handdator

Visa fullständig version : Hyra mc

Customåkare
2007-11-17, 17:18
Hej alla mc-åkare:) Hoppas ni har haft en skön mc-säsong ute på vägarna! Min man och jag har haft det i alla fall. Vi var bl.a. upp till Höga kusten, en underbar resa på våran Yamaha 750 Virago.
Nu till min frågan, jag har blivit mer och mer sugen på att köra egen mc. Men eftersom jag är kortväxt, mäter 157,5 i "strumplesten" så tycker jag våran Yamaha är för stor att manövrera för mig. Jag skulle vilja pröva på att köra en mindre mc. Som t.ex. en Suzuki 650 Savage eller någon liknande i den storleken. Så nu undrar jag om någon har en typ mindre mc som jag skulle kunna få hyra till sommaren 2008?
Skulle bli jätteglad om ni hörde av er till mig!!!
Ha det gôtt!

Leif H..oj
2007-11-17, 18:08
...mäter 157,5 i "strumplesten" så tycker jag våran Yamaha är för stor att manövrera för mig. Jag skulle vilja pröva på att köra en mindre mc. Som t.ex. en Suzuki 650 Savage eller någon liknande...

Härligt att ni besökte Västernorrland i somras. Visst är det fint här uppe. Jag vill ge dig lite att tänka på vid val av hoj. En Savage 650 ledsnar man snabbt på om du har tänkt åka långturer, den är helt OK att börja på liksom även Yamaha Virago 535. Våga prova lite större. Min sambo (170 cm) körde 1 år Virago 535 men hon bytte sedan upp sig till Yamaha Dragstar 1100 för att åka bekvämt och njuta av längre turer och får dessutom med sig packningen enklare. Dessutom får du större tank så man slipper fylla bränsle så ofta.

Jag kör en perfekt balanserad och lättmanövrerad Suzuki Volusia VL800 som är i princip samma storlek och höjd som Dragstaren. Vår Suzukiverkstad har sänkt en Volusia till en tjej som kanske är i din längd, 3 cm lägre tror jag det blev och jättebra för att få ner fötterna i backen. Jag själv har på min Volusia bytt till gel-sadel och fick en bättre körställning och sittkomfort samt ett par-tre centimeter kortare väg till backen. Det blev också jättebra.

Välkommen tillbaka till Västernorrland!

Leif Hemmingsson
Ordförande
SMC Västernorrland

Customåkare
2007-11-18, 09:14
Härligt att ni besökte Västernorrland i somras. Visst är det fint här uppe. Jag vill ge dig lite att tänka på vid val av hoj. En Savage 650 ledsnar man snabbt på om du har tänkt åka långturer, den är helt OK att börja på liksom även Yamaha Virago 535. Våga prova lite större. Min sambo (170 cm) körde 1 år Virago 535 men hon bytte sedan upp sig till Yamaha Dragstar 1100 för att åka bekvämt och njuta av längre turer och får dessutom med sig packningen enklare. Dessutom får du större tank så man slipper fylla bränsle så ofta.

Jag kör en perfekt balanserad och lättmanövrerad Suzuki Volusia VL800 som är i princip samma storlek och höjd som Dragstaren. Vår Suzukiverkstad har sänkt en Volusia till en tjej som kanske är i din längd, 3 cm lägre tror jag det blev och jättebra för att få ner fötterna i backen. Jag själv har på min Volusia bytt till gel-sadel och fick en bättre körställning och sittkomfort samt ett par-tre centimeter kortare väg till backen. Det blev också jättebra.

Välkommen tillbaka till Västernorrland!

Leif Hemmingsson
Ordförande
SMC Västernorrland

Tack för ditt snabba svar! Det är verkligen jättefint uppe i norrland. Jag har all min släkt på min pappas sida runt Härnösand, Sundsvall och Kovland. Även min äldre bror bor där.
Anledningen till att jag har tänkt försökt hyra en mindre mc är att jag är inte riktigt helt säker på om just själva körningen är något för mig. Därför skulle jag vilja hyra en mindre mc någon/några månader i sommar för att testa. Min man och jag har varit och tittat på en Suzuki 650, den tyckte jag var lagom stor för mig. Jag fick med mc-kortet på köpet då jag tog för bil, men jag har aldrig kört någon mc. Så jag tycker det skulle vara en exemplarisk lösning om jag kunde få hyra en och testa innan jag köper en egen. Efter att ha testat en mindre hoj kanske jag tycker att jag vill ha en större, men det får som sagt tiden utvisa.
Ha det så gôtt!

