handdator

Visa fullständig version : Varför köra utan handskar?

Ducatista
2006-10-05, 12:13
Jag har bara en kort och enkel fråga, utan baktanke att moralisera:

Varför kör folk utan handskar?

SSDD
2006-10-05, 12:16

Gör dom ?:confused:

ulson
2006-10-05, 13:59
Troligen för att det är varmt om händerna. Fast det lär ju bli ännu varmare om man vurpar. :cool:

Strömma
2006-10-05, 14:04
Troligen för att det är varmt om händerna. Fast det lär ju bli ännu varmare om man vurpar. :cool:Håller med. Det är nog enbart för att det är skönt och behagligt, fram till vurpan då :)

Förmodligen kommer dom också att lära sig att ta på sig dom efter vurpan, precis som jag har lärt mig att stänga visiret tidigare efter senaste getingbesöket i allt för hög fart :rolleyes:

effte
2006-10-05, 14:17
För att det bara var skit kvar av handskarna efter att jag vurpade, så klart!

Eller också så är jag numera helt religös vad gäller handskar, efter att ha sett att det bara var skit kvar av handskarna efter tidigare marksyningar - och det i relativt låg fart (60 på asfalt, 50 på grustäckt asfalt)... :)

De handskarna är numera demonstrationsobjekt. Klart bästa investering jag någonsin gjort!

Jag vill förstärka frågan med: Hur kan många köra omkring i mjuka handskar?

Köp handskar med hårda knogar. Med handen under styret i en vurpa och ett par mjuka handskar på lär det inte heller bli trevligt, att döma av hur mycket stryk knogskydden tog.

Mvh,
/Fredrik

SvenneC
2006-10-05, 14:19
Håller med. Det är nog enbart för att det är skönt och behagligt, fram till vurpan då :)

Förmodligen kommer dom också att lära sig att ta på sig dom efter vurpan, precis som jag har lärt mig att stänga visiret tidigare efter senaste getingbesöket i allt för hög fart :rolleyes:

Men det förutsätter att det finns handskar som passar till dom sönderslitna händerna... :rolleyes:

Jag får ont bara jag TÄNKER på vad som kan hända med nävarna om man vurpar utan handskar ens i LÅG fart.

Strömma
2006-10-05, 14:30
Jag vill förstärka frågan med: Hur kan många köra omkring i mjuka handskar?

Köp handskar med hårda knogar. Med handen under styret i en vurpa och ett par mjuka handskar på lär det inte heller bli trevligt, att döma av hur mycket stryk knogskydden tog.

Mvh,
/FredrikDumt inlägg, då alla former av säkerhet naturligtvis går bort eftersom "image är allt" nu för tiden :mad:

Personligen kör jag med vita och röda lovikavantar, dom går så fantastiskt bra ihop med färgerna på hojen :)

Red Baron
2006-10-05, 16:00
Jag kör aldrig utan handskar, men de varmaste sommardagarna kör jag med träningshandskar i läder me korta fingrar och luftig ovandel. Komplett värdelösa som skydd.

Varför?

När det är +30 så måste kroppen få andas/kylas om man kör längre sträckor. Händer och handleder fungerar bra som "kylelement" då. Jag väljer dessutom hellre bort handskarna än min hjälm, läderjacka med skydd, ryggplatta, byxor med skydd, eller mina säkerhetsstövlar. Med riktiga handskar blir jag "överkokt" och är troligen en sämre trafikant.

Olsson
2006-10-05, 16:22
Jag satsar på tunt mjukt skin och perfekt känsla för reglage. Har även provat en hel del utan men får skavsår och handbärsa om det är varmt. Jag landar som vanligast på någon typ av golfhandskar.

Dem med kulor och liknande uppe på knogar, känns mest som en modegrej och/eller om man ska åka på händerna mot asfalten. De ger heller inte samma känsla för reglagen.

effte
2006-10-05, 20:28
När det är +30 så måste kroppen få andas/kylas om man kör längre sträckor. Händer och handleder fungerar bra som "kylelement" då. Jag väljer dessutom hellre bort handskarna än min hjälm, läderjacka med skydd, ryggplatta, byxor med skydd, eller mina säkerhetsstövlar. Med riktiga handskar blir jag "överkokt" och är troligen en sämre trafikant.

Köp en meshjacka istället och dra på dig handskarna!

