handdator

Visa fullständig version : Vad är egentligen den ultimata hojen?

vormannen
2006-10-04, 19:07
Vad är egentligen den ultimata hoj för till o från jobbet eller fiket?:rolleyes:

dawan
2006-10-04, 19:42
Vad är egentligen den ultimata hoj för till o från jobbet eller fiket?:rolleyes:

En KTM 660 SMC. Roligare hoj får du leta efter.

vormannen
2006-10-09, 20:09
Jag tänker på både en Ducati Monster och KTM Supermotard 950, båda är klart balla hojar med mycket utstrålning o bus! ;) Härliga att åka kurviga vägar med... kanske inget man har riktigt glädje fullt ut av i stan eller? Ska det vara en mumsig glidare med störskönt ljud kanske? Kanske en härlig gammal engelsk klassiker - långslagig stånka? :D

wildstaren
2006-10-10, 20:53
Jag från norrbotten hoppar bara in i samanhanget och säjer att en stor mastig
glidare som wildstar 1600 är rätt cool.köpte den ny -01 samt avvärkat 96676km.Dags byta till en 1900

mvh wildstaren

BOAN
2006-10-20, 20:18
En Bulldog är sällan fel i stan och på kurviga vägar...och inte alltför illa för en tur ner till Götet för den delen :)

sp2
2006-11-21, 10:15

Ska du köra i stan så är en supermotard det roligaste! Vill du sträcka ut lite utanför stan i farter över det tillåtna men fortfarande kunna köra i stan så är en nakenhoj/streetfighter kanon!

ER6N
2006-11-21, 17:14
Jag kör en Kawasaki ER6N, kul cykel i stan,kurviga vägen och bangar inte för en långtur heller, även med passagerare.

Marie
2006-11-21, 19:22
I min värld är ju den ultimata hojen för alla ändamål försedd med bra väderskydd och bekväm att åka på. Fyra cylindrar eller fler är en självklarhet, liksom packutrymmen så att man lätt får med även en veckohandling till hela familjen. Det som bäst motsvarar mina önskemål blir BMW K1200LT eller Honda GL1800. När man sedan vägt in priset också kommer även BMW K1100LT med bland det möjliga....
/Marie

-ah
2006-11-21, 21:15
-det är naturligtvis min hoj. Annars hade jag väl köpt nå't annat?

Faidros
2007-03-12, 15:32
Det är en Highland Outback förståss, hade du några fler frågor? :D

vormannen
2007-04-14, 09:16
Det är en Highland Outback förståss, hade du några fler frågor? :D

Hehehe!
-Blomman, vad säger du då?

/Peter

Gottschalk
2007-04-14, 20:31
Har haft en hel del olika sorters cyklar men måste säga att Ducati monster funkar till allt !
Till o från jobbet, i stan, på banan, med sporthoj-gänget, på avenyn, m.m.....
Enda som drar ner är väl tillförlitligheten och högfartskomforten.
Sen låter den ju sååååå gott !

D_Sundsvall
2007-07-20, 23:21
Har haft en hel del olika sorters cyklar men måste säga att Ducati monster funkar till allt !
Till o från jobbet, i stan, på banan, med sporthoj-gänget, på avenyn, m.m.....
Enda som drar ner är väl tillförlitligheten och högfartskomforten.
Sen låter den ju sååååå gott !

Yamaha FZS 600 "Fazer", det är den ultimata hojen.. Är precis hemkommen från en resa Sundsvall - Lofoten t.o.r. ( totalt 280 mil på 7 dagar ) Jag har "touringruta" på den och två Krauserväskor vilket gör den väl lämpad för långa turer. Pigg och rapp är den också så den cykeln är jag nöjd med !
Billig försäkring och drar lite bensin..

M1800
2007-07-21, 01:39
Varför är det ingen som kommer med en m1800 Som förslag:p fet hoj :cool: ligger bra i kurvor o bra vrid hyfsat toppfart för en costum.. fast om man har korta ben sitter man nog inte så bra på den men annars en bra allround hoj:D

Leif H..oj
2007-10-24, 08:44
Det finns ingen ultimat hoj. Tillverkarna kan inte göra en sådan då dom vill att vi ska ha flera alternativa hojar i garaget.

På sommaren är fröken Volusia perfekt att ha mellan benen och i hennes feta sidoväskor går laptopen ner och när man åker till jobbmöten så blir det alltid trevliga diskussioner om mc-vägar och sånt. Damer kommer gärna fram och beundrar.

På vintern blir det herr XT660R som är pigg med stor potens och helt enkelt skitkul att köra. Denna modell lockar emellertid inte fram damen för diskussion utan då är det grabbarna som kommer och vill känna pån... märkligt va.

Tillsammans utgör dessa två hojar 50% av det ultimata hojåkandet tycker jag. 25% är en dröm om stor touringmaskin typ Kawasakis nya 1400 och 25% till för en Suzuki B-King. Ingen hoj är ensam helt ultimat...vad tycker du?

MeanIntruder
2008-03-16, 12:37
Varför är det ingen som kommer med en m1800 Som förslag:p fet hoj :cool: ligger bra i kurvor o bra vrid hyfsat toppfart för en costum.. fast om man har korta ben sitter man nog inte så bra på den men annars en bra allround hoj:D

Håller med!!!! :cool:

StefanB
2008-03-16, 23:15
Alltså....den här BMW K1200gt'n som jag köpte förra året är oerhört kul. Visserligen kan den vara lite "bynglig" att flytta runt i garaget när jag skall flytta den för att få ut bilen, men va faen.... lite får man ju stå ut med

En sak som gör mig fundersam är hur lätt det är att bli fartblind, jag menar... idag tog jag en sväng neråt sörmland via gamla E4 över Nykvarn och Läggesta. 70 kmh är ju ett skämt, det känns ju som man kan kliva av och gå.

