handdator

Visa fullständig version : Offroad kan vi snacka om här

Leif H..oj
2007-10-24, 21:07
Vi måste ha mer lokalt forumsnack så att SMC-medlemmarna i Västernorrland får ut mer av sitt medlemsskap.

SMC Travel har ju härliga offroadresor på somrarna. Är det nån som gjort nån fjälltur Härjedalen-Dalarna-Norges toppar i SMC-regi?

Jag funderar på att ge mig iväg sommaren 2008. Nån fler från Västernorrland som är sugen så ska vi anmäla oss idag. Kör XT660R...

Är det nåt gäng som kör när snön kommer?

Leif
Ordis

Nicxter
2008-07-04, 11:45
Jag har ganskska nyss köpt mig en Honda XL700 Transalp och känner mig sådär lagom nykär. :D

Appropå offroad så var jag iväg med min förra hoj (Honda Dominator) för ett par veckor sedan och hamnade uppe vid Stor-Skälsjön ovanför Liden.
Kör man upp redan i Indal och siktar mot Gudmundsbyn innan Skälsjön så bjuder det på några mil mycket trevlig grusvägskörning i fin natur.

Finns det intresse bland folket så kanske vi ska ta en dagstripp med korvgrillning ditåt nån dag?

Leif H..oj
2008-07-04, 12:36
Jag har ganskska nyss köpt mig en Honda XL700 Transalp och känner mig sådär lagom nykär. :D

Appropå offroad så var jag iväg med min förra hoj (Honda Dominator) för ett par veckor sedan och hamnade uppe vid Stor-Skälsjön ovanför Liden.
Kör man upp redan i Indal och siktar mot Gudmundsbyn innan Skälsjön så bjuder det på några mil mycket trevlig grusvägskörning i fin natur.

Finns det intresse bland folket så kanske vi ska ta en dagstripp med korvgrillning ditåt nån dag?

Jaaaaa, vilket fint förslag. Det var många år sedan jag var in på Gudmundsbyvägen och nu har man den perfekta icke-skrammelhojen.
Välkommen in i forumet förresten. Varje ny här är extra mycket välkommen att vara med på kul mc-trippar. Det blev ingen SMC-Till Tops i Norge för mig i år. Den enklare turen ställdes in och den mer avancerade blev fullbokad på ett par timmar i vintras.

Nu är jag med på varje onsdagsåkning från Vängåvan kl 18:30 och ska klippa gräs och häcken och gå på GIF-fotboll i helgen (vi ska slå MFF:p) så de e lite upptaget denna vecka, men vi kan visst vara några som tar en tur till Skälsjön. Några grushojmänniskor känner jag ju också. Ska vi åka en vardagskväll eller en helgdag? Min semester börjar 21 juli så då kan jag en månad framåt vilken dag som helst. Förslag på dag emotses? Vi kan sedan sätta upp en lapp på anslgstavlan vid mc-parkeringen vid Vängåvan att den som vill hänga med bara kommer dit en viss dag och tid.

Nicxter
2008-07-04, 15:18
Jaaaaa, vilket fint förslag. Det var många år sedan jag var in på Gudmundsbyvägen och nu har man den perfekta icke-skrammelhojen.
Välkommen in i forumet förresten.

Tack tack :)

Min semester tar slut den 13 juli, men sen jobbar jag inte varje dag och helg heller, så de ska nog gå att få ihop något.

vormannen
2008-07-07, 16:26
Tack tack :)

Min semester tar slut den 13 juli, men sen jobbar jag inte varje dag och helg heller, så de ska nog gå att få ihop något.

Åhå... nu vankas grusåka hör jag TREVLIGT!!!

Har semester nu, men har kurs med en elev för uppkörning på all "ledig tid" nästan... ska ta o fundera hemma vid så kanske det går o få till ngt innan din semester är slut.

Som sagt jag känner en klase GrusBusare jag med.... :)

Mvh Peter (KTM 950 Adventure)

Leif H..oj
2008-07-07, 16:43
Vormannen och Nicxter: Ni har varsitt privat meddelande i foruminkorgen. Läs och hör av er om off-roadtur från Sundsvall, snart.

- Leif

Leif H..oj
2008-07-08, 18:36
Välkommen att följa med på lite grussmisk fredag eftermiddag 11 juli. Vi är ett par stycken som nu bestämt att den som vill följa med kommer till "plattan" mc-parkeringen vid Esplanaden, Vängåvan i Sundsvall FÖR AVFÄRD KL 14:00.
Vi står där och väntar in dig. Kom fulltankad. Det blir 15-20 mil innan vi är hemma igen.

Fördel: Offroad, adventure-mc eller att du HELT ENKELT bara gillar grusvägar.