Konstigt nog säljs det inte många sådana här. I Kalifornien såldes de överallt. Skydd som en "hel" jacka, det mesta av skyddsvärdet även mot slipning men så mycket luftgenomströmning att de skickar med ett tunt foder för dagar då det bara är +25 grader kallt... typ.

Jag köpte en när jag var där i våras. I fel storlek... :rolleyes: (Klart som sjutton det där var en smygannons! ;))

Skrotar man en eller fler händer så blir det fan inte roligt sedan. Kana skrovlig asfalt på händerna i 100 blås och sen är det väl frågan om det finns några händer att lappa ihop. Jag trivs med att kunna torka mig därbak utan hjälp så jag behåller handskarna på.

Har t o m förstärka knogar när jag kör offroad. Hittade crosshandskar med knogförstärkning. Dessutom är image ju som sagt ovan allt, och hur hård ser man inte ut när man glider omkring med knogjärn på? ;)

Mvh,
/Fredrik

effte
2006-10-05, 20:31
Jag satsar på tunt mjukt skin och perfekt känsla för reglage. Har även provat en hel del utan men får skavsår och handbärsa om det är varmt. Jag landar som vanligast på någon typ av golfhandskar.

Dem med kulor och liknande uppe på knogar, känns mest som en modegrej och/eller om man ska åka på händerna mot asfalten. De ger heller inte samma känsla för reglagen.

Psst... ett tips! Det är för att man riskerar att åka på händerna mot asfalten som man har skydd till att börja med. Vore det inte för det skulle alla åka i limegröna speedos! :D

Men det är sant, lite sämre känsla blir det. Kanske bäst att låta de talanglösa grobianer som ändå inte har förmåga att utnyttja hojen fullt ut och därmed inte behöver den ultimata känslan för reglagen vara ensamma om handskarna. Typ Rossi, Gibernau, det gänget. Sickna hopplösa klåpare de är när de baxar runt sina hojar med smednävar och förstärkta handskar med hårda skyddsplattor på varje tänkbar yta! ;)

Olsson
2006-10-05, 23:43
Psst... ett tips! Det är för att man riskerar att åka på händerna mot asfalten som man har skydd till att börja med.

Det låter som ännu en marknadföringsgrej från tillverkarna. Jag menar, vem fasen åker på händerna? :D

lime
2006-10-06, 08:17
Det låter som ännu en marknadföringsgrej från tillverkarna. Jag menar, vem fasen åker på händerna? :D

I prinicip alla som går ikull. Eftersom jag har privilegiet att så vid banorna under roadracing har jag sett en hel del vurpur. Nästan alla som hasar över asfalten sätter ner händerna.

Har även sett en junior hasa med handen under en 125:a i nästan 30 meter. Hade inte velat se hans/hennes hand utan en riktigt bra handske...

Zopilote
2006-10-06, 09:49

Modegrej eller inte, utan handskar skulle jag aldrig komma på tanken att åka hoj, möjligtvis när jag torkar bromsarna efter tvätt. Jag har gått omkull i ca 100 på en frostfläck på asfalten iklädd tygjacka, jeans och handskar. (16 år gammal och inte så smart. Handskarna räddade mina händer och min feta plånbok räddade rumpan :eek:
Både handskar och plånbok var utom all räddning efter det.
Nu för tiden kör jag alltid i FULL utrustning, inklusive handskar med hård kevlarförstärkning över knogarna. Jag tycker inte att handskarna försämrar känslan i reglagen alls, så länge det inte är tjock stoppning i handflatan.

Avarage
2006-10-06, 10:24
OLSSON är endast ironisk och VILL att människor skall "gå igång" och argumentera mot/för hans inlägg. Syftet är dock tveksamt!

Så tills vidare bör man alltså ta "Olssons" inlägg med en inte så liten nypa!

// Niklas

Avarage
2006-10-06, 10:25

Håller med dig "Olsson" så fruktansvärt onödigt när man ändå har runda svarta gummiringar att åka på!

Keep the rubber side down! :D

// Niklas

runeo
2006-10-06, 13:33
Köp bra handskar, lätta, knogskydd, svala och med bra passform. Köp ännu ett bra handskpar för kyla och regn.
Handskar och stövlar ska räcka många motorcyklar!
ex: http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=233&categoryid=category09

hälsar
/Rune, som i år köpt bra handskar, alltså mindre/dumsnål.nu!

