11-23, 21:19
5 st i landet.....

Ojdå har du vaknat på fel sida eller är du bara på dåligt humör. Kanske lite starka vitaminer kan fixa dina problem. Annars kan du höra av dig så kan jag hjälpa till med lämplig medicin.

HonkyTonkMan
2007-11-24, 21:10
Inte nödvändigtvis, det beror på vilka beteenden man tittar på. Jag har stått i gathörn och tittat på hur många som blinkar när de ska svänga och kan säja att för en sån sak som att underlåta att använda körriktningsvisaren vid högersväng går det mellan fyra och fem kvinnor på varje man som gör sej skyldig till detta. Men nu är ju detta ett brott som i praktiken är påföljdslöst, eftersom dels försvinner den löjligt låga boten i ofta i mängdrabatten som erbjuds de som stoppas för flera förseelser samtidigt, dels verkar inte Farbror Blå bry sej om användande av körriktningsvisare.
Sen är det här med myten om att kvinnor skulle köra bättre än män lite som historien om seniormedborgaren som haft KK i fyrtio år utan en enda prick. Det var bara det att runt omkring honom skedde olyckor på löpande band eftersom hans körstil provocerade andra trafikanter att ta risker de annars aldrig skulle ha tagit.
Jag ser i alla fall fler kvinnor än män som:
talar i telefon medan de kör,
parkerar på galna ställen,
och (som sagt) struntar i att använda blinkern.

Knappast beteenden som manar till efterföljd.

egel
2007-11-24, 22:42
Nej det gör de inte!! Det kräver ett visst mod att köra mc och som regel är tjejerna för fega för detta ändamål. Den som är rädd är absolut en dålig förare och kör inte avslappat utan spänner sig med alla de negativa konsekvenser detta innebär.

Man måste våga för att vinna!

jan-olovj
2007-11-24, 23:20
Jag tror nog att vårt sätt att bete oss i trafiken beror inte vilket kön vi råkat födas med utan vilken person vi är och vilken vana vi har. Statestik har vi som mcåkare sett hur det kan gå. Det går att bevisa det som beställaren har bestämt i förväg.

Jan-Olov

Marie
2007-11-24, 23:59
Jag ser i alla fall fler kvinnor än män som:
talar i telefon medan de kör,
parkerar på galna ställen,

Talat i telefon medan jag kör har jag gjort i 20 år vid detta laget, utan problem (och det gör jag när jag kör mc också emellanåt). Det är ju mindre farligt när vi kvinnor pratar i telefon medan vi kör, än när män gör detsamma. Vi har ju betydligt större simultankapacitet! :p :D

Och parkerar gör man väl där man kan få plats med fordonet, så nära den butik man skall till, som det överhuvud taget är möjligt. Det är väl helt naturligt? Finns ingen anledning att gå till fots i onödan.

Katarina
2007-11-25, 08:00
Nja, det finns plantor till män i trafiken också, inte enbart kvinnor. ;)
Och det är så att följer man inte trafikrytmen blir man ett irritationsmoment, det är dessa vi ser och lägger märke till. Och javisst, en del kör bra och andra mindre bra vilket jag också tror beror på personen. Jag kanske har svårt för matematik men nån annan har jättelätt för det och räknar på de värsta formlerna. Jag har inte dom anlagen men jag kanske framför fordon som en stjärna istället? :)

Varför inte fler tjejer kör mc vet inte jag, jag vet inte heller om man är tuffare för att man kör en mc än följer med.

britt-mari
2007-11-25, 11:04
Nja, det finns plantor till män i trafiken också, inte enbart kvinnor. ;)
Och det är så att följer man inte trafikrytmen blir man ett irritationsmoment, det är dessa vi ser och lägger märke till. Och javisst, en del kör bra och andra mindre bra vilket jag också tror beror på personen. Jag kanske har svårt för matematik men nån annan har jättelätt för det och räknar på de värsta formlerna. Jag har inte dom anlagen men jag kanske framför fordon som en stjärna istället? :)

Varför inte fler tjejer kör mc vet inte jag, jag vet inte heller om man är tuffare för att man kör en mc än följer med.

Jo, visst finns det bra och dåliga förare både bland män och kvinnor! Tyvärr är det ju de som kör sämst man minns bäst. På den sträcka jag brukar köra (mellan Lerberget och Rydebäck i Skåne) har jag blivit omkörd både på rätt och fel sida; då har det varit män. Även "idiotomkörningar" (vid möte t.ex.) är överrepresenterade av män. Men jag håller med om att det finns kvinnor som har problem i trafiken också - en kvinna klarade inte av att vänta vid ett stopptecken, utan var tvungen att köra ut/om samtidigt som jag! Hon stannade inte över huvud taget. Tur att jag inte var snabbare än jag var! Då hade det smällt.
Varför inte fler tjejer kör? Kanske det finns fler som jag: Levt i förhållande där partnern inte har varit intresserad - och inte haft råd att köpa hoj själv. Men det tar jag igen nu!!!!!!! "Bättre sent än aldrig!"

