handdator

Visa fullständig version : Lidl's ryggskydd

Katarina
2007-03-27, 13:34
Jag fick en utskrift uppstucken under näsan i dag som var från ett annat forum som handlade om ryggskydd. Jag köpte detta ryggskydd i dag på Lidl i Haninge som dessutom är CE-godkänt, den verkar vara hyfsad för 349 pengar. Jag har precis börjat övningsköra och inte haft nåt skydd alls över huvudtaget :eek: så det är bättre med nåt skydd än inget i alla fall. :)
De skulle ha annat inom MC också men tyvärr verkade sakerna gå åt för jag hittade inte ens stövlarna som skulle finnas och detta började de sälja först i går. Hjälmar fanns för en billig peng med 3 års garanti + handskar men det var bara fyra par i stl L + XXL men tunt var det med MC-grejor där.

MiniSumo
2007-03-27, 13:47
Ska också kuta till Lidl och införskaffa dylika ting!

Marie
2007-03-27, 13:50
Jag fick en utskrift uppstucken under näsan i dag som var från ett annat forum som handlade om ryggskydd. Jag köpte detta ryggskydd i dag på Lidl i Haninge som dessutom är CE-godkänt, den verkar vara hyfsad för 349 pengar. Jag har precis börjat övningsköra och inte haft nåt skydd alls över huvudtaget :eek: så det är bättre med nåt skydd än inget i alla fall. :)
De skulle ha annat inom MC också men tyvärr verkade sakerna gå åt för jag hittade inte ens stövlarna som skulle finnas och detta började de sälja först i går. Hjälmar fanns för en billig peng med 3 års garanti + handskar men det var bara fyra par i stl L + XXL men tunt var det med MC-grejor där.

Ja hängde du inte på låsen när de öppnade igår morse kl 9.00 så lär det inte ha varit mycket i hyllorna. På många ställen säljs mer än 90% av lagret mellan 9.00 och 10.00 första dagen. MC-grejorna är det hos Lidl som säljer slut fortast av alla teman de har.

Ryggskyddet från Lidl var förresten näst bäst i testet i SMC:s "Mc Folket" i höstas. Bäst var Halvarssons, men det kostade å andra sidan ungefär en tusenlapp MER...

MiniSumo
2007-03-27, 13:52
Även här i sega Götet? Får hoppas på att gubbarna på västkusten är lite långsammare och att det finns något kvar i eftermiddag:(.

Marie
2007-03-27, 14:17
Även här i sega Götet? Får hoppas på att gubbarna på västkusten är lite långsammare och att det finns något kvar i eftermiddag:(.

Annars får du väl ta dig en tur till Växjö. Enligt rykten på BMW-klubben forum har de ganska mycket kvar där... Fast på vägen kan du ju stanna till i Skene och kolla, för där fanns det en del kvar i går kväll enligt Mimmi. Här i Ängelholm rök det vädligt mycket under första timmen (jag bidrog nog en del...)

Sad Glad
2007-03-27, 16:30
Det är inte samma ryggskydd i år som de sålde förra året.

Katarina
2007-03-27, 19:29
Nä, det var himla synd att jag fick läsa en utskrift först IDAG, nu hann ju grejer säljas innan jag fick reda på detta.

Ryggskyddet sitter fint under jackan och den verkar inte röra på sig heller. :)
Och jag tycks kunna röra på mig utan problem så den blir nog bra.

Sokrates
2007-03-27, 21:42
Hej, ny här men har "tjuvkikat" ett litet tag.

Jag såg detta om Lidl:s ryggskydd och köpte ett i dag.

Någon som vet något om de hjälmar de säljer?
Vad kan det vara för kvalisort på dom?
B-square står det på dom

/Sokrates

MiniSumo
2007-03-28, 08:59
Såg till att min tjej skaffade en integralkruka igår. Själv köpte jag crossvarianten. Inte Shoei kvalitet men ok för nybörjare/första året eller som extrahjälm.

Ryggskyddet var inte ledat och lite stelt. När man böjde det lite såg man små sprickor i skumgummiskyddet. Gör det en hel sommar så vet jag inte hur mjukt och stötupptagande det är sen.

Köpte också intercomsytemet för 80 spänn. Ok ljud och nästan inget brus. Bra att ha när man skall övningsköra med någon och slipper sitter och skrika. Som långturskomminikation verkar det inte vara någon höjdare.

ezzo
2007-03-28, 14:23
Har inte kollat in Lidls prylar. Men är mycket skeptiskt till dem.
Har sett hur saker mm har behandlats på Lidel tidigare och om man tänker på hur en hjälm är uppbyggd så drar jag öronen åt mig.
Faktum ligger att en tappad hjälm är en förbrukad hjälm.
En fiberhjälm består av ett fiberskal som är till viss del flexibelt. Innanför ligger det fregolit. Vad som händer med fregolit som utsätts för press vet väll alla.. Det komprimeras..
Hjälmens skal kanske får en liten lackskada.. Men ser ok.. Men innanför skalet där hjälmen landade har det bildats en "luftficka" för att fregoliten har komprimerats...
Vill du gå i backen med den hjälmen sen???

Kanske bara är jag som är nojig.

Deras ryggskydd har jag inte heller kollet in. Men det är mycket bättre än att åka utan ryggskydd.

steFAN
2007-03-28, 17:28
Har inte kollat in Lidls prylar. Men är mycket skeptiskt till dem.
Har sett hur saker mm har behandlats på Lidel tidigare och om man tänker på hur en hjälm är uppbyggd så drar jag öronen åt mig.
En fiberhjälm består av ett fiberskal som är till viss del flexibelt. Innanför ligger det fregolit. Vad som händer med fregolit som utsätts för press vet väll alla.. Det komprimeras..
Hjälmens skal kanske får en liten lackskada.. Men ser ok.. Men innanför skalet där hjälmen landade har det bildats en "luftficka" för att fregoliten har komprimerats...
Vill du gå i backen med den hjälmen sen???

Kanske bara är jag som är nojig.

Deras ryggskydd har jag inte heller kollet in. Men det är mycket bättre än att åka utan ryggskydd.
Nojig???? JA!!!!Du sa det själv.... Bättre att åka med lidl hjälm än utan.....:D

*Skojar*... hjälm är viktig.... å skall behandlas som ett barn...

Gsxr-1100
2007-03-28, 21:16
Ja jag skulle då aldrig köpa skydds utrusting eller dyligt på lidl,pga för att man inte vet vad det är för kvalitet,det är bättre att köpa kända märken. men det är väll upp till var och en, men man får vad man betalar för

Sverker
2007-03-28, 21:42
Det är inte samma ryggskydd i år som de sålde förra året.

Det är i alla fall samma märke (Delta sport, B-Square är bara ett varumärke) och det är CE-märkt enligt rätt norm. Sedan om det är 100% identiskt, det vet jag inte. Jag köpte två, för de är säkert bättre än våra AP.

Ullis
2007-03-28, 22:32
Det är i alla fall samma märke (Delta sport, B-Square är bara ett varumärke) och det är CE-märkt enligt rätt norm. Sedan om det är 100% identiskt, det vet jag inte. Jag köpte två, för de är säkert bättre än våra AP.

Skyddet som var i testet förra året hette Delta Sport Pro-Life. Provade det aldrig & vet inte hur passformen var på det. Testade dock det Lidl sålde nu & det blev inget köp. Det absolut mest oformbara jag provat. Tröck jag in det lite för att det skulle lägga sej lite i svanken, då petade det rätt ut uppe vid skuldrorna ist.

Kollade också på crosshjälmen, men det blev heller inget köp där heller. Det lossnade i limningen mellan innerskyddet & skalet, i kindknotshöjd, då jag tröck lite på skalet.

Understället tror jag dock stort på :)

Esquire
2007-03-29, 01:49
En fiberhjälm består av ett fiberskal som är till viss del flexibelt.
Är Lidls budgethjälmar verkligen fiberhjälmar? :D

Som flera andra har sagt så skulle inte jag heller kunna tänka mig att köpa någon skyddsutrustning på Lidl.

Däremot så inhandlade jag två av deras förbandskuddar och en liten tankväska. Tankväskan vet jag ännu inte vad jag ska göra med, men den ena förbandskudden ska jag lägga under sadeln på hojen och den andra ska jag ge bort till en kompis.

Ifjol köpte jag den större tankväskan och den höll iaf hyfsat för en 575mils semester. Det överdragbara regnskyddet har dock blivit en aning uttöjt och sladdrigt.

Man kan iaf packa en hel del i den väskan när man har expanderat den. Jag klämde ner en hyfsat stor kameraväska, ett par extra handskar, två stockar snus, en M/87 tröja, kartor, pass, förstaförband, registreringsbevis, färjebiljetter och övriga resehandlingar.

MiniSumo
2007-03-29, 08:58

Jag är benägen att hålla med dig. Men nog kan de tappas hjälmar hos "seriösa" mchandlare också. För att inte glömma alla de som beställer hjälm via nätet. Vem vet vad de har utsatts för under resans gång. :(

Katarina
2007-03-29, 08:59
Jag stördes inte av ryggskyddet i går, tänkte faktiskt inte på att det satt där under jackan. På mig sitter den bra och den tycks vara formad efter min ryggtavla. Mitt skydd ser bra ut, inga repor, sprickor eller bucklor nånstans. Så här mitt i körkortstagningen har jag inte råd med Halvarssons heller och jag åker hellre med detta ryggskydd än inget alls, det skyddar i alla fall litegrann, riktigt 100% dumsnål är jag väl inte men okej, lite då för jag måste slänga ut pengar på A-kortet och min tankegång just nu är hellre NÅT skydd än inga alls. :)

ezzo
2007-03-29, 10:19
Är Lidls budgethjälmar verkligen fiberhjälmar? :D

Det tvivlar jag starkt på.

Sad Glad
2007-03-29, 10:26

Jag har köpt ett också. Ville bara göra folk uppmärksamma på att det inte var samma som i testet.

Katarina
2007-03-30, 09:52
Njäe, jag tror det är plasthjälmar de säljer. Ni andra som åxå köpt Lidl's ryggskydd i år, vad tycker ni om dom? Bra? Mindre bra?

steFAN
2007-03-31, 17:28
Njäe, jag tror det är plasthjälmar de säljer. Ni andra som åxå köpt Lidl's ryggskydd i år, vad tycker ni om dom? Bra? Mindre bra?

Kan bara hålla med Ullis ....Körde 12mil med mitt idag å det kändas som jag hade puckelrygg......Ska ge det en chans till att forma sig annars åker det i sopkorgen.....

Katarina
2007-04-01, 11:34
Okej, jag har i och för sig bara använt det nån timme i stöten på trafikskolan, det har än så länge känts bra så jag får se hur det känns lite längre fram efter fler timmar och flera mil.

Marie
2007-04-01, 12:04
Kan bara hålla med Ullis ....Körde 12mil med mitt idag å det kändas som jag hade puckelrygg......Ska ge det en chans till att forma sig annars åker det i sopkorgen.....

Och om det inte är bra så åk för hundan tillbaka och reklamera det!!!!!
Skänk inte bort pengarna!!!

autogull
2009-03-28, 17:09

handlade hjälmar på Lidl i gbg idag. har precis beställt en mc-scooter. nu e de bara lås jag behöver oxå. Ja vill inte betala mer än nödvändigt, men de ska såklart vara klassade och godkända saker. hjälmarna verkar klart schyssta tycker jag.

men jag hittar ingen hemsida för B-Square. konstigt. någon annan som vet? ja tänker om man behöver köpa nytt visir så småningom

puttepj
2009-03-29, 17:02
Var på Lidl och klämde på deras klapphjälmar (öppningsbara integral) för 599:-
Kändes sniken jämfört med min Bullfighter VSX Tiger som jag har nu, men som inte är öppningsbar.

Jag kan iofs acceptera en viss skillnad i kvalteteskänsla om man kan lita på hjälmen, du får trots att 4 stycken för samma pris om min Bullfighterhjälm. Hittade inte någon stans en beskrivning om vilket material den var gjord i och är hågad att hålla med om att det verkar vara plasthjälmar.

Efter en stunds funderande både i butiken och hemma lade jag till slut ner det hela. Jag åker nog till Tullinge och köper mig en öppningsbar Bullfighter VSX för 2.5K, just för att jag gillar den har redan har, även om jag insett att jag skulle satsat på en öppningsbar integra från början (lärdomspengar och jag får en rätt bra reservhjälm trots allt i den jag redan har...)

Deras regnställ för 219:- imponerade på mig. Tror dock att det var lite för litet för att ha ovanpå mitt allväderställ, annars hade jag köpt det.

/putte

Yamahama
2009-03-29, 17:25
Jag var inne i morse på Lidl och kollade deras ryggskydd, kände, vred och klämde men...nä. Fick ingen aha upplevelse, förmodligen är bättre än inget.

När jag övningskörde köpte jag på Biltema, deras ryggskydd är både bekvämt, ledat och ventilerar bra. Körde under sommaren och fick en ordentlig komforttest då(självklart är det godkänt).

Bänkad o Klar
2009-03-29, 18:42
...Efter en stunds funderande både i butiken och hemma lade jag till slut ner det hela. Jag åker nog till Tullinge och köper mig en öppningsbar Bullfighter VSX för 2.5K, just för att jag gillar den har redan har, även om jag insett att jag skulle satsat på en öppningsbar integra från början (lärdomspengar och jag får en rätt bra reservhjälm trots allt i den jag redan har...)

/putte

Nu blir jag nyfiken för jag går i samma tankar själv, att köpa en öppningsbar integral. Dock är det många som avråder mig och menar på att jag kommer att ångra mig :eek:
Vad är det som gör att du "insett" att du skulle ha skaffat dig en öppningsbar från början :confused:
/Jojje

puttepj
2009-03-29, 18:54
Nu blir jag nyfiken för jag går i samma tankar själv, att köpa en öppningsbar integral. Dock är det många som avråder mig och menar på att jag kommer att ångra mig :eek:
Vad är det som gör att du "insett" att du skulle ha skaffat dig en öppningsbar från början :confused:
/Jojje

Hej Jojje. Jag är glasögonbärare och jag insåg ganska snabbt att den integralhjälm jag, kan jag inte sätta på mig eller ta av med glasögonen på.

Kan låta som ett sk..t-problem men faktum är att det blir rätt många extra moment om man skall ta av sig glasögonen, lägga dem på t.ex. sadeln för att de inte skall ramla i backen, sätta på sig hjälmen och sen sätta på sig glasögonen genom visiröppningen.
Att ta av sig hjälmen lite kort när man stannar till, känns ofta som så jobbigt att man låter bli om man kan t.ex. vid tankning.

Sen i mitt fall har jag ytterligare ett problem. Jag har hörapparater och det finns inte en chans att ha dem i när jag tar av mig eller sätter på mig hjälmen. Nu är jag inte döv, utan har hörselnedsättning så det klarar jag mig utan, normalt sett. Jag har dessutom en blåtandslösning till hörapparaterna så att jag har en kabel runt halsen, kopplad till telefonen via blåtand. Då kan jag höra telefonen när den ringer genom att det ringer i hörapparaterna. Jag har ett sånt jobb att jag då och då behöver veta när nallen ringer. Jag behöver inte svara direkt, men bör kunna köra åt sidan och lyssna av mobilsvar, ringa o.s.v. Vid dessa tillfällen skulle det vara guld om jag kunde få på mig en hjälm med apparaterna i och därmed kunna höra om det ringer.

Men hörapparatsproblemet är sekundärt, det är glasögonen som gör att jag vill ha en öppningsbar integral.

/putte

Bänkad o Klar
2009-03-29, 19:53
....glasögon.....hörapparater och blåtand....

Putte, i ditt fall är det en öppningsbar integralhjälm som gäller, ingen tvekan om det ;) I mitt fall är det inte alls så viktigt som det är för dig. Mina funderingar ligger i smidighet och komfort samt att slippa krånglet med solglasögonen (och numera finns det ju inbyggt i båda hjälmtyperna).
Tack så mycket för ditt svar - det gav ytterligare perspektiv på mitt eget behov.
Hälsningar
Jojje

Yamahama
2009-03-30, 08:18
Köpte en KBC i höstas på MC poolen (kanon). Fick rådet av dom att inte köpa en öppningsbar pga sämre hållfasthet vid kollision och i de fall det finns infällt solskydd i hjälmen kan de orsaka förvärrade ansiktsskador likaså.

Personligen så tycker jag de verkar jäkla bekväma och smidiga, man slipper bökert med solglasögon och med tiden så kanske det blir en, men som ny i gemet så kalkylerar jag inte med säkerheten.

-ah
2009-03-30, 15:49
-och mitt lilla råd är att skydda dig så gott det går, så långt det är rimligt.
Skydden, antingen det är hjälmar, öronproppar eller suspensoirer, ska vara bekväma att bära, möjliga att betala och lätta att hantera.
Ett bra skydd som ligger på hatthyllan är sämre än ett dåligt skydd som används. ;)

Och ja, klapphjälmar ger inte samma skydd som en helgjuten integralhjälm. Av likvärdig kvalité.
Det kan ju vara rent livsfarligt att kliva ur sängen, eller hur? För kalenderbitaren kan riskerna säkert kalkyleras.
För oss andra räcker det med sen gnutta sunt förnuft.

Usch, vad präktig man blir här...:(

Det finns bra klapphjälmar som kan rymma de hörhjälpmedel du vill ha, och som är bekväma att använda med glasögon. Nackdelen är väl i första hand att klapphjälmar generellt är lite tyngre - somliga väldigt mycket tyngre - än integralhjälmar.

jan-olovj
2009-03-30, 16:57
Öppningsbar hjälmar väsnas mer med dess leder och öppningar för solglasen åtminstone Cabergs Justisimo. HJälmen är väldigt bekväm och solgasen jättebra men vilket helvetiskt oväsen det är inne i hjälmen bra hörselskydd är ett måste.

puttepj
2009-03-30, 17:12
Jag beställde öppningsbar Bullfighter VSX i fosfor-färg.
I princip är det samma hjälm som den jag har förutom att den är öppningsbar.
Tar ett par veckor innan jag får den, men det är det värt.

/putte

Blomqvist
2009-03-30, 17:22
Öppningsbar hjälmar väsnas mer med dess leder och öppningar för solglasen åtminstone Cabergs Justisimo. HJälmen är väldigt bekväm och solgasen jättebra men vilket helvetiskt oväsen det är inne i hjälmen bra hörselskydd är ett måste.

Jag har haft ett gäng öppningsbara hjälmar, och jag kan inte påstå att dom fört något särskillt oväsen. De märken jag provat är Lazer, Schubert och BMW Systemhjälm.

