handdator

Visa fullständig version : Stockholms stad JO-anmälda

smcrobot
2016-04-19, 16:32
Läs mer: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/MC-parkering/Rekordhojning-av-P-avgifter-for-MC-foreslas-i-Stockholm/Stockholms-stad-JO-anmalda/

toecutter
2016-04-25, 01:30
:tummenupp

Assar
2016-04-26, 15:50
Apropå punkt 2 i anmälan ...

Jag funderar på hur det fungerar med integritetsfrågan när man måste använda ett privat företags mobiltjänst eller app för att betala sina P-avgifter.

Ta t ex EasyPark, som för övrigt väljer att inte informera om sin organisation eller ägandeförhållanden på hemsidan.
Deras tjänst samlar in personuppgifter och positioneringsdata som de delar med sina "samarbetspartners" (enligt villkoren). Det innebär att jag, för att kunna parkera på stadens gator, måste dela med mig av mina personuppgifter - inklusive var jag varit och när och med vilket fordon - till ett privat företag som sprider information vidare till andra företag.

Frågan gäller naturligtvis inte bara MC utan även bilar.
Men hur okej är det ur integritetsperspektiv att en myndighet tvingar mig att dela mina personuppgifter med ett privat företag när jag vill parkera på stadens mark?

ingvarolsson
2016-04-27, 03:19
För mig så låter det som grund för en JO-anmälan.

Förhållandet är liknande för beoendeparkering (även om jag inte känner till att uppgifterna delas i det fallet).

Kontroll av boendeparkering sker av parkeringsvakten via registreringsnumret med en handdator. Uppgifterna lagras i handdatorsystemet i ett år oavsett om fordonet är felparkerat eller ej. Att Stockholms stad samlar på sig uppgifter om var och när jag parkerar är också integritetskränkande.

Det är beklämmande att våra tjänstemän och politiker inte tänker mer på de här frågorna.

Mvh,
Ingvar

ingvarolsson
2016-04-27, 03:25
Som jag har visat på annan plats så är det (för mig i alla fall) klart att Stockholms stads Parkeringsstrategi och plan för gatuparkering, Dnr T2012--310-02254, strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på ett antal punkter.

Jag har därför JO-anmält beslutet i trafiknämnden angående det.

Jag har också anmält Stockholms stads jurist för tjänstefel eftersom att hon känner till detta och trots det arbetar för att genomdriva att trafikplanen antas i fullmäktige.

Jag kan väl inte säga att jag har alltför stora förhoppningar men nu känner jag att jag gjort allt jag kan.

Mvh,
Ingvar

Maria Nordqvist
2016-04-27, 17:05
Bravo Ingvar! Håll oss underrättade om vad som händer här på Forumet.

ingvarolsson
2016-04-28, 08:27
Jag JO-anmälde också trafiknämndens beslut redan den 12 mars för att man inte inväntade remisstidens slut och för att man startade upphandlingen innan beslut tagits i fullmäktige.

Jag kommer naturligtvis att skriva här så snart jag har något att berätta.

Mvh,
Ingvar

ingvarolsson
2016-04-28, 15:51
Jag fick just ett samtal från JO, de ville ha mer information, så de jobbar på de anmälningar jag har gjort.

Jag blev glatt överraskad, jag hade trott att de skulle ta evigheter på sig.

Mvh,
Ingvar

Maria Nordqvist
2016-04-28, 17:32
Vad kul Ingvar! Såg på Facebook att en annan anmälan blivit nedlagd.

ingvarolsson
2016-04-29, 11:49
Det är fortfarande för tidigt för att säga om mina anmälningar leder någonvart men de har i alla fall inte kastat ut dem omedelbart! :)

Lenchris
2016-04-30, 14:06
Apropå punkt 2 i anmälan ...

Jag funderar på hur det fungerar med integritetsfrågan när man måste använda ett privat företags mobiltjänst eller app för att betala sina P-avgifter.

Ta t ex EasyPark, som för övrigt väljer att inte informera om sin organisation eller ägandeförhållanden på hemsidan.
Deras tjänst samlar in personuppgifter och positioneringsdata som de delar med sina "samarbetspartners" (enligt villkoren). Det innebär att jag, för att kunna parkera på stadens gator, måste dela med mig av mina personuppgifter - inklusive var jag varit och när och med vilket fordon - till ett privat företag som sprider information vidare till andra företag.

Frågan gäller naturligtvis inte bara MC utan även bilar.
Men hur okej är det ur integritetsperspektiv att en myndighet tvingar mig att dela mina personuppgifter med ett privat företag när jag vill parkera på stadens mark?

