Jag anländer till Nordkap 08:30 på morgonen.
Fördriver några timmar ute på udden och beger mig sedan söderut igen.
Åker via Karasjok och avslutar dagen på en camping i
Kautokeino.
Dag 6, 7 och 8 finns tyvärr inte så mycket att skriva om.
Dag 6 tar jag mig in i Sverige genom att passera en liten del av Finland.
Via Karesuando fortsätter jag söderut, passerar Jokkmokk och stannar på camping i Arvidsjaur.
Dag 7 tar jag mig via Storuman, Vilhelmina & Dorotea till Strömsund.
Stannar i Strömsund för natten pga regnväder, dag 7 blev den kortaste med bara 37 mil på mätaren.
Dag 8, sista dagen, åker jag via Östersund och en lite omväg till Vemdalen vidare mot Mora.
De sista 15 milen från Mora till Torsby avslutas såklart i hällande ösregn.
Det var det hela, 8 dagar och ca. 430 mil.
Skulle jag göra om resan i framtiden, väljer jag förmodligen lite andra vägar.
E6:an i Norge tycker jag var helt ok, det finns mycket fin utsikt att se på, vägen varierar mycket och det blir nästan aldrig tråkigt (visst, det finns partier som är mindre kul men dom är få). Vill man ta sig fram hyfsat fort och inte åka färja stup i kvarten finns det dessutom inte så många alternativ.
E45:an i Sverige tycker jag dock var tråkig, en del säger att den är ok så länge man är norr om Östersund, men jag håller inte med. Genom skogarna i Norrland var det tur att det dök upp en ren på eller vid sidan av vägen ibland, så man vaknade till..
Myggen var dessutom olidliga i norra delarna av Sverige, det var omöjligt att stå still utan att bli anfallen. Lunch vid vägkanten fick avnjutas gående, att stå eller sitta still och äta gick inte.
Lite fler bilder från resan
finns här.
Sista 7,5 milen ut till Nordkap hade jag min GoPro HD påslagen, den tog en bild var tionde sekund, en del av dom
finns här.
/ Joakim