handdator

Visa fullständig version : Gps

honda-94
2007-10-30, 05:41
Har funderat en tid på att köpa en GPS , men har inte dom rätta kunskaperna om vilken man ska välja. Har fått en del råd ifrån olika håll men har inte bestämt mig än
Skulle vilja ha en som man kan kombinera bil/mc.

Finns det någon som vet mer om detta så ...

/Peter

mule
2007-10-30, 09:03
Köp en Garmin Zümo 550. Den har alla tillbehör för både MC och bil. Hela Europa som karta. Den är vattentät och tål att ha på din hoj. Har haft min ett år nu utan problem.

uffe
2007-10-30, 09:20
Köp en Garmin Zümo 550. Den har alla tillbehör för både MC och bil. Hela Europa som karta. Den är vattentät och tål att ha på din hoj. Har haft min ett år nu utan problem.

Jag har TomTom Rider och är nöjd med den, men det ska vara 2nd edition för första versionen sitter inte bra i mc-hållaren.

mule
2007-10-31, 10:07
Kolla vad det kostar att uppgradera till nya kartor? Priset på detta varierar mycket från dom olika leverantörerna.

Hur ofta kommer det nya uppdateringar på kartorna?

Vilka tillbehör, t.ex monteringssats till bil, ingår vid köpet och vilka måste man köpa till efteråt? Vad kostar tillbehören?

Finns det möjlighet att ansluta TMC antenn? Används för att få trafikmeddelanden i GPSen. Vad kostar den? I vissa typer av GPSer måste man ansluta en mobiltelefon för att få detta andra fungerar med en enkel antenn.

Ingår det programvara till PC för att göra rutter och sätta waypoints? Det är praktiskt att kunna sitta vid sin PC och planera resor och sedan ladda ner dom till sin GPS.

Finns Bluetooth anslutning? Praktiskt att kunna använda ett headset utan kablar på MC.

Kan man lagra och spela MP3 musik i GPSen? Om man nu är intresserad av det.

Kan man använda minneskort för att lagra t.ex musik?

Kan man ansluta sin mobiltelefon och använda den via sin GPS?

När du sedan köpt en GPS ta dig tid att läsa manualen. Många som köpt GPS har inte gjort det och missar många bra funktioner.

mule
2007-10-31, 10:09
Glömde det nästan viktigaste.

Kolla att din GPS är avsedd för utomhusbruk. :D Den ska tåla regn :D

HMR
2007-12-19, 13:39
Inköpstips finns här (http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=2222).