handdator

Visa fullständig version : Gå ur NTF NU!

OH-
2007-08-24, 12:51
Nu har jag läst på lite vad NTF har sagt om MC under senaste tiden och tittat på deras hemsida.

Slutsatsen blir att:
NTF konsekvent "glömmer" MC när dom formulerar sina mål och krav.
NTF motverkar motorcyklismen både i sin verksamhet och i form av propaganda på lägsta kvällstidningsnivå.

Argumentet att SMC skall vara med i NTF för att påverka inifrån håller inte, det framgår klart när man ser vilka andra organisationer som är med eller om man ser till historien.

Argumentet att vi skulle stanna för att uppnå någon sorts legitimitet eller att NTF:s skulle låna sitt tunga namn till våra frågor verkar vara mer from förhoppning än verklig erfarenhet. SMC har alltid fått driva våra frågor på egna meriter och jag tycker att det lyckats riktigt bra.

Mitt förslag är att SMC försöker göra en mediahändelse av sitt avhopp med temat att vi behövs för landets motorcyklister och att vi bedriver verkligt trafiksäkerhetsarbete.

Pingo
2007-08-24, 13:48
Mitt förslag är att SMC försöker göra en mediahändelse av sitt avhopp med temat att vi behövs för landets motorcyklister och att vi bedriver verkligt trafiksäkerhetsarbete.

Tror du inte att det räcker att under stort ståhej kräva att NTF's styrelse avgår. Ordföranden Björn Eriksson kan vi väl klara oss utan eller hur?

//Gunnar

Jåke
2007-08-24, 14:03
Argumentet att SMC skall vara med i NTF för att påverka inifrån håller inte, det framgår klart när man ser vilka andra organisationer som är med eller om man ser till historien.

Du har så rätt. Jag väntar med spänning på årsmötet... ;)

Lucky Luke
2007-08-24, 14:26
Du har så rätt. Jag väntar med spänning på årsmötet... ;)

Känner du möjligen till någon motion som jag inte känner till, ännu?

Johny
2007-08-24, 15:37
Spontant så känner jag att SMC inte borde vara med i en organisation som den blir motarbetat av. Att vi tex blir kallade för ”systembrist” vid i princip varenda dödsolycka talar ju sitt tydliga språk. Den typen av hastighetsforskning som de senast gjorde, är den objektivt validerad och professionellt utförd?

Men samtidigt är det ju så att NTF finansieras med drygt 50 miljoner om året från staten via vägverket dvs skattefinansierat. Det innebär att NTF egentligen är beroende och indirekt styrd av regering och riksdag. NTF blir därigenom statens verktyg för att bedriva medial påverkan om trafiksäkerhet eller som de själva uttrycker sig. ”NTFs uppgift är att bedriva pläderande information och Vägverkets roll är att bedriva saklig information”.

Om SMC är med i NTF och kanske till och med ökar engagemanget genom att ta styrelseposter och liknande, kan SMC genom intern styrning vända den just nu negativt ”pläderande” informationen om oss motorcyklister. Ibland kan det vara listigt och strategiskt korrekt att lägga sig bakom fiendens linje.

Maria Nordqvist
2007-08-25, 12:46
En motion har kommit till SMCs årsmöte som föreslår att vi går ur NTF. Vill du vara med och påverka detta, kom till Sundsvall.
NTF bjuds alltid in till årsmötet, så blir det även i år.

Titania
2007-08-25, 19:25
En motion har kommit till SMCs årsmöte som föreslår att vi går ur NTF. Vill du vara med och påverka detta, kom till Sundsvall.

När finns den motionen och alla andra handlingar som rör årsmötet tillgängliga för oss medlemmar? http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1159

OH-
2007-08-25, 19:39
Hej!
Som du själv skrev så är det politikerna som har stålarna. Och NTF skapades för att föra fram politikernas budskap om trafiksäkerhet.

Vi kan glömma att ta över ens en gnutta inflytande där. Vi betraktas som opålitliga och illojala när vi inte jamsar med, applåderar och smilar när kejsaren visar upp sig med hela rumpan bar.

Vår agenda att köra hoj med maximal behållning, inklusive att komma hem helskinnade efteråt, får vi driva själva.

Lucky Luke
2007-08-25, 23:10
Vi i Uppsala län har under några år haft samarbete med NTF i vårat län.
Om jag inte har fel har väl NTF och SMC bra projekt tillsammans i Örebro län.
Bara för att en del på NTF har systembrist är det inte säkert att alla har det.

If you can´t beat them, join them.

Men jag är kluven i frågan, hoppas att NTF´s mediachef sansar sig lite framöver, annars kanske jag röstar för att gå ur NTF.

Johny
2007-08-26, 00:04
Hej!
Som du själv skrev så är det politikerna som har stålarna. Och NTF skapades för att föra fram politikernas budskap om trafiksäkerhet.

Vi kan glömma att ta över ens en gnutta inflytande där. Vi betraktas som opålitliga och illojala när vi inte jamsar med, applåderar och smilar när kejsaren visar upp sig med hela rumpan bar.

Vår agenda att köra hoj med maximal behållning, inklusive att komma hem helskinnade efteråt, får vi driva själva.

Jag har gjort lite efterforskningar om NTF via internet bla. Det är helt klart en skum organisation, en slags propagandaorganisation som finansieras via regering och riksdag. Finns bla historik om bokföringsmanipulation som beskrivs i en rapport av RSV från 1999.

Är stärkt i min tro att SMC bör gå ur som medlem i organisationen. Bättre att vi satsar på att samverka med Vägverket. Egentligen bör vi inte ens bemöta NTF med någon motargumentation över huvudtaget.

lime
2007-08-27, 08:18
Jag misstänker att relationen mellan NTF och SMC kommer att förändras iom att Monica Öhman går i pension och Jan Sandberg tar över rodret.

Sedan ser jag inte riktigt vad SMC skulle vinna på att distancera sig från en organisation som till synes motarbetar dess syfte. På det sättet så tappar vi all möjlighet att göra vår röst hörd inne i organisationen, får inte vara med på årsmöten, inte bli kallade till sammverkansgrupper, inte sitta med i utredningar, inte vara remissinstans när NTF vill säga något... Nada.

Min personliga åsikt är att om man inte tycker om en organisation så bör man i första hand försöka förändra den innifrån.

Jåke
2007-08-27, 09:21
...får inte vara med på årsmöten, inte bli kallade till sammverkansgrupper, inte sitta med i utredningar, inte vara remissinstans när NTF vill säga något... Nada.

Min personliga åsikt är att om man inte tycker om en organisation så bör man i första hand försöka förändra den innifrån.
Så är redan fallet, iaf har jag fått det intrycket. Så att sitta med eller inte gör ingen större skillnad.

Jag håller med, till en viss gräns. Det krävs även att man försöker påverka och att det finns nånting att påverka. I annat fall är det bortkastade pengar och förspilld energi som kan användas till nyttigare saker.

Nånstans måste man sätta en gräns för när det inte längre är värt att försöka. Man kanske når större resultat genom att "omyndigförklara" eller bara sluta stödja?
NTF's agerande de senaste åren tycker jag definitivt tyder på att SMC's påverkan genom medlemskap inte är värt ett dyft. Då måste man söka andra alternativ annars arbetar man inte "för motorcyklisternas bästa".

Helios
2007-08-27, 09:36
Jag tycker att SMC skall fortsätta vara med i NTF.
NTF är inte bättre än deras styrelse, och vad dom anbelangar så kan dom bli utbytta/gå i pension. Är SMC då med (samtidigt som SMC har gott om medlemmar) tror jag SMC kan göra stor skillnad och få mer inflytande.

Och om det är som du säger Jåke, att "sitta med eller inte gör ingen större skillnad" så tycker jag gott SMC kan sitta med.

Därmed inte sagt att NTF just för tillfället har MSC's fulla stöd i alla frågor.

Jåke
2007-08-27, 09:46
Och om det är som du säger Jåke, att "sitta med eller inte gör ingen större skillnad" så tycker jag gott SMC kan sitta med.
Ja, det har du ju helt rätt i. :D

Jag uttryckte mig fel, vad jag menade var: att sitta med gör ingen skillnad.

SMC påverkar alltså inte som medlem, för jag tror det är som sagts tidigare i tråden: NTF är politikernas verktyg, inte medlemmarnas.

Men det är min åsikt, och jag har haft fel angående fakta förut. Fast i dessa sammanhang har verkligheten skrämmande ofta kommit ikapp efter ett par år... Hur som helst, jag tror inte SMC kommer att lämna NTF men årsmötet kommer åtminstone behandla frågan.

totte_kott
2007-08-27, 10:16
Saxat ur MC-OLA på NTF:s hemsida

NTFs Policy
NTF fastställer vartannat år en övergripande policy som ligger till grund för NTFs ställningstagande i
olika frågor som rör trafiksäkerhet. I april 2005 fastställde NTFs kongress en policy för perioden 2006
– 2007. Ett särskilt avsnitt i policyn behandlar motorcyklar.
NTF anser att:
• I kollisioner mellan bilar och motorcyklar är det vanligt att bilföraren inte observerade
motorcykeln. Synbarheten bör därför förbättras och andra trafikantgrupper måste få ökad
kunskap om att motorcyklister är oskyddade trafikanter och extremt sårbara samtidigt som
motorcyklisterna måste bli bättre på att tillämpa ett defensivt körsätt.
• Vägarnas förlåtande egenskaper ska i möjligaste mån anpassas till motorcyklar.
• Motorcykeltillverkarna ska erbjuda tekniska stödsystem för att förhindra överskridande av
hastighetsgränser och onykter körning.
• Åtgärder för att stoppa skadeutvecklingen för förare av extremt motorstarka motorcyklar
måste vidtas.
• Motorcyklister ska erbjudas trafiksäkerhetsutbildning av NTFs organisationer eller andra med
denna specialitet.
• Tillverkare och säljare i branschen ska ta ansvar för säkerhetsinformation om fordon och
försäljning av säkerhetsutrustningar.

Har SMC varit med och tagit fram denna policy som säger att mc ska utrustas med hastighetsbegränsare?

Titania
2007-08-27, 10:26
Att sitta kvar i en organisation som motarbetar en gör skillnad. Det gör en väldigt stor skillnad såvida man inte gör ett himla väsen av saken.

Att sitta kvar, tiga och lida säger att man inte bryr sig särskilt mycket. Som medlem så stödjer vi ju indirekt NTFs utspel. Ska SMC vara kvar i NTF så måste man också ta en offentlig strid på ett betydligt mycket tydligare sätt än hittills. Att låta och protestera och då inte på ett svenskt mesigt sätt utan högt och ljudligt.

Vi är kvar idag och blir överkörda gång på gång. Vi tillåter att NTF kastar skit på oss. Varför? Jag fattar det inte.

Min gissning är att SMC blir kvar i NTF men jag hoppas att det blir ett himla liv om det och att NTF inser att deras anti-MC-kampanj som de kör i pressen inte accepteras, åtminstone inte av SMCs medlemmar.

bedbrännaren
2007-08-27, 10:28
Som "vanlig" medlem med endast viss insikt i maktens korridorer, ser jag det som så här: - Ligger det inte i NTF´s intresse att ha en stark och kunnigt "bollplank" att arbeta med/mot i frågor som rör mc relaterade frågor?

Vilken part om inte SMC står till buds?

Ett SMC uttåg från NTF innebär troligtvis att NTF vackert får bekänna färg rörande MC Sverige. Vi motorcyklister har inget att vinna genom att spela boll med en part som bara ser det negativa med vår närvaro....

Mitt förslag är att vi "går ur" och håller en dörr öppen för samarbete på nya premisser!

zynthaxx
2007-08-27, 10:37
Saxat ur MC-OLA på NTF:s hemsida

NTFs Policy
NTF fastställer vartannat år en övergripande policy som ligger till grund för NTFs ställningstagande i
olika frågor som rör trafiksäkerhet. I april 2005 fastställde NTFs kongress en policy för perioden 2006
– 2007. Ett särskilt avsnitt i policyn behandlar motorcyklar.
NTF anser att:
• I kollisioner mellan bilar och motorcyklar är det vanligt att bilföraren inte observerade
motorcykeln. Synbarheten bör därför förbättras och andra trafikantgrupper måste få ökad
kunskap om att motorcyklister är oskyddade trafikanter och extremt sårbara samtidigt som
motorcyklisterna måste bli bättre på att tillämpa ett defensivt körsätt.
• Vägarnas förlåtande egenskaper ska i möjligaste mån anpassas till motorcyklar.
• Motorcykeltillverkarna ska erbjuda tekniska stödsystem för att förhindra överskridande av
hastighetsgränser och onykter körning.
• Åtgärder för att stoppa skadeutvecklingen för förare av extremt motorstarka motorcyklar
måste vidtas.
• Motorcyklister ska erbjudas trafiksäkerhetsutbildning av NTFs organisationer eller andra med
denna specialitet.
• Tillverkare och säljare i branschen ska ta ansvar för säkerhetsinformation om fordon och
försäljning av säkerhetsutrustningar.

Har SMC varit med och tagit fram denna policy som säger att mc ska utrustas med hastighetsbegränsare?

Bara en liten fundering i sammanhanget:
Fyllekörning i all ära, men hur ofta händer det ärligt talat att mc-förare kör påverkade? De flesta motorcyklister jag känner avstår från att köra redan när de är övertrötta eller har feber - att köra på (bak-) fyllan är inte att drömma om...
Ovanstående lista känns väldigt mycket som tomt, politikersnack från någon som enbart har teoretisk kunskap (och knappt det).

morsan
2007-08-27, 11:32
Bara en liten fundering i sammanhanget:
Fyllekörning i all ära, men hur ofta händer det ärligt talat att mc-förare kör påverkade? De flesta motorcyklister jag känner avstår från att köra redan när de är övertrötta eller har feber - att köra på (bak-) fyllan är inte att drömma om...
Ovanstående lista känns väldigt mycket som tomt, politikersnack från någon som enbart har teoretisk kunskap (och knappt det).

Jag trodde som du, men gå in och kolla här!
http://www.polisen.se/inter/nodeid=2251&pageversion=1.jsp
Ex: Lördag 25/8 tog polisen i Västra Götaland 3 fyllerister på MC
Jag blev förskräckt av hur många MC-fyllerister polisen plockar :eek: Man kan bara fråga sig hur många de INTE får tag i :(

Lelle K
2007-08-27, 11:48
Förvisso kan det locka att gå ur NTF om de vägrar lyssna på och samarbeta med oss, dock bör SMC i så fall väldigt tydligt gå ut i media och att de med stöd av sina medlemmar ser ett samarbete fruktlöst om vi hela tiden blir överkörda av tjänstemännen på Det verket.

Jag läste intervjun med Skogö i MC-FOlket och det som störde mig mest var intrycket av en politiskt tillsatt tvättäkta byråkrat, som ignorerar en trafikantgrupps behov och de skyldigheter som NTF och övriga verk - politiska som opolitiska - har gentemot trafikanter i landet för att göra trafikmiljön överblickbar/säkrare och tillsammans med olika motororganisationer arbeta för ökad medvetenhet.

Detta måste ut, mycket TYDLIGT, även om dagspressen (AB, Expressen m.fl.) mest säljer lösnummer på löpsedlar som sedan länge närmat sig skvallertidningarna mer och mer i stil och underlag.

Jag förväntar mig inte att Skogö och hans likar bryr sig om motorcyklisterna, eller våra argument. Det förvånar mig inte om den här sortens personer satsar karriärmässigt på att följa de "politiskt korrekta vindarna" och göra vad politkerna vill, som att lagarna ska följas till punkt och pricka. Och sedan inte fattar att en vision uppenbart är misslyckad!

Vad sägs om en manifestation i Stockholms city i snigelfart, för att få uppmärksamhet på att de så kallade "trafiksäkerhetsbefrämjande" organisationerna (NTF/VV och eventuellt Polisen) enbart ser ett mål - att få bort motorcyklisterna från vägarna?

Jag är....:mad: på tjänstemän/kvinnor i organisationer som gömmer sig bakom lagtexter och inte tar eget ansvar för fattade beslut.

Mikaman
2007-08-27, 11:48
NTF har publicerat sin policy för 2008-2009 "NTF anser....". Där finns bra och dåliga idéer, där finns anledningar till att SMC bör fortsätta samarbetet med NTF och anledningar att avbryta det. Läs och begrunda! :)

Länk till avsiktsförklaringen (http://www.ntf.se/omoss/pdf/NTFsdeklarationNY.pdf)

Lelle K
2007-08-27, 11:56
Jag tycker att SMC skall fortsätta vara med i NTF.
NTF är inte bättre än deras styrelse, och vad dom anbelangar så kan dom bli utbytta/gå i pension. Är SMC då med (samtidigt som SMC har gott om medlemmar) tror jag SMC kan göra stor skillnad och få mer inflytande.

Därmed inte sagt att NTF just för tillfället har MSC's fulla stöd i alla frågor.

