handdator

Visa fullständig version : 3510 nya motorcyklister första halvåret!

smcrobot
2018-07-31, 17:07
Trafikverket publicerar statistik från förarprov varje månad. SMC jämför körkortstagandet halvårsvis. Vi konstaterar att ungefär lika många har gjort teoriprov jämfört med ifjol men att färre klarat sig. Nästan varannan blivande motorcyklist, drygt 47 procent, fick göra om teoriprovet. *Det leder till köer när så många måste göra om teoriprovet. Det är viktigt att man kommer väl förberedd till...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Antalet-tjejer-som-tar-MC-kort-minskar/

F800ST
2018-08-01, 12:52
I den teoretiska delen har kvinnor statistiskt sett alltid varit bättre än män, medans männen klarade körprovet, praktiska delen bättre.
2015 ändrades praktiska provet för att underlätta för kvinnor.

Varför jobbade ni inte lika hårt med att göra ett enklare teoriprov för män ?

Vi måste ju agera lika åt båda kön i de delar de har svårt tycker, annars blir det ju hyckleri...

Maria Nordqvist
2018-08-01, 14:21
SMC jobbade för att få ett prov som är fokuserat på att köra MC i trafik, inte i låga farter på avlysta områden. Det är ju ute i trafiken i högre farter som olyckor sker. Däremot kuggas de flesta i manöverdelen. Det handlar inte om att göra det enklare att ta körkort. Att arbeta i den riktningen ser varken jag eller SMC som hyckleri. Läs mer i denna nyhet som vi publicerade när förändringen i körproven genomfördes. https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rattvisare-korprov-pa-motorcykel/

De stora skillnader mellan könen år efter år enbart på MC-körkorten har inte bara SMC uppmärksammat. Även regeringen, riksdagen, VTI, Trafikverket, Transportstyrelsen och STR har ifrågasatt skillnaderna och vidtagit åtgärder för att minska dem.

SMC jobbar för att förbättra för alla som kör MC. Teoriprovet är lika svårt för alla, oavsett kön. Tyvärr pekar godkännandegraden i kunskapsprov neråt för alla som tar körkort, både A och B, både tjejer och killar. Här arbetar SMC för att teoriprovet för MC ska kunna genomföras på fler språk än svenska, något som efterfrågas av många varje år, främst på engelska. På B-sidan kan teoriprovet göras på 14 språk, på A-sidan enbart svenska. Det gör det givetvis inte enklare att klara provet.

Alexander76
2018-08-01, 16:47
2015 ändrades praktiska provet för att underlätta för kvinnor.

Varför jobbade ni inte lika hårt med att göra ett enklare teoriprov för män ?

Vi måste ju agera lika åt båda kön i de delar de har svårt tycker, annars blir det ju hyckleri...
Var det inte så att ändringarna mest berörde kvinnors fysiska begränsningar pga längd? Män däremot, om vi är dåliga på teoriprov så är det förmodligen för att vi går dit dåligt förberedda - det är ju nånting vi får skylla oss själva för. Ens längd känns svårare att jobba bort :)

Lottafia
2018-08-01, 21:47
Trafikverket publicerar statistik från förarprov varje månad. SMC jämför körkortstagandet halvårsvis. Vi konstaterar att ungefär lika många har gjort teoriprov jämfört med ifjol men att färre klarat sig. Nästan varannan blivande motorcyklist, drygt 47 procent, fick göra om teoriprovet. *Det leder till köer när så många måste göra om teoriprovet. Det är viktigt att man kommer väl förberedd till...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Antalet-tjejer-som-tar-MC-kort-minskar/
3510 nya. Jovisst, men hur många A-kort försvann ur rullorna under samma tid?
Väldigt många födda på 20-, 30-, 40- och 50-talen och som nu dör hade A-kort.

Det måste väl ändå vara nettot som är intressant?
Och så vitt jag förstår minskar antalet giltiga A-kort ständigt...

