Tips på ”rätt” båge

Styrman_jansson

New member
Hej,

Efter 14 säsonger känns det som det är dags att byta ut eller ge sällskap åt min gamla Ducati St2. Hojen har egentligen allt jag behöver men med snart 7k mil så skulle jag vilka ge den en rejäl översyn och med hus och familj lär det ta några vintrar. Med andra ord så ska den bytas ut eller få en kompis så man kan åka lite.

Problemet är att hitta något som man både vill ha och som man sitter bra på. Jag är 1.96 lång och många hojar blir för trånga. Duccen har funkat fint efter lite småjusteringar såsom sänkta fotpinnar och ride heighten satt så högt jag vågar. Dessutom gillar jag att sitta lite lätt framåtlutad.

Kraven är väl egentligen inte så krångliga. Jag ska sitta ok på den, det ska gå att köra runt 30mil på en dag utan att få träsmak och så ska den väcka lite ”vill-ha” känsla och gärna vara lite udda. D.v.s ingen hojarnas Volvo V70.

De jag provkört är;

Ducati Monster 620 - just 620en är inte aktuell, utan snarare en 1000, men jäklar vilken kul hoj när det svänger. Gillar sittställningen men behöver mer plats för benen.

Ducati Multistrada 1200 - sitter ok, styret lite för nära kroppen och lite för exponerat. Fint klipp i motorn men saknar karaktären och ljudet hos 2varna. Dessutom ser motorn lite för ”rörig” ut för mig.

Moto Guzzi LeMans 1983 - Vilken grymt härlig motor! Tonvis med karaktär och fint ljud. Bra bromsar för åldern och väldigt stadig. Kanske lite väl stadig kanske… kunde vara lite mer kvickstyrt.

Yamaha 1200 SuperTenere - Fin sittkomfort, skapligt klipp i motorn men jag upplevde den som lite slätstruken. Inte så vacker heller. Dock osar skapelsen kvalite och verkar väldigt välgjord.

Kawasake Versys 650 - Ful som stryk men förvånansvärt kapabel för en så ”billig” hoj. Motorn imponerar, kanske inte på karaktär, men med styrka för storleken.

Triumph Bonneville - snygg, stilren och med rätta känslan. Dock skrapar den i för tidigt vid lite nerlägg samt så är motorn lite väl klen trots bra vrid i botten.

En salig blandning men det är vad som vänner och bekanta kör och som man kan testa lite ordentligare. Det jag kommit fram till är att jag nog vill ha en hoj av lite mer den gamla skolan. Inte nödvändigtvis en retrobåge men kanske inte heller se ut som en transformer. Motorn ska vara rå och snygg och titta på utan massa slangar kablar och skit. Dessutom ska den gärna ha lite karaktär utan att för den delen bli ett ”skakverk”.

Bra ram och bromsar, ban vid fackverksram och brembo. Gärna italiensk då jag samlat på mig rätt mycket kunskap om service och underhåll på Bl.a. Ducce och Guzzi. Jag är dock inte patologisk här.

Jusr nu sitter jag och sneglar på om en Moto Guzzi Griso kan vara något. Sedan skulle jag vilka känna lite på Kawa z900RS trots att den har minst 1 cylinder för mycket.

Har ni några fler tips och förslag? Budgeten är rätt flexibel men helt nya hojar är inte aktuella. Säg max 70-80 för att förhålla sig till något.


/Styrmannen
 
Top