Erfarenhet av utrustning/märke..

iceman1975

New member
Vad har ni för erfarenhet efter att ha testat utrustningen/märke i ett par år eller många mil?

Min Shoie hjälm är jag tok nöjd med.. Inne på min andra..
(första gick i backen)

Alpinestars stövlar, sköna men kass kvalité.. Kardborrarna tok slut jätte fort..
Fick nya på garantin, men de höll ju knappt en sommar..
Nu har jag Qxtar TCS gore.. 2 sommras och kanon.. Gnisslar lite när man går bara..

IXS ställ, KASS! Går isär i sömmarna..Det vittrar sönder helt enkelt..

Har införskaffat ett Spidi NRG pro nydligen.. Hoppas det håller bättre..

Alpine Gp stars handskar.. Helt kanon..
Men nu efter 5 säsonger har jag nött hål på lillfingret..:eek:
 

Marie

Banned
Ja då får jag väl fylla på då...

Hjälm Schuberth Concept.
Jag är inne på min andra nu, den första gick till inlösen efter att jag testat den i praktiken. Den höll och det gjorde min skalle också. Godkänt testresultat alltså. Den jag har nu har jag haft 1,5 år och under den tiden har jag kört 41000 km. Den svaghet jag hittat är att den lätt immar igen vintertid. Borde funnits elvärmt visir till den. I övrigt är den toppen. Uppskattar i synnerhet det inbyggda solvisiret.

Stövlar Oxtar.
Om dem har jag inte mycket ont att säga. Jag har haft dem 1 år 10 mån nu. Körsträcka 45000 km och jag har hittills aldrig blivit våt om fötterna när jag haft dem. Ena dragkedjan har "kläppen" gått sönder och jag har ersatt den med ett gem. Annars funkar kardborrarna bra och allt övrigt också.

Jacka och byxor Orina.
Tryckknapparna har gett upp en efter en och fått bytas. Nu är det bara en originalknapp kvar. Gore-Tex-kopian i dem är inte 100%-ig. Håller vätan ute 200-300 km men sedan börjar man bli lite våt. Körde förra hösten 1500 km en dag varav 800 km i strömmande regn. Då var jag *VÅT* överallt utom om huvudet och fötterna. I övrigt tycker jag att de funkar bra. Har haft dem 1,5 år och kört 41000 km.

/Marie
 

Koljo

New member
Hej!

Lite tips om kläder:

* Kläder i Gore-Tex: G-Pants, från Jofama både byxor och jacka.

* Handskar: Lindstrands... (jofamas hemsida det med), Sköna sommar-stilen, (ännu bättre med värmehandtag).:D

* Stövlar: Astars, Vector... Med lite silikon i sömkanten och vips så uteblev vattnet och fötterna torra...:rolleyes:

* Hjälm: Schuberth Concept, har nött 4 st denna säsong på olika sätt... Tips: Schuberth nya bluetooth system kommer till Sverige i januari 2007... Sätter spik på mobil, GPS och Ipod... Så nu är det bara att ladda prylar längs med hela styret...:D

Denna utrustning är mest lämpad till lååånga resor på en MC typ VARADERO...:cool:

Skinnställ, plocka ett från a-stars, (nu kommer höst-rean snart på de olika stora MC-kläder försäljningsställena... Kan man göra fynd och man slipper att lägga nyårslöfte...)

Detta grundar sig på MC-körning mellan 2200-4000 mil/säsong.

Hadé!!
 
Last edited:

Esquire

New member
Gamla stället: Dainese Tattoo jacka, Dainese Sydney byxor, Dainese Safetyjacket skyddsjacka, billiga namnlösa skinnhandskar och Gaerne stövlar. Jackan och byxorna är från -98, skyddsjackan från -02, stövlarna är nog från ca -95 och handskarna har jag avverkat ca ett par om året från -00.

Jackan och byxorna har varit av god kvalitét och hållit väder och vind utanför. Nu har dock grensömmen i byxorna börjat lossna och hängslena har nog gjort sitt.

