handdator

Visa fullständig version : Är det dags att förbjuda omkörningar?

Olsson
2007-10-04, 10:39
Myndigheterna har just nu en enorm chans att mycket kraftigt minska antal döda i trafiken. Experterna vid försäkringsbolaget IF har kommit fram till att mellan 2000 och 2006 omkom 86 personer där olycksorsaken var omkörningar. "545 personer skadades av samma skäl".

Länk (http://www.if.se/web/se/corporate.nsf/noframes/9595ECB3C25BEF1CC1257369002C8E6B)

Bör myndigheterna därför totalförbjuda en sådan manöver och betrakta den som grov vårdslöshet i trafik? Jag är kluven. Och ena sidan det oerhört starka sambandet mellan olyckor och handling -- men samtidigt måste jag erkänna att jag själv någon gång har provat manövern omkörning.

Kanske ett mellanting kunde vara att trafikskolorna tar sitt ansvar och inte lär ut dessa manövrar under körkortsutbildningen. Vi har inte råd att förlora liv på grund av 'lekstugan' på våra vägar. Omkörning bör istället betraktas som en aktivitet som endast hör hemma på tävlingsbana eller inhägnat område.

Edit: Tog bort bokstaven 's' och lade till ett 'e'.

Avarage
2007-10-04, 11:48
... Omkörning bör istället betraktas som en aktivitet som endast hör hemma på tävlingsbana eller inhägnat område.

Tja det var ju en tämligen konkret och okonventionellt förslag...att förbjuda omkörning ute i en trafikmiljö där vi har en hel hög med inte bara olika fordon utan också förare som kör/beter sig minst sagt olika. Att då försöka "stöpa alla i samma form" och tro att frustrationen som förmodligen i vissa fall finns idag skall försvinna bara för att det blir förbjudet är kanske lite naivt!

Vi HAR redan en massa förbud som trafikanter relativt ofta bryter mot och lik förbannat sker olyckor. Jag tror inte att ytterligare ett förbud gör till eller från enär farbror blå sällan har tid/resurser att övervaka ytterligare ett förbud!

Scenario:

Traktor med släp kör på väg utan vägren. Bakom traktor ligger 24m långtradare som i sin tur efterföljs av x antal bilister som inte får/vågar/kan köra om.

Ökar eller minskar risken för felaktig bedömning pga. att Kalle med 180hk på bakhjulet försöker köra om ALLIHOP (som vid det här laget är kanske 10 bilar inkl. traktor och lastbil m. släp) jämfört med om omkörning är tillåten då "svansen" kanske hade varit avsevärt mycket kortare!?

Återinför trafikutbildning på låg/mellanstadiet, locka motorintresserad ungdom till div. kurser (moped mm.), ställ högre krav på mc-utbildningen med en stark koppling till vårat inre och hur vi fungerar/reagerar för att medvetengöra våra dåliga sidor som trafikant = lättare att förstå VARFÖR jag/vi reagerar som vi gör.

Ovanstående är bara ett motförslag mot förbud som vi redan har! För inte är det väl tillåtet idag att köra om om det inte kan ske utom fara för dig eller någon annan!? En vårdslös omkörning ÄR redan att betrakta som just vårdslös och därmed straffbar! För en omkörning som resulterar i krasch innebär ju att NÅGON av de inblandade har rågat begå ett misstag som KANSKE skulle kunna betecknas som vårdslöst!

Mvh!
// Niklas

Tina
2007-10-04, 12:16
Återinför trafikutbildning på låg/mellanstadiet, locka motorintresserad ungdom till div. kurser (moped mm.), ställ högre krav på mc-utbildningen med en stark koppling till vårat inre och hur vi fungerar/reagerar för att medvetengöra våra dåliga sidor som trafikant = lättare att förstå VARFÖR jag/vi reagerar som vi gör.

Ja!

Mycket bra förslag. Jag är impad. Nu gäller det bara att mata rätt politiker med dessa visdomsord!

Olsson
2007-10-04, 12:41
För inte är det väl tillåtet idag att köra om om det inte kan ske utom fara för dig eller någon annan!?

Exakt. Jag bara ironiserar över IF;s lustiga uttalande som säger att "olycksorsaken var omkörningar."

(Omkörning kan ju inte vara en olycksorsak eftersom de utförs regelbundet, framgångsrikt och med hög säkerhet.)

asterix
2007-10-04, 13:11
Lär folk att titta i backspeglarna, speciellt i vänsterspegeln. Självklart ska dom va rätt inställda!! Fick lära det på 70-talet av Hans Edvinsson (känd racerförare från Göingebygden), när vi for genom Tyskland med 145:a+bilsläp med tävlingsbil." Vänsterspeglen är vår billagaste livförsäkring!!" sa alltid den gode "Edvin"

Avarage
2007-10-04, 19:37
Lär folk att titta i backspeglarna, speciellt i vänsterspegeln. Självklart ska dom va rätt inställda!! Fick lära det på 70-talet av Hans Edvinsson (känd racerförare från Göingebygden), när vi for genom Tyskland med 145:a+bilsläp med tävlingsbil." Vänsterspeglen är vår billagaste livförsäkring!!" sa alltid den gode "Edvin"

Uppmärksamhet helt enkelt! Tyvärr räcker inte det alltid för hur uppmärksam jag/du än är så har vi dåliga dagar ibland. Kommer då racerputte farandes i mycket hög hastighet så hinner vi helt enkelt inte med! Förbjud dåliga dagar helt enkelt! :D

Mvh!
// Niklas

aRWe
2007-10-04, 21:27
Förbjud dåliga dagar helt enkelt! :D

Mvh!
// Niklas

I second that (eller vad det heter):cool:

Tyrannosaurus
2007-11-07, 17:37
Bättre förslag.

Förbjud gummidäck och inför att alla bilar, hojar mm. har järnvägshjul istället. Och istället för vägar lägger vi ut spår, vilket dessutom blir billigare än att bygga vägar, och då går det inte att köra utom på de ställen där det är dubbelspår.

Sen tillsätter man en ny myndighet "spårverket" som styr vad, när, hur och i vilka riktningar man får köra.

Ett kanonförlag eller hur? :eek: :rolleyes:

Skitbra ska Bill, brakskit ska Bull.

