handdator

Visa fullständig version : Livsfarligt beteende

rolfsvensson
2007-08-06, 11:26
Jag brukar besöka Sjöborakan på onsdagskvällar, som så många andra. Väldigt trevlig del i vardagen. Men, jag tycker att vi ska hjälpas åt, på något sätt, att få slut på buskörning mitt bland alla mänskorna! Att köra i hög fart ex på bakhjulet när det står fullt med folk runt ikring, kan leda till svår olycka. Och hur vet vi att de busar, som verkar vilja imponera till vilket pris som helst, är helt säkra i det dom gör....eller att t ex inte kedjan går av eller något annat.
I onsdags gick jag över från ena till andra sidan. Det komm en sådan "märkvärdig" person på bakhjulet. Jag fortsatte i normal prmenadtakt så att han inte kunde fortsätta att briljera. Han tutade på mig för allt han kunde! Så, sluta att beundra dom! Titta inte på dom och håll er på behörigt avstånd. Om ingen tittar blir det ju inte roligt längre.
Vad tycker ni andra?

Selin
2007-08-06, 13:23
Rent spontant känns det ju som att det är minst lika löjligt att ställa sig mitt i vägen medvetet.

Lär ju gå att reglera buset på annat sätt, sen om man anser att det är livsfarligt bör man väl inte befinna sig på platsen.

rolfsvensson
2007-08-06, 20:01
Det är på allmän väg som detta förekommer. Jag gick över vägen. Jag ställde mig inte avsiktligt ivägen, men jag sprang inte i rädsla! Det brukar vara flera hundra personer som träffas på onsdagkvällarna för att fika, prata, titta på cyklarna osv. Det handlar alltså om ca 4-5 busar som, enligt min mening, utnyttjar ett tillfälle dom får för att alla andra samlas. Utnyttjar det för att bete sig på ett sätt som kan leda till allvarlig olycka. Skulle alla andra sluta att träffas där så skulle inte bakhjulsåkarna dras dit, tror jag.

Olsson
2007-08-06, 22:24
..Och hur vet vi att de busar, som verkar vilja imponera till vilket pris som helst, är helt säkra i det dom gör....eller att t ex inte kedjan går av eller något annat.

Det kan de inte veta -- precis som du och jag inte kan veta om vi kommer klara nästa korsning eller kurva.

Låt dem köra och ha roligt. En och annan krasch spelar väl ingen större roll -- det är så många andra som kraschar endå.

Sad Glad
2007-08-06, 23:50
Äh låt dem hållas, de roar mig och många andra! Kommunen borde dock avlysa en del av vägen (om det går, dvs om det finns alternativa vägar för andra trafikanter) en gång i månaden eller nåt så säkerheten kan höjas vid de tillfällena. Parkering utmed vägkanterna borde dock vara tillåtet varje onsdag!

Dock borde många inte stå så långt fram, ge bakhjulskillarna (och tjejerna) plats. Sist men inte minst, när du går över gatan - se åt båda hållen!

Tengaipetrus
2007-08-07, 12:20
Jag brukar besöka Sjöborakan på onsdagskvällar, som så många andra. Väldigt trevlig del i vardagen. Men, jag tycker att vi ska hjälpas åt, på något sätt, att få slut på buskörning mitt bland alla mänskorna! Att köra i hög fart ex på bakhjulet när det står fullt med folk runt ikring, kan leda till svår olycka. Och hur vet vi att de busar, som verkar vilja imponera till vilket pris som helst, är helt säkra i det dom gör....eller att t ex inte kedjan går av eller något annat.
I onsdags gick jag över från ena till andra sidan. Det komm en sådan "märkvärdig" person på bakhjulet. Jag fortsatte i normal prmenadtakt så att han inte kunde fortsätta att briljera. Han tutade på mig för allt han kunde! Så, sluta att beundra dom! Titta inte på dom och håll er på behörigt avstånd. Om ingen tittar blir det ju inte roligt längre.
Vad tycker ni andra?