Jag tvivlar på att SMC kan påverka tankegångarna i NTF, i all fall så länge de har en yrkesbyråkrat som högsta chef (Skogö). Ska SMC gå ur, anser jag att vi ska göra det TYDLIGT och ange orsakerna.

Lelle K
2007-08-27, 12:04
NTF har publicerat sin policy för 2008-2009 "NTF anser....". Där finns bra och dåliga idéer, där finns anledningar till att SMC bör fortsätta samarbetet med NTF och anledningar att avbryta det. Läs och begrunda! :)

Länk till avsiktsförklaringen (http://www.ntf.se/omoss/pdf/NTFsdeklarationNY.pdf)

Jag har svårt att se ett samarbete med NTF, när de formulerar sig som att grundpelaren för deras verksamhet är en vision som kommer att krascha fullständigt i år. Och när huvudorsaken de pekar på är hastigheter - utan att ta andra saker i beaktande - har de i mina ögon helt förlorat trovärdighet.

Hade de pekat starkare på samarbete mellan trafikantgrupper, vikten av såväl vidareutbildning/fortbildning samt diskuterat vad som ska göras åt drogimssbruk i trafik, nonchalans och slöhet och inte minst arbetat för att bygga bort rent felaktigt planerande vägar/förbindelser hade jag trott mer på NTF.

Lelle K
2007-08-27, 12:07

Och den som inte har möjlighet att ta sig till årsmötet?

Hårding
2007-08-27, 12:16
NTF vill ha uppmärksamhet för att kunna berättiga sin existens och håva in nya sköna miljoners från Vägverket(från Staten dvs vi skattebetalare), hjälp till detta använder de sig av statistik som kvällspressen kan göra svarta rubriker av och chocka allmänheten.

SMC gör bättre att använda sin tid och resurser på andra projekt och organisationer med en positiv inställning till motorcyklismen än NTF.

janric
2007-08-27, 12:27
NTF är ju en tyckarorganisation som genom att komma med drastiska uttalanden försöker skapa debatt inom vägtrafiksäkerhetsområdet. Tomas Carlsson, NTF's "mediechef" (är han chef för nåra människorna eller bara för medie), använder samma ansats i dessa frågor som när han var kvällstidningsjournalist vill jag minnas. Försök tysta en journalist får ni se!
Av 1180 st påstådda hastighetsmätningar drar han t.ex. slutsatsen att alla motorcyklister, nästan 300000 st, kör i genomsnitt fortare än bilister.
Man har mätt 4 PROMILLE av Svergies alla motorcyklister! Oseriöst och säkert ovärdigt t.o.m. för NTF att dra sådana slutsatser. Men dock typiskt för en gammal murvel. Vad vill han egentligen?

Med motsvarande resonemang vill jag hävda att billisterna kör avsevärt MYCKET fortare än oss motorcyklister (dock inte jag när jag byter till bil). Under sommarens mcfärder med mer än 500 mil på det svenska vägnätet har frugan och jag gjort en studie av hastigheterna. Vi har blivit omkörda (egen laglig fart givetvis) av 2 mc (en cutomhoj på 70-sträcka och en sporthoj i stan) och mer än 500 bilar. Med bilar menas allt från personbilar till bussar och långtradare. Ge mig något för den statistiken.

SMC bör göra sitt yttersta att få in folk i NTF's styrelse. Se till att fylla möteslokalen för NTF's nästa årsmöte med NTF-ansluta SMC-medlemmar. Lägg egna förslag på styrelseledamöter och rösta in dessa. Vad som sedan händer med NTF's medieavdelning får väl diskuteras på detta medlemsforum.

Notera för övrigt att NTF har som mål inga dödade eller allvarligt skadade i trafiken. Det vi andra möjligen har som vision. Man har dessvärre glömt ange när målet skall uppfyllas. Bör också ändras.

Således - gå inte ur NTF.

Och! Åk aldrig bil för nöjes skull. Det är livsfarligt - se den dystra semesterolycksstatistiken.

janric

ingemar
2007-08-27, 12:50
Man måste tänka på att NTF är en organisation som nog har ett tämligen brett stöd i samhället och i politiken. De flesta har stött på namnet i olika massmedia och har nog klart för sig att NTF verkar för trafiksäkerhet på olika sätt.
OM vi skulle dra oss ur samarbetet med NTF skulle det tyvärr nog mest drabba vår egen image.
Budskapet till allmänheten skulle nog bli att SMC och motorcyklister inte är intresserade av trafiksäkerhet... och så är det väl inte?

Nej, bättre då att intensifiera arbetet INOM NTF. Målen att minska/få slut på skador och dödsfall i trafiken tycker jag är odiskutabla. Sedan är det detta med metoder och åtgärder som passar oss mc-åkare... Det är där vi ska påverka NTF:s arbete..

Jåke
2007-08-27, 13:30
Nu korslänkar jag, men en intressant tråd av Laponia säger lite om NTF:

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=4091

Katarina
2007-08-27, 13:39
…att SMC borde gå ur, varför vara med i nåt som bara motarbetar? Jag är inte så insatt än i samspelet NTF — SMC, håller på att ta körkortet men det jag läser hittills känns som att SMC mest blir motarbetade och dumförklarade, både av media och NTF. Vi är en hoper idioter som inte kan nåt annat än köra omkull, köra in i bilar, köra alldeles för fort, på fyllan etc. Vi är rena rama banditerna och alla är vi släkt med tveksamma mc-klubbar, kort förklarat.

Fylla och mc hör inte ihop, tänk på att när ni läser artiklar där nån kört mc på fyllan så kan det lika gärna vara en fyrhjuling som är mc-reggad men media skriver mc och inte fyrhjuling. Kan vara att polisen som ringer media bara säger mc om det står att den är mc-reggad och då blir det en mc med en fyllskalle på.

morsan
2007-08-27, 13:51
Jag tvivlar på att SMC kan påverka tankegångarna i NTF, i all fall så länge de har en yrkesbyråkrat som högsta chef (Skogö). Ska SMC gå ur, anser jag att vi ska göra det TYDLIGT och ange orsakerna.

Hur får du in Skogö i sammanhanget?

NTF:
Styrelse
Björn Eriksson, ordförande
(Landshövding Östergötland)

Centrala kansliet
Monica Öhman
Funktion: VD

VV: Generaldirektör Ingemar Skogö / Vägverket

När jag läser på NTF:s hemsida blir jag lätt skräckslagen. Vad svamlar de om?

http://www.ntf.se/medlemmar/default.asp
Som exempel kan nämnas att under 2006 genererade NTF-organisationen 250.000 frivilligtimmar inom ramen för de nationella projekten.

http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=6047
Finansiering
NTF finansieras av allmänna medel via Vägverket. NTF får organisationsstöd samt bidrag till genomförande av projekt. Inom ramen för organisationsstödet bedriver NTF och NTFs medlemsorganisationer ett kontinuerligt och långsiktigt folkbildningsarbete i syfte att utveckla attityder och kunskaper kring viktiga trafiksäkerhetsfrågor.

Får medlemsorganisationerna betalt för de frivilligtimmarna eller får de betala??

Om flera av medlemmarna går ur med buller och bång kan det nog ha effekt, varför ska en flumorganisation ha en massa pengar från VV som kan användas till annat. Skrota NTF !!!

Birger
2007-08-27, 14:05
Gå inte ur ntf. Dom behövs

lime
2007-08-27, 14:05
Och den som inte har möjlighet att ta sig till årsmötet?

Då har du bara en sak att göra... Gå ur SMC. Du har ju ingen möjlighet att påverka. ;)

Nä, skämt å sido, det går alltid att lägga fram sina argument till någon som skall upp och som delar din syn.

Birger
2007-08-27, 14:10
:) NTF behövs alt som strävar åt nyckterhet är bra. så var kvar och samarbeta

morsan
2007-08-27, 14:15
:) NTF behövs alt som strävar åt nyckterhet är bra. så var kvar och samarbeta
Du tänker inte på MHF?

Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande.
En folkrörelseförankrad organisation som arbetar för en säkrare trafik.

Esquire
2007-08-27, 15:04
OM vi skulle dra oss ur samarbetet med NTF skulle det tyvärr nog mest drabba vår egen image.
Budskapet till allmänheten skulle nog bli att SMC och motorcyklister inte är intresserade av trafiksäkerhet... och så är det väl inte?
Japp, det skulle ytterligare cementera bilden i media av att motorcyklister är egoistiska lagförbrytare som det inte går att tala med. Bästa chansen vi har skulle nog vara att arbeta inifrån med NTF istället för utifrån mot dem.

Är det förresten någon som vet exakt vad som menades i Aftonbladets artikel (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article619098.ab) om dödsolyckor på mc när det i slutet av artikeln stod "- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera."? Har de försökt prata med någon eller baserade Thomas Carlsson uttalandet på någon vag känsla baserad på att knappt någon motorcyklist vill ha regskylt fram på motorcykeln? Eller har han bara gått fram till en slumpmässig motorcyklist på stan och gnällt?

NTF känns just nu som propagandaskapare som gör allt för att skapa dålig publicitet för motorcyklister. MEN skulle man kunna få bort alla drog- och fyllerirelaterade trafikolyckor så skulle FLER liv sparas än om man införde ett totalförbud mot motorcyklar.

Lelle K
2007-08-27, 15:10
Hur får du in Skogö i sammanhanget?

NTF:
Styrelse
Björn Eriksson, ordförande
(Landshövding Östergötland)

Centrala kansliet
Monica Öhman
Funktion: VD

VV: Generaldirektör Ingemar Skogö / Vägverket

....... Skrota NTF !!!

Ok, morsan. Jag härsknade till och skrev fel. Fick ett lika positivt intryck av den "karln" i intervjun MC-Folket hade, som jag får vibbar av en del som uppenbart vill ha bort alla hojåkare.

Sad Glad
2007-08-27, 15:25
Arbetar inte NTF även för motorcyklisternas intressen så tycker jag att SMC skall gå ur. Jag tror inte på idén att vara med i en organisation bara för att kunna påverka den inifrån. Det är jävligt naivt, som att gå med i Sverigedemokraterna för att kunna påverka dem inifrån...

Edit: Så... kan ni inte avsätta den mc-fientliga styrelsen så tycker jag det är bättre att gå ur.

OH-
2007-08-27, 15:41
Gå inte ur ntf. Dom behövs

Och dom kommer att finnas - oavsett om vi går ur, oroa dig inte.

Däremot kan inte SMC vara med i en organisation som verkar för att förbjuda motorcyklismen. Helt oavsett årsmöten och taktiska funderingar dristar jag mig till att påstå att det vore ett stadgebrott att stödja sånt.

Enda chansen att jag skulle ha en gnutta förståelse för att vi stannar kvar i NTF är om vi kan få bindande löften om en konstruktiv ny MC-policy och att mediachefen omedelbart befrias från alla arbetsuppgifter och sägs upp så snart som möjligt.

Göken
2007-08-27, 16:27
Ett utträde ur NTF bör förgås av noggranna förberedelser. Annars kommer utträdet uppfattas som en signal om motorcykelkollektivets bristande ansvar och intresse för trafiksäkerhet. Det vore självklart inte bra. Vårt rykte hos allmänheten tål knappast att belastas ytterligare. Utträdet behöver alltså motiveras tydligt och motiveringarna måste nå ut till pressa och direkt till allmänheten. Motiven som jag ser, men som måste utvecklas, är dels att NTF är en stelnad och otidsenlig organisation utan egentlig folklig förankring och att SMC själva har betydligt större kunnighet och förmåga att arbete med MC-säkerhet.

En synpunkt, som egentligen ligger vid sidan av ursprungsfrågan (men som anknyter till den i ett annat inlägg refererade policyn) är att trafiksäkerhetsarbetet delvis tycks har blivit en kapplöpning om synlighet. Frågan är om det verkligen är rimligt att alla oskyddade trafikantgrupper i slutänden skall behöva ha neonfärjade kläder för uppmärksammas av (oss) bilister. Säkerhetsarbetet bör mer riktas in på att öka uppmärksamhet och varsamhet än att avtrubba bilisternas varseblivningsförmåga ytterligare.

Åter till huvudfrågan; SMC bör antingen gå ur NTF, med välförberett medialt buller och bång, eller ställa absoluta krav på tydligare kollektivt inflytande från MC-kollektivet. Det senare kräver dock förmodligen ett större och mognare engagemang från oss hojåkare som grupp (vilket inte självklart går att uppbringa)

Guzzi-Leif
2007-08-27, 16:35
Eftersom NTF...

-är den viktigaste lobbyorganisationen avseende svensk trafiksäkerhet
-disponerar stora resurser
-av "Svensson" uppfattas som seriösa, trovärdiga och viktiga
-,blandat med en del negativa tendensiösa osanningar, också berättar en hel del sanningar om oss motorcyklister som vi i vår strutsmentalitet vägrar lyssna på
-påverkar såväl allmänhetens syn på oss som lagstiftning och försäkringsbolag med flera
-och SMC har uppsmorda samverkanskanaler sedan många år

...ska vi absolut vara kvar!
Vi ska dessutom lyssna och begrunda vad de egentligen säger/menar innan vi sågar dem för att sedan bemöta dem i de punkter de har fel.

När det gäller de passiva skyddssystemen (som är en viktig bit i nollvisionen) har de inte fel. Avseende att många av oss kör som om man kunde bestämma reglerna själv och strunta i hur vi påpekar omvärlden på och vid sidan av vägen har de inte fel. När det gäller att konsekvenserna av en olycka/omkullkörning på mc ofta leder till rullstol eller bårhus har de inte fel.
Det ska vi lära oss av.

Det de missat är att man med mc kan få ner sannolikheten för olycka/omkullkörning till bilisternas värden. De har missat våra förbättrade dödstal relaterat till trafikarbetet. De har negligerat skuldfrågan. De presenterar sina åsikter på ett otrevligt sätt.
Det ska vi ta debatt om.

För övrigt är det vi som har serven nu alldeles oavsett hur orättvist det kan verka.
Först blir vi "söndagsskolebarn i trafiken" och sedan kan vi kräva respekt från "Svensson" och de som påverkar/bestämmer! Inte en minut innan dess och klarar vi inte detta har vi inte på allmän väg att göra!

henken
2007-08-27, 16:55
Jag röstar för ett uttåg av den simpla anledningen att de utspel och den attityd som visas från vissa håll i NTF inte rimmar väl med den ambitionen att värna om alla medlemmar som ska råda. Artikeln i Aftonbladet (ja, det är en skittidning) där en person uttalade sig visar klart & tydligt att han är bortom rim & reson. Han ser uppenbarligen oss motorcyklister som ett busåkande pack som ska kuvas.

Claes
2007-08-27, 17:28
Det tråkiga i denna diskusion är att vi bara lyfter fram 2-3 personers mediala utspel. Dessa personer kan redan få stå med skam då dom pratar mot sin egen organisations verksamhet.

Här i Örebro har vi från SMC ett väl fungerande samarbete med NTF, detta har lett till att vi har en helt ny fortbildning att erbjuda motorcyklisterna.
Denna utbildning har NTF fått pengar av vv för att genomföra med SMCs instruktörer som sakkunniga.

Så jag tycker absolut inte att vi skall gå ur NTF, däremot bemöta kritiken lika högljutt som den kommer om den inte är saklig.

Desutom tror jag säkert vi kan påverka organisationen inifrån om fler motorcyklister bara får för sig att angagera sig ,gå på möten och fortbilda sig i stället för att bara gnälla.

magne
2007-08-27, 17:33
Angående arbeta i organisationer och för att kunna påverka policys och andra dokument måste vi finnas där och jobba aktivt. Vi bör försöka aktivt att få MC åkare in i styrelsen för NTF. Om vi lyckas med det så kan vi även lyckas med att få NTF att få ett mera nyanserad bild av MC-åkarna.

Detta tycker Magne i Stockholm.

Tubbe
2007-08-27, 17:37

Instämmer 100%. Gör så mycket ståhej som det går och gå ur skiten sedan.

/Tubbe

Jåke
2007-08-27, 17:46
Så jag tycker absolut inte att vi skall gå ur NTF, däremot bemöta kritiken lika högljutt som den kommer om den inte är saklig.

Desutom tror jag säkert vi kan påverka organisationen inifrån om fler motorcyklister bara får för sig att angagera sig ,gå på möten och fortbilda sig i stället för att bara gnälla.
Bemöta är bra! Dessutom tycker jag ert samarbete är utmärkt, önskar vi hade haft nåt liknande.

Gå på möten också bra, men köra dit? Mindre bra, alla vet väl om att man inte får använda motorcykel som färdmedel till NTF's möten så det där med 2-3 personers utspel är en förenkling...

morsan
2007-08-27, 17:55
Bemöta är bra! Dessutom tycker jag ert samarbete är utmärkt, önskar vi hade haft nåt liknande.

Gå på möten också bra, men köra dit? Mindre bra, alla vet väl om att man inte får använda motorcykel som färdmedel till NTF's möten? Åtminstone här i Dalarna, så det där med 2-3 personers utspel är en förenkling...