Pingo
2007-11-07, 23:12
Det jag tycker att man ska börja med är att försöka komma åt är olyckor inom tätorter på 50 sträckor där cyklister och fotgängare skadas och dödas. Utvecklingen är oroande och många bilister kör både 70 och 80 på sådana vägar utan att reflektera.

Allt tal om fartkameror hit och dit och regskyltar fram på motorcyklar ger ju inget för fartkamerorna sitter ju bara på vägar som underhålls av vägverket. De kommunala vägnätet däremot som i huvudsak består av 50 vägar där pratar man inte om fartkameror. Skulle kommunerna få tummen ur och sätta upp fartkameror efter strategiska vägar så skulle trafikrytmen lugnas ner och gissningsvis även dödstalen för alla kategorier oskyddade trafikanter.

Jag tror faktiskt att just fartkameror i tätorterna är vad som behövs för att få ordning på den dåliga statistiken.

Tyrannosaurus
2007-11-07, 23:57
Jag tror faktiskt att just fartkameror i tätorterna är vad som behövs för att få ordning på den dåliga statistiken.
Förvisso kanske sant, men dels tror jag överhuvudtaget inte på idén med fartkameror och s.k. "ekonomiska styrmedel" d.v.s. på rent svenska slå sönder folks ekonomi utan snarare på bättre information och bättre uppträdande i trafiken då det i första hand inte är farten som är farlig utan de hastiga stoppen, och dels ska det väl inte stickas under stol med att det finns lösningar på allt :D
http://www.osynlig.org/pictures/protection-left.jpg

Har ni föresten läst NTF:s "bullshit"-svar på SMC:s brev/remissvar vilket bl.a. innehåller följade textrad?

Jag tycker det är positivt att så många motorcyklister har reagerat på våra pressmeddelanden under året. Vi hade dock hoppats att reaktionerna skulle vara att man blev upprörd över hur många motorcyklister som dödas på våra vägar, inte att man blir upprörd över att vi pekar på problemen. (http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/NTF%20svar%20SMCs%20styrelse%20oct%202007.pdf)

Klart att man blir upprörd över varje hojåkare som dör i trafiken, än mer upprörd över de flesta orsakerna som är bilister, fylla, grus, hala beläggningar, borttagen asfalt utan varningsskyltar, "pommes frites"-räcken, betonggrisar osv. Men mest upprörd blir jag över NTF:s jävla lögnkäft.
När antalet hojåkare ökar och antalet olyckor är densamma så är summan färre olyckor per vägmil, per 1000 personer och per motorcykel, inte fler.

Så det är nog dag att lämna NTF. Någon som har hört/vet hur det gick i omröstningen om saken i Sundsvall föresten?

Man kan fråga sig varför dom inte gör något konkret istället för att skjuta mygg med kanon. Åtgärda alla jävla sovande bilister istället.
Men det är väl samma sak som med hur polisens prioriteringar (det är alltså politikerna (såna som NTF) som bestämmer det, inte grabbarna och tjejerna i blått).

Låt polisen jaga hederligt folk som kör 140 på en tom motorväg istället för bankrånare och våldverkare. Då får man ju bättre statistik med fler uppklarade "brott" som man kan visa upp "titta så duktiga vi är, rösta på oss".

Någon som har hört uttrycket "det är resultaten som räknas"? Det går inte att beskriva bättre. Ett stort spanningsuppdrag som kanske tar 1-2 år och som t.ex. resulterar i att man spränger en stor knarkkartell är ändå bara ett brott. Men tar man under samma tid 1000 fortkörare så har man ju löst 1000 brott. Vilket ser bäst ut i politikernas statistik? Så vilket ska man satsa på för att lura väljarna så effektivt som möjligt?

Tänk om Vägverket och NTF hade samma insikt som UK Department for Transport THINK! Road Safety" http://www.thinkroadsafety.gov.uk/campaigns/motorcycles/motorcycles.htm

morsan
2007-11-08, 00:43
Så det är nog dag att lämna NTF. Någon som har hört/vet hur det gick i omröstningen om saken i Sundsvall föresten?

Mötet är på lördag

KJECOP
2007-11-09, 00:59
.......
Men det är väl samma sak som med hur polisens prioriteringar (det är alltså politikerna (såna som NTF) som bestämmer det, inte grabbarna och tjejerna i blått).

Låt polisen jaga hederligt folk som kör 140 på en tom motorväg istället för bankrånare och våldverkare. Då får man ju bättre statistik med fler uppklarade "brott" som man kan visa upp "titta så duktiga vi är, rösta på oss".

Någon som har hört uttrycket "det är resultaten som räknas"? Det går inte att beskriva bättre. Ett stort spanningsuppdrag som kanske tar 1-2 år och som t.ex. resulterar i att man spränger en stor knarkkartell är ändå bara ett brott. Men tar man under samma tid 1000 fortkörare så har man ju löst 1000 brott. Vilket ser bäst ut i politikernas statistik? Så vilket ska man satsa på för att lura väljarna så effektivt som möjligt?
Jag har skrivit lite omkring detta som du tar upp här i min blogg...

Jag skriver bl.a. lite

- om det här med att man inom polisen numera pratar om jakten på antal fortkörare och inte om vad man kan göra för att minska olyckorna.

- om varför jag anser att vi är Marionettpoliser...

Adressen är: http://kjelle.wordpress.com/

eller via min hemsida: http://www.kjelle.com

Och läs från inlägget den 19/10 2007...

Jag tycker nämligen inte att jag är polis längre, jag är bara ett skrivbiträde som ska skriva ut ett visst antal böter per år så att vissa chefer ska kunna slå sig för bröstet och visa hur duktiga de är.

// Kjelle

Tyrannosaurus
2007-11-09, 01:34
Tjena Kjelle.
Om det är dig jag tänker på så har vi träffats ett antal gånger (inte säker men namnet stämmer iaf). Men om det är du så visste jag inte att du var polis (eller också har jag förträngt det :D

Jag tycker nämligen inte att jag är polis längre, jag är bara ett skrivbiträde som ska skriva ut ett visst antal böter per år så att vissa chefer ska kunna slå sig för bröstet och visa hur duktiga de är.
Jag gillar din inställning och har väl själv varit lite inne på spåret att fråga en polis som är snabb med blocket om han har blivit degraderad till skattmas.
Men det kanske är bäst att låta bli för då lär man väl få så mycket böter som man aldrig har fått förr ;)

I ärlighetens namn så var det nästan oförskämt länge sen jag fick böter senast. Det är så jag börjar tro att jag börjar bli gammal och kör sakta och... eh... förståndigt och att det börjar växa mossa på däcken.
Måste nog skärpa mig och gasa lite mer :D :p

Jag ska läsa din sida och blogg lite mer grundligt, den ser intressant ut. Det blir nog en länk på min mc-hemsida också om det är ok.