Jag vill inte betala för parkering av mc. Jag tycker att det borde vara klart för trafikplanerarna att en mc (som kör enligt reglerna) är bättre för trafikmiljön än en bil. Jag tror dock inte att det krävs mobiltjänst eller app för att betala P-avgifter för mc. Det finns flera låsbara hållare att använda. Kanske kunde SMC ta fram en och erbjuda medlemmarna.

/Lennart Christianson

TMax500
2016-04-30, 15:23
Jag vill inte betala för parkering av mc. Jag tycker att det borde vara klart för trafikplanerarna att en mc (som kör enligt reglerna) är bättre för trafikmiljön än en bil. Jag tror dock inte att det krävs mobiltjänst eller app för att betala P-avgifter för mc. Det finns flera låsbara hållare att använda. Kanske kunde SMC ta fram en och erbjuda medlemmarna.

/Lennart ChristiansonNä, det skall SMC inte göra. Vi skall ju inte underlätta för dem som vill försvåra för oss.

ingvarolsson
2016-05-01, 13:02
Jag tror dock inte att det krävs mobiltjänst eller app för att betala P-avgifter för mc. Det finns flera låsbara hållare att använda. Kanske kunde SMC ta fram en och erbjuda medlemmarna.

/Lennart Christianson

Det stämmer inte, enligt den nya parkeringsplanen kommer det inte att vara möjligt att få taxorna för motorcykelparkering i automat.

Se Stockholms stads dokument "Förslag till nya avgifter, avgiftstider och taxebenämningar.docx", kapitlet "Parkering för tvåjulig motorcykel utan sidvagn och för tvåhjulig EU-moped klass 1 utan sidvagn"

Där står uttryckligen att för både boendeparkering och besöksparkering gäller:

"Avgift
XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Mvh,
Ingvar

Lenchris
2016-05-01, 13:32
Det stämmer inte, enligt den nya parkeringsplanen kommer det inte att vara möjligt att få taxorna för motorcykelparkering i automat.

Se Stockholms stads dokument "Förslag till nya avgifter, avgiftstider och taxebenämningar.docx", kapitlet "Parkering för tvåjulig motorcykel utan sidvagn och för tvåhjulig EU-moped klass 1 utan sidvagn"

Där står uttryckligen att för både boendeparkering och besöksparkering gäller:

"Avgift
XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Mvh,
Ingvar

Det hade jag inte läst. Verkar ju lite konstigt. Mig stör det visserligen inte att betala via app (använder det gärna när jag parkerar med bil), men en del tycker att det är integritetskränkande.

Lennart Christia´nson

Maria Nordqvist
2016-05-09, 06:39
Det finns redan en plastlåda att köpa. SMC kommer inte att sälja dessa. Men som sagt, dessa hjälper inte i Stockholm där du måste ha en smartphone om du kör MC/moped klass I och ska parkera.

Ove 60+
2016-05-09, 06:57
Det finns redan en plastlåda att köpa. SMC kommer inte att sälja dessa. Men som sagt, dessa hjälper inte i Stockholm där du måste ha en smartphone om du kör MC/moped klass I och ska parkera.

Och hur blir det för oss phånar som inte äger en smartphone? :confused:

ingvarolsson
2016-05-09, 12:14
Och hur blir det för oss phånar som inte äger en smartphone? :confused:

Vi får betala full avgift! (Jag hör också till den kategorin...)

Mvh,
Ingvar

ingvarolsson
2016-05-11, 22:09
Trots att de ville ha mer information så har JO lagt ned båda de anmälningar jag gjort.

I den första anmälningen så visar jag att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på minst tre punkter.

I den andra så anmäler jag Stockholms stads jurist för tjänstefel eftersom hon känner till att så är fallet och trots det arbetar för att genomdriva planen.

I det första fallet ska kanske brotten mot kommunallagen drivas till någon domstol men jag vet inte vilken och har förstås inte möjlighet att driva något sånt själv.

I det andra fallet tycker jag att det är en offentligt anställd jurists jobb att se till att de av stadens beslut hon är inblandad i följer lagen och att inte göra det jobbet är tjänstefel. Det håller JO inte med om...

JO har inte motiverat sitt beslut.

Mvh,
Ingvar

Maria Nordqvist
2016-05-12, 06:14
Tack för informationen Ingvar. Surt. Nu hoppas vi att Hansis JO-anmälan tas upp!

ingvarolsson
2016-05-13, 07:13
Trots att de ville ha mer information så har JO lagt ned båda de anmälningar jag gjort.

I den första anmälningen så visar jag att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på minst tre punkter.

I den andra så anmäler jag Stockholms stads jurist för tjänstefel eftersom hon känner till att så är fallet och trots det arbetar för att genomdriva planen.

I det första fallet ska kanske brotten mot kommunallagen drivas till någon domstol men jag vet inte vilken och har förstås inte möjlighet att driva något sånt själv.

I det andra fallet tycker jag att det är en offentligt anställd jurists jobb att se till att de av stadens beslut hon är inblandad i följer lagen och att inte göra det jobbet är tjänstefel. Det håller JO inte med om...

JO har inte motiverat sitt beslut.

Mvh,
Ingvar

Det visar sig att jag har farit med osanning, jag har inte läst JOs svar ordentligt. Jag är ledsen för det, den enda ursäkt jag har är att det är mycket att stå i just nu.

När jag läser litet noggrannare så visar det sig att det avslag jag fick var inte angående dessa två anmälningar.

Jag hade också gjort en JO-anmälan av Trafiknämnden för att den tog beslut om parkeringsplanen innan remisstidens slut och att man börjat upphandling av utrustning innan slutgiltigt beslut tagits i kommunfullmäktige.

Det var den anmälningen som avslagits.

Det finns alltså fortfarande (lite) hopp angående de andra två.

Mvh,
Ingvar

ingvarolsson
2016-06-03, 23:17
Ännu inga nyheter om detta men det betyder i alla fall att de inte avslagit mina JO-anmälningar än...

Mvh,
Ingvar

ingvarolsson
2016-06-07, 09:31
Det kom till min kännedom att i Stockholms stads nya parkeringsplan kommer ett antal områden inte få boendeparkering, bl a dessa:

Enskededalen

Minneberg

Nybyggda Liljeholmen-Årsta

Nybyggda Annedal

Slakthusområdet

Västberga industriområde

Att inte ha boendeparkering i dessa stadsdelar innebär att kommunens medborgare särbehandlas utifrån vilken stadsdel man bor i.
Det är inte förenligt med likställighetsprincipen i kommunallagen så jag har JO-anmält parkeringsplanen för det också.

Mvh,
Ingvar

ingvarolsson
2016-06-16, 07:47
Men nu kom avslaget.

I min anmälan så visar jag hur jag anser att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på tre punkter:
1. Pris på parkeringsyta - motorcyklisters avgift är 250% av en bilists per kvadratmeter.
2. Boendeparkering för motorcyklister kräver innehav av mobiltelefon, helst smartphone för att kunna utnyttja boendeparkering vilket det inte gör för bilister.
3. Systemet fungerar inte för handikappade motorcyklister

Beskedet jag fick från JO säger:

"Du har JO-anmält trafiknämnden i Stockholms stad.

Din anmälan föranleder inte någon åtgärd eller något uttalande från min sida.

Ärendet avslutas"

Jag börjar tappa förtroendet för Sverige som en rättsstat...

Mvh,
Ingvar

Ricken
2016-06-16, 13:57
Men nu kom avslaget.

I min anmälan så visar jag hur jag anser att parkeringsplanen bryter mot likställighetsprincipen i kommunallagen på tre punkter:
1. Pris på parkeringsyta - motorcyklisters avgift är 250% av en bilists per kvadratmeter.
2. Boendeparkering för motorcyklister kräver innehav av mobiltelefon, helst smartphone för att kunna utnyttja boendeparkering vilket det inte gör för bilister.
3. Systemet fungerar inte för handikappade motorcyklister

Beskedet jag fick från JO säger:

"Du har JO-anmält trafiknämnden i Stockholms stad.

Din anmälan föranleder inte någon åtgärd eller något uttalande från min sida.

Ärendet avslutas"

Jag börjar tappa förtroendet för Sverige som en rättsstat...

Mvh,
Ingvar

Nu har jag inte läst din anmälan men jag tolkar det där svaret som att du inte har tydliggjort i anmälan vad tjänstemannen ska svara på?

Maria Nordqvist
2016-06-16, 14:16
Nej vad trist.

ingvarolsson
2016-06-16, 21:49
Här är den kopia jag fick på den anmälan jag gjorde. Måste jag lägga till något mer? Vad?

Räcker det inte med

"Jag yrkar därför på att genomförandebeslutet i trafiknämnden, Dnr: T2016-00050, och ett eventuellt genomförandebeslut i fullmäktige förklaras ogiltiga."

Behöver jag uttrycka mig annorlunda?

Jag är tacksam för alla förslag!

