Böter

Olsson

New member
Ja, jag har ju kört på bana några gånger, så nu får man äntligen chansen att testa kunskaperna och prova gassa ifrån dem. :p

För att hålla mig till ämnet då, jag tycker det verkar som att bilar numera kör i allmänhet långsammare. Fartkameror och höga böter kanske inte är så dumt.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Tycker det är bra att böterna kommer upp på nivåer så man blir mer avskräckt från att begå trafikbrott.
 

Jannica

New member
De lär ju ta ett antal bilister där föräldrarna är så oerhört korkade och låter barnen åka utan bilbälte. Skrämmande syn när ungarna klättrar runt fritt i bilen eller sitter i sin mammas knä.

Förstår inte varför alla gnäller på böter. Visst är det dyrt som sjutton, men sålänge man håller sin hastighet behöver man inte oroa sig.
 

Josef

New member
Vet inte riktigt om jag tror på hårdare straff, det glöms nog bort med tiden och folk återgår till att köra som dom alltid gjort.
Vill man att lagar och regler ska efterlevas krävs snarare dels att de accepteras av allmänheten och dels att risken att åka fast faktiskt är överhängande om man väljer att bryta mot lagen.

Vem tycker det är rimligt att hålla 50 på en trefilig mötesfri väg där sikten är god och risken för utspringande människor och djur är obefintlig? (centralbron i sth)

Jag vet av egen dyrköpt erfarenhet att polisen i Finland har ett hastighetsövervakningssystem i sina bilar som konternuerligt övervakar trafiken omkring bilen och klockar din hastighet automatiskt innan du ens hunnit uppfatta att det är en polisbil. Monterar man ett sådant system i alla svenska polisbilar, sätter hastighetsgränserna så de blir rimliga och ser till att polisen tar alla de kan har vi snart fått bukt med att "alla" kör för fort och medelhastigheten sänks trots att hastighetsbegränsningarna höjts på vissa ställen.
 

HW

New member
Jag skällde ut min kollega igår när han tog på sig bältet. Han har det aldrig annars men har börjat nu när dom höjt böterna.

Det är ju idioter som han som gör att vi får höga böter. Det funkar ju! Han har börjat med bältet... suck! :eek:

Jag saknar en ironi-smiley här...
 
Jo, men ska man köra för fort får man väl vara beredd att betala de böter man eventuellt kan erhålla. Annars är man inte bättre än licensskolkande ministrar som inte vågar stå för sitt val. Och som sådana vill vi ju inte vara.
Petrus
 

Marie

Banned
Vet inte riktigt om jag tror på hårdare straff, det glöms nog bort med tiden och folk återgår till att köra som dom alltid gjort.
Vill man att lagar och regler ska efterlevas krävs snarare dels att de accepteras av allmänheten och dels att risken att åka fast faktiskt är överhängande om man väljer att bryta mot lagen.

Vem tycker det är rimligt att hålla 50 på en trefilig mötesfri väg där sikten är god och risken för utspringande människor och djur är obefintlig? (centralbron i sth)

Där slog du huvudet på spiken!
/Marie
 
Top