Skyddsjackan är fortfarande i bra skick förutom att kardborren på njurbältet tappar greppet. Mycket bra kvalitét till skillnad mot det UFO Downhill jag först köpte. Det vart jag tvungen att lämna tillbaka redan efter ett par veckor eftersom att sömmarna hade börjat släppa i det och ett spänne lossnade.

Stövlarna har hållit ganska bra som jag redan har skrivit i en annan tråd.

Handskarna hittade jag billigt på en höstutförsäljning hos en mc-handlare. Redan efter att jag använt dem den första korta lilla turen så åkte jag tillbaka och köpte några par till. Jag har använt dem både sommar och vinter i ur och skur och därför så har varje par bara hållit i cirka ett år, men har man inte större utgifter per år för handskar än någon hundralapp så är det värt det.

Nya stället: Till i år så blev det en nästan helt ny utrustning. SiniSalo Enduro jacka, SiniSalo Enduro byxor, SiniSalo skyddsjacka, EVS knäskydd, Halvarsson State handskar och Oxtar Infinity Gore-Tex stövlar (inte nya för året).

Jackan fungerar bra. Men byxorna tar in mera vatten än Titanic, mest beroende på en lite felaktig konstruktion av gylfen som gör att vattnet kommer in där.

Skyddsjackan har jag hittills inget att anmärka på. Förutom att det kanske inte ser så fräscht ut när svetten konsenderas på insidan av de genomskinliga hårda skydden.

Knäskydden sitter bekvämt och är lätta att sätta på sig.

Handskarna skulle jag kunna kasta i en gödselbrunn utan att sakna dem det allra minsta. Anledningen till att jag köpte dem var att mitt sista par av de gamla billiga handskarna börjat sjunga på sista versen. Då tänkte jag att "en lite längre handske med membran kan ju inte vara helt fel att ha om man ska på semester". Jag var en idiot. Visst, membranet håller vatten ute riktigt effektivt, men har man vatten på händerna när man tar på sig handskarna så stannar vattnet i handskarna ganska länge. Så jag hade mina gamla nötta namnlösa handskar större delen av semestern medan de fina handskarna med membran låg genomblöta i tankväskan.

Dessutom är de pillriga att få på sig. Och jag har aldrig riktigt gillat handskar med hög krage. Låg krage och tunnfodrat ska det vara. Idag köpte jag ett par MP-ASU Flex som verkar ganska lovande, men om någon vet en liknande handske av skinn med hårda skydd så är jag inte främmande för att köpa ett par till.

Stövlarna verkar riktigt bra och håller fortfarande vattnet ute efter ett par säsonger.

Hjälmar: Har det blivit ett par stycken. Mestadels crosshjälmar. Helt enkelt för att jag tycker att det är lättare att andas i en crosshjälm än i en integralhjälm.

På semestern lånade jag en integralhjälm, och visst var det riktigt trevligt på motorväg och när det regnade. Dessutom passade mitt hjälmheadset till mobilen bra i den hjälmen. Men jag trodde att jag skulle avlida när vi fastnade i en tvåtimmars bilkö genom Glasgow när det var sisådär 25 grader ute.


Förutom detta så har det blivit en hel del annat som jag har testat och använt. Tillexempel så har jag alltid försvarets gröna snusnäsduk runt halsen när jag är ute och kör, men eftersom att alla redan vet att den är bäst ( :D ) så har jag inte känt mig tvungen att nämna den förens nu.

På önskelistan just nu: En rak enkel skinnjacka med kort krage, ett par zip-off crossbyxor som inte är kamouflage- eller neonfärgade och ett par kortkragade tunnfodrade skinnhandskar med hårda knogskydd. Allt för att vara så snygg som möjligt när man tar sig en liten söndagstur genom stan.
sport-smiley-12.gif

Jag får se på mc-mässan i Stockholm om jag hittar något jag kan tänka mig att köpa.
 

Alicia

New member
Skinnställ
Märke:Clover VTR 1000.
Övertagit Swedies gamla skinnpaj men det funkar. Kanon skönt. Hållt för alla hans krascher plus min lilla fjuttiga. Funderar på ett nytt, mest för att skinnstället är lite för stort och utsatts för väldigt många krascher.