Schubert-hjälmen lyckades jag dessutom krocktesta genom att landa på ansiktet vid en omkullkörning. Och jag kan inte påstå att den skulle ha varit mindre säker än en helgjuten hjälm.

Kraschar man så hårt att fronten öppnar sig på en öppningsbar hjälm av bra kvalitet så tror jag faktiskt inte det spelar någon större roll, förutom att man kanske skulle kunnat ha öppen kista på begravningen om man använt en helgjuten hjälm, för har huvudet utsatts för så stora krafter så plockar man nog ner skylten och tackar för sig oavsett...

Enda nackdelen med en öppningsbar hjälm är att den är tyngre, och tyngden spelar stor roll vid en olycka eftersom det blir värre för nacken ju tyngre hjälmen är.

puttepj
2009-03-30, 18:44
Jag har haft ett gäng öppningsbara hjälmar, och jag kan inte påstå att dom fört något särskillt oväsen. De märken jag provat är Lazer, Schubert och BMW Systemhjälm.

Schubert-hjälmen lyckades jag dessutom krocktesta genom att landa på ansiktet vid en omkullkörning. Och jag kan inte påstå att den skulle ha varit mindre säker än en helgjuten hjälm.

Kraschar man så hårt att fronten öppnar sig på en öppningsbar hjälm av bra kvalitet så tror jag faktiskt inte det spelar någon större roll, förutom att man kanske skulle kunnat ha öppen kista på begravningen om man använt en helgjuten hjälm, för har huvudet utsatts för så stora krafter så plockar man nog ner skylten och tackar för sig oavsett...

Enda nackdelen med en öppningsbar hjälm är att den är tyngre, och tyngden spelar stor roll vid en olycka eftersom det blir värre för nacken ju tyngre hjälmen är.

Skall bli intressant att jämföra eftersom jag har en hjälm av samma fabrikat och modell, bortsett från att den jag har inte är öppningsbar. Får väl se om det är någon större skillnad. Båda är gjorda i tri composit. Den jag har idag väger 1390gr och den öppningsbara bör ju logiskt bli tyngre.

Det blev nästan lite trådkapning det här, och det var inte avsikten. Mitt ursprungsämne här, var att jag inte upplevde Lidls klapphjälm lika kvalitativ som den hjälm jag har och långt ifrån lika gedigen i öppningskontruktionen som den Bullfighter jag klämde på idag.

Sen om den faktiskt ÄR sämre eller ej, kan jag inte svara på, bara att det kändes lite sniknare.

/putte

-ah
2009-03-31, 08:22
Den jag har idag väger 1390gr och den öppningsbara bör ju logiskt bli tyngre.

/putte

Efter tillräckligt många år med en BMW EVO 4 bytte jag till en Shoei Multitech.
Betalade €250 i höstas inkl alla tillbehör, så inte blev jag ruinerat helller. Betydligt lättare, men väger ändå nått hundratal gram mer än en helintegral. Ca 1500 g enligt min våg.
Den känns dock lättare än vad den är i förhållande till BMW-hjälmen, antagligen pga bättre skalform. Den är dessutom mycket tystare.
-å så får jag bekvämt plats med glasögonen, inte minst! :)

Agile
2009-04-08, 09:37
Att köpa mc-skydd på Lidl är som att dricka kranvatten i Egypten!

U just don´t!

En bra hjälm kostar från ca 3000, ett rygg dryga tusenlappen, stövlar 2500 och uppåt och handskar också runt tusenlappen.

Köper man skydd för att de ska vara bekväma, billiga och snygga så kan man lika gärna stoppa en kudde på sadeln och köpa en vindtät jacka på Stadium så är ju saken biff.

Bryr man sig om skydden så inser man att det finns en anledning till att saker kostar pengar.

Tjejen har börjat övningsköra nu. Hon provade tom att krascha i helgen (bromsade på sig (på inhägnat område)). Redan när hon började åka med bakpå inköptes:

Halvarsson allväder - beg (billigt men med bra, fasta skydd)
Halvarsson ryggskydd - samma begrunda
A-stars stövlar av ok kvalisort och lite för billiga handskar
Shoei Raid II - 4000.. NY (självklart!)

Nu är det tyvärr dags för en ny hjälm igen efter ca 3 mil. Nya handskar har redan räddat handlederna på henne eftersom hon gled på händerna en bit (de gamla hade gått igenom direkt och asfalten ätit upp ledband och allt i handlederna. Nytt ryggskydd ska till i mer optimal stl och med mer rörlighet och stövlar med "riktigt" skydd ska uppgraderas då hon själv insåg skillnaden på hennes "enklare" stövel mot mina racepjäxor om hon hade hamnat mellan hoj och asfalt istället.

Faktaspalt:

- Det kostar att åka hoj
- Man är vansinnigt oskyddad på hoj
- Hälften så många hjul som en bil gör att man kan ramla av tusen orsaker
- Ingen är perfekt
- Det är inte värt att skada sig i onödan
- Man KAN påverka hur illa man skadar sig av en ev. olycka
- Det händer alla, förr eller senare
- Pengar är bara papper
- Att åka hoj är en prioritering, fullfölj den med bra utrustning

Poäng:

Har man inte råd att ha "riktiga" skydd på sig när man åker, låt bli att åka en säsong till och spara undan de pengarna. Det kommer inte vara värt det om det händer nåt!

Det är för mig oförståeligt hur man har råd att snåla på sin egen säkerhet. Ett rygg skydd kostar 2 utekvällar, ett par stövlar 5-6 utekvällar, en bra hjälm en partyweekend med boende och dåliga skydd kan kosta en livstids invaliditet!

Att prioritera är enkelt ;)!

norrlandsgrabb
2009-04-08, 16:51

Jag håller helt med dig.
Man skall använda de bästa skydden man har råd att köpa.
Bättre att spara ett tag och köpa bättre skydd än att handla billiga.

som sagt.... man får vad man betalar för.

puttepj
2009-04-08, 16:56
Hund.
Det du skriver är att betalar jag mycket så får jag en säkrare produkt.
Tror inte att det alltid finns en slavisk koppling mellan prisbild och kvalitet så som du beskriver den.

Gissningsvis har du säkert rätt att en hjälm för 500:- hos en mathandlare inte kan mäta sig med en etablerad hjälmtillverkare hos en 'proffsbutik', men jag är helt övertygad om att den fina butiken också gör en betydligt större vinst, pengar som inte går till kvalitet.
t.ex. Varumärke och brandning av varumärken kostar också en massa pengar som inte kommer säkerheten tillgodo.
Det kan därmed finnas anledning till att inte blint lita på att ju dyrare dessto säkrare. Det måste finnas mer faktorer som spelar in.

Jag ratade Lidl's hjälm pga av att den kändes rätt sniken, att det inte framgick av vilket material den var tillverkad. Köper man produkter till ett lägre pris måste man självklart vara betydligt mer kritisk.

/putte

P-O Noren
2009-04-08, 17:03
Jag håller helt med dig.

Du ska nog hellre läsa på ordentligt och studera tester.

Finns ingen solklar koppling mellan pris och skyddsnivå.
I dagens globaliserade värld finns det gott om företag som köper in produkter tillverkade med samma material och metod till bråkdelen av kostnaden.

Idag betalar du mer för märket än den faktiska produkten många gånger.

Jojye
2009-04-08, 17:07
Jag håller helt med dig.

Såå då kör man utan tills man har råd med det dyrasted skydded på marknadedn även om det kan handla om flera månader?

P-O Noren
2009-04-08, 17:12
Det är för mig oförståeligt hur man har råd att snåla på sin egen säkerhet.

Allting handlar inte om pris. Finns många dyra produkter på marknaden som när det har testats i oberoende tester inte visat sig hålla upp till kraven.

Priset är ingen garanti i sig, man måste läsa på i tester och jämförelser. Där klarade sig 2006 lidl-skydd lika bra som exempelvis haqlvarsson.
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/produkttest/ryggskyddstest%20_%2006.pdf

P-O Noren
2009-04-08, 17:14
För övrigt kan jag tycka synd om dom som sparar pengarna i månader och sedan knatar in till den lokala handlaren med enda målet att köpa det dyraste produkterna han erbjuder.

Sweet jesus...

(handlarnas önskekund, inte undra på att man får gratis kaffe när man väntar...)

Jojye
2009-04-08, 17:14
Jag håller helt med dig.

Så vad är skillnaden på en SHOEI X-Spirit i svart för 7000kr och en SHOEI X-Spirit med grafik för 9000kr? Är det bättre skydd i den senare då? Är färgen magisk?

P-O Noren
2009-04-08, 17:21
Så vad är skillnaden på en SHOEI X-Spirit i svart för 7000kr och en SHOEI X-Spirit med grafik för 9000kr? Är det bättre skydd i den senare då? Är färgen magisk?

Så blir det rätt så roligt när man inser att biltemahjälmen för 599:-i glasfiber med innerskal av EPS uppfyller samma tester och säkerhetsnivå.
:D

6400 kronor man kunde ha lagt på något annat roligt som 561 liter bensin eller så kunde man köpa 11 hjälmar på biltema.

jan-olovj
2009-04-08, 18:15
Jag läste nån stans att det bästa skydden är dem som jag använder inte de som ligger på hyllan.

Batman
2009-04-08, 18:19
Att köpa mc-skydd på Lidl är som att dricka kranvatten i Egypten!

Poäng:

Har man inte råd att ha "riktiga" skydd på sig när man åker, låt bli att åka en säsong till och spara undan de pengarna. Det kommer inte vara värt det om det händer nåt!

Läste din insändare och kan bara säga "fantastiskt"
Gjorde en resa till nordvästra Frankrike förra året på 600 mil och i år ska jag ner till Bayern på en vstromträff och den blir på mellan 400-500 mil, nu till min fråga har jag prioriterat rätt om jag använder Lidl:s handskar, ryggskydd och mcstövlar på mina resor?
PS Vet du vart ditt Halvarsonställ är tillverkat? du kommer att få minuspoäng om du svarar Sverige.

rednax
2009-04-08, 18:42

Såg bilder på kraschade flipup-hjälmar på Adv Rider. På vissa märken i alla fall, så är det stor risk att den uppfällbara delen ryker av i första smällen, varefter ansiktet är oskyddat. Det handlade inte om så svåra smällar att det inte spelade någon roll pga skadorna i övrigt.Det lönar sig att kolla ordentligt på låsmekanismen.

-ah
2009-04-08, 21:52
http://i185.photobucket.com/albums/x69/Holt_Anders/poster69861419.jpg

;)

Den har varit uppe här förut, SHARP testen http://sharp.direct.gov.uk/about-sharp/test-protocols/
Det är inte nödvändigtvis den dyraste hjälmen som skyddar bäst.

Men tron på ett häftigt överpris har väl samma verkan som ett riktigt gott sockerpiller.
En småtrist 1000 kronors Lazer LZ 6 ger ju faktiskt ett - objektivt mätt - bättre skydd än en 9000 kronors Shoei X-Spirit med full grafik, flames och provisionsstinn försäljare.

Då återstår det individuella valet, passform, komfort, ljudnivå, storleken på plånboken. Och kanske lyckan av att ha råd med och äga något som inte kreti och pleti går runt med.
Men det är ju inte alla som bryr sig om sån't. Lyckligtvis.

puttepj
2009-04-08, 22:05
Jag läste nån stans att det bästa skydden är dem som jag använder inte de som ligger på hyllan.
Visdomsord - odiskutabelt :-D

/putte

Agile
2009-04-09, 08:56
PS Vet du vart ditt Halvarsonställ är tillverkat? du kommer att få minuspoäng om du svarar Sverige.

Mitt Halvarssonställ är bränt på tippen sen 12 år eller så..

Jag kör STR, Sidi, och Shoei!

Din referens om tillverkningsland är i det närmaste skrattretande. Alla produktionslinjer har fallgropar. Frågan är hur kvalitetskontrollen ser ut.

Och den som påstår att 1000 biltemahjälmar håller lika jämn kvalitet som Arai eller Shoei får börja plugga igen. Detsamma för de som hänvisar till diverse "jämförelsetester" där biltemahjölmen minsann var lika bra som en 10 ggr dyrare hjälm.

De testerna är alldeles för enkla och skevt utförda för att ge mig trygghet.

Tror ni verkligen att en plastbit med random instoppad frigolit skyddar era huvuden lika bra som en komposithjäm? Tror ni verkigen att man betalar 4,5 pix för en XR1000, eller 7 lök för en Arai för märkets skull?

Agile
2009-04-09, 09:06
Hund.
Det du skriver är att betalar jag mycket så får jag en säkrare produkt.
Tror inte att det alltid finns en slavisk koppling mellan prisbild och kvalitet så som du beskriver den.

Gissningsvis har du säkert rätt att en hjälm för 500:- hos en mathandlare inte kan mäta sig med en etablerad hjälmtillverkare hos en 'proffsbutik', men jag är helt övertygad om att den fina butiken också gör en betydligt större vinst, pengar som inte går till kvalitet.
/putte

Nej, jag menar inte att dyrast = bäst. Det har jag aldrig skivit.

Jag skulle ha råd att köpa en werstingArai för 8 släng om det var så. Men har fastnat för Shoei XR1000 för att den är:

"Riktig" - Gjord i riktiga material, testad i massa olika simulationer med gott resultat.
"Lätt" - Att extravikten för nacken spelar roll behöver man inte vara fysiker för att förstå
"Prisvärd" - Jag har betalat runt 3500-4000 för de jag köpt hittills, nu har de tydligen gått upp, men det är väl kronans värde som med allt annat.
"Perfekt passform" - En hjälms första kriterie för att vara bra är att den ska sitta perfekt!

För mig är den perfekt, absolut inte snordyr, heller inte värst. Men det är en BRA hjälm, som passar mitt huvud perfekt.

Att spara 3000 och åka runt med glasskartong från Lidl på huvet är det dumsnålaste jag hört. Att man inte värderar sig själv högre än så är skrämmande!

swischmc
2009-04-09, 09:20
Jag håller med. Det måste vara viktigare att hitta en hjälm som passar kanonbra och som fungerar, än att hitta den billigaste/dyraste.

Min erfarenhet av kvalitét är att man ska välja den i mitten. Billigaste är generellt dåligt och dyraste är generellt märkeskostnader. Ingen vettigt (=normal-ekonomisk) människa köper väl en hjälm för 20 000:- bara för att den är dyrast? Samtidigt är jag klart skeptiskt om en hjälm kostar 500-1000:-, hur går det att tillverka en hjälm för det priset? Man får trots allt vad man betalar för. De stora hjämtillverkarna utvecklar och testar sin hjämar och tar naturligtvis betalt även för den delen i produktionen. Sedan kommer Lidl mfl och säljer "samma" hjäm för en tusenlapp. Materialet kostar, liksom tillverkning.

Det blir lite som IKEA's produkter. Visst fungerar de, men inte lika bra och inte lika länge. Så det handlar mest om hur man vill leva sitt liv. Hemma har jag gärna IKEA-möbler, just för att de är billiga och funktionella. På hojen lägger jag mera pengar, där handlar det om mitt liv.

Lidl ska dock ha en eloge för att de, tillsammans med bla. Meconomen, drar ner priset på andra hjälmar. Förhoppningsvis leder det till att vi får bra hjälmar till vettiga priser.

Agile
2009-04-09, 09:53
Swisch: Bra! :tummenupp

Allmänt:

Även OM Lidl kunde sälja en hjälm lika bra som en XR1000 men för 1000:- minde, så hade jag köpt den av Shoei.

Jag skänker pengar till barncancerfonden, jag har autogiro till stadsmissionen och jag betalar GÄRNA några kronor extra i "märkespengar" för att det ska stå Shoei på min hjälm.

För faktum är, att det är Shoei, Arai och några till som driver utvecklingen framåt när det gäller säkerhet. Och en dag är det mina barns säkerhet jag prutar på annars!

Agile
2009-04-09, 09:54
Om man så köper en Lidl hjälm för 500 så går pengarna fortfaramde till nån äckligt fet tysk som åker padd-merca och röker Glenn!

rednax
2009-04-09, 10:00
det var väl tidningen Bike som hade ett stort hjälmtest för ngt år sedan. Två märken klarade sig bra inkl sk avrullningsprov och det var väl Shoei och Arai. De andra var det många svagheter på. Nog lönar det sig att betala lite mer.

stagfock
2009-04-09, 10:36
Man får trots allt vad man betalar för.

Nja, man får aldrig mer än man betalar för:)

I sakfrågan, trådämnet, kan jag inte svara nåt, men om man inte är säker på vad man ska välja så låter det i alla fall vettigt att välja ett godkänt skydd som sitter/passar bra. På mässor mm kan man hitta icke godkända skydd billigt. Säljarna säger att det kostar att få nåt godkänt, men man kan slås av tanken att det kanske inte skulle klara av att bli godkänt...

Snart sluter det nog att regna...:cool:

P-O Noren
2009-04-09, 11:50
Tror ni verkligen att en plastbit med random instoppad frigolit skyddar era huvuden lika bra som en komposithjäm? Tror ni verkigen att man betalar 4,5 pix för en XR1000, eller 7 lök för en Arai för märkets skull?

Nej, men det var inte riktigt det vi pratade om.
Biltemahjälmen är en glasfiberhjälm med EPS inredning, dvs samma som min Shoei xr1000. Väger ungefär lika mycket, kanske tom. mindre.
Har dubbelt D-spänne sitter komfortabelt men kostar bara 599:-

Jag betalar mer för mina extravisir till min Shoeihjälm.

Betalar jag för märket eller säkerheten?

Tveklöst att jag betalar för märket...

Kanske man ska tillägga att biltemahjälmen har klarat alla föreskrivna tester med god marginal. Så om ni tror att den är sämre på säkerheten måste ni nog ha mer på fötterna...

SailorChief
2009-04-09, 12:14
Klart man betalar en del extra för märket, om det är Shoei eller Arai så kostar det extra,men hjälmarna är ju top of the line, det är INTE Biltemas hjälmar.

Och när man nu har oturen och råka ut för en olycka och man ligger på sjukhuset med skador och läkaren säger "Att om han hade haft den säkraste typen av hjälm så hade han inte fått framtida men,men tyvärr hade han en inte lika fullt så bra", är det då värt att man sparar 4000:- när man köpte en hjälm på Biltema, godkänd men inte mer än man köpte hjälmen som är top of the line??

Biltemas ryggskydd var CE 1 märkt,men klarade inte ens av den lägre nivån, 1 för CE märkningen.Halvarsson var bäst,klarade CE 2 nivån, men klart,Biltemas var billigare men varför spara för sämre säkerhet?