VA!!!

Medlem i NTF:s styrelse http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=8580
Inga-Britt Kronnäs-Samils, ledamot
(Ordf. NTF Dalarna, ordf. Polisstyrelsen Dalarna, politiskt förtroendevald med fokus på kollektivtrafiken)

OK dådå, fokus på kollektivtrafiken...

morsan
2007-08-27, 18:00
Det tråkiga i denna diskusion är att vi bara lyfter fram 2-3 personers mediala utspel. Dessa personer kan redan få stå med skam då dom pratar mot sin egen organisations verksamhet.

Här i Örebro har vi från SMC ett väl fungerande samarbete med NTF, detta har lett till att vi har en helt ny fortbildning att erbjuda motorcyklisterna.
Denna utbildning har NTF fått pengar av vv för att genomföra med SMCs instruktörer som sakkunniga.

Och varför ska pengarna från VV gå genom NTF?
Och vilka möten ska vi gå på? Lokala NTF, för min del NTF Dalarna eller?

VV och TSV finns ju, varför ska vi ha NTF också, som existerar på pengar från VV?
kopierat från hemsidan
"Finansiering
NTF finansieras av allmänna medel via Vägverket. NTF får organisationsstöd samt bidrag till genomförande av projekt."

Melchet
2007-08-27, 18:18
Jag vill inte spamma sönder tråden men när man ser på vilka som sitter i NTF styrelse, så tycker i alla fall jag att det är ganska kul att en gubbe som heter Ruus är representant för Motormännens Helnykterhetsförbund.

I övrigt tycker jag att en förutsättning för en dialog är att båda parter lyssnar, vilket NTf inte gör. Lämna mao.

Ella
2007-08-27, 18:25
Tyvärr är det så att många gör idiotiska uttalanden pga okunskap (syftar inte på denna tråd utan Riksdag, Regering, VV och NTf). Jag vet att SMC redan nu har en stor uppgift, men jag tror ändå det ligger på oss att sprida kunskap och vara exakta i uppgifter när andra gör fel... Själv tror jag det är förhastat att vi går ur. Det är nog bättre att jobba på förändring istället. Dock vet jag att det är svårt.

Titania
2007-08-27, 19:49
Hittade en ilsken blogg. Kanske finns det fler?

http://blogg.expressen.se/roy-egon/

faceplant
2007-08-27, 19:57
Jag måste nog säga att jag har lite för lite kunskap om hur samarbetet med NTF fungerar i mitt distrikt. Rent generellt tror jag mer på att försöka få in rätt folk i NTFs styrelse, försöka förändra allmänhetens och myndigheters syn på oss som trafikgrupp, än att gå ur samarbetet helt. Men, som sagt jag vet inte riktigt vilka problem som har funnits i de lokala distrikten. Och uppenbarligen finns det distrikt där samarbetet fungerar bra (t.ex. Örebro)

Uttalandet som de Tomas Carlson har kommit med i skräp-kvällstidningen Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article619098.ab) har jag däremot inget till övers för. Undersökningen, som visar riktigt mörka tal vad gäller hastighetsbegränsningarnas efterlevnad bland mc-förare, är gjord på drygt 1000 av 250000 mc-förare. Vad säger det, egentligen? Under hur lång tid har de mätt, hur ser motsvarande siffror ut för bilister?
Vidare visar han gång på gång sin okunnighet och sitt skeva syn på oss mc-åkare:
"I en bil överlever man men på en mc är det bara händerna som håller en kvar och det är inte mycket, säger Thomas Carlson vid NTF"
Inressant. De flesta av oss sitter ju på motorcykeln och håller i oss mer med benen än med händerna.

"- Riskmomentet måste få större plats. Dessutom måste möjligheten att upptäcka fortkörare bli större. De klarar sig i hastighetskontroller idag."
Vad svamlar han om? Om han inte hittar/upptäcker fortkörarna, hur vet han då att de finns?

Och så slutklämmen:
"- Men det hjälper inte att säga något till dem. De är bortom möjligheten att kommunicera. Det de håller på med är ren galenskap."
Tack för den. Det är den sista raden i artikeln och läsaren VET nu att alla motorcyklister är idioter. Det stod ju i tidningen. :eek:

Nej, personer som har denna inställning tycker jag nog att NTF kan klara sig utan. Det är ju svårt att samverka om man från början intagit en "dom-har-fel"-attityd.

/faceplant (Stockholmsmedlem)

klabbarpan
2007-08-27, 20:30
Eftersom NTF...

-,blandat med en del negativa tendensiösa osanningar, också berättar en hel del sanningar om oss motorcyklister som vi i vår strutsmentalitet vägrar lyssna på
-påverkar såväl allmänhetens syn på oss som lagstiftning och försäkringsbolag med flera

Vi ska dessutom lyssna och begrunda vad de egentligen säger/menar innan vi sågar dem för att sedan bemöta dem i de punkter de har fel.

När det gäller de passiva skyddssystemen (som är en viktig bit i nollvisionen) har de inte fel. Avseende att många av oss kör som om man kunde bestämma reglerna själv och strunta i hur vi påpekar omvärlden på och vid sidan av vägen har de inte fel. När det gäller att konsekvenserna av en olycka/omkullkörning på mc ofta leder till rullstol eller bårhus har de inte fel.
Det ska vi lära oss av.

Det de missat är att man med mc kan få ner sannolikheten för olycka/omkullkörning till bilisternas värden. De har missat våra förbättrade dödstal relaterat till trafikarbetet. De har negligerat skuldfrågan. De presenterar sina åsikter på ett otrevligt sätt.
Det ska vi ta debatt om.

För övrigt är det vi som har serven nu alldeles oavsett hur orättvist det kan verka.
Först blir vi "söndagsskolebarn i trafiken" och sedan kan vi kräva respekt från "Svensson" och de som påverkar/bestämmer! Inte en minut innan dess och klarar vi inte detta har vi inte på allmän väg att göra!

MVG till Guzzi-Leif, väl formulerat (som vanligt) av Leif.

jsfjr
2007-08-27, 20:31
Hittade en ilsken blogg. Kanske finns det fler?

http://blogg.expressen.se/roy-egon/

roy-egon hade några bra frågor i sitt inlägg. Vad görs just nu från SMCs sida i NTF?
Det skulle vara intressant att höra något från Styrelsen eller Galne Dansken om det finns någon dialog mellan SMC och NTF....

Jörgen

morsan
2007-08-27, 21:05
roy-egon hade några bra frågor i sitt inlägg. Vad görs just nu från SMCs sida i NTF?
Det skulle vara intressant att höra något från Styrelsen eller Galne Dansken om det finns någon dialog mellan SMC och NTF....

Jörgen

Inlägg från Galne Dansken på http://www.sporthoj.com/forum/
"2007-08-24, 22:19
Har bl. a haft en längra dialog med Aftobladet idag (som har fått mycket credit från bilister som är rädda för högfartsmissilerna)- och yttrad mig argt till NTF ..........."
Så jodå, han jobbar på

BeBe
2007-08-27, 21:47

Jörgen

Läser precis denna personens insändare. Han kan se väldigt objektivt på saken o vi medlemmar skall helt klart inte sitta som ankor o vänta. Inte om det inte är för att ladda med hela armen o drämma näven i bordet så NTF vaknar o hoppar i sina stolar.

De får f-n vara slut på dessa propaganda apparater som inte kan framställa sakliga fakta i ärenden, som med de riktiga underlagen snarare svider i egen röv än ger opinion åt deras egen konservativa inskränkhet! :mad:

McAlbert
2007-08-27, 21:55
Eftersom NTF...

Det ska vi lära oss av.

Det ska vi ta debatt om.

Jag kan bara hålla med.
Att motorcyklister är kända för gemene man som fartdårar, regelvidriga kamikazepiloter, omdömeslösa trafikanter, livsfarliga, mm, mm...
(Alla vet vad vi är kända för)
Det är upp till oss att bevisa motsatsen.
Att kräva uttåg ur NTF baserat på barnsliga åsikter och en rädsla för att vi kan bli kvästa, styrda, tvingade till samma lagar som alla andra är inte seriöst.
Att vara med i en organisation är alltid bättre än att visa sin ansvarslöshet genom att anklaga den för oseriöst arbete och sedan fortsätta värna om sina egna, självpåtagna friheter...

Varje mc som kraschar ett träd, varje mc som möter en bil på fel sida, åker av vägen på bakhjulet, visar upp sitt flådiga 4-1 system med ett ljud som får JAS att blekna, visar sina prestanda utanför varje skola, centrum, dagis, mm
Vi har alla sett dom, vi kanske inte är en av dom, men...
Vi bör ju själva värna om trafiksäkerhet, för oss och andra, innan vi kan kritisera de organ som finns.

Självinsikt, eftertanke och ödmjukhet, det kanske leder oss i rätt väg snarare än rädslan för att vi inte ska få göra och köra som vi vill...

bikermort
2007-08-27, 22:10
Hela tråden fokuserar på utträde eller inte, som om utträde vore enda sättet att visa att vi inte accepterar detta. Självklart kan vi i längden inte vara medlemmar i en organisation vars mål är att få bort oss från vägarna, men är det verkligen så, och framför allt, måste det vara så?

Vad som håller på att hända är att toppskiktet inom NTF har valt att visa handlingskraft genom att slå hårt mot en grupp som utan tvekan är olycksdrabbad, och håller på att trumma in bilden av den oansvarige motorcyklisten i allmänhetens medvetanden. Om inget görs åt det kommer de att lyckas med det.

Så vad kan vi göra? Vi kan förstås gå ur NTF. Det kommer att ge en del publicitet i samband med att vi gör det, vilket vi i så fall måste passa på att utnyttja till max, men vad händer sedan? Kommer vi att få lättare att nå ut med vårat budskap sedan? Kom ihåg att NTF är en organisation som åtnjuter ett visst förtroende både bland politiker och allmänhet, oavsett om vi anser att det är välförtjänt. Jag vet inte, men kan tänka mig att den seriositet som medlemskapet i NTF bidrar till öppnar en del dörrar för oss själva att komma ut i tv-soffor och liknande.

Så vad kan vi annars göra då? Ja, om vi ändå förlikat oss med tanken på att leva utan inflytande över NTF, vilket vissa säger att vi redan gör, och vi definitivt skulle göra om vi går ur, så kan SMC faktiskt välja att ta en seriös konflikt med dem som medlemmar. Givetvis på sakliga grunder, men utan att vara rädd för att trampa på tår. Det finns flera fördelar med detta som jag ser det:

- Det kommer att vara mycket svårare för NTF att idiotförklara SMC om vi tar strid med dem som medlemmar, än om vi först går ur NTF.
- Risken minskar att vi framstår som en bortskämd unge som springer till skogs när vi inte får som vi vill.
- En intern stridighet borde vara saftigare för media att sätta tänderna i än en missnöjd organisation som väljer att gå ur.
- Om vi håller debatten på en seriös, om än tuff, nivå så finns det faktiskt en väg tillbaka till ett mer reellt inflytande i framtiden.

Under en tid framåt kommer detta förstås att ge ganska frostiga relationer mellan NTF och SMC, men det kan vara ett acceptabelt pris. Det är i regel bättre ta tag i en konflikt än att låta den ligga och pyra, det leder bara till fördjupat misstroende. Det kan vara jobbigt när man gör det, men när det väl är gjort har man antingen skapat förutsättningar för att komma vidare, eller så vet man att man ska gå skilda vägar.

Chanders
2007-08-27, 22:57
(Detta inlägg har även lagts upp i tråden för Trafiksäkerhets- och försäkringsfrågor)

Jag fick en e-hint om att farhågorna härjar i SMC garaget. SMC är endast en mycket liten del av alla NTF:s medlemmar. Gick vi ur NTF skulle ingen märka detta, samt att vi skulle uppfattas ta avstånd från allt vad trafiksäkerhet står för. Vi skulle patetiskt få fortsätta värna om vårt "utrotningshotade" minoritetsintresse. Att tillämpa strutsmetoden eller avstå demokratin är således ingen framgångsfaktor.

Jag har tagit del av samtliga inlägg, NTF:s policy och inriktningsdokument. NTF har bra mål och tyvärr finns skickliga media skribenter även i den organisationen som vet hur man lobbar (eller droppar) en subversiv synergi-flash i betraktarens öga.

När jag sammanfattat intrycken ställde jag mig följande :confused: frågor:

Delar SMC:s styrelse uppfattningen att NTF inte lyssnar på SMC?
Vem inom SMC har mandat som ledamot att medverka i kallade NTF möten och hur ser engagemanget, rapporter och deltagande ut från NTF möten?
Vilka frågor har SMC-ledamoten fått i uppdrag att föra fram och vilka remisser har SMC deltagit i?
Hur ser mandatfördelningen ut bland NTF:s 73 medlemmar?

När jag fått svaren på dessa frågor ska jag ställa följdfrågor under tråden om det visar sig finnas brister i svaren tills vi har korten på bordet. Jag kan inte bilda mig en uppfattning förrän jag vet varför vissa SMC medlemmar känner misstro mot både SMC och NTF.

Dessutom står det SMC fritt att på sin hemsida driva samma typ av ensidiga information som NTF, men med fokus på övriga trafikanters olyckor i stället för MC relaterade. Som ex. läste jag om en cyklist som trodde sig har företräde mot en stor tung lastbil som gjorde en högersväng varpå cyklisten som skulle rakt fram hamnade under lastbilen. NTF har som policy att ta parti för de svagaste i trafiken. Därför skriver NTF aldrig om klantiga fotgängare eller :p ungar som inte kan skilja mellan en gata och gräsmatta. Frågan är om detta ska ske genom att all trafik ska lämna cyklister företräde eller ska vi tillämpa ”sjöregeln” som säger att minst väjer först (men det får kanske tas upp i en annan tråd)!? En annan lösning vore att alla som har en IQ över 105 tillåts vistas i trafiken samt att de som vistas i trafiken skall göra det på lika villkor, d.v.s. ha genomfört godkänd trafikutbildning. Först då skulle nuvarande obildade fotgängare fatta vad det är för skillnad mellan en cykel, moped, MC och ”bil” (men det får ju stå för mig).

Jag är övertygad om att den MC förare som omkom p.g.a. att några ungar kastade sten från en bro finns med i statistiken över MC olyckor i negativ bemärkelse för oss motorcyklister men det tillhör lobbyistens verktyg.

Jag ska erkänna att jag i min :o -ungdom svor ve och förbannelse över många husvagnsekipage som inte körde ut i vägrenen på motorvägarna tills jag själv körde med husvagn och förstod varför man inte kör ut i vägrenen mer än en gång. Samma förbannelser flödade över långtradarekipagen som inte heller de kunde köra åt sidan tills jag själv fick tillfälle att ratta en långtradare med fullt släp. Idag har jag framfört det mesta på hjul och har en bättre förståelse för olikheternas utmaningar (läs…tror).

Många talar varmt om olika manifestationer i protest för att uppnå vishet. Jag delar inte den uppfattningen att vi ska protestera hit och dit i patetisk trots. De flesta MC åkare är också bilförare. Jag hävdar att vi som har en mer allsidig trafikfärdighet bör visa att vi lätt klarar av att anpassa oss till alla visionära NOLL-åtgärder VV inför. Att åka i kortege eller singel genom vajer försedda vägavsnitt i högst 30 km/h slår tyvärr tillbaka på oss själva. MC åkare är oftast bättre trafikanter än genomsnittet och vi ska visa att ingenting är omöjligt. När jag tog körkort 1968 (fanns NTF) och då hette det att hastigheten skulle anpassas efter föraren, fordonet och vägen. Därför kör jag långsammare på vajerstråken. Klarar vi att anpassa oss, överlever vi! Ett väl fungerande samhälle överlever och blomstrar endast om dess medborgare lever på lika villkor. För att detta ska lyckas måste samhället ta sitt ansvar och möjliggöra tillgång till avlysta områden där bakhjulsåkning och fortkörning är tillåtet som sport. Att inte använda samtliga hjul på ett fordon i rörelse är inte förbjudet, bara olämpligt i vissa situationer. Motocross (sport) är ett exempel där man medvetet riskerar skador, men det tas inte upp i NTF skadestatistik därför att det just är sport. (Om nu någon skulle protestera eftersom NTF vill skydda de oskyldiga och svaga så händer det ibland inom motorsporten att tävlingsbilar hamnar bland åskådarna (de oskyddade).)

Enligt NTF statistik för 2005 dödades bl.a. 46 på MC, 38 på cykel och 50 var fotgängare. 25 % av cyklisterna hade ”hjälm” och vilken skyddsutrustning de dödade fotgängarna saknade framgår inte.
Dessutom framgår inte hur många av dödsfallen som orsakats av t.ex. stenkastning från vägviadukt.

