handdator

Visa fullständig version : däck

honda cbf 500
2009-07-26, 21:24
Hej,

Har någon på forumet någon erfarenhet av däck av okänt märke? Rullar de mer eller mindre än däck från kända märken osv?

Mvh

Amir

Swedie
2009-07-27, 08:40
Va? Det där var en skum fråga som inte går att svara på.

Alla däck rullar :)

honda cbf 500
2009-07-27, 21:40
Det var väl ingen skum fråga tycker jag. Det jag menar är om de är prisvärda iförhållande kända märken?

Hälsningar,

Amir

Va? Det där var en skum fråga som inte går att svara på.

Alla däck rullar :)

GuzziKungen
2009-07-27, 22:43
Maxxis är ett däck som funkar bra , se hojdack.se
Det är ett för sverige okänt märke som åtminstone jag har
haft god erfarenhet (kanske inte som rent bankörningsdäck) som ett
allround-däck.
Ha dé

Jåke
2009-07-28, 01:18
Det var väl ingen skum fråga tycker jag. Det jag menar är om de är prisvärda iförhållande kända märken?

Hälsningar,

Amir
Jämfört med vad? Kan hålla med Swedie om att en lite för obestämd fråga för att svara rätt av. Vad är "okänt märke"?

I min lilla värld är ju dessutom inte hur långt ett däck rullar ett mått på hur bra det är... utan hur väl det fungerar.

Men som GK säger, Maxxis är undervärderade i Sverige. Åtminstone Presa Sport ger mycket bra värde för pengarna men finns nog inte i dina dimensioner. Pratar vi CBF500 spelar det nog mindre roll, ta det bästa du hittar och det blir ändå ganska billigt (är det 160/70-17 och 120/60-17 du söker finns det bra däck i Dunlop Roadsmart 70-profil fram).

:)

P-O Noren
2009-07-28, 09:29
Både ja och nej skulle jag svara på om lågprisdäck är prisvärda.
För en 500cc hoj så kan jag inte tänka mig att det spelar jättstor roll vad du sätter på. För en stor touringhoj på 250kg och +1000cc så kan du få ganska dåliga egenskaper med alltför dåliga däck. Det är ju inte bara slitytan utan även stommen som påverkar.

För en renodlad sporthoj så är det lite bakvänt att spara in på däckskvalitet, förtar rätt så mycket av hojens syfte och konstruktion.

Men jag håller med om att frågan är luddigt ställd, frågan är lättare att besvara om du har ett märke och produktnamn som du jämför med...

honda cbf 500
2009-07-29, 20:11
Mina orginaldäck av märket bridgestone rullade 1500 mil. Om jag hittar ett okänt märke som rullar mera mil samt kostar mindre så tycker jag att det är intressant inför nästa däckbyte.

I år kommer jag köra runt 1500 mil och tycker att lägga ut 6000 kr bara på däck på en mc säsong är lite väl mkt.

// Amir

Både ja och nej skulle jag svara på om lågprisdäck är prisvärda.
För en 500cc hoj så kan jag inte tänka mig att det spelar jättstor roll vad du sätter på. För en stor touringhoj på 250kg och +1000cc så kan du få ganska dåliga egenskaper med alltför dåliga däck. Det är ju inte bara slitytan utan även stommen som påverkar.

För en renodlad sporthoj så är det lite bakvänt att spara in på däckskvalitet, förtar rätt så mycket av hojens syfte och konstruktion.

Men jag håller med om att frågan är luddigt ställd, frågan är lättare att besvara om du har ett märke och produktnamn som du jämför med...

Agile
2009-07-29, 20:22
Mina orginaldäck av märket bridgestone rullade 1500 mil. Om jag hittar ett okänt märke som rullar mera mil samt kostar mindre så tycker jag att det är intressant inför nästa däckbyte.

I år kommer jag köra runt 1500 mil och tycker att lägga ut 6000 kr bara på däck på en mc säsong är lite väl mkt.

// Amir

Köper du däck till en gammal 500 för 6000 spänn är det nåt fel. Jag kör på Pirelli Diablo (180/55 120/60(?) ) och betalade totalt under 3.500 inl. omläggning.

Kommer du dessutom 1500 mil på dem har du ingen rätt att gnälla, jag kommer ca 400 på mina och bortsett att jag ska börja vända dem för att få ut lite till känns det ok!

honda cbf 500
2009-07-29, 22:17
Gammal 500, cbf 500 årsmodell 2007 uttagen 2008 av mig så speciellt gammal tycker jag inte att den är:D

Däcken kostade mig inkluseive 3000 kr men eftersom jag kör mer än 1500 mil per säsong som det ser ut just nu så blir den totala däckostnaden 6000 kr per säsong vilket jag tycker är för mkt.

Hund, jag gnällde inte...utan tänkte förnuftigt och ekonomiskt :D

// Amir

Köper du däck till en gammal 500 för 6000 spänn är det nåt fel. Jag kör på Pirelli Diablo (180/55 120/60(?) ) och betalade totalt under 3.500 inl. omläggning.

Kommer du dessutom 1500 mil på dem har du ingen rätt att gnälla, jag kommer ca 400 på mina och bortsett att jag ska börja vända dem för att få ut lite till känns det ok!

Agile
2009-07-30, 09:03
Gammal 500, cbf 500 årsmodell 2007 uttagen 2008 av mig så speciellt gammal tycker jag inte att den är:D

Däcken kostade mig inkluseive 3000 kr men eftersom jag kör mer än 1500 mil per säsong som det ser ut just nu så blir den totala däckostnaden 6000 kr per säsong vilket jag tycker är för mkt.

Hund, jag gnällde inte...utan tänkte förnuftigt och ekonomiskt :D

// Amir

Ok, my bad :o

Kör du så mkt så kostar det. Tycker iofs fortfarande att du borde få tag i de däcken mkt billigare än så, kolla däckonline.se!

Hellman
2009-07-30, 20:26
Kör du mycket och långt utan hårda bandagar kan jag rekommendera Michelin Pilot Road 2.
Bra livsläng och bra grepp, speciellt i vått.

Kostar knappa 3000 från hojdäck.se och sedan är monteringen en extra kostnad, de har vad jag vet avtal med Vianor över hela landet.

Lite billigare så finns ju t ex http://www.shinko.se/ . Har inte kört med dessa själv så jag kan inte ge erfarenheter där.

honda cbf 500
2009-07-30, 22:27
Det är precis såna här tips jag letar efter :-). Jag hittade ett par däck till min hoj för knappt 1900 kr. Det är ju billigare än de 2300 kr som jag betalade för mina dunlop. Om dessa shinko däck låg på 1600 kr så är det helt klart ett intressant val inför nästa däckbyte.

Man kanske bör nämna att honda cbf 500 är ingen hög hastighetshoj. Max hastigheten ligger på 160 km/h.

// Amir

Kör du mycket och långt utan hårda bandagar kan jag rekommendera Michelin Pilot Road 2.
Bra livsläng och bra grepp, speciellt i vått.

Kostar knappa 3000 från hojdäck.se och sedan är monteringen en extra kostnad, de har vad jag vet avtal med Vianor över hela landet.

Lite billigare så finns ju t ex http://www.shinko.se/ . Har inte kört med dessa själv så jag kan inte ge erfarenheter där.

Blazer
2009-07-31, 08:56
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=44412239.121.2186&m_s=1&s_p=Motorcykeldack

Pris inkl. frakt + montering

Bridgestone G 548 --- 160/70 -17 TL 73V--- 1367,10 SEK

Bridgestone BT 45 R--- 120/80 -17 TL 61H--- 1042,30 SEK

Schuster
2009-08-03, 12:47
Jag bytte Däck på min XJ900 i mars månad og har kört ca 2200 kilometer på det, det är et Continental TKV 12 120/90-18, efter 2200 kilometer syn korden och det finns ingen slidbana på vissa ställen av Däcket jag kör enbart normalt och undviker helst Grusväg, använder stort set aldrig fotbromsen, mest nerväxling och sedan handbroms, så hårde inbromsning förkommer aldrig da jag alltid kör med god avstånd, så med andra ord, vilket livsfarligt skräpdäck.
Har någon liknande erfaring?

Avarage
2009-08-03, 14:06

// Amir

Håller med dig 6000kr för 1500 mil blandad körning i trafik är mycket pengar. MEN hur i hela världen kommer du upp i sådana pengar på en uppsättning däck (1st. fram & 1st. bakdäck)? För du avsåg väl endast en uppsättning, eller?

Köper du exempelvis Michelin Pilot Power 2CT som är riktigt bra däck och som jag får ut mellan 1700-1800 mil med min VFR kostar en uppsättning (120/70-17 + 160/60-17) 1150kr + 1700kr = 2850kr. Köper du Michelin Pilot Road 2CT ung samma pengar (ca. 2880kr). Med Pilot Road får jag ut mellan 2300-2500 mil vilket med din körsträcka skulle räcka drygt 1,5 säsonger och med tanke på allroundegenskaperna (vått + torrt) som dessa däck har tycke rjag det helt klart är värt pengarna men smaken är ju som baken vilket man måste respektera!

Mvh!
// Niklas

Avarage
2009-08-03, 14:11
Man kanske bör nämna att honda cbf 500 är ingen hög hastighetshoj. Max hastigheten ligger på 160 km/h.

// Amir

Och hur fort kör du i kurvorna? Eller hur hårt brukar/vill du kunna bromsa i vått/torrt?

Glöm max hastighet i resonemanget kring däcksval så länge vi inte pratar hojar som kräver specieldäck pga. att de exempelvis toppar ÖVER 300km/h.

Om din hoj toppar 160km/h så GÅR det att köra den med det ÖVER ALLT. Om man då kör som en stolle med den (160km/h är ganska fort i många kurvor) så behöver man riktigt bra däck för att inte vurpa/krascha (förutom bra körteknik och en sabla massa tur för att inte köra på någon stackare som går/cyklar/svänger ut osv. dvs. sådan körning hör inte hemma på allmän landsväg dvs. OT). Vad jag vill ha sagt är att det är mer din körstil som avgör vilka däck som är bra för dig mer än hur fort din hoj GÅR att köra! Och självklart hur du brukar din hoj!

Mvh!
// Niklas

P-O Noren
2009-08-03, 20:34
Jag bytte Däck på min XJ900 i mars månad og har kört ca 2200 kilometer på det, det är et Continental TKV 12 120/90-18, efter 2200 kilometer syn korden och det finns ingen slidbana på vissa ställen av Däcket jag kör enbart normalt och undviker helst Grusväg, använder stort set aldrig fotbromsen, mest nerväxling och sedan handbroms, så hårde inbromsning förkommer aldrig da jag alltid kör med god avstånd, så med andra ord, vilket livsfarligt skräpdäck.
Har någon liknande erfaring?

Även däck har problem med kvalitet, eftersom det är en komplicerad process att producera däck med höga prestanda.

Min första gissning är att du kört med fel däckstryck, mycket vanligt att man kör med för lågt tryck. Kör med säg 2,1 kg i tryck bak på en diversion och åker på långresa med passagerare och packning så är däcket slut på 200mil. Råkade ut för detta då killen på däckverkstan kontrollerade trycket då han la på däcken. Stressad som jag var så kollade jag inte själv.

Har du haft korrekt tryck, minst +2,5kg bak med packning så ska du reklamera däcket. Kan ha varit ett produktionsfel.

@Honda cbf500:
Om jag vore dig skulle jag köra på det föreslagna michelin däcket. Du kör såpass mycket att din hoj förmodligen körs i alla väder. Använder man fordonet i "ur och skur" så ställer det högre krav på däckets våtegenskaper osv. Du kan ju samtidigt testa ett lågprisdäck, för med dina siffror behöver du bara stå ut med ett dåligt däck några månader. Sedan blir det ny omgång.

Generellt sett kan man inte få både jättebra grepp och lång livslängd på ett däck. Det du vinner på bra grepp förlorar du på hur många mil du får ut på däcket.

Avarage
2009-08-03, 21:45
Det här med däck är en ganska rolig historia. För många sitter väldigt mycket av förtroendet vad gäller grepp i huvudet inte i däcken.

Vi körde i slutet av 80-talet fort på Michelin M59X bak och Metzeler ME33 Laser fram. Vi körde relativt fort både i torrt och i vått och emellanåt på bana också allt med samma däck.

Skulle vi (läs jag) köra lika fort på samma däck idag som jag gjorde då...idag när jag vant mig vid det grepp som ex. Pilot Power 2CT ger?

Ingen aning! Jag skulle med all sannolikhet känna mig otryggare i början idag än vad jag gjorde då trotts att det är samma gummi!

Köper man ett gatdäck vare sig det är ett mer eller mindre sportdäck eller för touring av ett känt märke så är jag övertygad om att man får däck som i de flesta avseenden är bättre än de däck man åkte på för över 20 år sedan.

Vi körde mellan 2200-2500mil på en uppsättning M59X/ME33 då och jag kör idag lika långt på Pilot Road 2CT och greppet jag har i Pilot Road CT2 är vida överlägset den gamla minst sagt uråldriga kombinationen.

Har man inte en enormt effektstark hoj ELLER kör som ett förbaskat svin med livet som insats (både sitt egna eller andras) i var och vartannan kurva finns både livslängd och grepp i så gott som vilket däck som helst av de stora tillverkarna (i relation till förr).

Kör man en supersporthoj med +180hk eller därikring finns självklart ett behov av mer grepp än vad man oftast behöver om inte annat av den anledningen att det är så lätt att "överdosera" vid påslag (gaskontroll) att man behöver det där extra greppet pga. att man lätt doserar fel! Och vem vill vurpa? Alltså bör man med dessa maskiner välja riktigt bra däck vilket då innebär något sämre livslängd (på däcken) men det är det värt!

Det kostar å ligga på topp! :D

Mvh!
// Niklas

Dr.Bike
2009-08-04, 04:12
Det här med däck är en ganska rolig historia. För många sitter väldigt mycket av förtroendet vad gäller grepp i huvudet inte i däcken.
Köper man ett gatdäck vare sig det är ett mer eller mindre sportdäck eller för touring av ett känt märke så är jag övertygad om att man får däck som i de flesta avseenden är bättre än de däck man åkte på för över 20 år sedan.

Har man inte en enormt effektstark hoj ELLER kör som ett förbaskat svin med livet som insats (både sitt egna eller andras) i var och vartannan kurva finns både livslängd och grepp i så gott som vilket däck som helst av de stora tillverkarna (i relation till förr).

