handdator

Visa fullständig version : Bästa tv-serien?

Ducatista
2007-07-16, 20:18
Rubriken är väl tillräckligt tydlig?
Vilken tv-serie tycker Du är bäst?
(Gammal eller pågående spelar ingen roll)
Serien med flest röster vinner inget mer än äran...

Sad Glad
2007-07-16, 20:34
Svårt... Jag tror inte jag kan hålla mig till bara en serie.

Men jag gör ett försök - Seinfeld! :)

Tengaipetrus
2007-07-16, 20:43
Seinfeld är bra och kanske en vinnare. Vil ändå nominera Hill street blues - eller spanarna på Hill street, som den hette på svenska. En klar favorit!
Petrus

Nea
2007-07-16, 21:56
Den allra bästa som gått är ju CSI....men dessför innan tycker jag den bästa va Macahan

tänk man va kär i Luke...hihi:)

Eller va säger ni om den serien??

Nea

Mimmi
2007-07-16, 22:22
Hej!

Den allra bästa serien i svensk TV någonsin: KULLAMANNEN!

Mathias
2007-07-17, 10:16
åhhhh, där är så många.
MacGyver, Fifth gear, Kamelonten, Top gear, Alla CSI, Bones, MASH.

Nä, jag kan inte välja en, tyvärr.

asterix
2007-07-17, 11:00
Orginaletversionen till "Jagad" på 60-talet. David Jansen spelade huvudrollen tror jag

Marie
2007-07-17, 11:47
En till röst på Kullamannen

Sad Glad
2007-07-17, 15:39
Hej!

Mjasså? Vad är det för serie? Berätta mer!

Klacken
2007-07-17, 17:34
House, förstås.....

Kortstubina
2007-07-17, 19:08
Bästa Svenska serien: Finns det någon bra? ska väl vara nån av såperna i början då...typ Goda Granar :)
Bästa nu tida serierna är klart CSI och Navy CIS och House
Gamla serier så är det Kojak och Knight Rider och inte att förglöma Familjen Macahan.

Katarina
2007-07-17, 19:51
Måste nog vara nåt fel på mig men jag gillar Desperate Housewives. :eek: ;)

Hanlotta
2007-07-17, 19:58
Supernatural, Heroes, Jericho och Surface är bra serier.

Emo
2007-07-17, 22:27
Den allra bästa som gått är ju CSI....men dessför innan tycker jag den bästa va Macahan

tänk man va kär i Luke...hihi:)

Eller va säger ni om den serien??

Nea

Typ alla var kär i Luke men jag tyckte nog att Uncle Zeb var coolast, åsså var jag lite förtjust i Josh....

Glömmer aldrig Aunt Molly när hon säger "Mr Peeeeeesley" när de hade den där vidriga karln boende hos sig... :)

Emo
2007-07-17, 22:29
När det gäller svenska serier så minns jag att jag gillade "kattguldet" när jag var liten...

Svenska Hjärtan var ju en höjdare... Torsten och Elisabet... ha ha ha ha, och vad hette han nu... som klippte ryamattan med gräsklipparen...

Annars är väl följande på min topplista, och det andas åttiotal så det bara ryker:
Familjen Macahan
Nord och Syd
Falcon Crest

Katarina
2007-07-20, 08:34
För att fylla på lite till: som barn tittade jag på Den vita stenen och Kattguldet liksom Pojken med guldbyxorna, såna byxor skulle man ha. :)
Minns också Raskens som för övrigt visas just nu på nån SVT-kanal (SVT 24?). Här minns jag hennes mening ”Jag tyar icke mer” och när han frös sönder fötterna mitt i vintern under en lång gångtur.
Av de utländska serierna så är det också förutom Desperata hemmafruar även CSI, House, Amerikanska Choppers på Discovery Channel, Top Gear där de nu senast gjorde en oförglömlig husvagnssemester ihop, har väl aldrig skrattat så gott som under just det programmet (visades på Kanal 9 härom kvällen). :D

Kent@
2007-07-23, 17:46
Kullamannen och Kråkguldet...sen kommer jag ihåg första avsnittet av High Chaparall som jag tycker borde ha en plats på listan.

