handdator

Visa fullständig version : Dödsolycka med MC vid Ramstalund (55:an)

@nderz
2007-07-11, 15:33
Klippt från dagens UNT.
Citat:
Mc-förare död i trafikolycka
En mc-förare har förolyckats i en krock med en hjullastare på riksväg 55 i Ramstalund, mellan Uppsala och Örsundsbro.
Olyckan inträffade vid 12-tiden på onsdagen. Enligt Staffan Wennberg, vakthavande på Uppsalapolisen, såg inte mc-föraren att hjullastare körde ut från en grusväg bakom en hållplats där en buss var parkerad.

Motorcykeln började brinna i kollisionen. Föraren i hjullastaren är chockad, men fysiskt oskadd, och är hörd av polisen. Mc-föraren var vid tvåtiden på eftermiddagen ännu oidentifierad.
Efter olyckan spärrades vägen av men vid halv två var trafiken åter igång.

Emma Gårdsäter
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=632383,00.html
Slut Citat

Nu blev jag förbryllad
Jag trodde att det var dom som åker upp på 55:an som ska se sig för, inte dom som åker på riksvägen...

Antingen har polisen eller journalisten fått järnsläpp. Det kan inte ha varit MC-förarens skyldighet att se en lastmaskin som kör ut från en grusväg bakom en busshållplats där det till och med står en buss.

Mina tankar går till hojåkarens familj i deras hemska tid

Olsson
2007-07-11, 17:01
Undrar hur Staffan Wennberg kan veta att föraren inte såg hjullastaren -- men han kanske förhörde den oidentifierade föraren strax efter olyckan.

@nderz
2007-07-11, 22:11
Med anledning av dagens olyckor vill jag påminna om 2 skrifter som finns på bland annat SMC-Uppsala Läns hemsida.

Vad gör du när du kommer först till en olycksplats:
http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Uppsala/Dokument/Tips/Komma%20först%20till%20en%20olycka.pdf

och

Konsten att köra i grupp
http://www.svmc.se/upload/Distrikt/Uppsala/Dokument/Tips/att%20köra%20i%20grupp.pdf

OBS: Jag försöker inte på något annat sätt peka ut någon eller på något sätt skuldbelägga någon för olyckorna som hänt.
Detta är bara en liten påminnelse om 2 skrifter som jag tycker är mycket bra och alla borde läsa lite då och då.

Det är hemskt det som hänt idag och oerhört jobbigt för deras familjer och nära vänner.

Marie
2007-07-11, 22:59
Nu blev jag förbryllad
Jag trodde att det var dom som åker upp på 55:an som ska se sig för, inte dom som åker på riksvägen...

Antingen har polisen eller journalisten fått järnsläpp. Det kan inte ha varit MC-förarens skyldighet att se en lastmaskin som kör ut från en grusväg bakom en busshållplats där det till och med står en buss.

Ja jag kan bara hålla med dig om vartenda ord. Så vitt jag förstår måste väl för höge f-n Rv 55 vara en huvudled? :confused:

morsan
2007-07-11, 23:31
Bussen lär väl skymt sikten för både traktorgrävaren och MC:n.
Nu är jag ännu mer förvirrad!
Jag har följt rapporteringen av dessa olyckor i em och nu kom det ytterligare "förklaringar" i UNT

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=632383,00.html

Tidigare stod bussen parkerad på en P-ficka. Nu ska den startat från en hållplats och kört på vägrenen bl a.

http://www.aftonbladet.se/vss/uppsala/story/0,2789,1117540,00.html

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=669905

Nu slutar jag tro på vad tidningarna skriver :(

Salle
2007-07-12, 08:04
Nu slutar jag tro på vad tidningarna skriver :(
Du höll ändå ut längre än oss andra morsan!

Stackars hojåkare och dennes anhöriga.

klabbarpan
2007-07-12, 09:20
Med all respekt för den omkomne och hans anhöriga.

Vem har Hjärnsläpp? Vad jag vet så ska man alltid kunna stanna på den siktsträcka man har, mao. så ska man anpassa hastigheten så att man kan stanna på den sträckan av vägen som man ser för tillfället. Står det en buss och skymmer sikten så ska man sakta ner helt enkelt. Gör man inte det så har man kört för fort!

@nderz
2007-07-12, 11:17
Med all respekt för den omkomne och hans anhöriga.

Vem har Hjärnsläpp? Vad jag vet så ska man alltid kunna stanna på den siktsträcka man har, mao. så ska man anpassa hastigheten så att man kan stanna på den sträckan av vägen som man ser för tillfället. Står det en buss och skymmer sikten så ska man sakta ner helt enkelt. Gör man inte det så har man kört för fort!