Mvh!
// Niklas

En av de bästa sammanfattningarna om däck kontra folks omotiverade oro för grepp, livslängd eller vad det nu kan vara för tekniska egenskaper ett däck kan ha.

Och då denna sajt saknar möjlighet att ge plustecken för inlägg man gillar så tackar jag såhär istället. :hattenavförAvaragesmiley

Och: Jag har samma erfarenhet, framförallt på bandagar.
Folk har blivit (har alltid varit?) hypokondriker vad avser:

- val av däck (måste vara "rätt" märke, och modell/hårdhet, för det har man läst i däckstester vilka däck som är bäst...)
- val av annat lufttryck än vad fabrikanten rekommenderar...(många blandar ihop äpplen och päron, racedäck kontra gatdäck, och kör med alldeles för låga tryck i sina gatdäck. Följ hojtillverkarens rekommendation, släpp sen ut max 2 hekto, för det är så mycket som trycket ökar pga värmen - om du är snabb vill säga!)
- val av kombinationer av däck, eller snarare avsaknaden av olika kombinationer i form av olika märken fram/bak osv osv p.g.a den allmänt vedertagna "sanningen" (myten anm.) att man inte kan "blanda olika fabrikat"
- däckvärmare eller inte på gatdäck (tveksamt behov då gatdäck numera uppnår sin temp på drygt ett varv på storbana) Snarare blir gatdäck FÖR varma mot slutet av passet, av förare som har ett högt tempo.

Ja listan kan göras hur lång som helst.

Oftast får man frågan: -Duger de här däcken (jag har) att köra bana med?

Svaret blir oftast ett ja.
Av flera anledningar.

- dels håller de allra flesta däck (och då menar jag inte bara rena supersportdäck, utan även sporttouringdäck osv) för betydligt bättre varvtider än vad den vanlige dödlige kan ens komma i närheten av, dvs däckens kompetensnivå ligger över de flesta förares, och därmed sagt, blir de inte en gränssättande faktor. (det gäller bara att få in detta i medvetandet, precis som Avarage sa, och däri ligger det största problemet!).

- dels blir svaret ja, beroende på vem som frågar. Man får bedöma från fall till fall. Och skulle det nu vara en person med kapacitet att överglänsa däckens förmåga, så hade denne person för det första redan vetat svaret på frågan... d.v.s hade aldrig behövt fråga, och dels hade personen förmodligen valt korrekta däck redan från början.
I klartext: Om du måste fråga om däcken duger... så gör de förmodligen det ;)

Därför kan man oxå säga, att olika däcksfabrikat (såvitt de är skapade för samma typ av körning) oxå kan blandas fritt, då det (som de flesta vet, från däckstester) endast skiljer väldigt lite när t.o.m proffsen testar.
Vi dödliga ligger kanske på 75% av detta, och kommer således aldrig märka ev. skillnader. (för skillnader finns - helt klart - men de är alltså inte avgörande om du inte är tävlingsförare)

Brasklapp: Nu rekommenderar jag inte detta att blanda däcksfabrikat som "förstaval", det jag säger är att man inte ska få panik i blicken bara för att den som kränger däck ute vid bankanten inte har exakt samma sort som du har, när det är dags att smacka på ETT nytt (vanligtvis bakdäck) däck på hojen under t.ex en bandag.

Men för att ta ett "skräckexempel" ur verkliga livet på maximalt olika gummin, så kan jag berätta att själv har jag ett racergummi bak och ett sporttouring fram f.n
Dessutom av olika fabrikat.
De renläriga skriker nu rakt ut! :D
(Power One Competition bak, Dunlop Roadsmart fram)
Inte den mest optimala blandningen tycker man, men då jag absolut inte hade ett enda problem med greppet fram, men däremot bak, så började jag med att knäppa på ett suddigare gummi där. (valde inte heller ett gat-sportdäck, då detta var Gotland Ring, och där kokade gat-varianterna bort, medan race-dito höll...)
Och voilá så kunde tempot ökas ytterligare, och det utan tidigare (små) bakhjulssläpp.

Budskap: Framdäcket, blev inte "halare" av att det kom på ett räcergummi bak. Jag började alltså inte få framhjulssläpp... ;)
Lessons learned: If it works...don't fix it!

Sen...kanske jag hade kunnat köra ÄNNU fortare med suddegummi fram oxå...
Eller inte. För min egna inkompetensnivå hade nu infunnit sig :D

Men summa summarum är iaf att: Kör med det du har. Våga lita på däcken. Gör så gott du kan, utan att oroa dig. ta eventuella problem NÄR de kommer, inte innan! Och jo, du kommer kanske finna gränsen för däcken, men gratulera dig själv då! Och köp "värre" däck nästa gång.

Don't worry - Be happy! :)

Avarage
2009-08-04, 09:56
- val av däck (måste vara "rätt" märke, och modell/hårdhet, för det har man läst i däckstester vilka däck som är bäst...)

Visst är det så (jag är lika dan IBLAND) MEN det är finns en poäng med att åka på sådant gummi som man har förtroende för JUST av den anledningen att förtroende gör att man kan/vågar slappna av. Och en avslappnad förare gör färre misstag dvs. det blir säkrare. Som sagt var det mesta sitter i huvudet. Så om valet av däckmärke/modell/what ever gör att man kan känna sig lugnare så är det bara positivt!

- val av annat lufttryck än vad fabrikanten rekommenderar...(många blandar ihop äpplen och päron, racedäck kontra gatdäck, och kör med alldeles för låga tryck i sina gatdäck. Följ hojtillverkarens rekommendation, släpp sen ut max 2 hekto, för det är så mycket som trycket ökar pga värmen - om du är snabb vill säga!)

Hmm, generellt sett funkar nog detta. Jag skriver nog för jag känner bara till ett märke och inte ens alla deras däck och efter att ha varit i kontakt med deras engelska testteam som kör tester även på stor bana gav i handen att rekommenderat ringtryck för bana och dessa gatdäck skulle vara 2,1 bar/2,1bar jämfört med för gatbruk 2,5bar/2,9bar. Men det var deras ena däckmodell, vad andra tillverkare/modeller funkar bäst med bör man nog antingen själv testa fram eller försöka få svar på från tillverkaren. Vad som är relativt viktigt är dock att ta reda på min ringtryck med tanke på stommen.

- val av kombinationer av däck, eller snarare avsaknaden av olika kombinationer i form av olika märken fram/bak osv osv p.g.a den allmänt vedertagna "sanningen" (myten anm.) att man inte kan "blanda olika fabrikat"

Enda kommentaren jag har till detta är att man skall försöka ha bäst grepp fram! En lätt sladd bak löser sig medan en sladd fram ofta skiter sig! :eek:

Men för att ta ett "skräckexempel" ur verkliga livet på maximalt olika gummin, så kan jag berätta att själv har jag ett racergummi bak och ett sporttouring fram f.n

Dessutom av olika fabrikat.
De renläriga skriker nu rakt ut! :D
(Power One Competition bak, Dunlop Roadsmart fram)

Gissa vilket av dessa däck som snabbast kommer upp i optimal arbetstemperatur? ;)

Optimal arbetstemperatur för detta bakdäcket är mellan 90-130 grader. En intressant fråga är då:
- Vilken arbetstemperatur hade framdäcket när bakdäcket var uppe i full arbetstemp.?

En annan reflektion är:
- Vilken lutningsvinkel är resp. däck gjorda för?
Om man tappar fästet fram FÖRE man tappar den bak (pga. slut på anläggningsyta) så är i mitt tycke kombinationen inte lyckad! Hade du kört på Pilot Road/Power fram hade jag vetat svaret men nu vet jag inte ett skvatt om Dunlops däck.

Gissa också vilket av dessa däck som ger bäst grepp vid väta? ;)

Däck är en hel vetenskap och krångligt värre KAN det vara så man skall försöka att inte bry sig så mycket, jag håller helt med dig, och framför allt inte krångla till det. Keep it simple!

Mvh!
// Niklas

Dr.Bike
2009-08-04, 14:11
Avarage sade: Visst är det så (jag är likadan, IBLAND) MEN det är finns en poäng med att åka på sådant gummi som man har förtroende för JUST av den anledningen att förtroende gör att man kan/vågar slappna av. Och en avslappnad förare gör färre misstag dvs. det blir säkrare. Som sagt var det mesta sitter i huvudet. Så om valet av däckmärke/modell/what ever gör att man kan känna sig lugnare så är det bara positivt!

Dr.Bike replikerar i grönt: Absolut! Även jag eftersträvar däck jag gillar av olika anledningar... ;) Men återigen: Att utbilda, så att folk ÄVEN kan visa förtroende för "andra däck än de som vinner tester" T.ex de utmärkta Maxxis, är själva poängen i mitt resonemang. För i slutändan handlar det ju om att köra med förtroende.
Och ju mer man vet om däck, eller sin egen inkompetensnivå, ju mer inser man att de däck man har duger. Och därmed kör man med förtroende.
Är du med? (man ska alltså inte enbart köpa sig förtroende genom att göra som "alla andra" och köpa testvinnare. utan dels lära sig köra med det man har, dels inse att, som jag sa, de flesta däck är bättre än en själv = duger)
En tulipanaros som inte är så lätt att åstadkomma! :)

Hmm, generellt sett funkar nog detta. Jag skriver nog för jag känner bara till ett märke och inte ens alla deras däck och efter att ha varit i kontakt med deras engelska testteam som kör tester även på stor bana gav i handen att rekommenderat ringtryck för bana och dessa gatdäck skulle vara 2,1 bar/2,1bar jämfört med för gatbruk 2,5bar/2,9bar. Men det var deras ena däckmodell, vad andra tillverkare/modeller funkar bäst med bör man nog antingen själv testa fram eller försöka få svar på från tillverkaren. Vad som är relativt viktigt är dock att ta reda på min ringtryck med tanke på stommen.

Återigen: Helt sant, och då de flesta fabrikanters rekommendationer mellan gata och bana kan skilja så mycket, är den generella regeln: Originaltryck minus ett par hekto, tillämpbart i 9 fall av 10. Oftast är det ju personer som du, dvs avancerade åkare som vinner i grepp på att lufta ur ytterligare.
Dock pratar jag om de fall när folk släpper ut ALLDELES för mycket ur däcken och ligger under även det rekommenderade, då de kopierar tävlingstryck på alltifrån 1,5 - 2,0 Bar.
Och det man vinner på gungorna förlorar man som bekant på karusellerna, och detta med ett ökat slitage som följd pga större plastisk torsion i själva gummit när kontaktytan ökar. MAn får alltså ingenting gratis... ;)
Nu such things as free lunches, så även i detta fall.

Enda kommentaren jag har till detta är att man skall försöka ha bäst grepp fram! En lätt sladd bak löser sig medan en sladd fram ofta skiter sig!
Optimal arbetstemperatur för detta bakdäcket är mellan 90-130 grader. En intressant fråga är då:
- Vilken arbetstemperatur hade framdäcket när bakdäcket var uppe i full arbetstemp.?
En annan reflektion är:
- Vilken lutningsvinkel är resp. däck gjorda för?
Om man tappar fästet fram FÖRE man tappar den bak (pga. slut på anläggningsyta) så är i mitt tycke kombinationen inte lyckad! Hade du kört på Pilot Road/Power fram hade jag vetat svaret men nu vet jag inte ett skvatt om Dunlops däck.
Gissa också vilket av dessa däck som ger bäst grepp vid väta?

Nu var det en "fegrand" kvar på framdäcket...så atte... :o gränsen var INTE uppnådd, likväl som att man får ju köra efter "sämsta däck" såklart.
Men nu var inte mitt exempel avsett att berätta hur man SKA göra, utan var (som jag sa) ett exempel ur den verkliga verkligheten, på hur OLIKA däck man KAN ha, utan att för den skull drabbas av däcksgudarnas vrede. ;)
Tempot var rätt högt, och nej, det var inga konstiga egenheter i uppförandet hos hojen (en Blackbird) i övrigt.

Däck är en hel vetenskap och krångligt värre KAN det vara så man skall försöka att inte bry sig så mycket, jag håller helt med dig, och framför allt inte krångla till det. Keep it simple!

Jess!
Dock ÄR det krångligt, och det blev jag själv vrse på ett däcksseminarium där enbart MC-däck gicks igenom, utbildades på, och alla de "idiotfrågor" man hade, fick sina svar :)
Minnesregeln är dock här, precis som du Niklas säger, precis som överallt annanstans:
KISS (Keep It Simple Stupid!)
Grejen är iaf trots detta att kunna ingjuta förtroende hos folk och fä för att de FLESTA däck trots allt duger mer än väl, och att man inte behöver vara orolig.
Att KÖPA sig trygghet, och självförtroende via dyraste testvinnardäcken (placebo) eller skaffa sig den genom kunskap och förståelse (verklig trygghet) är ju den lilla trollkonst som jag tror duktiga SMC-instruktörer kan bidra med! ;) :tummen-upp

Mvh!// Niklas
Dito!// Dr.Bike

GAMMA
2009-08-04, 14:21
Till en CBF500 hittar jag däck för mycket rimliga priser på www.hojdack.se

Se t.ex dessa:
Maxxis Supermaxx Bak 1303:- Fram 884:- =2187:-
Michelin Pilot Road Bak 1297:- Fram 1017:- =2314:-

Enkelt att beställa och om du ej har möjlighet att "kränga" däcken själva så kontaktar du en VIANOR-verkstad som tar mellan 150-200:- för jobbet.

Schuster
2009-08-04, 17:58
Tack för ditt inlägg Norén, jag var på Gummi verkstan i går med mitt Däck, där är ingen fel på lufttrycket, och Däcket ser mycket konstgt ut på ena sidan syns textilkorden och på andra sidan finns lite Gummi kvar, de gnydde lite över reklamationen, och jag vet inte om jag får ut det, jag har aldrig haft passager på Maskinen eller stor belastning, så jag är ganska överbevisat om, at det är ett livsfarligt skräpdäck, jag har tagit lite foto av Däcket från fler håll och kommer inte att godkänna annat än en reklamation, borde fordra ersättning för mina lampor också, så vi får se hur det går.
Förövrigt ganska roligt att jag kallas Junior i medlemssammanhang, jag tog mitt Körkort i 1956, och har kört i stort hela livet dagligen, på senare år har jag återfallit till Motorcykel, jag brukar at kalla den för min Rollator:rolleyes:, jag läggar mycket vikt på säkerhet, och kör därefter samt ser till att grejerna är hela och fungerar.

honda cbf 500
2009-08-04, 18:30
Hej,

Det har varit lärorikt att läsa Era inlägg. och fortsätt gärna att skriva mera.
Någon frågade jag räknade fram att däck skulle kosta mig 6000 kr denna säsong.