Kent@
2007-11-25, 11:35
Påståenden liknande det här får ju oss att börja tjafsa om vem som är bäst, man eller kvinna. En fortsättning på den här tråden borde i så fall vara vilken hojkategori som kör bäst, sport, custom eller offroad. (och hur många gånger har inte det disskuterats!)

Ja..jag tror tjejer/kvinnor i allmänhet kör lugnare och tar färre risker vilket betyder att dom kör säkrare och det är ju också bevisat i en rad studier.
Däremot är det inte samma sak att kvinnor kör bättre. Vem hanterar en sladd bättre, vem grejar en wheelie bäst, vem klarar av att fickparkera bäst, vem hanterar fordonet bäst i höga farter, grejar en omkörning bäst osv...Detta är parametrar som ska vägas in om man vill veta vem som är bättre.
Vilka är bäst då....antagligen de personer som fått bäst träning oavsett kön.

Och???...Vem tar åt sig, inte jag i alla fall. Jag vet att det finns ett otal idioter i trafiken och jag bryr mig inte om det är en man eller kvinna, svensk eller utlänning. För mig innebär dessa personer en trafikfara speciellt när jag kör hoj och jag vill ha dom så långt bort från mig som möjligt.

Kent@

egel
2007-11-25, 17:49
Bra svar Kent men jag håller inte med dig på allt. Jag anser att tjejer är mycket osäkrare förare och då speciellt med balansen. Det går ju också att köra för sakta med mc och ett tydligt tecken på detta är när man blir omkörd på fel sida (demonstrativt) Till dig som tycker man skall avrosta vid den här tiden. Vem fan kör motorcykel på vintern??

Det tar många år att lära sig köra mc men övning ger färdighet.

morsan
2007-11-25, 19:21
Kopierat från sidan Maria länkade till:
"I sin rapport över trafikskadorna 2006 konstaterade SIKA, Statens institut för kommunikationsanalys, att endast en del av skillnaden i antal dödade mellan män och kvinnor kan förklaras med att män reser längre sträckor än kvinnor. Om män hade färdats lika säkert som kvinnor skulle antalet dödade i vägtrafikolyckor kunnat minska med 40 procent.

Andelen kvinnor av totalt antal dödade under årets första tio månader är ungefär en tredjedel, nästan exakt samma andel som helåret 2006. Men det är bara en tredjedel av kvinnorna som omkommit som förare, 31 i bil, tre på mc och två på moped. Ofta dör kvinnor som passagerare, 38 hittills i år i bil, på mc i buss eller på snöskoter. 23 har förolyckats som oskyddade trafikanter, gående eller på cykel.

- Lite mera kvinnlighet bakom ratten skulle göra vägarna i landet betydligt säkrare, konstaterar Thomas Carlson."

Så, det gäller inte bara mc-körning utan all körning.

egel
2007-11-25, 19:44
Du tycks vara ännu en som gått på NTF:s och Vägverkets propagandasnack.

britt-mari
2007-11-25, 20:18
Bra svar Kent men jag håller inte med dig på allt. Jag anser att tjejer är mycket osäkrare förare och då speciellt med balansen. Det går ju också att köra för sakta med mc och ett tydligt tecken på detta är när man blir omkörd på fel sida (demonstrativt) Till dig som tycker man skall avrosta vid den här tiden. Vem fan kör motorcykel på vintern??

Det tar många år att lära sig köra mc men övning ger färdighet.

Men om man håller 90 på en 90-väg och ändå blir trängd och omkörd på fel sida, då????????

egel
2007-11-25, 21:04
Ja Du Britt-Marie då är det inte mycket man kan göra åt det man får bara konstatera att det är hål i huvet på den andre och köra vidare. Lycka till med ditt fortsatta Mc åkande. Jag ställer gärna upp med råd och rön om det är något Du skulle undra över.

Katarina
2007-11-25, 21:11
Oj, här brinner tråden upp snart.