Maria Nordqvist
2018-08-02, 06:39
Tyvärr har du rätt Lottafia. Varje år försvinner cirka 50 000 A-körkortsinnehavare, främst av naturliga skäl. 1990 fanns 1,4 miljoner personer som hade A-körkort i Sverige. 2017 fanns 967 000, inklusive de som har AM. Under samma period har antalet B-körkortsinnehavare ökat från 5 124 miljoner till 6.413 miljoner. Det är viktigt att vi alla bidrar till att vi får fler MC-körkortsinnehavare!

Alexander76
2018-08-02, 08:04
Det är viktigt att vi alla bidrar till att vi får fler MC-körkortsinnehavare!
Korta versionen:
Sänk kraven för MC-kort så får vi fler motorcyklister.

Långa:
Ta bort trafikdelen av uppkörningen och teoriprovet för MC. Helt. Det är nämligen exakt samma trafik man åker i, med exakt samma regler. Låt biluppkörning och teoriprov gälla även för MC.

Processen skulle för många bli denna, hos trafikverket:
Du: "Hej, jag skulle vilja ha MC-kort tack!"
Dom: "Har du B-kort?"
Du "Klart jag har"
Dom: "Aha men då vet du ju redan hur det funkar i trafiken"
Du: "Yes och jag har dessutom tagit ett par lektioner på körskola"
Dom: "Perfekt då kommer du klara manöverprovet galant, du ska visa att du kan göra undanmanöver och hård inbromsning. Välter du en kon gör det ingenting, vi kommer ändå snabbt kunna se på dig om du kan hantera hojen. Allt kommer ta max 5 minuter."
Du: "Krypkörning då?"
Dom: "Hur många fötter har du?"
Du: "Två"
Dom: "Dåså. Vill du kunna i princip stå still med hojen utan att sätta ner landningsstället får du lära dig det på någon cirkuskurs på egen tid."

Jag är inte full eller påverkad när jag skriver detta förresten, jag sitter på jobbet framför datorn och jobbar redan på dagens andra kopp. Förresten, kika lite på hur det har gått de senaste tio åren för alla som kört MP3. Skulle inte förvåna mig om hela grejen med trehjulingar (alltså köra MC utan A-kort) är ett experiment för att bredda beslutsunderlaget för att fimpa motorcykelkörkortet helt eller i alla fall kraftigt sänka kraven. Eller titta på hur det gått för alla födda fram till 50-talet - känns de som ett osäkert och trafikfarligt gäng? Nä just det :) Om något kanske man känner sig lite specialklubb med sitt fina A-kort och tror att man kan det där med köra snabbt i trafiken extra bra.

Tjing.

F800ST
2018-08-08, 08:44
SMC jobbade för att få ett prov som är fokuserat på att köra MC i trafik, inte i låga farter på avlysta områden. Det är ju ute i trafiken i högre farter som olyckor sker. Däremot kuggas de flesta i manöverdelen. Det handlar inte om att göra det enklare att ta körkort. Att arbeta i den riktningen ser varken jag eller SMC som hyckleri. Läs mer i denna nyhet som vi publicerade när förändringen i körproven genomfördes. https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Rattvisare-korprov-pa-motorcykel/

De stora skillnader mellan könen år efter år enbart på MC-körkorten har inte bara SMC uppmärksammat. Även regeringen, riksdagen, VTI, Trafikverket, Transportstyrelsen och STR har ifrågasatt skillnaderna och vidtagit åtgärder för att minska dem.

SMC jobbar för att förbättra för alla som kör MC. Teoriprovet är lika svårt för alla, oavsett kön. Tyvärr pekar godkännandegraden i kunskapsprov neråt för alla som tar körkort, både A och B, både tjejer och killar. Här arbetar SMC för att teoriprovet för MC ska kunna genomföras på fler språk än svenska, något som efterfrågas av många varje år, främst på engelska. På B-sidan kan teoriprovet göras på 14 språk, på A-sidan enbart svenska. Det gör det givetvis inte enklare att klara provet.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oRVp2B/reglerna-andras-korkortet-ska-bli-enklare-for-kvinnor