I vårt samhälle får en medborgare vara precis hur okunnig som helst utan gränser. Desto okunnigare, desto mer måste den mer kunnige anpassa sig. Vi ska samverka i trafiken på olika villkor med tron att inget ska hända. NTF är en av regeringens sakkunniga remissinstanser och förordar mer och mer regler istället för att initialt rekommendera obligatorisk trafikvettsutbildning åt de körkortslösa trafikanterna (cyklister och fotgängare samt nyblivna barnvagnsförare). Känslomässigt får 99 % lida för att 1 % omedvetet lider. Bortsett från detta kan vem som helst råka ut för punka i en kurva. Det viktiga i budskapet är inte vad jag skriver utan vad jag exemplifierar och hur ni sedan tolkar det.

Jag kommer att yrka avslag på motionen att SMC går ur NTF. Ett alternativ är att Årsmötet avslår motionen med motivering att en utredning tillsätts i frågan om medlemskap i NTF eller inte.

Molle
2007-08-27, 22:58
[QUOTE=McAlbert;10875]Varje mc som kraschar ett träd, varje mc som möter en bil på fel sida, åker av vägen på bakhjulet, visar upp sitt flådiga 4-1 system med ett ljud som får JAS att blekna, visar sina prestanda utanför varje skola, centrum, dagis, mm
Vi bör ju själva värna om trafiksäkerhet, för oss och andra, innan vi kan kritisera de organ som finns.QUOTE]

Tyvärr så är det ovanstående,en liten klick av mc-kollektivet
som orsakar denna snedvridna debatt om mc:ns berättigande på
våra vägar.

arachnid
2007-08-27, 22:59
Innan jag börjar slå i borden och skrika för full hals så ska jag försöka sammanställa det hela lite:

SMC:
Verkar FÖR Sveriges motorcyklister, att säkra motorcyklismens framtid och fortbildning *Punkt*

Vägverket:
Statligt verk som verkar för vägnät och trafik, med både skyldighet att lyssna till folkets önskemål och befaranden och rättigheterna till att göra något åt dem.

NTF:
Klassat som en ideell organisation (?) som på sin sida säljer en vision.
Får dock ändå finansiering av staten (65 mille) .
(dessutom fifflar med finanserna)
Har samma ändmål och uppgifter som VV verkar för med säkerhet osv.

Blev en "pläderande" (läs Reklam, Propaganda, opinionsbildning) instans efter att förhållandet mellan VV och NTF's arbete jämförts.

.....

Vad har vi för resultat då?

Jo överst är regering och stat
som betalar för en nödvändig instans (VV)
och en instans som vars mål är att "informera" folket om risker och faror, utan krav på vare sig faktaenlighet eller sanningshalt.

Det jag läst sedan innan frågan om medlemskap i ntf kom upp, så har smc sällan fått vare sig gehör eller ens samarbetsförmåga från NTF's sida.
Lovar en massa, för att sen följa sin egen agenda, vilket vanligtvis är tvärt emot.

Om då själva frågan:

Mitt svar måste bli ett rungande JA!
till att lämna denna bromskloss och sabotör; NTF.

Jag tror att ett nära samarbete med Vägverket istället för NTF skulle göra otroligt mycket mer nytta och att de ypperliga förslag som faktiskt frambringats genom åren, äntligen går fram till de som bör höra dem!

Gå ur med buller och bång, under stor proklamation att NTF är ena lurendrejare och bedragare som snyltar på skattepengar som skulle kunnat T ex läggas på att byta ut/ mc-säkra vajerräckena i sverige och således förhindrat många dödsfall/skador
(eller någon annan av de tusen åtgärder som motarbetats/förkastats av NTF).

Därefter skapa nån sorts intresseorganisation i direkt samarbete med VV och sedan börja frambringa de förslag till deras (trafikmaktens) öron.

Bitterhet från NTF's sida tjänar knappast nåt till efter de facto, förutsatt att hela befolkningen är införstådda med vad som sker.

att bilda opinion genom media är ett väldigt skarpt Tveeggat svärd.
Det är dags att NTF får smaka på sin sida av klingan!

Men detta är ju blott bara en vanlig människas åsikt och tankegång och efter denna min vinäger hjälper nog en liten nypa salt ;)

Chanders
2007-08-27, 23:03
(Detta inlägg finns också som debattkommentar under Allmänt om MC frågor)

Jag fick en e-hint om att farhågorna härjar i SMC garaget. SMC är endast en mycket liten del av alla NTF:s medlemmar. Gick vi ur NTF skulle ingen märka detta, samt att vi skulle uppfattas ta avstånd från allt vad trafiksäkerhet står för. Vi skulle patetiskt få fortsätta värna om vårt "utrotningshotade" minoritetsintresse. Att tillämpa strutsmetoden eller avstå demokratin är således ingen framgångsfaktor.

Jag har tagit del av samtliga inlägg, NTF:s policy och inriktningsdokument. NTF har bra mål och tyvärr finns skickliga media skribenter även i den organisationen som vet hur man lobbar (eller droppar) en subversiv synergi-flash i betraktarens öga.

När jag sammanfattat intrycken ställde jag mig följande :confused: frågor:

Delar SMC:s styrelse uppfattningen att NTF inte lyssnar på SMC?
Vem inom SMC har mandat som ledamot att medverka i kallade NTF möten och hur ser engagemanget, rapporter och deltagande ut från NTF möten?
Vilka frågor har SMC-ledamoten fått i uppdrag att föra fram och vilka remisser har SMC deltagit i?
Hur ser mandatfördelningen ut bland NTF:s 73 medlemmar?

När jag fått svaren på dessa frågor ska jag ställa följdfrågor under tråden om det visar sig finnas brister i svaren tills vi har korten på bordet. Jag kan inte bilda mig en uppfattning förrän jag vet varför vissa SMC medlemmar känner misstro mot både SMC och NTF.

Dessutom står det SMC fritt att på sin hemsida driva samma typ av ensidiga information som NTF, men med fokus på övriga trafikanters olyckor i stället för MC relaterade. Som ex. läste jag om en cyklist som trodde sig har företräde mot en stor tung lastbil som gjorde en högersväng varpå cyklisten som skulle rakt fram hamnade under lastbilen. NTF har som policy att ta parti för de svagaste i trafiken. Därför skriver NTF aldrig om klantiga fotgängare eller :p ungar som inte kan skilja mellan en gata och gräsmatta. Frågan är om detta ska ske genom att all trafik ska lämna cyklister företräde eller ska vi tillämpa ”sjöregeln” som säger att minst väjer först (men det får kanske tas upp i en annan tråd)!? En annan lösning vore att alla som har en IQ över 105 tillåts vistas i trafiken samt att de som vistas i trafiken skall göra det på lika villkor, d.v.s. ha genomfört godkänd trafikutbildning. Först då skulle nuvarande obildade fotgängare fatta vad det är för skillnad mellan en cykel, moped, MC och ”bil” (men det får ju stå för mig).

Jag är övertygad om att den MC förare som omkom p.g.a. att några ungar kastade sten från en bro finns med i statistiken över MC olyckor i negativ bemärkelse för oss motorcyklister men det tillhör lobbyistens verktyg.

Jag ska erkänna att jag i min :o -ungdom svor ve och förbannelse över många husvagnsekipage som inte körde ut i vägrenen på motorvägarna tills jag själv körde med husvagn och förstod varför man inte kör ut i vägrenen mer än en gång. Samma förbannelser flödade över långtradarekipagen som inte heller de kunde köra åt sidan tills jag själv fick tillfälle att ratta en långtradare med fullt släp. Idag har jag framfört det mesta på hjul och har en bättre förståelse för olikheternas utmaningar (läs…tror).

Många talar varmt om olika manifestationer i protest för att uppnå vishet. Jag delar inte den uppfattningen att vi ska protestera hit och dit i patetisk trots. De flesta MC åkare är också bilförare. Jag hävdar att vi som har en mer allsidig trafikfärdighet bör visa att vi lätt klarar av att anpassa oss till alla visionära NOLL-åtgärder VV inför. Att åka i kortege eller singel genom vajer försedda vägavsnitt i högst 30 km/h slår tyvärr tillbaka på oss själva. MC åkare är oftast bättre trafikanter än genomsnittet och vi ska visa att ingenting är omöjligt. När jag tog körkort 1968 (fanns NTF) och då hette det att hastigheten skulle anpassas efter föraren, fordonet och vägen. Därför kör jag långsammare på vajerstråken. Klarar vi att anpassa oss, överlever vi! Ett väl fungerande samhälle överlever och blomstrar endast om dess medborgare lever på lika villkor. För att detta ska lyckas måste samhället ta sitt ansvar och möjliggöra tillgång till avlysta områden där bakhjulsåkning och fortkörning är tillåtet som sport. Att inte använda samtliga hjul på ett fordon i rörelse är inte förbjudet, bara olämpligt i vissa situationer. Motocross (sport) är ett exempel där man medvetet riskerar skador, men det tas inte upp i NTF skadestatistik därför att det just är sport. (Om nu någon skulle protestera eftersom NTF vill skydda de oskyldiga och svaga så händer det ibland inom motorsporten att tävlingsbilar hamnar bland åskådarna (de oskyddade).)

Enligt NTF statistik för 2005 dödades bl.a. 46 på MC, 38 på cykel och 50 var fotgängare. 25 % av cyklisterna hade ”hjälm” och vilken skyddsutrustning de dödade fotgängarna saknade framgår inte.
Dessutom framgår inte hur många av dödsfallen som orsakats av t.ex. stenkastning från vägviadukt.

I vårt samhälle får en medborgare vara precis hur okunnig som helst utan gränser. Desto okunnigare, desto mer måste den mer kunnige anpassa sig. Vi ska samverka i trafiken på olika villkor med tron att inget ska hända. NTF är en av regeringens sakkunniga remissinstanser och förordar mer och mer regler istället för att initialt rekommendera obligatorisk trafikvettsutbildning åt de körkortslösa trafikanterna (cyklister och fotgängare samt nyblivna barnvagnsförare). Känslomässigt får 99 % lida för att 1 % omedvetet lider. Bortsett från detta kan vem som helst råka ut för punka i en kurva. Det viktiga i budskapet är inte vad jag skriver utan vad jag exemplifierar och hur ni sedan tolkar det.

Jag kommer att yrka avslag på motionen att SMC går ur NTF. Ett alternativ är att Årsmötet avslår motionen med motivering att en utredning tillsätts i frågan om medlemskap i NTF eller inte.

bikermort
2007-08-28, 00:13
Bitterhet från NTF's sida tjänar knappast nåt till efter de facto, förutsatt att hela befolkningen är införstådda med vad som sker.
Grejen är ju att vi inte kommer att få se någon bitterhet från deras sida, det kommer inte att röra dem i ryggen att vi går ur, så om vi gör det för att straffa dem så är vi fullständigt fel ute. Att tro att vi skulle kunna övertyga hela befolkningen om någonting är rätt naivt för övrigt, de flesta kommer att svälja det rakt av när NTF kapar SMC längs fotknölarna om vi går ur. Ska vi gå ur ska det vara för att VI tjänar på det, och jag har som sagt svårt att se hur vi skulle kunna göra det.

McAlbert
2007-08-28, 06:51
[QUOTE=McAlbert;10875]Varje mc som kraschar ett träd, varje mc som möter en bil på fel sida, åker av vägen på bakhjulet, visar upp sitt flådiga 4-1 system med ett ljud som får JAS att blekna, visar sina prestanda utanför varje skola, centrum, dagis, mm
Vi bör ju själva värna om trafiksäkerhet, för oss och andra, innan vi kan kritisera de organ som finns.QUOTE]

Tyvärr så är det ovanstående,en liten klick av mc-kollektivet
som orsakar denna snedvridna debatt om mc:ns berättigande på
våra vägar.

Absolut. Visst är det så.
Med hjälp av media så kan man sen redovisa det som man vill.
Det finns bara en Paris Hilton, så uppenbarligen kan media skapa debatt/intresse för vad som helst. Kvar är dock det faktum att alla ser dom som vrålar fram, men få ser dom som sköter sej. Sen har vi har ju de olika "Kriminella mc-gängen" oxo.
Det är mycket negativ marknadsföring i samhället.
Men ingen negativ marknadsföring kan slå en ungtupp, på en mc, som gör konster i samhället. Med dessa "entusiaster" i ryggen står vi oss slätt.

Vart är debatten om att köra snyggt, vårdat och säkert. Vart är fokus på att visa att vi inte är som statistiken. Vart är debatten om säkerhetsställ, skyddsväst, lysväst, och att köra med förstånd. Vart är marknadsföringen om att vi finns, hur vi ser ut. Så fort en artikel skrivs (se kritiken i senaste MC-Folket) så är det tester om supersport, reportage om supersport, wheelies, stoppies, snygga nerlägg. Reportage om Mr X (Han som körde snabbare än tåget gbg-sthlm), touring till europa på minsta möjliga tid.
MC handlar om fart, visst, men så mycket mycket mer utöver det.

Vi kritiserar andra, men vad gör vi själva för att "visa hur det är"?

Det tar 1000 tals motorcyklister för att skapa positiv opinion, men det behövs bara en för att förstöra det...

OH-
2007-08-28, 07:54
....................

...............................

Frågan var inte om NTF är en bra organisation eller om det finns trafikfarliga motorcyklister. Vi skall definitivt inte gå ur NTF med "bad standing" och utmana dom i skitkastning - det vore dummare än att stanna kvar.

Jag håller givetvis med dom som anser att NTF skall få chansen att rätta till det hela. Vi som läser det som att dom vill ha bort alla MC från vägarna kan ju vara lite dumma i huvudet eller så har dom inte kontroll över sin egen mediachef.
Om NTF framhärdar i MC-fientlighet så kan SMC inte stanna. SMC får inte verka för att skada motorcyklismen genom att medverka i organisationer med MC-fientligt program. Även om det formellt skulle vara vi som lämnar NTF så är det egentligen dom som slänger ut oss om dom undantar oss från trafiksäkerhetsarbetet med motiveringen att det vore bättre om vi inte fanns.

anders skogh
2007-08-28, 08:09
Ja man kan tycka att SMC bör gå ur NTF men då har vi NOLL% möjlighet att påverka, sattsa lite krut på att ta komandot istället. Makten finns i koridorena och fikarummet så satsa på lobbing till att börja med och se till att få en platts i styrelsen.

morsan
2007-08-28, 08:32
Om SMC kunde få med sig FMCK, McRF och SVEMO i en gemensam aktion mot NTF:s uttalanden (ja, det verkar bara vara 4 MC-organisationer av 74 medlemsorganisationer) kan det kanske ha lite effekt.
Jag tycker fortfarande att NTF ska skrotas, det räcker med VV och TSV.

OH-
2007-08-28, 09:56
...............................

Gå på möten också bra, men köra dit? Mindre bra, alla vet väl om att man inte får använda motorcykel som färdmedel till NTF's möten så det där med 2-3 personers utspel är en förenkling...

Lite rensning i debatten bara. Nu vet ju inte jag om NTF i Dalarna har egna regler men annars är medlemmar i MC-organisationer undantagna och får (på nåder) andvända MC "i tjänsten". Vi får faktiskt tillåme köra moppe!

Om inte annat så vet jag mer om NTF nu än innan den här debatten, det finns mycket att läsa på deras websida. Dock inget som avslöjar hur makten är fördelad inom NTF.

OH-
2007-08-28, 10:14
Om SMC kunde få med sig FMCK, McRF och SVEMO i en gemensam aktion mot NTF:s uttalanden (ja, det verkar bara vara 4 MC-organisationer av 74 medlemsorganisationer) kan det kanske ha lite effekt.
Jag tycker fortfarande att NTF ska skrotas, det räcker med VV och TSV.

TSV? Verkar som om det lades ner 1993 :rolleyes:

Pingo
2007-08-28, 10:17
Ja man kan tycka att SMC bör gå ur NTF men då har vi NOLL% möjlighet att påverka, sattsa lite krut på att ta komandot istället. Makten finns i koridorena och fikarummet så satsa på lobbing till att börja med och se till att få en platts i styrelsen.

Jag instämmer och tycker att det vore synd att gå ur NTF för att några politiska föredettingar inom NTF vill sola sig i rampljuset genom diverse kampanjer riktade mot motorcyklister. Förhoppningsvis är det en minoritet inom NTF som ställer till allt elände och som vi kan hjälpa ut ur NTF.

//Gunnar

morsan
2007-08-28, 10:37
TSV? Verkar som om det lades ner 1993 :rolleyes:

Det hade jag missat :D
Nå, gör samma med NTF då, låt dem gå in i VV

Maria Nordqvist
2007-08-28, 11:14
Som svar på inlägg tidigare; SMC har ingen representant i NTFs styrelse. Vilka som sitter där hittar du här: http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=8580 SMC har representanter på NTFs kongress.

@nderz
2007-08-28, 11:26
Som svar på inlägg tidigare; SMC har ingen representant i NTFs styrelse.