KJECOP
2007-11-09, 02:08
Tjena Kjelle.
Om det är dig jag tänker på så har vi träffats ett antal gånger (inte säker men namnet stämmer iaf). Men om det är du så visste jag inte att du var polis (eller också har jag förträngt det :D

Jag gillar din inställning och har väl själv varit lite inne på spåret att fråga en polis som är snabb med blocket om han har blivit degraderad till skattmas.
Men det kanske är bäst att låta bli för då lär man väl få så mycket böter som man aldrig har fått förr ;)

I ärlighetens namn så var det nästan oförskämt länge sen jag fick böter senast. Det är så jag börjar tro att jag börjar bli gammal och kör sakta och... eh... förståndigt och att det börjar växa mossa på däcken.
Måste nog skärpa mig och gasa lite mer :D :p

Jag ska läsa din sida och blogg lite mer grundligt, den ser intressant ut. Det blir nog en länk på min mc-hemsida också om det är ok.
Jaha säger du det... Ja om du tror att det är jag som är jag så är det nog så :D Men jag blir lite nyfiken på om det är jag som är jag och att vi har träffats så undrar jag ju vem du är och var vi har träffats. Jag brukar inte basunera ut att jag är polis men andra brukar gärna vilja göra det...

Ja det kanske är bäst att låta bli att fråga polisen om det :p Men vet ju inte om han/hon har humor eller inte.

Vad säger du? Är det så länge sedan du fick böter? Men om du bara skickar över ditt personnummer och ett mobilnummer så kan jag skriva ut en bot och skicka till dig. Då behöver du ju inte ut gasa men kan ändå visa upp böteslappen... Muhahahaha

Ja absolut är det okay att länka till min sida. Vad har din sida för adress?

Tyrannosaurus
2007-11-09, 02:26
Jaha säger du det... Ja om du tror att det är jag som är jag så är det nog så :D Men jag blir lite nyfiken på om det är jag som är jag och att vi har träffats så undrar jag ju vem du är och var vi har träffats. Jag brukar inte basunera ut att jag är polis men andra brukar gärna vilja göra det...
Börjar bli tveksam. Funderade på Kjelle som jag har träffat ett antal gånger på Rapido. Utseendet är likt, men senast jag såg honom på hoj var det en Honda VTR1000, men det kan ju ha varit tillfälligt (någon annans).

Vad säger du? Är det så länge sedan du fick böter? Men om du bara skickar över ditt personnummer och ett mobilnummer så kan jag skriva ut en bot och skicka till dig. Då behöver du ju inte ut gasa men kan ändå visa upp böteslappen... Muhahahaha
Tror jag avstår :p

Ja absolut är det okay att länka till min sida. Vad har din sida för adress?
Den är med i min signatur. Men här är det ändå http://www.improvelife.info/v65 Låt säga så här, har du sett en sån hoj som jag har så har du sett min och då har vi setts :rolleyes: :D
Länken kommer att hamna på en underlänksida för klubbar, personer, turer, tips mm (http://www.improvelife.info/links/v65/links.htm). Länka gärna tillbaka om du vill.

KJECOP
2007-11-09, 19:37
Börjar bli tveksam. Funderade på Kjelle som jag har träffat ett antal gånger på Rapido. Utseendet är likt, men senast jag såg honom på hoj var det en Honda VTR1000, men det kan ju ha varit tillfälligt (någon annans).

Den är med i min signatur. Men här är det ändå
Nej då kan jag säga att det inte är jag som är jag... :confused: Eller det är inte jag som är han... Har aldrig haft en VTR1000 och inte kört någon sådan heller.

Ja jag kollade länkarna i din signatur men blev inte säker på vilken som var din sida, det var ett par som jag tvekade mellan. Men nu så vet jag :) Ja länka på du så länkar jag tillbaka.

Pingo
2007-11-09, 19:43
Förvisso kanske sant, men dels tror jag överhuvudtaget inte på idén med fartkameror och s.k. "ekonomiska styrmedel" d.v.s. på rent svenska slå sönder folks ekonomi utan snarare på bättre information och bättre uppträdande i trafiken då det i första hand inte är farten som är farlig utan de hastiga stoppen, och dels ska det väl inte stickas under stol med att det finns lösningar på allt :D

Hör du inte ska du behöva bli sur på mig för mina åsikter om bilförarna. Självklart blir det ju inte så njutbart att använda en chiptrimmade bil med 170 hk om det till och med blir fartkameror på 50 sträckorna inom det kommunala vägnätet.

Oljepriset börjar nu närma sig 100 dollar per fat så inte behövs nägra artificiella styrmedel för att få ner bensinkonsumtionen.

Själv så har jag helt slutat att köra bil så fartkamerorna stör ju inte mig. Jag har ju ingen glädje av att slippa bli bötfälld pga att jag inte har någon regskylt fram utan beroende på att jag inte kör för fort eller vårdslöst.

Inga trafikböter sedan jag tog körkortet 1972 då jag tog körkortet. Inte ens lite rattfylla ;-)

//Gunnar

Tyrannosaurus
2007-11-10, 15:15
Hör du inte ska du behöva bli sur på mig för mina åsikter om bilförarna. Självklart blir det ju inte så njutbart att använda en chiptrimmade bil med 170 hk om det till och med blir fartkameror på 50 sträckorna inom det kommunala vägnätet.
Det ska nog mer till än så för att jag ska surna till ;)
Och jag använder inga 170 hk inom tätort, kanske högst 10% av det.

Oljepriset börjar nu närma sig 100 dollar per fat så inte behövs nägra artificiella styrmedel för att få ner bensinkonsumtionen.
Nej precis, och då är det extra styrmedlet med 300% på priset (skatt) ganska onödigt.
Men det klart, när en krogfylla kostar skattebetalarna drygt 2 miljoner, vad ska då inte allt annat kosta?

Jag har ju ingen glädje av att slippa bli bötfälld pga att jag inte har någon regskylt fram utan beroende på att jag inte kör för fort eller vårdslöst.