F800ST
2018-08-08, 08:45
Var det inte så att ändringarna mest berörde kvinnors fysiska begränsningar pga längd? Män däremot, om vi är dåliga på teoriprov så är det förmodligen för att vi går dit dåligt förberedda - det är ju nånting vi får skylla oss själva för. Ens längd känns svårare att jobba bort :)

Finns hojar med alla möjliga höjder, att låna fel hoj är väl ingen orsak att ändra reglerna, bara låna en annan hoj.:wink:

jan-olovj
2018-08-08, 09:18
Custom är låga men inte optimala när det gäller smidigheten, en cross är väldigt bra ur samma synvinkel men, hitta en låg cross är inte lätt, måste anpassas.
Jag har korta ben så min hoj har jag anpassat. Ha en medåkare och inte nå ner det funkar inte för mig, så problemet är inte så enkelt för alla så regeländringen var bra.

F800ST
2018-08-08, 10:19
Custom är låga men inte optimala när det gäller smidigheten, en cross är väldigt bra ur samma synvinkel men, hitta en låg cross är inte lätt, måste anpassas.
Jag har korta ben så min hoj har jag anpassat. Ha en medåkare och inte nå ner det funkar inte för mig, så problemet är inte så enkelt för alla så regeländringen var bra.

går att ordna med sänkt fjädring. Man får finna ett sätt att anpassa sig, inte ändra spelreglerna. Det går att få en hoj som passar. Män som inte klarar provet får inte ett enklare, de får helt enkelt anpassa sig, dvs läsa på och lära.

Det jag är ute efter är hyckleriet, det ska anpassas för vissa parter enbart, ser så ut i det mesta i samhället numer. Curlande, inte lärande.

jan-olovj
2018-08-08, 12:52
En ung person som har skrapat ihop slantar till ett körkort så är det inte självklart att ha råd att både köpa och sedan anpassa en lämplig hoj och troligen få lämna bort jobbet. Nej det är bra att reglerna justeras så att merparten har en möjlighet att få ta kort om viljan är där. I övrigt kolla på Marias inlägg.

Galne Dansken
2018-08-08, 21:20
När jag tog mot körkort i Danmark - var det absolut INGEN manövergård. Det var ingen snirkliga övningar i 1 km/t runt nån kon eller dylikt.

Ett teoriprov, som var krävde man har tatt lektioner, och läst på.
Ett praktisk prov, i Själlands värsta korsning, med kö, trafik från alla riktningar etc., och skarpa sväng - alltså verkliga livet för en motorcyklist.
- i och med detta, var det bara att ku ha koll på hojen och självfallet trafiken.
Det vi inte lärde oss, var att köra kurvor - där vart hälften av Sveriges MC dödsolyckor händer när folk drutter av vägen. Kanske vi inte sku lära kurvor i Danmark 1977 eftersom det liksom inte fanns några kurvor!!

Vi ser idag att 4 av 10 som dör i MC olyckor inte har giltigt körkort.
Kanske läget är så att vi ska våga tänka nytt och annorlunda. Därför tycker jag om principen i Alexander76´s tankesätt.
Det kanske är bättra att justera kraven lite - och se till att flera får nån typ av kunskap..

F800ST
2018-08-09, 09:16
En ung person som har skrapat ihop slantar till ett körkort så är det inte självklart att ha råd att både köpa och sedan anpassa en lämplig hoj och troligen få lämna bort jobbet. Nej det är bra att reglerna justeras så att merparten har en möjlighet att få ta kort om viljan är där. I övrigt kolla på Marias inlägg.

Så kass privatekonomi ska styra kraven? då får de väl spara ihop nått år till och komma tillbaka.

Tycker det hela liknar det vad gäller att bli brandman, kvinnor orkade inte bära dockan i brandövningar, kraven sänktes för att de skulle klara det. HallÅ?! om de hittar en medvetslös kan de väl för fan inte kapa benen av den nödställde för de orkar inte annars....

Curlande.

Nej, ha krav sen kan de som uppfyller dom hålla på de andra får gott inse att de inte räckte till, det är inte farligt att inte få göra allt bara för man vill. Man ska vara lämplig oxå.