Olsson
2006-10-06, 13:40
OLSSON är endast ironisk och VILL att människor skall "gå igång" och argumentera mot/för hans inlägg. Syftet är dock tveksamt!

Så tills vidare bör man alltså ta "Olssons" inlägg med en inte så liten nypa!

// Niklas

Du har delvis rätt i det. Här kommer ett argument till, men det bör man ta på allvar.

Forskning visar att den upplevda risken till stor del styr vilken risknivå man befinner sig på. Om man känner sig trygg, finns ett större utrymme för medvet ökad risktagning, vilket också utnyttjas - man riskoptimerar.

Frågan blir då, har man ökat eller minskat den totala objektiva risken när man använder skydsutrustning. Självklart finns inga svar på det. Men enligt dessa påståenden påverkar känslan av risk, t ex genom avsaknad av skydshandskar eller annat, så att risknivån, för övrigt sjunker. Det kan alltså vara så att skydsutrustning ökar risken och kortbyxor minskar den totala risken.

Jag kör sällan med skydd, samtidigt vägrar jag köra på Essingeleden i rusningstrafik för det är så jävla läskigt. Om jag sätter på mig helställ, skulle jag då våga köra på Essingeleden? Vem vet vad som är viktigast, säkraste, minst riskfyllt och när? Jag kan bara se att handskar i det stora sammanhanget inte är mycket mer än en modegrej samt att de skyddar händerna.

Avarage
2006-10-06, 14:08
Jag kan bara se att handskar i det stora sammanhanget inte är mycket mer än en modegrej samt att de skyddar händerna.

OK, KAN det vara det handskar rent generellt är till för, att skydda händerna!???:eek:

Vad gäller risktagning ligger det säkert en del i det du skriver, dvs. att risktagningen ökar ju säkrare man upplever situationen!

Å andra sidan så påverkar vårat självförtroende, vad avser vår körskicklighet, också våran förmåga att fatta beslut och att rent koordinatoriskt köra hoj på ett positivt sätt (dvs. rent körtekniskt kör man bättre, även om det kanske inte är 100% rätt, men bättre än om man känner sig osäker).

En säker förare riskerar därför att göra mindre/färre misstag än en förare som känner osäkerhet!

// Niklas

Olsson
2006-10-06, 15:07
OK, KAN det vara det handskar rent generellt är till för, att skydda händerna!???:eek:

Vad gäller risktagning ligger det säkert en del i det du skriver, dvs. att risktagningen ökar ju säkrare man upplever situationen!

Å andra sidan så påverkar vårat självförtroende, vad avser vår körskicklighet, också våran förmåga att fatta beslut och att rent koordinatoriskt köra hoj på ett positivt sätt (dvs. rent körtekniskt kör man bättre, även om det kanske inte är 100% rätt, men bättre än om man känner sig osäker).

En säker förare riskerar därför att göra mindre/färre misstag än en förare som känner osäkerhet!

// Niklas

Ja, så är det nog.

Jag vänder mig bara mot dem som tror med absolut säkerhet att det är dumt att inte ha skydshandskar. Det kanske är dumt, eller till och med extremt dumt - eller så är det smart.

effte
2006-10-06, 15:09
Det är klart att utrustningen påverkar graden av risktagande! Det har jag ju skrivit ovan.

Utan skyddsutrustning, d v s hjälm, stövlar, handskar, ställ, ryggskydd, så kör jag inte hoj.

Frågan som startade den här tråden är just hur somliga kan låta sitt risktagande vara såpass opåverkat av hur skyddade de är.

Avarage,
säger du att Olsson skulle vara en provokatör? Nähä?! :eek: ;)

Olsson
2006-10-06, 16:22
Avarage,
säger du att Olsson skulle vara en provokatör? Nähä?! :eek: ;)

Märkligt - Jag som tycker du är provocerande. :p

effte
2006-10-06, 17:17
Märkligt - Jag som tycker du är provocerande. :p

Hade vi inte redan varit med i samma förening så kunde vi bildat en klubb! :D

ZiP
2006-10-16, 16:55

-Den va enkel !

Svar: Brist på förstånd.

Avarage
2006-10-16, 17:44
-Den va enkel !

Svar: Brist på förstånd.

Eller för att det är varmt?
Kanske tappat/glömt handskarna?

Å andra sidan vad spelar det för roll om man kraschar i tillräckligt hög hastighet, en handske mer eller mindre! Man stryker väl med i alla fall!