Inga trafikböter sedan jag tog körkortet 1972 då jag tog körkortet. Inte ens lite rattfylla ;-)
Jag kör heller aldrig för fort, men det händer att jag kör fortare än det står på skyltarna ;) Eller vad säger vår vän, Kjelle? Det sitter ju ofta två skyltar, är det då inte meningen att man ska lägga ihop dom? (1+1) :D

Men Gunnar... Nu får du väl ändå skämmas ;) Aldrig fått en böter sen -72?! :D

morsan
2007-11-11, 12:43
Jag har inte fått någon bot för fortkörning jag heller. Tog kortet 1963 och kör för fort för det mesta (enligt skyltarna iaf).
Förr visste man var de stod med traffipaxen, alltid samma civila bilar, alltid samma ställen!
Men visst fanns det dumhuvuden som inte saktade ner fast de måste sett Duetten stående på en parkeringsficka med motorn igång (med avgasslang på!)
Dovhjortsbrun bil - bruna civila skjortor, ljusblå bil - mörkblå civila skjortor :)
Dagens kameror har jag memorerat på de vägar vi kör ofta, på okända vägar kör vi inte för fort!

Kjelle, går inte det beteendet som du beskriver i cykler hos polisledningen? Jag har för mig att jag hört det förr nämligen...

P-O Noren
2008-03-19, 13:45
Förbud alla omkörningar
Förbud är naturligtvis att ta i, det skulle inte fungera.
Men jag tycker personligen att det skulle vara mycket hårda straff för osäkra och "chansande" omkörningar.
Frågar ni mig kan jag nog tycka att det är 3mån indragning av kortet på osäkra omkörningar. Problemet är väl att lägga bevisbördan inför domstol. Men med fler kameror på vägarna och i polisbilar så borde det funka.

Farligt beteende skulle prioriteras mer som något som skall straffas hårt.

För övrig så borde man nog fundera på sitt trafikbeteende om hastighetskameror dyker upp som en stor del i hushållsbudgeten.

Maciej
2008-03-19, 15:23
Vore det inte smartare att helt enkelt förbjuda folk att förflytta sig? Om man ingen förflyttade sig så skulle man få bukt med de flesta dödsolyckor i trafiken.

Tyrannosaurus
2008-03-19, 18:00
Farligt beteende skulle prioriteras mer som något som skall straffas hårt.

För övrig så borde man nog fundera på sitt trafikbeteende om hastighetskameror dyker upp som en stor del i hushållsbudgeten.
I det här sammanhanget (till skillnad mot vår andra diskussion) håller jag med dig. Det är farklig beteende och fyllekörningar som ska straffas, inte nödvändigvis hastighet. Jag ser ofta folk som kör mycket fort och ändå betydligt säkrare än andra som följer skyltningen.

Vad det gäller hastighetskameror så är det inget problem när man åker hoj. Dels har vi ingen skylt fram och även om puckopolitikerna skulle få för sig att det ska vara det så lär dom få svårt att identifiera en förare bakom ett mörkt visir.
Då skulle det vara lättare att vända på kamerorna och införa ägaransvar, men då får dom istället problemet eftersom dom inte kan ta kortet för fortkörare.

Men det här är gammalt och har varit uppe i SMC centralt tidigare.

Vore det inte smartare att helt enkelt förbjuda folk att förflytta sig? Om man ingen förflyttade sig så skulle man få bukt med de flesta dödsolyckor i trafiken.
Exakt ;) :rolleyes:

Leif H..oj
2008-03-19, 18:29
Jag var på NTF-möte i veckan och fick se olycksstatistik för olika fordonsslag.

Tyvärr är det varje år några mc-förare som kört för fort, kraschat, omkommit och där det visar sig att dom är berusade av alkohol/droger. Otroligt men sant - faktiskt!

Alltså finns det kanske anledning att försöka hålla koll på dom som kör för fort så att dom inte är ute och kör i fyllan, kör ihjäl sig själva, eller - hemska tanke - kör på min egen dotter när hon är ute i trafiken. Det är ju sånt som kan hända.

Folk runt om i världen manifesterar ju alltid gott tillsammans i kampen mot rattfylleriet och de svåra följder det får för en del. Med alkohol i kroppen och när man är på två hjul så blir man kanske övermodig? Jag vet inte för jag har inte provat.

På "min gata" ska man inte köra för fort i alla fall för det retar så många av grannarna och då får jag sota för det hela tiden! Låt inte trafiksäkerhetskamerorna fota extremåkning i hög fart förbi dem, för det är beviset för polis/vägverk att det är ett problem. Alltså - det ingen ser är det ingen som vet om och därför kan ingen må dåligt.

Tyrannosaurus
2008-03-19, 18:47
Tyvärr är det varje år några mc-förare som kört för fort, kraschat, omkommit och där det visar sig att dom är berusade av alkohol/droger. Otroligt men sant - faktiskt!
Så sant. Men frågan är hur ofta dessa påverkade mc-förarna verkligen är ägare av de hojar som de kör ihjäl sig på.
Om det är som jag misstänker så är det inte ens någon förlust när dom kör ihjäl sig förutom att det är synd på motorcykeln. Men det borde egentligen inte ens synas i statistiken, eller rättare sagt borde statistiken delas upp mellan ägaren, snodd, fylletratt, andra vållande, vägfel osv. Då skulle det inte bli så många regelrätta mc-olyckor kvar.

På "min gata" ska man inte köra för fort i alla fall för det retar så många av grannarna och då får jag sota för det hela tiden!
Får du sota för det? :confused: Det är väl inte DITT fel om andra gasar. Tala om det för dina "kära" grannar nästa gång dom gnäller. Eller är det alla bilisters fel om en kör som ett svin?

Leif H..oj
2008-03-19, 19:08
Får du sota för det? :confused: Det är väl inte DITT fel om andra gasar?