Vad gäller hojar finns hur mycket som helst och då får man anpassa sig, kanske den som är 150cm lång får inse att en 1200gs inte är rätt hoj utan istället välja en f650gs med sänkt fjädring och låg sadel. Oavsett hur mycket viljan är att ha en 1200gs.

Seth
2018-08-09, 12:38
.
Och för inte att förglömma att det inte är många Crossar som är godkända för uppkörning för A-behörighet

jan-olovj
2018-08-09, 13:15
Nej kass ekonomi skall inte få styra provens innehåll men proven måste vara så att inte bara män med långa ben skall kunna ta kort utan provet skall vara så att det känns relevant och vara rimligt mot verkligheten. Det är inte klokt om man inte får att inte få sätta ner fötterna för att inte ramla, räcker man inte ner så går det inte, vi skall inte syssla med cirkuskonster.

F800ST
2018-08-10, 13:18
Nej kass ekonomi skall inte få styra provens innehåll men proven måste vara så att inte bara män med långa ben skall kunna ta kort utan provet skall vara så att det känns relevant och vara rimligt mot verkligheten. Det är inte klokt om man inte får att inte få sätta ner fötterna för att inte ramla, räcker man inte ner så går det inte, vi skall inte syssla med cirkuskonster.
Som sagt, bara att välja en hoj som passar ens kropp och/eller anpassa hojen att göra så.

Vad gäller att proven ska vara relevanta håller jag med, att inte få sätta ned en fot är ju bara där och då på provet, just för att kunna visa att man kan hantera/balansera en hoj. Skulle aldrig få för mig att med flit leka på slak lina med hojen ute i trafiken, delarna att laga en hoj är på tok för dyra, klart man stöder med fötterna, är ju naturligt att göra.

Alexander76
2018-08-10, 14:01
Var det verkligen längden som spelade roll? Dom ändrade en av krypkörningsbanorna men jag minns inte anledningen exakt.

F800ST
2018-08-11, 05:24
Var det verkligen längden som spelade roll? Dom ändrade en av krypkörningsbanorna men jag minns inte anledningen exakt.

Det var längden. Alltså något som kunde fixats genom att skaffa hoj som passar personen. Eller anpassa hojen så den gjort det, istället ändrades reglerna.

Alexander76
2018-08-11, 09:00
Det var längden. Alltså något som kunde fixats genom att skaffa hoj som passar personen. Eller anpassa hojen så den gjort det, istället ändrades reglerna.
Var tanken alltså att man inte skulle behöva sätta ner fötterna lika ofta eftersom banan var enklare? Egentligen är väl det ett steg i rätt riktning (där målet är att ta bort det momentet helt) men det är ju inte otänkbart att man måste sätta ner foten i alla fall, och till vardags sätter åtminstone jag ner fötterna varje gång jag kommer till ett rött ljus. Tror inte ett gäng människor åker omkring på hojar dom är rädda för, man väljer väl nåt man är bekväm med?

Jag klagar inte, jag är glad att jag inte behövde göra garagevändningen, tycker bara att den påstådda anledningen till förändringen är märklig.

F800ST
2018-08-12, 17:17
Anledningen till att vissa haft svårare att klara körprovet ska enligt en utredning från Statens väg- och trafikinstitut (VTI) vara att kortare personer missgynnats vid manöverprovet i låg fart.

– Det som är skillnaden är att man tar bort ett av två möjliga lågfartsprov. Kvinnor har sämre förutsättningar vid dessa eftersom de i genomsnitt är kortare än män – samt att proven genomförs på viss typ av motorcykel som de kanske inte når ner till marken på. Så förändringen kommer att göra skillnad, säger Maria till Bytbil.com.

Mtp att man inte får sätta ned fötterna så är det än märkligare att de haft just längd som stöttesten i att ändra reglerna.

Alexander76
2018-08-12, 18:59
Mtp att man inte får sätta ned fötterna så är det än märkligare att de haft just längd som stöttesten i att ändra reglerna.
Alltså jag fattar att man kan få en extra rädsla över hela momentet om man känner att man kanske slår sig ifall man behöver sätta mer foten. Och givetvis är det ju då motorcykeln som behöver vara rätt för provtagaren. Om man ändrar banan istället för hojen så säger man att trafiken inte ser ut som på krypkörningsmomentet och att provtagarens enorma tåspetshoj kommer fungera alldeles utmärkt i praktiken, ute i verkligheten.

