handdator

Visa fullständig version : Utbildningsönskemål 2008

A_C_E
2007-08-27, 07:53
Avrostning
Grundkurser
Tjejkurser
BKK

platser Emmabopda, Anderstorp, Knutstorp ???ev ge tips om annan plats
typ Gokartbana mm skriv inlägg....
ge kommande styrelse någon feedback på vad som varit och förslag på vad som önskas.:)

A_C_E
sporthojinstruktör

Da Fris
2007-08-27, 16:48
Personligen tycker jag att BKK är det som ger mig bäst effekt avseende utbildning. Ser också hellre att den förläggs på Knutstorp istället för Anderstorp då jag tycker Knutstorp har bättre förutsättning över lag som utbildningsbana (längre svepande kurvor samt flera mindre, knixiga kurvor). Anderstorps stora fördel är bredden vilket gör att man kan prova mera i kurvorna men detta ger ju också en väldigt yvig körstil som inte uppskattas av dom som ligger bakom och vill om :rolleyes:

Sir urban
2007-08-29, 05:15
Personligen tycker jag att BKK är det som ger mig bäst effekt avseende utbildning. Ser också hellre att den förläggs på Knutstorp istället för Anderstorp då jag tycker Knutstorp har bättre förutsättning över lag som utbildningsbana (längre svepande kurvor samt flera mindre, knixiga kurvor). Anderstorps stora fördel är bredden vilket gör att man kan prova mera i kurvorna men detta ger ju också en väldigt yvig körstil som inte uppskattas av dom som ligger bakom och vill om :rolleyes:

Bra det tar vi med oss till diskussionen, Men det måste väl finnas fler som har åsikter ris eller ros. Det har ju ändå totalt varit ganska många på våra utbildningar :)

Kul att du gillade BKKn vi hade!!

/Urban

Räven
2007-08-31, 15:17
Hej, vi smålänningar har väl inte rösträtt, haha, men trivdes bra i Emmaboda å Anderstorp. Skulle vara kul att köra knutstorp oxå. Duktiga ni Blekinge, fortsätt så å lägg till knutstorp. Tack för i år.

A_C_E
2007-08-31, 19:01
Hej, vi smålänningar har väl inte rösträtt, haha, men trivdes bra i Emmaboda å Anderstorp. Skulle vara kul att köra knutstorp oxå. Duktiga ni Blekinge, fortsätt så å lägg till knutstorp. Tack för i år.

All feedback är välkommen :-)

eg rätt självklar eftersom du tillhör vår "kundkrets"

A_C_E

Sir urban
2007-08-31, 20:35

Rösträtt har man alltid, sen som lite skvaller kan jag avslöja att en väsentlig del av instruktörerna kommer från kalmar (småland).

Då den regionen inte är så aktiv vad det gäller egna fortbildningar så hoppas vi på många småläningar på Blekinges arrangemang.

/Urban Instruktör med R6a #129

H-son
2007-08-31, 21:32
Rösträtt har man alltid, sen som lite skvaller kan jag avslöja att en väsentlig del av instruktörerna kommer från kalmar (småland).

Då den regionen inte är så aktiv vad det gäller egna fortbildningar så hoppas vi på många småläningar på Blekinges arrangemang.

/Urban Instruktör med R6a #129

Urban har som vanligt helt rätt! Vi välkomnar givetvis alla åsikter och vill gärna ha deltagare från flera län. Därav så tycker jag att Emmaboda ligger bra till.

Samma sak vad gäller Anderstorp, ligger centralt och bra.

Det jag också kan säga att vi i har lyckats plocka upp flera engagerade instruktörer, men vi behöver fler! Så är ni intresserade och gillar det vi gör, hör av er!

/K

Sir urban
2007-09-02, 10:15
Urban har som vanligt helt rätt! Vi välkomnar givetvis alla åsikter och vill gärna ha deltagare från flera län. Därav så tycker jag att Emmaboda ligger bra till.

Samma sak vad gäller Anderstorp, ligger centralt och bra.

Det jag också kan säga att vi i har lyckats plocka upp flera engagerade instruktörer, men vi behöver fler! Så är ni intresserade och gillar det vi gör, hör av er!

/K

Nu blev jag nästan rörd .....

Trodde inte du brukade ljuga i offentliga forum =)

/Urban

Flatslide
2007-09-02, 21:17

/Urban

Han känner inte dig.............................