Ja du vet "grannarna" drar ju ofta alla på hoj över en kam. Jag gör mycket i dialogen för att få respekt för hela mc-kollektivet och visa att många av oss försöker följa regelverket så gott det går. ...vroooomm... så kom en i 130 blås på vår breda fina 50-sträcka igen, när jag står ute vid staketet och snackar.
Det blev liksom en liten störning i dialogen här.......Då blir rösterna höga hos grannarna. Jag inser väl att dom är rädda om sina barn och barnbarn som ska ut och gå efter vägen, rädda för att någon ska tappa kontrollen över en hoj och köra av. Kanske dom vill ha tips om hur vi kan få ner farterna på vissa maskiner:confused:

>>>>> :) statistiskt så är det ju så att dom flesta av oss blir aldrig bötfällda, vi krockar inte och vi dör väldigt sällan (bara en gång faktiskt och oftast i sängen) och kontentan av det här är väl att vi kör efter vår förmåga och efter vägens utformning och skick samt efter råden på vägskyltarna.

Dom flesta av oss är ganska goa gubbar och gummor. Det ska jag fortsätta säga till "grannarna", och jag måste slå av på gasen när man närmar sig den egna gården. Då får jag väl respekt! När ingen ser etc........mår ingen illa.

Dom där som kör hoj i fyllan... visst är det väl så att dom struntar i regler över huvud taget. Det tror jag också. Men ibland är det bra att man har alkokontroll dagen efter mc-träffar, det händer alltid att någon får stannat och sova en 8-10 timmar. DDD = Don´t Drink and Drive (NTF-kampanj).

Lelle K
2008-08-04, 12:55
Kan man inte göra en säker omkörning överhuvudtaget, eller upplever dom som extremt farliga i "alla" lägen, undrar jag om man ska köra överhuvudtaget?

Om vi genom förarutbildning inte ska få träna på omkörningar, tar vi ett stort steg tillbaka är jag övertygad om. Alla förekommande moment som kan göras på ett säkert sätt ska vara med, helst både under utbildning och uppkörning.

Jag kan acceptera att det finns människor som tycker det är otäckt med en del företeelser i trafiken. Då handlar det enligt mig mer om avstånd, hjälpsamhet och framförallt uppmärksamhet. För min del kan jag acceptera om någon kör om mig i HÖG fart på exempelvis motorväg, brukar hålla koll bakåt.

Kan ju vara värt att tänka på att vi är rätt bortskämda i Sverige med glest trafikerade vägar i de flesta fall, jag jämför då med kontinenten.

Slutar körskolorna att lära ut hur man kan köra om på ett säkert sätt, lär vi garanterat få fler olyckor.

Molgan
2008-08-04, 15:18
Förbud och skärpta straff gör varken från eller till, man måste få en förändring i trafikrytmen och minimera de potentiellt farliga situationerna. Finns väl inte en enda åtgärd som ensam kan åstadkomma detta tror jag, och många är kostsamma. Utbildning och obligatorisk förnyelsetest av körkort efter X antal år kan vara en årgärd, minskning av antalet långsamtgående fordon i trafiken en annan. Utgallring av den tunga trafiken genom utbyggnad och subventionering av tåg- och flygtransport skulle också direkt minska omkörningsolyckor (och skona miljön). Blir nog svårt att få igenom sådana förändringar dock då de inte kommer att tas emot med jubel. Nåt som man kan göra utan större protester är att bygga bort faran. Detta är oerhört kostsamt men om man menar allvar med nollvisionen så bör man lägga på ett kol med omkörningsfiler och avåkningszoner.

GuzziKungen
2008-08-04, 16:16
Förbud och skärpta straff gör varken från eller till, man måste få en förändring i trafikrytmen och minimera de potentiellt farliga situationerna. Finns väl inte en enda åtgärd som ensam kan åstadkomma detta tror jag, och många är kostsamma. Utbildning och obligatorisk förnyelsetest av körkort efter X antal år kan vara en årgärd, minskning av antalet långsamtgående fordon i trafiken en annan. Utgallring av den tunga trafiken genom utbyggnad och subventionering av tåg- och flygtransport skulle också direkt minska omkörningsolyckor (och skona miljön). Blir nog svårt att få igenom sådana förändringar dock då de inte kommer att tas emot med jubel. Nåt som man kan göra utan större protester är att bygga bort faran. Detta är oerhört kostsamt men om man menar allvar med nollvisionen så bör man lägga på ett kol med omkörningsfiler och avåkningszoner.

Spiken i kistan, TACK:)
Ha dé

LC4ever
2008-08-05, 11:55
Det jag tycker att man ska börja med är att försöka komma åt är olyckor inom tätorter på 50 sträckor där cyklister och fotgängare skadas och dödas.

Jag förstår inte varför vi inte anammat samma "fartkameror" som man använder i vissa delar av Italien.
Inga böter utan allmänhetens pekfinger.

En hastighetssensor (kamera) sitter placerad på lagom avstånd från ett trafikljus (ex vid ett övergångsställe). Normalt är detta trafikljus grönt och det är bara att glida på, men skulle man överskrida hastigheten (ex 50km/h) skiftar trafikljuset till rött och man får stanna.

Kan säga att det är ganska pinsamt att sitta där och trafik byggs upp bakom en, för att inte tala om tiden det tar.

LC4ever
2008-08-05, 11:59
Ang. förbud mot omkörningar så är det nog det dummaste jag hört sedan de ville förbjuda alla MC.

Den dag då ALLA fordon går och håller samma hastighet, då kan jag acceptera det.
Att bli liggandes bakom ett gäng customhojar på 90-väg utan att få köra om :eek:

Bänkad o Klar
2008-08-05, 14:59
Ang. förbud mot omkörningar så är det nog det dummaste jag hört sedan de ville förbjuda alla MC.

Den dag då ALLA fordon går och håller samma hastighet, då kan jag acceptera det.
Att bli liggandes bakom ett gäng customhojar på 90-väg utan att få köra om :eek:

"....håller samma hastighet", menar du högsta tillåtna hastighet :confused:
Menar du att gänget customhojar kör för långsamt på 90-vägar :confused:
//Jojje

Rubbe
2008-08-05, 17:33

Jag tror nog du har värre saker att oroa dig för än att hamna bakom mig med din motard... ;)

LC4ever
2008-08-07, 08:26
"....håller samma hastighet", menar du högsta tillåtna hastighet :confused:
Menar du att gänget customhojar kör för långsamt på 90-vägar :confused:
//Jojje

Du har fattat ;)

Förklaring, i dag har vi fordon med varierande högsta hastighet. Traktorer i 30, släp och tung trafik i 80. Det betyder att vi alla skulle få köra max 30km/h på vanlig väg samt 80km/h på motorväg om denna lag skulle gå igenom.