Målet är att köra via Gudmundstjärn upp mot Storskälsjön, Oxsjön och trakterna öster om Liden. Vägen hem är valfri, men vi kan köra österut in i Paljakka och komma ut på 331:an bort emot Viksjö. Det snackar vi om vi som åker. Det är verkligen härlig natur där uppe i skogen.

Kan bli kul att värma upp inför helgen. Ta med varmkorv, bröd och tillräckligt med dryck så grillar vi lite där uppe.

SPRID DETTA SOM EN KUL GREJ ATT HÄNGA PÅ! SPRID UT TILL MÖJLIGA DELTAGARE.

Leif: 070-312 34 13

vormannen
2008-07-08, 23:00
Välkommen att följa med på lite grussmisk fredag eftermiddag 11 juli. Vi är ett par stycken som nu bestämt att den som vill följa med kommer till "plattan" mc-parkeringen vid Esplanaden, Vängåvan i Sundsvall FÖR AVFÄRD KL 14:00.
Vi står där och väntar in dig. Kom ...

Sablar, jag får långväga besök hemma vid o kan inte komma loss denna gång.

Mvh Peter

Leif H..oj
2008-07-09, 08:23
....Ta med varmkorv, bröd och tillräckligt med dryck så grillar vi lite där uppe....

JAG ÄNDRAR DENNA DEL. Det blir lite tokigt om alla som kommer ska ha varsitt paket korv och tillbehör. Vi har all tid i världen att åka till en fin butik och handla tillsammans, så delar vi på kostnaden och mindre risk att nåt blir över.

Nicxter
2008-07-11, 19:01
Den där dagen var SKITROLIG!! Ett stort tack till alla inblandade som nappade på idén med lite grusåka. :)
Det blev väll några mil även om jag fick bryta sista timmen för att hinna vila upp mig innan nattpasset på jobbet.

För kännedom till inblandade så slapp jag sy mitt finger, även om det faktiskt var nära. Jag rengjordes, limmades (!) och tejpades ihop. Måste kolla upp de om nån dag. Så kan de gå..
Nästa gång tänker inte jag röra yxan.. :p

Bilder kommer!

Ps. Vill någon ha bilder mailade privat, så skriv er mailadress i ett PM här så skickar jag de jag tog.

//N

Leif H..oj
2008-07-11, 21:52
...så slapp jag sy mitt finger, även om det faktiskt var nära. Jag rengjordes, limmades (!) och tejpades ihop...

http://picasaweb.google.se/smc.vasternorrland/SMCAdventureOffroad

Här är alla bilder jag tog idag. Där finns också beviset på att med silvertejp kan man laga yxhuggna fingrar!!! Krya på dig N. Visst 17 var det härligt att köra och solen sken hela dagen på oss. 18 mil innan jag var hemma! Kom på mig själv att le inne i hjälmen när vi smiskade lite grus på vägen. En annan tyckte det var väldigt märkligt att vi körde fortare på skogsvägarna än ute på rv 86 ?????? Vem har tid att titta på nån hastighetsmätare...det är väl bara träden som är så mycket närmare ögonen ute i storskogen...hehehe. Med allroaddäck går det inte heller att köra i sand i vattendrag! Man lär så länge man lever.

Till alla som inte var med: Vi tycker det var en kul grej det här och vi borde göra en vildmarksutflykt med äventyrshojar en gång i veckan framöver. Vi kan t.ex. plocka lite hjorton på ställen vi sett. Idag for vi 14:30 från Plattan och var hemma vid 20:30. Förslag emotses från andra som vill vara med: Vilken veckodag (ej onsdagar) ska vi åka under en månad framöver och vilket klockslag? Kom igen nu......

Det finns fler skogsmaskinmärken än BMW, Honda, KTM och Yamaha.

Leif

Leif H..oj
2008-07-15, 09:41
...Förslag emotses från andra som vill vara med fler gånger: Vilken veckodag (ej onsdagar) ska vi åka under en månad framöver och vilket klockslag? Kom igen nu...

Jag fick svar från en som inte var med förra veckan, att vi bör åka en ny tur även denna fredag. Ett skönt sätt att få lite frisk luft! Vi åker kl 16:00 denna gång så hinner fler jobba klart. Lär känna vår närgeografi!

Välkommen att följa med på lite grussmisk fredag eftermiddag 18 juli. Vi är ett par som nu bestämt att den som vill följa med kommer till mc-parkeringen vid Esplanaden, Vängåvan i Sundsvall FÖR AVFÄRD KL 16:00.
Vi står där och väntar in dig. Kom fulltankad. Det blir 15-20 mil innan vi är hemma igen.

Fördel: Offroad, adventure-mc och att du HELT ENKELT bara gillar grusvägar.

Målet är att köra via Säter upp mot Vättaberget, sedan österut mot Oxsjön och trakterna öster om Liden.