Denna sporttourer är som bäst i farter runt 150, och då måste man ju vara lite uppmärksam....;)

Jag har kört drygt 3000mil med den och tycker fortfarande att den är en raket.

Mvh,
Stefan

Ojdå...jag noterade först i efterhand att det var västernorrland only...sorry.

peakupnorth
2008-03-29, 10:39
Det måste ju vara en Bandit 1200:) och en sån har jag:cool::cool:

MiniSumo
2008-03-29, 12:51
En BMW GS Adventure?
Bra förarmiljö för jorden runt turen och du kan ändå smidigt glida runt korvmojen. Lite grussmisk och även en dagstur på autobahn.

Klart det finns cyklar som är snabbare, lättare, smidigare, stabilare, (och billigare)
och i de flesta fall bättre
men en annan hoj som klarare det mesta så bra som GS:n har jag svårt att hitta.

Så de så!

vormannen
2008-05-08, 09:35
En BMW GS Adventure?
Bra förarmiljö för jorden runt turen och du kan ändå smidigt glida runt korvmojen. Lite grussmisk och även en dagstur på autobahn.

Klart det finns cyklar som är snabbare, lättare, smidigare, stabilare, (och billigare)
och i de flesta fall bättre
men en annan hoj som klarare det mesta så bra som GS:n har jag svårt att hitta.

Så de så!

Vad tror ni om ev ny Teneré då? Trevligt tillskott i Adventure familjen.
Den kan säkert vara ett blysänke jämfört med vad KTM o BMW har plockat fram. Men trots det så har Tenerén anrika prestationer om man backar nått årtionde.

Nicxter
2008-07-04, 11:58
Jag har precis köpt mig en Honda XL700 Transalp och är sådär lagom nykär! :D
(Fräsigt gul dessutom)
Jag har testat en massa olika modeller hos div handlare nu och kan bara konstatera att Transalpen kommer passa mina hojbehov utmärkt. Smidig i stan, lagom skön att köra lite längre på, rolig att kasta ut på en grusväg och har inget emot att köra med extra last även om den inte är störst.

Första gången jag såg Transalpen så kände jag: "nej... " mest för det annorlunda utseendet mot gamla modellerna. Men den växer i både stil och känsla. Testa!!

Myser!

vormannen
2008-07-07, 16:21
Jag har precis köpt mig en Honda XL700 Transalp och är sådär lagom nykär! :D
(Fräsigt gul dessutom)
Jag har testat en massa olika modeller hos div handlare nu och kan bara konstatera att Transalpen kommer passa mina hojbehov utmärkt. Smidig i stan, lagom skön att köra lite längre på, rolig att kasta ut på en grusväg och har inget emot att köra med extra last även om den inte är störst.

Första gången jag såg Transalpen så kände jag: "nej... " mest för det annorlunda utseendet mot gamla modellerna. Men den växer i både stil och känsla. Testa!!

Myser!

Tjena!

Trevligt förslag! Trevligt med Twin också... i alla vinklar :)
Åker själv KTM 950 Adventure... så jag förstår vad du menar :)

Triumph int
2008-08-09, 19:14
Jag vill ha glass, kläder och mc, men det går väl inte tänker du.

Ta på dig kläderna, fast dom inte syns, ta en glass och starta upp en trippel.

Snabbare än en twin och starkare än en fyra.

Nu vill du förstås veta vilket märke som kan fixa allt detta?

Vilken TRIUMPH för detta ädla märke.

Pisken
2011-07-25, 22:29
Suzuki VZ1600 ! ... lätt , chrome,twinmuller,feta bromsar,sporthojsdäck,hyffsat lätt för en chromesläde ..... jaaa typ allt man vill ha...... :)

Zopilote
2011-07-25, 22:49
Hmmmm...Är jag den enda som inte föreslår den hojen jag själv kör???

Mitt förslag på den utimata hojen: Ducati Multistrada!
Effekt som en supersport, fjädringsväg som en offroad, komfort som en tourer, körglädje som en streethoj och alla elektroniska hjälpsystem man kan tänka sig (avstängningsbara förstås).
Ducati-ljudet får man på köpet :D

Annars är jag väldigt nöjd med min Tiger 800XC hittills :rolleyes:

SGM
2011-07-26, 05:23
Kawas nya z1000sx - busig, bekväm med touringpotential.
Ktm smt, nya multistradan och traja tiger som vettiga alternativ.

/J

tersan
2011-07-26, 07:21
Av någon anledning har inte VFR nämnts än... så då gör jag det nu! Den om nån är ju allround...

enhjuling
2011-07-26, 08:05

Det beror ju helt på vilken typ av väg och hur långt det är till jobbet/fiket.
Är det nära och inom stadsgränsen så borde vilken scooter som helst vara ganska bra, hänger med i stadstrafiken har lite väderskydd och lite plats för packning. Dessutom verkar det ju dessutom som att man på en scooter inte behöver dra på sig en massa skyddskläder heller (undrar varför) vilket faktiskt är en anledning till att jag oftast åker bil till jobbet eller fiket och bara tar ut motorcykeln för att just åka motorcykel.
/Stefan

imp4ct
2011-07-26, 16:04
Jag kör ktm 990 SM tycker det är en fin kompromiss som funkar till allt!