H-son
2007-09-03, 06:29

/Urban

Han känner inte dig.............................

Ok, det är sant, jag brukar inte ljuga, men för Urban kan jag göra ett undantag... :rolleyes:

/K

magne
2007-09-03, 09:40
Hej utbildningsplanerare
Jag har varit på två st BKK kurser iår, riktigt bra. Jag kommer gå även nästa år. För att göra dess mera varierande skulle man kunna även ha en sektion på kursen där man tränar på krypkörning, slalombana m.m. Detta för att träna på balans och hantering av MC:en.

Passet behöver inte vara längre än 30 minuter och kan utföras någongång under dagen. Kan kanske kombineras när man tränar Bromsträning. Kanske som en station mellan bromsstationerna.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ha det bäst!

wigge
2007-10-08, 20:51
Avrostning
Grundkurser
Tjejkurser
BKK

platser Emmabopda, Anderstorp, Knutstorp ???ev ge tips om annan plats
typ Gokartbana mm skriv inlägg....
ge kommande styrelse någon feedback på vad som varit och förslag på vad som önskas.:)

A_C_E
sporthojinstruktör

'morrn

Hur stor möjlighet finns det för en kurs på/om grus? Har kollat runt efter någon kurs på grus, men hittade inte någonting söder om Stockholm...

Skaffade en Tenere i början av sommaren och vill gärna lära känna den ännu bättre, även om det inte är lika läskigt att få kas på en grusväg numera.
Grusbus är ju en aspekt på det hela, men sedan bör man nog inte glömma bort alla andra hojar/förare och vad man gör när asfalten tar slut.

/Magnus

A_C_E
2007-10-15, 12:51
Hej utbildningsplanerare
Jag har varit på två st BKK kurser iår, riktigt bra. Jag kommer gå även nästa år. För att göra dess mera varierande skulle man kunna även ha en sektion på kursen där man tränar på krypkörning, slalombana m.m. Detta för att träna på balans och hantering av MC:en.

Passet behöver inte vara längre än 30 minuter och kan utföras någongång under dagen. Kan kanske kombineras när man tränar Bromsträning. Kanske som en station mellan bromsstationerna.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ha det bäst!
Hej Magne

Det du efterfrågar har vi med i Grundkursen som en gång i tiden kallades "avrostning"

Där finns Kryp, balans, och broms moment under förmiddagen
och kurvtagning under EM, som en förberedelse till en BKK

Jag har just nu inte datum med det kommer säker Ordis att fylla på med
så for det är klart.

Grundkursen körs normalt på Emmaboda flygfält.
förra årets priser var 300:- för medlem 350:- för icke SMC medlem.

A_C_E

A_C_E
2007-10-15, 12:58
'morrn

Hur stor möjlighet finns det för en kurs på/om grus? Har kollat runt efter någon kurs på grus, men hittade inte någonting söder om Stockholm...

Skaffade en Tenere i början av sommaren och vill gärna lära känna den ännu bättre, även om det inte är lika läskigt att få kas på en grusväg numera.
Grusbus är ju en aspekt på det hela, men sedan bör man nog inte glömma bort alla andra hojar/förare och vad man gör när asfalten tar slut.

/Magnus
Hej
Vill bara förtydliga det för alla
när vi inom SMC säger "Gruskurs" är det INTE en Cross-kurs
utan en kurs för alla sorters MC;
man lära sig hantera sin MC på grus,
mao att bli livrädd när man kör på en grusväg.
Om intresset är stort har vi möjligheten att kanske ordna en dylik
inom sydost regionen eller i SMC-Rix regi.

A_C_E

Yasha
2007-10-15, 14:10
Det finns massor av erfarenhet att hämta i de distrikten som har gruskurser i sitt utbud. Kursen i Sthlm är just för förare av landsvägsregistrerade motorcyklar, som vill utveckla sin körteknik och/eller bli av med sin rädsla på grus.

Iofs har vår gruskurs fått en väldigt hög status bland offroad- /endurförarna, så det har de senaste åren varit en stor andel knotterdäck på kursen och därmed också fler instruktörer på rena grushojar för att kunna hänga med deltagarna.

Grundidén är dock alltid den "vanliga" hojåkaren, men så anpassas innehållet beroende på deltagare, erfarenhet och hoj så klart.