Biltemas takbox klarade inte en krocktest, testarna ville förbjuda den, är det de kvalitetskraven man vill ha på sin utrustning?

Har Ni inte råd med bättre säkerhetsutrustning, sälj motorcykeln och börja trampa, Ni har då Biltemas MC hjälm och kan skryta med att Ni har en cykelhjälm top of the line

Agile
2009-04-09, 12:58
Klart man betalar en del extra för märket, om det är Shoei eller Arai så kostar det extra,men hjälmarna är ju top of the line, det är INTE Biltemas hjälmar.

Och när man nu har oturen och råka ut för en olycka och man ligger på sjukhuset med skador och läkaren säger "Att om han hade haft den säkraste typen av hjälm så hade han inte fått framtida men,men tyvärr hade han en inte lika fullt så bra", är det då värt att man sparar 4000:- när man köpte en hjälm på Biltema, godkänd men inte mer än man köpte hjälmen som är top of the line??

Biltemas ryggskydd var CE 1 märkt,men klarade inte ens av den lägre nivån, 1 för CE märkningen.Halvarsson var bäst,klarade CE 2 nivån, men klart,Biltemas var billigare men varför spara för sämre säkerhet?

Biltemas takbox klarade inte en krocktest, testarna ville förbjuda den, är det de kvalitetskraven man vill ha på sin utrustning?

Har Ni inte råd med bättre säkerhetsutrustning, sälj motorcykeln och börja trampa, Ni har då Biltemas MC hjälm och kan skryta med att Ni har en cykelhjälm top of the line

ORD!

Att något är "Godkänt" ger jag inte mkt för. Vilket skit som helst blir godkänt i de tama testerna.

Se bara på Rukka allvädersställ. "Fullt godkända skydd" säger säljaren, men det räcker med att ta på för att inse att det är som ett dubbelvikt toapapper på axel/armbåge etc.

Hjälmar testas fortfarande i alla "märkningar" för slag och tryck. Friktionsrullning, dvs säga hur hjälmen jämnar ut rotationen för huvet när det träffar marken med fart (för jag tvivlar på att jag kommer ramla rakt ned när jag en dag kraschar) mäts öht inte. Ngt som börjar komma fram i staterna bl.a. Men som de ledande märkena jobbat med länge.

Men den som vill spara ett par dagslöner för att slippa köpa en "riktig" hjälm får göra det för mig. Hoppas bara vi inte har samma fsk-bolag!

P-O Noren
2009-04-09, 17:39
I de tester som görs så finns det inga tydliga samband mellan pris och skydd. Men känner man att man tror så mycket på just den hjälm man har köpt så kanske den fungerar lite som en amulett.

När det gäller Arai och Shoei så är dom INTE "top of the line".
I sharptesterna så ligger framförallt Arai surt till med flera hjälmar på bara 2-3stjärnor, bara en ligger på 5 stjärnor.
Shoei ligger bättre till med 3-4 stjärnor men inge på full poäng.

Skulle aldrig ge så mycket för en hjälm som uppenbarligen inte skyddar mig som det är tänkt.

Vad ankommer det dig vad andra kör i för utrustning?

Jojye
2009-04-09, 18:11

Oj oj oj här har vi en kille som missat hela poängen med varför man kör hoj.
Du är säkert som min polare som blir sur när han får kryp på sin nya hjälm.

SailorChief
2009-04-09, 18:12
Jasså,vilka tester har du läst. Shoei Arai och andra märkeshjälmar är,enligt tester de bästa, sen är det ju så att man betalar ju även för märket,men ska man ha det bästa får man betala lite extra för märket också.

Sen vad jag lägger mig i, jo du förstår kanske inte men med mer svårare skador så belastas min försäkring, min trafikskatt samt inkomsskatt då de kostar mer att behandla.

Sen,om du nu är snål,varför lägger du dig i en debatt där man försöker få folk att skydda sig så bra man kan,varför ska man lägga sig i sånt?

Jojye
2009-04-09, 18:14
Jasså,vilka tester har du läst. Shoei Arai och andra märkeshjälmar är,enligt tester de bästa, sen är det ju så att man betalar ju även för märket,men ska man ha det bästa får man betala lite extra för märket också.

Sen vad jag lägger mig i, jo du förstår kanske inte men med mer svårare skador så belastas min försäkring, min trafikskatt samt inkomsskatt då de kostar mer att behandla.

Sen,om du nu är snål,varför lägger du dig i en debatt där man försöker få folk att skydda sig så bra man kan,varför ska man lägga sig i sånt?

Vilka tester påvisar att shoei arai är bäst? Vänligen visa upp lite fakta.
Enlig sharp så är det ganska medelmåttiga.

P-O Noren
2009-04-09, 18:23
@SailorChief:

Du har missat en av de fundamentala poängerna i de påståenden som ligger i debatten.

Det handlar inte om att vara snål eller generös. Det handlar om att köra med bra grejer, utan att stirra sig blind på pris.

Arai gör rätt så medelmåttiga hjälmar, och det är ju knappast acceptabelt?

Kolla in dessa tester:
http://sharp.direct.gov.uk/

Kolla upp Arai där, rätt så pinsamma resultat enligt mig. Skulle jag ha köpt exempelvis Condor-modellen skulle jag gått till handlaren och begärt tillbaka mina pengar.

Sen så bryr jag mig inte om dom som kör med dessa hjälmar. Det angår inte mig, det påverkar inte min försäkring ett djävla piss.

Batman
2009-04-09, 19:49
Tjejen har börjat övningsköra nu. Hon provade tom att krascha i helgen (bromsade på sig (på inhägnat område)). Redan när hon började åka med bakpå inköptes:

Halvarsson allväder - beg (billigt men med bra, fasta skydd)
Halvarsson ryggskydd - samma begrunda
A-stars stövlar av ok kvalisort och lite för billiga handskar
Shoei Raid II - 4000.. NY (självklart!)

Mitt Halvarssonställ är bränt på tippen sen 12 år eller så..

Jag kör STR, Sidi, och Shoei!

Din referens om tillverkningsland är i det närmaste skrattretande. Alla produktionslinjer har fallgropar. Frågan är hur kvalitetskontrollen ser ut.

Så om jag har förstått det hela har DU bränt ditt Halvarssonställ för 12 år sedan för att det var bara skit, men till din flickvän tycker du att det räcker, du verkar måla in dig i ett hörn hela tiden, ett tips, gå gärna tillbaka och kontrollera vad du skriver

Jojye
2009-04-09, 21:10
Men Halvarsson sepang var ju bäst i test förra året i bike tror jag.
Hur går det ihopa?

Grängesdanne
2009-04-10, 09:12
Ska man bara "stirra" på dessa olika tester och deras resultat som görs på t.e.x. hjälmar...?
Jag kör Shoei har alltid gjort, men det är för att den sitter som gjuten på mig, det gäller alla Shoei, och de flesta Arai.
Att då dessa allmänt måste vara bättre för att de är dyrast tror jag inte, men för mitt huvud är dom "nog" det, "nog" eftersom jag inte testat dom på MITT huvud vid någon testanläggning, och därför inte fått något testresultat.
Jag har nog testat allt, från de billigaste till de dyraste, och det som jag jämt upplevt är att de billigare aldrig känns bra, tyvärr; de känns som att de inte "smiter" åt runt hela huvudet, bara på vissa punkter, och det kan inte vara bra, inte säger mitt sunda förnuft det iallafall.
Men hittar man en billig hjälm på t.e.x. på Biltema som "passar" ens huvud, så tror jag den är säkrare och bättre än både Shoei och Arai, om nu dessa inte passar för just detta specifika huvud, du har.
Ingen har ett exakt lika kranium som någon annan, därför kan inte heller alla hjälmar passa alla.
Vi får helt enkelt leta själva efter den hjälm som passar bäst, inte bara lita på dessa otaliga tester (där vi inte ens har en minsta aning om dom har ekonomiska intressen i testerna...) :)

//Danne

P-O Noren
2009-04-10, 09:45
Självklart skall hjälmen vara komfortabel. För mitt huvud är Shoei bättre än Nolan och Arai. Har lånat en Biltemahjälm av en kompis och den var lika bekväm som min Shoei, möjligtvis bekvämare. Däremot var visiret lite trögt att öppna och stänga.

Tyvärr så är det än så länge bara sharp som står på egna ben då det är något engelska staten instiftat.
EN märkningen är viktig men inget test, bara ett godkännande. Men naturligtvis ska man kontrollera att den finns där.

Marie
2009-04-10, 23:35
Lagen kräver att man har en godkänd hjälm. Något krav utöver detta finns inte.

Jag hör till dem som anser att man inte skall falla för trygghetsnarkomanin, utan man kan helt lugnt köra med de skydd man själv anser sig behöva, och som man anser sig ha råd med. Var och en må ta ansvar för sitt eget behov av skyddsnivå.

StefanB
2009-04-11, 01:22
Självklart skall hjälmen vara komfortabel. För mitt huvud är Shoei bättre än Nolan och Arai. Har lånat en Biltemahjälm av en kompis och den var lika bekväm som min Shoei, möjligtvis bekvämare. Däremot var visiret lite trögt att öppna och stänga.

Tyvärr så är det än så länge bara sharp som står på egna ben då det är något engelska staten instiftat.
EN märkningen är viktig men inget test, bara ett godkännande. Men naturligtvis ska man kontrollera att den finns där.

Jag tror nog inte att man skall överdriva detta med söka "bästa hjälmen", jag är ganska övertygad om att dagen hjälmar är nog så bra som de hjälmar som fanns på 70-80talet ;-) Jag har under de decennierna krashat tre glasfiber och plasthjälmar öppna och integral i hyfsat hög fart och har huvudet kvar. Se bara till att den är godkänd och att den sitter tight på knoppen.

Sedan kan man ju ha sådan maxad otur som en kompis("Masen" RIP) som hasade på magen in i en sträckstenskant och bröt näsan i öppningen i integralhjälmen.

P-O Noren
2009-04-11, 01:35
Jag håller med dig Marie.

Det finns en hel industri där som säljer trygghet för MC-åkare. Detta vore helt i sin ordning om dom kunde visa på att deras produkter skulle vara mycket bättre än konkurrenternas. Istället säljer man på ovisshet och vaga löften.

Det finns egentligen bara ett ställ som klarar de högsta testresultaten och det är jofamas säkerhetsställ. Har inte sett ett annat ännu. Detta är ett textilställ. Ändå påstår så många att skinn är det bästa. Okej? varför klarar inget skinnställ de högsta kraven om det är så bra?

Är det inte tid att vi börjar jämföra material och testresultat lika noga som när vi väljer ny TV till hemmet?

Marie
2009-04-11, 04:15
Är det inte tid att vi börjar jämföra material och testresultat lika noga som när vi väljer ny TV till hemmet?

Jo om man bryr sig om sånt, så visst... var så god och påta med sådant.

Jag bokstavligt talat struntar i testresultaten avseende säkerhet. Mina kriterier handlar endast om att det skall vara praktiskt, snyggt och ha god komfort.

Höga prestanda på säkerhetsområdet är jag däremot inte beredd att betala många tior extra för.

SailorChief
2009-04-11, 09:04
Jo om man bryr sig om sånt, så visst... var så god och påta med sådant.

Jag bokstavligt talat struntar i testresultaten avseende säkerhet. Mina kriterier handlar endast om att det skall vara praktiskt, snyggt och ha god komfort.

Höga prestanda på säkerhetsområdet är jag däremot inte beredd att betala många tior extra för.

Nu fattar jag som nybliven medlem i SMC varför man inte fick någon dekal eller dyligt, fattar det nu när man läser Forumet.

Jag ser nu att de som tänker enbart på utseendet (hoppas det är helintegralhjälm som är snyggt hos vissa, samt de som har så svårt med blinkers tex, de är medlemmar i SMC.

Alltså inte de som vill ha bästa tänkabara skydd eller som kan hantera sin MC till fullo utan har tex blinkersproblem.

Synd man har betalat sin årsavgift,det var de dummaste man gjort, trodde SMC var till för att gynna MC folk så inga dumma lagförslag etc sätter stopp för denna hobby,men ack så fel jag hade

P-O Noren
2009-04-11, 10:40
Nu fattar jag som nybliven medlem i SMC varför man inte fick någon dekal eller dyligt, fattar det nu när man läser Forumet.

Jag ser nu att de som tänker enbart på utseendet (hoppas det är helintegralhjälm som är snyggt hos vissa, samt de som har så svårt med blinkers tex, de är medlemmar i SMC.

Alltså inte de som vill ha bästa tänkabara skydd eller som kan hantera sin MC till fullo utan har tex blinkersproblem.

Synd man har betalat sin årsavgift,det var de dummaste man gjort, trodde SMC var till för att gynna MC folk så inga dumma lagförslag etc sätter stopp för denna hobby,men ack så fel jag hade

Du har lite svårt för att skilja på enskilda medlemmar och SMC som organisation?

:):):):):)

mikekop
2009-04-11, 19:30
Du har lite svårt för att skilja på enskilda medlemmar och SMC som organisation?

:):):):):)

Jag tror den kära Segelbåtskaptenen har svårt med annat också, tex att det inte finns några oberoende tester som visar att Shoei och Arai är bäst på säkerhet, trots att dom är dyrast.
Förmodligen har han inte heller gått in och tittat på SHARP-testerna heller.

Sen är det ju så att de som varit på detta forum ett tag, vet ju att Marie ser det som en sport att alltid tycka tvärtemot och provocera, sen tycker hon ju knappt om att åka motorcykel, hon gör det mest för att det är praktiskt. Hon är med andra ord SMCforumets eget lilla troll. Synd då att Segelbåtskaptenen ska tro att hon representerar SMC på något vis.

puttepj
2009-04-11, 22:05
Jag förundrar mig alltid över att det alltid, på alla forum, dyker upp någon som mer eller mindre just registrerat sig och börjar med att att kritisera samma forum, hur resonerar man då?

/putte

P-O Noren
2009-04-11, 23:00
Jag förundrar mig alltid över att det alltid, på alla forum, dyker upp någon som mer eller mindre just registrerat sig och börjar med att att kritisera samma forum, hur resonerar man då?

/putte
:D :D :D

Ja, du...

Kanske man är bitter?

-ah
2009-04-11, 23:29

Wow....... :D:rolleyes:

MC tanten
2009-04-12, 00:00

/putte

Hoppsan, hoppsan... så om man kommer in ny får man inte kritisera... utan då ska man bara tiga tyst och hålla med om allt... hmmmm :confused:

P-O Noren
2009-04-12, 00:20
Hoppsan, hoppsan... så om man kommer in ny får man inte kritisera... utan då ska man bara tiga tyst och hålla med om allt... hmmmm :confused:

Inte riktigt...

På de flesta forum är den rådande etiketten att man observerar och följer forumet innan man skriver arga eller irriterande inlägg. SailorChief skulle kunna vara ett forum troll (http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll). Företeelsen finns på alla forum.

Alla nyregistrerade konton och de som har få inlägg brukar man förbise från, just pga. risken för att det är ett troll. Egentligen finns det dessutom en regel oftast som säger "do not feed the troll", vilket betyder i praktiken att man avråder alla från att svara på inlägg som är skapade endast i syfte om att irritera.

Så med en lång förklaring vill jag bara säga:
Det har ingenting med rättigheter att göra, som ny på ett forum så betraktas man som ett troll om man omedelbart börjar kritisera forumet eller inlägg i detsamma.

MC tanten
2009-04-12, 00:32
som ny på ett forum så betraktas man som ett troll om man omedelbart börjar kritisera forumet eller inlägg i detsamma.

OK... som nybliven MC-förare så är jag intresserad av det mesta som har med säkerhet att göra... därav läsandet av tråden... ledsen om inlägget avviker en aning...
har blivit kallad för en massa saker... dock aldrig för ett troll tidigare... :D

StefanB
2009-04-12, 00:40
Välkommen till Wikipedia,
den fria encyklopedin som alla kan redigera.

Citat:
Ett internettroll, eller bara troll, är en användare som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet (framför allt över Usenet och på internetforum) med huvudsyfte att reta upp övriga användare. De är mestadels ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare.

:)

P-O Noren
2009-04-12, 00:49
:D:D:D
Nej troll är du inte MC tanten.:o

Däremot är det lite trollvarning på SailorChief

Missade att jag tog den engelska förklaringen, tack för förtydligandet StefanB

Olsson
2009-04-12, 08:18
..ledsen om inlägget avviker en aning...har blivit kallad för en massa saker... dock aldrig för ett troll tidigare... :D

Bry dig inte om dem. Det finns här några som försöker skrämmas och låtsas som att det finns en inofficiell mall för hur man ska uppträda och uttala sig. När det inte passar dem, blir det ofta personangrepp om "troll" eller liknande. Men det är bara att rapportera till moderator så bör de bli avstängda från forumet.

Blazer
2009-04-12, 09:16
Ja, man har kanske nyligen registrerat sig, men det säger inget om hur länge man läst på forumet. Kan ju vara så att man har läst på forumet under ett antal år och sedan tycker det är dags men en kommentar/inlägg, är man då ett troll och hur länge är man ett troll en månad, ett år eller var sätter ni gränsen ni som är insatta. :rolleyes:;)
Och för att ta ett exempel Du P-O Noren, är Du ett halvtroll eller? Du registrerade mars 2008, det är inte så länge sedan. I så fall finns det många troll.:eek::D:D;)

Det är ”lite” OT, vet inte vad det här har med Lidl´s ryggskydd att göra, men så är det på forum, säg den tråd som håller sig till ämnet raktigenom.:)

puttepj
2009-04-12, 09:43
Ja, man har kanske nyligen registrerat sig, men det säger inget om hur länge man läst på forumet. Kan ju vara så att man har läst på forumet under ett antal år och sedan tycker det är dags men en kommentar/inlägg, är man då ett troll och hur länge är man ett troll en månad, ett år eller var sätter ni gränsen ni som är insatta. :rolleyes:;)

Jag gör nog inte samma tolkning som dig när jag läser "Nu fattar jag som nybliven medlem i SMC varför man inte fick någon dekal eller dyligt, fattar det nu när man läser Forumet", men visst skall man ha rätt till en åsikt oavsett om man är ny. Däremot som ny kanske man skall först läsa så länge på forumet att man som P-O uttryckte det lär sig den rådande ettiketten....

Det jag reagerade på var dock inte en avvikande åsikt i ämnet 'ryggskydd' utan snarare att hela forumet eller skall jag säga SMC, beskrivs vara något som snedseglaren inte hade förväntat sig, utan bara var ett massa personer som bara bryr sig om sitt utseende och glömmer blinkersen...