När min hoj hade rullat 1500 mil bytte jag ut orginaldäcken till dunlopdäck både fram och bak. Det hela kostade 3000 kr inklusive arbetet. Jag lämnade in hela hojen.

Jag misstänker/te att kanske åker på ett däckbyte till innan säsongen är över. Då kostar det ingen 3000 kr för nya däck, dvs 6000 kr för en säsong.

Det var ngn som tipsade shinkodäck. Verkar vara intressant alternativ. Får jag ut runt 2000 mil och kostar 500 kr mindre dunlopdäcken så är det ett intressant alternativ.

I mitt fall då min hoj inte är så snabb och jag kör inte så vrålfort heller för den delen, det senare beror på att hojen inte är så snabb :-) så tror jag inte att däckmärket spelar någon större roll.

// Amir

Tack för ditt inlägg Norén, jag var på Gummi verkstan i går med mitt Däck, där är ingen fel på lufttrycket, och Däcket ser mycket konstgt ut på ena sidan syns textilkorden och på andra sidan finns lite Gummi kvar, de gnydde lite över reklamationen, och jag vet inte om jag får ut det, jag har aldrig haft passager på Maskinen eller stor belastning, så jag är ganska överbevisat om, at det är ett livsfarligt skräpdäck, jag har tagit lite foto av Däcket från fler håll och kommer inte att godkänna annat än en reklamation, borde fordra ersättning för mina lampor också, så vi får se hur det går.
Förövrigt ganska roligt att jag kallas Junior i medlemssammanhang, jag tog mitt Körkort i 1956, och har kört i stort hela livet dagligen, på senare år har jag återfallit till Motorcykel, jag brukar at kalla den för min Rollator:rolleyes:, jag läggar mycket vikt på säkerhet, och kör därefter samt ser till att grejerna är hela och fungerar.

Avarage
2009-08-04, 18:34
Är du med?

Jo, jag är med på hur du menar!

Oftast är det ju personer som du, dvs avancerade åkare som vinner i grepp på att lufta ur ytterligare.

Nej, det stämmer inte! Genom att minska ringtrycket (inom de gränser som tillverkaren anger) tvingas däcket att jobba mer vilket genererar värme = grepp. Kör man långsamt får däcket jobba mindre och kommer kanske inte upp i rätt arbetstemperatur med normalt rekommenderar gattryck. Medan en snabbare förare lyckas, med samma ringtryck, få däcket att komma upp i rätt arbetstemperatur.

Man får helt enkelt observera/utvärdera däckstemperaturen efter ett pass på bana för att se om man (inom rek. värden från tillverkaren) bör höja, sänka eller ligga kvar på samma ringtryck man redan har. En sådan utvärdering kan göras antingen med termometer (säkrast) eller genom att titta på däckslitaget.

Vad man däremot INTE skall göra är att köra med för lågt ringtryck på gatan. Med för lågt ringtryck kommer däcken att överhettas vid körning på motorväg med last (alt. autobahn) och man sliter däcket MYCKET fortare än med rätt ringtryck!

Dock pratar jag om de fall när folk släpper ut ALLDELES för mycket ur däcken och ligger under även det rekommenderade, då de kopierar tävlingstryck på alltifrån 1,5 - 2,0 Bar.

Det kan vara direkt farligt eftersom däckstommen på ett gatdäck i princip aldrig är gjorda för så låga ringtryck. Man bör, som sagt var, gå på däcktillverkarens rekommendationer. Är man tveksam kontakta dem och tala om vad för typ av körning man gjör (gata, bana, mycket last etc.).

Nu var det en "fegrand" kvar på framdäcket...så atte... :o gränsen var INTE uppnådd, likväl som att man får ju köra efter "sämsta däck" såklart.

Och min kommentar var enbart för att andra som bara läser inte skall gå i en "fälla" vad gäller möjlig lutningsvinkel när man har så olika däckstyper fram vs. bak.

För övrigt är vi bara människor och vi gör misstag ibland nog vore det då synd om det släpper fram i stället för bak pga. att man valt en kombination som inte gav den lilla extra säkerheten att bak tappar fästet (pga. lutningsvinkel) före fram!?

Nåja, bara man vet vad man gör så FUNKAR de flesta kombinationer. Först när man börjar pressa däcken är det möjligt att få fram skillnaderna i egenskaperna. HUR mycket man måste pressa dem varierar naturligtvis.

Mvh!
// Niklas

Chrille J
2009-08-05, 11:11
Kul att se att det finns medlemmar på forumet som kan en hel del om däck som bla Dr Bike och Avarege.Tycker samtidigt att det är tråkigt att det finns medlemmar på forumet som kastar skit på däcktillverkare innan dom fått ett reklamationsärende utrett. Det vore mkt intressant att få reda på hur däcket ser ut och vad tillverkaren säger om TKV däcket som är "ett livsfarligt skräpdäck". har själv kört flera omgångar av detta däck under 90 talet och upplevt det som ett helt ok landsvägsdäck. Mina erfarenher sen jag började köra hoj 1982 är det att skillnaden mellan fabrikten är marginell, viktigast är att väja rätt typ av däck till hoj och åkstil.

Jo, jag är med på hur du menar!

Nej, det stämmer inte! Genom att minska ringtrycket (inom de gränser som tillverkaren anger) tvingas däcket att jobba mer vilket genererar värme = grepp. Kör man långsamt får däcket jobba mindre och kommer kanske inte upp i rätt arbetstemperatur med normalt rekommenderar gattryck. Medan en snabbare förare lyckas, med samma ringtryck, få däcket att komma upp i rätt arbetstemperatur.

Man får helt enkelt observera/utvärdera däckstemperaturen efter ett pass på bana för att se om man (inom rek. värden från tillverkaren) bör höja, sänka eller ligga kvar på samma ringtryck man redan har. En sådan utvärdering kan göras antingen med termometer (säkrast) eller genom att titta på däckslitaget.

Vad man däremot INTE skall göra är att köra med för lågt ringtryck på gatan. Med för lågt ringtryck kommer däcken att överhettas vid körning på motorväg med last (alt. autobahn) och man sliter däcket MYCKET fortare än med rätt ringtryck!

Det kan vara direkt farligt eftersom däckstommen på ett gatdäck i princip aldrig är gjorda för så låga ringtryck. Man bör, som sagt var, gå på däcktillverkarens rekommendationer. Är man tveksam kontakta dem och tala om vad för typ av körning man gjör (gata, bana, mycket last etc.).

Och min kommentar var enbart för att andra som bara läser inte skall gå i en "fälla" vad gäller möjlig lutningsvinkel när man har så olika däckstyper fram vs. bak.

För övrigt är vi bara människor och vi gör misstag ibland nog vore det då synd om det släpper fram i stället för bak pga. att man valt en kombination som inte gav den lilla extra säkerheten att bak tappar fästet (pga. lutningsvinkel) före fram!?

Nåja, bara man vet vad man gör så FUNKAR de flesta kombinationer. Först när man börjar pressa däcken är det möjligt att få fram skillnaderna i egenskaperna. HUR mycket man måste pressa dem varierar naturligtvis.

Mvh!
// Niklas

Schuster
2009-08-11, 15:23
Hej Chrille
Jag tycker i högste grad at det är motiverat med en kraftig varning för ett Däck som är livsfarligt, innan någon kommer allvarligt att göra sig illa, ett Däck skal rimligen hålla mer än 2200 kilometer, och jag kan berätta för dig att jag inte har hört ett knyst från vare sig Gummigubben som jag köpte Däcket av (på hans faktura står angivet 18 månader Däcksgaranti) Continental vill inte ens prata med mig, de hänvisar till försäljaren, som hänvisar till Continental, mitt nästa steg är ARN, men rent bortsett från det ekonomiska, så vill jag inte uppleva att ett Däck som du tror är helt och säkert, exploderar på min XJ 900 i hög fart, da hinner jag knappast att beställa begravningsöllet, så ergo, jag står fast på mitt påstående att det är et livsfarligt skräpdäck.
Ha det bra och kör säkert med grejer som är i orden.
Schuster

Schuster
2009-08-22, 22:14
Även däck har problem med kvalitet, eftersom det är en komplicerad process att producera däck med höga prestanda.

Min första gissning är att du kört med fel däckstryck, mycket vanligt att man kör med för lågt tryck. Kör med säg 2,1 kg i tryck bak på en diversion och åker på långresa med passagerare och packning så är däcket slut på 200mil. Råkade ut för detta då killen på däckverkstan kontrollerade trycket då han la på däcken. Stressad som jag var så kollade jag inte själv.

Har du haft korrekt tryck, minst +2,5kg bak med packning så ska du reklamera däcket. Kan ha varit ett produktionsfel.

@Honda cbf500:
Om jag vore dig skulle jag köra på det föreslagna michelin däcket. Du kör såpass mycket att din hoj förmodligen körs i alla väder. Använder man fordonet i "ur och skur" så ställer det högre krav på däckets våtegenskaper osv. Du kan ju samtidigt testa ett lågprisdäck, för med dina siffror behöver du bara stå ut med ett dåligt däck några månader. Sedan blir det ny omgång.

Generellt sett kan man inte få både jättebra grepp och lång livslängd på ett däck. Det du vinner på bra grepp förlorar du på hur många mil du får ut på däcket.

Nej jag har absolut haft rätt lufttryck, och har aldrig kört med tung packning eller passager bak, och ganska normal landsvägskörning i rimlig hastighet, jag har i veckan fått svar från Continental ( som hänvisade till att de minsann inte pratar med privatpersoner?) via mitt inköpsställe Gummigubben, de anser inte att det är fabrikationsfel och godtager inte reklamationen, trots att på ena sidan sticker textilkorden ut, på andra sidan finns lite slit-bana kvar, för mig finns ingen tvivel om att det är ett typisk produktionsfel och jag fortsätter via ARN, detta är inte enbart en fråga om ersättning ekonomisk men jag anser att konsekvenserna kunna ha varit katastrofale vid en explosion under hög hastighet på motorväg, och jag varnar därför på det kraftigaste mot Continentals skräp-däck, Jag har såpas lång erfarenhet och ålder (syvtionågot) att jag inte chanser med säkerheten och hamnar i någon olycksstatistik om jag kan undvika det.

Ove 60+
2009-08-23, 10:20
Har kört en hel del med de rena asfaltsdäck som har SÅ bra egenskaper på torr och våt väg enligt tester och verkstäder. Problemet är bara att de är gjorda för betydligt sportigare körning än vad jag ägnar mig åt på de aktuella hojarna.

Profilen är fel: Sliter ett spår på mitten av slitbanan och "fegskägget" är helt orört när däcket är helt slut! Alltså en massa orört gummi som jag släpar på till ingen nytta. Egenskaperna när det gäller grus är bedrövliga, spec kantgrus och rester efter snabelbilen på asfalt.

Hittat ett däck som jag gillar, Dunlop Roadmaster, med design från -60 talet. Vilket lyft!:D Grusproblemet är en baggis i jämförelse med tidigare:cool: visst kanar det iväg, men mycket mjukare och kontrollerbart än tidigare. Dessutom lägger däcket större delen av slitbanan i vägen och jag räknar med att det skall rulla långt i jämförelse med moderna däck.

Kanske inte nåt att komma med på bana - men... jag tävlar ju ändå inte;);)

Monsterdiggaren
2009-08-23, 13:07
Lite subjektiva synpunkter:
Om jag körde 3000 mil på en säsong så skulle jag inte tycka att 6000 kr på däckskontot var jättemycket pengar, men det är ju individuellt vad man tycker att olika saker är värt. Själv har jag lärt mig att inte välja ett sämre däck för att spara några kronor. Jag byter också däck innan dom är helt slut, särskilt fram. Däcket betyder så mycket för hela motorcykelns uppförande tycker jag. Om jag kör till exempel på en bandag så har det betydelse om däcket känns varmt efter 5 minuter eller efter 10 minuter om körpasset är 15-20 minuter långt. Jag provade Maxxis Presa Sport i sommar och det gav inte mig de marginaler jag behövde. Jag upplevde dom förrädiska på ett sätt som jag aldrig förr varit med om när jag kört Pirelli Diablo, Dunlop Qualifier eller Michelin Power One. Jag fick ingen värme i dom under ett nästan 20 minuter långt körpass. Sen finns det andra som kört jättesnabbt på bana med samma däck. Jag sålde mina nästan nya Maxxis för en spottstyver och håller mig hädanefter till premiumdäck.

Som andra redan sagt, välj däck efter användningsområde! Utbudet är stort av däck från de etablerade tillverkarna, även i de dimensioner du behöver. Håll utkik efter kampanjer hos t.ex. hojdack.se, mcdackonline mfl. Tillverkarna utvecklar nya däckmodeller och då kan du hitta de utgående modellerna på rea vilket naturligtvis inte innebär att de är dåliga däck. Du kan ju dessutom räkna med att byta däck 2-3 gånger per år, så dina gatdäck hinner ju inte dö av hög ålder även om de inte är färskpressade när du köper dom.

P-O Noren
2009-08-23, 23:37
Nej jag har absolut haft rätt lufttryck, och har aldrig kört med tung packning eller passager bak, och ganska normal landsvägskörning i rimlig hastighet, jag har i veckan fått svar från Continental ( som hänvisade till att de minsann inte pratar med privatpersoner?) via mitt inköpsställe Gummigubben, de anser inte att det är fabrikationsfel och godtager inte reklamationen, trots att på ena sidan sticker textilkorden ut, på andra sidan finns lite slit-bana kvar, för mig finns ingen tvivel om att det är ett typisk produktionsfel och jag fortsätter via ARN, detta är inte enbart en fråga om ersättning ekonomisk men jag anser att konsekvenserna kunna ha varit katastrofale vid en explosion under hög hastighet på motorväg, och jag varnar därför på det kraftigaste mot Continentals skräp-däck, Jag har såpas lång erfarenhet och ålder (syvtionågot) att jag inte chanser med säkerheten och hamnar i någon olycksstatistik om jag kan undvika det.

Är det klarlagt att du har haft rätt däckstryck så kan man bara filosofiskt begrunda 220mil på ett däck innan cordan är framme...