Ang customhojjar ville jag se om det var någon som reagerade, och det var det ju :)
Jo jag har hamnat bakom gäng med customhojjar, och de har kört riktigt långsamt (och tråkigt), men då har ju möjligheten funnits att köra om.

En fråga: VAFÖR kör man 20km/h under hastighetsgränsen med en custom?

Leif H..oj
2008-08-07, 09:56

:confused: För att kunna ta in alla lukter och dofter från naturen. Håller man ner farten kan man faktiskt hinna med att njuta av blomdoft och koskit på vägen :D. Blir det för mycket blajor på vägen så håller man anpassad fart för att inte sladda omkull :rolleyes:. Fler anledningar från någon?

Bänkad o Klar
2008-08-07, 09:57

Varför måste man köra 90km/h :rolleyes:
Nej, skämt åtsido:
Att man kontinuerligt kör 20km/h tror jag inte ett dugg på. Att man emellanåt kör/glider i 70km/h på en 90-väg finner jag ganska naturligt och kan ha många orsaker. Vi talar om en tung hoj-typ, ett annat körsätt jämfört med t.ex.en sporthoj och att farten inte är det primära -men det är som sagt mina egna tankar på din fråga :)
//Jojje

jan-olovj
2008-08-07, 10:59
Anpassad hastighet eller för att dom vill köra så fort.
70 km/h är högsta hastigheten inte rekomenderad fart. Du har förstått fel.

Jan-Olov

Emo
2008-08-07, 11:30
Du har fattat ;)

Förklaring, i dag har vi fordon med varierande högsta hastighet. Traktorer i 30, släp och tung trafik i 80. Det betyder att vi alla skulle få köra max 30km/h på vanlig väg samt 80km/h på motorväg om denna lag skulle gå igenom.

Ang customhojjar ville jag se om det var någon som reagerade, och det var det ju :)
Jo jag har hamnat bakom gäng med customhojjar, och de har kört riktigt långsamt (och tråkigt), men då har ju möjligheten funnits att köra om.

Jag har åkt custom i snart 20 år och jag kör INTE särskilt sakta. Det brukar aldrig vara någon som klagar på att jag "inte hänger med" när jag åker med s.k r-hojar. Kör även en Triumph Speed Triple, men nu var det ju customförare vi diskuterade...

Precis som flera av er andra så förstår jag inte varför stora gäng med hojar måste köra typ 10-20 km/h långsammare än vad trafikmärkena säger. Jag menar, vi är ett gäng som åker ihop och det är i 9 fall av 10 jag som kör först... Oftast följer jag skyltarna eller kör ibland något snabbare beroende på vilka som är med, och vilken typ av hojar de kör. Men under gällande hastighetsbegränsning vägrar jag köra, då irriterar man bara medtrafikanter och blir stoppklossar! Jag brukar säga, att kan man köra 80 då kan man fanimej köra 90 också!

Är jag ute och kör ensam så kör jag på ett helt annat sätt än när vi är ett gäng. Är man många så är det svårt att köra särskilt fort, då får ju de som ligger sist stressa ihjäl sig.

Molgan
2008-08-07, 15:24
Att glida i 70 på 90-väg av andra orsaker än att trafiksituationen kräver det ökar olycksrisken för övriga trafikanter, så om man vill glida i 70 så får man leta upp 70-vägar som är anpassade för ändamålet tycker jag. =)

Bänkad o Klar
2008-08-07, 20:53
Att glida i 70 på 90-väg av andra orsaker än att trafiksituationen kräver det ökar olycksrisken för övriga trafikanter, så om man vill glida i 70 så får man leta upp 70-vägar som är anpassade för ändamålet tycker jag. =)

I biltrafiken har vi i princip samma situation. Här figurerar ofta fordon med t.ex. släp som inte får köra mer än 70km/h trots skyltad 90km/h. -de väljer då rakt inte att försöka hitta några 70km/h-vägar att ta sig fram på.
Jag tror (beträffande hojar) på anpassning beträffande situationen - det fungerar så för bilfolket (vilka de flesta av oss hojåkare också är :rolleyes:).
//Jojje

Molgan
2008-08-07, 21:16
I biltrafiken har vi i princip samma situation. Här figurerar ofta fordon med t.ex. släp som inte får köra mer än 70km/h trots skyltad 90km/h. -de väljer då rakt inte att försöka hitta några 70km/h-vägar att ta sig fram på.
Jag tror (beträffande hojar) på anpassning beträffande situationen - det fungerar så för bilfolket (vilka de flesta av oss hojåkare också är :rolleyes:).
//JojjeJa vissa får inte köra 90, men det gör väl inte okynneskrypkörning mer legalt. Äpplen och päron. :rolleyes:

Bänkad o Klar
2008-08-07, 21:21
Ja vissa får inte köra 90, men det gör väl inte okynneskrypkörning mer legalt. Äpplen och päron. :rolleyes:

Tror du verkligen på fullaste allvar att det handlar om rent okynne :confused:
//Jojje

Molgan
2008-08-07, 21:28
Tror du verkligen på fullaste allvar att det handlar om rent okynne :confused:
//Jojje
Ja, hojarna ska väl klara högre hastigheter, så om det inte finns nåt som hindrar att man håller trafikrytmen så kan det väl kallas för okynneskrypkörning. =) Kan jämföras med de individer som alltid stannar och tjattrar mitt i ingången till affärerna. En frisk männinska hindrar inte andra i onödan och jag tycker det är ett respektlöst beteende som förtjänar en armbåge i mellangärdet. Nja kanske inte, men störande är det. :p

Leif H..oj
2008-08-07, 21:42
En hastighetsrelaterad företeelse till:

Jag kör också oftast på hastighetsskyltningen och där det är 110 så har jag inga problem att hålla den farten.

Vi har i krokarna av Timrådeltat 110 km/h på vajerräckesväg. Är det fler än jag som märker att trafikrytmen blir störd på sådana mitträckesvägar när många bilister i 4-hjulingar väljer att sänka farten till 85-90? Jag har tänkt på att dom kanske blir rädda för sidoräcket som på dessa sträckor finns jättenära fordonen. Kan det vara psykologiskt fenomen att sänka farten här? I så fall, varför gör inte mc-förare det?