Med det resonnemanget så ska man alltid köra väldigt sakta, det kan springa upp älg, rådjur, grävlingar och dyligt när som helst framför hojen.
Om jag ser 300 meter framför mig så visst anpassar jag hastigheten efter det, men vad gör jag när ett djur springer upp 10 meter framför helt plötsligt??
Jag vet att lagen säger så, men det är i praktiken omöjligt att följa.
Vidare så skulle trafikrytmen bli väldigt ryckig och även det är en riskfaktor i trafiken.
Lagen säger också att du inte får köra ut på en huvudled, motortrafikled eller motorväg om sikten är skymd. I det här fallet med olyckan vid Ramstalund bör lastmaskinföraren haft skymd sikt av bussen. Alltså han fick inte köra ut.
OBS: Det sista är ren spekulation om hur det gick till.

Sen en liten sak bara, jag startade tråden för att ge ett exempel på hur tokigt det kan bli när journalister skriver. Jag tror inte att hon medvetet försökte vinkla till att hojföraren var skyldig, det var nog ett misstag bara

klabbarpan
2007-07-12, 11:58
Med det resonnemanget så ska man alltid köra väldigt sakta, det kan springa upp älg, rådjur, grävlingar och dyligt när som helst framför hojen.

Ja, det stämmer nog dessvärre. Fort kan man egentligen bara köra när man ser långt framåt och har gott om fri sikt bredvid vägen så att man kan se ev vilt i god tid.

Men visst, jag kan hålla med dig, det blir ryckig körning om man lever upp till de lagar som gäller.

klabbarpan
2007-07-16, 06:27
Kör du så själv?

Man kan inte förutse allt, det vet vi både du och jag. Men står det ett hinder ivägen som skymmer sikten så tar jag det väldigt försiktigt och sänker hastigheten ordentligt. Jag hävdar fortfarande att man ska kunna stanna på den siktsträckan man har för tillfället.

Anna
2007-07-16, 07:37
Sen en liten sak bara, jag startade tråden för att ge ett exempel på hur tokigt det kan bli när journalister skriver. Jag tror inte att hon medvetet försökte vinkla till att hojföraren var skyldig, det var nog ett misstag bara

Tror du har helt rätt, att hon inte medvetet försökte vinkla. Sen blir det nog ofta omedvetet vinklat utifrån den inställningen man har för det är himla svårt att vara neutral även om det "är meningen" att journalister ska vara det. Media spelar ju en oerhört stor roll när det gäller allmänhetens inställning till motorcyklister. Det handlar ju så många gånger om okunskap och folk som tror blint på det som skrivs (och inte vill/är intresserade av att ta reda på fakta). Så för att återgå till den här journalisten - varför inte ringa/maila och påtala/göra henne uppmärksam på vad hon skrivit? För en juste diskussion med henne (utan påhopp!!!) och förklara varför det kan uppfattas fel. Tror det kunde vara en bra idé faktiskt:) Vem vet, man kanske lyckas få 1 journalist att tänka sig för nästa gång, bara det är en stor seger tycker jag.

Ella
2007-07-16, 10:45
Utan att spekulera för mycket kring just denna olyckan - men det är väl inte osannlikt att man ser en stor lastare, vanligtvis klargula? Det är bara det att jag i 9 fall av 10 hade förutsatt att en sådan ser sig för innan den kör upp på en huvudled.

Det är alltid lätt att säga en massa, men vi har den mänskliga faktorn inblandad här... Jag körde den vägen själv och såg fläcken i asfalten där han dog... Jag såg busshållsplatsen och vägen där hjullastaren kom ut och jag förstår mycket väl att det kunde hända. Det är egentligen dumt att göra tolkningar och uttalande i en sån här sak för det gör inte saken ogjord, men jag gör det ändå utifrån det jag noterade när jag passerade.

Grusvägen som jag ANTAR att hjullastaren kom ut ifrån är nära busshållsplatsen. Det är redan noterat att bussen stod vid busshållsplatsen. Det innebär att hjullastaren valde att köra ut fastän sikten var mycket dålig (bussen skymde ju!). Med tanke på var fläcken var så kan jag säga att hjullastaren skulle korsa vägen och kom alltså ut precis framför bussen, vilket innebär att oavsett vem som kom i det ögonblicket inte hade en chans. Spelar ingen roll om det var en motorcyklist eller bilist, en krock var oundviklig. Men som sagt, jag har inte alla fakta så jag kan ju ha fel...

Titania
2007-07-16, 12:51
Vi kan bara spekulera i det enskilda fallet men till vilken nytta?

Det vi kan göra är att själva bli påminda om att vi kan påverka mycket genom att välja att köra säkert och med marginalerna på vår sida. Det behöver inte betyda att vi är olyckssäkrade men det ökar på våra chanser betydligt.