Påstår däckhandlaren att det är normalt, är han rätt så ensammen om det ståndpunkten. Solklart fall av reklamering, tycker jag. Det är ingenting däckhandlaren ska stå för heller, men däremot ska han göra det mot dig. Sedan får han ta det i sin tur med continental.

Påstår continental att detta är normalt? Är dom inte ens intresserade av problemet?
I förlängningen så sätter deras kvalitetsbrister ditt liv på spel, så jag skulle personligen tolka ointresset som lite kränkande.

Hmm:
Notering i P-O's dagbok 23/9 2009: Ska aldrig köpa Continentaldäck i framtiden innan jag får bekräftat att Continental bryr sig om sina egna proddukter. Principiellt sett så beter dom sig oproffsigt om de handhar ditt ärende på detta sätt.

Har själv reklamerat däck utan problem, ett par pirelli som var slut på 550mil, släppte slitbanan mer eller mindre precis som det vore sockervadd på en pinne framför en 10-åring. Sa bara: borde jag inte fått ut mer mil?
2 timmar och ett samtal till pirelli senare hade jag 2 nya däck på hojen utan att ha betalat en krona.

Stå på dig och rapportera hur det går!

Kanske Pirelli och Continental har olika syn på sina kunder?

-ah
2009-08-24, 10:34
Hmm:
Notering i P-O's dagbok 23/9 2009:

Här talar en man som är långt före sin tid! :D

Schuster
2009-08-26, 17:14
Är det klarlagt att du har haft rätt däckstryck så kan man bara filosofiskt begrunda 220mil på ett däck innan cordan är framme...

Påstår däckhandlaren att det är normalt, är han rätt så ensammen om det ståndpunkten. Solklart fall av reklamering, tycker jag. Det är ingenting däckhandlaren ska stå för heller, men däremot ska han göra det mot dig. Sedan får han ta det i sin tur med continental.

Påstår continental att detta är normalt? Är dom inte ens intresserade av problemet?
I förlängningen så sätter deras kvalitetsbrister ditt liv på spel, så jag skulle personligen tolka ointresset som lite kränkande.

Hmm:
Notering i P-O's dagbok 23/9 2009: Ska aldrig köpa Continentaldäck i framtiden innan jag får bekräftat att Continental bryr sig om sina egna proddukter. Principiellt sett så beter dom sig oproffsigt om de handhar ditt ärende på detta sätt.

Har själv reklamerat däck utan problem, ett par pirelli som var slut på 550mil, släppte slitbanan mer eller mindre precis som det vore sockervadd på en pinne framför en 10-åring. Sa bara: borde jag inte fått ut mer mil?
2 timmar och ett samtal till pirelli senare hade jag 2 nya däck på hojen utan att ha betalat en krona.

Stå på dig och rapportera hur det går!

Kanske Pirelli och Continental har olika syn på sina kunder?

Hej igen Noren
Det är precis där jag vill hän, jag har begärt en redogörelse från Continental om motiveringen till avslaget på garanti, har inte hört något från dem, men har nu satt en frist till onsdag 2 september, sedan går jag vidare till ARN, det är naturligtvis inte säljaren som är den skyldiga till fabrikationsfelet, men da Continental i sin maktarrogans inte diskuterar med privatpersoner, och köplagen § 20 a säger att det i förste omgången är säljaren som skal stå för garantin, samt om en reklamation är anmält inom 6 månader ligger bevisföringen på säljaren, säljaren bör i detta läge stilla sig på kundens sida och inte emot, och han skal i sin tur ta upp det med fabrikanten, han har inte heller hört av sig, och han är jo faktisk den som får ta smällen, jag har begärt att få Däcket i retur da jag vill ha det som bevismaterial, jag har naturligtvis fotograferat Däcket från flera sidor för at visa skillnaden, så just nu håller jag på att rulla ut det stora artilleri och jag ger mig inte så lätt, jag anser också att det tangerar mordförsök, jag hade inte haft möjlighet att ta strid med dem om Däcket hade exploderat på min XJ900F 1985, på Motorvägen i hög fart. Därför varnar jag andra för Continental, inte enbart för att jag är sur över deras beteende, och jag hoppas att många tar varningen allvarligt för någon hamnar i statistiken, varje olycka är en för mycket.
Jag refererar framåt vad som händer i saken, men det verkar att bli en längre strid.

Kör försiktigt och på säkra Däck.

Blazer
2009-08-26, 21:33
Lycka till i ditt stridande och hoppas att det löser sig tillslut.
Kan du lägga upp några bilder på däcket så vi andra får se hur det ser ut?

Personligen har jag aldrig gillat Continental, testade ett däck i slutet av -70 talet (har jag för mig att det var) och tyckte då att det var skräp, så efter det blev det inget mer.

Schuster
2009-08-26, 23:16

Personligen har jag aldrig gillat Continental, testade ett däck i slutet av -70 talet (har jag för mig att det var) och tyckte då att det var skräp, så efter det blev det inget mer.

Sänder mycket gärna bilder men jag misslyckades med det, jag har tagit en del bilder som bevis, på ena sidan syns textilkorden men inte på andra sidan fast där är inte så mycket gummi kvar, men att det slits mest på ena sidan är för mig och säkert de flesta ett tydligt bevis på fabrikationsfel, och jag kommer aldrig att köpa det fabrikatet mera, jag vet inte hur jag skal få bilder in, det hade varit bra som en varning för andra.

Schuster
2009-08-31, 21:59

Bifogat till detta svar finner ni några bilder.

Hayabuze
2009-09-01, 08:13

D där ser ju ut som en typisk tvärnit på bakslangen....:eek:

Schuster
2009-09-01, 22:42

Ja det kan se sådan ut, men där har aldrig varit tvärnitat med maskinen så länge som jag har ägt den, och jag har köpt Däcket, jag tyckte däremot innan jag blev gjort uppmärksam på Däcket, att den studsade lite på vägen, men skylde det på att Vägen var lite bucklig, vad som är märkvärdigt är också att däcket har slitits så ojämnt. Jag vill inte ens försöka att tvärnita, maskinen är för tung och jag är inte säker på att jag kan hålla den, här är det avstånd och nerväxling som gäller i god tid.

P-O Noren
2009-09-02, 10:05
Ska jag vara riktigt ärlig så ser det där inte riktigt ut som en skada i däcket såsom ett farbrikationsfel. Jag misstänker att motparten kommer hävda ett låst bakdäck, men skadan är ju för djup för det kan jag tycka. Du har aldrig lånat ut hojen heller?

En väldigt långsökt förklaring är att du har av misstag parkerat med bakdäcken på någon kemikalie över vintern som kan ha löst upp gummit för dig.

Ligger bevisbördan på dig eller handlaren för fabrikationsfel?

Spontant så ser inte däcket ut att ha gått enbart 220mil på fotografierna heller, men det är svårt att säga utifrån bilderna. Du saknar helt mittranden på däcket, så däcket är slutkört. Finns inget mönster kvar på däcket. Du får inte ta illa upp för att jag säger det: men jag förstår om däckhandlaren ifrågasätter 220mil på det däcket.

Möjligt att du ska ta däcket till några oberoende handlare för bedömning, man kan säga mer när man kan känna på däcket och får en bättre bild av vad som har hänt.

-ah
2009-09-02, 10:12

http://www.motorcycledaily.com/28august09_frontbrake.htm

;)

Juh@
2009-09-02, 10:57

Problemet för säljaren och tillverkaren är att de inte kan veta att du kört med rätt tryck hela tiden och att du bara kört 220 mil.

Däcket ser ut att vara slutkörd. Men om anledningen är tillverkningsfel, fel däckstryck, många mil, hård körning är det omöjligt att se på bilderna.

Det konstiga är att corden är framme bara på en del.

Lycka till med diskussionerna, hoppas det går bra. Juridiskt så tror jag inte du vinner, men lite goodwill kan du hoppas på.

påK-en
2009-09-02, 12:23
http://www.motorcycledaily.com/28august09_frontbrake.htm

;)

Det som står på länken gäller inte enbart puckade amerikaner. tyvärr speglar detta en viss typ av människor som åker (inte kör) motorcykel, jag har träffat flera, någon har lärt om. Det är omöjligt att få ut dem på en kurs tex.Tyvärr tillhör dom min ålderskategori (de har kortet på köpet).
Detta hör inte till trådens ämne, men tänkvärt i zalla fall.

SGM
2009-09-02, 12:51
Det som står på länken gäller inte enbart puckade amerikaner. tyvärr speglar detta en viss typ av människor som åker (inte kör) motorcykel, jag har träffat flera, någon har lärt om. Det är omöjligt att få ut dem på en kurs tex.Tyvärr tillhör dom min ålderskategori (de har kortet på köpet).
Detta hör inte till trådens ämne, men tänkvärt i zalla fall.

Hum...jag har bevittnat fotbromsarna även på kurs jag...men där tror jag det gick upp ett ljus för honom, all heder!

Min handledare åkte med och fotbromsade...jajääädrar, han åkte krompulka...han med. ;)

Schuster
2009-09-02, 20:34
Problemet för säljaren och tillverkaren är att de inte kan veta att du kört med rätt tryck hela tiden och att du bara kört 220 mil.

Däcket ser ut att vara slutkörd. Men om anledningen är tillverkningsfel, fel däckstryck, många mil, hård körning är det omöjligt att se på bilderna.

Det konstiga är att corden är framme bara på en del.

Lycka till med diskussionerna, hoppas det går bra. Juridiskt så tror jag inte du vinner, men lite goodwill kan du hoppas på.

Ja jag tycker också att det ser konstigt ut, det borde åtminstone vare slitet jämt hela banan runt med många kilometer, men enligt konsumentsköplagen är det vid en reklamation inom tre månader, säljarens sak att bevisföra, men som jag tidigare har skrivit, så beskäftiger jag mig inte med hård körning eller någon form av buskörning, jag har kommit över det ålderstrinn, jag tog mitt körkort i 1956, och är faktisk nöjd med att jag blev hyvlat av solitt råmaterial så jag fortfarande har min goda kondition och hälsa och kan tampas med en tung Maskin, så min körning är därefter, med allt vad jag kan göra för säkerhet.
Vi får se vad det utvecklar sig till, jag håller just nu på att fila på en anmälan till ARN, och den kommer att lämnas in de ganska snart.

Schuster
2009-09-02, 20:54
Ska jag vara riktigt ärlig så ser det där inte riktigt ut som en skada i däcket såsom ett farbrikationsfel. Jag misstänker att motparten kommer hävda ett låst bakdäck, men skadan är ju för djup för det kan jag tycka. Du har aldrig lånat ut hojen heller?

En väldigt långsökt förklaring är att du har av misstag parkerat med bakdäcken på någon kemikalie över vintern som kan ha löst upp gummit för dig.

Ligger bevisbördan på dig eller handlaren för fabrikationsfel?

Spontant så ser inte däcket ut att ha gått enbart 220mil på fotografierna heller, men det är svårt att säga utifrån bilderna. Du saknar helt mittranden på däcket, så däcket är slutkört. Finns inget mönster kvar på däcket. Du får inte ta illa upp för att jag säger det: men jag förstår om däckhandlaren ifrågasätter 220mil på det däcket.

Möjligt att du ska ta däcket till några oberoende handlare för bedömning, man kan säga mer när man kan känna på däcket och får en bättre bild av vad som har hänt.

Hej igen Norén
Bevisbörden ligger på säljaren och fabrikanten vid en reklamation inom tre månader, där är ingen annan som har körd Maskinen, och Däcket är köpt i mars månad och har varit i drift sedan, när vädret har tillåtet, så det finns ingen vinterförvaring med i bilden, jag har begärt att få Däcket i retur, men har möts av djupaste tystnaden, 2 veckor för än skadan upptäcktes mätte jag mittbanan till tre millimeter, i samband med att jag skiftade framdäcket, sedan var det en tid med mycket dåligt väder och jag tog Bilen når jag skulle någonstans, så där blev inte kört mycket, sen klarade det upp och jag körde lite igen, så de tre millimeter försvan mycket snabbt.

Schuster
2009-09-08, 10:19
Nästa steget i affären om däckreklamationen mot Continental.
Jag fick äntligen en skriftlig bedömning från Continental samt fick Däcket i retur och jag skärper därmed min varning för firman och deras livsfarliga MC Däck.
Ord för ord står det från Continental: Några fel i material eller tillverkning kan ej upptäckas, ej ersättningsberättigat. Önskas däcket i retur, v g meddela inom 4 veckor. Frakten betalas av Er. 090817 Hans Tjärdal
Summan är att Continental räknar en sträcka på 2200 kilometer och ett slitage på ena sidan av ett Däck som normalt, eller de räknar kanske med en inbyggd MC olycka, da kommer ingen och reklamerar.
Jag söker nu en så kallad neutral bedömare av skadan på däcket, och sedan fortsätter jag med ARN, tar gärna emot förslag till neutral bedömning, eventuellt går jag till Bilprövningen eller Motormännen.
Fortsättning följer.

P-O Noren
2009-09-08, 21:40
Nästa steget i affären om däckreklamationen mot Continental.
Jag fick äntligen en skriftlig bedömning från Continental samt fick Däcket i retur och jag skärper därmed min varning för firman och deras livsfarliga MC Däck.
Ord för ord står det från Continental: Några fel i material eller tillverkning kan ej upptäckas, ej ersättningsberättigat. Önskas däcket i retur, v g meddela inom 4 veckor. Frakten betalas av Er. 090817 Hans Tjärdal
Summan är att Continental räknar en sträcka på 2200 kilometer och ett slitage på ena sidan av ett Däck som normalt, eller de räknar kanske med en inbyggd MC olycka, da kommer ingen och reklamerar.
Jag söker nu en så kallad neutral bedömare av skadan på däcket, och sedan fortsätter jag med ARN, tar gärna emot förslag till neutral bedömning, eventuellt går jag till Bilprövningen eller Motormännen.
Fortsättning följer.
Om det är som du säger så låter det onekligen som att det är något fel på däcket. Hoppas det löser sig, hur continental handhar detta är ju lite märkligt. Nog kan man tycka att de kan betala frakten för att du ska få tillbaka däcket, det är ju rätt så småaktigt att de inte tycker sig ha råd med det ens...

Någon kanske saknar de rätta förutsättningarna för att hantera missnöjda kunder?