Kan hålla med dig till viss del men enda sättet att visa sitt ogillande mot detta är att inte bege sig till Sjöborakan på onsdagarna. Ska man ändå dit bör man nog hålla sig från vägen. Utgör en risk att vara där och ditt beteende uppmuntrar naturligtvis dessa personer också. Det går ju att åka till Lisas i Hurva istället.

Det finns ett väldigt effektivt motnedel och det är närvarande polis. Då menar jag inte som man gjorde för ett par år sen när där stod flera målade bilar, flertal målade motorcyklar samt civlbilar och polisbussar. Var där nere i förra veckan och då patrullerade en polismotorcykel gatan. Ställde sig i höjd med caféet och det var lugnt och stilla så länge jag var där.

Ska man vara petig så är ditt beteende också lagstridigt Rolf. Vad jag minns är det tydliga skyltar om förbud inte bara mot parkering utan även mot gångtrafikanter.
Petrus

Sad Glad
2007-08-07, 22:32
Förresten, hur var det nu. Var det inte så att det var stuntkillarna som brukade hålla till på flygrakan som frågade ägarna till cafét om de kunde öppna det?

I så fall skulle hela grejen med onsdagarnas mc-träff på flygrakan vara deras förtjänst...

Eller minns jag fel?

Duck
2007-08-08, 12:41
Om du nu ska gnälla på folk som stuntar lite
så ska du bara veta att du själv bröt mot lagen när
du var ute och gick på vägen
Gångtrafik är inte tillåtet enligt skyltar som sitter i båda ändarna av vägen

hojbrud
2007-08-08, 12:55
Hmm låt se, du skriver att du vill att de ska sluta köra ibland folket..

men snälla du vem e det som befinner sig på fel plats?
det e ju faktiskt folket i fråga som frivilligt sätter/ställer/går ända uppe på körbana.

få bort folket och låt killarna köra:) de e ju faktiskt kul att titta på dem. så länge ingen idiot tror att man kan styra undan en mc hur som hellst på bakhjulet när folk går mitt över körbanan.

och om de skulle sluta busa på vägen, hur många kommer det finnas kvar på Sjöbo-rakan då?? =ett fåtal gildare.

pjoter
2007-08-08, 16:18
:) Tacka Vet Jag Tydingesjön På
Torsdagskvällarna Där Har Vi SVEN
Och Dom Stekta Sillarna & Grillade Korvarna.
Där Kör Vi Inte På Bakhjulen,där Umgås Vi.:)

rolfsvensson
2007-08-08, 21:42
Jag måste erkänna att jag är förvånad över att så många tycker det är OK att köra på bakhjulet, ofta i mycket hög fart, bland allt folket. Visst är det förvånande att "folket" frivilligt står så nära och tittar på! Men det centrala i mitt inlägg är faktiskt ingenting om vad som är lagligt eller ej. Flera svar har ju handlat om att jag gör något olagligt också. Jag tycker att "samhället" ska hjälpa till att ordna så att möjligheten att samlas på rakan finns kvar.
Det viktigaste i min synpunkt är faktiskt att jag anser att riskerna är stora och att det kan ta en ende med förskräckelse. Detta sagt utan att nagelfara vem som är minst laglydig. Tänk om ex ett barn, eller hund eller någon annan kommer ut i vägbanan och blir påkörd + vad föraren då "råkar" ut för och om han då far in i folkhavet! Jag är helt enkelt rädd att det kommer att hända en olycka!

hojbrud
2007-08-09, 12:28
Därför e det väl bättre att ta avstånd istället för att be dem sluta köra. För sluta köra kommer dem inte att göra. Och Polisen va där igår och det kördes ändå.
Så vad ska DU göra?
Det ända du kan göra är att be folk att inte stå ända inpå vägbanan. Där är en stor fin åker utanför och det går utmärkt att stå där ute, men någon måste börja. Och ja jag har oxå reagerat ett par gånger över hur föräldrar kan låta sina barn sitta ner ända intill de vita linjerna.

Inte ens jag, som vet hur duktiga killarna är som kör där, står ända inpå, jag tar oxå avstånd.

Men alla har väl inte vett till det.