Lyckas man dock få ner hastigheten och fastnar med handen i kläm mellan styre - asfalt så kan självklart en bra handske rädda rörelseförmågan! Händer hör ju, som vi alla förmodligen vet, till något av det svåare att reparera inom kirurgin!

// Niklas

Esquire
2006-10-17, 03:46
http://i113.photobucket.com/albums/n209/Esqofosd/handske1.jpg
Denna handske fick smaka på en marksyning i ca 70kmh. Inte en av marknadens bästa handskar, men föraren kom ändå undan med bara ett mindre skrubbsår på handflatan. Hade han inte haft någon handske på den handen så hade han haft en mycket söndertrasad handflata istället.

En av de reflexer vi människor har är att ta emot oss med händerna om vi ramlar. Därför är ordentliga handskar viktigt vid mc-körning.

För mig blir det aldrig för varmt för att ha handskar när jag kör mc. De är lika naturliga att ta på sig som ryggskydd och hjälm.

Avarage
2006-10-17, 06:23
Enl. egen erfarenhet är det under ett begränsat temperaturområde där man skulle kunna köra utan handskar av ren bekvämlighet, dvs. pga. att det är för varmt.

Hur vi upplever temperaturer är ju i allra högsta grad individuellt. När jag fryser kanske någon annan svettas trots att vi utför samma arbete! Någon som känner igen sig? :)

När yttertemperatyren överstiger våran huds temperatur, som i mitt fall ligger på ca. 33-34 grader så upplever jag personligen det bekvämare, ur temperaturhänseende, att köra MED handskar som skydd mot...värmen!

Vid temperaturer under 22-23 grader blir jag, efter hand, nerkyld om jag kör utan kläder...och så även handskar! Prövat och köra med dragkedjan på skinnstället nerdragen någon gång!??? :p

Och där emellan kan man välja olika tjocklek på handskar för att göra det så temperaturmässigt bekvämt som möjligt för sig när vi är ute och gör något av det vi tycker är det roligaste som finns dvs. köra hoj! ;)

Mvh!
// Niklas

Marie
2006-10-17, 13:34
Vid temperaturer under 22-23 grader blir jag, efter hand, nerkyld om jag kör utan kläder...och så även handskar! Prövat och köra med dragkedjan på skinnstället nerdragen någon gång!??? :p

Ja nu spårar jag ur från det specifika handskar (något som jag f.ö. använder till 99,95%), men du bjöd ju på öppningen.
Jag kör förvisso inte i skinnställ heller, utan använder textil.

Men visst har jag kört med dragkedjan nerddragen, åtminstone till mitt emellan tuttarna. Jag vet att detta beteende höjer risknivån tämligen rejält OM någonting skulle inträffa, men är det varmt så är det (och jag är såpass gammal att det kan bli ganska varmt plötsligt oavsett yttertemp). Nu är det ju så att jag inte kör hoj för att krascha så sannolikheten att något skall hända avviker ganska rejält från 100%. Jag tar en kalkylerad risk helt enkelt.

Likadant gör jag då jag aldrig använder ryggskydd. Ryggskyddet skrynklar nämligen till dräktjackan alldeles otroligt och eftersom jag ganska ofta har dräkt (kjol och kavaj) under mc-stället och jag inte är beredd att meka med att sätta i och plocka ur ryggplattan i mc-jackan alltefter hur jag är klädd under, så har jag strukit ryggskyddet helt från utrustningslistan.
/Marie

ZiP
2006-10-17, 20:09
Men visst har jag kört med dragkedjan nerddragen, åtminstone till mitt emellan tuttarna.
/Marie

-Ja...
Det kan ju bli nästan helöppen jacka:D :D :D
Den bjöd du på.

Marie
2006-10-18, 00:44
-Ja...
Det kan ju bli nästan helöppen jacka:D :D
Den bjöd du på.

Riktigt SÅ hängpattad är jag ännu inte...:p ;)
/Marie

Avarage
2006-10-18, 07:36
Ja nu spårar jag ur från det specifika handskar (något som jag f.ö. använder till 99,95%), men du bjöd ju på öppningen.
Jag kör förvisso inte i skinnställ heller, utan använder textil.

Men visst har jag kört med dragkedjan nerddragen, åtminstone till mitt emellan tuttarna. Jag vet att detta beteende höjer risknivån tämligen rejält OM någonting skulle inträffa, men är det varmt så är det (och jag är såpass gammal att det kan bli ganska varmt plötsligt oavsett yttertemp). Nu är det ju så att jag inte kör hoj för att krascha så sannolikheten att något skall hända avviker ganska rejält från 100%. Jag tar en kalkylerad risk helt enkelt.