- Leif

Bänkad o Klar
2008-08-07, 21:56
Ja, hojarna ska väl klara högre hastigheter, så om det inte finns nåt som hindrar att man håller trafikrytmen så kan det väl kallas för okynneskrypkörning. =) Kan jämföras med de individer som alltid stannar och tjattrar mitt i ingången till affärerna. En frisk männinska hindrar inte andra i onödan och jag tycker det är ett respektlöst beteende som förtjänar en armbåge i mellangärdet. Nja kanske inte, men störande är det. :p

Sorry "Molgan" men jag ser inte problemet.
Enligt vad jag erfarit så har de allra flesta, som legat på vägen och hållit en lägre hastighet, alltid åkt åt sidan för att släppa fram bakomliggande trafik.
Med dina lätta & snabba hojar torde väl detta inte vara något problem :)
//Jojje

Rubbe
2008-08-07, 22:10
Ja, hojarna ska väl klara högre hastigheter, så om det inte finns nåt som hindrar att man håller trafikrytmen så kan det väl kallas för okynneskrypkörning. =)

Okynne betyder att man uppsåtligt gör nåt för att retas och det handlar det knappast om. Jag ligger sällan över 100 på 110-vägar (särskilt på längre turer) eftersom bl.a. fartvinden är rätt kraftig på en hoj utan mopperuta och med upprätt/bakåtlutad ställning.

Molgan
2008-08-07, 22:36
Jaja jag erkänner att jag kan ha gjort mej skyldig till ett visst mått av okynnespostning och att min parallell till komapatienterna i entrédörrarna var lite långsökt, skyller på att kaffet är slut. :p

Bänkad o Klar
2008-08-07, 22:52
Jaja jag erkänner att jag kan ha gjort mej skyldig till ett visst mått av okynnespostning och att min parallell till komapatienterna i entrédörrarna var lite långsökt, skyller på att kaffet är slut. :p

Godkänd ursäkt -simma lugnt ;)
//Jojje

Marie
2008-08-08, 21:00
//Jojje

Jag hade för mig att släphastigheten justerades från 70 till 80 km/h för bra många år sedan

Bänkad o Klar
2008-08-08, 22:44
Jag hade för mig att släphastigheten justerades från 70 till 80 km/h för bra många år sedan
Möjligt -därom är jag inte uppdaterad :o
//Jojje

jan-olovj
2008-08-08, 23:27
Möjligt -därom är jag inte uppdaterad :o
//Jojje

Jo så är det.

Jan-Olov

swischmc
2008-08-09, 09:27
Intressant att alla diskussioner om NTF's idéer på SMC's forum alltid slutar med att:
*polisen bara jagar fartsyndare för att dra in pengar
*man har visst rätt att köra för fort, det är snarast en plikt!?
*det är fel på alla som ligger under hastighetsbegränsningarna - oavsett anledning.

Varför blir det alltid vi mot "dom"? MC - poliser, MC - långsamgående fordon, MC - NTF osv.

Läser man vissa inlägg på forumet (som icke hojåkare) får man vatten på sin kran om hur mc-förare kör...
Vill vi få bättre rykte måste vi jobba för det. (Undvika att fastna på bild i fartkamror, sluta med 200 knyck-körningen, sänka bullret i villaområdet osv.) Vårt rykte är inte bara en myt, tyvärr.

Bänkad o Klar
2008-08-09, 10:23
Detta gäller bromsade släp om jag förstått rätt, men vad gäller för o-bromsat (tidigare var det 40km/h) :o
//Jojje

Leif H..oj
2008-08-09, 11:01
Detta gäller bromsade släp om jag förstått rätt, men vad gäller för o-bromsat (tidigare var det 40km/h) :o
//Jojje

RÄTT >>> f.f. 40...du kan ju ;). Men ge akt på detta då:
Motorfordon med en obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt om vagnen inte är lastad) överstiger halva dragfordonets tjänstevikt.

Hastighetstablå att plugga in: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2368/88020_hastighetstabla_8.pdf (http://publikationswebbutik.vv.se/upload/2368/88020_hastighetstabla_8.pdf)

Dags att du testar dig kanske. Intressant att första frågan är enligt bilden.
Här är två test hos Vägverket: http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx (http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx)

Bänkad o Klar
2008-08-09, 12:32
Här är två test hos Vägverket: http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx (http://www20.vv.se/trafiktestet/Popup.aspx)

Du har som vanligt rätt, det är alltid bra med uppdateringar :o
//Jojje

Leif H..oj
2008-08-09, 22:25
Du har som vanligt rätt, det är alltid bra med uppdateringar :o
//Jojje

Jag glömde bort att tala om en grej om obromsat släp och det visar väl att jag inte alltid har helt rätt :p. Det går köras i 80 km/h ibland enligt denna regel: Motorfordon med en obromsad släpvagn vars totalvikt (eller tjänstevikt när vagnen inte är lastad) inte överstiger halva dragfordonets tjänstevikt, dock högst 750 kg.

Alltså om släpet är obromsat och väger mer än halva dragfordonets tjänstevikt, då är det fyrtio som gäller. 80 om inte...

Bänkad o Klar
2008-08-24, 21:52
Beträffande titeln på tråden "Är det dags att att förbjuda omkörningar?" så vill jag bara bara uttala en önskan till bilskolorna:
LÄR ALLA BLIVANDE BILISTER HUR MAN BÄR SIG ÅT NÄR MAN KÖR OM EN MOTORCYKEL :mad:

Jag, liksom många av Er, är även bilist, och som fått mycket större förståelse för Mc:n i trafiken alltsedan jag själv grenslade hojen för första gången, MEN, jag har aldrig (innan jag började åka mc) behandlat motorcyklister illa i trafiken. Motorcyklar har för mig varit som vilket annat fordon som helst, oavsett antal hjul, med samma rättighet till vägen som bl.a. bilister har.

Mitt utfall bottnar i att jag ett antal gånger under sommaren blivit omkörd så nära att jag kunnat öppnat passagerardörren om jag sträckt ut handen. Jag motas på det sättet mot vägrenen :mad:
Nej, jag kör inte i 70km/h på 90-väg, jag kör ca 95km/h på 90-väg (:o )
Under hela sommarperioden har 1 bilist signalerat via ljus-tutan och 3 bilister har använd blinkers när de påbörjat omkörningen - resten kör i princip bara om...rätt vad det är.....:mad:, för att inte tala om de som kör in alldeles i närheten av framskärmen efter sin omkörning :mad:

Känns det igen eller har jag bara haft en väldig otur :confused:
//Jojje

Hampe
2008-08-25, 14:47
Känns det igen eller har jag bara haft en väldig otur :confused:
//Jojje

Känns igen från -70 och -80 talen här hemma i Svedala, men jag hade glömt av hur illa det var fram till förra sommaren när jag passerade genom Tjeckien: det var som att bli flashbackad 30 år tillbaka i tiden!