Förövrigt så ingår det i den nuvarande krypbanan att man SKA stanna och sätta ner foten mellan konpar vid ett eller två tillfällen. Så hur går resonemanget? Jag vill verkligen veta!

Maria Nordqvist
2018-08-13, 07:46
Regeringen gav VTI i uppdrag att utreda detta. Den visade att:
- kvinnor tar mer lektioner i trafikskola än män, kvinnor övningskör mer, kvinnor underkänns oftare i körprovet jämfört med män och att detta sannolikt beror på att kvinnor är kortare än män i genomsnitt. Även om trafikskolor skaffat lägre MC är det inte en garanti att man når marken.
- kvinnor underkänns främst i manöverdelen.
- störst del av körkortsutbildningen för samtliga läggs i en manövergård - inte ute i trafiken.
- att inte nå ner till marken ökar nervositeten och gagnar inte godkännandegraden.
- det var mycket stora skillnader i godkännande mellan provorterna.
Rapporten: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2016/M%c3%a4ns%20och%20kvinnors%20m%c3%b6jligheter%20at t%20genomf%c3%b6ra%20f%c3%b6rarprov%20%20N17-2015.pdf

Mot bakgrund av denna rapport fick Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag för att minska skillnaderna. SMC var med i denna arbetsgrupp. Syftet var dels att minska fokus på manöverprov och öka fokus på andra trafiksäkerhetsaspekter, dels att försöka lösa svårigheter som hänger ihop med provfordon. Eftersom många svar i enkätundersökningar som genomförts av SMC visar att man inte får tillräcklig utbildning i kurvteknik - där 7 av 10 dödas i singelolyckor - var detta viktigt på flera sätt än att minska skillnaden mellan kön.

Ett av två lågfartsprov togs bort i syfte att minska fokus på manöverprov och öka fokus på trafik. Det gagnar alla som tar körkort. Däremot gjordes inget rörande provfordon vilket framgår av Transportstyrelsens rapport: https://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Rapporter/2016/Slutrapport%20M%c3%a4ns%20och%20kvinnors%20m%c3%b6 jligheter%20att%20genomf%c3%b6ra%20k%c3%b6rprov%20 f%c3%b6r%20mc-k%c3%b6rkort.pdf

Alla utredningar visar tydligt att de som bokar genom trafikskola har en betydligt högre godkännandegrad än de som bokar privat. Även elever som går i trafikskola men vill köra upp på egen MC kan vara tvungen att boka privat - det beror på trafikskolan om man måste hyra deras MC eller inte. Så - även om andelen kvinnor som går i trafikskola är högre jämfört med män betyder det inte att de får köra upp på sin egen anpassade MC vid körprovet om man inte bokar privat.

Nästa år införs nästa steg av det tredje körkortsdirektivet - man skärper kraven på provfordon för A. Eftersom just krav på provfordon verkar vara negativt för godkännandegraden för kvinnor påtalade FEMA detta och (statistiken på godkännande visar att kvinnor underkänns oftare än män i EU-länder där vi tagit del av statistik). Tyvärr blev vi överkörda och beslut fattades på rekordtid. Grunden för detta är att man vill ha större skillnad mellan provfordon för A och A2. Vad de nya reglerna kommer att innebära - det återstår att se.

Dagens regler:
A förbränningsmotor: Ska kunna köras i minst 100 km/h, ha minst 595 kubik och ha en effekt av minst 40 kW.
Fr o m 1 januari 2019: Ska kunna köras i minst 100 km/h, ha minst 595 kubik, minst 50 kW och ha en tjänstevikt som överstiger 175 kilo.
A elmotor: förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Alexander76
2018-08-13, 15:09
Jag minns att jag inte köpte en 690 Duke eftersom den hade 169kg tjänstevikt och skulle därmed inte gå att köra upp med om jag tog för lång tid på mig :)