Stövlar
Märke: Sidi Vertigo Corsa. Sitter perfekt och har funkat jätte bra under hela säsongen.

Handskar
Märke: Clover. Har hållt för ett par krascher, har dock börjat bli lite slitna nu. Men kommer köpa samma märke till nästa år.

Hjälm
Märke: Arai Route GT. Sitter som ett smäck på huvudet. Ljudnivån väldigt låg, märks inte ens att du har en hjälm på huvudet.
 

Brkn

New member
Skinnställ
Första stället jag ägde var ett Dainese Mako (2-delat). Kan väl inte säga att det varken var bu eller bä. Nackdelen var att det fanns ingen "strech" för armar, skrev och ben i det. Nu har jag ett Clover RC-100 som jag tycker är helt underbart (satt som en smäck direkt), får väl ge det ett par säsonger innan man kan ge fullständig bild över kvalitén. Men det verkar ju vara bra om man läser Alicias kommentar om märket.

Handskar
Aplinestar SP2, har suttit perfekt på handen men börjar ge med sig nu efter 3 säsonger.

Hjälm
Preimer var min första hjälm, grymt skönt och tyst. Nackdelen är att det finns dåligt med återförsäljare i södra delen av sverige. (söder om dalälven ;) ) Har nu en Shoei XR-1000 som fungerar som den ska, sitter bra och är hyffsat tyst.

Stövlar
Oxtar TCS Gore. Otroligt sköna och verkar hålla väldigt bra.. Lite gnissel med det fixar sig med lite silicon spray :D
 

Jåke

New member
Skinnställ
Rev'It: Plus i kanten för att man kan få byxor och jacka med t.ex. extra långa ärmar/ben. Inga problem med passformen, däremot lämnar kvalitén på skinnet en del att önska, blev väldigt fult och nött i kanterna efter några år.
Överlever inte en vurpa även om skydden gjorde det de skulle. Sömmarna sprack direkt och jag nötte hål på några ställen trots att jag inte kanande mer än kanske 10 meter. Stället var 6 år och välvårdat.

Hjälm
Shoei Z-One: Kalashjälm om än svindyr! Inte världens tystaste, men jag kör ändå alltid med öronpluggar på landsvägen. Relativt lätt även i Large och med skön inredning och superfinish på lacken. Köpte mörkt visir som inte slöt lika tätt som originalet, dragskyddet under hakan gav upp efter ett par säsonger, men det är nog inte gjort för att man ska ställa hjälmen på det...
Immar igen som flertalet, men spärren för att ställa upp visiret lite funkar klockrent.
Nolan N91 & HJC LT12: Fel form för mitt huvud, trycker i pannan och bakhuvudet. Låter mer än Shoei men kostar å andra sidan mindre än hälften. HJC-hjälmen i komposit och den lättaste jag haft, runt 1200gr. Immar igen lätt.

Stövlar
Sidi Vertigo Tepor: Bra funktion med justerbar vidd på skaftet, däremot är de inte täta som utlovat. Bättre än stövlar utan membran, men bara lite.
Skön form som påminner lite om SMX. Däremot slipper man kardborren, dessa har dragkedja :) Inte lika prisvärda som A-Stars med tanke på läckaget.
Alpinestars SMX Gore-Tex: Skön stövel som är vattentät även efter att ha blivit misshandlad i 3 säsonger. Usel kardborre som egentligen gav upp redan efter första året.

Handskar
Dannisport: Ännu en budgethandske. Blandning av syntetskinn och annat. Drog sönder yttermaterialet på kragen ganska omgående och sen tog de slut i en vurpa då sömmarna i innerhanden sprack och det gick hål på skinnet. Skönare passform än 4biker däremot.
4biker: Budgetmärke. Tunt koskinn som tappat både form och färg efter 2 säsonger.
Akito: Kommer ej ihåg modell, men de var i känguruskinn. Nåt annat ska man inte ha! Mycket bra, höll formen länge och färgade inte av sig. Slitstarka, sömmarna var fortfarande hela efter 3 år i ur och skur.
 
Last edited:
Top