Likadant gör jag då jag aldrig använder ryggskydd. Ryggskyddet skrynklar nämligen till dräktjackan alldeles otroligt och eftersom jag ganska ofta har dräkt (kjol och kavaj) under mc-stället och jag inte är beredd att meka med att sätta i och plocka ur ryggplattan i mc-jackan alltefter hur jag är klädd under, så har jag strukit ryggskyddet helt från utrustningslistan.
/Marie

Jupp, och så är det!

Vi människor väljer ibland att ta risker. Det hör lite till livet och är inget konstigt med det!

Ibland händer det att jag kör aningen fortare än vad skyltarna visar (70-sträckor på landsbyggden) vilket jag ibland gör helt medvetet ENBART för att det är så förb.. kul att köra hoj! Ett medvetet risktagande helt enkelt!

Vad gäller olycksrisken och min skyddsutrustning så kör jag 100% med både handskar och ryggskydd och har valt skinnställ eftersom inga tester än så länge visat att textilställen funkar lika bra eller bättre, under förutsättning att skydden sitter på plats! Och jag styr inte över när olyckan är framme!

Jag tror ju mig ha full koll när jag gasar och när jag inte gasar så självklart händer inte en olycka mig...?

Detta är MITT val och jag dömmer eller fördömmer inte andra för att de kör med bättre/sämre skydd än mig! Det är upp till var och en!

Vi kör ju allihop hoj för att vi tycker det är kul! Och om du inte tycker det är kul med ryggskydd så "fine by me". Tycker mina hojkompisar inte det är kul med öppen hjälm så "fine by me"!

Jag tycker inte det är kul UTAN skyddsutrustning (utanför sängen :D )! Och det är sannolikt så att det inger mig i en falsk förhoppning SAMT att det håller min kroppstemperatur på en bahaglig nivå!

Väl mött på vägarna!
// Niklas

-ah
2006-10-20, 21:07

Ja, det kan man ju undra.
Min egen förträfflighet bevisas av att jag äger en 5-6 par handskar så att det alltid finns ett par att passa efter väderleken. Även för jättevarmt finns det bra ventilerade. Fast jag kör ju kåplöst också.;)

HonkyTonkMan
2006-10-21, 11:49
För att svara på den inledande frågan:

Dom kanske har lagt händerna på en bandslip i full fart nån gång, och gillade känslan.:eek: ;)

Marie
2006-10-21, 14:18
För att svara på den inledande frågan:

Dom kanske har lagt händerna på en bandslip i full fart nån gång, och gillade känslan.:eek: ;)

Det tror jag inte, men de anser väl liksom jag att man inte hör hoj med avsikten att vurpa, så det är en kalkylerad risk.
Samma som att jag inte kör bil för att krocka, alltså struntar jag oftast i bältet.
/Marie

puman
2006-10-21, 20:21
läste Maries ursäkt att skippa ryggskyddet ... dräktjackan blir skrynklig ... kör inte för att "det ska hända nåt" nä nä ... bra med självförtroende! :cool:

oavsett om jag kör bil eller min ducati monster så är jag ALDRIG ENSAM på vägarna :mad:
jag utgår också - varje dag - att det inte händer mig ... men chansen finns så varför leka med livet som insats. Bilbälte räddar liv har det konstaterats.
Ryggskydd ... tjaaa ... men OM det händer och ifall ryggskyddet kan rädda min ryggrad så är jag väldans glad ... därför har jag en "lagom" stor snygg rygga och tankväska där jag kan "rulla ihop" min dräktjacka o kjol (om dom nu inte är av skrykelfri material ... har också kläder hängandes på jobbet så jag byta ...

nä ... är för gammal för att låta skrykligheten gå före säkerheten ... :)

vad är det dom säger ... ska man va fin ... får man lida pin - med livet som insats ... sedan är det ju upp till var och en o välja.... :cool:

ha det gôtt ..