Nåväl, jag är nog en sån som bara min mamma tycker är snygg och jag börjar så smått få koll på blinkersen så jag uppskattar i alla fall forumets existens och kommer att betala årsavgiften till SMC även nästa år :-)

/putte

P-O Noren
2009-04-12, 11:19
Bry dig inte om dem. Det finns här några som försöker skrämmas och låtsas som att det finns en inofficiell mall för hur man ska uppträda och uttala sig. När det inte passar dem, blir det ofta personangrepp om "troll" eller liknande. Men det är bara att rapportera till moderator så bör de bli avstängda från forumet.

Vi kan tillämpa enkel logik:
A. Antingen finns det etikettregler på de flesta forum, och då kanske den benämning jag använder på ett inlägg är trollvarning. Då har ju betydelsen troll en speciell innebörd. Den som jag just använde. Detta är inget personangrepp.

B. Ingen nätetikett existerar. Då är ordet troll säkert stötande.

C. Detta forum tillämpar de anarkistiska reglerna som vissa forum har. Där är exempelvis personangrepp tillåtet, men inte att bryta mot trådens riktlinje.

Vilket av alternativen tror ni själva är det mest troliga?
Om alternativ b är det som är sant så kanske vi ska starta en tråd speciellt med den kritik som tas upp?

SailorChief
2009-04-13, 08:31
Nja, organisationer som är demokratiska brukar bli som dess medlemmar, det var därför jag reagerade, men nu ser man ju att enl. vissa så ska man inte få uttrycka sin åsikt i denna organisation heller,så är väl ännu en bra anledning till att man inte ska betala in medlemsavgiften för 2010.

Sen trodde jag detta forum var till för hjälpa/informera folk så att deras MC körning ska vara så njutningsfull och säker som möjligt då det är krafter som vill chockhöja trafikförsäkring samt tom förbjuda MC och att då snacka om köra med kläder som är undermåliga.

Jag har inte sagt Shoei eller Arai är absolut bäst,men ingen av Er kan förklara varför Biltema's utrustning ska vara så bra ,jo, förutom priset. När de gör ett ryggskydd som enl test inte klarade lägsta CE kraven , de gjorde en takbox som enl testaren borde förbjudas, var ligger då kvalitetskraven hos Biltema, det var det jag ifrågasatte.

Sen, vem på Biltema hjälper en med passande hjälm, då den ska bla sitta tight vilket inte är bekvämt i början. I Umeå så har både Two Wheels och norrlands MC folk som varit hos tillverkarna av utrustning för att kunna ge service till kunderna om passande utrstning. Har Lidl det? Är det hon i mejeridisken då eller?

Sen är jag ingen segelbåtskapten, aldrig satt min fot i en segelbåt faktiskt

rednax
2009-04-13, 08:55
håller med Olsson för en gångs skull när han säger: bry dig inte:D, men resten låter galet...:rolleyes:
Det går ju att påverka organisationen, (tror jag:p )och det är väl skönt att olika åsikter kan höras. Kolla tråden Sverigemodellen. Inga anklagelser på det planet där inte...:)

Jojye
2009-04-13, 10:25
Sen, vem på Biltema hjälper en med passande hjälm, då den ska bla sitta tight vilket inte är bekvämt i början. I Umeå så har både Two Wheels och norrlands MC folk som varit hos tillverkarna av utrustning för att kunna ge service till kunderna om passande utrstning. Har Lidl det? Är det hon i mejeridisken då eller?

sist jag kollade klarade jag av att köpa mina egna skydd utan hjälp, men sen är jag en stor pojke nu!

sen handlade debatten om hurvida man får det man betalar för, inte om man får hjälp eller ej på biltema eller lidl.

sen behöver du inte vara bitter för du köpta en massa dyra grejor alla är noobs i början nästa omgång du köper så gör du förhoppningsvis inte samma fel igen! Nu kan du glädjas med o va coolast vid korvmojjen!

SailorChief
2009-04-13, 10:43
Nja,du vet väl inte vad jag har för utrustning eller? Jag klarar också köpa skydd som passar,men det finns många som nyss köpt MC som behöver råd om utrustning, men klart,du som är så stor och duktig klarar det säkert,och då är ju forumet helt onödigt för dig eftersom det mesta här handlar om att få råd om saker och ting.

Jag köper det bästa eftersom jag anser mig vara värd den bästa utrustningen,
om du anser du vara värd en 500:- hjälm från Biltema som precis klarar CE klassning så är det ju upp till dig, jag skulle inte rekommendera en sån hjälm till någon som frågar, jag skulle rekommendera det bästa som finns,sen är det ju upp till var och en att välja.

Jag vill ha det bästa som finns på marknaden, och då köper jag det, skiter i vad folk tycker om det, tycker bara det är sorgligt att se massa köper fina motorcyklar men snålar in på utrustning.

Men som jag tror,är detta forum till för att rekommendera folk saker och ting, och jag skulle inte rekommendera någon som frågar att köpa sämre utrustning än vad som finns bara för det är billigare, även om man nu betalar kanske 1500:- mer för en märkeshjälm bara för märket men om den är bäst så är det den jag skulle välja i alla fall, 1500:- är inga pengar i det läget.

rednax
2009-04-13, 10:48
sen handlade debatten om hurvida man får det man betalar för, inte om man får hjälp eller ej på biltema eller lidl.

men visst är det mycket trevligare att handla i en butik med service och vänligt bemötande...Lidl suger!
Nu kan du glädjas med o va coolast vid korvmojjen!
men inte så länge, korven angriper ju hjärnan inifrån med MYCKET colestorol. Nästan som att åka utan hjälm :D:D:D

Katarina
2009-04-13, 11:24
*host*
…jag använder Lild's ryggskydd. På mig sitter den som vore gjuten efter min kropp. Jag har vurpat två gånger med det i ryggen, inga problem och det satt kvar där det skulle sitta. Så här långt är jag nöjd med det. Det var dessutom utsett till bäst i test tillsammans med Halvarssons lösa ryggskydd. =)

P-O Noren
2009-04-13, 13:53
Ska vi köpa det bästa eller det dyraste?

Jag anser att vi ska köpa det bästa produkterna.
För att veta det kollar man upp fakta och oberoende tester.

Det dyraste är just bara det; det dyraste.

Det verkar vara ett mantra att upprepa fraser som:
Vad är du värd?
Ska du inte unna dig det bästa?
Du vill väl inte chansa, köp det dyraste?

Problemet är att pris och skyddsnivå inte är kopplat till varandra i alla fall. Ibland måste du betala mycket för hög skyddsnivå, på vissa andra produkter så har du högsta skyddsnivån på några av de billigare produkterna.

Sedan är jag skeptisk till försäljare som gått utbildningar hos vissa tillverkare; det säger sig självt vad dom vill sälja för märke. Det finns kunniga försäljare, sedan har vi dom som kan liknas vid vår tids hästhandlare. Om man inte har läst på själv kan man aldrig märka skillnaden på handlare själv.

@SailorChief:

om du anser du vara värd en 500:- hjälm från Biltema som precis klarar CE klassning så är det ju upp till dig
För övrigt klarade Biltemas hjälm ce-märkningen med mycket god marginal, jag har själv sett testresultatet. Så kan du vänligen ge mig referens på ditt påstående om att hjälmen klarade testerna med liten marginal? Eller gissar du bara?
Som jag har sagt; det är bra att läsa på fakta

SailorChief
2009-04-13, 17:29
Va bra detta forum är, har misstagit mig helt, ber om ursäkt,nu är de försäljare som varit hos fabrikanterna inte duktiga, utan de här på forumet vet desto mer.

Kan jag få se testet för Biltema's hjälm,låt oss andra se det, varför hemlighålla detta, är väl bra att de kan få bästa tänkbara hjälm till lägsta priset.

En undran bara, varför misslyckades de så kapitalt då med ryggskyddet,som inte ens klarade det lägsta CE kraven ens?

P-O Noren
2009-04-13, 17:45
Hade du en referens till ditt påstående om att hjälmarna från biltema med knapp marginal klarade testerna eller ej?
Du kom med ett påstående som jag ifrågasätter...

Men har du inget att komma med, som stödjer ditt påstående, så är det okej oxå...

Som jag sa, har jag sett testet men har ingen egen kopia. Jag tog mig tid att ringa och e-posta biltema och dom var vänliga nog att svara mig. Har du ens sett testet själv?

Angående ryggskyddet dom säljer:
Vet inte något om det, har bara hört att det fick dåliga testresultat.
Har själv köpt lidls ryggskydd som hade enastående bra resultat i test.
Skulle inte köpa biltemas ryggskydd om inte det framkommer ett test som visar att detta håller enligt högre standarden av CE-märkning. Sedan tror jag du har fel även på den punkten. Ryggskyddet klarade de lägre CE-märkningen men inte den övre. Dessutom var väl deras ryggskydd märkt enligt den lägre standarden? Slutsatsen på det blir väl inget annat än att ryggskyddet var korrekt märkt?
Eller har jag fel?

.

Jojye
2009-04-13, 17:56
SailorChief självklart håller jag me dig om att man ska försöka ha det bästa.
Men Dyrast pris betyder inte automatiskt bästa skydd. Det är där du måste se skillnaden.

SailorChief
2009-04-13, 18:28
Titta på Bike's hjälmtest, där är de 2 enda hjälmarna som egentligen klarar CE märkningen av 15!! st "godkända" hjälmar av fabrikaten , hrmm, Arai och Shoei.

Dessa är de ENDA 2 som klarade dessa krav, trots att alla hjälmar var godkämda enl. CE klassningen.

Sen är visst Arai det enda fabrikatet som frivilligt testar sina hjälmar på enligt SNELLS testinstitut, världens högst renommerade test institut för hjälmar.

Klart Biltema kan visa dig, konstigt att bara du fått sett dig, en CE klassning då de finns länder som enligt MC folkets undersökning är snälla mot tillverkarna
Se www.improvelife.info/links/v65/images/Safety_Helmet.pdf

Kollade även tester från KTH, opps, där var Shoei 1.a och Arai 3.a i testerna.

Nu har jag visat lite "bevis", men dina verkar väldigt vaga angående Biltemas hjälm,"jag har sett ett papper som visar att de klarar CE märkningen". Inte direkt något bevis

Som du kan läsa, av totalt 15 GODKÄNDA hjälmar, så var det alltså bara 2 som egentligen klarade av godkännande normen, och de var Arai och Shoei, så kan du kanske tro att Biltema låg inom de 13 som "var" godkända?

P-O Noren
2009-04-13, 18:41
Titta på Bike's hjälmtest, där är de 2 enda hjälmarna som egentligen klarar CE märkningen av 15!! st "godkända" hjälmar av fabrikaten , hrmm, Arai och Shoei.

Dessa är de ENDA 2 som klarade dessa krav, trots att alla hjälmar var godkämda enl. CE klassningen.

Sen är visst Arai det enda fabrikatet som frivilligt testar sina hjälmar på enligt SNELLS testinstitut, världens högst renommerade test institut för hjälmar.

Klart Biltema kan visa dig, konstigt att bara du fått sett dig, en CE klassning då de finns länder som enligt MC folkets undersökning är snälla mot tillverkarna
Se www.improvelife.info/links/v65/images/Safety_Helmet.pdf

Kollade även tester från KTH, opps, där var Shoei 1.a och Arai 3.a i testerna.

Nu har jag visat lite "bevis", men dina verkar väldigt vaga angående Biltemas hjälm,"jag har sett ett papper som visar att de klarar CE märkningen". Inte direkt något bevis

Som du kan läsa, av totalt 15 GODKÄNDA hjälmar, så var det alltså bara 2 som egentligen klarade av godkännande normen, och de var Arai och Shoei, så kan du kanske tro att Biltema låg inom de 13 som "var" godkända?

Var ens Biltema med där med hjälm och var har du testet?

Länken du visar är ju gammal på forumet, den har vi ju redan diskuterat.
Finns allvarliga betänkligheter angående den artikeln som jag redan har redogjort för...

-ah
2009-04-13, 18:42
I synnerhet SNELLS testmetoder är starkt ifrågasatta, och man håller på att utarbeta nya metoder som ska återspegla verkligheten.
Även CE märkningen har sina svaga sidor, vilket bla resulterar i att en hjälm mycket väl kan vara förstärkt på just de ställen som hjälmen utsätts för våld i testet, medan andra ställen kan vara svaga.

Jag säger inte att CE-märkningen måste vara dålig, och att hjälmar som passerar (-det är fö tillverkaren själv som testar och märkar enl CE, inte nödvändigtvis ett fristående testinstitut ) generellt är undermåliga.

De britiska SHARP testen redovisar tyvärr inte heller testmetoder (?) eller ensilda resultat, utan bara en generell bedömning.

Det mesta här i världen, även hjälmtest, ska tas med en nypa salt.

SailorChief
2009-04-13, 20:00
Var ens Biltema med där med hjälm och var har du testet?

Länken du visar är ju gammal på forumet, den har vi ju redan diskuterat.
Finns allvarliga betänkligheter angående den artikeln som jag redan har redogjort för...

Var är din test, min kan du finna på hjälmtest om du Googlar, Aftonbladet redovisar hjälmtest gjord av KTH och Bike. Sen har KTH tidigare gjort egna tester.
www.aftonbladet.se/bil/0102/12/mchjalm.html - 32k
www.isk.kth.se/~isk_roar/hjalm/hjalm.html - 21k

Väntar fortfarande se din test av Biltema,men den kanske är hemlig pga toppresultaten. De kan ju inte ens uppge tillverkare av deras hjälmar ens.

Ärlig som jag är så klart jag kan länka till testerna.

SailorChief
2009-04-13, 20:03
Det mesta här i världen, även hjälmtest, ska tas med en nypa salt.

Då kan man ju sluta testa överhuvud taget alltså? Och de som är sämst i de testerna som ändå finns, de är kanske bäst,men varför får de då sämre resultat än de bästa i de tester som dock utförs,hur dåliga dessa tester än är??

P-O Noren
2009-04-13, 20:20
Var är din test, min kan du finna på hjälmtest om du Googlar, Aftonbladet redovisar hjälmtest gjord av KTH och Bike. Sen har KTH tidigare gjort egna tester.
www.aftonbladet.se/bil/0102/12/mchjalm.html - 32k
www.isk.kth.se/~isk_roar/hjalm/hjalm.html - 21k

Väntar fortfarande se din test av Biltema,men den kanske är hemlig pga toppresultaten. De kan ju inte ens uppge tillverkare av deras hjälmar ens.

Ärlig som jag är så klart jag kan länka till testerna.

Men det där testet är ju 8 år gammalt?

Fel av mig, det är ju 13 år gammalt...
:o
Är det det enda du refererar till, det har ju inget med biltema att göra?
(dom där hjälmarna säljs ju inte längre, de flesta är ju utbytta. Biltema hade ju för 8 år sedan inge försäljning av mc-prylar)

Läs mitt svar noga, angående Biltema-testet.

Angående tillverkare så får dom inte ange det pga. avtal mellan fabrik och biltema. Sannolikt tillverkas en annan känd hjälm där, eller så vill naturligtvis inte biltema av konkurrensskäl ha någon kedja som skriver avtal med samma leverantör i norden.

.

P-O Noren
2009-04-13, 20:29
Då kan man ju sluta testa överhuvud taget alltså? Och de som är sämst i de testerna som ändå finns, de är kanske bäst,men varför får de då sämre resultat än de bästa i de tester som dock utförs,hur dåliga dessa tester än är??

På den här frågan så blir det svårt. Du hoppar rakt in i tråden utan att läsa den från början. Läs hela tråden, läs länkarna som är angivna så förstår du vad -ah menar. Du förstår om du läser på

SailorChief
2009-04-13, 21:05
Men det där testet är ju 8 år gammalt?

[B]Fel av mig, det är ju 13 år gammalt...[/B.

.

Och efter det har Arai och Shoei fallerat kapitalt medans Biltema, med butiker i de nordiska länderna stormar in som en supertillverkare?

Var är då ditt testresultat, letar som bara den efter det, men konstigt nog,de hjälmtester jag finner,oftast utländska så är det oftast Arai som vinner,eller Shoei, varför detta tror du?

Sen en annan fråga, varför är Arai den enda tillverkaren som lämnar 5 års garanti på hjälmar medans alla de andra lämnar 1 år?

Så,du verkar ju sitta inne med all tänkbar information om Biltemas hjälmar,varför inte delge detta på forumet,menar är väl det man ska använda forumet till?

PS,Generös med info som jag är,här kommer ännu en länk,men klart säkert felaktig,för gammal och helt orelevant eftersom Biltema inte är med så tro inte på denna test heller,du har ju säkert fakta om Biltemaqs som visar den är mkt bättre.
http://www.mcnews.com/mcnews/articles/helmet.htm

P-O Noren
2009-04-13, 21:14
Och efter det har Arai och Shoei fallerat kapitalt medans Biltema, med butiker i de nordiska länderna stormar in som en supertillverkare?

Var är då ditt testresultat, letar som bara den efter det, men konstigt nog,de hjälmtester jag finner,oftast utländska så är det oftast Arai som vinner,eller Shoei, varför detta tror du?

Sen en annan fråga, varför är Arai den enda tillverkaren som lämnar 5 års garanti på hjälmar medans alla de andra lämnar 1 år?

Så,du verkar ju sitta inne med all tänkbar information om Biltemas hjälmar,varför inte delge detta på forumet,menar är väl det man ska använda forumet till?

PS,Generös med info som jag är,här kommer ännu en länk,men klart säkert felaktig,för gammal och helt orelevant eftersom Biltema inte är med så tro inte på denna test heller,du har ju säkert fakta om Biltemaqs som visar den är mkt bättre.
http://www.mcnews.com/mcnews/articles/helmet.htm

Men ursäkta, var det inte DU som påstod att biltemahjälmarna med nöd och näppe klarade CE-testerna?
Var har du stödet för det påståendet?
(kan du inte bara erkänna att du misstog dig?)

Som svar på detta så skickar du en 13 år gammal länk, som du påstod visade på att biltemahjälmen inte är något att ha. För det första så finns ju knapast någon av de hjälmarna i testet kvar längre, för det andra så var det inget CE-test. Slutligen så fanns inte biltemahjälmen överhuvudtaget då.

SailorChief
2009-04-13, 21:37
Men var är då CE testet för Biltema, du kan ju i alla fall säga vilket testinstitut som utfört detta, då detta INTE får vara hemligt för att CE märkning skall hjälpa?

Sen,jag har visat testresultat som visar Arai och Shoei i topp, som du efterfrågat, nej,det duger inte åt dig,vad krävs?

Det ENDA jag frågat efter är CE testresultatet för Biltema, men det klarar du inte av, är det brist på fakta eller?