Vi gör gemensamt inköp av varmkorv med bröd och du fixar själv tillräckligt med dryck. Vi har tänkt grilla både hjärnan och korven denna vecka!

SPRID DETTA SOM EN KUL GREJ ATT HÄNGA PÅ!

070-312 34 13

Nicxter
2008-07-15, 16:13
Nämen! Nu börjar de nästan bli tradition :D

Tyvärr kommer jag inte att delta denna gång, då mitt arbetsschema säger annat.
Hoppas ni får lika skoj som sist!

Leif H..oj
2008-07-15, 16:33
Nämen! .... Tyvärr kommer jag inte att delta denna gång, då mitt arbetsschema säger annat

PM:a om dina arbetstider under kommande fredagar så planerar vi nåt utifrån din tillgänglighet sedan. Annan veckodag kanske?

- Leif

Leif H..oj
2008-07-19, 09:59
Vi blev 3 hojar, och det är alltid trevligt att slippa köra ut i skogen helt ensam. Äventyrskartan Västernorrland var underlag till dagens körning. Med den i handen syns att det finns mycket att upptäcka i närområdet.

Suget lär bestå till nästa vecka och vi kör en ny tur. Kolla in SMC Västernorrlands hemsida / Kalendern, och här i forumet när vi bestämt. Vädret påverkar lite. Nu körde vi halva tiden i sol och halva tiden i regn och på lervägar. Det är upplevelsen som räknas. Särskilt tack till tjejerna på Vättaberget som hade stängt men ändå ställde upp och gjorde mackor till oss! Där lär vi synas fler gånger. Det är maffigt att stå högst uppe på berget när Tor mullrar över älvdalen!

http://picasaweb.google.se/smc.vasternorrland/SMCAdventureOffroadTUR2
Här är mina bilder. Vill du visa dina, du som var med; mejla över dom.
Som ni kan se i kartan så har vi täckt upp ganska mycket vildmark. Originalbilden med färdvägen ligger i albumet från förra veckans äventyrsresa.

PS/ Vi såg denna gång en del vilda djur. Två ekorrar, en skogshare och på vägen vid Åsen, under full acceleration, sprang ett rådjur rakt ut på vägen mitt framför undertecknad. En kort stund höll jag andan innan djuret tvärnitade mitt på vägen och sprang tillbaka in i slyskogen varifrån det kom. Dom väger inte mycket men man kör nog omkull om man kraschar in i djursidan?

- Leif
...ingen sockerbitsåkare :D

Leif H..oj
2008-07-21, 09:20
Vi planerar väl för att köra även denna fredag...på nya vägar med avfärd från Vängåvan kl 16. Återkommer när man kollat in SMHI.

25 juli är det ju på fredag!!!!!!!

- Leif

Leif H..oj
2008-07-22, 10:51
Vi kör även denna fredag med äventyrshojar...25 juli är det ju på fredag och med ny lön på nya vägar med avfärd från Vängåvans mc-parkering kl 16. Tanken är att vi kör lite mer åt väster än tidigare veckor.

Prognosen hos SMHI säger idag att det blir väldigt trivsamt på fredag.

Tillsammans gör vi upp om fika. Ta med dryck så du klarar dig. Ingen föranmälan, bara kom fulltankad.

- Leif

Macke
2008-07-24, 13:21
Enduroåkning. Kom och kolla.
Lördag den 26/7 kl 11.00 Timrå Enduros Öppna klubbmästerskap. På torsbodabanan i Torsboda 200m norr Statoil Torsboda
http://www.enduro.nu

Lördag den 2 Augusti Torsbodajakten i Mittendurocupen På torsboda banan i Torsboda. KL 13.00
http://www.mittenduro.com

Lördag Söndag 9-10 Augusti Enduro SM i Nurunda, åkning Vesbobanan, Nolbybacken. Kl 09.00
http://www.endurosm.se

Leif H..oj
2008-07-25, 23:23
Bilder finns även från dagens tur och som var den svettigaste vi gjort i sommar. Halkigt och lerigt och jäkligt kul på gamla nedlagda och bortglömda vägar. Vart? Njurundabommen-Harvbodarna-Lindsjöbodarna-Maj och däromkring.

http://picasaweb.google.se/smc.vasternorrland/SMCAdventureOffroadTUR3

- Leif

Leif H..oj
2008-07-30, 23:16
Fredag igen...kl 16:00 enligt tidigare procedur vid Vängåvan. Leif står där med äventyrskartan och talar om vart vi åker. Väst om Sundsvall någonstans blir det. Kom tankad för en 15 milstur på nya grusvägar.

Väderprognosen säger regn på förmiddagen och sol med lite molninslag om kvällen. Perfekt för då dammar det inte på grusvägarna!

