handdator

Visa fullständig version : MC-förar kurser 2008

Patrik
2007-09-16, 20:47
SMC Östergötland ställer härmed en fråga till de som planerar delta i någon av våra kurser under 2008: Hur ställer ni er till att sport- och customhojar utbildas under samma dag?
Tanken är inte att blanda sport- och customhojar inom körgrupperna utan att låta sportgrupper och customgrupper köra individuellt, men under samma dag.
Tyck till!

enhjuling
2007-09-17, 08:06
Varför inte? Det är väl bara bra om folk från olika läger träffas.
Däremot bör man nog inte ha så många grupper. De körningar jag varit med på där det varit 3 grupper är precis lagom. Man får då ett körpass, ett pass för vila och ett för genomgång/teori.

Kjell
2007-10-23, 21:38
Jag tycket det är viktigt att försöka samla de som är nyböjare och de som har fått Mc kortet på köpet.
Det skall vara enkelt så att så många som möjligt törs komma, behöver inte vara på någon bana , pakeringsplats industriområde etc. duger bra. viktigast är att prata Mc ,säkerhet , körning och lära ut bromsning, gärna på flera platser i distriktet så att det inte blir så långt att åka för nybörjarna

Mvh
Kjell

Pingo
2007-11-06, 07:47
Jag tycket det är viktigt att försöka samla de som är nyböjare och de som har fått Mc kortet på köpet.
Det skall vara enkelt så att så många som möjligt törs komma, behöver inte vara på någon bana , pakeringsplats industriområde etc. duger bra. viktigast är att prata Mc ,säkerhet , körning och lära ut bromsning, gärna på flera platser i distriktet så att det inte blir så långt att åka för nybörjarna

Mvh
Kjell

Jag själv skulle tycka det var kul att få köra hoj på gokartbana med instruktör. Det tycks ju mest handla om sporthojskurser här i Linköping.

//Gunnar

Sir urban
2007-11-06, 09:41
Hej Vänner,

Vi i SMC Blekinge kommer göra två stycken kurser på Anderstorp som förvisso kommer heta Sporthojskurs, men jag lovar att alla typer av cyklar är välkomna!

För mer info se: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1310

För att se balndningen på hojar som var där förra gången så kika i denna tråd: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1092

Vid ytterligare frågor så hör gärna av er till mig så ska jag nog kunna svara =)

/Urban (instruktör)

Jag själv skulle tycka det var kul att få köra hoj på gokartbana med instruktör. Det tycks ju mest handla om sporthojskurser här i Linköping.

//Gunnar

HW
2008-02-03, 05:06
7:e och 8:e juni körs det BKK-kurser i Linköping. Dom är till skillnad från Sporthojskurserna mer anpassade för "icke sporthojar", dvs allt från custom till sporttouring.
Innehållet är ungefär det samma men övningar, instruktörer, hastighet mm. är lite mer "avslappnat".
Hälften av platserna till första dagen är redan bokade, och det har precis blivit februari så det gäller nog att skynda sig lite.

/HW

HW
2008-02-03, 05:13

//Gunnar

Att det körs sporthojskurser här i Lingonköping är inte så konstigt. Det är dock inte distriktet som arrangerar dom utan Riks som passar på att hyra banan här och kör kurserna.

Sporthojskurser passar bäst på bana och då får man ta kurserna dit där det finns en bana. Just sporthojsprojektet har haft en otroligt stark utveckling senaste åren och det är inte många distrikt som kunnat hänga med i motsvarande utsträckning för övriga hojtyper. Tyvärr!

Det kommer satsas en hel del resurser på det problemet men just nu är det lite idétorka på riks, vi vet inte hur vi skall få instruktörer som är intresserade av dessa kurser.
I sporthojsprojektet var det inget problem, snarare tvärt om. Nästan 300 frivilliga instruktörer har utbildats och godkänts, av dom har ca 170 varit aktiva. Det är ganska bra facit men vart kan vi hitta 300 frivilliga instruktörsämnen till övriga kurser?

/HW

gearhead
2008-02-28, 21:44
Hej hej,

vet inte riktigt om jag är rätt men chansar, körde en Sporthojskurs med er förra året, dagen innan hade det då varit en Sporthojskurs, som jag har för mig kallades "köra fort kursen", som typ enbart (om jag förstod det hela rätt) var nivå 4 enligt Sporthojskurs konceptet.

Min fråga är helt enkelt om det kommer annordnas något liknande i år?

mvh
Henrik

HW
2008-02-29, 10:23
Hej hej,

vet inte riktigt om jag är rätt men chansar, körde en Sporthojskurs med er förra året, dagen innan hade det då varit en Sporthojskurs, som jag har för mig kallades "köra fort kursen", som typ enbart (om jag förstod det hela rätt) var nivå 4 enligt Sporthojskurs konceptet.

mvh
Henrik

Det är ingen sådan kurs planerad i Linköping i år men steg 4 har vi ju på alla sporthojskurserna.

/HW

A_C_E
2008-02-29, 14:27
Hej hej,
mvh
Henrik
Hej vill bara justera lite vi har ingen spec "Köra fort kursen"
Det är precis detta Vägverket och Övriga som inte gilla MC tror

klipper in de olika nivåerna för "Custom, BKK, SportHoj -kurser som vi har
det är alltså samma kursplan på dessa och därför kan de köras samtidigt
det som skiljer är bl.a. hastigheten, men självklart olika maskiner anorlunda beteende.

Steg 1, Motorcykeln
I detta steg får deltagaren lära sig hur reglagen påverkar motorcykeln.
Gaskontroll, Motstyrning, • Undanmanöver, Högfartsbroms
samt Risk bedömning

Steg 2 Vägval - Spårval, placering på vägen
Blick, Aktiv blickstyrning, Svängpunkt,
Körställning, hur du undviker potentiella risksituationer

Steg 3, Människan
Avslappnad körställning Bredblick, Periferi och fokus
Överlevnadsreaktioner,
samt en återkoppling av Steg 1 och 2

Steg 4 Individuell coaching efter deltagarens behov
Eleven kommer med önskemål om vad som skall tränas.
Självklar kan Customförare boka in sig på Steg 4 och få
Individuell Coaching och

Som Urban skrev tiddigare i tråden
kallar både SMC Blekinge och Väst alla våra Storbanekurser för SportHojkurs
och eleverna placeras in i olika grupper som beror på maskin och hastighet.

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1310

på bilderna nedan ser du några elever som inte kör "SportHoj"
på "SportHoj kurs".

A_C_E
SH Instruktör

gearhead
2008-03-05, 19:23
Hej igen,

tackar för era svar, körde faktiskt nivå 4:a hos er förra året. Mkt nöjd med både banan och instruktör (blev så lyxigt att jag var en elev hos en instruktör).

Men då vet jag vad som gäller för i år, blir förmodligenn ändå att köra hos er i år med. Lite långt att köra bara när man bor i Halmstad, men å andra sidan kan jag ju inte bara köra Anderstorp och Falkenberg.

mvh
Henrik