Schuster
2009-09-09, 23:18
Jag har i dag körd lite runt för att efter samråd med Konsumentrådgivningen hitta en neutral bedömare, på Bilprövningen kunna de enbart give mig rätt i mitt påstående om fabrikationsfel, samt att bevisföringen inom ett halvår ligger på försäljaren och Continental enligt lagen, men de ville inte give mig ett utlåtande skriftligt, samma sak på Motormännens testanläggning i Mölndal de gav mig obetingad rätt men inget skriftligt, sedan var jag på ett par Motorcykel firmor, men jag hade en känsla av att de helst inte lägger sig ut med ett firma som är så stort som Continental, vare sig försäljaren eller Continental respekterar sina egna skriftliga garantier eller köpslagen, jag har inte betalat frakten, det nekade jag og tyckte att det var lågmärket av snålhet, mitt nästa steg blir reklamationsnämnden, men det hade varit bra med ett par skriftliga opartiska bedömningar, jag har bara inte just nu någon god idé, jag går ut på danska MC sajter också och varnar för Continental, min kompis son i København kör Kawazaki och är vist med i fler organisationer, och likadan har jag ett par förbindelser i Norge

honda cbf 500
2009-09-11, 19:49
Mina orginaldäck av märket bridgestone höll 1500 mil innan kordan kom fram. Det var godkänt enligt mitt tycke. Orginaldäcken tyckte jag var lite spårkänsliga.Jag bytte till dunlop och dessa däck har knappt gått 1000 mil och är snart slut. Kordan kommer fram när som helst. Dessa däck är jag inte alls nöjd med ur milperspektiv men ur greppsynpunkt tycker jag de är bättre än orginaldäcken. Jag misstänker att dunlopdäcken har mjukare gummi.

Vilka firmor brukar Ni beställa ifrån?

Jag känner till hojdack.se samt däckonline. Har Ni tips utöver detta?

Mvh

Amir

Schuster
2009-09-11, 22:53
Mina orginaldäck av märket bridgestone höll 1500 mil innan kordan kom fram. Det var godkänt enligt mitt tycke. Orginaldäcken tyckte jag var lite spårkänsliga.Jag bytte till dunlop och dessa däck har knappt gått 1000 mil och är snart slut. Kordan kommer fram när som helst. Dessa däck är jag inte alls nöjd med ur milperspektiv men ur greppsynpunkt tycker jag de är bättre än orginaldäcken. Jag misstänker att dunlopdäcken har mjukare gummi.

Vilka firmor brukar Ni beställa ifrån?

Jag känner till hojdack.se samt däckonline. Har Ni tips utöver detta?

Mvh

Amir

1500 Mil tycker jag är klart godkänt, efter mitt problem med Continental kör jag på ett Maxxis däck bak och fram har jag ett Dunlopdäck som jag hittade på nettet, någon hade köpt fel däckstorlek och skulle sälja, jag är än så länge nöjd med båda däcken, vad angår slitage och väggrepp, jag har kört ca. 400 mil på dem och tycker inte att de ser slitna ut, jag har en teori om att Continentaldäcket har haft en fel i Korden och det har tryckt den sönder på ena sidan, men samtidig måste det ha varit en förbasket dålig gummiblanning på mitt banan, på sidorna en det inte slitit, men min varning för Continental kvarstår, de verkar att strunta i all lagstiftning bara de får sålt sitt skräp, att det eventuellt stryker ett par Motorcyklister med,är inget att bry sig om, bara der blir klirr i Kassan, mitt försäkringsbolag var förövrigt ganska intresserad.
God week-end

honda cbf 500
2009-09-12, 05:28
däkfirmor och mc-verkstäder vill inte att däcken skall hålla längre än så...annars tappar de ju i försäljning.

Vad är det skillnad egentligen mellan mcdäck och bildäck? Är de inte bara att mcdäck är smalare?

Hur länge håller däcken på glidarhojar som dragstar 1100 och wildstar?

// Amir

Schuster
2009-09-13, 23:08
Vad jag har kommit fram till är en normal hållbarhet på Motorcykel-däck mellan 8 till 15000 kilometer beroende lite på körning och maskinstorlek vid normal landsvägskörning, jag vet inte om någon har en annan mening om det. Motorcykel-däck har en annan gummiblanning än Bildäck de är mjukare utav sidorna så de klä-per bättra i kurvorna, apropå kvalitet så vill jag nock hellre att ett Däck exploderar på min Bil än på min Motorcykel i hög fart, Bilen har trots allt 4 hjul och risken för en katastrof är därvid betydligt mindre och ett Däck med endast 2200 kilometer bör man fortfarande kunna ha förtroende för, där skal inte textilkorden synas på ena sidan.
Men det verkar som om Continental räknar med ett vist antal begravningar av Motorcyklister, man kan jo fråga sig om där finns aktieinnehav i begravningsfirmor hos Continental

honda cbf 500
2009-09-13, 23:25
jag tycker att vi hojägare ska kräva att vi får ut lika många mil som bilägare får ut av sina däck...eller åtminstone mer än 1500 mil ...

Agile
2009-09-14, 09:50
jag tycker att vi hojägare ska kräva att vi får ut lika många mil som bilägare får ut av sina däck...eller åtminstone mer än 1500 mil ...

Jag har nu fått ut ganska exakt 500 mil ur mitt Pirelli Diablo. Nu är det förvisso olaligt sen några mil, men håller för en lugn hösttur eller 2 fortfarande. Det är jag OERHÖRT nöjd med, det förra höll bara 350 mil.

Eftersom du endast fokuserar på antal mil / krona så utgår jag ifrån att du bara kör långsamt rakt fram. Annars bör säkerheten vara av större intresse. Ett hojdäck som körs så spenderar 99% av sin livstid med samma yta mot marken, där en ytterst liten del tar upp friktionen. Jämfört med ett bildäck som lägger vikten på ca 1 kvdm.

Det kanske är läge att börja fundera på hur lång du vill att din karriär på 2 hjul ska bli? Ett däck med såna långmilsegenskaper är totalt värdelöst ur säkerhetssynpunkt då det måste vara stenhård och sakna all form av friktion.

Visst 220 mil är åt helvete för lite om man inte kör massa bana, men ställ rimliga krav på vad du begär.

honda cbf 500
2009-09-14, 12:32
Jag kör på blandade vägar och har en blandad körning. Kör inte bara rakt fram. Jag eftersträvar hela tiden att göra motorcykelkörning lika billig eller billigare än bil. Det skall vara ett billigt alternativ till bil tycker jag. Just nu känner jag att det för min del inte är så.

// Amir

Jag har nu fått ut ganska exakt 500 mil ur mitt Pirelli Diablo. Nu är det förvisso olaligt sen några mil, men håller för en lugn hösttur eller 2 fortfarande. Det är jag OERHÖRT nöjd med, det förra höll bara 350 mil.

Eftersom du endast fokuserar på antal mil / krona så utgår jag ifrån att du bara kör långsamt rakt fram. Annars bör säkerheten vara av större intresse. Ett hojdäck som körs så spenderar 99% av sin livstid med samma yta mot marken, där en ytterst liten del tar upp friktionen. Jämfört med ett bildäck som lägger vikten på ca 1 kvdm.

Det kanske är läge att börja fundera på hur lång du vill att din karriär på 2 hjul ska bli? Ett däck med såna långmilsegenskaper är totalt värdelöst ur säkerhetssynpunkt då det måste vara stenhård och sakna all form av friktion.

Visst 220 mil är åt helvete för lite om man inte kör massa bana, men ställ rimliga krav på vad du begär.

-ah
2009-09-14, 12:59

Wow.

5000 mil eller mer...
Kräva på, du! :D

Jag är väldigt nöjd med nuvarande Pilot Activ, som efter drygt 600 mil har gott och väl 50% kvar.
Varkar lovande, också eftersom greppet är bra. Utom möjligen i väta.

Agile
2009-09-14, 13:07
Wow.

5000 mil eller mer...
Kräva på, du! :D

Jag är väldigt nöjd med nuvarande Pilot Activ, som efter drygt 600 mil har gott och väl 50% kvar.
Varkar lovande, också eftersom greppet är bra. Utom möjligen i väta.

Lösnigen är strulig och heter dubbla uppsättningar kompletta hjul.

I regn är det regndäck, eller nästan som krävs, och de dör totalt om man ska ha dem när det är torrt och varmt. Bara gilla läget och ta det jäääkligt lugnt när det är blött!

Agile
2009-09-14, 13:18
Jag kör på blandade vägar och har en blandad körning. Kör inte bara rakt fram. Jag eftersträvar hela tiden att göra motorcykelkörning lika billig eller billigare än bil. Det skall vara ett billigt alternativ till bil tycker jag. Just nu känner jag att det för min del inte är så.

// Amir

Du begär det omöjliga..

Antingen får du leta nåt däck med värdelöst fäste från nån tillverkare ingen hört om.

Eller så får du gilla läget och lägga pengarna på däck. Ett tips är att höja däckstrycket en aning. jag körde sönder mitt förra framhjul på för lågt tryck, kom knappt 500 mil sen var det helt blankt på sidorna.

och om du bara vill åka hoj fö att det är billig, sälj den och ta bilen istället!

Schuster
2009-09-14, 20:55

Säkerheten är absolut det dominerande, just därför skal det helt enkelt inte förkomma att du tror du har ett nytt däck och sedan gör någon dig uppmärksam på att du behöver att byta omedelbart efter bara 220 mil, det anser jag är orimligt, jag vill nu inte precis beteckna mig som någon vägsnigel, jag har inget emot ganska tuff körning, men grejerna skal vare i orden, jag kör inte på Bana och helst inte på grus väg, men annars är jag inte den som ligger sist i kön

Agile
2009-09-14, 21:02
Säkerheten är absolut det dominerande, just därför skal det helt enkelt inte förkomma att du tror du har ett nytt däck och sedan gör någon dig uppmärksam på att du behöver att byta omedelbart efter bara 220 mil, det anser jag är orimligt, jag vill nu inte precis beteckna mig som någon vägsnigel, jag har inget emot ganska tuff körning, men grejerna skal vare i orden, jag kör inte på Bana och helst inte på grus väg, men annars är jag inte den som ligger sist i kön

Jag kör en del bana, och även grusväg om det "råkar bli så" när man letar nya vägar (fd crossåkare, så det är rätt kul även med 200 kg gathoj)..

..och jag kollar däcken VARJE gång inna jag kör. Kanske har man fått en spik i däcket, pyspunka eller vad som. Dessutom skvallrar onormalt slitage om felaktigt däckstryck etc så det känns rätt enkelt att kolla.

Att köra 200 mil, och blir FÖRVÅNAD över slitaget kräver att man inte kollat däcket en enda gång på 200 mil.. För mig är det helt otänkbart. Ingår tom i körkortsutbildningen att göra en säkerhetskontroll..

honda cbf 500
2009-09-14, 21:38
Om jag skulle behöva byta däck var 500 mil och med tanke på att kör nästa 1500 mil per säsong så skulle det innebära 3 om gångar däck..vilket blir dyrt för mig iaf.

// Amir

Jag kör en del bana, och även grusväg om det "råkar bli så" när man letar nya vägar (fd crossåkare, så det är rätt kul även med 200 kg gathoj)..

..och jag kollar däcken VARJE gång inna jag kör. Kanske har man fått en spik i däcket, pyspunka eller vad som. Dessutom skvallrar onormalt slitage om felaktigt däckstryck etc så det känns rätt enkelt att kolla.

Att köra 200 mil, och blir FÖRVÅNAD över slitaget kräver att man inte kollat däcket en enda gång på 200 mil.. För mig är det helt otänkbart. Ingår tom i körkortsutbildningen att göra en säkerhetskontroll..

Agile
2009-09-14, 23:48
Om jag skulle behöva byta däck var 500 mil och med tanke på att kör nästa 1500 mil per säsong så skulle det innebära 3 om gångar däck..vilket blir dyrt för mig iaf.

// Amir

Kör man på touringdäck, kör lugnt med en klen hoj och inte åker V-twin så klarar man sig rätt bra.

På SuperDuken "kanske" man skulle klara 800 mil på Pirelli Diablo om man körde toklugnt jämnt.. Men bättre är helt omöjligt för motorbromsen äter upp resten.

Men ska man börja tänka så när man åker hoj så är det ju inte kul längre. Ok att få ned kosten.. Jag är überpedant med underhåll etc för att minska slitage och få ned kosten genomatt alltid ha allt i trim. Jag försöker att tänka på hur det gasas (även om det brister rätt ofta :D) osv. vid gatåka eftersom et bl.a. kostar massvis med bakdäck för mig.

Men jag räknar med ca 4:-/mil däck vid aktiv gatkörning om man tänker sig lite för och skippar alla högfartsrepor som ändå inte är kul. Jag tappar inga mil på att åka bana eftersom jag kör för lite bana jämfört med gata, så däcket livslängd begränsas ändå av slitaget på mitten av däcket.

Schuster
2009-09-18, 23:40
Kör man på touringdäck, kör lugnt med en klen hoj och inte åker V-twin så klarar man sig rätt bra.

På SuperDuken "kanske" man skulle klara 800 mil på Pirelli Diablo om man körde toklugnt jämnt.. Men bättre är helt omöjligt för motorbromsen äter upp resten.

Men ska man börja tänka så när man åker hoj så är det ju inte kul längre. Ok att få ned kosten.. Jag är überpedant med underhåll etc för att minska slitage och få ned kosten genomatt alltid ha allt i trim. Jag försöker att tänka på hur det gasas (även om det brister rätt ofta :D) osv. vid gatåka eftersom et bl.a. kostar massvis med bakdäck för mig.

Men jag räknar med ca 4:-/mil däck vid aktiv gatkörning om man tänker sig lite för och skippar alla högfartsrepor som ändå inte är kul. Jag tappar inga mil på att åka bana eftersom jag kör för lite bana jämfört med gata, så däcket livslängd begränsas ändå av slitaget på mitten av däcket.