BeBe
2007-08-27, 20:48
Jag måste erkänna att jag är förvånad över att så många tycker det är OK att köra på bakhjulet....
Det viktigaste i min synpunkt är faktiskt att jag anser att riskerna är stora och att det kan ta en ende med förskräckelse.

Vad är det du är ute efter Rolf? Att folk skall ge fasen i att köra på bakhjulet för att riskerna är högre än att köra på bägge hjulen, eller ska de välja bättre ställen att göra det på? Om du anser riskerna med mc är så stora, (jämfört m bil) varför kör du själv då över huvud taget? Jag fattar inte vad du gjorde på rakan om du ogillar det som sker där. Var du där för att medvetet knalla ut i vägen framför någon så att de inte skall skada sig OM de välter? :confused:

Detta sagt utan att nagelfara vem som är minst laglydig. Tänk om ex ett barn, eller hund eller någon annan kommer ut i vägbanan och blir påkörd + vad föraren då "råkar" ut för och om han då far in i folkhavet! Jag är helt enkelt rädd att det kommer att hända en olycka!

1. Du gjode själv fel som befann dig där. Intressant att du skapar en gnälltråd om det :D 2. Knappast sannolikt att där skulle finnas barn o "husdjur" där om det inte vore för att folk kör dit för att just kika... 3. Om du är rädd för olyckor, spring inte ut o ställ dig i vägbanan. :eek:

Jag är ingen fantast av att slanga, men kör jag på ett sätt som ger mig livsglädje väljer jag mina platser. Visar hänsyn i bebyggelse och på platser där riskerna är större.

rolfsvensson
2007-09-02, 21:49
Jag är inte ute efter att stoppa MC-åkande! Jag tror bara att det finns i huvudsak ett par olika anledningar till att besöka Sjöborakan. Ex att beskåda andra motorcyklar och prata med folk. En annan anledning kan vara att göra konster med sin MC. Dessa två intressen är jag rädd inte går ihop, utan att det kan komma att hända en olycka.
Sedan vill jag faktiskt att ni som reagerar så på mitt beteende ska förstå vad som hände när jag gick över till andra sidan! Jag tittade mig omkring, upptäckte inte att det inte skulle gå bra att gå över....När jag är ute i banan ser jag en som drar på gas och går upp på bakhjulet. Då valde jag att inte springa tillbaks utan gå färdigt över gatan. Den som kom på bakhjulet fick då avbryta. OK Båda har gjort fel som bryter mot lagar som gäller på den sträckan, men han borde inte dra upp cykeln på bakhjulet när det finns så mycket folk i rörelse.

Tengaipetrus
2007-09-05, 13:46
Måste säga att jag delar Rolfs förvåning inför den upprördhet hans inlägg har skapat. Jag är rädd för att du har alldeles rätt i din rädsla för att en allvarlig olycka ska ske på sjöborakan en eller annan onsdag. När det väl händer kommer det inte att skrivas spaltmeter om oförsiktiga föräldrar som låter sina barn vistas vid trafikerade vägar. Det kommer att skrivas om oss otäcka motorcyklister som alla kör för fort och på bakhjulet.

Sjöbo är en trevlig mötesplats för fika, se på hojar och träffa folk. Kanske är rakan ingen idealisk plats för bakhjulsåka just på onsdagskvällar.
Petrus

Mathias
2007-09-14, 20:05
Jag får väll hälla lite vatten på kvarnen (tråden i detta fallet).

Nu har det hänt:
(från polisens sida) 20:34 Sjöbo. Två motorcyklister kolliderar på den så kallade ”flygrakan” vid Sjöbo. En av motorcyklarna ska enligt uppgift tagit fyr efter olyckan. Enligt uppgift hakar två motorcyklar fast i varandra då de kör sida vid sida. Två personer, en kvinna och en man, förs till sjukhus varav kvinnan med käkskador och mannen med smärtor i axlarna och fingrarna.