Zopilote
2007-07-23, 20:23
Enda serien jag tittar på: FAMILY GUY :D
Glömde jag nämna att min humor är ganska låg... :rolleyes:

Kent@
2007-07-23, 20:42
Katarina?
...var det inte Karl-Oskars Kristina i Utvandrarna som sa att hon icke tyar mer....? och så dog hon, tänkandes på en svensk äppelsort från småland.

Ducatista
2007-07-27, 20:47
Hej!

Jösses, snacka om flashback :D
Jo den serien minns jag ... plötsligt känner jag mig väldigt gammal

Lite info om serien hittar du här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kullamannen
http://www.prisjakt.nu/produktbild_baksida/122225

Ducatista
2007-07-27, 20:56
Ytterligare en flashback:
Vem minns Månbas Alpha?
http://www.youtube.com/watch?v=8DF9nDJZrdA

JAG VILL SE MÅNBAS ALPHA IGEN !!!
(uppmaning till TV4 Gold)

Emo
2007-07-27, 23:13
Katarina?
...var det inte Karl-Oskars Kristina i Utvandrarna som sa att hon icke tyar mer....? och så dog hon, tänkandes på en svensk äppelsort från småland.

Jag har för mig att det var Raskens Ida som sa "jag tyar icke mera".... När Raskens gick så satt man som klistrad!

Tengaipetrus
2007-07-28, 15:58
Jag har för mig att det var Raskens Ida som sa "jag tyar icke mera".... När Raskens gick så satt man som klistrad!

Den går väl i repris nu tror jag. Sitter du som klistrad?
Petrus

Mimmi
2007-07-28, 20:40

Hej!

Jag ser att Du redan fått svar på Din fråga, så jag behöver inte orda mer i detta.
Kullamannnen ser jag minst en gång/år.Jag spelade in den på VHS vid en reprisering redan på sjuttiotalet, och nu har jag den på DVD. Ett spännande tidsdokument!
Jag är ju i samma ålder som de äldre barnen i filmen, och alla minnen från barndomen kommer så starkt tillbaka. Det är t.om så att jag var mycket i de trakterna och på de platserna under barndomen...

Miie
2007-07-31, 19:29
Ingen som ser på Grey´s Anatomy? Och gör ni inte det så får ni allt se ett avsnitt åtminstone.. Den serien är riktigt bra. Sedan gillar jag även CSI (Las Vegas)

/Miie

Emo
2007-07-31, 20:08
Den går väl i repris nu tror jag. Sitter du som klistrad?
Petrus

Näe, visste inte ens att den gick nu....

Vilse i pannkakan då, vad tycker ni om det programmet???
Jag förstod mig aldrig riktigt på den serien..

HonkyTonkMan
2007-08-01, 09:09
För att svara på frågan i trådrubriken: Fleksnes fataliteter. Om det ska vara nåt som sänds för närvarande så platsar även Våra värsta år.

Mathias
2007-08-01, 19:18
Näe, visste inte ens att den gick nu....

Vilse i pannkakan då, vad tycker ni om det programmet???
Jag förstod mig aldrig riktigt på den serien..
Ush, du hemska tanke. Förstörde alla 70-tals barn ;), inklusive mig.

Emo
2007-08-01, 20:43
Ush, du hemska tanke. Förstörde alla 70-tals barn ;), inklusive mig.

Jag får rysningar bara jag tänker på Staffan Westerbergs hemska röst!

Tengaipetrus
2007-08-02, 16:33
Jag får rysningar bara jag tänker på Staffan Westerbergs hemska röst!

Har alltid gillat Westerberg. Känner mig inte särskilt förstörd heller men antagligen betyder det att jag är värre än genomsnittet och bara inte förstår bättre. Men jag har ändå alltid gillat Westerberg.
Petrus

Bellaboldor
2007-08-02, 17:09
Beverly hills, helt klart beroende framkallande ;-)

Lone Wolf
2007-08-09, 18:14
CSI-serierna är väldigt bra men inget man ser om och om igen.
Two and a half men därimot kan man se hur mycket som helst av, men blandar det med några avsnitt Friends (Vänner) så klarar man sig året om.