Känns konstigt, efter vad jag förstått är vi den största organisationen som är ansluten till NTF. I så fall borde det vara självklart att vi ska vara representerade i NTFs styrelse

Pingo
2007-08-28, 12:50
Som svar på inlägg tidigare; SMC har ingen representant i NTFs styrelse. Vilka som sitter där hittar du här: http://www.ntf.se/omoss/default.asp?RecID=8580 SMC har representanter på NTFs kongress.

Ja det var ena sköna juveler det där hmmm...

Där finns åtminstone en som är välkänd för att göra precis vad som helst för att komma i rampljuset. Han hamnade visst ute i kylan och blev förvisad från maktens boningar.
Är han en värdig representant för NTF?

OH-
2007-08-28, 13:33
Känns konstigt, efter vad jag förstått är vi den största organisationen som är ansluten till NTF. I så fall borde det vara självklart att vi ska vara representerade i NTFs styrelse

Nåja, en del här har väl antytt att SMC är den mest aktiva organisationen. När det gäller storleken finns ju t ex Kommunalarbetarförbundet 560 000, Svenska Naturskyddsföreningen 168 000, Pensionärernas Riksorganisation 399 000 och Lärarförbundet 230 000. SMC ligger väl en bit under 70 000 :(

@nderz
2007-08-28, 14:25
Nåja, en del här har väl antytt att SMC är den mest aktiva organisationen. När det gäller storleken finns ju t ex Kommunalarbetarförbundet 560 000, Svenska Naturskyddsföreningen 168 000, Pensionärernas Riksorganisation 399 000 och Lärarförbundet 230 000. SMC ligger väl en bit under 70 000 :(

Aah, just så var det ja.
Men i vilket fall som helst borde SMC ha en representant i styrelsen, då kanske vi skulle få åtminstone en liten chans att göra oss hörda.
OBS: Jag klagar inte på det jobb som genomförs idag eller på dom som gör det.
Men faktum är ju att ju närmare man kommer "maktens boning" desto större chans har man ju att påverka

Pingo
2007-08-28, 14:52
Aah, just så var det ja.
Men i vilket fall som helst borde SMC ha en representant i styrelsen, då kanske vi skulle få åtminstone en liten chans att göra oss hörda.

Jag fann följande länk
http://www.ntf.se/Tidning/default31480.asp där Björn lovar att det är hans sista mandatperiod och att han vill ha in yngre krafter i NTF. Det finns kanske en möjlighet för oss att då få in någon i styrelsen.

Gubben börjar bli gammal och kanske inte är lika klartänkt som i forna dar så vi kanske ska försöka besinna oss inte göra något förhastat även om det känns jäkligt.

//Gunnar

Kortstubina
2007-08-28, 17:40
Personlig reflektion ang. NTF är att dom behövs allmänt.
Tyvärr är läget kanske inte det bästa efter alla Thomas Carlsons uttalanden.

Men jag jag tror får vi dessa förslappade kontorsråttor som i många fall bara har läst statistik och siffror (och tror på dem som vissa tror på bibeln och lagboken) att följa med oss medlemar/styrelser på en touring och diskutera på neutrall mark så kommer de kunna få en annan uppfattning.

Jag är sedan gammalt in snöad och uppfostrad i trafiksäkerhetsvärlden genom min pappa som hade mycket arbete med NTF i Uppsala. Så jag känner de äldre som sitter på kontoret.
Åsikten om MC är inte bra, allt med MC är farligt....
Nu är det 2 personer på NTF i Uppsala som åker hoj.
Den ena en fd trafikskolärare och den andra en ung tjej.

Jag tror att i och med detta kan vi få en annan kommunikation med NTF.

SMC Uppsala län har förövrigt samarbetat i olika projekt med NTF sedan flera år tillbaka och fått bra stöd även om de då inte var motorcykle älskare som vi övriga.

Tänk om vi alla som åker hoj;
bara för 1 månad, hålla alla hastigheter, köra med alla de rekommenderade skydd, tänka åt alla andra trafikanter. Hur tror ni då att organisationer och privatpersoner skulle tycka om oss då?

P.S Fresten var det en av NTF tjejerna som sjöng på SMCs årsmötet i Uppsala 2005 D.S

tabman
2007-08-28, 19:00
Jag har gjort lite efterforskningar om NTF via internet bla. Det är helt klart en skum organisation, en slags propagandaorganisation som finansieras via regering och riksdag. Finns bla historik om bokföringsmanipulation som beskrivs i en rapport av RSV från 1999.

Är stärkt i min tro att SMC bör gå ur som medlem i organisationen. Bättre att vi satsar på att samverka med Vägverket. Egentligen bör vi inte ens bemöta NTF med någon motargumentation över huvudtaget.

Är då VV med sin syn på MC något alternativ?

Johny
2007-08-28, 19:55
Är då VV med sin syn på MC något alternativ?

Nja de har väl på senaste tiden inte drivit någon hetskampanj direkt förutom att de har hållit med NTFs förslag om registreringsskylt fram.

Jag är mer inne på att det är bättre att fokusera de knappa resurserna som finns till buds till att samarbeta med de som har direkt ansvar för vägnätet än en organisation som bara tycker utan ansvar. Tillsammans med vägverket kan vi påverka såna saker som vajerräcken, rullgrus, speciella varningsskyltar för motorcyklister osv. Dvs direkta tänkbara åtgärder som kan rädda våra liv. Vad är det för vits att diskutera såna saker med NTF?

Göken
2007-08-28, 20:49
Man ska givetvis inte underskatta vare sig inflytandet, eller den goda viljan, hos dem som arbetar inom NTF. Däremot är jag principiellt emot den typen av organisation som lånar sin legitimitet, d.v.s kallar sig folkrörelse utan att egentligen vara det. Det skaffar den förmenta legitimiteten via det indirekta medlemskap som vi har genom andra organisationer, ofta utan vi ens vet om detta. En folkrörelse anser jag ska ha en huvuddel direkta medlemmar, som dessutom ska ha konkret inflytande över organisationens beslut och verksamhet.

NTF skulle möjligen kunna ha en roll i arbetet att sprida kunskap och förståelse mellan olika trafikantgrupper, vilket jag inte tycker att de i tillräcklig grad gör, samt hantera speciella utsatta grupper. Det övriga specialiserade trafiksäkerhetsarbetet (och ansvaret för detta) bör istället kanaliseras via de olika trafikantorganisationerna (exempelvis i detta fall SMC).

Min åsikt är att pengaflödet till NTF borde strypas och verksamheten begränsas till arbete med säkerhet för de grupper som saknar egna egentliga trafikantorganisationer. Inom det området skall givetvis NTF ges möjlighet att fritt kritisera andra trafikantgrupper om de visar bristande hänsyn. Fortfarande finns i trafiken en allt för utbredd störst-går-först-attityd. (Undantaget långtradarchaufförerna som jag, såväl när jag går, cyklar, kör bil eller MC, tycker är uppmärksamhma och hänsynsfulla.) Nåväl jag inser att det är en utopi att NTF skulle kunna genomgå en genomgripande förändring, eller att någon ens skulle våga röra de ekonomiska anslagen.

Titania
2007-08-29, 06:37
Vad har långtradarchaffisar med SMCs vara eller inte vara i NTF att göra?

Håll topic!

Kanske en mod kan radera ovidkommande inlägg?

FIXAD - Hälsning Moderator

Kent@
2007-08-29, 07:23
Känner mig kluven i frågan om att gå ur eller inte. Lite grann tycker jag att SMC borde försöka driva vissa frågor själva och kalla till fler och större presskonferenser med åsikter och förslag som väcker debatt för att lyfta fram mc-kollektivets åsikter (läs nyhetsstoff som säljer för kvällstidningar).

Samtidigt tycker jag att det inte är så konstigt att den här debatten kommer fram från NTF. Handen på hjärtat så vet de flesta här hur det ser ut när vi kör hoj, hur vissa gör omkörningar och filbyten, hur väl hojarna anpassar hastigheten, hur det ser ut när ett gäng sporthojar eller glidare kommer farande.

Det är inte sååå konstigt att det blir frågor och att debatten vinklas för att endera parten ska få en poäng och synas.

SMC borde vinkla debatten från sin sida..ta upp hur andra trafikantgrupper påverkar trafiken. Ta fram exempel på avskräckande beteende bland bussar, lastbilar, gamla gubbar och kärringar bakom ratten osv....fråga vad Tomas Carlsson på NTF och gör för att hindra att dessa grupper skapar förvirring och kaos bland ALLA trafikantgrupper.

//Kent@

VFunRider
2007-08-29, 09:46
[I][SIZE="1"]
[/COLOR]

Det som förvånar mig mest är detta korståg mot motorcyklister. Varför ser man inte NTF, pressen och andra gaphalsar protestera mot att 50 fotgängare dör i trafiken, att 38 cyklister dör i trafiken? Borde inte det vara ett lika bra anledning till att argumentera för ett förbud mot cyklande och promenerande? Är vi i Sverige så hårt drabbade av trafikolyckor om man jämför mot internationella sifror, eller är debatten ett byråkratisk skrivbords skapelse från den svenska utredningsindustri?

TomasL
2007-08-29, 10:57
Har inte läst allt i denna tråd men...

Ni vet väl om att det finns något som heter Samverkansgruppen som ordnar körningar på Barkaby och Bromma flygplats. Nedanstående saxat från

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156435&highlight=BARKABY

[Stunt & Street kvällarna är ett projekt som Samverkansgruppen i Stockholm har dragit igång. Vi vill försöka minska ner buset på de allmänna vägarna, och erbjuder därför ett lämpligare alternativ, om man vill köra av sig, eller allmänt träffa människor. Vi hoppas att projektet kommer falla väl ut. Kan vi sköta det här så är det kanske ett steg i rätt riktning mot en motorbana i framtiden. Samverkansgruppen består av Vägverket, NTF, McRF, SMC, trafikskolor, Polisen, Svensk Bilprovning, försäkringsbolag med flera]

Mycket framgångsrikt och uppskattat samarbete här alla fall.

morsan
2007-08-29, 10:59
(Detta inlägg har även lagts upp i tråden för Trafiksäkerhets- och försäkringsfrågor)
(Detta inlägg finns också som debattkommentar under Allmänt om MC frågor)

Massa blå text 2 gånger i den här tråden...

Titania
2007-08-29, 11:51
Det verkar som att det finns två nivåer. Både inom SMC och NTF.

SMC lokalt som bl.a. jobbar med fortbildning av motorcyklister praktiskt och samverkar med olika intressenter däribland NTF (också på lokal nivå) och det verkar på det stora hela fungera bra.

SMC centralt som är de som syns utåt till den breda allmänheten och ska representera oss medlemmar.

NTF lokalt som samverkar och samarbetar (troligtvis) med många av sina intressenter.

NTF centralt som är politikernas opinionsbildare.

I båda fallen upplever åtminstone jag att det verkar vara ett stort glapp mellan lokal och central nivå. Gällande NTF kan jag iofs bara gissa men när det gäller SMC så känns det ibland inte som att det är samma organisation. Och helt ärligt, hade det inte varit för BKK på Rörken och människorna där så är det rätt troligt att jag inte skulle vara en SMC-medlem. SMC känns fantasktiskt långt bort och när vi medlemmar ser hur NTF kastar skit gång efter annan och SMC diplomatiskt svarar så kortas inte det avståndet märkbart. Åtminstone jag saknar krafttag.

Nu ser det ut som att jag kastar mig över Dansken, det gör jag inte. Han och jag har pratat om just det här och jag vet att han jobbar men i mina ögon inte på ett optimalt sätt. Alldeles för diskret och diplomatiskt. Buller och bång vill jag se. Högljudda protester och nyttjande av media på samma sätt som NTF använder media för sina syften. SMC måste också mata media med lösnummersäljande rubriker, i vårt syfte.

Galne Dansken
2007-08-29, 13:06
Under nyheter på svmc.se finns SMC styrelses skrivelse till NTF styrelsen

LÄNK (http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Öppet%20brev%20till%20nTF.pdf)

Titania
2007-08-29, 14:20

LÄNK (http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Öppet%20brev%20till%20nTF.pdf)

Så där ja! :tummenupp-flino: Helt i min smak.

Nu gäller det bara att medierna uppmärksammar den "interna striden" (för det är väl vad som krävs för att sälja lösnummer?).

morsan
2007-08-29, 14:23

Mycket bra!

Kent@
2007-08-29, 14:34
Bra skrivet brev...men går det här till medierna också?
Ex...Det jäser i NTF:s led, SMC hotar med uttträde pga Carlssons uttalanden under sommaren...

Kent@

Katarina
2007-08-29, 14:36
Mycket bra skrivet! Tummen upp!

Titania
2007-08-29, 14:47
Bra skrivet brev...men går det här till medierna också?
Ex...Det jäser i NTF:s led, SMC hotar med uttträde pga Carlssons uttalanden under sommaren...

Kent@

Det bör det göra. Vad är annars vitsen med ett _Öppet_ brev?

Frågan är bara om det är tillräckligt hett rent medialt? Tidningarna är ju fyllda nu med Kallur, Holm och alla andra fyror idag. :(

morsan
2007-08-29, 14:51
Jag uppfattar det som att det bara är Aftonbladet som bedriver "häxjakt" på motorcyklister. De övreig rapporterar mera normalt och blåser inte upp det så stort. Eller har jag fel?

VFunRider
2007-08-29, 15:12

Bra jobbat

Pingo
2007-08-29, 15:18
Återhållsamt men ändå med en lämplig skärpa i detta läge.

Det ska bli intressant att få veta hur styrelsen i NTF förklarar ett agerande som inte ligger i linje med den egna policyn utan mer handlar om att några ur styrelsen vill sola sig i rampljuset.

Kanske läge för den där utlovade föryngringen i NTF's styrelse?

Nu ligger bollen hos NTF och de har bara att tala om huruvida de vill att vi ska samarbeta eller motarbeta varandra i fortsättningen.

//Gunnar

jan-olovj
2007-08-29, 15:59
En bra skrivelse.

Jan-Olov

Guzzi-Leif
2007-08-29, 16:26
Jag uppfattar det som att det bara är Aftonbladet som bedriver "häxjakt" på motorcyklister. De övreig rapporterar mera normalt och blåser inte upp det så stort. Eller har jag fel?

Inte är det väl skriverierna som är problemet?
Nog är det väl i stället verkligheten; hur vi kör, stör, oroar och olyckas, som är problemet?!!!!
Först skärper vi till oss rejält och sedan kan vi ha synpunkter på omgivningen...

Pingo
2007-08-29, 16:40
Nog är det väl i stället verkligheten; hur vi kör, stör, oroar och olyckas, som är problemet?!!!!
Först skärper vi till oss rejält och sedan kan vi ha synpunkter på omgivningen...

Du får väl skärpa dig då men vi som kör med förstånd gillar inte att drabbas av Björntjänster i tid och otid.

//Gunnar

morsan
2007-08-29, 17:08

Den stora majoriteten behöver troligen inte ändra på sitt körsätt. Stör? Ja visst, vissa tål inte att se eller höra en el-moppe ens...
Oroa? På vilket sätt?
Alla olyckor har inte varit påverkbara. Hur ska vi få viltolyckorna att minska? Svängande bilister som inte ser att det är en MC? (Alla de olyckorna beror inte på för hög fart för MC:n!) Osv

Skriverierna antyder att majoriteten att MC-förarna beter sig på det sätt de beskriver!

Om du följer forumet i AB där de flesta bilister verkar anse att vi inte ska finnas till överhuvud taget oavsett hur vi kör så kanske du förstår hur jag menar.
http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=10889
Som man ställer en fråga får man svar.

Guzzi-Leif
2007-08-29, 18:00
Du får väl skärpa dig då men vi som kör med förstånd gillar inte att drabbas av Björntjänster i tid och otid.

//Gunnar

Jag tror vi ALLA måste skärpa oss - även jag!
De värst urflippade är, precis som NTF säger, helt bortom styrsel och kontakt vilket gör att det är den stora skötsamma gruppen som måste ta ytterligare ett steg framåt. Så kan vi visa att vi är en del av den övriga trafiken, på samma villkor, med samma rytm och beaktande samma regler, tystgående och fina.
Ungefär så...

Guzzi-Leif
2007-08-29, 18:05
Den stora majoriteten behöver troligen inte ändra på sitt körsätt. Stör? Ja visst,

*SNIPP*

vi kör så kanske du förstår hur jag menar.
http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa?threadID=10889
Som man ställer en fråga får man svar.

Visst; allt är inte vårt fel!

Däremot gynnar det inte vår sak att kräva avåkningszoner och nyasfalterat (i stället för att anpassa framfarten) och vi vet alla att en hel del olyckor där bilisten formellt varit vållande i själva verket beror på att vi ställt bilisten inför omöjliga bedömningar beroende på vår hastighet.

Jag är helt enig med dig om att mycket av kritiken mot oss är orättvis samt att det tas för lite hänsyn till oss. Det jag tycker är viktigt är ordningsföljden: Först ser vi till att förtjäna respekten, sedan kan vi kräva den!

Monica
2007-08-29, 18:21
Nu känns det lite bättre att vara SMC-medlem :) . Bra rutet!