Trots att man "tar plats" i körbanan så kryper det upp en framskärm i knähöjd, med pågående möten och allt.

Det förutsätts helt iskallt att man skall ge plats, och när man inte gör det så uppstår det förvecklingar... :eek:

Dom som ändå boxar sig förbi vrider på ratten när dom passerat hojen med förarplatsen - syns man inte finns man inte...

Trist om du upplever samma sak här hemma, har utvecklingen börjat gå bakåt igen?

Klart är i vart fall att just detta är en av de trafiksituationer man slipper ifrån om man håller ett "eleverat tempo"... :D

Hampe

Bänkad o Klar
2008-08-25, 21:17
Klart är i vart fall att just detta är en av de trafiksituationer man slipper ifrån om man håller ett "eleverat tempo"... :D
Hampe

Alldeles riktigt Hampe :p, men visst är det för jä... att tvingas köra olagligt endast för att undvika dylika situationer :mad: (utan att att framstå som någon paragrafryttare).
Det skulle vara intressant att få höra vad vad farbror polisen säger (i en fartkontroll) om ett sådant argument :rolleyes:
//Jojje

stefanw
2008-11-06, 22:06
<citat>
Mitt utfall bottnar i att jag ett antal gånger under sommaren blivit omkörd så nära att jag kunnat öppnat passagerardörren om jag sträckt ut handen. Jag motas på det sättet mot vägrenen
Nej, jag kör inte i 70km/h på 90-väg, jag kör ca 95km/h på 90-väg ( )
Under hela sommarperioden har 1 bilist signalerat via ljus-tutan och 3 bilister har använd blinkers när de påbörjat omkörningen - resten kör i princip bara om...rätt vad det är....., för att inte tala om de som kör in alldeles i närheten av framskärmen efter sin omkörning
</citat>
Hehe... du bor allt en bit från "Tokholmen" du...:)
Bara ETT litet exempel, hade nyss köpt hojen, "nyombörjare" med typ 30 bast sedan senast. Kör hem den från Strängnäs via Enköping. Har dessutom "lilla mamma" ett par bilar bakom efter att hon kört mig dit.

Visst, över bron går det i exakt hastighetsbegänsningen (jag har det bökigt med höjder), så väl över kör jag åt sidan på rastplatsen. Då har gumman (en f.ö. *synnerligen* duktig och erfaren bilförare) redan svurit ramsor över bilen bakom mig, kloss i bakskärmen...

Nåväl, så småningom blir det lucka i trafiken, och jag drar vidare. Dock kommer jag ju rätt snart ifatt kön, dessutom ligger det ju oförskämt nog;) en bil med släpkärra och sinkar i 80 på de bitar som det är 90 på... Eftersom hojen och jag är nya med varandra, känns det bra att ha en liten lucka till framförvarande fordon (typ 2-4 billängder kanske), men dylikt ofog skall ju snart straffa sig. Bakom mig har jag nämligen en V70 som gumman berättar långa ramsor om hemma senare. Jag är väl också lite irriterad, men av samma skäl som ovan, tar jag inte fajten, utan håller bara min plats.
Rätt vad det är kommer en kortare raka med fri sikt, och då drar han:eek:
Tamef-n....så har han lyckats täppa till luckan framför mig:cool: Sedan har jag den framför mig tills vi kommer till Enköping, där han åker in mot sta'n.

Men, men... det är ju precis som hemma... man är väl bara en gammal uv, antar jag...
Mvh/ Stefan

Tyrannosaurus
2008-11-06, 22:48
Även om just det här inlägget är ett tag sen så var det något jag reagerade på.
1. Du kör bil, får du köra om en motorcykel efter att du har passerat det här märket? Ja/Nej.
2. Du kör mc, för du köra om efter att du har passerat det här märket? Ja/Nej.

Rätt svar enligt de verklighetsfrämmande lagstiftarna och VägWaffe.
1 = Ja, 2 = Ja men endast motorcyklar.

Rätt svar som det borde vara om man bryr sig om trafiksäkerhet.
1 = Nej, 2 = Ja.

Motivation:
1. En motorcykel kan köra om bilar snabbt, enkelt och riskfritt och har dessutom mycket bra runtom sikt och därför betydligt bättre koll på sin omgivning.
2. Allt detta stämmer inte in på en bil som dessutom lätt kan tränga en motorcykel och skapa en mycket farlig situation om det blir trångt.
3. Skylten visar en röd bil som kör om (rött = förbud/stopp).

Jag trodde att denna idiotregel var ändrad sen länge med SMC:s benägna hjälp, men tydligen inte.

Hur som helst, jag kör om med hojen efter att jag passerar skylten som talar om att bilar inte får köra om - naturligtvis med omdöme.
Skulle jag bli stoppad och bötfälld så får man väl dra det till DO ;)

PS/ börjar lessna lite på att man måste logga in 10 gångeer ör att skriva 1 inlägg :mad: . Tur att jag har lärt mig detta och numera alltid lägger inläggen i t.ex. Notepad innan jag skickar. För att lita på att såna här forum inte bara kastar ut en och låter det man har skrivit försvinner i cyberrymden är som att lita på begagnade bilhandlare. /DS

PPS/ Åså var det dags att logga in igen. /DDS

morsan
2008-11-07, 09:44
PS/ börjar lessna lite på att man måste logga in 10 gångeer ör att skriva 1 inlägg :mad: . Tur att jag har lärt mig detta och numera alltid lägger inläggen i t.ex. Notepad innan jag skickar. För att lita på att såna här forum inte bara kastar ut en och låter det man har skrivit försvinner i cyberrymden är som att lita på begagnade bilhandlare. /DS

PPS/ Åså var det dags att logga in igen. /DDS

Har du provat att klicka i den lilla rutan Kom ihåg mig? alldeles till höger om ditt nick när du loggar in? vBulletin är lite kinkig med det ;)