Jag tycker om att köra, jag kör gärna flera olika fordon, stora som små, med 2, 4 eller 6 hjul, automat, manuella, på väg och i terräng. Jag sladdar gärna och ofta så fort jag får tillfälle. :)

Det finns folk som kör mc på vintern också, bland annat finns det vinterrallyn för mc och dit kommer många. En imponerande hoj var en -58 Triumph, mycket fin och med dubbdäck. Ägaren drog på över isplanen som jag aldrig sett maken till. :)

morsan
2007-11-25, 22:22
Du tycks vara ännu en som gått på NTF:s och Vägverkets propagandasnack.

Om det är mig och mina inlägg du menar, hur lyckas du få dem till det?
Jag tyckte bara att ni behövde påminnas om att uttalandet gällde förare av alla sorters fordon, inte bara mc som du och Kent tydligen fick för er :D

Marie
2007-11-25, 23:54
Vem fan kör motorcykel på vintern??

Jag.
Jag har från på lördag bara mc att transportera mig med, jag skippar bilen helt då, eftersom jag inte kan se något rimligt i att ha ett fordon som kostar styvt fem tusen kronor i bara skatt och försäkring och som endast rullar åttio mil på ett år.

Kent@
2007-11-26, 14:39
Hej..

Morsan...jag skrev fordon med avsikt, inte mc.

Som någon påpekade så utgör en del, både män och kvinnor en fara när dom upplevs som "osäkra" i en viss trafikmiljö.
Jag håller nog med om att det upplevs att flertalet av dessa är kvinnor. Men det betyder inte att dom kör bättre, bara att dom kör säkrare enligt mitt sätt att se på saken. Skulle nu alla andra ligga kvar bakom dessa osäkra förare så sker säkert färre olyckor.

Tyvärr så lever vi i en veklighet och alla är olika, vilket bl.a visar sig i trafiken. Att då tro på att en nollvison är helt befängt.

//Edit ordföljd

morsan
2007-11-26, 14:58
"Ja..jag tror tjejer/kvinnor i allmänhet kör lugnare och tar färre risker vilket betyder att dom kör säkrare och det är ju också bevisat i en rad studier.
Däremot är det inte samma sak att kvinnor kör bättre. Vem hanterar en sladd bättre, vem grejar en wheelie bäst, vem klarar av att fickparkera bäst, vem hanterar fordonet bäst i höga farter, grejar en omkörning bäst osv...Detta är parametrar som ska vägas in om man vill veta vem som är bättre.
Vilka är bäst då....antagligen de personer som fått bäst träning oavsett kön."

Du har helt rätt i det, jag fastnade troligen på första stycket.

Nej, att nollvisionen kommer att bli verklighet tror inte jag heller, den kommer för evigt att vara en vision...

egel
2007-11-26, 19:52
Marie
Du är mer än 50 år efter din tid. Åkte mc på vintern gjorde man på 50-talet och då av den orsaken att man hade helt enkelt inte råd med bil. Under andra hälften av det årtiondet kom Wolkvagen, samtidigt som folk fick det lite bättre ställt. Det är bara att beklaga att du har så dålig ekonomi att du måste sitta och fara illa hela vintern.

Marie
2007-11-26, 22:00
Marie
Du är mer än 50 år efter din tid. Åkte mc på vintern gjorde man på 50-talet och då av den orsaken att man hade helt enkelt inte råd med bil. Under andra hälften av det årtiondet kom Wolkvagen, samtidigt som folk fick det lite bättre ställt. Det är bara att beklaga att du har så dålig ekonomi att du måste sitta och fara illa hela vintern.

Om jag inte minns fel så började Volkswagen att tas in till Sverige i slutet av 1940-talet. Jag har sett en bild i moderna motorhistoriska skrifter där farfar stod och studerade kortegen med de första VW-vagnarna då de gjorde uppehåll i Örkelljunga på väg från Helsingborg upp till dåvarande importören Scania-Vabis i Södertälje. Faktum är att det i familjen alltid funnits personbilar ända sedan de första åren på 1920-talet, så det är ett anmärkningsvärt trendbrott som nu sker. Den enda tidigare motorcyklisten i familjen var faktiskt farmor. Klart är hur som helst att den nuvarande regeringens politik skapar en ny fattigdom i Sverige, där automobiler endast blir åtkomliga för de besuttna.

egel
2007-11-26, 22:18
Rättele:
Helt riktigt av Dig om Wolkvagen. Det jag menade var att det blev mer eller mindre vars mans eller kvinnas egendom i Sverige under senare hälften av 50-talet tack vare bättre ekonomiska förhållanden. F.ö. kan jag hålla med Dig om det politiska läget i Svedala. Du är välkommen på avrostning i Ljungbyhed den 27 april.

zynthaxx
2007-11-27, 14:41
Min körskolelärare tog upp precis detta när jag var på handledarkurs med tjejens dotter:
Det är inte de som faktiskt kan köra och som regelbundet slipar på sin körteknik som är minst representerade i försäkringsbolagens statistik, utan de som kör minst och är räddast i trafiken. Som någon annan sade, är det ingen som räknar på hur många olyckor de bidrar till i form av frustrerade, oförsiktiga omkörningar på omöjliga ställen.