Pingo
2007-08-29, 18:22
Jag tror vi ALLA måste skärpa oss - även jag!

Gör det då!

morsan
2007-08-29, 18:35
Visst; allt är inte vårt fel!

Däremot gynnar det inte vår sak att kräva avåkningszoner och nyasfalterat (i stället för att anpassa framfarten) och vi vet alla att en hel del olyckor där bilisten formellt varit vållande i själva verket beror på att vi ställt bilisten inför omöjliga bedömningar beroende på vår hastighet.

Jag är helt enig med dig om att mycket av kritiken mot oss är orättvis samt att det tas för lite hänsyn till oss. Det jag tycker är viktigt är ordningsföljden: Först ser vi till att förtjäna respekten, sedan kan vi kräva den!

Jag följer olycksrapporteringen på http://www.wighsnews.se/ http://www.sverigesnyheter.se/ och på polisens sida http://www.polisen.se/inter/nodeid=2251&pageversion=1.jsp

Antalet bilar som voltat (djupa diken) lastbilar som vält (djupa diken) kanske skulle göra det lönsamt med avåkningszoner. Bilisterna tjänar också på nyasfalterat jmf med dåliga gropiga vägar = mindre slitage. Du skulle bara sett hur R26 och R70 såg ut innan de asfalterades om. Många vägar här uppe är rent undermåliga, även för bilar!

Förtjänar respekten skriver du. Hur ska vi lyckas med det när många tror att ALLA MC-förare är som de i filmerna Vild Ungdom (kom -53) De vilda änglarna (kom -66) The Trip - tripp till helvetet (kom -67) och Easy Rider (kom -69) Många nu äldre (jag är själv 62) bildade sig en uppfattning då och har inte lyckats ändra den, speciellt om de inte har någon kontakt med MC, förutom det som tidningarna skriver. Plussa sedan på med "Kriget mellan MC-klubbarna" http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article637552.ab
så är det kört :(
Vi syns visst inte alls ibland
Tisdag 28/8
Kronoberg
17.21 Trafikolycka. Olofsgatan, Ljungby. En mc som stannade vid ett övergångsställe, blev påkörd bakifrån av en personbil. Mc föraren fördes till vårdcentralen med skrubbsår.
http://www.polisen.se/inter/util/nod...icleid=9886284

Guzzi-Leif
2007-08-29, 19:12
Jag följer olycksrapporteringen på http://www.wighsnews.se/ http://www.sverigesnyheter.se/ och på

*SNIPP*

som stannade vid ett övergångsställe, blev påkörd bakifrån av en personbil. Mc föraren fördes till vårdcentralen med skrubbsår.

Jag läser "din" olyckstråd på Sporthoj varje dag och tror att det faller ut en hel del eftertanke av den. Bra jobbat!
En allmänt sett mer förlåtande trafikmiljö är förstås viktig för alla som vistas på vägarna. Det ska vi ha efterhand det finns resurser även om alla vi trafikanter alltid bär huvudansvaret för att anpassa körningen efter förhållandena. Det jag verkligen håller med om att vi kan KRÄVA, det är ordentlig skyltning när det hänt något alldles extra; gruslass på vägen, kokande asfalt, med mera.
Och du: Vägnätet i Värmland är också under all kritik på sina håll. Fast det är ju i första hand ett problem för de boende i området och allra mest yrkestrafiken som har ett jobb att utföra - inte för nöjeskörningen.

Sedan håller jag inte med om att vi motorcyklister alltid varit illa sedda, snarare tvärtom.

Titania
2007-08-29, 19:17
Kronoberg
17.21 Trafikolycka. Olofsgatan, Ljungby. En mc som stannade vid ett övergångsställe, blev påkörd bakifrån av en personbil. Mc föraren fördes till vårdcentralen med skrubbsår.

[ironi på]
Räknas motorcykeln/cyklisten i olyckan ovan som ett systemfel måntro?
[ironi av]

Kent@
2007-08-29, 19:20
Tjaaaa...det framgår inte vart brevet skickades mer än till NTF. Brevet är bra formulerat men jag tror det behövs mer av upprors-stämning och vinkling för att tidningarna ska ta upp saken.

Det är trots allt en bra början och jag väntar på vad svaret blir från NTF.

morsan
2007-08-29, 19:27
*SNIPP*
Och du: Vägnätet i Värmland är också under all kritik på sina håll. Fast det är ju i första hand ett problem för de boende i området och allra mest yrkestrafiken som har ett jobb att utföra - inte för nöjeskörningen.

Sedan håller jag inte med om att vi motorcyklister alltid varit illa sedda, snarare tvärtom.

Jo, jag vet, R26 går ju till viss del genom Värmland.

"Motorburen ungdom" har så vitt jag vet alltid varit illa sedda (uppvuxen i Karlskoga, flyttade till Gbg -64), minns raggartiden :) och MC-killarna var inte populära i Gbg på 60-talet... Knuttarna och "siskorna" (läroverksungdomarna) hade heta fighter om vilka som hade rätt till Kopparmärra...

Guzzi-Leif
2007-08-29, 19:30

Den var bra!
Det enda jag inte förstår är vår halsstarrighet avseende främre regskylt och ägaransvar samt att vi blundar så mycket i kopplingen fart/bilisters varseblivning. Fast det är så mycket jag inte förstår...

Bra rutet! Blir intressant att se vad bröderna på NTF svarar - hoppas de klarar att vara lika konstruktiva och sakliga!

Maria Nordqvist
2007-08-29, 20:42
Brevet går inte ut som pressmeddelande, det är enbart ställt till NTF. SMC kommer ut med andra nyheter i samband med Tylösandsseminariet nästa vecka, att gå ut med något.
Då det gäller regskylt fram, läs vår halsstarriga ståndpunkt här: http://www.svmc.se/templates/Topical.aspx?id=287
En betydligt enklare variant om fartkameror ska fota motorcyklar är att ta kort bakifrån, då slipper vi frågan om skylt fram. Men, eftersom svensk lagstiftning kräver föraransvar och inte ägaransvar är idén ogenomförbar innan lagen ändras. Varken framifrån eller bakifrån kan kameran identifiera vem som kör motorcykeln efterom majoriteten av svenska motorcyklister använder integralhjälm (som är bättre ur en trafiksäkerhetssynpunkt). Självklart gäller lagar och regler även motorcyklar. Motorcyklister som kör för fort kan fortfarande tas i en vanlig poliskontroll.

Guzzi-Leif
2007-08-29, 21:00
Brevet går inte ut som pressmeddelande, det är enbart ställt till NTF. SMC

*SNIPP*

motorcyklar. Motorcyklister som kör för fort kan fortfarande tas i en vanlig poliskontroll.

Jag tycker nog det är just halsstarrigt.
Bränsleförukningen lär ju inte bli någon särskilt betungande historia. Det estetiska kan jag inte uppfatta som relevant i sammanhanget trafiksäkerhet.
Handlar det inte egentligen om att vi vill leva under mindre koll än bilisterna gör?
Ägaransvaret då? Den som får låna min båge (vilket snart sagt aldrig inträffar) lär väl ha så mycket ryggrad att han/hon tar skulden på sig!
Helgon? Nejdå; jag missar också på en hel del!

OH-
2007-08-29, 21:26
Jag tycker nog det är just halsstarrigt.

Vad är det som är så halsstarrigt med att påpeka att man i andra länder fotograferar fordonen bakifrån? Varför vet man mindre om det på VV och NTF än vad en glad amatör i Göteborg snappat upp?

Och var skall skylten sitta? Framför strålkastaren, det lär väl påverka säkerheten på natten? Under strålkastaren, kräver EXTREMT hårda gaffelfjädrar (stelopererat) på sisådär 2/3 av motorcyklarna. Ovanför, framför styret kan ju funka för all del, med mycket strul beroende på halvkåpor osv.
Problemet är väl att fotograferbar skylt inte finns på nån viktig MC-marknad så fabrikerna har inte ens tänkt tanken. Men, som sagt, "problemet" är redan löst på annat sätt.

OH-
2007-08-29, 21:42
Det jag tycker är viktigt är ordningsföljden: Först ser vi till att förtjäna respekten, sedan kan vi kräva den!

Visst, varför skall vi behandlas som alla andra? Inte fan har fotgängare, cyklister, mopedister eller bilister förtjänat nån respekt. Ändå lägger NTF ner en massa jobb på att förebygga olyckor för dessa grupper.

I Göteborg är laglydiga cyklister en helt försummbar minoritet. Ändå kallas cyklisterna inte "systemfel" och ingen skulle komma på tanken att be dom stanna hemma så man slapp besväret med att bygga cykelbanor, cykelövergångar och bedriva hjälmkampanjer.

Unga, manliga, motorcyklister är en extremt svår grupp ur trafiksäkerhetssynpunkt. SMC har aldrig kapitulerat för svårigheterna utan har gjort så gott man har kunnat. Åtminstone detta borde ge oss rätten att förvänta oss en liten gnutta "respekt" eller ännu hellre samarbete och resurser att förbättra verksamheten.

Pyrex
2007-08-29, 22:11
Jag är från Örebro (kassör och instruktör) och åtnjuter därmed frukterna av det samarbete som Claes tidigare beskrev. Igår skrev Nerikes Allehanda om detta: http://www.na.se/artikel.asp?intId=1209581

Jag är även sedan några år invald i NTF Örebros styrelse som suppleant och var på NTFs Kongress som NTF Örebros representant (en av två) i april i år. Jag använde min röst till att formulera om och lägga in veto under kongressen i frågor som rör MC. Hade vi varit fler hade vi kunnat påverka mer...

Pengarna som NTF får för sina projekt går till viss del ut till medlemsorganisationerna. Vi var med och arbetade i deras projekt "Lyktgubbar" och fick ersättning.

Kostnaden för oss att vara medlem i NTF lokalt är 100:-/år, kostnaden för SMC centralt är 1000:-/år alltså ingen ekonomisk anledning att gå ur.

Med mina erfarenheter av både samarbetet lokalt med NTF och mitt deltagande på kongressen tycker jag absolut att vi ska vara kvar som medlem i NTF och se till att vara med och påveka ännu mer.

Det kräver förstås att vi engagerar oss...

Guzzi-Leif
2007-08-30, 05:46
*SNIPP*

Unga, manliga, motorcyklister är en extremt svår grupp ur trafiksäkerhetssynpunkt. SMC har aldrig kapitulerat för svårigheterna utan har gjort så gott man har kunnat. Åtminstone detta borde ge oss rätten att förvänta oss en liten gnutta "respekt" eller ännu hellre samarbete och resurser att förbättra verksamheten.

SMC förtjänar all respekt i världen!
För ambitionen och ofta också för vad som görs.

Jag kan inte tycka samma sak, lika självklart, om det som borde vara trafikmogna, vuxna människor på mc. Jag tycker absolut inte att vi förtjänar hat, förakt och förtryck men absolut en rejäl skopa ovett och skarp kritik för vårt sätt att skapa ett eget regelverk för beteenden på allmän väg.

Guzzi-Leif
2007-08-30, 05:49
Vad är det som är så halsstarrigt med att påpeka att man i andra länder fotograferar fordonen bakifrån? Varför vet man mindre om det på VV och NTF

*SNIPP*

, med mycket strul beroende på halvkåpor osv.
Problemet är väl att fotograferbar skylt inte finns på nån viktig MC-marknad så fabrikerna har inte ens tänkt tanken. Men, som sagt, "problemet" är redan löst på annat sätt.

Monteringen är en särskild historia och inte helt bekymmersfri, det håller jag med om. På kåpmaskiner går det nog lätt (gärna självhäftande) och på nyproduktion likaså (fabrikanten kommer att lösa det efter en stunds gnäll). I övriga fall har du en point även om jag tycker du tar i lite.

Jag tycker inte vi ska begränsa oss till kamera-biten. Främre skylt ger ju faktiskt dubbel identifikationsmöjlighet i en massa fall vilket är bra i sig.

Pingo
2007-08-30, 07:11
SMC förtjänar all respekt i världen!
För ambitionen och ofta också för vad som görs.

Jag kan inte tycka samma sak, lika självklart, om det som borde vara trafikmogna, vuxna människor på mc. Jag tycker absolut inte att vi förtjänar hat, förakt och förtryck men absolut en rejäl skopa ovett och skarp kritik för vårt sätt att skapa ett eget regelverk för beteenden på allmän väg.

Själv så är jag medlem i en stor MC-klubb med nästan uteslutande yrkeschaufförer med hela alfabetet i körkortet. Deras levebröd hänger på körkortet och förlorar man det så är det ju alla bokstäverna som åker på en gång. Dessa människor skulle inte ens tänka tanken att köra vårdslöst eller på tok för fort. Bakhjulsåka är inte heller tänkbart för dem.

Den kategorin motorcyklister kanske du inte har hört talas om men nu vet du i alla fall att de finns i verkligheten och inte är någon sorts fantasi eller utopi.

//Gunnar

Katarina
2007-08-30, 09:16
Fast å andra sidan…

– Kan det vara bra att spela i fiendens läger modell ”lär känna din fiende”. Då kanske NTF inte kan få alltför fritt spelutrymme. Ett utträde kan också innebära att NTF får större makt och ingen som drar i handbromsen. De kanske lyssnar ännu mindre då.
Uttalanden som de gjort kan betyda att de vill röra om för att reta SMC.
SMC kanske snarare är en nagel i ögat hos NTF och då kläcker man ur sig den ena idiotiska kommentaren efter den andra för att få en reaktion att gå ur NTF. Dumt nog målar han dessutom ut sig själv som korkad med dessa kommentarer som stod att läsa. Men de kanske har en stor ”marknad” att de kan kosta på sig lite dumheter också.

Modellen ”lära känna sin fiende”, jag kan dra en kort liknelse vad jag gjorde med grannen som roade sig med att springa runt i grannskapet och samla namnunderskrifter. Min bil väsnades för mycket tyckte hon och jagade namn. Ett halvår senare när det var snö ute såg jag att hon stod och skottade sin infart. Jag tog soppåsen och fick ett ärende till soptunnan varpå jag var tvungen att gå förbi henne och kläcker ur mig: Nej men inte ska du stå där och skotta helt själv, vänta ska jag hämta snöslungan så hjälper jag dig få bort all snö! och gjorde så. Hon visste inte att jag visste vad hon hade i görningen. Sen var min muskelbil hur fin som allra helst efter det.

Så lär känna fienden ibland om man vill ha lugn och ro och det jag menar är att det kanske är bra om SMC är med ändå? Ibland kan det vara bra att simma motströms.
Jag vet att jag skrev tidigare att SMC borde gå ur men efter lite funderande undrar jag om det inte är bättre att vara med och spela på fiendens planhalva…?

Titania
2007-08-30, 11:25
Brevet går inte ut som pressmeddelande, det är enbart ställt till NTF. SMC kommer ut med andra nyheter i samband med Tylösandsseminariet nästa vecka, att gå ut med något.

Va? :confused:

Min definition av ett öppet brev överensstämmer med wikipedias

Ett öppet brev är ett brev som inte bara skickas till mottagaren utan även till journalister för att dessa ska offentliggöra brevet i en tidning. Ett öppet brev kräver oftast ett offentligt svar.

Mest används öppet brev när en känd person eller en institution (myndighet, företag) gjort omstridda påståenden eller inte uppfyllt något enligt vad som utlovats.http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppet_brev

Om pressen inte informerats är det således inte något öppet brev. Vilket i sin tur innebär att kravet på offentligt svar inte finns.

Maria Nordqvist
2007-08-30, 11:52
SMC tänkte inte som Wikipedia.se när vi använde termen Öppet brev. SMC anser att medlemskapet i NTF är en intern fråga för våra medlemmar. Det finns andra och vktigare budskap att sprida i pressmeddelanden än detta.
Brevet är publicerat på hemsidan, öppet för alla att ta del av och inte bara NTFs styrelse. Det gäller media, medlemmar, motorcyklister och andra. Brevet är skickat till media; MC-Folket som är SMCs medlemstidning. Innehållet kommer att publiceras där. Brevet är skickat till 21distriktsorganisationer.
Jag är övertygad om att vi får ett offentligt svar, eftersom SMCsmedlemskap i NTF ifrågasätts i en motion.

Titania
2007-08-30, 12:27
SMC tänkte inte som Wikipedia.se när vi använde termen Öppet brev. SMC anser att medlemskapet i NTF är en intern fråga för våra medlemmar. Det finns andra och vktigare budskap att sprida i pressmeddelanden än detta.
Brevet är publicerat på hemsidan, öppet för alla att ta del av och inte bara NTFs styrelse. Det gäller media, medlemmar, motorcyklister och andra. Brevet är skickat till media; MC-Folket som är SMCs medlemstidning. Innehållet kommer att publiceras där. Brevet är skickat till 21distriktsorganisationer.
Jag är övertygad om att vi får ett offentligt svar, eftersom SMCsmedlemskap i NTF ifrågasätts i en motion.

