Strömkälla till actionkamera (t.ex. GoPro)?

Hojkul!

New member
Halloj!

Hojsäsongen närmar sig med stormsteg och några av oss har beslutat sig för att investera i en s.k. actionkamera, för att kunna "föreviga" våra sköna turer på två hjul.
Vanligen monteras kameran på hjälmen eller kanske styret och får ström från ett batteri, som kan laddas. Men ibland kör man flera timmar i sträck i "obygden" och det finns ingen chans att ladda ett batteri. "Powerpack" i all ära men de måste ju också laddas så småningom...

Finns det någon kompletterande lösning för det här med strömförsörjning?
Ni som kör längre turer och känner igen det här problemet, hur löser ni strömfrågan?
Jag kan se framför mig den "optimala lösningen" i form av att kameran ständigt får ström från motorcykeln - är det görligt över huvud taget?

Och en följdfråga som dyker upp är minneskortens kapacitet. Ett minneskort rymmer inte hur mycket data (läs film) som helst (kanske ca. 2 timmars film har jag hört för ett 64 GB) och måste "tömmas" med jämna mellanrum. Hur gör ni med det filmade materialet - har ni flera minneskort med er och byter vartefter de fylls? Eller har ni annan dataenhet (dator, surfplatta...) med er och laddar över data till den och kan använda kortet igen?

Kameran jag ska använda är en GoPro Hero 5 Black, med 64 GB minneskort (SanDisk med "speed up to 95 MB/s 633X").

Tar gärna emot tips på hur man kan ansluta en extern mikrofon också, samt var denna placeras!

Tackar!

/H
 

Bansaie

New member
Jag monterade en sån här på hojen med egen säkring och strömbrytare från batteriet.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...illbehor/Mobiltillbehor/USB-uttag-2000034597/

Jag har en Sony AS-30, vilken inte kan laddas medan jag filmar då den bör sitta i sitt skyddshus. Däremot går det bra att ladda både kamera och telefon med ovanstående lösning när man stannar för en paus.
Extra minneskort att byta med är nog lösningen så man slipper jiddra med filöverföringar efter vägen. Längre resor får man nog ha med nån lösning med resehårddisk så man kan föra över innehållet från minnseskorten till disken när man gjort stopp för dagen.
 

Skye

Kör Mycket!
DSC_2347-600x402-custom.jpg


Löst det på följande sätt: Extra skyddskal är inte så dyra i Kina så modifierade skalet och lite silikon mellan kontakt och hölje. Matar in både ström och ljudkabel. MC resor kräver ju inte så mycket undervattensskydd utan mer skydd för regn.

DSC_1062-600x401.jpg
 

Skye

Kör Mycket!
Ett batteri räcker oftast till en timma film, en timmas film klipps och editeras ner till 5 minuter för att fånga ögonblicken.
2 veckor i Norge i olika faser, blev då en timmas film värd att presenteras. Kunde inte ha gjort det utan konstant ström till kameran.

Många tycker det är tråkigt att titta på, för mig är det ändå ett minne som är sparat och sekvenserna har etsats i oförglömliga ögonblick. Även om det är från 2015 minns jag det som det vore från igår.

Är inte den som vill påtvinga folk att titta, det är fritt valt men vill ni följa spåren är det en mc-resa som bör upplevas med egna ögon. Finns i två versioner och väljer den youtube vänliga

 

Yxan

Member
Mr H - du som älskar att meka...

Gör som Bansaie & jag (läs; min verkstad, hehe) installera ett USB-uttag på hojen/styret = kan ladda hur många powerPack som helst upp till nord-NO i sommar...

Att filma är väl som en walk in the park - eldprovet består sedan i att sätta ihop ngt 'välkomponerat' och vettigt!
(har själv ännu aldrig pallat med det)

Så därför lejde vi ut klippandet till ena polarens fruga gällande Indien-äventyret fg sommar....
(however, detta är inte the final cut... kanske en vacker dag så...)

https://youtu.be/HQJFmrnF4xA (26 min)

"Mer STRÖMMING åt folket"
Mange
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Jag monterade ett "dubbeluttag" från Biltema på styret
View attachment 7922

I cigg-uttaget kan jag använda den här (också från Biltema) till att ladda kamerabatterierna (har 3 st)
View attachment 7923

Det blir nog bra.
Återstår att hitta en bra lösning för att ladda ur filmerna från minneskortet/en. 8 dagars körning lär ju generera en del filmat material.

/H
 

Chopperbyggarn

New member

Jag kör med usb uttag på hojen och direktladdning i mina gamla Gopro´s genom upptaget hål i skalet där jag med superlim och plastbitar från kamerans leverans förpackning limmat på ett stabilt stöd för kamerans usb kontakt för att förhindra att kamerans sköra usb uttag glappar söner (hade problem med detta tidigare). Har nu även modifierat dessa kameror till extern mikrofon då original ljudet var mycket dåligt. Har gjort flera riktigt långa resor med denna uppsättning som jag är mycket nöjd med.

Vattenpass för att lättare justera in kameran horisontellt samt förlängd start/stopp knapp på kameran för att kunna manövereras med handskar under körning.

Har hittills kört med mestadels 32gb minneskort som jag förvarat i vattentät påse och tankat av först när jag kommit hem från resa. Påsen har varit full med minneskort..

På senaste resan hade jag med mig kortläsare till smartphone så att jag kunde kolla regelbundet att inspelningarna blev riktiga med ljud och bild så att man inte filmar en hel resa med defekt kamera. :)

Anders.J
 
Top