Du skriver om att kolla Däck, da kan jag berätta för dig att i förbindelse med att jag skiftade ut mitt framdäck veckan för jag blev gjort uppmärksam på felet med mitt Bakdäck, mätte jag upp slit-banan på Bakdäcket till nära tre millimeter, så att Korden stack fram kom alldeles överraskande,jag är också mycket noga med att allt är i bästa trim, oavsett körskolan eller ej, och är något inte i godtagbar kondition så blir det med en gång ordnat, jag kan berätta för dig att när jag tog mitt körkort i 1956 i København, da fanns det inte så mycket speciella Däck för Motorcykel eller förövrigt annan utrustning, man körde i ett par gamla jeans och på vintern i bästa fall någon form av Mössa på Huvudet, Hjälm hade vi knappast ens sett, och aldrig ägt,da var Motorcykeln ett transportmedel till jobbet, och vi körde också transport på Nimbus med sidovagn, vi körde året om, och ibland var det riktig Vinter så man kom hem med blå fingra, i dag använder jag Motorcykeln delvis för nöje och delvis som ett bekvämt och smidigt transportmedel, att den är billig i drift är också en fördel.
Jag har nu körd ca. 6000 kilometer på mitt Maxxisdäck och där finns mycket kvar än, likadan mitt framdäck som är ett Dunlop, jag har sänt en anmälan till ARN, men det tager minst ett halvår, så vi får se.

Schuster
2009-12-01, 00:43
Nästa kapitel i min konflikt med Continental om deras brist på garanti för deras livsfarliga Motorcykel-däck.
Jag har från ARN fått tillsänt argument av Continental angående min anmälan mot dem, innehållet består av en del irrelevante tekniska påstående som är enkla att argumentera emot.

(Detta däck har funnits på marknaden i ca 25 år, bara detta borgar för att detta är en pålitlig produkt som väl gjort sin tjänst)
Det finns fler som har haft problem med Continentals däck, i sig inte konstigt, fel kan uppstå.

(När det gäller milage finns ingen regel som är användbar eftersom slitaget påverkas av väldigt många faktorer. Hastighet-Motorstyrka-Last-Lufttryck-Vägbanan(vått/torrt)-Last-Temperatur-Stadskörning/Landsväg.)
Vist! Men vid normal Landsvägskörning utan annan Last än föraren och lite bagage och med rätt lufttryck är rimligen 220 mil och att Korden syns på ena sidan, ett tecken på antingen mycket dålig kvalitet eller ett typisk fabrikationsfel.

(På en tvåhjuling har kanske föraren den största inverkan och det är bara den eller de som kört fordonet som bäst vet om milaget är rimligt i förhållande till belastningen.)
Ja, men det finns ingen andra än jag som har kört Maskinen efter mitt köp av däcket, däcket är inte sliten på sidorna vilket jag anser som bevis för att där inte har körts hård extrem körning med Maskinen, en XJ900 alltså ingen direkt sportmaskin.

(Det är viktigt att monteringen i rammen blir rätt annars kan man få slitage som uppträder som felaktig hjulinställning på en bil detta inverkar naturligtvis också på milaget i stor utsträckning)
Min Maskin är Kardan-driven och där finns ingen chans att montera fel.

(Jag förutsätter att det är rätt däcksdimension da ett för litet däck ökar slitaget markant och lufttrycket blir automatisk för lågt MC modellen är för mig okänd då den inte finns med i utredningen)
Däcksdimensionen är helt enligt registreringsbevis och fabriksrekommandation.

(Att korden är framme på ett ställe är inget konstigt då en hjulenhet aldrig är helt rund, i däcket finns alltid viss ovalitet så också i fälgen, om dessa två högsta punkter sammanfaller så kan det bli mer tydligt som i detta fall, dock ej så mycket att enheten kommit utanför toleransen då hade man haft problem med vibrationer vilket ej har varit fallet här)
Däcket var totalt nerslitit där korden stack ut, ergo direkt farligt att köra på, så jag har svårt att som Continental anse detta som normalt, efter så lite kilometers körning, hade felet funnits på Fälgen, skulle mitt nuvarande Däck, ett Maxxis 6103 sett likadan ut, det har i nuläget rullat ca 1000 Mil utan problem och håller en bra bit till.

(Vi lämnar garanti enligt köpslagen mot fabriksfel men kan i detta fall ej upptäcka något fel i process eller tillverkning och bifaller därför ej kundens önskemål om ersättning)
Vadå garanti? Bortsett från Continentals dåliga tekniska bortförklarande nonsens, så är det Konsumentköplagen 20 a§ som gäller här, den säger att:
Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel om inte företaget kan bevisa att du själv orsakat felet.
På fakturan från försäljaren, Gummigubben, står angivit däcksgaranti 18 månader?
Jag kan inte få det till annat än ett stort fel, när korden på ett Motorcykeldäck, som jag av säkerhets och självbevarelsesdrift skiftade ut, stickar fram efter stackars 220 mils vanlig landsvägskörning.
Vi får se hur det går, men jag kör aldrig på Continentals däck i framtiden, det är mitt liv och hälsa för kostsamt till.
Önskar alla en god (Hjul) ett gott nytt År och en god Motorcykelsäsong i 2010, och köp inte Continentals däck om Ni hoppas att uppnå pensionsålder i hel tillstånd.
Jag kör fortfarande mycket när vädret tillåter, men är speciellt försiktig morgon och kväll, med Vägbanan.

Agile
2009-12-01, 09:38
"....jag skiftade ut mitt framdäck veckan för jag blev gjort uppmärksam på felet med mitt Bakdäck, mätte jag upp slit-banan på Bakdäcket till nära tre millimeter, så att Korden stack fram kom alldeles överraskande,jag är också mycket noga med att allt är i bästa trim..."

Det är något helt annat, utan att ha mer att gå på än ovan mening så är det ett solklart fabriksfel och måndagsexemplar.

Det enda jag ens teoretiskt kan tänka mig är att däcket blivit missahandlat (på eller utan mc) under fel förutsättning. Kört med närmast obefintligt ringtryck, klämt under transport eller liknande. Det skulle (teoretiskt) kunna få stålet att "gå av" och sticka rätt ut ur däcket. Men det är oerhört långsökt och kanske inte ens teoretiskt möjligt, men det enda jag kan tänka mig.

Håll tråden vid liv och återkom när du får veta mer!

Ps. Jag kommer till denna säsong byta ut mina Pirelli Diablo till Dunlop Qualifier RR. Pga torregenskaper i första hand.

Tror att bekanta kommer provköra det snart nya Dunlop SportSmart som fått lysande kritik, kanske byter jag till det senare då det tydligen ska ha även vettigt bra kall/våtegenskaper.

Triumph int
2009-12-01, 10:09
Att bara få ut 220 mil är för lite, men det kanske är
så att Gummigubben inte kunde balansera däcket.

Jag har åkt med obalanserat framdäck och det vibrerade
inte under ca 150 km/h.

Är det nån här som har sett ett utslitet mc-däck som
har varit obalanserade.

Schuster
2009-12-02, 20:35
Hade Däcket varit dåligt balanceret då hade jag känt av det med en gång så det tror jag inte på, jag tror att det har varit fel i stommen på Däcket, jag tror inte på ett fel på min Fälg, det hade visat sig också på mit nya Däck, men i första omgången har jag i mitt svar till ARN hänvisat till det rent juridiska i saken, om de frågar efter mer kan jag redovisa för det rent tekniska. Konflikten ligger rent juridisk inte mellan mig och Continental, da jag inte har köpt mitt Däck av Continental men av Gummigubben som på sin faktura skrivar 18 månaders garanti på Däck, Gummigubben skal så i sin tur ta konflikten med Continental, da Däcket är reklameret inom halvåret, behöver jag inte ens att bevisa något enligt konsumentköpslagen 20§a, Continental hänvisar till köpslagen som gällar mellan firmor och inte rör privatpersoner.
Jag tror väl också på at det är en ren Måndagsprodukt, men frågan är hur många sådana Däck med samma fabriksfel som finns på marknaden och kanske orsakar olyckor med tvåhjulingar, det är svagt av Continental at inte vidgå at de kan göra en fel produkt och istället kommer med en irrelevant sjöförklaring som verker rent nonsens.
Apropo: I går var jag på job och körde med min rullator, på hemvägen var en vattensamling som var drat lite ut över vägen, och där fanns Is under så jag kände det i bakhjulen, där hände inget men det var en liten varning at man skal se upp med Isfläckor på vägen, jag bor i Angered så det är inte långt nordut.
Jag hör av mig om det hänner något nytt med min konflikt, det rör sig inte om stora pengar men om säkerhet och princip.

Chrille J
2009-12-03, 13:50
Hade Däcket varit dåligt balanceret då hade jag känt av det med en gång så det tror jag inte på, jag tror att det har varit fel i stommen på Däcket, jag tror inte på ett fel på min Fälg, det hade visat sig också på mit nya Däck, men i första omgången har jag i mitt svar till ARN hänvisat till det rent juridiska i saken, om de frågar efter mer kan jag redovisa för det rent tekniska. Konflikten ligger rent juridisk inte mellan mig och Continental, da jag inte har köpt mitt Däck av Continental men av Gummigubben som på sin faktura skrivar 18 månaders garanti på Däck, Gummigubben skal så i sin tur ta konflikten med Continental, da Däcket är reklameret inom halvåret, behöver jag inte ens att bevisa något enligt konsumentköpslagen 20§a, Continental hänvisar till köpslagen som gällar mellan firmor och inte rör privatpersoner.
Jag tror väl också på at det är en ren Måndagsprodukt, men frågan är hur många sådana Däck med samma fabriksfel som finns på marknaden och kanske orsakar olyckor med tvåhjulingar, det är svagt av Continental at inte vidgå at de kan göra en fel produkt och istället kommer med en irrelevant sjöförklaring som verker rent nonsens.
Apropo: I går var jag på job och körde med min rullator, på hemvägen var en vattensamling som var drat lite ut över vägen, och där fanns Is under så jag kände det i bakhjulen, där hände inget men det var en liten varning at man skal se upp med Isfläckor på vägen, jag bor i Angered så det är inte långt nordut.
Jag hör av mig om det hänner något nytt med min konflikt, det rör sig inte om stora pengar men om säkerhet och princip.

Vad är ARN´s rekommendation i detta ärende?

Schuster
2009-12-05, 20:09
Vad är ARN´s rekommendation i detta ärende?

Än så länge ingenting direkt, det tager mycket lång tid för de behandler ärendet, brevet som jag fick var endast en information om Continentals inlägg til anmälan, i första omgången är det säkert bäst at hålla sig till det rent juridiska i saken, jag har et par Jurister inblandade i det hela, och vi skal endast gå in på det rent tekniska om där blir frågat om det, men Continentals eget påstand om obalans i Däcket, som kan orsaka felet innebär jo rimligen för os vanlig dödliga att det rör sig om fabriksfel fast de vil inte give garanti iallefall, det såger en hel del om Continental, jag återkommar så snart det hännar något, där finns också möjlighet att stämma Continental, det kostar i första taget 400 kronor men är ett lotteri och kan bli dyrt om man tabbar saken, svenska rättssystemet är ganska prostituerat, har man gott om pengar så får man oftast rätt.

honda cbf 500
2010-02-13, 21:16
börjar snart bli dags för att beställa däck till hojen. De däck som instruktionsboken rekommenderar för framdäcket är :

Bridgestone: BT 57F radial w: 1530 kr
Michelin pilot road c: 1304 Kr:

Bakdäck:

Bridgestone BT57R radial E: 1527 kr
Michelin pilot road: 1145 kr

Sen har jag kollat på michellin pilot road 2 och pilot road 2ct som några i denna tråd har rekommenderat mig.

pilot road 2

fram 1231 kr
bak 1482 kr

pilot road 2ct
fram 1167 kr
bak 1554 kr

http://www.bike.se/review/view.php?id=1887

http://www.bike.se/review/view.php?id=1901

enligt dessa recensioner så verkar pilot road 2 vara bättre än 2ct. Det är våtegenskaperna som får mig att tveka när det gäller 2ct.
Jag vet att de bridgestone däck som instruktionsboken rekommenderar rullar 1500 mil innan de är slut.

Jag vet inte riktigt vilka däck jag ska satsa på. Någon som har tips och råd?
2ct är ju intressant med tanke på att några har sagt de rullar runt 2000 mil.

// Amir

Chrille J
2010-02-14, 08:19
börjar snart bli dags för att beställa däck till hojen. De däck som instruktionsboken rekommenderar för framdäcket är :

Bridgestone: BT 57F radial w: 1530 kr
Michelin pilot road c: 1304 Kr:

Bakdäck:

Bridgestone BT57R radial E: 1527 kr
Michelin pilot road: 1145 kr

Sen har jag kollat på michellin pilot road 2 och pilot road 2ct som några i denna tråd har rekommenderat mig.

pilot road 2

fram 1231 kr
bak 1482 kr

pilot road 2ct
fram 1167 kr
bak 1554 kr

http://www.bike.se/review/view.php?id=1887

http://www.bike.se/review/view.php?id=1901

enligt dessa recensioner så verkar pilot road 2 vara bättre än 2ct. Det är våtegenskaperna som får mig att tveka när det gäller 2ct.
Jag vet att de bridgestone däck som instruktionsboken rekommenderar rullar 1500 mil innan de är slut.

Jag vet inte riktigt vilka däck jag ska satsa på. Någon som har tips och råd?
2ct är ju intressant med tanke på att några har sagt de rullar runt 2000 mil.

// Amir

Hej Amir

Tycker att du skall välja 2 CT däcket.Om du läser Motorrads senaste däcktest så var Pilot Road 2CTs våtgrepp det bästa av alla testade däck. Har kört detta däcket på kalla och våta vägar där jag upplever våtgreppet som extremt bra. Med 150 hk hojar kan man provocera fram släpp under acc. Det enda negativa som jag har att säga om detta däck är att en BMW K1200S blir väldigt lättsvängd på gränsen till instabil i hög fart jämfört med pilot power som har halva livslängden och går stabilt men det är två olika typer av däck. Pilot Road 2CT är ett mkt bra däck för touring/vardagskörning.

Mvh
Chrille

honda cbf 500
2010-02-14, 09:21
Hej Chrille,

Tack för ditt svar. Kommer du vilket nummer det var så att jag kan se om jag kan få tag i ett exemplar?

Mvh

Amir

Hej Amir

Tycker att du skall välja 2 CT däcket.Om du läser Motorrads senaste däcktest så var Pilot Road 2CTs våtgrepp det bästa av alla testade däck. Har kört detta däcket på kalla och våta vägar där jag upplever våtgreppet som extremt bra. Med 150 hk hojar kan man provocera fram släpp under acc. Det enda negativa som jag har att säga om detta däck är att en BMW K1200S blir väldigt lättsvängd på gränsen till instabil i hög fart jämfört med pilot power som har halva livslängden och går stabilt men det är två olika typer av däck. Pilot Road 2CT är ett mkt bra däck för touring/vardagskörning.

Mvh
Chrille

Svampe
2010-02-14, 11:23
En liten parentes bara.