Hör av er om ni behöver input, vår grusgrupp har bjudit in observatörer förr. Då får ni ser hur vi arbetar och vad vi kan bistå med för kunskap och erfarenhet.

wigge
2007-10-16, 19:56
Hej
Vill bara förtydliga det för alla
när vi inom SMC säger "Gruskurs" är det INTE en Cross-kurs
utan en kurs för alla sorters MC;
man lära sig hantera sin MC på grus,
mao att bli livrädd när man kör på en grusväg.
Om intresset är stort har vi möjligheten att kanske ordna en dylik
inom sydost regionen eller i SMC-Rix regi.

A_C_E

Exakt, gruskörning för 'vanliga' hojar inte cross.
Jag känner ett antal förare som blir extremt försiktiga när det finns det minsta skymt av grus på vägen, själv har jag aldrig brytt mig så länge jag ser att min linje har bra fäste. Dock så har jag rejäla problem hur jag ska ta korsningar med grus i. Jag är ärligt talat sk--skraj att ta skarpa kurvor med min stora hoj med grus i. Efter att jag skaffade Teneren så har det dock blivit bättre, men jag känner att lite coaching skulle sitta fint.

Jag är intresserad att köra med bägge mina på en sådan här kurs, helst inom 10-15mil ifrån Ronneby.

wigge
2007-10-16, 21:40
Det finns massor av erfarenhet att hämta i de distrikten som har gruskurser i sitt utbud. Kursen i Sthlm är just för förare av landsvägsregistrerade motorcyklar, som vill utveckla sin körteknik och/eller bli av med sin rädsla på grus.

Tyvärr så hittade jag bara Stockholm och Dalarna som hade gruskurser när jag sökte innan sommaren. Dalarna hade ställt in sin när jag frågade dessutom.. Så det set ut som om erfarenheten är lite koncentrerad för närvarande, kanske andra distrikt är på väg med egna gruskurser med inspiration ifrån Stockholm.. Man kan ju hoppas..

Jag är för grön (och rädd) för att mer än bara heja på för tillfället. Så jag hoppas på att någon mer kunnig kan tillföra den kunskap som krävs för att någonting sådant här kan komma till stånd.

Btw, någon som vet vilka moment som bör avhandlas i en dylik kurs? Står inte så detaljerat på Stockholms sidor...

A_C_E
2008-02-16, 21:58
Tyvärr så hittade jag bara Stockholm och Dalarna som hade gruskurser när jag sökte innan sommaren. Dalarna hade ställt in sin när jag frågade dessutom.. Så det set ut som om erfarenheten är lite koncentrerad för närvarande, kanske andra distrikt är på väg med egna gruskurser med inspiration ifrån Stockholm.. Man kan ju hoppas..

Btw, någon som vet vilka moment som bör avhandlas i en dylik kurs? Står inte så detaljerat på Stockholms sidor...

Hej Wigge eller sk jag säga PT9xx

Ta o sök upp mig, jobbar fortf kvar :-) så kan jag förklara lite mer, du har ju oxo kört lita bana om jag inte har fel så du kanske skulle hänga på och hjälpa till....
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1504
Vi kommer att köra en Instr kurs och får vi tillräkligt många som intreserade och som hjälper till så kommer vi att dra igång en BKK på blandat undelag.

Du o Wall är ju lämliga kandidater.

A_C_E

wigge
2008-02-18, 23:36
Hej Wigge eller sk jag säga PT9xx

Ta o sök upp mig, jobbar fortf kvar :-) så kan jag förklara lite mer, du har ju oxo kört lita bana om jag inte har fel så du kanske skulle hänga på och hjälpa till....
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1504
Vi kommer att köra en Instr kurs och får vi tillräkligt många som intreserade och som hjälper till så kommer vi att dra igång en BKK på blandat undelag.

Du o Wall är ju lämliga kandidater.

A_C_E

Tja, det första funkar bättre då jag inte har kvar det andra signumet längre ;)

Jag kan ju säga att jag inte är direkt ointresserad.. Behöver bara en knuff :D Jag har dessutom fått plats på BKK Knutstorp 5:e Juni, så att komplementera detta med körning på blandade underlag och lite instruktörsutbildning känns inte helt fel. Jag ringer imorgon.

/w