Marie
2006-10-21, 21:20
läste Maries ursäkt att skippa ryggskyddet ... dräktjackan blir skrynklig ... kör inte för att "det ska hända nåt" nä nä ... bra med självförtroende! :cool:

oavsett om jag kör bil eller min ducati monster så är jag ALDRIG ENSAM på vägarna :mad:
jag utgår också - varje dag - att det inte händer mig ... men chansen finns så varför leka med livet som insats. Bilbälte räddar liv har det konstaterats.
Ryggskydd ... tjaaa ... men OM det händer och ifall ryggskyddet kan rädda min ryggrad så är jag väldans glad ... därför har jag en "lagom" stor snygg rygga och tankväska där jag kan "rulla ihop" min dräktjacka o kjol (om dom nu inte är av skrykelfri material ... har också kläder hängandes på jobbet så jag byta ...

nä ... är för gammal för att låta skrykligheten gå före säkerheten ... :)

vad är det dom säger ... ska man va fin ... får man lida pin - med livet som insats ... sedan är det ju upp till var och en o välja.... :cool:

ha det gôtt ..

Eftersom jag åker runt bland kunder och till politiska sammanträden i olika lokaler, samt till kyrkan kan jag varken byta om på målet eller ännu mindre ha kläder hängande där. Samtidigt måste jag när jag tagit av mc-stället vara snygg och proper. Lösningen är enkel. Undvik sådant som skrynklar till kläderna - skippa ryggskyddet. Sannolikheten att något skall hända är ju så försvinnande liten att jag avrundar till noll. Jag förlitar mig på min skyddsängel.
/Marie

ZiP
2006-10-22, 12:01
Eftersom jag åker runt bland kunder och till politiska sammanträden i olika lokaler, samt till kyrkan kan jag varken byta om på målet eller ännu mindre ha kläder hängande där. Samtidigt måste jag när jag tagit av mc-stället vara snygg och proper. Lösningen är enkel. Undvik sådant som skrynklar till kläderna - skippa ryggskyddet. Sannolikheten att något skall hända är ju så försvinnande liten att jag avrundar till noll. Jag förlitar mig på min skyddsängel.
/Marie

Ta bilen...

Marie
2006-10-22, 19:22
Ta bilen...

Den har jag ju avskaffat....
/Marie

Victor
2006-10-25, 18:30
Sannolikheten att något skall hända är ju så försvinnande liten att jag avrundar till noll. Jag förlitar mig på min skyddsängel.
/Marie

Att vinna på lotto är också en försvinnande liten chans.
Ändå vann grannen 2 mille förra året.
Själv spelar jag inte lotto men kör mc året om.
Gissa vilken odds jag satsat min slant på.

En som alltid kör med ryggskydd. Även med kostymen under stället.

Marie
2006-10-25, 18:40
Att vinna på lotto är också en försvinnande liten chans.
Ändå vann grannen 2 mille förra året.
Själv spelar jag inte lotto men kör mc året om.
Gissa vilken odds jag satsat min slant på.

En som alltid kör med ryggskydd. Även med kostymen under stället.

Jag approximerar båda sannolikheterna till noll.

-ah
2006-10-25, 21:19
Jag approximerar båda sannolikheterna till noll.

-jag vill ändå dra mig till minnes att det för din del redan har hänt - desbättre utan allvarliga konsekvenser - men det bör enligt känd sannolikhetsberäkning ändå öka chansen att nånting skall hända för din del till 100%.;)

Marie
2006-10-25, 21:43
-jag vill ändå dra mig till minnes att det för din del redan har hänt - desbättre utan allvarliga konsekvenser - men det bör enligt känd sannolikhetsberäkning ändå öka chansen att nånting skall hända för din del till 100%.;)
eller bli ännu närmre noll eftersom det redan hänt....
Och allvarligt eller allvarligt. En mjälte i tre delar som skvalpar runt i en blodfylld bukhåla kallar en del läkare för allvarligt. Ont gör det i varje fall ännu, både i magen och axeln som jag landade på.

Men för att återknyta till ämnet; Handskar använder jag till 99,9%
/Marie

Victor
2006-10-26, 18:52
eller bli ännu närmre noll eftersom det redan hänt....
Och allvarligt eller allvarligt. En mjälte i tre delar som skvalpar runt i en blodfylld bukhåla kallar en del läkare för allvarligt. Ont gör det i varje fall ännu, både i magen och axeln som jag landade på.

Men för att återknyta till ämnet; Handskar använder jag till 99,9%
/Marie

Hmm...är du allvarlig?
Du gnäller över att du inte strök med för att du har så ont nu efteråt men tycker samtidigt det är onödigt med ryggskydd. Är det en seriös dödslängtan eller bara oförstånd att lära av tidigare misstag?

