handdator

Visa fullständig version : Va Håller Ni På Mä!:d

Hasse
2007-09-06, 07:10
Efter att ha varit på Mittsverigebanan i Härnösands kommun så diskuterade några av oss bygdens förkärlek för orter med olika ånger.

Enånger och Njutånger , är två av dem vi såg
Vad kan ha hänt här, det låter mystiskt och spännande på något sätt.

V Saarela
2007-09-07, 19:04
Efter att ha varit på Mittsverigebanan i Härnösands kommun så diskuterade några av oss bygdens förkärlek för orter med olika ånger.

Enånger och Njutånger , är två av dem vi såg
Vad kan ha hänt här, det låter mystiskt och spännande på något sätt.
Njutånger och Enånger är platser i Västernorrland, dryga 50 mil härifrån. Du skulle kanske höra med dom istället. Här avslutar vi alla våra meningar med hembränt och inte ånger :)

PIMEN
2007-09-08, 18:45
Njutånger och Enånger är platser i Västernorrland, dryga 50 mil härifrån. Du skulle kanske höra med dom istället. Här avslutar vi alla våra meningar med hembränt och inte ånger :)

Fel Saarela det är platser i Gävleborgs län :D .

Leif H..oj
2007-10-24, 18:29
Lika bra att en äkta västernorrlänning går in här. Frågan kräver svar. Det är rätt att de två nämnda ånger-orterna är i Hälsingland (Gävleborgs län). I Västernorrland (Ångermanland och Medelpad) finns t.ex. Ullånger, Häggdånger.

I norra Sverige finns namn som anger att orten grundats vid en vik, som här kallas ånger eller anger. -ånger är en led i namnet, som i Njutånger. Efterleden anger betyder "vik".

Blanda inte ihop detta med ånger i Ångermanland i betydelsen upplevd smärta, missbelåtenhet, skulle vilja ha ogjort. Nu har det med vikarna vid kusten att göra...Höga Kusten på världsarvlistan.

Ullånger: Vldanger 1344. Ullånger har tidigare troligen avsett Prästbordet. Ursprunglingen har namnet betecknat Ullångersfjärden. Efterleden anger betyder "vik". Förleden kan hänga samman med verbet välla, i fornsveenskan med betydelsen "bubbla, stömma".

År 1314 skrevs De Hedanger. Ordets förled är ett till form och betydelse omdiskuterat vattendragsnamn. Ett äldre Hæghld har hittats i gamla handlingar. -ånger är en sjöbeteckning i detta fall.

Ortsnamn i Sverige: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortnamns%C3%A4ndelser_i_Sverige

Var det ett nöjsamt svar?

Leif
SMC-ordis som undrar om nån av er kommer till årsmötet i Sundsvall så kan vi kolla upp vilka orter ni åker förbi denna gång.

unSTeady
2007-10-24, 19:42
Klart som ett grumligt korvspad!

Hasse
2007-10-24, 23:35
Hejsan och tack för de glasklara svaren.
Det känns bra att bli så omhändertagen att man kan få sig förklarat i efterhand
var man varit.:D
Det gör ju att man tryggt kan ge sig ut på längre resor dock inget årsmöte för mig denna gång, men tack för vänligheten.

GuzziKungen
2009-05-14, 16:46
Jag reagerar mer på Sele, t.e.x Långsele och Arsele :D
Ha dé

@nderz
2009-05-14, 18:27
Som uflyttad Västerbottning (Norsjö-trakten) så minns jag, (Pappa har berättat för namnet byttes på 50-talet):

Kräkångersnoret, ligger i Skellefteå kommun

Låter ju inget vidare, men tittar man närmare så blir det

Kräk Ångers Noret

Landtungan i viken där korna finns. (från Susning.nu)

En annan översättning, den som jag fick lära mig var:
Platsen där korna vänder

Heter numera Södra Lövsele

Syster-Tysk
2009-05-14, 21:26
Jag reagerar mer på Sele, t.e.x Långsele och Arsele :D
Ha dé

Ett sel är ett lugnt strömmande vattenparti mellan två forsar, vilket du nog redan visste Leif! ;)

"sele" är då typisk norrlänsk avkortning av ordet "selet", andra exempel hur vi avkortar ord likt selet är då torget = torge, trädet = träde osv.

Det lustiga med dessa namn, så som Långsele, Åsele, Vindelgransele osv, är att de oftast uttalas "sellä" som i ordet "eller" ex. [Långsellä], [Åsellä], [Vindelgransellä]

Det enda undantaget som jag känner till är Ekorrsele, som uttalas Ekorr-sele likt ordet sele (ex. säkerhetssele). Ingen aning varför, de flesta säger nog [E-korrsellä] i allafall! ;)

/Jonas, infödd Västerbåttning med anor från Björksellä.

Agile
2009-05-14, 22:35
Ett sel är ett lugnt strömmande vattenparti mellan två forsar, vilket du nog redan visste Leif! ;)

"sele" är då typisk norrlänsk avkortning av ordet "selet", andra exempel hur vi avkortar ord likt selet är då torget = torge, trädet = träde osv.

Det lustiga med dessa namn, så som Långsele, Åsele, Vindelgransele osv, är att de oftast uttalas "sellä" som i ordet "eller" ex. [Långsellä], [Åsellä], [Vindelgransellä]

Det enda undantaget som jag känner till är Ekorrsele, som uttalas Ekorr-sele likt ordet sele (ex. säkerhetssele). Ingen aning varför, de flesta säger nog [E-korrsellä] i allafall! ;)

/Jonas, infödd Västerbåttning med anor från Björksellä.

Haha.. Då är ju fortfarande Arsele helt sjukt kul.

"Ett strömmande vattenparti mellan 2..."

:eek: