Vaxholm, att åka Lr köra

SSDD

New member
Var ute en sväng till Vaxholm , Och Hittade en Glass, God? Jorå men när SSDD sitter där och käkar sin glas råkar han höra ett gäng som skall lämna för färd tillbaks till staden : " Vi åker väl rakt fram va? Stora vägen" DVS Tolkat Inte Bogesundsvägen ....märk här: "Åker" oxå det alldeles riktigt men grejen är med MC Iaf enligt mitt tycke Att man är "aktiv" och således "Kör" inte åker.

Mao man KÖR bogesund ! (Basta)
Den "raka motorvägen" Existerar inte för mig så länge jag KÖR hoj !

Jag vill inte slänga skit på "motorvägsfetschister",,,,,, men passar man inte bättre i bil då? (Flaimbait)
Åsikter ??
:rolleyes:
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vist ä det bra att dom åkar på stora vägen, då släppar vi att någon liggar och genar på fel sida ute Bågesundet när man kör på där, eller hur ;)
 

Tompa

New member
Hmm åker man hoj är det inte hojen som bestämer då jag kör iaf min hoj själv.
 

Olsson

New member
Var ute en sväng till Vaxholm , Och Hittade en Glass, God? Jorå ..

Vad du än äter i Vaxholmmojen så hoppa över korven. Den är ofta rutten och smakar inte bara lik utan riktigt ruttet. De säljer helt enkellt rutten korv där. :D

(glassen är ok dock)
 

Marie

Banned
Nu kan jag ju inte uttala mig i det specifika fallet, eftersom jag aldrig varit i Vaxholm. (jag besöker ju ytterst sällan övre Norrland ö.h.t., det ligger ju åt fel håll s.a.s. Alperna ligger ju söderut ;) )

Rent principiellt däremot så har jag en åsikt. Motorväg eller ej beror på syftet med förflyttningen per motorcykel, och tillgången på tid. Handlar det om en ren nöjestur utan tidspress så undviker jag självklart motorväg som pesten. Skall jag däremot i nyttosyfte transportera mig och ev. last och tiden är knapp så är tvärtom motorvägen ett lika självklart val. Det går ju snabbast så.
Likaså är motorväg (Autobahn) helt självklar när jag skall förflytta mig mellan husvagnen i Österrike och hemmet och detta skall ske på en dag. Har jag däremot mera tid och vill kosta på mig en eller flera hotellnätter så blir det en mix av Autobahn och Bundesstraße. Vissa stadsområden är ju ingen hit att lirka sig *igenom*, utan där är Autobahn helt klart att föredra.
KÖR hoj gör jag däremot oavsett. ÅKER hoj gör jag endast om jag mot förmodan och alla odds hamnat på bönpallen (hur nu det skulle gå till)....
/Marie
 

Guzzi-Leif

New member
Semantiken åka/köra har bedrivits sedan Bengt Björklunds tid som chefredaktör på Mc-Nytt och han fick inspirationen från England.
I mitt tycke oerhört löjligt och säger mer om "de dömande" än om "de dömda"!

NÄSTAN lika larvigt som att döma ut den som gillar motorväg - som om de skulle vara en sämre sorts motorcyklister.

Sämre sorters motorcyklister är enbart de som medvetet eller omedvetet tar stora risker i trafiken *), oavsett de åker HD-klon eller GSX, eller på annat sätt beter sig så de tär på kollektivets credit!!

I dessa yttersta av tider gäller det att hålla ihop oavsett vilka vägsorter vi gillar bäst! Möjligen, om inget annat hjälper, också hålla ihop MOT sämre sorters mc-förare på samma sätt som vi fjärmat oss från HA & Co....


*) Där får jag in samtliga som närmar sig sin egen, trafiksituationens och teknikens gränser oavsett de är urkassa eller skitduktiga att köra - allt är relativt och relaterat...
 
Last edited:

Olsson

New member
NÄSTAN lika larvigt som att döma ut den som gillar motorväg - som om de skulle vara en sämre sorts motorcyklister.

...- allt är relativt och relaterat...


Håller med om mycket, kanske t o m allt.

För Vaxholms del och efter fika/avbrott så har man ofta genomkalla däck. Sedan är Bogevägen inte helt trygg med så ojämn fördelning av tempo bland chaufförerna. Ett helt ok alternativ kan vara höghastighetskurvning på stora vägen. Den är fin och inspirerande i 200-250, speciellt i slutet mot Arninge. Det blir m a o liknande aktiviteter som på boge, men inte lika länge förståss.
 

Guzzi-Leif

New member
Håller med om mycket, kanske t o m allt.

För Vaxholms del och efter fika/avbrott så har man ofta genomkalla däck. Sedan är Bogevägen inte helt trygg med så ojämn fördelning av tempo bland chaufförerna. Ett helt ok alternativ kan vara höghastighetskurvning på stora vägen. Den är fin och inspirerande i 200-250, speciellt i slutet mot Arninge. Det blir m a o liknande aktiviteter som på boge, men inte lika länge förståss.

Med lite fantasi (jodå, jag har några sorters sådan) skulle man kunna ana sig till en aningens ironisk knorr där...

För övrigt är det här med absolut däcktempkontroll som bestämmande faktor för körsättet nästan lika skrattretande som ovan uppräknat. Snart får vi väl se en landsvägsmotorcyklist som lägger på däcksvärmare under fikastoppet.
Gud sig förbarme!
 
Last edited:

Olsson

New member
För övrigt är det här med absolut däcktempkontroll som bestämmande faktor för körsättet nästan lika skrattretande som ovan uppräknat. Snart får vi väl se en landsvägsmotorcyklist som lägger på däcksvärmare under fikastoppet.
Gud sig förbarme!

Jag tror de flesta är smartare än att man använder tempen som en "bestämmande faktor för körsättet". Däremot om man är på plats på Bogesundsbanan så är man där troligen för att pressa en del. Då är alla extra resurser i form av marginaler viktigt för säkerheten.

Bra idé. Tänk om de kunda ha värmare på plats för uthyrning vid fiket. Kanske 20:- timme eller så. 20:- fika+bulle samt 20:- för värmarn. Helt klart värt för att slippa hålla igen på ut-vägen. :)
 

Marie

Banned
NÄSTAN lika larvigt som att döma ut den som gillar motorväg - som om de skulle vara en sämre sorts motorcyklister.

Det tyckte jag också att jag undvek. Det var bara mina privata preferenser.

Sämre sorters motorcyklister är enbart de som medvetet eller omedvetet tar stora risker i trafiken *), oavsett de åker HD-klon eller GSX, eller på annat sätt beter sig så de tär på kollektivets credit!!

I dessa yttersta av tider gäller det att hålla ihop oavsett vilka vägsorter vi gillar bäst! Möjligen, om inget annat hjälper, också hålla ihop MOT sämre sorters mc-förare på samma sätt som vi fjärmat oss från HA & Co....

AMEN!

/Marie
 

Marie

Banned
Bra idé. Tänk om de kunda ha värmare på plats för uthyrning vid fiket. Kanske 20:- timme eller så. 20:- fika+bulle samt 20:- för värmarn. Helt klart värt för att slippa hålla igen på ut-vägen. :)

Nu var du bra dum!

[ironi]Inte med idén som sådan utan att du lade ut den på ett öppet forum. Hade det varit jag hade jag hållit käften och sålt affärsiden till fiket...:p :D [/ironi]
/Marie
 
Last edited:

Marie

Banned
För övrigt är det här med absolut däcktempkontroll som bestämmande faktor för körsättet nästan lika skrattretande som ovan uppräknat. Snart får vi väl se en landsvägsmotorcyklist som lägger på däcksvärmare under fikastoppet.
Gud sig förbarme!

Ja... Man kan bara undra vad det skall bli härnäst... :confused: :eek:
/Marie
 

Olsson

New member
Nu var du bra dum!