Varför ger inte Biltema 5 års garatni som Arai gör?

Man undrar ju varför inte Biltema redogör för testerna om de nu är så bra?

Ställer inte du ,nej tror inte DU gör det, men någon annan frågan varför Biltema's hjälmar skulle vara av sån superkvalitet då ryggskyddet inte ens klarade den lägsta CE klassningen för rygg skydd eller varför tex takboxen såld av Biltema inte klarade klassning heller?

Vad är det herr Noren som gör att CE klassningen som var så mkt bra på Biltemas hjälm skulle stämma då deras ryggskydd inte klarade CE klassningen, och då hade de ändå valt den lägsta klassen på ryggskydd, vad är det som talar för hjälmarnas höga kvalitet??

Tycker du inte det talar för att hjälmarnas klassning kanske är lika dåliga som ryggskyddets?

Men som sagt, vilket testinstitut har testat hjälmarna, det måste de uppge för att CE klassning skall gälla

P-O Noren
2009-04-13, 21:55
Du snackar bara runt, runt. Kan man inte ge fakta kan man alltid ge rökridåer och fler frågor...

Jojye och jag har påtalat att Arai och Shoei inte klarar sig särskilt bra i sharps tester överlag, så är det. Och det är tester från året och förra året, inte 13-15 år gamla kvällstidningstester. Ett brittiskt statligt ägt institut, sharp.

Jag har inte påstått att Biltemas hjälm är bäst i test. Däremot har DU påstått att den med knapp marginal klarar CE-märkningen. Men du har inget att visa på att det är så.

Sedan håller du på att snacka om takboxarna, varför det?
Kom med källan på påståendet om att biltemas hjälmar knappt klarar ce-standarden. Jag tror fler än jag och du skulle vilja se det testet. Klarar du inte detta trots att jag har frågat 3 ggr så utgår jag från att du helt enkelt hittade på eller har misstagit dig.

Har du läst hela tråden så du förstår vad som menas med att det finns många tester för hjälmar, och varför en hjälm som klarar snell enligt vissa experter kan vara direkt livsfarlig i vissa typer av olyckor?

SailorChief
2009-04-13, 22:07
Har skickat 3-4 olika tester av hjälmar, Arai och Shoei i topp. Arai senaste är godkända av både Snell och CE kraven.

Men du, snacka om rökrisåer, var är då det institut som testat CE klassningen för Biltema, det får inte vara hemligt så det borde du ju kunna berätta.

Sen,inget svar på varför Biltemas hjälmar skulle klara CE klassning bättre än deras ryggskydd, vad talar för det?

Sen sa jag att Biltemas troligen klarade CE klassning med nöd och näppe, baserat på bevisen att deras ryggskydd inte klarade ens den lägsta klassen men de gick ut och sa den var CE klassad.

Men du har ju sett CE klassningen,så, varför inte visa den då, ok, mina tester är de jag kunde finna,men är det inte underligt att båda dessa hjälmar i dessa tester ligger i topp, och varför skulle dessa tillverkare ha gått ner sig så totalt?

Du får nog komma med lite fakta själv, jag hävdar fortfarande att Biltemas hjälmar troligen ligger på gränsen att klara CE, då du inte ens kan uppge testinstitut

P-O Noren
2009-04-13, 22:14
Såhär svarade Jakob Atthage mig när jag frågade honom:
Kursiverat min fråga, ur mitt epostbrev från den 2 februari 2009. Citerat hans svar nedkortat, med bifogat material.
Hej!
Det har varit mycket debatt både på SMC forum såsom Sporthojs, jag är rätt
så säker på att du har sett detta. Många tvekar på hjälmarna. Som jag
förstår det så är många intresserade men inväntar gärna oberoende test,
gissningsvis menar dom sharktestet. Har ni några planer på att genomföra
något sådant test eller nöjer ni er med ECE 22:05?

Citat 3 feb 2009:

Möjligen kan det som du efterfrågar vara säljfrämjande och förtroendeingivande med oberoende tester på vissa produkter.
Det är naturligtvis en kostnadsfråga och på hjälmarna har jag inte sett det nödvändigt då våra hjälmar har godkänts vid både ECE och DOT tester som är just oberoende testinstitut.
ECE och DOT kan inte jämställas utan har olika kravspecifikationer. Våra hjälmar klarade gränsvärdena för båda testerna med råge.
Med detta bifogades en del material, som jag är säker på att du får om du skickar e-post till Jakob. Eftersom jag är osäker på om den informationen får läggas ut, då den tillhör biltema, gör jag inte det själv.

Testmaterialet jag fick se angav ett franskt testinstitut som var accrediterat.

P-O Noren
2009-04-13, 22:22
Eftersom du bygger dina foruminlägg på antaganden och gissningar så kommer jag att svara dig när du kommer med några belägg för dina teorier om biltemahjälmarna.

Tills dess kommer jag att anta att du antingen:
1. Hittade på testresultat som visade på att Biltemahjälmen knappt klarade CE-testerna
2. Blandar ihop ryggskydd med hjälmar.

Stalltips om nummer 2 är det riktiga är att hjälmen är rund och sätt över huvudet, och ryggskyddet sätter du bakom ryggen. Skidboxar skall du helst inte använda på motorcykeln. Blanda inte ihop dessa 3 saker, varken i tester eller i användandet...;)

läs hela tråden snälla, så kommer du med i matchen om vilka tester det finns och hur dessa ska jämföras.

SailorChief
2009-04-13, 23:13
Det var ju ett väldigt seriöst dokument du fick av, oj,var det av Biltema själva.
ja,förstår att de "testresultat" du uppvisade är hemliga, tur att japanerna på Arai och Shoei inte kan uttala "r" särskilt bra, det kan inte japanerna för då hade de blivit rädda över resultatet med "råge" klarade de testerna.
Men å andra sidan hade de kanske läst rätt, eftersom japanerna säger L istället för R då de läser så det hade blivit med "låge" så.

Jag undrar fortfarande varför du tror de lyckas så mkt bättre med deras CE klassning på hjälmarna jämfört med ryggskyddet.

Jag vet att det inte är samma skydd, men är det inte konstigt att de skriver ut att bägge artiklarna är CE klassade, och den artikel som är öppet testad inte klarade det lägsta kraven? Om de nu satsar så mkt på högkvalitativa produkter på Biltema, hur kan det då visa sig att det som testats öppet var värdelöst?

Tycker du att ditt resultat bevisar mer än de resultat jag visade, ok gamla tester, medans du fick ett brev skrivet där man skriver hur bra dom är?

mikekop
2009-04-13, 23:14
Nu har jag rätt bra koll på mina Bike-tidningar, och har letat fram nr 7-2008 som innehöll ryggskyddstestet som det pratas om.

Biltemas ryggskydd klarade inte nivån för Level 1 pga ett av slagen (punkt 6) mätte över 43 kN. Maxvärdet för ett enskilt slag får vara 24kN. Punkt 6 och 7 var punkter som varierade var dom slogs, beroende på tillverkarens märkning av skyddets längd. I Bike nr 8-2008 ges Biltema genom Jacob Attehag plats att förklara vad som gick fel, förklaringen är att storleksmärkningen på skydden är felaktig, och att slaget därför tog utanför skyddsvadderingen. Storleksmärkningen är ändrad, och Biltema anser att skyddet är helt säkert att säljas. Testinstitutet som testat deras skydd uppges vara Ricotest i Italien.
Skulle vi, rent hypotetiskt, ge Biltemas skydd precis godkänt på denna "punkt 6" alltså 24 kN, så skulle medelvärdet av testpunkterna bli 13 kN, vilket är bättre än Dainese, Sweep, Ufo och Richa. Max medelvärde för att få godkänt level 1 är 18 kN.

Om vi då ska diskutera "topic", dvs det som tråden heter, "Lidl's Ryggskydd", så är deras "B-Square" ett av 3 skydd som klarar level 2, med Halvarssons Track på plats 1 och Rukka Outlast på plats 2.
BMW, Spidi, Knox och Alpinestar uppger att de klarar level 2, men testresultaten visar annat.

Jag tänker inte ge mig in på Biltemas hjälmar, men ärligt talat SailorCheif, att referera till ett urgammalt test på hjälmar som inte ens existerar längre, HUR kan det vara "bevis" på att Arai och Shoei är bäst?

Sen den där takboxen som du envisas med att dra upp, att den underkändes berodde på att den inte hade några lastförankringar, så dom testade den med lös last. Biltema drog in boxen från butikerna, och erbjöd de som köpt den gratis lastförankringar i ett speciellt framtaget paket.
Nya boxar lanseras under våren MED lastförankring!

SailorChief
2009-04-13, 23:21
Citat:
Möjligen kan det som du efterfrågar vara säljfrämjande och förtroendeingivande med oberoende tester på vissa produkter.
Det är naturligtvis en kostnadsfråga och på hjälmarna har jag inte sett det nödvändigt då våra hjälmar har godkänts vid både ECE och DOT tester som är just oberoende testinstitut.
ECE och DOT kan inte jämställas utan har olika kravspecifikationer. Våra hjälmar klarade gränsvärdena för båda testerna med råge.SLUTCITAT

Är detta seriöst?? ECE och DOT är oberoende testinstitut?? ECE är ett krav, inte något institut som testar, (tror detsamma gäller DOT men då gäller det USA) så detta med att ECE och DOT är oberoende testinstitut är ren lögn av Biltema

Jojye
2009-04-13, 23:35

även shark ger 5 år på sina

ECE (Economic Community of Europe) DOT (Department of transportation) är inga testinstitut.
Det är krav/riktlinjer som hjälmar ska uppfylla för att få användas i EU/US alla som klara ECE-22,05 klarar även DOT testerna men inte tvärtom

P-O Noren
2009-04-14, 00:06
Är detta seriöst?? ECE och DOT är oberoende testinstitut?? ECE är ett krav, inte något institut som testar, (tror detsamma gäller DOT men då gäller det USA) så detta med att ECE och DOT är oberoende testinstitut är ren lögn av Biltema

Som jag har sagt så bifogades alla uppgifter med testinstitut och resultat till mig, det är dessa som Jakob Atthage refererar till i texten. Du tolkar hans text fel. Han refererar till de resultat som ett oberoende testinstitut i Frankrike genomfört, baserat på ECE 22:05 samt DOT.

Jag lägger inte ut de testuppgifter jag fick, utan tillstånd från biltema. Men dom fanns med, jag fick ta del av dom. Om du SailorChief e-postar biltema så kan du säkert få samma uppgifter. Sedan kan du lägga ut dom offentligt om du känner för det.

Personligen respekterar jag Jakobs önskan om att inte dela ut uppgifterna offentligt. Vill du göra det är det helt upp till dig.

Men detta kan du klargöra så mycket enklare och fortare genom att helt enkelt avslöja din källa för påståendet att hjälmen knappt klarade:
Jag citerar

Jag köper det bästa eftersom jag anser mig vara värd den bästa utrustningen,
om du anser du vara värd en 500:- hjälm från Biltema som precis klarar CE klassning så är det ju upp till dig, jag skulle inte rekommendera en sån hjälm till någon som frågar, jag skulle rekommendera det bästa som finns,sen är det ju upp till var och en att välja.

Nu vill vi alla ta del av den källan du har för detta påstående...
Kom igen nu, var har du hämtat informationen?

SailorChief
2009-04-14, 07:06
CITAT:
Biltemas ryggskydd klarade inte nivån för Level 1 pga ett av slagen (punkt 6) mätte över 43 kN. Maxvärdet för ett enskilt slag får vara 24kN. Punkt 6 och 7 var punkter som varierade var dom slogs, beroende på tillverkarens märkning av skyddets längd. I Bike nr 8-2008 ges Biltema genom Jacob Attehag plats att förklara vad som gick fel, förklaringen är att storleksmärkningen på skydden är felaktig, och att slaget därför tog utanför skyddsvadderingen. Storleksmärkningen är ändrad, och Biltema anser att skyddet är helt säkert att säljas. Testinstitutet som testat deras skydd uppges vara Ricotest i Italien.
Skulle vi, rent hypotetiskt, ge Biltemas skydd precis godkänt på denna "punkt 6" alltså 24 kN, så skulle medelvärdet av testpunkterna bli 13 kN, vilket är bättre än Dainese, Sweep, Ufo och Richa. Max medelvärde för att få godkänt level 1 är 18 kN.SLUTCITAT

Jag har väl tidigare nämnt att jag ENDAST rekommenderar det bästa, dvs jag rekommenderar ingen köpa ett CE 2 klassat ryggskydd vad de än må heta.
Sen kan man ju undra hur bra kvalitetskontroll BILTEMA har då de inte ens har rätt storleksmärkning på skydden.Och är inte märkningen av storlekarna rätt så klarar ändå inte skydden CE märkning eftersom det måste stämma och som sagt, var är kvalitetskontrollen?

CITAT:
Jag tänker inte ge mig in på Biltemas hjälmar, men ärligt talat SailorCheif, att referera till ett urgammalt test på hjälmar som inte ens existerar längre, HUR kan det vara "bevis" på att Arai och Shoei är bäst?SLUTCITAT

Nej, har inte sagt att de är bäst, men vad talar för att dessa hjälmtillverkare, som visat sig i dessa tester vara bäst skulle bli så mycket sämre jämfört med konkurrenterna?
Och vad talar för att Biltemas hjälmar skulle vara så bra, då vi inte ens sett ett enda testresultat från något testinstitut, utan endast ett uttalande att det med råge klarar CE klassning.

CITAT:Nu vill vi alla ta del av den källan du har för detta påstående...
Kom igen nu, var har du hämtat informationen?SLUTCITAT

Motbevisa mig då,att så inte är fallet? Jag har som sagt bevisat att, om nu ryggskyddet var felmärkt, så var det åtminstone dålig kvalitetskontroll i produktionen och därigenom klarade den inte CE klassningen, eller så var den så dålig att den inte gjorde det, och du har inte bevisat något att deras hjälmar klarar CE märkningen med glans.

P-O Noren
2009-04-14, 07:18
Motbevisa mig då,att så inte är fallet? Jag har som sagt bevisat att, om nu ryggskyddet var felmärkt, så var det åtminstone dålig kvalitetskontroll i produktionen och därigenom klarade den inte CE klassningen, eller så var den så dålig att den inte gjorde det, och du har inte bevisat något att deras hjälmar klarar CE märkningen med glans.

Okej, du misstog dig på ryggskydden och blandade ihop dom med hjälmarna?

Då förstår jag, sen ska alla andra MOTBEVISA ditt felaktiga påstående.
Ledsen, det funkar inte riktigt så...
;)

Agile
2009-04-14, 09:00
Så om jag har förstått det hela har DU bränt ditt Halvarssonställ för 12 år sedan för att det var bara skit, men till din flickvän tycker du att det räcker, du verkar måla in dig i ett hörn hela tiden, ett tips, gå gärna tillbaka och kontrollera vad du skriver

Jag slängde mitt Halvarsson skinn (!) för massa år sen. Tjejen fick inte ens åka bakpå utan kläder i rätt stl med vettiga skydd (som satt där de skulle) och ryggskydd.

Så kom inte med såna patetiska försök att svartmåla nån nu, det handlar inte tråden om!

mikekop
2009-04-14, 09:25
CITAT:

[QUOTE=SailorChief;40144]Jag har väl tidigare nämnt att jag ENDAST rekommenderar det bästa, dvs jag rekommenderar ingen köpa ett CE 2 klassat ryggskydd vad de än må heta.
Sen kan man ju undra hur bra kvalitetskontroll BILTEMA har då de inte ens har rätt storleksmärkning på skydden.Och är inte märkningen av storlekarna rätt så klarar ändå inte skydden CE märkning eftersom det måste stämma och som sagt, var är kvalitetskontrollen?

Läs på lite Sailor, Level 2 är den "bästa" klassningen av ryggskydd.
Visst är det så, kvalitetskontrollen lämnar säkert mer att önska hos Biltemas tillverkare, troligen är det däri de lägre priserna ligger.

Tråden heter fortfarande "Lidl' ryggskydd", har du nån rekommendation om dom då? Dom har placerat sig inom topp-3 i 2 tester, utförda (läs beställda) av dels Bike, dels MC-Folket. Kostade bara 349 spänn.

Nej, har inte sagt att de är bäst, men vad talar för att dessa hjälmtillverkare, som visat sig i dessa tester vara bäst skulle bli så mycket sämre jämfört med konkurrenterna?
Och vad talar för att Biltemas hjälmar skulle vara så bra, då vi inte ens sett ett enda testresultat från något testinstitut, utan endast ett uttalande att det med råge klarar CE klassning.

Jo, visst har du väl sagt att de är bäst?
Vad som talar emot? SHARP-testerna! Utförda inom det senaste året, av en statlig brittisk instution.
Där placerar sig flertalet mycket billigare hjälmar före Shoei och Arai, ex.vis Marushin, Caberg och Lazer.
Vad diskussionen har handlat om här, är att det inte är likhetstecken mellan pris och säkerhet, en Marushin-hjälm för 1400:- är enligt Sharp-testet säkrare än en Shoei-hjälm för 5000:- som ett exempel.
Som sagt, ger mig inte in på Biltema-hjälmarna, då jag inte vet nåt om dom, tänker inte sitta här och gissa.

Har DU bevisat? Ett (1) slag tog utanför skyddet, därför blev medelvärdet för högt så att skyddet underkändes. Resten av de 7 slagen var med marginal inom gränsvärdena.
Alla som väljer att köpa Biltemas ryggskydd för att dom inte har råd eller lust att betala för ett dyrare ryggskydd har bättre skydd än om dom skulle kört utan, vilket fortfarande VÄLDIGT många motorcyklister gör!
Ett ryggskydd som man använder är ett säkert ryggskydd!

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekterar ju bara förtroendet han fick av Biltema.

Ducatista
2009-04-14, 16:28
Min högst personliga åsikt är att man ska försöka lägga på skyddet vad man tycker man själv är värd.

En är uppenbarliga riktigt värdefulla och lägger hur mycket pengar som helst på allehanda skydd, medan en del verkar tycka att de 'värdelösa' och t o m kör utan hjälm.

Det finns en tredja kategori och det är de som inte har råd med det bästa men de är ändå värda en eloge eftersom de i vart fall använder något skydd.

puttepj
2009-04-14, 16:48
Min högst personliga åsikt är att man ska försöka lägga på skyddet vad man tycker man själv är värd.

Det må vara en personlig åsikt men de flesta delar den nog.
Problemet som inte minst den här tråden visar är nog att det inte är så lätt att köpa bästa skyddet eftersom det knappast är mängden pengar som ger det bästa skyddet även om ett bra skydd gissningsvis måste få kosta en slant, inte tal om annat.