Leif 070-312 34 13

vormannen
2008-08-01, 01:13
Tjo hejsan!

Härligt o se att det händer grejor.
Jag ska försöka lägga in i kalendern min så gott det går så man får en härlig start på helgen med att köra en runda grussprätt. På så vis hoppas jag att jag kommer med fler gånger än beräknat :)

Siktar nu närmast på nästa fredag den 8:e augusti. Svärfar kommer då men man må ju kunna göra en liten sväng... sedan kommer ju helgen för familje-ändamål.

Hur ser det ut för er då?

// PS. denna fredag, 1:a augusti, går tyvärr ej då jag bl a förbereder inför Grusbus kursen Steg II.

Mvh Peter

Leif H..oj
2008-08-01, 10:09
Hallhoj där :)

......Mvh Peter

Du inser väl att det var Grusbusettan som gav mig mersmak :cool:

"...man får en härlig start på helgen med att köra en runda grussprätt."
Helt sant :) och vi väljer vägar som vi är överens om att alla i gruppen ska klara av. Anpassning har även gällt för att passagerare följer med...det är inte värre än så. Det går ut på att vi ska ha trevligt och se vår närbygd.

"...hoppas jag att jag kommer med fler gånger än beräknat"
Vad hade du beräknat? Efter nån formel att få ut så mycket som möjligt av livet mellan arbetspassen?

"Siktar nu närmast på nästa fredag den 8:e augusti...Hur ser det ut för er då?"
Leif åker till Storulvån och kör Storsjön Runt nästa helg! Nico åker till BMW-klubbens årsmöte. Jag skulle önska att du Peter bestämmer tid och plats och utlyser en runda som du bestämmer. Då visar vi att SMC-resurspersonerna kan vara till nytta på många sätt, med dessa rundor som är näst intill gratis.

"...denna fredag, 1:a augusti, går tyvärr ej då jag bl a förbereder inför Grusbus kursen Steg II."
Vi litar på att du gör det bästa upplägget nånsin till söndag. Det finns väl någon plats kvar eller? Grussprättrundorna inser du väl är tjuvträning för att vara så väl förberedd som man nånsin kan inför dina instruktörskonster :D men då ska det inte köras på nån lätt offroadare inte...300 kg glidar-mc blir roligare :cool: och den är ju till för att kromputsas i alla lägen!

- Leif

vormannen
2008-08-02, 15:30
Hallhoj där :)
...Jag skulle önska att du Peter bestämmer tid och plats och utlyser en runda som du bestämmer. Då visar vi att SMC-resurspersonerna kan vara till nytta på många sätt, med dessa rundor som är näst intill gratis. [/B]

"...denna fredag, 1:a augusti, går tyvärr ej då jag bl a förbereder inför Grusbus kursen Steg II."
Vi litar på att du gör det bästa upplägget nånsin till söndag. Det finns väl någon plats kvar eller? Grussprättrundorna inser du väl är tjuvträning för att vara så väl förberedd som man nånsin kan inför dina instruktörskonster :D men då ska det inte köras på nån lätt offroadare inte...300 kg glidar-mc blir roligare :cool: och den är ju till för att kromputsas i alla lägen!

- Leif

Tjena!

Japp jag kollar på grusrunda alternativ. :)

Vädret ser ut att bli perfekt i morgon! Runt 15 grader och molnigt. Har vi tur slipper vi blött från ovan. Det finns platser kvar.

Mvh Peter

Leif H..oj
2008-08-02, 16:45
...Vädret ser ut att bli perfekt i morgon! Runt 15 grader och molnigt. Har vi tur slipper vi blött från ovan. Det finns platser kvar...

Vi måste hålla alla tummar för vädertur. Kollade SMHI och TV4-vädret vad det säger just nu om söndagen. Luftfuktigheten ska visserligen från förmiddan gå ner från 90 till 83 %. Är det längre avstånd mellan regndropparna då?

Eftersom vi håller till i Matfors så ser i alla fall jag på kartan att just där är inget regnmoln :rolleyes:. Vad var det jag sa förut. Kurs på söndagar = regn :D men jag ser positivt på blöta också. Vi behöver också testa våra mc-kläder om dom håller för heldagsturer.

vormannen
2008-08-04, 14:04
Tjena!

Japp jag kollar på grusrunda alternativ. :)

Vädret ser ut att bli perfekt i morgon! Runt 15 grader och molnigt. Har vi tur slipper vi blött från ovan. Det finns platser kvar.

Mvh Peter

Sablar, jag måste be ngn ta denna fredag. Det vart storträff med långväga familje o grejor o det har bokats bord. Jag har försökt att slingra mig ur men fick "rött ljus" och fet stopp-skylt. Så jag är "torsk" vad det gäller hojåkande från o med torsdag till o med Söndag denna vecka. :(

Mvh Peter