Okej. Som jag ser det så är tre sidor kommentarer kring NTFs olika utspel och en halv sida kringinfo om motionen. Ett mycket bra brev att använda som Öppet brev och skicka ut som pressmeddelande. Men, och här är ett av problemen som jag framförde till Dansken och Larz G ute i Fjällnora, varför vara så förtvivlat mjäkiga och köra med någon form av missriktad diplomati? Hur länge tänker SMC fortsätta med det?

Här finns ett dokument som sågar NTF, skicka det då till pressen och försök få publicitet.

Trist men brevet, jag kallar det inte öppet för det är det endast efter SMC egenhändiga definition, faller platt. Vi är nästan tillbaka på ruta ett och nu handlar det mer om SMC amatörmässiga förhållningssätt till NTF och deras påhopp. Skaffa en PR-byrå som vet hur en slipsten ska dras istället för att försöka själva.

Pingo
2007-08-30, 12:54
Här finns ett dokument som sågar NTF, skicka det då till pressen och försök få publicitet.

Du kan ju själv maila någon trevlig tidning och tipsa om NTF's spektakel med en länk till skrivelsen på SMC's hemsida.

//Gunnar

Titania
2007-08-30, 12:57
Du kan ju själv maila någon trevlig tidning och tipsa om NTF's spektakel med en länk till skrivelsen på SMC's hemsida.

//Gunnar

Självklart redan gjort inlindat i en trave lösnummersäljande ord. Men min impact är lika med noll i relation till om det kom från SMC centralt i form av ett pressmeddelande.

Birger
2007-08-30, 18:19
Och dom kommer att finnas - oavsett om vi går ur, oroa dig inte.

Däremot kan inte SMC vara med i en organisation som verkar för att förbjuda motorcyklismen. Helt oavsett årsmöten och taktiska funderingar dristar jag mig till att påstå att det vore ett stadgebrott att stödja sånt.

Enda chansen att jag skulle ha en gnutta förståelse för att vi stannar kvar i NTF är om vi kan få bindande löften om en konstruktiv ny MC-policy och att mediachefen omedelbart befrias från alla arbetsuppgifter och sägs upp så snart som möjligt.

ok jag håller med dig. det är rätt som du säger. ntf kan jobba själv men inte i mot mc.

Tyrannosaurus
2007-08-30, 18:31
Jag har precis läst SMC:s öppna brev till NTF och kan konstatera att det var bra rutet :cool:

Vad det gäller utträde eller inte är jag lite splittrad. Om det inte medför kostnader för SMC att vara medlem kan det vara bra att stanna såvida det ger möjligheter att vara med på möten och ställa till med lite "oreda". Men det skulle egentligen vara enda anledningen att stanna kvar som medlem. Om däremot NTF fortsätter att konsekvent motarbetar SMC och motorcyklisterna finns det ingen anledning att vara kvar.

Vi kan också konstatera att NTF är tillsatt av regering och riksdag och har avdankade politiker i sin styrelse. Att sen politiker (både nuvarande och f.d.) är bland det mest verklighetsfrämmande som går i skor och att folk har börjat genomskåda det börjar synas i opinionsmätningarna. Det är också vad vi ser i NTF:s uttalanden som talar som "mc-döden" osv. Man verkar glömma att det i en mycket stor del av de s.k. "mc-olyckorna" bilister är vållande och då spelar det ingen roll om motorcyklisterna så skulle krypa fram i 30km/h.
Moppar får gå i 30 km/h (eller 25 för klass 1 mopparna) har det minskat olyckorna?

Jag har aldrig på 30 år krockat med en bil, men det är varken NTF:s VV:s eller bilisternas förtjänst, utan min egen och att jag har pulver i motorn och snabbt kan ta mig ifrån farliga situationer. Så effekt och fartresurser är inte bara av ondo.

Men jag har även lite kritik mot SMC. Förutom några bra uttalanden så framstår SMC alltför ofta som en snäll knähund som sitter och tigger smulor vid husses bord. I Nederländerna heter SMC:s motsvarighet MAG (om jag inte minns fel) och är snarare en elak pitbullterrier som biter husse i ar**** om han inte uppför sig.

Det skulle behövas lite jävlar anamma hos SMC. Vi är en organisation med 70,000 (eller nåt) väljare och som dessutom kan utöva ett visst inflytande på landets övriga 250,000 motorcyklister. Det är en maktfaktor som kan ändra utgången av ett riksdagsval eller totalt kan korka igen Stockholm.

Det har skett tidigare. Dom som var med i mc-demonstrationerna på Sveavägen på 80-talet vet vad jag menar. Motorcyklister skulle avvisas från mötesplatsen p.g.a. buller. Det resulterade i att stan korkades igen i 20 km/h varje dag i över en veckas tid och därefter "race" på stadens gator för att skapa så mycket buller som möjligt. Det resulterade i att politikerna gav med sig och att det aldrig blev något förbud eftersom vi ägnade oss civil olydnad och även sa att ett förbud skulle medföra körning utan regskylt.

Det är så det fungerar även idag. De som skriker och väsnas mest speciellt särintressen (oftast betydligt mer speciella är mc-åkare) får igenom sina krav på den tysta majoritetens bekostnad. Det hela har gett en konstigt demokratidefinition där majoriteten ska följa minoritetens ofta udda viljor. Det skulle gå att ta massor med exempel men det är ofta känsliga frågor med s.k. minoritetsgrupper. Men jag kan ju ta en viss "rondellhund" som exempel.

Vad det gäller i fallet motorcyklister så kräver vi inte att andra befolkningsgrupper eller demokratin ska rättas efter oss utan bara att vi ska få åtnjuta samma rättigheter som alla andra.
Detta gäller f.ö. även trafikförsäkringsskatten som särbehandlar en stor befolkningsgrupp (inte bara mc-åkare) som inte ska omfattas av den allmänna obligatoriska socialförsäkringen. Men det är en annan sak som vi har snackat om på ett annat ställe.

Men vad det gäller riksårsmötet i helgen och NTF:s idiotier så har jag en uppmaning till både SMC, medlemmarna och motionsskrivarna (kan tyvärr själv inte komma):

På'rom, klå'rom, flå'rom, ta inga fångar!
Vi är 70,000 medlemmar och stöds mer eller mindre av ytterligare 250,000 mc-åkare i denna fråga så vi behöver inte vara snälla och undfallande utan nu är det dags att ta för oss. Vi är skattebetalare och väljare så gör som vi vill annars... :mad: :cool:

Tyrannosaurus
2007-08-30, 19:03
En sak till föresten. Måste även ta upp diskussionen om regskylt fram.

Det är troligen bland det dummaste jag har hört och typiskt verklighetsfrämmande politiker, avdankade dito eller myndighetsperson.
Ska dom inte passa på att förbjuda heltäckande hjälmar också så att föraren går att identifiera? Dessutom kan ju heltäckande hjälmar användas som maskering vid rån, så bort bort, förbjud förbjud.
Nationalföreningen för TrafikOsäkerhetens Främjande förnekar sig inte. Puckon är bara förnamnet!

Bättre förslag är i så fall att vända på kamerorna, men då måste man införa ägaransvar vilket innebär att fortkörning hamnar i samma kategori som parkeringsböter = en avgift och inte kan leda till indraget körkort. Tack för det, bara att sätta ett prisma (finns att köpa på nätet) över regskylten och det blir fri fart :D

Pingo
2007-08-30, 19:08
På'rom, klå'rom, flå'rom, ta inga fångar!
Vi är 70,000 medlemmar och stöds mer eller mindre av ytterligare 250,000 mc-åkare i denna fråga så vi behöver inte vara snälla och undfallande utan nu är det dags att ta för oss.

Tack för de uppfriskande orden nu känns det lite bättre för mig.

Ja inte ska vi behöva vara slagpåse åt en grupp människor som blandar ihop begreppen till den grad att man undrar om de är riktigt friska. Nu gäller det bara att slå tillbaka civiliserat med glimten i ögat så behöver vi inte bekymra oss om NTF mera. Hoppas bara att våra mera tatuerade "vänner" inte blandar sig i konflikten för då går det riktigt snett.

//Gunnar

Tyrannosaurus
2007-08-30, 20:02
Hoppas bara att våra mera tatuerade "vänner" inte blandar sig i konflikten för då går det riktigt snett.
"Våra mera tatuerade vänner" skulle NTF m.fl. knappast våga jävlas med ;). Å andra sidan kör dom såna hojar som inte går fort oavsett hur mycket dom gasar. Och lyckas man få dom att gå fort (går förvisso att fixa) så går dom istället inte så långt ;)

Men jag glömde en sak på tal om fortkörningskontroll.
Det har ju även nämnts den mer avancerade metoden med någon slags obligatorisk GPS som mäter hastighet och sen automatiskt skickar hem boten. Men det finns två men...
1. Återigen ägaransvar.
2. "Hoppsan, kabeln gick visst av och fick en strömbrytare" :D
3. Böterna blir ren skatt (straffskatt) och har inget längre med trafiksäkerhet att göra. Så är det iofs redan idag. De gånger (ganska få) jag har fått böter så känner man efteråt för hämnd, att straffa och att man måste få valuta för pengarna, och gick det kanske 130 på motorväg innan så går det 200 efteråt så det har ofta klart motsatt effekt.

Ett annat exempel är den som kommer ihåg "Mr.X" (inte samma person som "Goast Rider") som vann med ca. 30 minuter över X2000 Göteborg ---> Stockholm.
Han hade blivit av med kortet på en skitgrej och skulle "hämnas" och det är långt ifrån bara han som tänker så.

PS/ Resan var f.ö. en sann historia till skillnad mot tvåan när han körde Stockholm ---> Helsingfors mot Silja Symphony vilket var båg. /DS

PPS/ Ur detta kommer även svaret när "Tusse" tycker att det gick "fort".
"Hade jag kört fort så hade du inte hunnit ifatt" :D /DDS

Pingo
2007-08-30, 20:13
"Våra mera tatuerade vänner" skulle NTF m.fl. knappast våga jävlas med ;).

Just därför väljer låtsaspolisen istället att jävlas med oss. Så har man ju gjort med jägare och pistolskyttar för att man inte vågat jävlas med de riktiga brottslingarna för att stävja bruket av vapen bland kriminella.

//Gunnar

Guzzi-Leif
2007-08-30, 20:25
Själv så är jag medlem i en stor MC-klubb med nästan uteslutande yrkeschaufförer med hela alfabetet i körkortet. Deras levebröd hänger på körkortet och förlorar man det så är det ju alla bokstäverna som åker på en gång. Dessa människor skulle inte ens tänka tanken att köra vårdslöst eller på tok för fort. Bakhjulsåka är inte heller tänkbart för dem.

Den kategorin motorcyklister kanske du inte har hört talas om men nu vet du i alla fall att de finns i verkligheten och inte är någon sorts fantasi eller utopi.

//Gunnar

Jag tillhör just denna kategori själv.
Absolut ingen ängel men försöker i alla fall bli en vägens riddare.
Kör kanske lite mesigt men i alla fall säkert. Och är rädd om mitt ABECEDE-kort förstås.
Stuntning ligger bortom såväl vilja som förmåga liksom "dra ifrån snuten" och "tävla i decibel"
Har, med tur och en gnutta omdöme, kört mc skadefritt sedan 1974 och fått fortkörningsböter en gång (det förtjänade jag).

Just därför tror jag att såna som du och jag har huvudansvaret i väntan på att "de andra" endera ska tappa intresset eller rätta in sig i ledet.
Därför tror jag också på att stanna i NTF och faktiskt försöka anpassa oss till samma trafiksyn som "Svensson" har samtidigt som vi visar upp vårt rätta jag (ett heterogent gäng där merparten är skickliga och omdömesgilla förare) vilket torde täppa till truten på de mc-negativa.

Guzzi-Leif
2007-08-30, 20:35
En organisation som vi tillsammans med NTF (och VV med flera) skulle kunna ställa betydligt högre krav på är polisen.
Det är orimligt att de inte plockar undan alkohol/drogpåverkade samt de som gör sig skyldiga till vårdslöshet i trafik (omkörning med möte, stuntning på allmän väg, grava hastighetsöverträdelser med mera).
Egentligen är det inte kollektivets sak att ta ansvar för dessa farliga individer - kritiken borde i stället falla på en polismakt som stillatigande låter sig förnedras.
Trist!

Pingo
2007-08-30, 20:51
Jag tillhör just denna kategori själv.

Kanon, då förstår du mig.

Att några behöver dämpa farten på vägarna är ju inte endast ett problem bland motorcyklister utan rätt allmänt bland alla kategorier förare. Det ger ju inte NTF någon sorts rätt att göra oss till syndabockar för vårdslösa bilister som köpt sig en dyr fin bil med bra skyddsverkan.

Att högkonjukturen spelar in i den tråkiga statistiken är nog rätt troligt men även att just bilförarna ägnar sig åt ren riskkompensering är även rimligt.

Rent ensidiga och propagandistiska utspel från NTF's sida värdigt representater från den gamla Sovjetunionen är ju inget som ska behöva förekomma i ett modernt samhälle. Kanske dags för den nya regeringen att se över vilken politik som bedrivs av socialistiska föredettingar med ekonomiskt stöd från staten. I den översynen har inte NTF något att hämta om jag tolkar Alliansen rätt. NTF har allt att förlora med sitt agerande, kanske till och med sin existens.

//Gunnar

Guzzi-Leif
2007-08-30, 21:37
Kanon, då förstår du mig.

Att några behöver dämpa farten på vägarna är ju inte endast ett problem bland

*SNIPP*

har inte NTF något att hämta om jag tolkar Alliansen rätt. NTF har allt att förlora med sitt agerande, kanske till och med sin existens.

//Gunnar

Du och jag har samma krav på att NTF ska vara sakliga i sin kritik, vi är däremot oeniga om i vilken mån vi motorcyklister är "skyldiga" till dagens debatt samt i vilken ände förändringen skall börja.
Till allt elände är jag dessutom (oorganiserad) gammelsosse och folkrörelsemänniska så jag förstår att vi ser med olika ögon på dilemmat.

Oenigheten minskar inte min respekt för dig och din ståndpunkt!

Tyrannosaurus
2007-08-31, 02:48
vi är däremot oeniga om i vilken mån vi motorcyklister är "skyldiga" till dagens debatt samt i vilken ände förändringen skall börja.
Om man börjar i "rätt" ända. Hur får man hojåkare att köra långsammare?
Mja... Jo... Ehh... HA! Kom på det! Gammalt sosseknep! Vi slår sönder deras ekonomi!
Meeeeen....... Är verkligen hojåkare så snälla, lydiga, har inte ett spår av civilkurage och svarar "hur högt?" när "Der Führer" kommenderar "Hoppa!"?
Troligare är nog att dom svarar "FAR ÅT H-VETE!" med eftertryck, plockar bort skylten och kör ändå.

Sen hör det till saken som jag och andra har skrivit tidigare. Hojåkare är dom de trafikanter som de svenska vägarna som är bäst utbildade och bäst kontrollerar sina fordon. Så vad uppnår man? Inte mycket.
Ta bort alla livsfarliga bilister, fylleskallar, folk utan körkort eller som har fått det på köpet och på gamla dagar införskaffat ett "rebellkit" från Hardley Parkinson, Vägverkets underlåtenhet att hålla vägarna fria från grus, olja, bottenlösa hål osv. så kommer "mc-olyckorna" att minska till nästan noll även om det skulle vara fri fart på vägarna.

De s.k. "mc-olyckorna" är alltså inte primärt motorcyklisternas fel utan beror oftast på en mängd andra omständigheter. Visst skadar man sig värre om man kör in i en bergvägg i 230 än i 30, frågan är bara vad man ska in i bergväggen att göra.
Men i vanlig ordning för de sju sossepartierna i riksdagen så handlar det om att skylla sina egna misslyckanden på andra och motorcyklister är en bra grupp att hoppa på, och inte kan dom skrika "rasism" eller "någontingfobi" i högan sky heller.
I Tyskland skyllde man allt på judarna, i Sovjet allt på kapitalisterna och i Sverige allt på rasis... förlåt jag menar förståss motorcyklisterna. Hoppas du inte tycker jag är orättvis :D

Till allt elände är jag dessutom (oorganiserad) gammelsosse och folkrörelsemänniska så jag förstår att vi ser med olika ögon på dilemmat.
Och det säger du utan att skämmas? :p :rolleyes:
Nåja, själv är jag oorganiserad demokrat och tror på en ickesocialistisk arbetarrörelse. För varför måste man inskränka demokratin, den fria vilja och individualismen bara för att man vill organisera sig? Titta på SMC. Hela landet skulle kunna styras som en ideell förening.
Problemet är att makt korrumperar och att mycket vill ha mer vilket vi har 349 exempel på i landets riksdag och en hel hög med exempel på ute i kommunerna, landstingen och alla politiskt tillsatta tjänstemän, chefer mm. inom olika statliga verk och företag.