Ystad allehanda:
Mc-krock på flygrakan och mopedolycka vid Mossby
Publicerad: 14. September 2007 02:00
Sjöbo
Två motorcyklister krockade på flygrakan utanför Sjöbo.
En person med ansiktsskador är förd med ambulans till Lunds Universitetssjukhus, den andra är förd till sjukhuset i Ystad. De skadade är en man och en kvinna.
Det var vid 20.30-tiden som kollisionen skedde. En motorcykel körde på den andra bakifrån.den ena motorcykeln började brinna men kunde släcktas av räddningstjänst.
vad som orsakt olyckan är inte känt.

Gubbe
2007-09-14, 22:01
Ystads allehanda:

Jag har en teori om vad som kan vara orsaken, men antar att jag blir påhoppad om jag redogör för den.

Törs du svara Rolf? ;)

morsan
2007-09-15, 09:32
Jag får väll hälla lite vatten på kvarnen (tråden i detta fallet).

Nu har det hänt:
(från polisens sida) 20:34 Sjöbo. Två motorcyklister kolliderar på den så kallade ”flygrakan” vid Sjöbo. En av motorcyklarna ska enligt uppgift tagit fyr efter olyckan. Enligt uppgift hakar två motorcyklar fast i varandra då de kör sida vid sida. Två personer, en kvinna och en man, förs till sjukhus varav kvinnan med käkskador och mannen med smärtor i axlarna och fingrarna.

Ystad allehanda:
Mc-krock på flygrakan och mopedolycka vid Mossby
Publicerad: 14. September 2007 02:00
Sjöbo
Två motorcyklister krockade på flygrakan utanför Sjöbo.
En person med ansiktsskador är förd med ambulans till Lunds Universitetssjukhus, den andra är förd till sjukhuset i Ystad. De skadade är en man och en kvinna.
Det var vid 20.30-tiden som kollisionen skedde. En motorcykel körde på den andra bakifrån.den ena motorcykeln började brinna men kunde släcktas av räddningstjänst.

Du har missat denna från dagen innan
19:48 Sjöbo. En trafikolycka inträffar vid ”flygrakan” på väg 13 där två motorcyklar kolliderar. En av de inblandade förs med ambulans till sjukhus
Från Polisens sida

Två skadade i mc-olycka

Publicerad: 12. September 2007 02:00
Senast uppdaterad: 12. September 2007 21:37

Sjöbo
Två motorcyklar krockade på flygrakan på väg 13 utanför Sjöbo ikväll.
Två män fördes med ambulans till sjukhuset i Ystad. Båda var vid medvetande men hur omfattande skadorna var uppgavs inte. En av männen klagade på magsmärtor.
Olyckan inträffade strax innan klockan 20 i kväll då en av motorcyklisterna körde på den andra bakifrån.
Ystads Allehanda

rolfsvensson
2007-09-15, 17:34
Ystads allehanda:

Jag har en teori om vad som kan vara orsaken, men antar att jag blir påhoppad om jag redogör för den.

Törs du svara Rolf? ;)

Jag var inte där! Intressant att du inte berättar om din teori. Är du verkligen rädd för att bli "påhoppad"? Lätta på förlåten och elda på brasan med din teori. Det är väl ändå bra att folk talar om vad dom tycker.
Mina första tankar går direkt till att du antingen anser att mina farhåger besannats och samtidigt att du menar att där var nån dumdristig person som gick över vägen precis när någon skulle upp på bakhjulet!

Tengaipetrus
2007-09-16, 00:43
Verkar vara en bakhjulskörningsrelaterad olycka, åtminstone i det ena fallet. För de som är intresserade föreslås följande tråd.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166476
Petrus

ulson
2007-09-16, 11:05
Den som inte tror att det kan hända allvarliga olyckor när en hoj blir herrelös när man misslyckas med en wheelie kan kolla denna länk. Här har man dessutom staket vid sidorna.

http://www.youtube.com/watch?v=153jHzv-urQ

morsan
2007-09-16, 20:18
Och den andra olyckan finns här

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166612

Gubbe
2007-09-17, 04:50
Jag var inte där! Intressant att du inte berättar om din teori. Är du verkligen rädd för att bli "påhoppad"? Lätta på förlåten och elda på brasan med din teori. Det är väl ändå bra att folk talar om vad dom tycker.
Mina första tankar går direkt till att du antingen anser att mina farhåger besannats och samtidigt att du menar att där var nån dumdristig person som gick över vägen precis när någon skulle upp på bakhjulet!