Katarina
2007-11-27, 14:49
Det är inte de som faktiskt kan köra och som regelbundet slipar på sin körteknik som är minst representerade i försäkringsbolagens statistik, utan de som kör minst och är räddast i trafiken.

Bra förklarat, kort och koncist. *tummen upp*

egel
2007-11-27, 19:34
Bra förklarat, kort och koncist. *tummen upp*

Du som har så mycket erfarenhet av mc-åkning Katarina vet så klart bäst.

Man måste tänja lite på gränsena för att
bli en bra chaufför. Som sagt, det kostar att ligga på topp.:( :mad:

morsan
2007-11-27, 20:03

Nu är det fortfarande så att frågeställningen gäller inte bara mc-förare utan alla som framför ett fordon! Förresten, du vet väl inget om hur stor erfarenhet Katarina har av mc-ÅKNING??? Sitt eget mc-kort tog hon i år ja, men det är väl inget som hindrar att hon ÅKT mycket mc även om hon inte kört själv???

Och att bjuda in Marie till avrostning efter att hon kört mc hela vintern är väl lite övermaga.

Försöker du bara retas eller göra oss upprörda för att få igång en debatt eller är du verkligen så självgod som det verkar av det du skriver?

I så fall tycker jag synd om SMC:arna i Skåne, och trafikanterna på vägarna där.

britt-mari
2007-11-27, 20:07
Ja Du Britt-Marie då är det inte mycket man kan göra åt det man får bara konstatera att det är hål i huvet på den andre och köra vidare. Lycka till med ditt fortsatta Mc åkande. Jag ställer gärna upp med råd och rön om det är något Du skulle undra över.

Hej och tack för erbjudandet! Trist att det blir otrivsamt att köra mc under några månader framåt; jag håller på att ta igen många förlorade år! Nu får jag väl roa mig med min nya symaskin i stället!!!!! Jag har inte heller någon bil just nu (utom att jag delar en veteranfolka med min son!), men det finns ju buss och cykel.
mvh Britt-Mari

Katarina
2007-11-27, 20:15

Vet du vad, egel? Jag älskar dig också. Puss på dig. :o :)

ezzo
2007-11-29, 17:36
Pratas om att kvinnor kör bättre än män?
Vilken värdering läggar man i den frågeställningen?
Jag anser generellt att män hanterar ett fordon bättre än kvinnor.
Men jag anser också att Kvinnor kör MYCKET säkrare än män.

Orsak och verkan.
Någon skrev att en man blir porvocerad till en idiotomkörning pga den framförvarande kör illa.
Det säger mer om personen som kör om än personen som kör illa.
Blir du provocerad i trafiken.. då kanske du inte ska ha körkort alls...

Män har i allmänhet ett större intresse för bil/mc-körning.. De har ofta kört runt och sladdat och haft kul med bil/mc och har därför många gånger större körteknisk kunnskap. Kunnskaper man utnyttjar genom högre hastihet mm... För de anser att de klarar det.

Kvinnor har i allmänhet inte lekt lika mycket med fordonet och känner sig därför mer osäkra jmf med männen. Detta syns också i deras körsätt. Det är lugnare.. och tydligare.. När det går åt skogen har de större chans pga att de har större riskmedvetenhet.

Katarina
2007-11-29, 19:56
Män har i allmänhet ett större intresse för bil/mc-körning..
*host* ;)
Jag är väl ett undantag. Visst är det kul att sladda? :)

morsan
2007-11-29, 21:54
*host* ;)
Jag är väl ett undantag. Visst är det kul att sladda? :)

*host, host*
Nej Katarina, du är nog inte det :)

Men det jag upplevt är att vi kvinnor (tjejer, fruntimmer, käringar) inte haft samma tillgång till bil som män (killar, gubbar, tjurskallar) har haft.

FEL, JAG har inte upplevt det för jag har haft tillgång till bil sedan jag tog körkort 1963 (tror jag det var) men i andra familjer har jag sett att frun bara har fått köra hem från festen :) (och kört barnen till träning tidigt på söndag morgon osv)

Och ja, det ÄR jättekul att sladda :D :D :D :D

morsan
2007-11-29, 21:57
Män har i allmänhet ett större intresse för bil/mc-körning.. De har ofta kört runt och sladdat och haft kul med bil/mc och har därför många gånger större körteknisk kunnskap. Kunnskaper man utnyttjar genom högre hastihet mm... För de anser att de klarar det.