Men jag håller hur som helst med dig. Man ser en del hårresande exempel på förare som i bästa fall får på sig en hjälm men i övrigt skyddar sig med typ en t-shirt el dylikt, då får man lätt lite dåliga vibbar..

/putte

SailorChief
2009-04-16, 18:22
Okej, du misstog dig på ryggskydden och blandade ihop dom med hjälmarna?

Då förstår jag, sen ska alla andra MOTBEVISA ditt felaktiga påstående.
Ledsen, det funkar inte riktigt så...
;)

Vet inte om du läste mitt svar,eller förstod du inte det. Du har inte kommit med ett enda bevis att jag haft fel angående detta med CE klassningen av hjälmar, jag skrev att du skulle motbevisa mig att jag inte har rätt då de med nöd och näppe klarar CE klassning.

De klarade ju inte det med ryggskyddet, varför skulle de klara sig mkt bättre med hjälmarna, det var min fråga,men inte ett svar på det.

SailorChief
2009-04-16, 18:25
[
Alla som väljer att köpa Biltemas ryggskydd för att dom inte har råd eller lust att betala för ett dyrare ryggskydd har bättre skydd än om dom skulle kört utan, vilket fortfarande VÄLDIGT många motorcyklister gör!

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekerar ju bara förtroendet han fick av Biltema.[/QUOTE]

Vem har inte råd med bättre ryggskydd än Biltemas???? Lidl's var ju ett av de bästa,för 399:-, har man inte råd med det då har man ju egentligen inte råd med att ha MC

puttepj
2009-04-16, 23:13
[

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekerar ju bara förtroendet han fick av Biltema.

Vem har inte råd med bättre ryggskydd än Biltemas???? Lidl's var ju ett av de bästa,för 399:-, har man inte råd med det då har man ju egentligen inte råd med att ha MC

Jisses. Du slår snart världsrekord i att måla in dig i hörn.
Ditt råd är alltså nu att gå till 'hon i mejeridisken' på Lidl (tagit ur tidigare tråd från - ja du vet ju vem).....

/putte

Agile
2009-04-17, 09:45
[

Som P-O har sagt, maila Biltema så kanske du också får ta del av CE-testet på deras hjälmar. Han respekerar ju bara förtroendet han fick av Biltema.

Vem har inte råd med bättre ryggskydd än Biltemas???? Lidl's var ju ett av de bästa,för 399:-, har man inte råd med det då har man ju egentligen inte råd med att ha MC[/QUOTE]

Om det här med att ha råd...

Jag räknar med ca 30:- / mil + värdeminskning. Vilket inte ens är överdrivet högt räknat utan bara i ren hojdrift för service, däck och allt.

Det ger 1500 på 50 mil, en bra helg alltså!

Har man inte råd att få allt, så är det lätt att åka en helg mindre en gång, och ha 1500 extra att lägga på riktig utriustning, så slipper man gråta ut på forum om att den lokala mataffärens skydd minsann är MINST lika bra som de som säljs av företag som faktiskt jobbar med motorcyklar!

P-O Noren
2009-04-17, 09:53
Jag räknar med ca 30:- / mil + värdeminskning. Vilket inte ens är överdrivet högt räknat utan bara i ren hojdrift för service, däck och allt.

Det ger 1500 på 50 mil, en bra helg alltså!

Har man inte råd att få allt, så är det lätt att åka en helg mindre en gång, och ha 1500 extra att lägga på riktig utriustning, så slipper man gråta ut på forum om att den lokala mataffärens skydd minsann är MINST lika bra som de som säljs av företag som faktiskt jobbar med motorcyklar!

Sen finns det dom som inte har en hoj som har en värdeminskning på 30kr...
;)
Eller utgick du från att alla har samma hoj som du?

Varför skulle jag vilja köpa ett ryggskydd för 1500 på en mc-affär, när jag kan köpa ett med likvärdigt skydd på lidl för 279kr?
Just denna önskan om att köpa något dyrt, bara för att det ska rinna bort mycket pengar från kontot har jag svårt för...

Jag kommer av någon anledning att tänka på en gammal film som jag glömt namnet på...
5:ans buss till**** eller så. Där säger dom rika barnen om dom fattiga något i stil med att vi har råd att åka till alperna och göra dyra resor, dom fattiga väljer ju att köpa dyra smycken istället...
Problemet är väl just det att alla har inte råd att varken köpa dyra smycken eller långa resor till alperna...

Har det helt plötsligt blivit fult och oansvarigt att äga en gammal hoj och vilja hålla ner kostnaderna och fortfarande köra mycket? Köpa samma skyddsnivå, fast billigare?

puttepj
2009-04-17, 10:33
Varför skulle jag vilja köpa ett ryggskydd för 1500 på en mc-affär, när jag kan köpa ett med likvärdigt skydd på lidl för 279kr?
Just denna önskan om att köpa något dyrt, bara för att det ska rinna bort mycket pengar från kontot har jag svårt för...

Jag är också lite trött på diskussionen om att MC är en hobby som får kosta.
Förutsättningar är olika och det finns nästan lika mycket skillnader som det finns cyklister.

För min del föddes tanken att köpa en skoter, ursprungligen ur ett ekonomiskt perspektiv, jag bränner helt enkelt sjukt mycket pengar på att köra en stor och relativt dyr bil 8,5 mil om dagen varav det mesta i mycket tät trafik.
Jag har god ekonomi, jag är inte snål, men att vara prismedveten är ett sätt att faktiskt ha god ekonomi.
När jag sedan köper en hoj som min fru med all önskvärd tydlighet deklarerar att hon knappast kommer att sitta på bönpallen är det också en kostnad som belastar familjens ekonomi men i grund och botten kommer mig tillgodo.

Baserat på det tittar jag mycket på priser för cykel, försäkring, drift och utrustning. Jag tror inte det gör mig till ett unikum. Därför känner jag inte alltid igen mig i kommentarer som att har du råd med att köpa en cykel har du råd till....

Jag har inte köpt min säkerhetsutrustning på Biltema eller Lidl, med undantag av stövlarna som faktiskt kommer från sagda Biltema. Däremot har jag klämt och tittat på det mesta som båda kedjornas utbud.

Istället handlade jag på hösten i preventivt syfte eftersom jag visste att det skulle äntligen bli av att köpa hoj till våren. Det fanns därmed utrymme för en hel del bättre priser.
Jag har idag bra hjälm, handskar, allväderställ, stövlar ryggskena och lite lull lull för totalt runt knappa 5 tusen kronor.

Hade jag handlat allt direkt i MC-butiken där jag köpte hojen hade det landat på ungefär det dubbla och i alla fall enligt min magkänsla utan att tillföra någon kvalitet.

Jag har också full respekt för att inte alla har råd eller kan göra samma prioriteringar att lägga ens dessa pengar på utrustning, varför skulle jag inte ha det?

Som skoteråkare är det lätt att man sneglar på andra likasinnade i trafiken och det som slår mig är att just dessa ägare många gånger kör med betydligt enklare skydd såsom helt öppna hjälmar, någon form av jacka men jeans och gympadojor verkar vara väl utbrett. Ändå rullar man på i hastigheter och miljöer där en olycka bör kunna ge oreparabla skador.

Så jag sällar mig till kören som säger att de bästa skydden är de som används och därmed kan jag inte med bästa vilja i världen svartmåla Biltemas eller Lidl's produkter.

Ytterligare ett av mina långa inlägg, men summa summarum håller jag med dig.

/putte

SailorChief
2009-04-17, 23:18
Jisses. Du slår snart världsrekord i att måla in dig i hörn.
Ditt råd är alltså nu att gå till 'hon i mejeridisken' på Lidl (tagit ur tidigare tråd från - ja du vet ju vem).....

/putte

Nja,nu läste du väl mitt inlägg inte korrekt eller hur? Inlägget med mejeridisken gällde PERSONALENS kunskaper om ryggskydd ,inte om ryggskyddet i sig.

Läs nu det igen så kanske du också förstår vad det stod där.

Agile
2009-04-20, 12:34
Sen finns det dom som inte har en hoj som har en värdeminskning på 30kr...
;)

Det är läge att gå tillbaka till skolan nu, det här inte första gången du misstolkar inlägg. Bara i den här tråden!

30 :- + värdeminskning.

= 30:- + X

X = värdeminskning

X = 20:- / mil

30:- + X = 50:-/mil

X = variabel

Y = 30:- (i mitt specifika fall)

Driftskostnad für alle:

Y + X = total milkostnad!

Tydligt?

-ah
2009-04-20, 13:06
Det är läge att gå tillbaka till skolan nu, det här inte första gången du misstolkar inlägg. Bara i den här tråden!

X = värdeminskning

X = variabel

Driftskostnad für alle:

Tydligt?

Nä.

Var är dom fasta kostnaderna. Försäkring, skatt? :D

Jisses vad ni håller på.
Jag tror jag ska nöja mig med att tycka att det är rätt kul att köra hoj, jag.:)

Katarina
2009-04-20, 13:13
Håller med, tråden har spårat ur. Kan ni inte ta argument och mothugg för annat än ryggskydd via pm istället? Känns så tråkigt att läsa inlägg i en tråd som handlar om annat än Lidl's ryggskydd.

P-O Noren
2009-04-20, 13:14

X = värdeminskning

X = variabel

Driftskostnad für alle:

Tydligt?

Nej, inte alls. I din ekvation så är din kostnader för driften en fast kostnad på 30 kr.
Din uppställning är felaktigt, men det är inte så viktigt egentligen.

Mitt påpekande gäller fortfarande; Det finns stora skillnader i hur mycket folk betalar för sina hojar och driften. För många så ger det inte alls en så stor besparing att ställa hojen den tid du föreslår...

Det finns anledning att prata om alternativa skydd till de dyraste alternativen, som fortfarande är bra skydd att bära. Jag anser att Lidl's ryggskydd är ett fullgott alternativ till Halvarsson's skydd.

.

Jojye
2009-04-20, 14:15
Ett ryggskydd oavsett vart det är köpt är bättre än inget alls

-ah
2009-04-20, 14:57
Håller med, tråden har spårat ur. Kan ni inte ta argument och mothugg för annat än ryggskydd via pm istället? Känns så tråkigt att läsa inlägg i en tråd som handlar om annat än Lidl's ryggskydd.

Tänk, jag tyckar att det är skitkul.
Hur länge kan det pågå? :D

Jojye
2009-04-20, 15:21
jag är på jobbet så jag kan hålla på till 22 om några fler e på!

rednax
2009-04-20, 18:17

X = värdeminskning

X = variabel

Driftskostnad für alle:

Tydligt?

Alltså...om din hoj inte kostade mer än 150000 och du kört 3000 mil, kan man få den då ?:D:D:D

Agile
2009-04-21, 09:17
Alltså...om din hoj inte kostade mer än 150000 och du kört 3000 mil, kan man få den då ?:D:D:D

Min hoj kostade 100 brax med kompisrabatt och har gått 520 mil!

Kom och hämta, du får 10 000 extra rabatt på det om du hämtar den efter 4 maj! ;)

20:- / mil är sjukt lågt räknat nu när den gått så lite, men jag blir deprimerad av att tänka på vad en mil kostar!

Agile
2009-04-21, 09:18

Och OM min hoj hade gått 3000 mil och kostad 150.000 ny. Hade du tyckt att 90.000 var en bra affär då????

LC4ever
2009-04-21, 12:07
Min teori ang. Lidl ryggskydd:

Vissa köper dyr MC pga namnet, det betyder inte att det är någon bra kvallitet på MC'n, men den är av ett speciellt märke. Dessa människor skulle aldrig kunna acceptera att köpa ett ryggskydd, hjälm eller annan utrustning om inte märket var stort och välkännt. Dvs inget om kvallitet.

Andra köper sin MC utifrån behov, märke har inte så stor betydelse, bara den fungerar och gör sitt jobb. Dessa människor granskar testresultat och köper den utrustning som ger bäst skydd för pengarna, dvs mycket väl ett ryggskydd från Lidl eftersom det kom högt i test.

Vi är alla olika och har olika uppfattning ang MC-körning.
Possör, Racer, Touring eller kanske bara MC-pendlare.

catwoman_w
2009-04-21, 12:07
Jag har läst och ja,jag är ny på forumet. Visst det har varit diskussion om dyra hjälmar och kläder m,m. Då kommer det till saken. Nej,jag kanske inte skulle köpa hjälm m,m på Lidl utan jag skulle helt klart lägga lite mera på mina mc-prylar och ja,visst jag lägger hellre ett par tusenlappar extra men trots allt så ska vi alla veta att inget skydd är tillräckligt för mc.

Men jag håller med många att det är bättre att köpa ett skydd som kostar lite än att köpa en hjälm för 600:-.
Däremot handlar det ju i slutändan om att det ska vara roligt att åka hoj och det kostar att åka hoj. Om man kör omkull så handlar det oftast om hur föraren kör och ja, till en stor del också hur andra bilister kör. Men största statistiken bygger ju på att det är oftast singelolyckor på mc. Varvid det hänger på föraren.

Så till saken. Även om man har en Shoei eller Arai hjälm så är man inte 100% skyddad. Skador uppkommer när man kör omkull. Det handlar om i långa loppet att köra med förstånd. Anser jag. Jag kan ha fel.:-)

morsan
2009-04-21, 13:48
detta står under Regler (hhttp://forum.svmc.se/regler.phpttp://)

Policy & riktlinjer för SMC:s forum

Det här dokumentet berör SMC:s nya diskussionsforum. Det behövs policys och riktlinjer som gör forumet en trevlig plats för diskussioner som rör MC-åkandet i Sverige.

Här följer regler som bör inbefinna sig på webben för allas beskådning.

Svensk lagstiftning rörande forumdiskussioner

SMC filtrerar i bästa anda bort följande som strider mot svensk lagstiftning.

- Hets mot folkgrupp, Rasism och Nazistiska åsikter.
- Barnpornografibrott / diskussioner.
- Olaga våldsbrott eller uppvigling.
- Personliga påhopp, ärekränkning eller sexism. (Namn och Adresser till Privata personers eller Företag / Myndigheter)
- Inga diskussioner om illegala droger eller uppmaning till användning av dom!

SMC specifika regler

Medlemmar på forumet skall följa regler uppsatta av SMC för trevnad och minskning av spridande av felaktig information.

- Ifrågasättande frågor rörande hur SMC bedrivs, tas upp direkt med SMC genom telefon eller email. Forumet är ej till för sådana diskussioner.
- Reklam om andra sajter eller produkter tas bort.
- Inga stötande bilder; Naket, Blodiga olyckor eller liknande.
- Personangrepp medför banning av konto.
- Diskussioner skall hålla sig till trådämnet. Övrigt rensas, eller tråden stängs.

Vid regelbrott
Om en medlem begått ett regelbrott, skall ej en tråd startas för att ifrågasätta SMC:s regler. Diskussioner rörande regelbrytningar skall tas via PM eller Email till en moderator eller till adminstratorn för SMC:s sajt.

Vid återkommande regelbrott, stängs användarkontot av.

Kontakt
Har du frågor kontakta Johnny Cedergren på e-postadressen johnny.cedergren@svmc.se.

Hur många av er har läst dem tidigare?

rednax
2009-04-21, 14:41
Och OM min hoj hade gått 3000 mil och kostad 150.000 ny. Hade du tyckt att 90.000 var en bra affär då????
oops, där räknade jag allt åt h-e fel. Så var matte inte min starka sida i skolan.....jag bugar ödmjukt. Å visst, håller med, det är plågsamt..så det vill man ju inte tänka på o lägger därför de stålar som krävs för att få bra grejer:)

-ah
2009-04-21, 21:47

Policy & riktlinjer för SMC:s forum

Det här dokumentet berör SMC:s nya diskussionsforum. Det behövs policys och riktlinjer som gör forumet en trevlig plats för diskussioner som rör MC-åkandet i Sverige.

Här följer regler som bör inbefinna sig på webben för allas beskådning.

Svensk lagstiftning rörande forumdiskussioner

SMC filtrerar i bästa anda bort följande som strider mot svensk lagstiftning.

- Hets mot folkgrupp, Rasism och Nazistiska åsikter.
- Barnpornografibrott / diskussioner.
- Olaga våldsbrott eller uppvigling.
- Personliga påhopp, ärekränkning eller sexism. (Namn och Adresser till Privata personers eller Företag / Myndigheter)
- Inga diskussioner om illegala droger eller uppmaning till användning av dom!

SMC specifika regler

Medlemmar på forumet skall följa regler uppsatta av SMC för trevnad och minskning av spridande av felaktig information.

- Ifrågasättande frågor rörande hur SMC bedrivs, tas upp direkt med SMC genom telefon eller email. Forumet är ej till för sådana diskussioner.
- Reklam om andra sajter eller produkter tas bort.
- Inga stötande bilder; Naket, Blodiga olyckor eller liknande.
- Personangrepp medför banning av konto.
- Diskussioner skall hålla sig till trådämnet. Övrigt rensas, eller tråden stängs.

Vid regelbrott
Om en medlem begått ett regelbrott, skall ej en tråd startas för att ifrågasätta SMC:s regler. Diskussioner rörande regelbrytningar skall tas via PM eller Email till en moderator eller till adminstratorn för SMC:s sajt.

Vid återkommande regelbrott, stängs användarkontot av.

Kontakt
Har du frågor kontakta Johnny Cedergren på e-postadressen johnny.cedergren@svmc.se.

Hur många av er har läst dem tidigare?

Och då kom pekfingret fram :rolleyes:

En annan, men kanske oskriven? regel kunde vara, att om en tråd eller ett inlägg stör ordningssinnet; lämna den, låt bli att läsa. Inte heller måste man svara eller skriva inlägg. ;)

Rätt enkelt egentligen. Ungefär som av-knappen, när tv-underhållningen blir outhärdlig.

Agile
2009-04-21, 22:08

Det här är ju helt %&¤#*** absurt!!!

Om det någonstans är lämpligt att ifrågasätta smc så är det väl här?!

Alternativet är att börja skriva insändare i dagspressen, skulle det kännas bättre att kommunicera den vägen?

Om en medlem har åsikter som denne vill vädra i ett öppet fora är det som jag ser det en ypperlig möjlighet för smc att både begrunda åsikten, och samtidigt få övriga medlemmars reaktion på den. Något som BORDE vara ett självklart intresse för smc!

morsan
2009-04-22, 09:20
Inlägget kom till efter att jag följt diskussionen på sid 9 och 10, just för att påvisa att det finns regler för detta forum också :rolleyes:

Agile
2009-04-22, 09:25
Inlägget kom till efter att jag följt diskussionen på sid 9 och 10, just för att påvisa att det finns regler för detta forum också :rolleyes:

Inlägg # 88 i synnerhet var ju fantastiskt kul om inte annat! :D

Men jag såg poängen.. Jag hävdar fortfarande att det är åt h-vete, men släpper det en kvart och dricker kaffe i stället!