Mvh,
Ingvar

Namn: Olsson, Ingvar

Adress:
C/O: Olsson
Gatuadress: Jakob Westinsgatan 6
Postnr: 11220
Postort: Stockholm

Telefon: 0733458781
Mobiltelefon: 0733458781
Epost: ingvar_olsson@comhem.se

Anmälan mot
Stockholms stad

Ev. dokumentref
Dnr T2012--310-02254

Beskrivning
Stockholms stads Parkeringsstrategi och plan för gatuparkering, Dnr T2012--310-02254, strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på ett antal punkter.

Jag yrkar därför på att genomförandebeslutet i trafiknämnden, Dnr: T2016-00050, och ett eventuellt genomförandebeslut i fullmäktige förklaras ogiltiga.

Det i trafiknämnden fattade beslutet strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen på flera punkter:

Punkt 1:

Eftersom bevekelsegrunder för den nya parkeringsplanen är att minska trängseln från parkerade fordon kan beräkningsgrunden för parkeringsavgifterna inte vara något annat än den yta fordonen upptar vid parkering.

En normalstor parkeringsruta är 2,40 gånger 5 meter, dvs. 12 kvadratmeter. En motorcykel klarar sig bra på 2,40 gånger 1 meter, dvs. 2,4 kvadratmeter eller 1/5 av det utrymme som en bil kräver.

Eftersom en motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil så kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil.

Avgifterna för parkering av motorcyklar i parkeringsplanen är avsevärt högre än så. Som ett exempel så är avgiften för boendeparkering för motorcyklar 50% av avgiften för en bil.

Parkeringsplanen bryter därför mot likställighetsprincipen.

Punkt 2:

I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter, avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."

Motorcyklister som har boendeparkering måste alltså ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till vilket inte krävs för bilister.

Punkt 3:

Jag pratade med en vän i dag, han är motorcyklist och handikappad. Att han kan köra motorcykel beror till stor del på att det råkar finnas en motorcykelparkering utanför hans port där han fram till nu har kunnat parkera gratis.

För boendeparkering så görs kontrollen av boendeparkeringstillståndet med hjälp av fordonets registreringsnummer och en handdator. Boendeparkeringstillståndet behöver därmed inte finnas på eller i fordonet.

För handikapptillstånd finns inget sådant system utan tillståndet, ett inplastat kort om ca 15x20 cm, måste finns i/på fordonet synligt utifrån så att parkeringsvakterna kan kontrollera det. För en motorcykel så fungerar inte det då man kan inte förvara handikapptillståndet på motorcykeln eftersom tillståndet är mycket stöldbegärligt.

Parkeringsplanen måste därför inbegripa ett system där handikapptillstånd kontrolleras via registreringsnummer på samma sätt som i dag görs med boendeparkeringstillstånd så att handikappade motorcyklisters rätt till handikapparkering tillvaratas.

I parkeringsplanen finns inget system för kontroll av handikapptillstånd via registreringsnummer.

Anmälarens syn på händelsen
Det fattade beslutet strider mot likställighetsprincipen i kommunallagen.

Övrig information

ingvarolsson
2016-09-27, 21:17
Jag fick i dag ett brev från Förvaltningsrätten med Stockholms stads yttrande över min/våra överklagan av parkeringsplanen som gått till laglighetsprövning.

Jag har tagit några timmar på att skriva ett eget yttrande över det de säger.
Det är förvånansvärt mycket svammel från deras sida där de försöker få rätten att missa de egentliga frågorna.

De säger t ex att man klarar sig utan smartphone.

Ja det gör man såvida man inte är motorcyklist som vill använda dagtaxa till boendeparkering, att man inte kan betala motorcykeltaxa (av någon sort) i automat det "glömmer" man att säga...

I frågan om att ingen boendeparkering ska införas i vissa stadsdelar så säger man att enligt den lagen, den paragrafen har kommunen rätt att "utfärda lokala trafikföreskrifter om att parkering får innefatta särskilda bestämmelser för att underlätta för dem som bor i ett visst område att att parkera inom detta område"

Ja visst det ger dem rätt att införa boendeparkering men det ger dem inte rätten att inte införa den i vissa stadsdelar som kommunallagens likabehandlingsprincip kräver (som jag förstår det) osv.

Att hålla på så tycker jag tyder på en avsaknad av integritet och moral, de verkar mer intresserade av att vinna målet än vad som är rätt och riktigt.

Det gör mig bedrövad att våra politiker och tjänstemän håller på så.

Mvh,
Ingvar

mbj
2016-09-28, 09:59
Grymt att du kämpar. Bra jobbat!

Morten
FD Stockholmare

ingvarolsson
2016-09-28, 11:45
Tack!

Mvh,
Ingvar