[ironi]Inte med idén som sådan utan att du lade ut den på ett öppet forum. Hade det varit jag hade jag hållit käften och sålt affärsiden till fiket...:p :D [/ironi]
/Marie

Du har rätt, eller så var det bra och någon annan fixar allt. Fast de behöver köpa in några depåstöd också, men de är ganska billiga.

Ring gärna till kiosken du, och fråga om de kan ordna detta till 07. :)
 

SSDD

New member
Jag tror de flesta är smartare än att man använder tempen som en "bestämmande faktor för körsättet". Däremot om man är på plats på Bogesundsbanan så är man där troligen för att pressa en del. Då är alla extra resurser i form av marginaler viktigt för säkerheten.

Bra idé. Tänk om de kunda ha värmare på plats för uthyrning vid fiket. Kanske 20:- timme eller så. 20:- fika+bulle samt 20:- för värmarn. Helt klart värt för att slippa hålla igen på ut-vägen. :)

Amen för det ....
PuckVärmare Helt enkelt genialsikt . Då slipper man hålla igen ända till man passerat Bron på returen , på väg dit är det ju inga problem, som Du riktigt säger , man har ju redan "trummat" upp ett bra tempo på väg till Boge ,antingen över Svinninge, Nantes Lr via Ulna svängen...

Tror du man kan ha en låda vi Busshållplatsen ,Ström vet jag finns där ,för bussarna pluggar in där på vintern emellan turerna.

För Övrigt Till Marie ifrån Nordtyskland ( Jo Allt Söder om Slussen ÄR Nordtyskland)... Vi förstår att man skenar upp och ner längs motorvägarna, Om man är Fakir alltså, Alla har vi våra laster .Du kanske har haft en lätt barndom du vill ta igen igenom att plåga dig på motorväg 10-12 timmar i vuxen ålder.

Enligt mig,Så
hör inte MC och klockor ihop , Är det två vägar till samma ställe varav en är motorväg , Så tar man den "smala vägen" så även om den är en grusväg och det regnar..so what om det tar 1-3 timmar till, "relax and enjoy the ride!"
Hasta .kan man göra en annan dag.

Jag är inte utan laster heller men till dom hör inte motorvägsåkning ,däremot att slänga ägg i elektriska fläktar...:rolleyes:

Det är bara att konstatera:" att det behövs alla sorter att göra en värld!"
Fair Winds
 
Last edited:

Marie

Banned
För Övrigt Till Marie ifrån Nordtyskland ( Jo Allt Söder om Slussen ÄR Nordtyskland)... Vi förstår att man skenar upp och ner längs motorvägarna, Om man är Fakir alltså, Alla har vi våra laster .Du kanske har haft en lätt barndom du vill ta igen igenom att plåga dig på motorväg 10-12 timmar i vuxen ålder.
Kör du från Hermagor i Kärnten till Vejbystrand på 10-12 timmar är du bra duktig må jag säga. För mig tar det ytterligare några timmar. :D Men det är ingen plåga alls tycker jag. Några timmar efter en sådan tur är jag ibland ute och nöjeskör med hojen.
Enligt mig,Så hör inte MC och klockor ihop , Är det två vägar till samma ställe varav en är motorväg , Så tar man den "smala vägen" så även om den är en grusväg och det regnar..so what om det tar 1-3 timmar till, "relax and enjoy the ride!"
Hasta .kan man göra en annan dag.
Inte så lätt om man är på väg mellan två kunder eller skall från jobbet till en tid hos läkaren. Då är det banne mig klockan som gäller.
Jag är inte utan laster heller men till dom hör inte motorvägsåkning ,däremot att slänga ägg i elektriska fläktar...:rolleyes:
Vad gör du då om du skall transportera ett flak Bier, några bib vin och en bordsdator, samt en bal dasspapper? Skickar det med posten?
Jag för min del lastar hela rasket på hojen och kör....
Det är bara att konstatera:" att det behövs alla sorter att göra en värld!"
Det håller jag gärna med om!

Och att betraktas som tysk ser jag som hedersutnämning;)
/Marie
 
Last edited:
Top