Katarina
2007-08-10, 07:24
Katarina?

Förlåt, hade visst glömt bort tråden ett tag! :eek:
Som nån annan svarade så är det Raskens Ida som sa ”Jag tyar icke mer”.
Tänkandes på en äppelsort från Småland känns igen, men visst var det väl Raskens? Tog hon inte med sig några kärnor? Eller var det Utvandrarna ändå…?

Maxi
2007-08-10, 11:38
McLeods döttrar och CSI är två serier som jag helst inte vill missa.

@nderz
2007-08-10, 15:10
Ytterligare en flashback:
Vem minns Månbas Alpha?
http://www.youtube.com/watch?v=8DF9nDJZrdA

JAG VILL SE MÅNBAS ALPHA IGEN !!!
(uppmaning till TV4 Gold)

Jodå, jag minns Månbas Alpha och hur man satt å gnagda på naglarna.
När var det det gick ? Mitten 70-talet eller nå sånt va?

Nån kanal, kommer inte ihåg vilken, körde det för några år sedan.
Då tyckte jag att det var så j***la dåligt. Nästan så jag skämdes för att tyckt att Månbas A. var det bästa som fanns när jag va liten.

@nderz
2007-08-10, 15:14
Bra idag:
24 alla säsonger, även om andra var bäst.
Prison Break

Kommer ni inte ihåg Dallas och Falcon Crest, i å för sig så platsar dom inte på någon toplista, snarare bottenlista. På den tiden så fanns det ju inte så mycket att välja på. Tur att utvecklingen gått framåt...

Cobra
2007-08-11, 10:20
Förlåt, hade visst glömt bort tråden ett tag! :eek:
Som nån annan svarade så är det Raskens Ida som sa ”Jag tyar icke mer”.
Tänkandes på en äppelsort från Småland känns igen, men visst var det väl Raskens? Tog hon inte med sig några kärnor? Eller var det Utvandrarna ändå…?

De är inga tvivel om att det är i utvandrarna som de välkända orden "Jag tyar icke mer" yttrades av Kristina.

Raskens Ida har väl aldrig uttalat dem.

// Cobra

Ducatista
2007-08-12, 20:21
McLeods döttrar och CSI är två serier som jag helst inte vill missa.
En till som bänkar sig framför tv: på söndagseftermiddagarna :)

Då tyckte jag att det var så j***la dåligt. Nästan så jag skämdes för att tyckt att Månbas A. var det bästa som fanns när jag va liten.
Dessvärre är det nog så att man blir besviken när man ser gamla filmer/serier. Såg Big Truble in Little China i gårkväll och mindes den som en toppenfilm. Gav upp ca 15 min in i filmen.

Vore dock roligt om någon ville göra ny version av Månbas Alpha. Den blir säkert sevärd :)

Marie
2007-08-12, 20:50
Kommer ni inte ihåg Dallas och Falcon Crest, i å för sig så platsar dom inte på någon toplista, snarare bottenlista. På den tiden så fanns det ju inte så mycket att välja på. Tur att utvecklingen gått framåt...

Jag håller fortfarande "Dallas" ganska högt. Och nog var han helt uuuunderbaaar, den där J R Ewing...... (men mesproppen till brorsa, Bobby, var ju enbart tvålfager....)

Katarina
2007-08-13, 05:50
Jag håller fortfarande "Dallas" ganska högt. Och nog var han helt uuuunderbaaar, den där J R Ewing...... (men mesproppen till brorsa, Bobby, var ju enbart tvålfager....)

He he, ja Dallas visas på TV4 Guld. :)

C.Andersson
2007-10-23, 16:13
åhhhh, där är så många.
MacGyver, Fifth gear, Kamelonten, Top gear, Alla CSI, Bones, MASH.

Nä, jag kan inte välja en, tyvärr.