Det däck som alla kallar för "pilot road 2ct" heter enligt Michelin "Pilot road2".
Det är samma däck MAO.

Det är Power serien som heter 2CT.

Såg så rörigt ut när det är samma däck ni pratar om men med olika namn.

Chrille J
2010-02-14, 11:32
Hej Chrille,

Tack för ditt svar. Kommer du vilket nummer det var så att jag kan se om jag kan få tag i ett exemplar?

Mvh

Amir

Hej Amir

Det är en test i 3 tidningar där man vill visa skillnaden på sport, sporttouring och touringdäck om jag minns det helt rätt. Det är nr: 7,8 och 9 -2009 som testet är med i. Tror att det är i nr 3 det står mest i om Pilot Road 2CT.
jag har kört på dom flesta fabrikat och det är marginell skillnad mellan dessa enligt mina erfarenheter när man åker på samma typ av däck. Ett modernt touringdäck räcker långt även på en sporthoj vid "normal gatkörning".Är det livslängd du är ute efter så är det pilot road 2 ct som är rätt däck för dig. Dunlop Roadsmart fungerar också utmärkt. Även Continental har släppt ett nytt däck i år med liknande prestanda men kommer inte ihåg vad det heter.
Kommer själv att köra Pilot Road 2 CT igen då jag kommer att göra en 700mils resa denna sommar i Alperna.

Chrille J
2010-02-14, 11:37
En liten parentes bara.

Det däck som alla kallar för "pilot road 2ct" heter enligt Michelin "Pilot road2".
Det är samma däck MAO.

Hej

Ursäkta namn fakta felet. synd att jag inte såg ditt inlägg innan jag svarade Amir igen. Jag klandrar en sen Fredag kväll för detta.

ha en bra forts på helgen

Mvh

Chrille

honda cbf 500
2010-02-14, 16:35
Hej,

Tack för förklarningen men varför har de olika serien olika namn när det är ändå samma däck?

Jag hänger inte riktigt med.

HÄlsningar,

Amir

En liten parentes bara.

Det är samma däck MAO.

Svampe
2010-02-14, 18:16
Hej,

Tack för förklarningen men varför har de olika serien olika namn när det är ändå samma däck?

HÄlsningar,

Amir
Pilot Road2 heter det, och det många kallar Pilot road 2CT är samma däck. Finns även ett Pilot road, det är utan 2 komponentsgummi.
Det är ett touringdäck / sporttouringdäck med 100% silica.

Pilot power finns både som "vanligt" däck och med 2 komponentsgummi, 2CT.
Det är sportdäck för gata med 100% silica.

Varför ett heter "2" och ett heter "2CT" kan jag inte svara på.

Chrille J
2010-02-14, 20:08
Hej,

HÄlsningar,

Amir

Hej

hade lite tid över och kollade lite fakta om namnen Pilot road och pilot road2 det är två helt olika däck även till mönstret. 2CT står för 2two compound technology enligt Michelin på deras hemsida. Pilot Road 2 har 2CT teknik i slitbanan men har inte detta tillägg i produktnamnet som syskon däcket PilotPower 2CT har. Men bägge däcken har 2gummi teknik i slitbanan.

honda cbf 500
2010-02-14, 20:33
Jag var inne på www.hojdack.se hemsidan och klickade på pilot road 2 resp pilot power 2ct och det är precis som du säger Chrille att bägge är dual compound däck men power 2ct ska enligt hemsidan ha citat"Med mjukare blandning på skuldran för ännu bättre fäste".

Jag tror att jag köper michelin pilot road 2.
Det lutar åt det hållet.

Tackar för hjälpen.

// Amir

Hej

hade lite tid över och kollade lite fakta om namnen Pilot road och pilot road2 det är två helt olika däck även till mönstret. 2CT står för 2two compound technology enligt Michelin på deras hemsida. Pilot Road 2 har 2CT teknik i slitbanan men har inte detta tillägg i produktnamnet som syskon däcket PilotPower 2CT har. Men bägge däcken har 2gummi teknik i slitbanan.

Agile
2010-02-15, 15:16
Köptips:

Just NU (15/2-10) kostar Dunlop Qualifier RR endast 1200 pix på Däckonline!

Jag ska kolla vad jag kan få tag i nya SportSmart-däcket för, men lutar åt Q rr denna gång med det priset!

Hallandsexpressen
2010-02-19, 09:51
Litet frustrerande är att man som normalkonsument egentligen inte har någon möjlighet att ta ställning till skillnaderna mellan, som i det här fallet, Pilot Road och Pilot Road 2. En handfull tidningstester berättar att Road 2 är bättre än ett urval andra däck, någon mer oberoende test berättar att Road 2 är bäst av alla(?) på både livslängd och våtgrepp, en och annan forumskribent intygar att det nya däcket X är ljusår bättre än det utslitna däcket Y som de kört de senaste 5 säsongerna på. Objektiva jämförande fakta är sällsynta eller saknas helt.

En pratstund med en trevlig produktspecialist på Michelin slutade i konstaterandet att däck är subjektivt, och att Road 2 i allt väsentligt är ett bättre däck än Road. Om det är 50% bättre eller 1% bättre finns däremot inga som helst tillgängliga uppgifter om. Det är litet långsökt att tro att tillverkarna inte skulle ha detaljerade mätvärden på alla viktiga variabler, mer sannolikt är att man helt enkelt väljer att hålla dessa hemliga - även internt - för att kunden inte skall kunna göra en objektiv jämförelse.

Exakt samma erfarenhet har jag förresten när det gäller bildäck, det är helt enkelt inte möjligt som konsument att ta del av information som berättar hur stor skillnaden är mellan version 1.0 och version 2.0 av samma däckmodell. De "produktspecialister" som man har chans att få kontakt med är i praktiken oftast bara innesäljare som läser högt ur samma allmänt hållna pdf:er som man själv kan ladda hem.

En tröst i däckdjungeln är att den växande sidoimporten börjar få de svenska distributörsleden på knä. Det skiljer inte längre uppåt 100% i konsumentpris mellan samma däck från en svensk åf och från t.ex. en tysk webshop, som det gjort under många år. Fortfarande skiljer det orimligt mycket, men det går iaf åt rätt håll. Idag kan jag köpa ett löst Pilot Road 2 170/60-17 för under 1800 kr från en etablerad svensk åf medan samma däck bara är 200 kr billigare från Tyskland (fast då ingår frakt till dörren).

Chrille J
2010-02-22, 19:06
Litet frustrerande är att man som normalkonsument egentligen inte har någon möjlighet att ta ställning till skillnaderna mellan, som i det här fallet, Pilot Road och Pilot Road 2. En handfull tidningstester berättar att Road 2 är bättre än ett urval andra däck, någon mer oberoende test berättar att Road 2 är bäst av alla(?) på både livslängd och våtgrepp, en och annan forumskribent intygar att det nya däcket X är ljusår bättre än det utslitna däcket Y som de kört de senaste 5 säsongerna på. Objektiva jämförande fakta är sällsynta eller saknas helt.

En pratstund med en trevlig produktspecialist på Michelin slutade i konstaterandet att däck är subjektivt, och att Road 2 i allt väsentligt är ett bättre däck än Road. Om det är 50% bättre eller 1% bättre finns däremot inga som helst tillgängliga uppgifter om. Det är litet långsökt att tro att tillverkarna inte skulle ha detaljerade mätvärden på alla viktiga variabler, mer sannolikt är att man helt enkelt väljer att hålla dessa hemliga - även internt - för att kunden inte skall kunna göra en objektiv jämförelse.

Exakt samma erfarenhet har jag förresten när det gäller bildäck, det är helt enkelt inte möjligt som konsument att ta del av information som berättar hur stor skillnaden är mellan version 1.0 och version 2.0 av samma däckmodell. De "produktspecialister" som man har chans att få kontakt med är i praktiken oftast bara innesäljare som läser högt ur samma allmänt hållna pdf:er som man själv kan ladda hem.

En tröst i däckdjungeln är att den växande sidoimporten börjar få de svenska distributörsleden på knä. Det skiljer inte längre uppåt 100% i konsumentpris mellan samma däck från en svensk åf och från t.ex. en tysk webshop, som det gjort under många år. Fortfarande skiljer det orimligt mycket, men det går iaf åt rätt håll. Idag kan jag köpa ett löst Pilot Road 2 170/60-17 för under 1800 kr från en etablerad svensk åf medan samma däck bara är 200 kr billigare från Tyskland (fast då ingår frakt till dörren).

Hej Hallandsexpressen

När det gäller förbättringar på uppgraderade däck så brukar förbättringarna på vissa egenskaper ligga på mellan 1<10% beroende på egenskap.

Visst är det positivt med att sidoimporten har pressat priserna men det finns däck som kan vara specade för viss oem montering som kan vara direkt olämpligt på en hoj eller bil det är inte konstruerat för. Däckonline har information om detta men det finns fler internet shoppar/däckfirmor som säljer dessa däck men har ingen information om att däcken har tilläggs beteckningar typ B, C, K etc för att nämna några på MC däck. Detta gäller även bildäck N0, N1, N2 etc gäller för Porsche och dessa däck blir lätt hyllvärmare och säljs ut billigt till konsumenter som tror att alla däck passar till allt. Det finns fler beteckningar för BMW *, Mercedes MO eller G1, Audi RO1 för att nämna några,för att vara helt säker på vad som kan användas får man söka information om detta hos respektive tillverkare. Det finns tyvärr många däckhandlare som inte har en aning om detta. För att fynda på Internet gäller det att vara säker på vad det är man söker. Är det alldeles för billigt brukar det finnas en hake.

Mvh

Chrille J

Agile
2010-02-22, 19:16
Mvh

Chrille J

Hej..

Ska svara snabbt medan du är kvar!!

Om man jämför BT003 mot Qualifier RR. Hur står de sig då?

Jag kan köpe ett BT för samma peng som ett Q RR, men är osäker på vad det är för däck egentligen. Är det FÖR bananpassat då kanske jag inte får upp temp i det på gata osv.. Även om jag gissar att 50% av milen kommer vara på bana, så vill jag ju inte åka på såpa på gatan för att däcket inte blir varmt nog eller så..

Tempomässigt ligger jag kanske runt 1.20 på Gelleråsen som referens.

Har inte kört Q RR tidigare heller, men eldade upp de Pirelli Diablo (standard, inte corsa eller nåt) som satt på och kommer förhoppningsvis inte bli långsammare i år så jag måste steppa upp däcken lite.

Chrille J
2010-02-22, 21:40
Hej..

Ska svara snabbt medan du är kvar!!

Om man jämför BT003 mot Qualifier RR. Hur står de sig då?

Jag kan köpe ett BT för samma peng som ett Q RR, men är osäker på vad det är för däck egentligen. Är det FÖR bananpassat då kanske jag inte får upp temp i det på gata osv.. Även om jag gissar att 50% av milen kommer vara på bana, så vill jag ju inte åka på såpa på gatan för att däcket inte blir varmt nog eller så..

Tempomässigt ligger jag kanske runt 1.20 på Gelleråsen som referens.

Har inte kört Q RR tidigare heller, men eldade upp de Pirelli Diablo (standard, inte corsa eller nåt) som satt på och kommer förhoppningsvis inte bli långsammare i år så jag måste steppa upp däcken lite.

Hej

Vågar inte ge mig in på en djupare jämförelse på dessa däck. Bridgestone rekommenderar däcksvärmare till BT003 vid bankörning. Kolla med Bridgestone om hur det är att köra detta däck på en regnvåt gata. Dunlop nämner inget om däcksvärmare i sin tekniska beskrivning. Hittade QUALIFIER RR i samma storlek till två olika priser på Däckonline utan någon skillnad i beteckningarna, undrar vad som skiljer mer än priset. Tilläggsbeteckningarna jag har nämnt gäller för det mesta gatdäck för OEM montering. Ibland behöver tillverkarna egenskaper som inte universaldäcken har.
Om vi tar Continetal Sport Attack 190/50/17 så finns det i tre versioner. Ett är utan märkning och så finns C för K1200S, K för Hayabusa och ZZR1400. Här kan man tro att det är högfartsstabilitet man eftersträvar.

Svampe
2010-02-23, 07:00
Nu ska jag röra till det mer.:rolleyes:

Bridgestone BT003 finns in ett antal versioner.
BT003 Racing street, som är en gata/bandags version.
BT003 PRO, som är ett rent tävlingsdäck. Det vill ha däckvärmare och är inte lämpligt på gatan.
Finns i olika hårdheter.

Spiff
2010-02-23, 11:06
Är det bara jag som är snål eller har däck blivit mycket dyrare nu?

Agile
2010-02-23, 12:01
Är det bara jag som är snål eller har däck blivit mycket dyrare nu?

Du har blivit snabb så de går åt snabbare :tummenupp!

Även om jag inte är SNABB än, så är det dilemmat för mig iaf. Förr fanns det inte att det släppte för mig, och jag kom lååångt på ett däck. Då spelade det inte så stor roll vad det kostade. Nu måste man ha tillräckligt bra fäste, vilket kostar på livslängden, och dessutom körs det betydligt hårdare nu vilket också äter mer. Dessutom har ju du den goda smaken att åka LC8 och det kanske inte heller är det smartaste om man vill bojkotta däcksindustrin.

Spiff
2010-02-23, 12:32
Du har blivit snabb så de går åt snabbare :tummenupp!

Även om jag inte är SNABB än, så är det dilemmat för mig iaf. Förr fanns det inte att det släppte för mig, och jag kom lååångt på ett däck. Då spelade det inte så stor roll vad det kostade. Nu måste man ha tillräckligt bra fäste, vilket kostar på livslängden, och dessutom körs det betydligt hårdare nu vilket också äter mer. Dessutom har ju du den goda smaken att åka LC8 och det kanske inte heller är det smartaste om man vill bojkotta däcksindustrin.

=)
Jo nog drar LC8an lite mer däck men det var inte däckskontot i sig som jag tänkte på utan pris/däck. Sitter och kollar lite vad som skall beställas inför våren och en uppsättning Micheling Power Pure kostar 3 158 Kr och Power One Street 3 400 Kr. Blir iof lite bättre med SMC medlemmarnas rabatt men ändå.

Agile
2010-02-23, 15:08
=)
Jo nog drar LC8an lite mer däck men det var inte däckskontot i sig som jag tänkte på utan pris/däck. Sitter och kollar lite vad som skall beställas inför våren och en uppsättning Micheling Power Pure kostar 3 158 Kr och Power One Street 3 400 Kr. Blir iof lite bättre med SMC medlemmarnas rabatt men ändå.