Kvinnor har i allmänhet inte lekt lika mycket med fordonet och känner sig därför mer osäkra jmf med männen. Detta syns också i deras körsätt. Det är lugnare.. och tydligare.. När det går åt skogen har de större chans pga att de har större riskmedvetenhet.

Och det beror troligen på att de inte FÅTT göra detta. Intresset är säkert lika stort hos många kvinnor som hos männen men tillfällena är färre...
Om det nu skulle vara is på sjön och en plogad bana, vem får ha roligt????

Katarina
2007-11-30, 09:33
He he, jag skojade lite med inlägget om undantag. Men kanske hela jag lyser ”krav: jag kör, både ofta och mycket”? Men det finns folk som kör fordon och har körkort som bara tycker att det är ett fortskaffningsmedel mellan punkterna A och B, som inte tycker det är roligt att framföra ett fordon.
Det roligaste jag upplevt var att sladda med lastbil på isgata. Första gången hamnade jag i snödrivan med rumpan, andra gången parerade jag bilen bra och undvek hindren. Nätt på ratten ska man vara, ja.

Det jag sett väldigt många gör när de ska nerför en backe med is är att de frikopplar (ner med kopplingen) och bromsar, drivningen på hjulen är då borta. Det är då det kan barka åt skogen. Så länge man har driv på hjulen är fordonet lättare att hantera (det tycker jag i alla fall).

Jag är faktiskt lite nyfiken på hur det är att köra en mc på halt underlag, kan det vara som en bakhulsdriven bil (rumpan drar iväg först)? :)

Marie
2007-11-30, 13:59
Jag är faktiskt lite nyfiken på hur det är att köra en mc på halt underlag, kan det vara som en bakhulsdriven bil (rumpan drar iväg först)? :)

Det är väl bara att ut och prova då?

Jo i grunden beter sig en mc ganska likt en bakhjulsdriven bil, det gör den ju även på 'ohalt' underlag, eller hur? (det är viktigt för balansen i kurvor att stötta lagom med gasen genom kurvan och gärna accelerera ut ur kurvan - gaskontroll!)
Sen är det ännu viktigare att inte få framhjulssläpp med en mc, för då går man med minst 95% säkerhet omkull innan man hinner reda upp det om man inte är mycket van och snabb.....
Det innebär att man i halka bromsar mycket mer med bakbromsen än annars (ungefär som när du kör på lösgrus)...

Katarina
2007-11-30, 14:41
Det innebär att man i halka bromsar mycket mer med bakbromsen än annars (ungefär som när du kör på lösgrus)...
Aha! Då vet jag, tack för en bra förklaring, Marie. :)

egel
2007-11-30, 21:38
Katarina, det var väl inte din egen lastbil?? Du hade väl släp efter för annars är det ingen sport det blir alldeles för enkelt utan. Det finns väl ingen som frikopplar nedför en backe det låter inte trovärdigt, och om du sett någon göra det bör du anmäla den personen för vårdslöshet i trafik.:eek:

britt-mari
2007-12-01, 17:41
He he, jag skojade lite med inlägget om undantag. Men kanske hela jag lyser ”krav: jag kör, både ofta och mycket”? Men det finns folk som kör fordon och har körkort som bara tycker att det är ett fortskaffningsmedel mellan punkterna A och B, som inte tycker det är roligt att framföra ett fordon.
Det roligaste jag upplevt var att sladda med lastbil på isgata. Första gången hamnade jag i snödrivan med rumpan, andra gången parerade jag bilen bra och undvek hindren. Nätt på ratten ska man vara, ja.

Det jag sett väldigt många gör när de ska nerför en backe med is är att de frikopplar (ner med kopplingen) och bromsar, drivningen på hjulen är då borta. Det är då det kan barka åt skogen. Så länge man har driv på hjulen är fordonet lättare att hantera (det tycker jag i alla fall).

Hej!
Jag vill fortsätta att köra även om det blir vinter, men tror att min mc (Honda cx 500 c) är lite för tung i halkan! Efter att ha läst om dina vedermödor på väg till mc-kort, är jag lite sugen på att köpa en moppe eller lättare mc att "träna" med i vinter! Min son tycker att jag ska köpa bil i stället - kanske sunt, men inte lika kul. Vore jag rik skulle jag köpt både och! Det återstår att se vad det blir! (Jag fick många tips på träning av dig, tack!)
Har tidigare kört moppe och tung vespa (och bil, förstås!)- till slut blev det äntligen en mc! Det är det roligaste jag någonsin gjort!!!!!!