Katarina
2009-04-22, 09:37
Tänk, jag tyckar att det är skitkul.
Hur länge kan det pågå? :DJa ja ja, visst är det bra med diskussioner men ibland tycker jag att det svängt lite åt nåt helt annat håll. Jag tänkte på dom som ska börja köra och kanske söker information om ryggskydd men hittar matematiska formler och värdeminskning på en mc med mera. ;)

Ett ryggskydd oavsett vart det är köpt är bättre än inget alls
Ja, det är bättre att ha ett ryggskydd oavsett priset det kostat än inget alls. :)

jag är på jobbet så jag kan hålla på till 22 om några fler e på!Men då sover jag, orkar knappt ta mig förbi kl 21 om kvällarna. Däremot är jag uppe före tuppen på morgnarna hi hi. ;)

puttepj
2009-04-22, 10:02
Ja ja ja, visst är det bra med diskussioner men ibland tycker jag att det svängt lite åt nåt helt annat håll. Jag tänkte på dom som ska börja köra och kanske söker information om ryggskydd men hittar matematiska formler och värdeminskning på en mc med mera. ;)

Ja, det är bättre att ha ett ryggskydd oavsett priset det kostat än inget alls. :)

Men då sover jag, orkar knappt ta mig förbi kl 21 om kvällarna. Däremot är jag uppe före tuppen på morgnarna hi hi. ;)

Jag håller med dig att det blivit för mycket off topics i den här tråden och jag erkänner att jag är stor skuld till det (och sannolikt kommer jag att göra det igen).

Att ha åsikter (olika) och träta en del, hör diskussionsforum till, men när det ballar ur bör man nog skapa en ny tråd och länka till den istället.

/putte

Galne Dansken
2009-04-22, 10:15
Det här är ju helt %&¤#*** absurt!!!

Om det någonstans är lämpligt att ifrågasätta smc så är det väl här?!

Alternativet är att börja skriva insändare i dagspressen, skulle det kännas bättre att kommunicera den vägen?

Om en medlem har åsikter som denne vill vädra i ett öppet fora är det som jag ser det en ypperlig möjlighet för smc att både begrunda åsikten, och samtidigt få övriga medlemmars reaktion på den. Något som BORDE vara ett självklart intresse för smc!

Vänd på kakan - det som "forumets regler talar om är;

- SMCs styrelse, har inte möjlighet att också bevaka alla diskussioner även i forumet - delvist samma för al kansli personal. Därför, bör specifika frågor till SMC riktas direkt till kansliet alt. styrelsen om frågan är av sådan karaktär.

- Vi har valt att hantera detta på så sätt, och jag är övertygad om att det har fungerad bra. Alla som har varit aktiva på forum i en period vett om att även bra forumdiskussioner ofta störs när internet trollet slår till..

Agile
2009-04-22, 10:47

- SMCs styrelse, har inte möjlighet att också bevaka alla diskussioner även i forumet - delvist samma för al kansli personal. Därför, bör specifika frågor till SMC riktas direkt till kansliet alt. styrelsen om frågan är av sådan karaktär.

- Vi har valt att hantera detta på så sätt, och jag är övertygad om att det har fungerad bra. Alla som har varit aktiva på forum i en period vett om att även bra forumdiskussioner ofta störs när internet trollet slår till..

I sak är det fortfarande skam och pannkaka att hota med banning för den som har kritik mot SMCs arbete. Den som vill framföra detta till styrelse eller kansli ska givetvis uppmanas till det, och andra medlemmar kan delge er saxningar eller länkar.

Att däremot förta medlemmen MÖJLIGHETEN att vädra sin fria åsikt i ett internt forum är pinsamt svagt visat intresse för att driva en demokratisk organisation.

Vad troll har med den formuleringen att göra ser jag öht inte. Även om det i det här specifika fallet var ett troll (vilket jag inte har en aning om) så är inte forumreglerna formulerade för samma specifika fall.

Är det här öppen kritik mot SMC i forumet så jag blir bannad nu?

rednax
2009-04-22, 12:01

Den typen av "ukas" som du förespråkar hör knappast hemma i en demokratisk organisation. Historiskt förekommer det ofta att man från ledande håll söker begränsa den fria diskussionen. Då är målet alltid att trygga sin egen maktposition. Vi vet alla var detta hänt. Det har aldrig( i alla fall ytterst sällan och då endast under en period) lyckats. Att få göra sin röst hörd och få vädra sina åsikter är en stark drift hos folk. Att styrelsen inte kan läsa allt som skrivs är helt i sin ordning och saknar naturligtvis helt relevans i diskussionen. Medlemmar måste kunna diskutera vare sig ni tar del eller ej. Obekväma uppfattningar och åsikter finns alltid, men har väl aldrig skadat någon utom när de omfattas av makthavare. Detta är en självklarhet inom en organisation som säger sig vila på demokratisk grund och är mycket viktigt för organisationens utveckling ! Det är något helt annat än nätetikett. Att den fria diskussionen kan leda fram till ev motioner och förslag i den beslutande församlingen (årsmötet) ger dig fullt tillräckliga möjligheter att bemöta. Du är ju oxå, precis som all medlemmar, fri att delta i diskussionen. Det hade varit mycket bättre att starta en särskild tråd för denna diskussionen.
Men du kanske inte hade tänkt igenom problematiken innan du talade ? Det "hund" säger är helt riktigt!

Catherine
2009-04-22, 12:27

Alltså, man kan tolka detta på två sätt.

1) SMC vill diktatoriskt kväsa kritik.

2) SMC önskar få kritiken riktad direkt till sig, för att få möjlighet att ta hänsyn till den i sin fortsatta utveckling.

Jag kan tycka att formuleringen i reglerna är väl hård, eftersom min tolkning är den mer positiva, alltså 2:an. Jag kan aldrig tänka mig att avsikten varit att medlemmarna inte ska kunna diskutera SMC.

Agile
2009-04-22, 12:34

2) SMC önskar få kritiken riktad direkt till sig, för att få möjlighet att ta hänsyn till den i sin fortsatta utveckling.

Jag kan tycka att formuleringen i reglerna är väl hård, eftersom min tolkning är den mer positiva, alltså 2:an. Jag kan aldrig tänka mig att avsikten varit att medlemmarna inte ska kunna diskutera SMC.

Eftersom smc ska drivas demokratiskt spelar det ingen roll varför medlemmarna tycker som de gör.

Tom om medlemmarna av personliga skäl vill avsätta en styrelsemedlem ska detta höras, så länge det blir en majoritetsåsikt.

Om smc gör något, tycker något eller uttalar sig om något så ska en medlem ha ALL rätt att yttra sin åsikt i ämnet. Direkt till styrelse/kansli eller i öppet fora.

Jag kan däremot ha en förståelse för att man önskar att kritiken riktas inåt, så att det inte snackas på andra forum om det. Då är det en helt annan sak. Men här sker diskussioner mellan medlemmar, eller de som kan vara intresserade av att bli medlemmar!

rednax
2009-04-22, 12:39

Kanske så, men man skall akta sig för att "pilla" på grundläggande fri-och rättigheter. Varför inte då säga att denna diskussionen hör hemma i en egen tråd ? Som Guzzimannen säger, man är ju fri oxå att avstå från att läsa och kan då enklare ägna sig åt ryggskydd, eller vad tråden handlade om från början, vilket ju väl behövs.

-ah
2009-04-22, 12:49
Jag håller med dig att det blivit för mycket off topics i den här tråden och jag erkänner att jag är stor skuld till det (och sannolikt kommer jag att göra det igen).

Att ha åsikter (olika) och träta en del, hör diskussionsforum till, men när det ballar ur bör man nog skapa en ny tråd och länka till den istället.

/putte

I mitt absoluta favoritform finns det ingen struktur alls, och ändå växer det med 30-50 nya trådar varje dag. Mest sociala trådar, faktiskt, fastän ett märkes-MC -forum.
Men det finns en hygglig sök-funktion för den som verkligen letar. ;)

Och det är väl den främste anledningen att delta i ett forum, tror jag. För inte är det väl många här som kan påstå sig köra hoj proffessionellt?
Alltså i huvudsak ha sin inkomst beroende av att köra hoj.
I stort sett har vi nog mer gemensamt med frimärkssamlarna.

Någon där emot? :D

För övrigt trodde jag i min enfald att grenen Feedback till SMC var till för - njaa, kanske feedback till SMC, och att den möjligen öppnades av vår älskade styrelse och högt värderade generalsekreterare ? :confused:

mikekop
2009-04-22, 15:36
Ojoj, snacka om att den här tråden halkat i diket, topic, var är du???

Att SMC vill ta kritisk diskussition utanför det offentliga rummet (detta forum) ser inte jag som konstigt. Som GD skriver så har SMCs personal inte möjlighet att hålla koll på och bemöta sådan kritik, och därför tror jag att sådana trådar fort kan bli både irrelevanta, orättvisa och onyanserade. SMC är en organisation med offentliga uppdrag, och kan som sådan skadas av dylika trådar. Tro det eller ej, men alla som läser på detta forum är inte medlemmar eller blivande medlemmar, utan kan vara element som gärna skulle underminera SMCs rykte.

puttepj
2009-04-22, 15:47

Att SMC vill ta kritisk diskussition utanför det offentliga rummet (detta forum) ser inte jag som konstigt. Som GD skriver så har SMCs personal inte möjlighet att hålla koll på och bemöta sådan kritik, och därför tror jag att sådana trådar fort kan bli både irrelevanta, orättvisa och onyanserade. SMC är en organisation med offentliga uppdrag, och kan som sådan skadas av dylika trådar. Tro det eller ej, men alla som läser på detta forum är inte medlemmar eller blivande medlemmar, utan kan vara element som gärna skulle underminera SMCs rykte.

Tänk om Lidl visste vad ett ryggskydd kan lösa ut i diskussioner :-)

/putte

Galne Dansken
2009-04-22, 16:11
...Jag kan aldrig tänka mig att avsikten varit att medlemmarna inte ska kunna diskutera SMC.

Korrekt.

Men, fortfarande kan det komme frågor som styrelse eller personal inte kan svara på via diskussionsforummet, och det har aldrig varit syftet med forumet. Forummet är medlemmens ställe för medlemskommunikation. Och vi på kansliet försöker ibland att ge svar på en del fakta frågor.

Reglerna, är jag överens om bör ses över - så kom vänligen med förslag - lägg dom i sektion Feedback t. SMC - och vi kollar.
Dom befintliga regler kom till efter vad jag kommer ihåg - samband med att BMW MC Klubbens forum hade en lite jobbig period vart det gick lite troll i stämningen - för att nyttja lite internetjargon!
Och man hade rätta ett spegel av denne diskussion.

Jag kan informera att vore kollegor i FEMA, dvs. ca. 22 överiga MC organisationer alla har skrotat sina forums, för att man inte ku kontrollera trollen och därmad ha en vettig ton.

Och nu, kanske, tillbaka till ryggskyddet!

-ah
2009-04-22, 16:56
Och nu, kanske, tillbaka till ryggskyddet!

Vafför det? Dom är ju inge' bra. :rolleyes:

puttepj
2009-04-22, 17:17
Vafför det? Dom är ju inge' bra. :rolleyes:

Coolt. Nu börjar det om :-)

/putte

SailorChief
2009-04-22, 18:51
Ok,jag är väl en av de som är mest skyldig till att denna tråd kanske gick ifrån Lidl's ryggskydd,men kan inte förstå att man säger man lämnat tråden helt.

Vi diskuterar ett ryggskydd, kommer in på andra skydd av olika kvaliteter och då uppstår diskussionen om vilka skydd, vilket säkerhetstänkande olika personer har, det är väl inte att komma ifrån ämnet särskilt mkt,eller?

Sen att ,som jag började med ,kritisera mitt egna medlemskap i SMC kanske inte var rätt men det beror ju delvis på vad folk skriver i Forumet och deras inställning till i mitt tycke viktigaste frågan för organisationen,säkerhetstänkandet, men Ni på SMC kan för att undvika mer kritik från min sida av SMC's medlemmar kan ju då återbetala mitt medlemskap för 2009,(jag fick ju ändå inga exemplar av MC-folket mm under mitt medlemskap 2008 förrän jag påpekade detta i år), eftersom jag på felaktiga grunder gått med i en organisation var medlemmar, eller som det verkar,flertalet av dem, inte har samma åsikt som mig i dessa frågor kring säkerhet.

Men vi gör så här istället, stryk mig som medlem i denna organisation eftersom den dels inte har medlemmar som har samma syn som mig samt så verkar den inte så demokratisk från och med idag, vänligen bekräfta med mail, och lägg min medlemsavgift på någon fond för trafikskadade.

GuzziKungen
2009-04-22, 19:19
Ok,jag är väl en av de som är mest skyldig till att denna tråd kanske gick ifrån Lidl's ryggskydd,men kan inte förstå att man säger man lämnat tråden helt.

Vi diskuterar ett ryggskydd, kommer in på andra skydd av olika kvaliteter och då uppstår diskussionen om vilka skydd, vilket säkerhetstänkande olika personer har, det är väl inte att komma ifrån ämnet särskilt mkt,eller?

Sen att ,som jag började med ,kritisera mitt egna medlemskap i SMC kanske inte var rätt men det beror ju delvis på vad folk skriver i Forumet och deras inställning till i mitt tycke viktigaste frågan för organisationen,säkerhetstänkandet, men Ni på SMC kan för att undvika mer kritik från min sida av SMC's medlemmar kan ju då återbetala mitt medlemskap för 2009,(jag fick ju ändå inga exemplar av MC-folket mm under mitt medlemskap 2008 förrän jag påpekade detta i år), eftersom jag på felaktiga grunder gått med i en organisation var medlemmar, eller som det verkar,flertalet av dem, inte har samma åsikt som mig i dessa frågor kring säkerhet.

Men vi gör så här istället, stryk mig som medlem i denna organisation eftersom den dels inte har medlemmar som har samma syn som mig samt så verkar den inte så demokratisk från och med idag, vänligen bekräfta med mail, och lägg min medlemsavgift på någon fond för trafikskadade.

Jag har inte läst igenom tråden ,men studsade till vid ditt inlägg.
Det har väl aldrig funnits en organisation som haft ett blint tyckande ,inte
utan våld i alla fall (Kina).
Huvudsaken är väl att man har samma intresse.
Trist om du lämnar SMC p.g.a att du känner dig åsiktsreglerad.
Som parrentes till tråden så skulle jag personligen inte handla skydd på
Lidl ,men har heller inga problem med att andra gör det :D
Ha dé

mikekop
2009-04-22, 19:59

Detta forum har ca 6900 registrerade användare, varav flertalet har noll (0) inlägg. Alla är inte SMC-medlemmar. SMC har ca 65-70 000 medlemmar. Hur kan du då veta att flertalet av SMCs medlemmar inte har samma åsikt som dig? SMC var den drivande kraften bakom hjälmlagen då den kom till, och jobbar aktivt med trafiksäkerhet för motorcyklister. Säkerhet är viktigt för SMC. Anklaga inte SMC och dess medlemmar för nånting som inte är sant.

rednax
2009-04-22, 21:17

Är det då så att du menar att diskussioner om olika organisationer, deras mål och syfte, politiska eller andra samt dessas sätt att arbeta, inte får diskuteras på tex tidningarnas ledarsidor, debattsidor, debattprogram i TV och radio därför att dessa organisationer skulle kunna skadas eftersom deras styrelser inte kan ha koll på den kritik som framförs där och därför att kritiken framförs av utanför organisationen stående individer tex journalister:confused:
Var och kanske ännu intressantare VEM sätter upp gränserna??????

Leif H..oj
2009-04-22, 21:31
....Anklaga inte SMC och dess medlemmar för nånting som inte är sant.

Kan bara hålla med - det blev liksom orättvist mot oss som faktiskt jobbar med trafiksäkerhetsfrågor till vardags också.

SMC-forumet är till för alla motorcyklister i Sverige (de finns ju forummedlemmar i andra länder också, bl.a. Tyskland, England, Norge) vare sig du är medlem i SMC eller ej. SMC vill med forumet ge alla motorcyklister en plats att samlas på för diskutera sitt motorcykelintresse!

Medlem i SMC diskussionsforum är alltså med undertryck inte likställt med att vara SMC betalande medlem. Forummedlemskapet är gratis.

Vi som jobbar å sliter ideellt med fortbildning å trafiksäkerhetsarbete på lokalplanet, kontakter med TS-organisationer m.m, vi behöver känna att vi gör det för den stora massan mc-åkare. Jag tror på att göra vettiga saker för mc-åkarna och då har jag i alla fall kul själv också i det sociala nätverket, både på webben och i riktiga livet. Men för det behöver man väl inte välja sida, rätt eller fel. Fler medlemmar i SMC = mer kraft till mig.

Nu kommer alla medlemmar att få en av de mest kompletta skrifterna inom mc-körsäkerhetsområdet, Full Kontroll, som inlaga i MC-Folket samt att alla som går fortbildningar runt om i Sverige får ett tryckt ex. SMC är bra på säkerhetsfrågor. Ett dussin tyckare på ett forum är väl INTE DE FLESTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Detta kör jag med
http://www.jofama.se/snowmobile_wear/images/products/track_b.jpg
men även med detta när det är för varmt å man kanske åker med kostym under till ett möte.... då är detta bättre än inget alls:
http://www.jofama.se/snowmobile_wear/images/products/back_converter_b.jpg
och jag har känt å klämt på Lidl ryggskydd, men de e för plastigt för mig. Den som vill använda det får gärna göra det - de är bättre än inget alls.

Å så har jag på huvudet hyggliga hjälmar, Shoei XR1000, Nolan X-lite 901, Marushin X-Moto och även en Nolan N-1 för en snabbtur till kiosken.

Jag har både skinn å textilställ för olika färder och väder. Jag har valt att utöka med svenska Hi-Art kläder som tål värmefriktion extremt bra. Lidl råkar inte ha dessa i sitt sortiment.

Vi behöver vara många medlemmar i SMC så vi kan visa makthavare och samarbetspartners att vi är ett kollektiv, med ibland olika åsikter. Jag tror alla medlemmar i SMC gillar att SMC för en officiell dialog (= mer konstruktivt än en diskussion) med dom som kan vidta åtgärder = myndigheter å departement, både i Sverige och i Europa.