M*A*S*H är väldigt bra.. fast House är nog kanske en bland dem bästa :)

klabbarpan
2007-10-23, 19:58
Den bästa serien i modern tid har dessvärre rullat i sitt sista avsnitt. Sopranos såklart! Men jag gillar inte slutet, kändes som att det slutade mitt i på något sätt. Poängen med det är väl att lämna öppet för en uppföljare i form en film kan man tänka sig.

ride free
2008-08-07, 00:52
Den bästa serien jag vet är CHARMED,,, älskar "mina" 3 häxor,,,,, :o

Ducatista
2008-08-07, 09:16
Jag har fått en förkärlek till engelska serier typ Tillbaka till Aidensfield, Doc Martin och The Bill.

Charmiga och smått naiva som kontrast till amerikanska sex- och exposionstörstande serier.

PatrikAdolfsson
2008-08-07, 14:22
Heroes.........

Almis
2008-08-07, 16:23
Thats 70:th show*

Kalle Kanon
2008-08-07, 18:42
Hemliga Armén! :cool: (Ej att förväxla med parodin på densamma.)

Tyrannosaurus
2008-08-07, 18:54

Någon som minns Rymdpatrullen med Kapten Omega?
Jag kommer ihåg att dom hade basen under havet och slogs mot alla möjliga rymdmonster.

Var inte speciellt gammal då, måste ha varit på 60-talet. Men jag kommer ändå ihåg den som den första Sci-fi serien. Skulle man se den idag så skulle man nog garva läppen av sig.
Har inte den blekaste vad den hette på originalspråk.

Bänkad o Klar
2008-08-07, 21:09
Såg en hel del avsnitt på "Helgonet" när den kom in i svensk tv (och tyckte, som sagt, att den var väldigt bra) I dagsläget går gamla serier på någon av kanalerna, bl. "Helgonet" (The Saint) och jisses vad dåligt det i ett nu-perspektiv :o :o Tack o lov finns det en hel del annat som faktiskt fortfarande håller :p

ridinlo
2008-09-10, 00:30
Våra värsta år! Håller än idag... ;)

Al Bundy for president! :D

Frank S
2009-02-03, 17:49
Dexter.
Red Dwarf var jue en jäddra kul serie.

pikeman59
2009-02-03, 21:07
Little Britain, Family Guy, The Simpsons.
Vilket säger en del om min humor. :D:D:D

-ah
2009-02-03, 22:07
"Soap" - eller "Lödder" som den hette på svenska.
Se, det var en riktig såpa! :p

Leif H..oj
2009-02-03, 22:19
Ja...Lödder var vi väl nästan påtvingade. Vid den tiden var det väl bara en såpa-serie per säsong...men nån kanske minns bättre hur många tv-kanaler vi hade vid denna Lödder-tiden.

Jag minns bäst alla djupa avsnitt av Twin Peaks...spänning och knepiga människogestaltningar.

Idag undrar jag om det kommer nåt mer LOST? Kommer Lost att bli för evigt ihågkommet?

-ah
2009-02-04, 10:05
Ja...Lödder var vi väl nästan påtvingade. Vid den tiden var det väl bara en såpa-serie per säsong...men nån kanske minns bättre hur många tv-kanaler vi hade vid denna Lödder-tiden.

Jag minns bäst alla djupa avsnitt av Twin Peaks...spänning och knepiga människogestaltningar.

Idag undrar jag om det kommer nåt mer LOST? Kommer Lost att bli för evigt ihågkommet?

Ja, tacka vet jag den tiden när inte 95% av all sändningstid togs i anspråk av hjärndöda amerikanska serier. Numera har jag dock lärt mig precis när och hur avstängningsknappen kan användas.

Twin Peaks - yes!

Ytterligare några (gamla) höjdare som jag minns att ha bänkat mig framför TVn för att följa;

Berlin Alexanderplatz
Heimat (Del 1 & 2. 3:an som sändes för 2-3 år sedan blev väl pretentiös)
Riket
Mördarens spår
Krönikan
Dårfinkar&Dönickar
Ebba och Didrik (..visst kan även SVT. Åtminstone Barn&Ungdom....)
I, Claudius

- och se'n är det tomt.... :rolleyes:

Frank S
2009-02-08, 23:36
Little Britain, Family Guy, The Simpsons.
Vilket säger en del om min humor. :D:D:D

Underbart!!!:D