Jag anade inte att det inte skulle bli ett egentligt problem eftersom körskolorna insisterar på att man kör med deras hojar pga risk för "försäkringsproblem", så min splitter nya Versys 650 stod i garaget med 0 mil tills dagen jag tog kortet :(

F800ST
2018-08-13, 18:14
Alltså jag fattar att man kan få en extra rädsla över hela momentet om man känner att man kanske slår sig ifall man behöver sätta mer foten. Och givetvis är det ju då motorcykeln som behöver vara rätt för provtagaren. Om man ändrar banan istället för hojen så säger man att trafiken inte ser ut som på krypkörningsmomentet och att provtagarens enorma tåspetshoj kommer fungera alldeles utmärkt i praktiken, ute i verkligheten.

Förövrigt så ingår det i den nuvarande krypbanan att man SKA stanna och sätta ner foten mellan konpar vid ett eller två tillfällen. Så hur går resonemanget? Jag vill verkligen veta!

Visst fan, det skulle man göra en gång ja. Det går fin fint, köp en hoj som passar eller sänk den. Fler frågor där du inte kan tänka fram världens enklaste lösning själv?

Det jag är ute efter är mentaliteten om jämställdhet har gått så långt att vi ändrar spelreglerna åt ena hållet men inte andra.

Män har enligt statistiken svårare för teori, då bör väl det vara så att kuggar du på första får du ett lättare prov nästa gång så att du kommer klara dig?

Ser du vad det är jag avser i grunden? om inte så kan jag inte hjälpa dig, man måste koppla på den egna tankeverksamheten ibland.

Alexander76
2018-08-13, 19:16
Män har enligt statistiken svårare för teori
Nähä du :) Om män klarar teoriprov sämre än kvinnor beror det på att vi hellre kollar på TV/spelar fotboll/petar navelludd osv när vi vet att vi egentligen borde sitta med körkortsboken (vilket iofs betyder att vi ÄR korkade). Just teoriprovet är dessutom så otroligt simpelt att kuggar du den har du bara dig själv att skylla - speciellt eftersom man allra allra oftast redan gjort provet en gång innan för bil.

Men i slutändan gagnar det alla provtagare att halva krypet är borta, killar som tjejer, oavsett vad som råkade ligga bakom förändringen denna gång.

jan-olovj
2018-08-13, 19:57
Att bara sänka en hoj är inte så enkelt. Först skall svingen sänkas, o framgaffeln och glöm inte stödet som skall kapas o svetsas. Centralstödet, blir helt omöjligt om det inte kapas till rätt längd. Detta är inte så enkelt för gemene man att fixa i ett vanligt garage.

Alexander76
2018-08-13, 20:23
Att bara sänka en hoj är inte så enkelt.Nej GUD, det är väl inget man gör själv, inte jag i alla fall. Man kan ju helt enkelt köpa en modell som passar ens längd.

jpe70
2018-08-14, 06:07
Att bara sänka en hoj är inte så enkelt. Först skall svingen sänkas, o framgaffeln och glöm inte stödet som skall kapas o svetsas. Centralstödet, blir helt omöjligt om det inte kapas till rätt längd. Detta är inte så enkelt för gemene man att fixa i ett vanligt garage.Nya delar till fjädringslänkage finns oftast att köpa, gaffelbenen är väldigt enkelt att släppa upp och sidostöd finns justerbara i längd att köpa. Relativt få hojar har idag centralstöd, och sänker man hojen blir det ändå oanvändbart pga felaktig balanspunkt. Strängt taget nånting som går att göra på en söndageftermiddag, om man nu inte bara köper en hoj som passar på en gång eller lär sig hantera den man har.

Vad är det som är så svårt att det knappt går att göra i ett garage?