Min teori är självklart att det beror på lekfulla motorcyklister på fel ställe.
Frågan till dig med ett leende ansikte efter var menad ungfär så här:
1 Nu har vi alla sett att du hade rätt.
2 Du blev väldigt påhoppad av de som nu också troligen har insett att du hade rätt.

Att det skulle bero på en dumdistrig person tänkte jag inte alls på. I så fall skulle ett barn eller ett djur också kunna vara vållande. Nej, är det inte avspärrat så kan man nog inte skylla på andra än förare och eventuell arrangör.

Ducatista
2007-09-17, 07:36
Påhopp eller inte
Vi kan väl vara eniga om tre saker när det gäller Sjöborakan:

Det är dumt att köra på bakhjulet
Det är dumt att gå ut framför fordon
Det är dumt att stå ute på vägen

rolfsvensson
2007-09-19, 19:58
Påhopp eller inte
Vi kan väl vara eniga om tre saker när det gäller Sjöborakan:

Det är dumt att köra på bakhjulet
Det är dumt att gå ut framför fordon
Det är dumt att stå ute på vägen

Jag håller med dig på alla punkter, men det är märkligt att det är så svårt att ta till sig det jag skrivit! Jag gick ut och uppfattade det som lämpligt tillfälle att gå över vägen, eftersom jag skulle till andra sidan, när jag såg en mc-åkare påbörja en acceleration och en uppdragning på bakhjulet! Jag blev överumplad av det. Valde att fortsätta över vägen. Han fick avbryta sin acceleration och gå ner på framhjulet också. Så, då blev ju allting rätt!
Hälsar
Rolf PS Beklagar naturligtvis att det inträffat olyckor sedan dess men, det var ju just den faran jag ville skriva till intresserade om.

Miie
2007-10-31, 22:57
När vi körde förbi sjöborakan verkade det som om de har bestämt sig för att bygga mitträcke.
Där är målat heldragna linjer i mitten. Sedan verkar det som man ska ta två filer på rakan som sedan går ihop till en.

/Miie

hakis
2008-06-12, 08:01
Jag håller med dig på alla punkter, men det är märkligt att det är så svårt att ta till sig det jag skrivit! Jag gick ut och uppfattade det som lämpligt tillfälle att gå över vägen, eftersom jag skulle till andra sidan, när jag såg en mc-åkare påbörja en acceleration och en uppdragning på bakhjulet! Jag blev överumplad av det. Valde att fortsätta över vägen. Han fick avbryta sin acceleration och gå ner på framhjulet också. Så, då blev ju allting rätt!
Hälsar
Rolf PS Beklagar naturligtvis att det inträffat olyckor sedan dess men, det var ju just den faran jag ville skriva till intresserade om.

Jag håller med dig på en punkt, folkmassan STÅR FÖR NÄRA!
I början står alla vid vägkanten, efter ett tag så står alla i de två yttre körfälten och lämnar ca 1,5 körfält kvar till stuntpojkarna. Få folket att stå kvar vid kantjävlen! Skulle kunna bli ganska förödande om en motorcykel torpederade folkmassan i 100km/h +... Men folk tänkt inte förens det redan skett.

ride free
2008-07-18, 09:11
Vad tycker ni andra?

Jag är oxå en flittig besökare på onsdags kvällarna.. Och jag ger dig rätt! Där står man inne vid kaffestugan och LYSSNAR på att pågadrullarna kör på bakhjulet. Och hela hela tiden hoppas och ber man till att ljudet inte tar abrupt slut! Tänk om de går omkull... Vilka skador det kan bli.. Jag kan oxå nånstans tycka att de är jätteduktiga, för det är de, men kan de inte va duktiga på ett ställe som är inhägnad och var det finns kvalificerad hjälp på direkten om nåt skulle gå snett. Kör försiktigt allihop.