Och varför så angelägen om att använda handskar? Vad har du för nytta av händerna om kontakten upp till hjärnan inte funkar pga knäckt rygg?

Det finns personer som träffats av blixten ett antal gånger så ditt resonemang om att man löper mindre risk att råka ut för något två gånger håller inte. En del personer råkar oftare illa ut än andra och det beror på helt andra saker än statistik.

Marie
2006-10-26, 23:18
Och varför så angelägen om att använda handskar? Vad har du för nytta av händerna om kontakten upp till hjärnan inte funkar pga knäckt rygg?

Det gör ganska ont att få en humla eller geting på handen i styvt hundra knutar också, och det finns en viss risk att *det* skulle kunna bli delorsak till en olycka...
/Marie

Avarage
2006-10-27, 06:54
Hmm...är du allvarlig?
Du gnäller över att du inte strök med för att du har så ont nu efteråt men tycker samtidigt det är onödigt med ryggskydd. Är det en seriös dödslängtan eller bara oförstånd att lära av tidigare misstag?

Det finns personer som träffats av blixten ett antal gånger så ditt resonemang om att man löper mindre risk att råka ut för något två gånger håller inte. En del personer råkar oftare illa ut än andra och det beror på helt andra saker än statistik.

Nej, nej, nej! I Marie bor en liten provokatör ser du som inte har något emot att sticka ut hakan lite och se om någon nappar! Vilket det ibland gör! :p

Till sist och syvens så är det väl också Maries beslut, utan att jag behöver lägga någon värdering i det likväl som Marie inte behöver lägga någon värdering i hur jag är klädd när jag åker/kör (vilket hon heller inte gjort)!

Vi kör nog alla för att det är kul och skall självklart bry oss om varandra men ett beslut som annan person fattar och som inte påverkar oss behöver vi inte värdera!

Säsongen är slut snart, för oss som inte kör året runt! :eek:

// Niklas

Keef
2008-01-17, 13:10
Det är väl för att såna som du skall hitta fel hos allt o alla.......jävla sandlådesnack

Keef
2008-01-17, 13:12
Det är väl för att såna som du skall hitta fel hos allt o alla.......jävla sandlådesnack

själv kör jag i lovvikavantar........

Hampe
2014-12-10, 17:00
Åtta år gammal tråd, men tyvärr evigt aktuell: Varför kör man utan handskar?

Hampe

Detta var ett inlägg i serien "Decemberchock"

Ove 60+
2014-12-10, 18:01
Varför kör man utan handskar?
Detta var ett inlägg i serien "Decemberchock"

:confused: I December?

jan-olovj
2014-12-10, 18:34
Enligt mig är det korkat att köra utan handskar även sådana utan fingrar, åker man i backen och hinner försöka ta emot så är det händerna som tar första smällen. Jag kör aldrig utan inte ens när det är som varmast, handskarna är en del av vår skyddsutrustning.

gundj
2014-12-10, 19:55
Jag sprang i motionsspåret häromdagen och snubblade på en lömsk rot.
Givetvis tog jag emot med händerna när jag stöp som en klubbad oxe.
Fart ca 10km/h, markyta fint grus och sand blandat med löv, resultat ömma och skrubbade handflator.
Hur hade händerna sett ut vid marksyning i 50km/h och asfalt?
Och hur ser resten av kroppen ut efter en sådan vurpa, jag vet hur skinnstället ser ut, inget jag vill utsätta mitt fina skinn för.

påK-en
2014-12-10, 20:28
Jag sprang i motionsspåret häromdagen och snubblade på en lömsk rot.
Givetvis tog jag emot med händerna när jag stöp som en klubbad oxe.
Fart ca 10km/h, markyta fint grus och sand blandat med löv, resultat ömma och skrubbade handflator.
Hur hade händerna sett ut vid marksyning i 50km/h och asfalt?
Och hur ser resten av kroppen ut efter en sådan vurpa, jag vet hur skinnstället ser ut, inget jag vill utsätta mitt fina skinn för.

Jag har tyvärr glidit på asfalten i ganska hög fart. :(
Tur att jag hade bra skyddsutrustning, för med tanke på slitaget på främst handskar och skinnställ så är jag mycket glad att jag hade dessa skydd.:tummenupp
Utan så hade främst händer och knän varit illa åtgångna.