Jag har inte samma åsikt som SailorChief men vill visa honom att jag i alla fall är en "halvofficiell" i SMC, bland några andra, som har ett högt säkerhetstänk och med en hög acceptansnivå för att andra får tycka annat. Detta tjatar jag inte om i vardagen.

Bänkad o Klar
2009-04-22, 21:54
[QUOTE=Leif H..oj;41050]
Detta kör jag med
QUOTE]

Jag med :rolleyes:

rednax
2009-04-22, 22:35
[QUOTE=Leif H..oj;41050]
Detta kör jag med
QUOTE]

Jag med :rolleyes:

för att återgå till trådens ämne, jag med.
(fövr kan jag inte fatta varför norrlänningar handlar på Lidl som säljer tysk mjölk samtidigt som egna mejerier konkar:D)

P-O Noren
2009-04-22, 23:20
Jag kan tycka att materialet Hi-Art verkar ha rätt så överlägsna resultat i tester. Vill man ha textil är nog Hi-art och Cordura något man definitivt skall titta efter. Lidl's skor i år var inget att hurra högt för. Framförallt de låga textilskorna var inget att köra i känns det som. Mer som kraftiga fodrade sockiplast (http://www.sockiplast.nu/).

Enda som var ok med Lidl's sortiment var väl just ryggskyddet och tankväskan förra året?

mikekop
2009-04-22, 23:25
Är det då så att du menar att diskussioner om olika organisationer, deras mål och syfte, politiska eller andra samt dessas sätt att arbeta, inte får diskuteras på tex tidningarnas ledarsidor, debattsidor, debattprogram i TV och radio därför att dessa organisationer skulle kunna skadas eftersom deras styrelser inte kan ha koll på den kritik som framförs där och därför att kritiken framförs av utanför organisationen stående individer tex journalister:confused:
Var och kanske ännu intressantare VEM sätter upp gränserna??????

Nej, det menar jag inte. De exempel du nämner så är kritikern förmodligen känd, dvs inte anonym som på detta forum, och den kritiserade parten ges oftast chans att svara på kritiken. En anonym kritiker är oftast mycket frimodigare än om han/hon vore känd, det är ju oftast därför det uppstår så mycket svammel på internetforum.

På ett internetforum är det forumets ägare som sätter gränserna, eftersom ägaren har ansvar för vad som sägs på forumet. Det står ägaren fritt att radera oönskade inlägg och banna oönskade forummedlemmar.
I dina exempel så är det lagen som sätter gränserna, dvs yttrande- och tryckfrihetslagen.

rednax
2009-04-23, 07:13
På ett internetforum är det forumets ägare som sätter gränserna, eftersom ägaren har ansvar för vad som sägs på forumet. Det står ägaren fritt att radera oönskade inlägg och banna oönskade forummedlemmar.
I dina exempel så är det lagen som sätter gränserna, dvs yttrande- och tryckfrihetslagen.
Två helt skilda saker alltså. Det första stycket handlar om nätetikett, alltså etikregler.
Det andra handlar om grundläggande principer för en demokratisk organisation(eller samhället för den delen). En ska inte blanda päron och äpplen. Särskilt inte i viktiga beslutsfrågor. Även om detta är ett vanligt trick när det handlar om att få sin vilja igenom. Det står faktiskt vem som helst fritt att diskutera dessa frågor var som helst, när som helst och i vilket forum som helst. Att utfärda något slags principförbud på organisationens eget forum förefaller mig tämligen korttänkt.
Enligt första stycket ovan, dvs nätetikett står det naturligtvis "booten" fritt att banna sådana inlägg som ej kan betraktas som seriösa.

De exempel du nämner så är kritikern förmodligen känd, dvs inte anonym som på detta forum, och den kritiserade parten ges oftast chans att svara på kritiken. En anonym kritiker är oftast mycket frimodigare än om han/hon vore känd, det är ju oftast därför det uppstår så mycket svammel på internetforum.

Finns det en rimlighet i kritiken? Är den orättfärdig ? Kan den skada organisationen ? Hur väger detta gentemot intresset av att ha en levande diskussion bland organisationens medlemmar. Det kan vara svårt att skilja "svammel" från saklighet, men principen måste vara fria hellre än fälla för att bevara en trovärdighet. Återigen, glöm inte etiketten, dvs ta bort rena personangrepp, rasism andra kränkningar.
Det är mycket viktigt att man ibland bjuds möjligheten att vara anonym. Alldeles särskilt när diskussionen blir okontroversiell och det finns skäl att tro att konsekvenserna av att redovisa vissa uppfattningar kan bli andra än de som normalt ryms inom debatten. Visst blir det svårare då att avgöra om debattdeltagaren är seriös eller ute efter att skada organisationen. Detta saknar dock betydelse för en "frisk" organisation. En sådan snubblar inte på liten tuva!

-ah
2009-04-23, 07:51
Två helt skilda saker alltså. Det första stycket handlar om nätetikett, alltså etikregler.
Det andra handlar om grundläggande principer för en demokratisk organisation(eller samhället för den delen). En ska inte blanda päron och äpplen. Särskilt inte i viktiga beslutsfrågor. Även om detta är ett vanligt trick när det handlar om att få sin vilja igenom. Det står faktiskt vem som helst fritt att diskutera dessa frågor var som helst, när som helst och i vilket forum som helst. Att utfärda något slags principförbud på organisationens eget forum förefaller mig tämligen korttänkt.
Enligt första stycket ovan, dvs nätetikett står det naturligtvis "booten" fritt att banna sådana inlägg som ej kan betraktas som seriösa.

Finns det en rimlighet i kritiken? Är den orättfärdig ? Kan den skada organisationen ? Hur väger detta gentemot intresset av att ha en levande diskussion bland organisationens medlemmar. Det kan vara svårt att skilja "svammel" från saklighet, men principen måste vara fria hellre än fälla för att bevara en trovärdighet. Återigen, glöm inte etiketten, dvs ta bort rena personangrepp, rasism andra kränkningar.
Det är mycket viktigt att man ibland bjuds möjligheten att vara anonym. Alldeles särskilt när diskussionen blir okontroversiell och det finns skäl att tro att konsekvenserna av att redovisa vissa uppfattningar kan bli andra än de som normalt ryms inom debatten. Visst blir det svårare då att avgöra om debattdeltagaren är seriös eller ute efter att skada organisationen. Detta saknar dock betydelse för en "frisk" organisation. En sådan snubblar inte på liten tuva!

Tack!

Mycket väl formulerat; inget att tillägga!

mikekop
2009-04-23, 10:20

Du har naturligtvis i princip rätt. Orkar inte formulera nåt "smart" svar, jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg. Har man problem med ett forums regler måste man inte använda forumet.

Tillbaka till topic: Jag hittade denna (http://www.bikosports.com/backprotectors.htm) tillverkaren av olika skydd för mc-åkning, lokaliserad i Pakistan. Kolla speciellt på modell B9 och B10, som har likheter med Lidl´s och Dainese´s ryggskydd. Själv har har ett ryggskydd som är mycket likt B6-modellen, fast mitt är svart och "unbranded". Till mina ungar har jag köpt B4-modellen av Addemoto i Lund.

http://www.bikosports.com/images/new_products/back_protectors/b_9.jpg http://www.bikosports.com/images/backprotectors/B-10.jpg
Vill med detta bara visa att det är mycket svårt, om inte omöjligt att veta var våra "märkesgrejor" görs, och vad vi egentligen betalar för.

P-O Noren
2009-04-23, 10:48
Du har naturligtvis i princip rätt. Orkar inte formulera nåt "smart" svar, jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg. Har man problem med ett forums regler måste man inte använda forumet.

Tillbaka till topic: Jag hittade denna (http://www.bikosports.com/backprotectors.htm) tillverkaren av olika skydd för mc-åkning, lokaliserad i Pakistan. Kolla speciellt på modell B9 och B10, som har likheter med Lidl´s och Dainese´s ryggskydd. Själv har har ett ryggskydd som är mycket likt B6-modellen, fast mitt är svart och "unbranded". Till mina ungar har jag köpt B4-modellen av Addemoto i Lund.

http://www.bikosports.com/images/new_products/back_protectors/b_9.jpg http://www.bikosports.com/images/backprotectors/B-10.jpg
Vill med detta bara visa att det är mycket svårt, om inte omöjligt att veta var våra "märkesgrejor" görs, och vad vi egentligen betalar för.

Det finns ett talesätt i kina:

det spelar ingen roll om katten är svart eller vit bara den fångar möss...

Kummunistledaren Deng Xiaoping sa detta.

Det jag kan tycka är synd är svårigheten att kontrollera om barnarbete och sociala frågor kring produktionen av saker jag köper. Där är det tyvärr ingen garanti heller vem man köper av. Stora/ företag fastnar med handen i kakburken dom oxå.

rednax
2009-04-23, 20:00
QUOTE] jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg
[/QUOTE]
känner inte igen det, men jag har väl inte läst tillräckligt länge......Tack för ordet. Tror att jag sagt vad jag ville säga för den här gången.

:DDen här paragrafen ur grundlagen om yttrandefrihet kan leda till eftertanke...

5 § Den som skall döma över missbruk av yttrandefriheten eller på annat sätt vaka över att denna grundlag efterlevs bör betänka att yttrandefriheten är en grundval för ett fritt samhällsskick. Han bör alltid uppmärksamma syftet mera än framställningssättet. Om han är tveksam, bör han hellre fria än fälla.:D

-ah
2009-04-23, 20:45
http://www.bikosports.com/images/backprotectors/B-10.jpghttp://www.bikersdiscount.de/images/product_images/popup_images/122_0.jpg

LIKNAR; ja.
Jag har just köpt ett LIKNANDE Dainese, därför att jag inte vill ha svettig rygg. Och jag kan garantera att det mest släende är likhet. Ett närmare studium avslöjar direkt att det inte har mycket med originalet att göra.
Men därför behöver det ju inte vara ett dåligt ryggskydd. ;)

Sannolikt ät de flesta prylarna vi köper tillverkade i PRC eller närområdena. Många BMW-märkta är definitivt tillverkade där, bara för att att markera att försäljningspris och tillverkningskostnad inte alls behöver ha något sammanhang. :p

mikekop
2009-04-23, 21:47
QUOTE] jag tycker dock inte det gagnar SMC att några forumanvändare gnäller på organisationen i inlägg efter inlägg

känner inte igen det, men jag har väl inte läst tillräckligt länge......Tack för ordet. Tror att jag sagt vad jag ville säga för den här gången.
[/QUOTE]

Nädå, det är ingen som har gnällt, det var bara hypotetiskt. Det var väl det vi pratade om, ska kritik mot SMC framföras här eller inte... Jag kallade det för gnäll, kanske var dumt.

SailorChief
2009-04-23, 22:07
Herr Noren, har just fått information om Biltema's hjälmar,och liksom du skrev så uppfyllde de CE klassningskraven med råge, men jag fick ingen information om vilka mätresultat.

Hjälmarna tillverkas i Kina enl Biltema, testad på TUV i Luxemburg,stod mest på franska den informationen.

Ryggskydden var felmärkta av Biltema själva,lite skrämmande kvalitetskrav men efter ommärkning så klarar de CE klass 1, den lägre kravet.

Vilka kända MC hjälmar tillverkas i Kina, nån som vet?

P-O Noren
2009-04-23, 22:16
Herr Noren, har just fått information om Biltema's hjälmar,och liksom du skrev så uppfyllde de CE klassningskraven med råge, men jag fick ingen information om vilka mätresultat.

Hjälmarna tillverkas i Kina enl Biltema, testad på TUV i Luxemburg,stod mest på franska den informationen.

Ryggskydden var felmärkta av Biltema själva,lite skrämmande kvalitetskrav men efter ommärkning så klarar de CE klass 1, den lägre kravet.

Vilka kända MC hjälmar tillverkas i Kina, nån som vet?

Beklagar "Herr SailorChief", kommer inte ha någon mer debatt med dig på detta forum.

rednax
2009-04-24, 02:18
Det tycks mig som om detta har med diskussionen om ryggskydd och varför man köper ett visst märke att göra, om det nu överhuvudtaget är möjligt att avgöra hur de produceras. Kanske dags att ställa krav riktade till märkesrepresentanterna på redovisning av förhållandena gällande detta. Kan man inom klädindustrin och på IKEA, så varför inte? Bättre än "toyrun" tycker jag ! Här följer ett utdrag ur FN:s Barnkonvention. Sverige har skrivit på men bryter ofta mot denna tex i samband med utvisning av barn. Artikel 32 handlar om arbete.
Alla artiklarna har bäring i diskussionen och förtjänar att läsas !

--------------------------------------------------------------------------------

Artikel 1
Alla barn i hela världen under 18 år har dessa rättigheter

Artikel 2
Alla barn är lika mycket värda.
Alla barn har samma rättigheter. Ingen får diskrimineras.
Du får inte behandlas annorlunda på grund av ditt utseende, din hudfärg, ditt kön, ditt språk, din religion och dina åsikter

Artikel 3
De som bestämmer om sådant som gäller barn ska först och främst tänka på vad som är bäst för barnet.

Artikel 6
Du har rätt att överleva och att utvecklas.

Artikel 7
Du har rätt till ett namn och en nationalitet.

Artikel 9
Du har rätt att vara med dina föräldrar, om det inte skulle vara dåligt för dig.
Du har rätt att växa upp hos dina föräldrar. Om det är möjligt.

Artikel 12-15
Alla barn har rätt att säga vad de tycker. Barn ska tillfrågas. Dina åsikter ska respekteras i alla beslut som rör dig; hemma, i skolan, hos myndigheter och domstolar.

Artikel 18
Båda dina föräldrar har gemensamt ansvaret för din uppfostran och utveckling. De ska alltid först tänka på ditt bästa.

Artikel 19
Du har rätt att skyddas mot alla former av våld, mot vanvård, misshandel och övergrepp. Du ska inte bli utnyttjad av dina föräldrar eller andra vårdnadshavare.

Artikel 20-21
Du som berövats din familj, ska ha rätt att få omvårdnad.

Artikel 22
Om du har tvingats fly från ditt hemland har du samma rättigheter som alla andra barn i det nya landet. Om du har flytt ensam ska du få speciellt stöd och hjälp. Om det är möjligt ska du återförenas med din familj.

Artikel 23
Varje barn har rätt till ett bra liv. Om du har ett handikapp, har du rätt till extra stöd och hjälp.

Artikel 24
Om du blir sjuk har du rätt att få all den hjälp och vård du behöver.

Artikel 28-29
Du har rätt till att gå i skolan och lära dig sådant som är viktigt att kunna, t ex respekt för mänskliga rättigheter och respekt för andra kulturer.

Artikel 30
Varje barns tankar och tro ska respekteras. Du som tillhör en minoritet har rätt till ditt eget språk, din egen kultur och din egen tro.

Artikel 31
Du har rätt till lek, vila och fritid och att leva i en bra miljö.

Artikel 32
Du får inte tvingats till skadligt arbete som skadar eller hindrar din skolgång och din hälsa.

Artikel 34
Du får inte utsättas för övergrepp eller tvingas till prostitution. Om du behandlas illa ska du få skydd och hjälp.

Artikel 35
Ingen har rätt att kidnappa eller sälja dig.

Artikel 37
Du får inte bli straffad på ett grymt och skadligt sätt.

Artikel 38
Du får inte bli värvad som soldat och delta i väpnad konflikt.

Artikel 42
Alla barn och vuxna ska känna till barnkonventionen. Du har rätt att få information och kunskap om dina rättigheter.

Här kan du läsa hela:
http://www.barnensraddningsark.com/fn-barnkonvention-hela.shtml

P-O Noren
2009-04-25, 02:27
Jag ber om ursäkt för den väg mitt inlägg tog.

Jag menade bara lite försiktigt att jag önskar kunskap om att våra mc-kläder och skydd inte har producerats av barnarbetare, eller eljest socialt vidriga former. Det finns ju alltid en sådan risk när priset är för fördelaktigt, eller det är svårt att spåra ursprunget på varan. Menade inget annat.:(

Swedie
2009-04-25, 07:35
Snälla rara gottfolk... detta är ett MC forum för diskussion av så mycket MC-relaterat som möjligt. Vi ska ha trevlig och kul med en lättsam stämning. Inte en sådan stämning som skapades med det inlägg Marie gjorde, som såklart tagits bort.

Vi ska inte inte ha en diskussion för eller emot politik som förs av andra länder, eller rättfärdigande av den ena eller den andra politiken.

Låt tråden handla om vad den handlar om, ryggskydd från Lidl! Tack!

rednax
2009-04-25, 08:26
Jag ber om ursäkt för den väg mitt inlägg tog.

Jag menade bara lite försiktigt att jag önskar kunskap om att våra mc-kläder och skydd inte har producerats av barnarbetare, eller eljest socialt vidriga former. Det finns ju alltid en sådan risk när priset är för fördelaktigt, eller det är svårt att spåra ursprunget på varan. Menade inget annat.:(
självklart en mycket berättigad fråga. inte köper man tex pälskantad anorak från Kina, när man vet att hur den tillverkats. Det är ju skitbra om mc-kollektivet blir en medveten konsumentgrupp, för jestapetter vad mycket stålar vi handlar för...

rednax
2009-04-26, 07:58
Bäste moderator. Samtidigt som du tog de inlägg, där det öppet deklarerades nazistiska sympatier och en kall likgiltighet inför ev barnarbete i samband med produktion av mc-prylar, tog du bort ett flertal av mina inlägg. Det kan jag förstå, då de skrevs för att bemöta dessa obehagligheter. Vill bara påpeka att även mitt inlägg med Barnkonventionen främst var riktat till folk med den typen av obehaglig inställning och inte till mc-kollektivet, eller delar av detta , som tidigare deltagit i diskussionen här. Jag är helt övertygad om att folk i allmänhet tycker att denna är fullt berättigad!

Swedie
2009-04-26, 10:06
Bäste moderator. Samtidigt som du tog de inlägg, där det öppet deklarerades nazistiska sympatier och en kall likgiltighet inför ev barnarbete i samband med produktion av mc-prylar, tog du bort ett flertal av mina inlägg. Det kan jag förstå, då de skrevs för att bemöta dessa obehagligheter. Vill bara påpeka att även mitt inlägg med Barnkonventionen främst var riktat till folk med den typen av obehaglig inställning och inte till mc-kollektivet, eller delar av detta , som tidigare deltagit i diskussionen här. Jag är helt övertygad om att folk i allmänhet tycker att denna är fullt berättigad!
Det var svar på originalinlägget som orsakade oredan. Så allting som är svar på inlägget som skapade kaoset tas bort då det annars i framtiden för de som inte sett originalinlägget som orsakade kaoset ändå inte kan relatera till dessa inlägg då de inte vet vad det pratas om.