För att återgå har jag nog missat om andelen kvinnor som underkänns har ökat, eller om det bara handlar om att det konstant är högre andel än män. Troligen det senare väl? För annars skulle resonemanget tyda på att kvinnor ganska snabbt blir kortare vilket är märkligt... [emoji846]

Skickat från min G8441 via Tapatalk

jan-olovj
2018-08-14, 13:16
Det är ju inte ett par jeans man köper, det är mycket som skall stämma med stil o plånbok antal hästar mm.
MC köps till stor del med hjärtat.

gundj
2018-08-14, 14:24
För att återgå har jag nog missat om andelen kvinnor som underkänns har ökat, eller om det bara handlar om att det konstant är högre andel än män. Troligen det senare väl? För annars skulle resonemanget tyda på att kvinnor ganska snabbt blir kortare vilket är märkligt... [emoji846]

Inte kortare men tjockare, vilket också påverkar förmågan att köra.
Nu gäller det i o f s båda könen (och eventuella tredje, fjärde, femte osv) men i kombination med kort kroppslängd blir det förödande.

F800ST
2018-08-15, 09:40
Nya delar till fjädringslänkage finns oftast att köpa, gaffelbenen är väldigt enkelt att släppa upp och sidostöd finns justerbara i längd att köpa. Relativt få hojar har idag centralstöd, och sänker man hojen blir det ändå oanvändbart pga felaktig balanspunkt. Strängt taget nånting som går att göra på en söndageftermiddag, om man nu inte bara köper en hoj som passar på en gång eller lär sig hantera den man har.

Vad är det som är så svårt att det knappt går att göra i ett garage?

Varesig svårt eller dyrt att ändra hojen.

Jag har 2 sadlar, en i standardhöjd samt en låg, ena följde hojen andra köptes begagnad.
I baäkändan så har jag 2 uppsättningar länkplattor till fjädringen, ena standardhöjd och den andra uppsättningen är +25mm.

Tar kanske 30 min att byta plattor. Sadeln köptes på blocket för 1500kr, höjningsplattorna kostade strax över 400kr på ebay.
Finns även sänkning med 25mm. Så byte av plattor samt sadel så blir hojen 51mm lägre än original på 30 minuter.

F800ST
2018-08-15, 09:46
Det är ju inte ett par jeans man köper, det är mycket som skall stämma med stil o plånbok antal hästar mm.
MC köps till stor del med hjärtat.

Fast hur mycket än hjärtat vill så måste man kunna köra hojen vilket inkluderar kunna sätta ned fötterna utan att du rasar i backen med hojen eller halvt kliver av. Vad hjärtat vill får man justera/kompromissa med hjärnan.

Alexander76
2018-08-18, 22:28
Jag kollade precis efter youtubematerial på manöverprovet och hittade denna film av STR: https://www.youtube.com/watch?v=iCMS1i8lDoQ

Jag blev ganska förvånad när jag såg hur snabbt han körde på krypkörningen i videon. Jag påstår på allvar att: kör du den hastigheten på riktigt så blir du kuggad. Jag öppnade min runda i garanterat långsammare hastighet än i videon och instruktören rusade ut framför mig och ropade att jag skulle åka "mycket långsammare" vilket jag gjorde. Man ska i princip vara stillastående större delen av banan, killen på videon hade däremot en bekväm hastighet genom hela banan. Ha ha, får man köra så snabbt är det ju liksom inga problem?? Däremot hade instruktören överseende med att jag satte ner foten en gång lite för tidigt innan ett konpar, vilket jag tackar för.

När ni andra ser krypkörningen i videon jag länkade till, hur reagerar ni? Hur är hastigheten mot vad ni minns från eran krypkörning?

gundj
2018-08-19, 13:38
Säkrast är väl att gå till körkortsportalen där myndigheten själv har skapat filmer som visar hur det ska gå till. Allt annat är bara tyckande.
Jag saknar slalomkörning och garagevändning, det borde läggas till nuvarande prov.

F800ST
2018-08-19, 13:39
Nej, så fort körde jag inte och de gånger jag gjorde det på övning så fick jag bannor av instruktören.

Styrman_jansson
2018-08-19, 19:35
Säkrast är väl att gå till körkortsportalen där myndigheten själv har skapat filmer som visar hur det ska gå till. Allt annat är bara tyckande.
Jag saknar slalomkörning och garagevändning, det borde läggas till nuvarande prov.

Garagevändningen var väl världens mest onaturliga manöver. Den saknar jag inte....