Leif H..oj
2007-11-18, 12:45
OK...kom ihåg mc-försäkringen och att öva. En mc-förare måste också tänka mycket på övriga trafikanters uppträdande i trafiken. Vi kan göra mycket själva för att bli säkra i trafiken på hojen.

Det vanligaste idag är att den som äger en mc har en försäkring som bara gäller den enskilde mc-ägaren och ibland är det förbehållet att andra som är mantalsskrivna på samma adress för köra motorcykeln och försäkringen gäller även denne. Om du får hyra en hoj privat så kolla upp vad som gäller försäkringsmässigt, kanske måste nuvarande försäkringstagare ändra försäkringsvillkoren med en premiehöjning som följd...här skiljer priset sig åt otroligt mycket mellan olika bolag. Kolla alltid upp genom att ringa runt...och SMC-medlemsskap ger ju lägre pris hos ett par bolag.

Detta med försäkringen tillsammans med möjligheten att köra igenom alla de övningar som finns när man går i körskola har du säkert glädje av, för att bli en säker mc-förare. Ta del av ditt eget SMC-distrikts grundutbildningar där du bor. SMC grundkurs /avrostning/ till våren rekommenderas...och du kan alltid prata med en bra körskola om du kan ta någon enstaka körlektion hos dem. Du kan köpa eller på biblioteket låna en mc-körutbildningsbok som tar upp allt du behöver veta.

När ni är i Sundsvall och Härnösand om sommaren...häng med på hojen på våra gemensamma kvällskörningar...alla är välkomna!

- Leif

Customåkare
2007-11-18, 16:41
OK...kom ihåg mc-försäkringen och att öva. En mc-förare måste också tänka mycket på övriga trafikanters uppträdande i trafiken. Vi kan göra mycket själva för att bli säkra i trafiken på hojen.

Det vanligaste idag är att den som äger en mc har en försäkring som bara gäller den enskilde mc-ägaren och ibland är det förbehållet att andra som är mantalsskrivna på samma adress för köra motorcykeln och försäkringen gäller även denne. Om du får hyra en hoj privat så kolla upp vad som gäller försäkringsmässigt, kanske måste nuvarande försäkringstagare ändra försäkringsvillkoren med en premiehöjning som följd...här skiljer priset sig åt otroligt mycket mellan olika bolag. Kolla alltid upp genom att ringa runt...och SMC-medlemsskap ger ju lägre pris hos ett par bolag.

Detta med försäkringen tillsammans med möjligheten att köra igenom alla de övningar som finns när man går i körskola har du säkert glädje av, för att bli en säker mc-förare. Ta del av ditt eget SMC-distrikts grundutbildningar där du bor. SMC grundkurs /avrostning/ till våren rekommenderas...och du kan alltid prata med en bra körskola om du kan ta någon enstaka körlektion hos dem. Du kan köpa eller på biblioteket låna en mc-körutbildningsbok som tar upp allt du behöver veta.

När ni är i Sundsvall och Härnösand om sommaren...häng med på hojen på våra gemensamma kvällskörningar...alla är välkomna!

- Leif

Tack för tipsen m.m.

Det skulle vara roligt att hänga med på era gemensamma kvällskörningar någon gång! Kommer det att stå här på SMC var och när ni gör turerna?

:) -hälsningar/Anneli

Leif H..oj
2007-11-18, 18:32
...Det skulle vara roligt att hänga med på era gemensamma kvällskörningar någon gång! Kommer det att stå här på SMC var och när ni gör turerna?

Självklart. Vi uppdaterar hemsidan under vintern. Det som är traditionellt är alla onsdagar från slutet av maj till måndaskiftet augusti-september med avfärd från "plattan" vid Vängåvan/Esplanadens mc-parkering i Sundsvall. Avfärd 18:30 och samling från strax för 18 för lite snack. Upp till 100-150 hojåkare var gång och man är åter i stan till 21 efter fika på - alltid hemlig -plats. Ibland har vi åkt till parken i Kovland. Mc-turer i de andra kommunerna finns också. Harebra....
- Leif