Oenigheten minskar inte min respekt för dig och din ståndpunkt!
Men den kommer nog att minska respekten för mig p.g.a. mina elakheter ;)
Eller som skorpionen sa till grodan: "I'm sorry, but it's in my nature" ;) :o

Katarina
2007-08-31, 05:31
Därför tror jag också på att stanna i NTF och faktiskt försöka anpassa oss till samma trafiksyn som "Svensson" har samtidigt som vi visar upp vårt rätta jag (ett heterogent gäng där merparten är skickliga och omdömesgilla förare) vilket torde täppa till truten på de mc-negativa.

Med andra ord lära känna sin fiende. Och alltid föregå med gott exempel. :)

Titania
2007-08-31, 06:31
Med andra ord lära känna sin fiende. Och alltid föregå med gott exempel. :)

Ja, och det har ju fungerat jättebra hittills. :rolleyes:

Vi ska kanske komma ihåg att det här har pågått ett tag och att SMC kört sitt diplomatiska stuk vilket innebär att vi inte varken sett eller hört nåt och utan någon som helst framgång. NTF fortsätter ju sitt korståg.

Pingo
2007-08-31, 07:12
Jag undrar om en kortege av motorcyklister som luskör på Björn Erikssons gata i Rimforsa här i Östergötland skulle vara en bra ide´. Karln är ju den enda levande person som lyckats få en gata uppkallad efter sig.

Självklart behövs inbjudna journalister som kan dokumentera spektaklet och få möjlighet att intervjua uppretade motorcyklister.

Finns bättre idee´r så lägg fram dem.

//Gunnar

Pingo
2007-08-31, 08:26
Finns bättre idee´r så lägg fram dem.

Själv så åker jag ner i morgon och rekognoserar gatan så inte den också är farlig för motorcyklar eller bara en gågata.

Kanske man ostört kan urinera på gatan vilket ju skulle skänka en viss lättnad.

//Gunnar

HonkyTonkMan
2007-08-31, 19:38
NTF säjer själva i sitt policydokument för 2008/2009: "Medlemsorganisationerna ger NTFs roll som paraplyorganisation legitimitet." :D :rolleyes:

Skäl nog att gå ur. Glöm bara inte att hänvisa till den här skrivningen.

Sen undrar jag vad fackföreningar (bortsett från Transport) och sportorganisationer gör i en organisation som Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande. Borde det inte bara vara organisationer för olika trafikantgrupper som samlas där? Jag tror faktiskt att det är närvaron av en massa mediahoror utan nån som helst förankring i trafiksäkerhetsarbetets gräsrotsorganisationer, som orsakar fenomen i stil med den senaste tidens kampanj mot hojkollektivet.

Det NTF kan göra för att återupprätta sitt anseende är främst att lägga ner den här kampanjen mot motorcyklar. De kan ju använda energin och pengarna till att återuppliva Barnens Trafikklubb. Det vore en bra idé, då skulle fler unga trafikanter få sej lite trafikvett till livs.

Vad SMC bör göra är främst att varje gång som talesmän för NTF går ut med utspel som är hojfientliga, högt och tydligt förklara för media att talesmannen talar inte för organisationen, han framför bara sin personliga åsikt. Eftersom NTF inte är nåt utan sina medlemsorganisationer. Sedan måste något hända med vårt förhållande till NTF oavsett om vi stannar kvar eller inte. Kan vi kanske verka för att om vi ska fortsätta att vara med i NTF så borde organisationen renodlas? Bort med alla föreningsproffs som saknar anknytning till trafikantorganisationer!

Vad gäller min personliga åsikt om utträde eller inte ur NTF, så är det bara oron för hur det skulle uppfattas bland den icke hojåkande allmänheten som håller mej tillbaka. Snart är vi dock vid den punkt där inget vi själva gör spelar nån roll, och vi utan risk för att göra nånting värre än det är, kan anta Eddie Meduzas raggarmotto: "Svensson anser att vi är fyllkajor och skitiga obildade jävlar bara för att vi är raggare (läs:bikers) och då ska vi faen visa dom det också!"

Reborn
2007-08-31, 19:52
Ja måste erkänna att jag inte har läst alla 14 sidorna...
Men iaf nära hälften.:cool:

Efter att ha begrundat de som nämts och de fakta som lagts fram, så vill jag mena att SMC och alla motorcyklister är bäst hjälpta av att SMC kvarstår som medlem i NTF.

Det är så här:
NTF som organsiation skulle mycket väl kunna bedrivas på ett lämpligt och korrekt sätt, även med det ursprung den har.
Problemet sitter då i stället i de nyckelpersonerna som leder verksamheten.

Att går ur förändrar inte NTF:S agerande, utan kan i stället ge extra badwill till motorcyklisterna.

Om man sitter kvar så kan man iaf höra vad som sägs i korridorerna, och kan agera (i tid?) för att samverka/motverka.

Skall man skaka om i getingboet för att försöka få till stånd förändringar så skall man, vad man än gör, inte tala illa om NTF i sig, utan endast kritisera dumma oanalyserade fakta och förslag.
Om man oblygt körs över ändå så är det i så fall dags att öppet kritisera och ledningen och styrka denna kritik med ihopsamlade fakta om brister i deras agerande!
Sedan går man ut till media med detta.

Förresten, Kan SMC minska sitt "bidrag" till NTF och ändå vara kvar som medlem?
Om så är fallet så skall detta absolut göras.
Om SMC:s röster inte påverkar innifrån NTF så behöver man nästan bara bibehålla nyttan med inside-informationen man har som medlem.

Guzzi-Leif
2007-08-31, 21:39
Om man börjar i "rätt" ända. Hur får man hojåkare att köra långsammare?
Mja... Jo... Ehh... HA!

*SNIPP*

Men den kommer nog att minska respekten för mig p.g.a. mina elakheter ;)
Eller som skorpionen sa till grodan: "I'm sorry, but it's in my nature" ;) :o

Närå; jag tycker inte du är elak och jag tappar inte respekten för dig!
Däremot är vi oense till den milda grad att jag tycker du har helt fel.
OM det vore så att vi mc-förare är en grupp som ställer oss utanför och själva bestämmer reglerna och dessutom gör som i de senaste numren av MC-Folket med flera mc-tidningar och bara skriker "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa", i så fall har NTF fått rätt. I så fall hör vi inte hemma i trafiken och ska tas bort.
Men: Vi är inte såna!
"Anpassning eller bortforsling" är vad som gäller. Jag hoppas intensivt på anpassning eftersom jag älskar att åka mc samt vill att även dottern och en massa andra unga ska få fortsätta med det.

Ha en bra kväll och helg, förresten! Kör försiktigt och njut av varje meter!

bikermort
2007-09-01, 00:15

Mycket bra skrivet! Precis vad jag efterlyste i #57. :)

Pingo
2007-09-01, 18:47
I morse sken solen och det var endast tunna höga moln. Det var helt vindstilla så dagen var helt perfekt för en liten expedition till Rimforsa och Björn Erikssons gata. Motorcykeln spann så fint och alla 19 hästarna verkade ivriga att komma fram så jag behövde inte ens piska dem för att komma upp i 90 km/h.

Framme i Rimforsa så stannade jag vid macken och köpte en stor läsk för att liksom bättra på inspirationen. Efter lite letande så fann jag Björn Erikssons gata eller Björnstigen som den också kallas. Det var en asfalterad 70 väg helt ute på landet så där gäller inte någon lokal ordningsstadga av den typ vi är vana med i städerna. Gatan var rätt lång och det fanns många bra ställen där man inte behövde känna sig generad.

Stannade på ett fint ställe och utövade min protest mot NTF och dess ordförande Björn Eriksson. Bildbevis finns men många skulle nog tycka att det var äckligt och stötande så den får väl förevisas i ett mer slutet sällskap.

Hur som helst så inställde sig en oerhörd lättnad och jag kan varmt rekommendera de som passerar att ta tillfället i akt och utöva sin protest.

//Gunnar

Tyrannosaurus
2007-09-01, 21:24
Närå; jag tycker inte du är elak och jag tappar inte respekten för dig!
Tack :o :cool:

OM det vore så att vi mc-förare är en grupp som ställer oss utanför och själva bestämmer reglerna och dessutom gör som i de senaste numren av MC-Folket med flera mc-tidningar och bara skriker "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa", i så fall har NTF fått rätt. I så fall hör vi inte hemma i trafiken och ska tas bort.
Så långt är det sant, OM det var så ja. Men det är det inte.

Motorcyklister som kollektiv gör betydligt mer för trafiksäkerheten och är betydligt mer trafiksäkerhetsmedvetna kanske än alla andra trafikantgrupper tillsammans. Och anledningen är enkelt, det handlar om överlevnad.
Skulle vi röka, snacka mobiltelefon, skälla på barn, leta grejer på golvet och hålla styvt på högerregeln och andra trafikregler och i stort sett vara lika okoncentrerade på vad man håller på med under körning och ovilliga till aktiv körning var man som många bilister så skulle det inte finns många överlevande motorcyklister kvar (vilket jag och andra iofs har tolkat "nollvisionen" till vid ett flertal tillfällen "noll överlevande motorcyklister").

De flesta aktiva och erfarna hojåkare ser bilister som älgar fast fler och värre och den insikten gör man överlever.

Det handlar inte om att "bara skrika" "Det är bilisternas och Vägverkets fel, alltihopa". Detta är vedertagen fakta, men något vi troligen inte kan göra något åt. Så då handlar det om att anpassa sig till verkligheten vilket kan sammanfattas som ovan att: "Se alla bilister som älgar fast fler och värre".

Tack och lov har jag en snabb hoj och lika tack och lov väsnas den en del... Ja tack och lov för det väcker en del sömntutor i trafiken när man lägger en "bullermatta" mot plåten på dom. Ok, dom gillar det inte, blir förbannade, det kanske ger hojåkare dåligt rykte. Men vem bryr sig? Jag överlever och det är vad som gäller.

Men vad får SMC för sitt trafiksäkerhetsarbete och vi andra för vårt trafiksäkerhetsmedvetande? Skit, mera skit, ännu mera skit och rop på förbud och restriktioner!
Det är vad jag menar när jag pekar på bilisternas och VV:s skuld och det är samma ruttenhet i hela vårt samhälle när brottslingar skyddas och offren får fan och trycks ner i skorna.

Att köra bil (eller hoj) ska inte vara var mans rättighet. Det får man göra om man klarar av det, och klarar man det inte så har man inget i trafiken att göra. Och det handlar inte heller om man är laglydigt till punkt och pricka utan hur man beter sig. Jag träffar hellre en hojåkare i 200 men som behärskar sitt fordon än en bilist i helt lagliga 90 eller 110 men som har noll-koll.

Problemet med organisationer som NTF är att dom befolkas av de sistnämnda noll-kollarna som tycker att 110 är en svindlande hastighet där man måste hålla ratten i järngrepp "10 i 2" och absolut inte får distraheras av barn och annat. Sen åker dom till Tyskland och kör av vägen så det stänker om den på "Schwedenstrecke" mellan Puttgarden och Hamburg.

Själv har jag inga problem med att köra 140 med en hand på styret, men det skulle väl NTF-noll-kollarna kalla "grov vårdslöshet".
Men som Einstein sa: Allt är relativt. Tycker man att 110 är en "svindlande hastighet" (jag har träffat såna IRL - totalt livsfarliga - har t.o.m. såna i min släkt) så ska man varken ha bil eller körkort.
Man kanske borde ta bort halkbanan och införa racebana för körkort. Föraren i bilen blir filmad och man har en viss minimitid att ta sig runt. Sen bedöms både tid, uppträdande och sätt på hur fordonet framfördes.

Jag hoppas intensivt på anpassning eftersom jag älskar att åka mc samt vill att även dottern och en massa andra unga ska få fortsätta med det.

Ha en bra kväll och helg, förresten! Kör försiktigt och njut av varje meter
Jag håller med till viss del och är också för anpassning men inte på ens villkor. Det är som när vissa grupper skriker att man ska visa respekt och tolerans, men dom glömmer tre saker:
1. Respekt och tolerans (och anpassning) går i båda riktningarna.
2. Det måste förtjänas.
3. Den som kräver ska ha och är inte värd annat än förakt.

Ha det bra själv och detsamma.

VFunRider
2007-09-05, 14:48
Det som förvånar mig mest är detta korståg mot motorcyklister. Varför ser man inte NTF, pressen och andra gaphalsar protestera mot att 50 fotgängare dör i trafiken, att 38 cyklister dör i trafiken? Borde inte det vara ett lika bra anledning till att argumentera för ett förbud mot cyklande och promenerande? Är vi i Sverige så hårt drabbade av trafikolyckor om man jämför mot internationella sifror, eller är debatten ett byråkratisk skrivbords skapelse från den svenska utredningsindustri?

Dags att sluta med klappjakten på motorcyklister; Sverige har tredje bästa olyckstatistiken i Europa. Kolla här:

www.vv.se/templates/Pressrelease____21781.aspx

Pingo
2007-09-05, 17:19
Dags att sluta med klappjakten på motorcyklister; Sverige har tredje bästa olyckstatistiken i Europa. Kolla här:

www.vv.se/templates/Pressrelease____21781.aspx

Kanske vi istället ska börja klappjakten på de som fått sina körkort konverterade från andra länder till ett svenskt motsvarande utan kompletterande utbildning.

Detta inlägg pga en incident idag där jag nästan blev klippt av en bilist med utländskt utseende som var skymd av en lastbil och som skulle ha väntat till sikten blev klar. Tur att jag kört manöverbana under avrostningen ( Tack för denna SMC utbildade instruktör) så att jag kunde kasta hojen över i mötande fil och sedan ge järnet för att komma ifrån det hela. Föraren hade utländskt utseende och verkade inte förstå vad som hände!!

Kanske alla behöver en regelbunden repetition av viktiga saker med utbildad instruktör, alltså inte bara vi motorcyklister. Ett friskintyg någon gång ibland skulle kanske inte heller skada.

//Gunnar

Monica
2007-09-05, 18:10
I morse sken solen och det var endast tunna höga moln. Det var helt vindstilla så dagen var helt perfekt för en liten expedition till Rimforsa och Björn Erikssons gata. Motorcykeln spann så fint och alla 19 hästarna verkade ivriga att komma fram så jag behövde inte ens piska dem för att komma upp i 90 km/h.

Framme i Rimforsa så stannade jag vid macken och köpte en stor läsk för att liksom bättra på inspirationen. Efter lite letande så fann jag Björn Erikssons gata eller Björnstigen som den också kallas. Det var en asfalterad 70 väg helt ute på landet så där gäller inte någon lokal ordningsstadga av den typ vi är vana med i städerna. Gatan var rätt lång och det fanns många bra ställen där man inte behövde känna sig generad.

Stannade på ett fint ställe och utövade min protest mot NTF och dess ordförande Björn Eriksson. Bildbevis finns men många skulle nog tycka att det var äckligt och stötande så den får väl förevisas i ett mer slutet sällskap.

Hur som helst så inställde sig en oerhörd lättnad och jag kan varmt rekommendera de som passerar att ta tillfället i akt och utöva sin protest.

//Gunnar

tummen upp :D (det behövs fler smileys på forumet!)

Pingo
2007-09-05, 18:22

Javisst men jag är lite vacklande om jag ska visa bilderna men Björn har nog annat att tänka på just nu så de har nog inte längre någon betydelse.

//Gunnar

Monica
2007-09-05, 19:13
Javisst men jag är lite vacklande om jag ska visa bilderna men Björn har nog annat att tänka på just nu så de har nog inte längre någon betydelse.

//Gunnar

Ironi på:
Annars kan du ju skicka bilderna inramade till Leif G W Persson så kan han ju skriva Björns memoarer :rolleyes: Ironi av

Pingo
2007-09-05, 19:16
Ironi på:
Annars kan du ju skicka bilderna inramade till Leif G W Persson så kan han ju skriva Björns memoarer :rolleyes: Ironi av

Vet du vad. jag tänkte på just det idag för bilderna är så talande så men om Björn låter oss vara ifred så kan jag låta udda vara jämt och låta bli att publicera bilderna.

//Gunnar

Tyrannosaurus
2007-09-05, 22:46
:D
Kanske vi istället ska börja klappjakten på de som fått sina körkort konverterade från andra länder till ett svenskt motsvarande utan kompletterande utbildning.
Men fyyy på dig *slår Pingo på fingarna* så får man inte säga. Tänk på vad det kan ge för signaAAAaler ;) :D :p
Som sagt, det behövs fler smileys på forumet... :D

Jag tror nog inte det skulle vara några problem att lägga ut bilden. De flesta av oss har nog sett betydligt elakare bilder på diverse bloggar ;)

Pingo
2007-09-06, 04:29

Jag ger mig så på allmän begäran kommer bilden här.
Originalet är på 7.2 Mpixlar och kanske passar på någon T-shirt med lite trevlig text. //Gunnar

http://i239.photobucket.com/albums/ff105/bjoernstigen/NTF_Liten.jpg