Var fan handlar du ifrån???

Jag ska beställa Dunlop Qualifier RR till priset 1.220:- per 180/55-17

Dunlops nya Sportmax SportSmart kan jag få för 1.480:- per 180/55-17

Spiff
2010-02-23, 15:25
Var fan handlar du ifrån???

=)

Det är priser för ett framdäck 120/60 17 och ett 180/55 17 från Hojdäck, dvs två däck.

honda cbf 500
2010-03-12, 21:22
Är det ngn som kan förklara skillnaden mellan dessa två däck och vilken av dem som jag bör ha?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=26945117.121.16369&typ=R-146099&ranzahl=1&Breite=120&Herst=Michelin&Quer=70&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=26945117.121.16369&typ=D-107683&ranzahl=1&Breite=120&Herst=Michelin&Quer=70&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1

Skillnaden är bokstaven d vilket jag tror står diagonaldäck dock vet jag inte om det är jag ska ha eller inte?

// Amir

Eventyraren
2010-03-12, 21:55
Är det ngn som kan förklara skillnaden mellan dessa två däck och vilken av dem som jag bör ha?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=26945117.121.16369&typ=R-146099&ranzahl=1&Breite=120&Herst=Michelin&Quer=70&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=26945117.121.16369&typ=D-107683&ranzahl=1&Breite=120&Herst=Michelin&Quer=70&Felge=17&S_Z=ZR&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=121&m_s=1

Skillnaden är bokstaven d vilket jag tror står diagonaldäck dock vet jag inte om det är jag ska ha eller inte?

// Amir

Hejsan

Mina 32 års erfarenhet av mc-däck säger mig att din CBF500 rullar finfint på i princip alla däck.
De bostäver du ser efter olika däck är varianter för att däcket är anpassat för ev viss mc, en eller flera och även olika fabrikat. Vi kan kalla dem "originaldäck"
By the book ska du ha ett Pilot Road C , men väljer du det senaste Road 2 2CT tar du ett omärkt, ibland hittar du A;B:C etc till bättre pris, OK på en 500 inga problem men att snåla 50:- på en BMW eller FJR kan kosta hundratals med färre mil och ev felslitage/tå-häl mm.
OBS! ABS-cyklar är känsligare på "rätt" däck, de är oftast styvare i stommen för att ta all vikt som skjuter på.
De svenska leverantörerna har oftast inte alla varianter utan bara de till de tyngsta järnen.

Micke, säljer hojkläder och monterar hojdäck

honda cbf 500
2010-03-12, 22:09
Tack för ditt svar Micke. Denna hoj är utrustad med abs!

// Amir

Hejsan

Mina 32 års erfarenhet av mc-däck säger mig att din CBF500 rullar finfint på i princip alla däck.
De bostäver du ser efter olika däck är varianter för att däcket är anpassat för ev viss mc, en eller flera och även olika fabrikat. Vi kan kalla dem "originaldäck"
By the book ska du ha ett Pilot Road C , men väljer du det senaste Road 2 2CT tar du ett omärkt, ibland hittar du A;B:C etc till bättre pris, OK på en 500 inga problem men att snåla 50:- på en BMW eller FJR kan kosta hundratals med färre mil och ev felslitage/tå-häl mm.
OBS! ABS-cyklar är känsligare på "rätt" däck, de är oftast styvare i stommen för att ta all vikt som skjuter på.
De svenska leverantörerna har oftast inte alla varianter utan bara de till de tyngsta järnen.

Micke, säljer hojkläder och monterar hojdäck

Roberth
2010-03-12, 22:20
Hej Hallandsexpressen

När det gäller förbättringar på uppgraderade däck så brukar förbättringarna på vissa egenskaper ligga på mellan 1<10% beroende på egenskap.

Visst är det positivt med att sidoimporten har pressat priserna men det finns däck som kan vara specade för viss oem montering som kan vara direkt olämpligt på en hoj eller bil det är inte konstruerat för. Däckonline har information om detta men det finns fler internet shoppar/däckfirmor som säljer dessa däck men har ingen information om att däcken har tilläggs beteckningar typ B, C, K etc för att nämna några på MC däck. Detta gäller även bildäck N0, N1, N2 etc gäller för Porsche och dessa däck blir lätt hyllvärmare och säljs ut billigt till konsumenter som tror att alla däck passar till allt. Det finns fler beteckningar för BMW *, Mercedes MO eller G1, Audi RO1 för att nämna några,för att vara helt säker på vad som kan användas får man söka information om detta hos respektive tillverkare. Det finns tyvärr många däckhandlare som inte har en aning om detta. För att fynda på Internet gäller det att vara säker på vad det är man söker. Är det alldeles för billigt brukar det finnas en hake.

Mvh

Chrille J

Vad är det som egentligen skiljer däcken åt. En R1:a från 98-99 skall ha ett däck märkt A, men får inte köra på ett med ett C. Det får däremot 02:an, men inte på A. I Tyskland alltså. I Sverige stöter vi ju inte på det.

Niklasinorr
2010-03-12, 22:55
Vad är det som egentligen skiljer däcken åt. En R1:a från 98-99 skall ha ett däck märkt A, men får inte köra på ett med ett C. Det får däremot 02:an, men inte på A. I Tyskland alltså. I Sverige stöter vi ju inte på det.

Det kan vara viktklassning, eller att stommen är lite hårdare, men bara på vissa ställen, eller att profilen är lite eljest, eller bredden. Det kan skilja ganska mycket.
ZX10 jag hade -06 hade speciella Dunlop Qualifier som var riktigt usla. De tog slut snabbt och kändes märkliga att svänga med. Två omgångar senare så fick jag tag på ett par Qualifier väldigt billigt och satte på dem. De var helt annorlunda och riktigt bra... fattar inte varför Kawasaki skulle beställa en sämre specialversion?

honda cbf 500
2010-03-12, 23:35
det där d:et står inte det för diagonaldäck? Vad är skillnaden mellan diagonal resp Radial?

// Amir

P-O Noren
2010-03-13, 02:48
det där d:et står inte det för diagonaldäck? Vad är skillnaden mellan diagonal resp Radial?

// Amir
I korthet är det hur den förstärkande stommen inuti däcket är orienterad utifrån däckets rullriktning. Du kan läsa lite mer här:

http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

Det står i instruktionsboken vilken typ man ska ha, det är inte tillrådligt att experimentera fritt. Hojens egenskaper är konstruerad mot en viss typ däck.

Niklasinorr
2010-03-13, 09:54
I korthet är det hur den förstärkande stommen inuti däcket är orienterad utifrån däckets rullriktning. Du kan läsa lite mer här:

http://www.mcpoolen.se/tbh/dack/info.html

Det står i instruktionsboken vilken typ man ska ha, det är inte tillrådligt att experimentera fritt. Hojens egenskaper är konstruerad mot en viss typ däck.

Eller så kollar du här, lite lättare att komma igenom med sjyssta bilder och lite mindre text:)

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36

Chrille J
2010-03-13, 19:26

har vart i kontakt med ett par tillverkare om vad som skiljer men får svävande svar på detta. På min K1200S skall det vara C märkta Continental SportAttack. Dom C märkta däcken går stadigt upp till 280km/h medan dom omärktadäcken gör hojen sidvindskänslig från 100km/h. Samma sak upplever jag på Michelin Pilotsport märkta och omärkta. PilotRoad 2CTsom sitter på nu är också sidvindskänsliga. Detta är inget som upplevs obehagligt men det finns en skillnad.

Triumph int
2010-03-14, 10:19
har vart i kontakt med ett par tillverkare om vad som skiljer men får svävande svar på detta. På min K1200S skall det vara C märkta Continental SportAttack. Dom C märkta däcken går stadigt upp till 280km/h medan dom omärktadäcken gör hojen sidvindskänslig från 100km/h. Samma sak upplever jag på Michelin Pilotsport märkta och omärkta. PilotRoad 2CTsom sitter på nu är också sidvindskänsliga. Detta är inget som upplevs obehagligt men det finns en skillnad.

Lite skumt att inte kunna tala om vad det är som skiljer mellan olika modeller.
Du kanske inte har frågat "rätt" personer.

honda cbf 500
2010-03-28, 15:08
Så nu är däck monterad och har kört en 10 mil. Mekanikern sa att jag borde ta det lungt de första milen för att nya däck kan vara hala. Det har jag inte hört tidigare men jag har ju alltid kört lungt i början av säsongen och oftast är då jag har åkt på däckbyte. Är det här med att nya däck skulle kunna vara hala, är det ngt som NI har erfarenhet av?

Bara vid ett tillfälle fick jag ett litet släpp på framhjulet men jag vet inte om det var grus eller däcket som orsakade det hela.

Det ska bli intressant och se hur länge dessa dual compound håller.

// Amir

TMax500
2010-03-28, 16:53
Ja för 17, det kan vara snorhalt de första milen. Det är någon sorts "ytskikt" på däcken när de är nya (finns säker någon här på forumet som kan förklara).

Fick själv tipset att köra ett antal kilometer grusväg när däcken är nya för att slipa bort "ytskiktet". Vet inte om det funkar, men det låter ju logiskt...

Köpte nya däck i Borås häromåret, körde sedan 6 mil (i regn) till Göteborg. Tyckte att "nu borde väl det vara bra" och provbromsade lite extra hårt. Fick hjullåsning på framhjulet direkt. Hade även - ofrivilligt - hjulspinn bak vid rödljusen. Så ta det lugnt i början och slit in dem innan du ger dig på att skrapa fotpinnar! :-)

honda cbf 500
2010-03-28, 20:26
Jag hade ingen anning om att det kunde vara så halt, nu har jag kört 10 mil med dessa pilot road 2 däck och ska nog ta det lungt fram tills 100 mil är avverkat. Jag bör öka lutningen gradvis har jag hört.

// Amir

Ja för 17, det kan vara snorhalt de första milen. Det är någon sorts "ytskikt" på däcken när de är nya (finns säker någon här på forumet som kan förklara).

Fick själv tipset att köra ett antal kilometer grusväg när däcken är nya för att slipa bort "ytskiktet". Vet inte om det funkar, men det låter ju logiskt...

Köpte nya däck i Borås häromåret, körde sedan 6 mil (i regn) till Göteborg. Tyckte att "nu borde väl det vara bra" och provbromsade lite extra hårt. Fick hjullåsning på framhjulet direkt. Hade även - ofrivilligt - hjulspinn bak vid rödljusen. Så ta det lugnt i början och slit in dem innan du ger dig på att skrapa fotpinnar! :-)

TMax500
2010-03-28, 20:47
100 mil låter väldigt mycket... Gör gradvisa nedlägg så att du får ruggat upp gummit. Att jag halkade omkring berodde nog en del på ösregnet och den låga friktionen i vätan. Blev inte ordenligt inslitet på den korta turen.

honda cbf 500
2010-03-28, 21:15
Ok men jag ska ta det lite lungt ett tag i alla fall. Tills jag känner att jag kan lita på däcken. Just nu känns det inte så.

// Amir

100 mil låter väldigt mycket... Gör gradvisa nedlägg så att du får ruggat upp gummit. Att jag halkade omkring berodde nog en del på ösregnet och den låga friktionen i vätan. Blev inte ordenligt inslitet på den korta turen.

Frank S
2010-03-28, 22:43
Jo men så är det väl så att det behövs lite temperatur på däcken för att ytskiktet ska försvinna. Man är ju inte direkt hjälpt av rådande temperaturförhållandena som är nu.

Ove 60+
2010-03-28, 22:59

:confused: Gör ett försök att förklara. Jag har ingen egen erfarenhet från just däckstillverkning men det är en massa saker som görs på ungefär samma sätt.

Man lägger i stomme och slitgummit i en form och vulkar ihop det under värme och tryck. Gummit är slätt när man lägger det i formen och det får mönstret i formen. För att däcket ska släppa används smörjmedel, och detta i kombination med den blanka ytan i formen gör att däcket har dåligt fäste innan det ruggats upp.

Bakdäcket är lätt att rugga - Gör några rivstarter i grus så är det klart, men fram är det bäst att bara ta det lugnt i början. :)

Agile
2010-03-29, 08:28
"För att däcket ska släppa används smörjmedel, och detta i kombination med den blanka ytan i formen gör att däcket har dåligt fäste innan det ruggats upp."

Utan att vara hundra på detta så tror jag detta är delvis sant.

Slicks etc saknar detta skikt och kan med däcksvärmare gås på rätt hårt från första metrarna om jag fattat rätt.

Det skikt av film som ligger över däcket är vad jag förstått också för att konservera däcket mot syre vilket bryter ned gummit över tid. Detta för att däcken inte ska bli gamla av att ligga på hyllan.

Praktiskt: Jag brukar inte oroa mig så mkt för bakdäck, det gör mig inte så mkt om det släpper lite. Däremot tar jag också det lugnt första milen och lägger succesivt ned mer och mer.
Framdäck däremot är jag mer nojig för, där brukar jag leta reda på en vägbit (har en precis utanför garaget) med rejält grov asfalt och bromsa hårt några ggr så att det slits igenom ordentligt.

Sen tror jag att det släpper rätt lätt när man väl "brutit förpackningen".

Ta det lugnt i vår!

honda cbf 500
2010-04-21, 08:47
Nu har jag kört en 70 mil med pilot road 2 däcken och det är en sak som jag undrar över, jag upplever mkt däck ljud är det ngt som Ni som har använt Er av pilot road 2 också upplevt?

// Amir

Ernest
2010-04-21, 11:16
Jajamänsan,varje gång jag rullar i nedförsbacke med motorn avstängd och har precis lagom medvind för att fartvinden ska neutraliseras.
Annars inte.

micke.r
2010-04-21, 11:34
Slicks etc saknar detta skikt och kan med däcksvärmare gås på rätt hårt från första metrarna om jag fattat rätt.

Mnja, det är snarare så att däcksvärmarna värmer bort skiktet, och precis som du säger så så kan man gå på hårt direkt

(Jag vet dock inte om det skiljer från märke till märke)

..men i så fall så räcker det med att köra de nya däcken så att de kommer upp i arbetstemperatur, så "försvinner problemet" :)

Att göra rivstarter verkar ju lite onödigt. Dock så finns det racerförare som (åtminstonde förr) torkade/gnuggade däcken med ex t-röd :rolleyes:

- Vissa gamla spöken försvinner aldrig

/ M